eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📋 ♦️ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی نهضت تحریم 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹آیا تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلندمدتی را دنبال می کرد؟ 🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هندشرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟ 🔹نهضت تحریم تنباکو در مواجهه با قرارداد رژی شکل گرفت. 🔹درست است که ظاهر این قرارداد، یک قرارداد اقتصادی است ولی آثار و پیامدهای آن فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بوده و علاوه بر آثار اقتصادی که داشته و موجب شد کشاورزان ناراحت شوند، ابعاد فرهنگی هم داشت. 🔹یعنی خود این قرارداد و حضور انگلیسی‌ها در ایران در مباحث مربوط به حجاب، در مباحث ارتباط زن و مرد و حتی در بحث تقید مردم در ماه رمضان مؤثر بوده است. 🔹انگلیسی‌ها مقید به روز نبوده‌اند و حضور آنان در حقیقت باعث می‌‎شده قبح روزه‌خواری شکسته شود و آنان در این فضا اثرگذار بودند. یا ورود زنان خارجی با پوشش غیرشرعی و با همان پوشش مرسوم خودشان، بی‌حجابی را به وجود می‌آورد و محدودیت‌ها و خطوط قرمز روابط زن و مرد شکسته می‌شد. 🔹برای اینکه آ‌ن‌ها می‌آیند در شرکت‌هایشان و در دفترهایشان و در بازار حضور پیدا می‌کنند. 🔹این‌ها همه در وضعیت فرهنگی و دینی جامعه تأثیر می‌گذارد و همینطور تبلیغ مسیحیت اتفاق می‌افتد. 🔹قرارداد تنباکو علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدهایی مذهبی و دینی داشت. همچنین اجرای این معاهده موجب ضعف سیاسی می‌شد. 🔹اگر انگلیسی‌ها مثلاً بر معاملات تنباکو مسلط می‌شدند دیگر آن‌ها هر خواسته سیاسی که داشتند را به ما تحمیل می‌کردند و این در حقیقت نشان می‌دهد که قرارداد تنباکو ظاهراً یک قرارداد است، اما پشت‌پرده‌ها و پیامدهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی هم دارد. بنابراین وظیفه علما بوده که به این مسئله ورود کنند. 🔹یکی از پیامدهای بسیار مهم نهضت تحریم تنباکو بعد از پیروزی، توجه جامعه به ویژه توجه علما به بحث تولید ملی و تولید داخلی است. 🔹ما بعد از این نهضت شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه هستیم؛ کمااینکه وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در همان ایامی که نهضت به پایان نرسیده، سفیران کشورهای مختلف خارجی در یک جلسه دورهم جمع ‌می‌شوند و نسبت به حکم میرزای شیرازی ابراز نگرانی می‌کنند. 🔹آنجا سفیر یکی از کشورها که ظاهراً سفیر روسیه بوده، این بحث را مطرح می‌کند که: یک عالم دینی آمده حکم تحریم تنباکو را صادر کرده و مردم هم به شدت استقبال کرده‌اند، اگر فردا بیاید حکم تحریم کل کالاهای خارجی را بدهد چه ضربه‌ای اقتصادی به ما خواهد خورد؟ 🔹حتی می‌گویند: اگر بیاید حکم قتل خارجی‌ها را بدهد مردم هم تبعیت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ و لذا در حقیقت خارجی‌ها هم این را پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است این حکم و این عملکرد علما از موضوع اقتصادی و بحث قرارداد تنباکو فراتر برود. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=949 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹دانشگاه جندی شاپور، فعالیت‌های علمی خوبی قبل از اسلام داشته است، البته عمدتا هم در رشته‌های پزشکی بوده است. 🔹اگر بخواهیم تاریخ علم به مفهوم امروزی آن را در ایران بررسی کنیم، واقعا باید به دوره بعد از اسلام توجه کنیم که حدود ۱۵۰ سال بعد از هجرت با ترجمه متون یونانی شروع شد. 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 🔹پنجاه سال اول با جابر بن حیان، شاگرد امام جعفر صادق(ع)، شروع می‌شود و پنجاه سال آخر هم به حکیم عمر خیام ختم می‌شود. 🔹بعد از ۳۵۰ سال از قرن دوم هجری به آخر قرن پنجم هجری می‌رسیم که سارتن معتقد است برای مدت ۲۵۰ سال بعد مسلمانان با مسیحیان در حاکم بودن درعلم شریک بودند. 🔹دوره‌هایی در این مدت ۳۵۰ سال وجود داشت که علومی مانند ریاضیات، نجوم، بخش‌هایی از فیزیک مثل نور و طب درخشش داشته است. 🔹قله‌های این دوران‌ها به زمان‌هایی برمی‌گردد که تضارب آرا و آزادی بحث وجود داشت، مثل دوران سامانیان، دوران دیالمه، و …. این دوران‌ها دوره های بسیار درخشانی بود. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=946 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سخنرانی دکتر خسرو باقری.mp3
15.8M
🔊 🎙سخنرانی دکتر در نشست مجازی با عنوان: ♦️وجوه مفهوم حیات طیبه در 🔸در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم “حیات طیبه” به عنوان هدف غایی تعلیم و تربیت معرفی شده، با این حال از همان ابتدا انتخاب این مفهوم با پرسش‌ها و نقدهایی مواجه گردید. 🔸از آنجا که مفهوم حیات طیبه پیش از این از سوی دکتر خسرو باقری به عنوان هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی معرفی گردیده بود، مناسب دیده شد که وجوه این مفهوم در آیات قران با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. 🔸به نظر می رسد با اتکاء بر این دیدگاه می‌توان برداشت‌های کلیشه‌ای و انتزاعی رایج از این مفهوم را اصلاح نمود و به شکل مناسبی آن را در هدایت مسیر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار داد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 ♦️نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 🎙دکتر 🔻(بخش سوم) 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تأسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آن‌ها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1001 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 🎙دکتر 🔻(بخش چهارم) 🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند. 🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گسترده‌ای را دنبال می‌کردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه می‌شد. 🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالت‌طلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1009 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 👤دکتر 🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند. 🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گسترده‌ای را دنبال می‌کردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه می‌شد. 🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالت‌طلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 👤دکتر 🔹شیخ حسن کربلایی کتابی دارد تحت عنوان «تاریخ دخانیه» که راجع به همین نهضت تحریم تنباکو است. 🔹ایشان این تعبیر را دارد که غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند، یعنی فقط بُعد اقتصادی مدنظر نبوده است. 🔹آن‌ها می‌خواستند اصل دین را از بین ببرند، اصل ملت اسلام را از بین ببرند و در تعابیر میرزای شیرازی هم شبیه این تعابیر هست که اساساً این قرارداد مخالف قرآن و بسیاری از اصول محکم دینی است. 🔹خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر، الجزایر و خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، همه حکومت‌های پادشاهی داشته‌اند و با یک نوع اقتدارطلبی و سلطه و استعمارگری از سوی کشورهای خارجی هم رو به رو بوده‌اند؛ اما چرا مثلاً طی ۱۵۰ سال اخیر در ایران چند نهضت بزرگ اتفاق می‌افتد و در خیلی از این کشورها اتفاقی نمی‌افتد؟ علت این قضیه وجود فرهنگ شیعی و عالمان شیعی در ایران است. 🔹از قرن ۱۷ به بعد، تمام تحولات سیاسی و جنبش‌هایی که علیه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفتند، همواره یک مرجع تقلید یا یک مجتهد در رأس نهضت‌ها حضور داشته است. 🔹عموماً ما فتاوا و احکام علما را داریم که باعث شده مردم بیایند در صحنه و البته این پیوند کار را تمام کرده است. 🔹یعنی علما به تنهایی کاری از دستشان بر نمی‌آمد؛ مردم هم بدون هدایت و توجه به جهت‌گیری علما نمی‌توانستند این بسیج را شکل دهند. 🔹این قرارداد تنباکو، فرهنگ دینی، احکام دینی و مسائل دینی هم مورد هجمه قرار می‌گیرد، و تضعیف و کمرنگ می‌شود تا آن اهداف بالاتر (سلطه) محقق شوند. 🔹بنابراین قرارداد مورد بحث، ابعاد سیاسی – اقتصادی داشت و همانطور که شخصیت‌های خارجی هم اشاره می‌کنند، آن‌ها (استعمارگران) به دنبال سلطه سیاسی گسترده و البته حذف و تضعیف دین بودند، برای اینکه بتوانند سلطه مدنظرشان را محقق کنند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=955 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی 🔸از نظر امام خمینی (ره)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد. 🔸در کشور جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری و دین‌سالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردم‌سالاری مقید به آرای اسلام است. 🔸بنابراین می‌توان عنوان «مردم‌سالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از برگزید. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی 🔹از نظر امام خمینی (س)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد. 🔹در کشور ایران، مردم‌سالاری و دین‌سالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردم‌سالاری مقید به آرای اسلام است. 🔹بنابراین می‌توان عنوان «مردم‌سالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از برگزید. 🔹نظریه نصب الهی: بر اساس دیدگاه برخی فقها، فقیه واجد شرایط از ناحیه خدا یا به بیان دیگر از ناحیه امام معصوم (ع) منصوب به رهبری و حاکمیت بر جامعه اسلامی است. 🔹نظریه انتخاب: بر اساس نظریه انتخاب، مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا به صورت تلویحی و یا ضمنی در انتخاب و گزینش رهبر نقش دارند. 🔹گاه مستقیم مانند یک رفراندوم عمومی (یکی از روش‌های مورد تأیید شهید سید محمدباقر صدر) و گاه غیر مستقیم، نظیر انتخاب از طریق خبرگان منتخب مردم است. 🔹از نظر امام خمینی گستردگی حوزه اقتدارات ولی فقیه در سیاست و اداره جامعه تفاوتی با حوزه اقتدارات پیامبر و امامان معصوم ندارد، لذا حکم ولی فقیه را نه تنها مقدم بر احکام فرعی که حتی مقدم بر اصول اعتقادی نیز می‎دانند و مطرح می‌کنند که فقیه در صورت تشخیص مصلحت بسیاری از اصول را نیز می‌تواند موقتاً تعطیل کند. 🔹حضرت امام می‌فرمایند: «آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آن‌ها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود.» 🔹ایشان در خصوص آزادی در جمهوری اسلامی نیز می‌فرمایند: «در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، ولکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرت‌های خارجی را اجازه‌ی خیانت نمی‌دهیم.» 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=958 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نهضتی که استعمار را فلج کرد. 🔹مسافرت‌های ناصرالدین شاه به خارج از کشور که اغلب به دلیل آشنایی وی با تجدد و شیوه‌های نوین حکومت‌داری صورت می‌گرفت، به دلیل فراهم نمودن هزینه‌های سفر، معمولاً با اعطای امتیازات بزرگی به روس و انگلیس همراه بود. 🔹مذاکرات مقدماتی این امتیاز را در خلال سومین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۸۸۹م /۱۳۰۶ق در لندن و توسط اتابک صورت گرفت. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نهضتی که را فلج کرد. 🔹روز پنجشنبه اول جمادی الاولی سال ۱۳۰۹ق میرزای شیرازی در یک خط فتوای خود را نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم. الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان است. 🔹همین یک جمله کافی بود تا سرنوشت ملتی را عوض کند. 🔹تاریخ گواهی داده است که این یک جمله تا دورترین روستاهای ایران رفت، مردم قلیان ها و چپق ها را شکستند، توتون و تنباکوی حاصل زحمت خود را آتش زدند تا به دست اجنبی نیفتد، ندیمه ها و نوکران ناصرالدین شاه هم برای شاه، قلیان و چپق چاق نکردند و جنبشی فراگیر و نهضتی مردمی سراسر ایران را فرا گرفت. 🔹حاکمیت نیز وقتی دید در مقابل سیل جمعیت به پا خواسته نمی‌تواند کاری کند، پس از اندکی کلنجار عاقبت امتیاز رژی را لغو کرد. 🔹اگر امتیاز رژی به قوت خود باقی میماند قطعا فقر، قحطی و مرگ و میر بود که ایران را فرامی‌گرفت چراکه ایران، اختیار تنها محصول استراتژیک اقتصادی خود را به داده بود تا او هر چه میخواهد بکند. 🔹بنابراین نهضت تحریم به لحاظ اقتصادی سلطه بیگانه را از سر کشور برداشت و به آیه شریفه لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا جامعه عمل پوشانید. 🔹اگر انگلیس موفق می‌شد تا امتیاز رژی را عملی سازد، تبعات سخت سیاسی در انتظار ایران بود. اول اینکه ایران به سمت مستعمره شدن پیش می‏رفت و آن وقت هیچ بعید نبود تا مانند هندوستان، یک انگلیسی را در رأس کشور قرار دهند با این حساب یعنی انگلیس همه کاره کشور می‏شد. 🔹هنگامی که پای نمایندگی های کمپانی رژی به ایران باز شد ۲۰۰هزار انگلیسی به ایران آمدند. 🔹برخی از برنامه و اهداف فرهنگی که آنها دنبال می‌کردند عبارت بودند از: تبلیغ مسیحیت، ترویج فساد و بی بند و باری، تخریب بنیان های اخلاقی با دایر ساختن مراکز ترویج فساد، تضعیف عقاید و باورهای مذهبی مردم خصوصا جوانان، جذب جوانان به آیین مسیحیت از طریق برنامه های تبشیری که توسط مسیونرها اجرا می‌شد، تحقیر هویت ایرانی در برابر هویت یک بیگانه، مرعوب ساختن ایرانیان در برابر اجنبی، ترویج بی حجابی با استفاده از زنان و دختران فرنگی بدون پوشش در مغازه‌ها، معابر و بازارها، از بین رفتن قبح فاسد و بد رفتاری کارگزاران خارجی با مردم. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=975 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net