eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 انواع اجتهاد: 1️⃣ اجتهاد : این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکام‌اللّه واقعیه است و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آن‌ها جمع می‌کند. فنون مطرح‌شده در اواخر کفایة الأصول و نظریه‌ تزاحم حفظی که شهید (رحمه للله) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد به‌شمار می‌رود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله‌ توضیح‌المسائل از باب طهارت تا دیات است. 2️⃣ اجتهاد : این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود می‌یابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آن‌ها با استنباطات فقهیّه می‌کنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آن‌ها با اسلام آشکار گردد. به‌ عبارت‌ دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه‌ خارجیه‌ شخصیه قضاوت می‌کنند و فقها در خصوص قضیه‌ کلیه نظر می‌دهند. 3️⃣ اجتهاد : اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. از جمله عرصه‌هایی که اجتهاد تنظیمی می‌تواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از: 1. تنظیم روابط بین‌الملل؛ 2. تنظیم روابط سیاسی فرد و دولت؛ 3. تنظیم روابط اداری؛ 4. تنظیم روابط مالیّه و مالیاتی؛ 5. تنظیم روابط بر پایه‌ محیط‌زیست؛ 6. تنظیم روابط داخلی. 🔹 بنابراین در عرصه‌ی اجتهاد تنظیمی، نگاه فقیه به تنظیم روابط معطوف است. البته باید توجه داشت که در این اجتهاد، تنها زاویه‌ی دید به آیات و روایات و دلیل عقل متفاوت می‌شود، نه اینکه منبع دیگری به ادله‌ی اربعه افزوده گردد و ادعا شود که دلیل دیگری نیز به نام مصالح یا عرف یا مقتضیات زمان و مکان وجود دارد. 🔸به‌ عنوان‌ مثال: در نگاه اجتهاد تبیینی گفته می‌شود که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و مجلس نیز در همین زمینه قانون «استرداد مجرمین» را تصویب می‌کند؛ لکن بر اساس اجتهاد این مصوبه توسط شورای نگهبان به دلیل استلزام پذیرش حکم طاغوت و از باب نفی سلطه رد می‌شود و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب می‌کند. در حالی‌که در اجتهاد بررسی می‌شود که باتوجه‌ به هزینه، فایده و کارآمدی و سیاسات شرعیه و مصالح نوعیه و دفع مفاسد و تحقق اهداف دولت اسلامی و فرایند تصمیم‌گیری حکمران، این مسئله باید به چه نحوی حل شود. 📚 برگرفته از درس خارج آیت الله (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
في حديث سَلْمان: أَنه نزل على نَبَطِيَّةٍ بالعراق فقال لها: هل هنا مكانٌ نَظيف أُصَلي فيه؟ فقالت: طَهِّرْ قَلْبَك و صَلِّ حَيْثُ شِئْتَ، فقال سلمان: فَقِهَتْ. أَي فَهِمَتْ و فَطِنَتْ للحقِّ و المَعْنى الذي أَرادَتْ، و قال شمر: معناه أَنها فَقِهَتْ هذا المعنى الذي خاطَبَته، و لو قال فَقُهَتْ كان معناه‏ صارَت فَقيهةً. لسان العرب، ج‏13، ص: 522 ، تفاوت بین فَعِلَ و فَعُلَ
وَ حَكَى اللَّحْيَانِيُّ نِسْوَةٌ فُقَهَاءُ، و هي نَادِرةٌ. قَالَ ابنُ سِيدة: وَ عِنْدِي أَنْ قَائِلَ‏ فُقَهَاءَ مِنَ العَرَبِ لَمْ يَعْتَدَّ بِهَاءِ التَّأْنِيثِ، وَ نَظيرُهَا نِسْوَةٌ فُقَرَاء. تاج العروس ؛ ج‏19 ؛ ص72 وزن فعلاء برای مذکر است. و لکریم و بخیل فعلا کذا لما ضاهاهما قد جعلا استعمالش برای جمع فعیلة در دو مورد نادر نقل شده است؛ یکی فقیهة و یکی فقیرة. توجیه ابن سیده هم زیبا است و می توان گفت که در فقاهت، جنسیت مورد توجه نیست و لذا تاء تأنیث الغا شده است و در فقر نیز طوری است که اصلا نداری و مسکنت برای زن متوقع نیست چون نفقه زندگی وی با مرد است و لذا به تاء تأنیث توجه نشده است و الله العالم. ؛ نوادر جمع مکسر
فقه در لغت و در اصطلاح.pdf
258.1K
این فایل، بخشی از یک تحقیق است و لذا تا زمان نشر آن لطفاً انتشار نشود.
تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی.pdf
806.5K
نمونه یک تحقیق خوب رجالی البته مثل هر اثر علمی جای نقد هم دارد. مثلاً بنظر در این مباحث حتما باید حتی الامکان پاسخی برای علت اشتباه طرف مقابل داشته باشیم. مثلاً اینجا حتی الامکان باید روشن شود که چرا نجاشی آن حرف اشتباه را زده؟ یا علت استثنای ابن ولید چه بوده؟ اما اصل تحقیق، واقعا قابل استفاده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس خارج ولایت فقیه امام خمینی رحمةالله علیه 📍نجف اشرف | سال ١٣۴۶ هجری شمسی 👌دقت و توجه دشمن ✍️در کتاب بحران، نوشته حامیلتون جردن، رئیس ستاد کاخ سفید آمده است : زمانی که آیت الله خمینی در نجف درس می گفت هر روز ترجمه می شد و روی میز کارتر رئیس جمهور آمریکا قرار می گرفت ما می خواستیم بدانیم افکار آیت الله خمینی و نحوه اداره کشور ایران در آینده چگونه خواهد بود.... 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
باید در منهج استنباط برای مقاصد جایی پیدا کرد ▫️استاد در نشست رونمایی از کتاب تعلیل‌مداری در اجتهاد: 🔹اولین کسی که به روح‌الشریعه اشاره کرد غزالی بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی مطرح کرد و قبل از ایشان فیلسوفان شریعت‌شناس مانند ملاصدرا آن را مطرح کرده‌اند. ملاصدرا می‌گوید روح الصلاه، روح الصوم و ... یعنی اسلام یک روحی دارد؛ این روح‌گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ‌کس به اندازه علامه طباطبایی و ملاصدرا شریعت‌شناس نیستند؛ اینها فیلسوف شریعت هستند. 🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت، مقاصد ندارد، حکمت خدا را مدنظر قرار نداده‌ایم. شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد. http://ijtihadnet.ir/?p=72899 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الْبَاقِرِ ع قَالَ: أَفْطِرْ عَلَى الْحُلْوِ فَإِنْ لَمْ تَجِدْهُ فَأَفْطِرْ عَلَى الْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ کلمه طهور در احادیث فقهی به چه معناست؟ ۱. الطاهر لنفسه المطهر لغیره ۲. ما یصح التوضؤ و الاغتسال منه ۳. معنای لغوی (پاک) ۴. پاک‌کننده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مقام معظم رهبری دامت برکاته: ▫️آقای طالقانی، یک شخصیّت بسیار مغتنمی بود. خدای متعال یک قالب خوبی در ایشان متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت... 🗓 ۱۹ شهریور، سالروز وفات آیت الله سید محمود طالقانی https://eitaa.com/joinchat/610271500C8b3d5ca4dd
تعبیر تجلی در قالب یک تعبیر ناب فلسفه اعلای صدرایی و عرفانی است.
. . 📤مشاهده یکجای جلسات معرفتی📤 🔰سلسه مباحث ✍️سری جلسات مجازی با جلسه ۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/683 جلسه ۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/686 جلسه ۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/687 جلسه ۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/689 جلسه ۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/690 جلسه ۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/691 جلسه ۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/692 جلسه ۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/693 جلسه ۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/696 جلسه ۱۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/694 جلسه ۱۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/695 جلسه ۱۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/698 جلسه ۱۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/697 جلسه ۱۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/699 جلسه ۱۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/700 جلسه ۱۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/729 جلسه ۱۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/757 جلسه ۱۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/885 جلسه ۱۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/774 جلسه ۲۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/775 جلسه ۲۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/781 جلسه ۲۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/791 جلسه ۲۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/809 💠کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «اجتهاد تمدنی چیستی، چرایی چگونگی».pdf
373K
خود مقاله را هم ارسال می کنم. قابل استفاده است اگرچه در بخش هایی خصوصا در بخش تطبیق روش اجتهاد بر مثال جای مناقشات دارد.
🔅 امام خامنه‌ای | ۱۳۸۳/۰۹/۳۰ 💠 انسان‌ها بر اثر از خدای متعال -که روح هستی و حقیقت هستی است- از خودشان، دلشان و از حقیقتشان غافل می‌شوند. 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
راستش یک ابزار کوچیک در مورد استدلال مباشر طراحی کردم برای اینکه یه قضیه منطقی(اعم از حملیه یا شرطیه) رو بهش بدیم و موارد زیر رو یکجا نشون بده: - عکس مستوی - عکس نقیض موافق/مخالف - نقض موضوع/مقدم - نقض محمول/تالی - نقض طرفین آیات و روایات که صدقشون مقبوله رو اگه تبدیل کنیم و تو این ابزار بذاریم، همه گزاره‌های متفرع از آیه که لزوما صادق هستن و چه بسا بهشون توجه نداشتیم رو میتونیم بدست بیاریم. https://sadegh-zr.github.io/immediate-inference/fa/
آیین نامه درس خارج شاگرد محور.pdf
221.6K
✍🏻 آیین نامه اجرایی درس خارج به روش سامرایی (شاگرد محور)