eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 جامعه‌ سیاست‌زده سیدجواد نقوی 💢“آلن تورن، یه متفکر سرشناس، سال ۲۰۰۶ یه کتاب نوشت که توی اون از نظم جدید جهانی میگه. نظمی که توی اون ارزش‌های لذت‌جویانه جایگزین ارزش‌های آرمانی شده! 🤔 آیا ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دیگه هیچ چیز جدی گرفته نمیشه؟ 🤔 آیا لذت و سرگرمی واقعاً میتونن جایگزین ارزش‌های انسانی بشن؟! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم می‌کند: 📖 حلقه متن خوانی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖 🔶 کتاب اول | رمزگشایی از حکمت‌ها متن‌خوانی جمعی کتاب اخلاق ناصری 📅 روزهای شنبه و دوشنبه ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📚 ||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| 📮 @fekrat_sch
🖇 « که با بسط تکنولوژی بسط می‌یابد، پایان هنر اصیل غربی است. هنری که در صورت اصیل خود چیزی جز حدیث نفس و سیر در چاله هرز نفس اماره نیست.اما به هر حال هنر در صورت اصیل خویش ابداعی، حضوری و قلبی است و نه قلابی. در هنر اصیل تدبیر شیطانی مداخله نمی‌کند هرچه هست حضور و بی‌واسطگی است... با پیدایش گرافیک، عکاسی و سرانجام و گسترش و توسعه آن، هنر و هنرمندی هرچه بیشتر در خدمت سیطره و استیلای بر عالم قرار می‌گیرد. هنری که ذات آن عین ماکیاولیسم است. بنا به قول یکی از اولین سینماگران، آدمی با دوربین فیلمبرداری با سرعتی روز افزون به تسخیر عالم می‌پردازد. سینما ماهیتاً نمی‌تواند چیزی جز وسیله سیطره بیشتر فرهنگ جدید و ارزش‌های موجود باشد. هرچه هنر و امکان توسعه قدرت انسانی را بیشتر کند، امکان غلبه آن بیشتر است. هنر و تکنیکی مطلوب‌تر خواهد بود که انسان بیشتر محو و مات در آن شود و تفکر او را از توجه به حقیقت بیشتر منحرف سازد. حیرتی که در سینما برای بیننده فیلم حاصل می‌شود نه تحیر ناشی از هیبت و جلال آسمانی بلکه تحیریست که از محو شدن در کثرات وهمی زمینی به ظهور می‌آید و آن همان حیرت مذموم است...» 📚 محمد مددپور؛ سینما هنر تکنولوژیک 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 هنر هفتمِ وطنی و اندیشه انقلابی یادداشتی به بهانه روز ملی سینما؛ ✍🏻 سیدمحمدمهدی موسوی؛ تحریریه فکرت 📍«مباحث و مسائل انقلابی باید به درستی در جامعه تبیین و تفهیم شوند و از سوی دیگر اولویت‌ها در این‌باره مشخص شوند تا بدانیم رسالت در پرداختن به آن‌ها چه می‌تواند باشد و اگر نیاز به رصد و مطالبه‌گری در این زمینه است با چه سازوکاری می‌بایست به سمت تحقق آن برویم؟ اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گرفت راحت‌تر می‌توان درباره نسبت هنرمند و سینماگر ایرانی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صحبت کرد و فراتر از مباحث کلیشه‌ای و همایش‌های بی نتیجه، خروجی لازم را دریافت کرد...» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸#گزارش_تصویری ✴️ برنامه شات این ماه به مناسبت روز سینما در خدمت دکتر امیررضا مافی، پژوهشگر فلسفه
28.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بی‌اثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر طیف فکری، همدیگر را نمی‌فهمند و هر طرف به جای "حرف زدن" به دنبال "اثبات حقانیت" خودشان هستند! 🎬 سینمای ما امروز قربانی این بازی بی‌پایان شده! 🎬 سینمای ما دیگر فقط "ویترین" شده نه "آیینه" واقعیت! 🎬 فیلم‌های جشنواره فجر شده نمایشگاه "تکرار" و "تهی از معنا"! به جای گفتگو به دنبال غلبه کردن هستیم! این جوری فقط "شکاف" عمیق‌تر میشه و "آینده" نامعلوم‌تر! وقتشه که از "دوقطبی" خارج بشیم و "حرف جدید" بزنیم، اکنون زمان این است که "تفکر" را به "تکرار" ترجیح بدهیم! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#نقد_نوشت ▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار می‌کند: 🔶 رمان در دو جهان بازخوانی کتاب انسان در
📸 ✴️ در هفته‌ جاری قسمتی دیگر از برنامه نقدنوشت با عنوان «رمان در دوجهان» بازخوانی کتاب انسان در رمان، با حضور استاد محمد قائم‌خانی نویسنده کتاب و جمعی از فرهیختگان علاقه‌مند برگزار شد. این نشست که به بهانه زادروز تولستوی صورت گرفت، به مسئله رمان و فلسفه پرداخت و همچنین نگاهی نیز به ظرفیت‌های ارتباطی ایران و روسیه در رمان اشاره کرد. ➕فایل صوتی و تصویری این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #شات ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار می‌کند: 🔶 فلسفه در قاب سینما؛
| 🖇 امر ملی در سینمای ما وجود ندارد 🖌 امیررضا مافی، منتقد سینما در گفت‌وگو با رسانه فکرت 🔺 «سینما از جنس واقعیت است؛ اما واقعیتی که می‌تواند ما را به سمت حقیقت رهنمون کند. زمانی به حقیقت رهنمون می‌کند که برای شما مسئله ایجاد نماید. چه بسا شعر هم همین را برای شما انجام می‌دهد. ادبیات و از جمله داستان نیز همین کار را می‌کند و هرگونه ابراز و اظهار انسانی که منشأ تفکر است و می‌تواند ما را به سمت حقیقت نائل کند. من بارها گفتم که منبر هم می‌تواند حجاب باشد، اگر رهنمون به حقیقت نکند. حقیقت یکی است و واقعیت متکثر است.» 🔻 «روشنفکرهای ما مثل هابرماس که قله تفکر است، این‌ها دچار همین حجابی هستند که مراتب اندیشه برای آنها ایجاد کرده است. همین اتفاق برای روشنفکران ما رخ داده است. این‌ها قرار بود که به دلیل روشنایی ذهنشان، فانوسی در دست داشته باشند و پیشاپیش جامعه حرکت کنند و نور را بر مسیر بتابانند و جامعه در پی آنها حرکت کند، اما روشنفکران امروز ما که در دعوای حیدری و نعمتی گرفتار هستند و در حجاب سیاست زدگی محض خودشان گرفتار هستند، و البته می گویم سیاست زدگی و نمی‌گویم امر سیاسی که امر سیاسی امر محترمی است. اما اینها سیاست زده شده‌اند.» مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «آنها که از جنگ و خشونت خسته شده‌اند تو را برای استقرار آرامش و صلح در جهان می‌طلبند. و من نیز که طالب صلح و آرامشم آمینم را بدرقه راهشان می‌کنم. آنها که از شرک و تباهی و فساد و گمراهی خلایق رنج می‌برند و آرزوی سعادت و نیکبختی همه مردم جهان را در دل می‌پرورند، تو را برای دستگیری و هدایت دیگران می‌خواهند و کیست که در آرزوی گلستان شدن جهان با دست‌های تو نیست؟! آنها که از ستم ظالمان به ستوه آمده‌اند، استقرار عدالت و رهایی از چنگال ستمگران را در ظهور تو جستجو می‌کنند. آنها که دل به دنیای دون ندادند، اما عاقبت کار این جهان را به خیر می‌بینند و چشم انتظار تجلی جلوه‌ای از بهشت در زمینند برای استقرار حکومتت لحظه می‌شمرند و به هر دم و نفس و آهشان دعای ظهورت را ضمیمه می‌کنند. اما من تو را بیش از همه برای خودم می‌خواهم. اگر هم خودخواهی‌است به کرمت ببخش. اما من تو را برای دل خودم می‌طلبم، برای اینکه تو را در قاب تنهاییم بنشانم. برای اینکه دل و جانم را نثار چشم‌های آسمانیت کنم برای اینکه هیچکس را به اندازه تو شایسته مهرورزیدن نمی‌بینم...!» 💐 📚 سیدمهدی شجاعی؛ چشم انتظاری 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 معرفی و تحلیل کتاب‌های حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«سینما و اندیشه» ▪️ مولف : محمدرضا دلیر ▪️ناشر کتاب : هوران ▪️سال نشر: ۱۴۰۳ ▪️تعداد صفحات : ۲۷۱ صفحه 🔸"سینما و اندیشه" در واقع به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات مختلف سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی یافته و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با محصولات دیگر هنری متفاوت بوده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتاب‌های حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«سینما و اندیشه» ▪️ مولف : محمد
💠 ایده مولف در این کتاب: 🔸 نویسنده که خود عضو خانه سینما و تئاتر است و پیش از این آثاری چون "جامعه شناسی سینما" و "حقوق تامین اجتماعی" را نوشته در مقدمه این کتاب می نویسد:"هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجان‌های آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافت‌های باطنی تماشاگر است." 🔹 وی همچنین در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح می‌کند: "سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنری‌است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد." 🔸 محوریت کتاب «سینما و اندیشه» سینما است و در مقدمه کتاب نوشته‌شده است که سینما زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کرده‌است. این هنر نخستین و به نحوی قابل بحث همچنان مهم‌ترین است. سینما دوران محقرانه‌ای را در محوطه شهربازی گذرانده است اما در حال حاضر به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده‌است. 💢 این کتاب دارای ۵ فصل مجزا است که هر فصل حداقل ۲۰ بخش دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده: 1️⃣ فصل اول این کتاب «کلیات» نام دارد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشیشنه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… بررسی می‌شود. 2️⃣ فصل دوم «سینما و اندیشه» است که بخش‌هایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل می‌شود. 3️⃣ فصل سوم نیز «فلسفه و سینما» است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپ‌ها و شخصیت‌های آرمانی و… برخی از زیرعنوان‌های این فصل به حساب می‌آید. 4️⃣ فصل چهارم با نام «اسطوره و سینما»، در رابطه با اسطوره‌ها در سینما بحث می‌کند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطوره‌هایی نظیر گرگ انسان، خون‌آشام، غول‌پیکر، پری‌دریایی و… نام می‌برد. 5️⃣ فصل پنجم «فلسفه سینما در ایران و جهان» نام دارد و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپی‌برداری، فلسفه سینما در جهان و… را بررسی می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#کلیپ | #شات 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بی‌اثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 سینمای ما وضعیت آبگوشتی دارد! امیررضا مافی 📍سینمای ملی یعنی سینمایی که ملیت ما را تقویت کند، نداریم چون قطبیده شده‌ایم. چون در دو سرطیف، ملت بودن برای ما مهم نیست! هر کدام ساز خودشان را می‌زنند و در نتیجه، سینما بدون معنا و پیام شده است. ➕ قسمت اول گفت‌وگو برنامه شات را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعه‌خواه #نئولی
📌 «شریعتی یا طباطبایی؟» تأملی درباب طرح جلد مجله تجارت فردا و گفتگوی قوچانی و غنی‌نژاد ✍🏻 میلاد دخانچی 🔸پاسخ قوچانی-غنی‌نژاد به این پرسش، دومی است. ولی آیا این یک دوراهی کاذب نیست؟ آیا شریعتی نمی‌تواند به مثابه یک متکلم، مورخ و البته نظریه‌پرداز/مفهوم‌ساز امکان‌هایی رهایی‌بخش در اختیار ما قرار دهد و در عین حال طباطبایی امکان نقد اندیشه را برایمان ممکن کند؟ 🔹بر اساس آنچه قوچانی-غنی‌نژاد در مصاحبه خود با تجارت فردا عنوان می‌کنند ما در انقیاد این دوگانه به سر می‌بریم؛ از اولی تنها یک جامعه بسته سوسیالیستی چریکی پدیدار می‌شود و از دومی یک دولت بازار آزادی سلطنتی! لذا باید دومی را انتخاب کنیم و انتخاب دومی یعنی طباطبایی، جز با رد شریعتی به کار نمی‌آید! 🔸 این اما یک مغالطه است و معلوم نیست اساسا چرا باید برای دفاع از آزادسازی قیمت‌ها و بازار آزاد از مدخل نقد شریعتی، آن هم نقدی بی‌ربط بهره جست؟! در واقع آنچه اینجا محل پرسش است نه محتوای نقد قوچانی-غنی‌نژاد بلکه استراتژی برهانی این دو برای رسیدن به منظور مورد نظر است که ساده‌اش می‌شود این: می‌خواهید از بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌ها دفاع کنید؟ باشد. چرا پای شریعتی را وسط می‌کشید؟ 🔹 از اینها که بگذریم قوچانی-غنی‌نژاد یک لحظه جالب خلق می‌کنند و آن اینکه تلاش می‌کنند بین سنت نبوی و قیمت‌گذاری غیر دستوری پیوند برقرار کنند! عجب! ما به مثابه پسااسلام‌گرایان، یعنی منتقدان و در عین حال ادامه‌دهندگان سنت اسلامیسم، خودمان را کشتیم که بگوییم این‌گونه خوانش‌های سطحی از متن اشتباه بزرگ اسلام‌گرایان بود. حالا اینجا همین اشتباه توسط قوچانی-غنی‌نژاد در حال تکرار شدن است! اگر اسلام‌گرایان به زعم قوچانی می‌خواستند از پیامبر و علی(ع) دولت سوسیالیستی بیرون بکشند، قوچانی-غنی‌نژاد می‌خواهند از سنت پیامبر آزادسازی قیمت‌ها را احصا کنند! 💢 نقد غنی‌نژاد-قوچانی فراتر از روش نمی‌رود. منطقی نیز هست. قوچانی ژورنالیست است و غنی‌نژاد اقتصاددان، انتظار نسخه‌پیچی دقیق تاریخ اندیشه، انتظار دقیقی نیست! و این همان است که طباطبایی در پی آن بود: توضیح زوال اندیشه! آری برای جستجوی لحظات انحطاط دنبال زیر بغل مار و افول اندیشه بعد از ابن خلدون و حکمت ناصری نباشیم! در مصداق انحطاط و زوال اندیشه همان بس که منویات ایدئولوژیک خود را به متن نسبت دهیم، متن را درست نخوانیم و برای کوچک‌سازی دولت از نقد بی‌ربط به شریعتی خرج کنیم. ➕ مطالعه کامل در «وب‌سایت فکرت» 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر