eitaa logo
کشکول فکر و علم
94 دنبال‌کننده
51 عکس
16 ویدیو
22 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📷 تصاویری از شهدای خدمت به مردم @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض رئیس کمیته‌امداد هنگام سخن‌گفتن دربارۀ خصوصیات رئیس‌جمهور شهید @Farsna
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین هفتصد و هشتاد و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-72 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
گوش دادن این فایل برای عزیزان توصیه می شود.
نظری خاص در باب سرایت اجمال از مفهوم خاص به عام بیان شیخ، آخوند، محقق نایینی، محقق عراقی، امام، محقق خویی، شهید صدر و شیخ مظفر (که احتمال قوی نماینده محقق اصفهانی باشند) و آیت الله تبریزی و آیت الله بهجت رحمهم الله و آیت الله سبحانی حفظه الله در قول به سرایت و بیان آیت الله شب‌زنده‌دار حفظه‌الله در عدم سرایت رجوع شود به فایل e-o-88 در سایت نمو
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3439 مباحثات دروس خارج فقه/ فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری/ اجزاء زکات با اداء آن، بدون قصد قربت روح این حرف همان حرف رهبری است در باب مفسدیت نهی در معاملات و آن اینکه پذیرفته نیست شارع اجازه بدهد مردم با معاصی او اهداف خویش را تأمین بکنند.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3116 جامع بین معنای نقدین و معنای مال التجارة که در سایر امتعه جاری نباشد فرض شود.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3066 مراد از شکاک بودن، نداشتن سلامت نفس است و نه سلامت روان. سلامت روان که ربطی به عصر امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام ندارد. بحث سر این است که زمان امام باقر افراد به قصد عمل و بندگی خداوند خدمت حضرتش می رسیدند و لذا مستحق القای حقایق بودند و زمان امام صادق نیت ها در رسیدن به خدمت حضرت و سؤال، بندگی نبود. بلکه خرد کردن فلان شخص دارای سلیقه مغایر، علم‌اندوزی برای مباهات یا مراء، خود را منتسب کردن به حضرت و تشکیلات شیعه و ... بود و لذا مستحق خذلان از امام و حرمان از علوم حقه او شدند و حضرت خون دل‌ها خوردند و گله‌ها کردند و از شیعیان تقیه نمودند. شک یعنی نداشتن یقین و باور قلبی با لوازم آن که خشوع و تسلیم و قصد عمل و ... . (بحث بسیار مهمی است؛ هم از جهت و هم از جهت و هم از جهت (و بالتبع ) و هم از جهت فهم و هم از جهت فهم ائمه. هم مهم است و هم ظریف)
سؤال و جواب از حضرت استاد فیاض‌بخش حفظه‌الله 👇👇👇
سلام علیکم مساکم الله بخیر مرحوم علامه در مبحث عرش از المیزان، تمثیلات قرآنی مرتبط به امور فوق مادی را به دو گروه تقسیم می کنند؛ بخشی را مجرد تتمیم مثل می دانند و برخی را برگرفته از حقیقت خارجی. عبارت ایشان این است: إن للعرش في قوله ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ‏ مصداقا خارجيا و لم يوضع في الكلام لمجرد تتميم المثل كما نقوله في أمثال كثيرة مضروبة في القرآن فلا نقول في مثل آية النور مثلا أن في الوجود زجاجة إلهية أو شجرة زيتونة إلهية أو زيتا إلهيا و نقول إن في الوجود عرشا إلهيا أو لوحا و قلما إلهيين و كتابا مكتوبا سؤال این است که آیا در تعیین موارد، اصل اولی وجود دارد یا در هر مورد باید سراغ ادله قرآنی و روایی و یا عقلی یا شهودی برویم؟ مثلاً اگر شک کنیم «سدرة» مانند زجاجة است یا مانند لوح اصل اولی قرآنی وجود دارد؟ پاسخ استاد معظم جناب آقای قراری سلام علیکم در مورد مطلبی که فرمودید آنچه بنظر حقیر می رسد این است که بنا بر اصل اولی که حقیقت قرآن در هر عالم متناسب با اقتضائات همان مرتبه ظاهر می شود طبعا بیانات قرآنی همگی تابع این اصل هستند و تمثیل و تشبیه نباید وجود داشته باشد اما در عالم دنیا که سراسر اعتبار است آن حقایق گاه قابل بیان در قالبهای حقیقی هستند مانند عرش و کرسی و برخی دورترند هرچند که از واقعیاتی خبر می دهند مانند آیه نور که صرفا در قالب تمثیلند اما همین تمثیل خبر از واقعیاتی حقیقی می دهند و قرائن لبی و نقلی می توانند کارگشا باشند البته مطالب مبسوط تری در این بیان هست که ان شاء الله حضورا عرض می شود
تأیید نظر خاص آیت الله شب‌زنده‌دار 👆 با مبنای امام راحل در مورد علم اجمالی 👇
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ‌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ‌ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ : أَنَّ هِشَامَ بْنَ سَالِمٍ‌ قَالَ لَهُ مَا اِخْتَلَفْتُ أَنَا وَ زُرَارَةُ‌ قَطُّ فَأَتَيْنَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ‌ فَسَأَلْنَاهُ عَنْ ذَلِكَ إِلاَّ قَالَ لَنَا قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‌ فِيهَا كَذَا وَ كَذَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‌ فِيهَا كَذَا وَ كَذَا . خبر عجیبی در منقبت مسلم است و نشان میدهد که چقدر اهل سؤال از امامان علیهماالسلام بوده است و نیز در رابطه بین هشام و زراره. البته منبع خبر کتاب الاختصاص است که در انتسابش به شیخ مفید بحث است.
مبانی و دیدگاه های رجالی رهبر انقلاب.pdf
768.1K
Pdf | مبانی رجالی رهبر‌معظم انقلاب (مدظله)
💡«دوره توانمندسازی مبلّغین انتخابات» 🔰 سرفصل‌ها و اساتید دوره: 🔹راهبردها و روش‌های کنش‌گری طلاب در عرصه انتخابات (حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاقیان) 🔹مهارت‌های تبلیغی در فضای انتخاباتی (حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌پرور) 🔹تبیین دستاوردهای دولت شهید جمهور (استاد محمدرضا نصیری) ➖➖➖➖➖➖ 🗓 زمان: جمعه ۲۵ خرداد (از ساعت ۷:۳۰ - ۱۲) 📍مکان: خیابان جمهوری، نبش کوچه ۶، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، سالن کوثر 📌 مهلت ثبت نام: ۲۴ خرداد (به جهت محدود بودن ظرفیت دوره، حتما فرم ثبت‌نام را تکمیل نمایید.) 🔗 پیوند ثبت‌نام در دوره 👇👇 https://formafzar.com/form/s8fyo 🆔 @tashkilat_ir پایگاه فرهنگی بعثت ▫️▫️▫️
و کذلک إن وجدنا حدیثا یخالف احکام العقول اطرحناه لقضیة العقل بفساده (پیام امام خامنه‌ای به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید) آیا در این عبارت شیخ مفید قدس سره دور وجود دارد؟
اوائل المقالات في المذاهب والمختارات.pdf
189.7K
فهرست مباحث کتاب اوائل المقالات في المذاهب والمختارات از شیخ مفید قدس سره این فهرست جهت آشنایی با عناوین مباحث علم کلام در قرن چهارم و پنجم بسیار مفید است. یعنی دوران استقلال علم در مقابل فلسفه. آدرس محتوا
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین هفتصد و هشتاد و چهارم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل‌های e-f-88 و e-n-97 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
پیشنهاد می‌کنیم دوستانی که دنبال مبانی خاص در مباحث ادبیات و هستند به فایل e-n-97 مراجعه کنند.
روي أن أصحاب أمير المؤمنين كانوا فرقتين: إحداهما: اعتقدوا أن عثمان قتل مظلوما و يتوالاه و يتبرأ من أعدائه، و الأخرى و هم جمهور أهل الحرب و أهل الغناء و البأس اعتقدوا أن عثمان قتل لأحداث أوجبت عليه القتل، و منهم من يصرح بتكفيره، و كل من هاتين الفرقتين تزعم أن عليا عليه السلام موافق له على رأيه، و كان يعلم أنه متى وافق إحدى الطائفتين باينته الأخرى و أسلمته، و تولت عنه و خذلته، فكان يستعمل في كلامه ما يوافق كل واحدة من الطائفتين. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏31، ص: 505