eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
#کلیپ | #شات 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بی‌اثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 سینمای ما وضعیت آبگوشتی دارد! امیررضا مافی 📍سینمای ایرانی، سینمای ملی نیست! سینمای ملی یعنی سینمایی که ملیت ما را تقویت کند، نداریم چون قطبیده شده‌ایم. چون در دو سرطیف، ملت بودن برای ما مهم نیست! هر کدام ساز خودشان را می‌زنند و در نتیجه، سینما بدون معنا و پیام شده است. 🔥 نظر شما چیست؟! با ما در میان بگذارید. ➕ قسمت اول گفت‌وگو برنامه شات را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعه‌خواه #نئولی
📌 «شریعتی یا طباطبایی؟» تأملی درباب طرح جلد مجله تجارت فردا و گفتگوی قوچانی و غنی‌نژاد ✍🏻 میلاد دخانچی 🔸پاسخ قوچانی-غنی‌نژاد به این پرسش، دومی است. ولی آیا این یک دوراهی کاذب نیست؟ آیا شریعتی نمی‌تواند به مثابه یک متکلم، مورخ و البته نظریه‌پرداز/مفهوم‌ساز امکان‌هایی رهایی‌بخش در اختیار ما قرار دهد و در عین حال طباطبایی امکان نقد اندیشه را برایمان ممکن کند؟ 🔹بر اساس آنچه قوچانی-غنی‌نژاد در مصاحبه خود با تجارت فردا عنوان می‌کنند ما در انقیاد این دوگانه به سر می‌بریم؛ از اولی تنها یک جامعه بسته سوسیالیستی چریکی پدیدار می‌شود و از دومی یک دولت بازار آزادی سلطنتی! لذا باید دومی را انتخاب کنیم و انتخاب دومی یعنی طباطبایی، جز با رد شریعتی به کار نمی‌آید! 🔸 این اما یک مغالطه است و معلوم نیست اساسا چرا باید برای دفاع از آزادسازی قیمت‌ها و بازار آزاد از مدخل نقد شریعتی، آن هم نقدی بی‌ربط بهره جست؟! در واقع آنچه اینجا محل پرسش است نه محتوای نقد قوچانی-غنی‌نژاد بلکه استراتژی برهانی این دو برای رسیدن به منظور مورد نظر است که ساده‌اش می‌شود این: می‌خواهید از بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌ها دفاع کنید؟ باشد. چرا پای شریعتی را وسط می‌کشید؟ 🔹 از اینها که بگذریم قوچانی-غنی‌نژاد یک لحظه جالب خلق می‌کنند و آن اینکه تلاش می‌کنند بین سنت نبوی و قیمت‌گذاری غیر دستوری پیوند برقرار کنند! عجب! ما به مثابه پسااسلام‌گرایان، یعنی منتقدان و در عین حال ادامه‌دهندگان سنت اسلامیسم، خودمان را کشتیم که بگوییم این‌گونه خوانش‌های سطحی از متن اشتباه بزرگ اسلام‌گرایان بود. حالا اینجا همین اشتباه توسط قوچانی-غنی‌نژاد در حال تکرار شدن است! اگر اسلام‌گرایان به زعم قوچانی می‌خواستند از پیامبر و علی(ع) دولت سوسیالیستی بیرون بکشند، قوچانی-غنی‌نژاد می‌خواهند از سنت پیامبر آزادسازی قیمت‌ها را احصا کنند! 💢 نقد غنی‌نژاد-قوچانی فراتر از روش نمی‌رود. منطقی نیز هست. قوچانی ژورنالیست است و غنی‌نژاد اقتصاددان، انتظار نسخه‌پیچی دقیق تاریخ اندیشه، انتظار دقیقی نیست! و این همان است که طباطبایی در پی آن بود: توضیح زوال اندیشه! آری برای جستجوی لحظات انحطاط دنبال زیر بغل مار و افول اندیشه بعد از ابن خلدون و حکمت ناصری نباشیم! در مصداق انحطاط و زوال اندیشه همان بس که منویات ایدئولوژیک خود را به متن نسبت دهیم، متن را درست نخوانیم و برای کوچک‌سازی دولت از نقد بی‌ربط به شریعتی خرج کنیم. ➕ مطالعه کامل در «وب‌سایت فکرت» 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعه‌خواه #نئولی
🔖 ✔️ اقتصاددانان می‌گویند ناترازی امروز اقتصاد ایران در آرمان‌گرایی دیروز ریشه دارد.» زیباتر از این نمی‌شد نشان داد که چگونه کلمه که امروز عین نقل و نبات در زبان حاکمان و کارشناسان حکومتی استفاده می‌شود، یک مفهوم جهت‌دار، ایدئولوژیک و ضدانقلابی است. ناترازی اقتصاد تقصیر دکتر هست و گرنه طراحان همواره برنامه‌های توسعه پس از انقلاب کاملا بی تقصیر هستند! 🖋 مجتبی نامخواه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «روشنفکران ما در سطح باقی مانده‌اند و ژورنالیسم از مجاری اصلی فعالیت آنان است. بخش اعظمی از نیرو و توان آنان در فعالیت روزمره صرف می‌شود. کار اصلی روشنفکر، حرف‌های خاله‌زنک و وراجی‌های رایج نیست. ما وارونه است و با سرش حرکت می‌کند. او خواهان است در ذهن منفرد خویش اندیشه و ایده‌ای را تولید کند، و پس از انتقال آن به حیات مشترک بین‌الاذهانی در جامعه، ایده و اندیشه خود را وارد روابط اجتماعی کرده، به آن‌ها تحقق عینی ببخشد. در حالی که در دوران جدید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. یعنی در دوره کنونی برخلاف تصور روشنفکران ما، این ماهیت و ساختار عینی آن هستند که از بیرون، خود را به درون فرد تحمیل می‌کنند و سپس به عنوان یک مفهوم، یک اندیشه یا یک ایده به فهم مشترک جامعه بدیل می‌شوند. روشنفکر ما این ساختارمندی و نهادمندی بشر جدید را به نحوی بنیادین درک نکرده است. روشنفکر ما به ساختارها و پیچیدگی‌های آن‌ها توجه ندارد و نمی‌تواند با فعالیت‌های سیاسی صرف آن‌ها را تغییر دهد...» 📚 محمد رضایی؛ نقدی بر جریان روشنفکری ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز ✍🏻 مقصود فراستخواه؛ جامعه‌شناس 📍 در گفتگویی سابقا به تحلیل وضعیت روشنفکری و سلبریتی شدن پرداخته است. او با بررسی تحولات مهم در کلان‌روندها، تغییرات فرهنگی واجتماعی، تحول در سپهر معرفتی و نیز تحولات گفتمانی و پارادایمی برخی از اسباب تغییر وضعیت موجود را ارائه می‌دهد. در نتیجه معتقد است جامعه ما با بحران مرجعیت روشنفکری مواجه شده است و هنرمندان و ورزشکاران جای روشنفکران را گرفته‌اند. مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز
بخشی از گفتار او را می‌خوانید: 🔸یک نوع از در دنیای امروز وجود دارد، زمانی فوئر باخ می‌گفت خودبیگانگی انسان سبب می‌شود کمالات وارزش‌هایی را که باید در خودش جست‌وجو کند، در آسمان ترسیم می‌کند و آن را می‌پرستد. آلان به جای آسمان بزرگ کائناتی که کمالات خودمان را در آنجا ترسیم کنیم و بپرستیم، در آسمانی دنیوی پر از ستاره‌ها ترسیم می کنیم واین ماست، ستاره‌ها مطرح می‌شود. نگونبخت مردمانی که دچار ازخودبیگانگی عمیقی هستند تمام ارزش‌های گمشده خود را در همین ستاره‌ها دنبال می کنند و با اینها خودشان را اثبات می‌کنند. 🔹 در جامعه امروز به تعبیر هرویو لژه، وجود دارد،‌ یعنی بشر نسبت به یکسری ارزش‌ها دچار نسیان جمعی شده‌ایم. انگار به طور جمعی تبانی کرده‌ایم که در مورد ارزش‌ها فکر نکنیم و این نسیان جمعی، این واکنش را دارد که دنبال حافظه‌های کوچک و خرد هستیم. یک ستاره برایش حافظه ایجاد می‌کند و با این حافظه زندگی می‌کند. چون دچار نسیان جمعی است، امر موقت اهمیت پیدا می‌کند و هنجارهای موقت. 🔸به نظرم نتیجه این شده که آلان به جای اینکه شاهد کنش‌های روشنفکرانه و عمیق سیاسی باشید شاهد سلبریزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی در می‌آورند و ادا واطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان می‌دهند و در روزنامه‌ها ومحافل وشبکه‌ها دست وپا می‌زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند. 💢 قبلاً روشنفکران ماشین جامعه را هل می‌دادند و آلان جامعه به راه افتاده و روشنفکران عقب مانده‌اند و نمی‌توانند به آن برسند. در نتیجه روشنفکری به معنای آن روزی به پایان خودش رسیده... خلاصه شما ومن ایماژهایی از داریم که در حال زوال است و الان دچار حس حسرت و نوستالژی روشنفکری هستیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم می‌کند: 📖 حلقه متن خوانی مباحث روایت‌پژوهی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖 🔶 کتاب اول | سفر به دنیای روایت‌ها متن‌خوانی جمعی کتاب "سواد روایت" 📅 روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📚 ||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| 📮 @fekrat_sch
16.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 ابتذال روشنفکری استاد محمد سالاری 📍«ما وارد وضعیت بسیار وخیم ابتذال روشنفکری شده‌ایم. یعنی ما رودربایستی با کسی نداریم و در وضعیت ابتذال کامل هستیم. یعنی از پس از انقلاب به بعد، روشنفکری ما، اندیشه ورزی نکرده است بلکه دنبال همان تعجیلی بوده است که داشته است. یعنی می‌خواهد هرچه زودتر این اتفاق شگرفی که قرار است انسان‌ها به سعادت برسند را زودتر راه بیاندازد...» 🔥 نظر شما چیه؟ ➕ قسمت اول این گفت‌وگوی جذاب را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار می‌کند: 🔶 تداوم
🔈 | 🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی نشست اختصاصی رسانه فکرت بخش اول ⏰ ۱۵ شهریورماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای سالاری1.mp3
24.9M
🔶 سخنرانی | تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر بخش اول روشنفکری از منظر آل احمد 07:48 اشتباه آل احمد در تعریف روشنفکری 13:10 روشنفکری بحثی مدرن 14:09 دستگاه هرمی رنسانس و بحث روشنفکری 24:10 روشنفکری ما اندیشه تولید نمی‌کند 28:25 تئوری چیست ؟ 36:44 در روشنگری علم را جایگزین خدا کردند 39:05 روشنفکری بخشی از جامعه ماست 42:05 روشنفکری ما عجول است 43:25 روشنفکری و سیاست 45:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «ما در دوران جالبی زندگی می‌کنیم چرا که از لحاظ مادی همه چیز قطعاً از همیشه بهتر است، با این حال احساسی غیرمنطقی از ناامیدی در جهانِ غنی و توسعه یافته در حال گسترش است. این تناقض است: هرچه اوضاع بهتر می‌شود بیشتر احساس اضطراب و ناامیدی می‌کنیم! نمی‌توان پیشرفت فوق‌العاده در زمینه سلامت، امنیت و ثروت مادی طی چند صدسال اخیر را انکار کرد اما این داده‌های آماری مربوط به گذشته هستند، نه ! یعنی آن نقطه‌ای که ناگزیر باید در آن به دنبال بگردیم: تصوراتمان از آینده. چرا که امید به آمار وابسته نیست. مشکلاتی که از پیش حل شده‌اند، برای امید اهمیتی ندارند، فقط مشکلاتی که هنوز نیازمند حل‌شدن هستند برای امید مهم‌اند؛ چون هر چه جهان بهتر شود، ما هم چیزهای بیشتری برای از دست دادن داریم. و هر چقدر چیزهای بیشتری برای از دست دادن داشته باشیم احساس می‌کنیم چیزهایی کمتری برای امید بستن به آنها داریم.» 📚 مارک منسن؛ اوضاع خیلی خراب است؛ کتابی درباره امید! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 افول روشنفکری، از غرب‌زدگی تا سلبریتی‌زدگی ✍🏻دکتر مجید سلیمانی؛ پژوهشگر و مدرس مطالعات فرهنگی 📍«مواجهه روشنفکران با مسائل اخیر متأثر از شبکه‌های اجتماعی است که سازه گفتمانی روشنفکران تحت تأثیر این شبکه سبب افول آن‌ها شده که اتفاقات این روزها مصداق کامل آن است. قاعدتاً گفتار روشنفکری نمی‌تواند یک گفتار عرفی شده مثل سلبریتی‌ها قرار گیرد ولی عملاً حرف‌هایشان جز از دهان سلبریتی‌ها شنیده نمی‌شود.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر