eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعه‌خواه #نئولی
🔖 ✔️ اقتصاددانان می‌گویند ناترازی امروز اقتصاد ایران در آرمان‌گرایی دیروز ریشه دارد.» زیباتر از این نمی‌شد نشان داد که چگونه کلمه که امروز عین نقل و نبات در زبان حاکمان و کارشناسان حکومتی استفاده می‌شود، یک مفهوم جهت‌دار، ایدئولوژیک و ضدانقلابی است. ناترازی اقتصاد تقصیر دکتر هست و گرنه طراحان همواره برنامه‌های توسعه پس از انقلاب کاملا بی تقصیر هستند! 🖋 مجتبی نامخواه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «روشنفکران ما در سطح باقی مانده‌اند و ژورنالیسم از مجاری اصلی فعالیت آنان است. بخش اعظمی از نیرو و توان آنان در فعالیت روزمره صرف می‌شود. کار اصلی روشنفکر، حرف‌های خاله‌زنک و وراجی‌های رایج نیست. ما وارونه است و با سرش حرکت می‌کند. او خواهان است در ذهن منفرد خویش اندیشه و ایده‌ای را تولید کند، و پس از انتقال آن به حیات مشترک بین‌الاذهانی در جامعه، ایده و اندیشه خود را وارد روابط اجتماعی کرده، به آن‌ها تحقق عینی ببخشد. در حالی که در دوران جدید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. یعنی در دوره کنونی برخلاف تصور روشنفکران ما، این ماهیت و ساختار عینی آن هستند که از بیرون، خود را به درون فرد تحمیل می‌کنند و سپس به عنوان یک مفهوم، یک اندیشه یا یک ایده به فهم مشترک جامعه بدیل می‌شوند. روشنفکر ما این ساختارمندی و نهادمندی بشر جدید را به نحوی بنیادین درک نکرده است. روشنفکر ما به ساختارها و پیچیدگی‌های آن‌ها توجه ندارد و نمی‌تواند با فعالیت‌های سیاسی صرف آن‌ها را تغییر دهد...» 📚 محمد رضایی؛ نقدی بر جریان روشنفکری ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز ✍🏻 مقصود فراستخواه؛ جامعه‌شناس 📍 در گفتگویی سابقا به تحلیل وضعیت روشنفکری و سلبریتی شدن پرداخته است. او با بررسی تحولات مهم در کلان‌روندها، تغییرات فرهنگی واجتماعی، تحول در سپهر معرفتی و نیز تحولات گفتمانی و پارادایمی برخی از اسباب تغییر وضعیت موجود را ارائه می‌دهد. در نتیجه معتقد است جامعه ما با بحران مرجعیت روشنفکری مواجه شده است و هنرمندان و ورزشکاران جای روشنفکران را گرفته‌اند. مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 سلبریتیزه شدن روشنفکران بررسی تحولات اجتماعی در وضعیت روشنفکری امروز
بخشی از گفتار او را می‌خوانید: 🔸یک نوع از در دنیای امروز وجود دارد، زمانی فوئر باخ می‌گفت خودبیگانگی انسان سبب می‌شود کمالات وارزش‌هایی را که باید در خودش جست‌وجو کند، در آسمان ترسیم می‌کند و آن را می‌پرستد. آلان به جای آسمان بزرگ کائناتی که کمالات خودمان را در آنجا ترسیم کنیم و بپرستیم، در آسمانی دنیوی پر از ستاره‌ها ترسیم می کنیم واین ماست، ستاره‌ها مطرح می‌شود. نگونبخت مردمانی که دچار ازخودبیگانگی عمیقی هستند تمام ارزش‌های گمشده خود را در همین ستاره‌ها دنبال می کنند و با اینها خودشان را اثبات می‌کنند. 🔹 در جامعه امروز به تعبیر هرویو لژه، وجود دارد،‌ یعنی بشر نسبت به یکسری ارزش‌ها دچار نسیان جمعی شده‌ایم. انگار به طور جمعی تبانی کرده‌ایم که در مورد ارزش‌ها فکر نکنیم و این نسیان جمعی، این واکنش را دارد که دنبال حافظه‌های کوچک و خرد هستیم. یک ستاره برایش حافظه ایجاد می‌کند و با این حافظه زندگی می‌کند. چون دچار نسیان جمعی است، امر موقت اهمیت پیدا می‌کند و هنجارهای موقت. 🔸به نظرم نتیجه این شده که آلان به جای اینکه شاهد کنش‌های روشنفکرانه و عمیق سیاسی باشید شاهد سلبریزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی در می‌آورند و ادا واطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان می‌دهند و در روزنامه‌ها ومحافل وشبکه‌ها دست وپا می‌زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند. 💢 قبلاً روشنفکران ماشین جامعه را هل می‌دادند و آلان جامعه به راه افتاده و روشنفکران عقب مانده‌اند و نمی‌توانند به آن برسند. در نتیجه روشنفکری به معنای آن روزی به پایان خودش رسیده... خلاصه شما ومن ایماژهایی از داریم که در حال زوال است و الان دچار حس حسرت و نوستالژی روشنفکری هستیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم می‌کند: 📖 حلقه متن خوانی مباحث روایت‌پژوهی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖 🔶 کتاب اول | سفر به دنیای روایت‌ها متن‌خوانی جمعی کتاب "سواد روایت" 📅 روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📚 ||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| 📮 @fekrat_sch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 ابتذال روشنفکری استاد محمد سالاری 📍«ما وارد وضعیت بسیار وخیم ابتذال روشنفکری شده‌ایم. یعنی ما رودربایستی با کسی نداریم و در وضعیت ابتذال کامل هستیم. یعنی از پس از انقلاب به بعد، روشنفکری ما، اندیشه ورزی نکرده است بلکه دنبال همان تعجیلی بوده است که داشته است. یعنی می‌خواهد هرچه زودتر این اتفاق شگرفی که قرار است انسان‌ها به سعادت برسند را زودتر راه بیاندازد...» 🔥 نظر شما چیه؟ ➕ قسمت اول این گفت‌وگوی جذاب را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار می‌کند: 🔶 تداوم
🔈 | 🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی نشست اختصاصی رسانه فکرت بخش اول ⏰ ۱۵ شهریورماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای سالاری1.mp3
24.9M
🔶 سخنرانی | تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر بخش اول روشنفکری از منظر آل احمد 07:48 اشتباه آل احمد در تعریف روشنفکری 13:10 روشنفکری بحثی مدرن 14:09 دستگاه هرمی رنسانس و بحث روشنفکری 24:10 روشنفکری ما اندیشه تولید نمی‌کند 28:25 تئوری چیست ؟ 36:44 در روشنگری علم را جایگزین خدا کردند 39:05 روشنفکری بخشی از جامعه ماست 42:05 روشنفکری ما عجول است 43:25 روشنفکری و سیاست 45:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «ما در دوران جالبی زندگی می‌کنیم چرا که از لحاظ مادی همه چیز قطعاً از همیشه بهتر است، با این حال احساسی غیرمنطقی از ناامیدی در جهانِ غنی و توسعه یافته در حال گسترش است. این تناقض است: هرچه اوضاع بهتر می‌شود بیشتر احساس اضطراب و ناامیدی می‌کنیم! نمی‌توان پیشرفت فوق‌العاده در زمینه سلامت، امنیت و ثروت مادی طی چند صدسال اخیر را انکار کرد اما این داده‌های آماری مربوط به گذشته هستند، نه ! یعنی آن نقطه‌ای که ناگزیر باید در آن به دنبال بگردیم: تصوراتمان از آینده. چرا که امید به آمار وابسته نیست. مشکلاتی که از پیش حل شده‌اند، برای امید اهمیتی ندارند، فقط مشکلاتی که هنوز نیازمند حل‌شدن هستند برای امید مهم‌اند؛ چون هر چه جهان بهتر شود، ما هم چیزهای بیشتری برای از دست دادن داریم. و هر چقدر چیزهای بیشتری برای از دست دادن داشته باشیم احساس می‌کنیم چیزهایی کمتری برای امید بستن به آنها داریم.» 📚 مارک منسن؛ اوضاع خیلی خراب است؛ کتابی درباره امید! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 افول روشنفکری، از غرب‌زدگی تا سلبریتی‌زدگی ✍🏻دکتر مجید سلیمانی؛ پژوهشگر و مدرس مطالعات فرهنگی 📍«مواجهه روشنفکران با مسائل اخیر متأثر از شبکه‌های اجتماعی است که سازه گفتمانی روشنفکران تحت تأثیر این شبکه سبب افول آن‌ها شده که اتفاقات این روزها مصداق کامل آن است. قاعدتاً گفتار روشنفکری نمی‌تواند یک گفتار عرفی شده مثل سلبریتی‌ها قرار گیرد ولی عملاً حرف‌هایشان جز از دهان سلبریتی‌ها شنیده نمی‌شود.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 افول روشنفکری، از غرب‌زدگی تا سلبریتی‌زدگی ✍🏻دکتر مجید سلیمانی؛ پ
بخشی از گفتار او را می‌خوانید: 🔸 نباید فراموش کرد سلبریتی‌گری یکسری عواید اقتصادی دارد؛ شاید مهم‌ترین آن‌ها این است که باید روابط متقابلی با نظام سرمایه‌داری وجود داشته باشد، چرا که این دو بدون همدیگر نمی‌توانند حیاتی داشته باشند. اینجا اساساً با اهداف یک کنشگر که به عنوان روشنفکر خودش را مطرح می‌کند، در تضاد قرار می‌گیرد. روشنفکر در حقیقت باید سویه انتقادی داشته باشد ولی در این چرخه عملاً حرف‌هایش رنگ و بویی از همین نظام می‌گیرد و در آن ساختار ادغام می‌شود. 🔹 ظهور و بروز بیمارگونه روشنفکری و پیچیدگی‌های برون رفت آن از وضعیت فعلی به‌واسطه سرعت ارتباطات و تحولات مسئله‌ای نیست که به این راحتی‌ها میسر باشد. تنها با سیاست‌گذاری در عرصه رسانه‌ای می‌توان کمی آن را سامان داد. ما وارد عرصه رسانه‌های اجتماعی شده‌ایم که بخشی از آن همین سلبریتی‌گری است. 🔸البته به نظرم امکان سیاست‌گذاری فرهنگ و رسانه وجود دارد. ما باید به این امکان فکر کنیم. البته شیوه سیاست‌گذاری نیز عوض شده است. اینکه ما چگونه از طریق یک گفتمان به اسم گفتمان سیاسی این کار را انجام دهیم نیازمند زمان است. در این چند سال اخیر موجی علیه سلبریتی‌گری به‌وجود آمده ولی به رغم شواهد فریب‌های سلبریتی‌ها و تناقضات آن‌ها باز هم نمی‌توان به سادگی از تأثیرات آن‌ها کم کنیم. 🔹وجه به تناقضات در کنش‌ها و موضع‌گیری‌ها مسئله دیگری است که با اصلاح آن‌ها شاید بتوان عقب‌افتادگی گفتمان‌های ایدئولوژیک را در سرعت تحولات ارتباطاتی حل و فصل کرد. عصر رسانه‌های اجتماعی بسیاری از نظریه‌های قبلی را کنار گذاشته یا دچار تطور کرده است. این‌قدر سرعت تحولات در جهان زیاد شده که هر گفتار و گفتمانی که سویه‌های ایدئولوژیک داشته عقب افتاده است. اگر ما حرف شنیدنی داشته باشیم به شرطی که جهان امروز را بشناسیم، این حرف ما فرصت شنیده شدن خواهد داشت. 💢 روشفکران فعلی جهان، منتقدان برجسته نظام جهانی هستند ولی در ایران دقیقاً برعکس است. روی کلمه طبقه دقت کنید، «طبقه» ‌ای که با عنوان روشنفکری در ایران شکل گرفته عملاً حامی نظام جهانی به رهبری آمریکاست. وضعیت فعلی روشنفکران و اینکه در برابر حوادث نه براساس دلایل منطقی بلکه بر اساس علایق سیاسی زودگذر خود تصمیم‌گیری می‌کنند به همین دلیل است که جریان روشنفکری در ایران از عالم نیز جدا افتاده است. ما انتظار نداریم جریان روشنفکری رابطه دوستانه‌ای با حکومت‌ها داشته باشد، اما باید از یک آزادگی برخوردار باشد که این آزادگی حداقلی نیز در این‌ها دیده‌ نمی‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 ما دستگاه اندیشگی مفهومی نداریم! استاد محمد سالاری 📍«وضعیتی هستیم که روشنفکری نسبت به خودش منتقد نیست. حاکمیت نسبت به خودش منتقد نیست. روشنفکری نسبت به حاکمیت نمی‌تواند انتقادات بنیادی بکند، حاکمیت هم نمی‌تواند از روشنفکری انتقادات بکند. یعنی وارد یک چرخه معیوبی شده است...» 🔥 نظر شما چیه؟ ➕ قسمت دوم این گفت‌وگوی جذاب را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#فایل_تصویری 🎞 هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم! 🔻پ.ن: حسین سیمایی صراف در مراسم تکریم و معارفه وزا
📌 علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست! ✍🏻 آیت الله اعرافی، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه 🔸علم در حوزه علمیه، نیست، گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، را با نگاه پوزیتویستی، حس‌گرایی و تجربه‌گرایی تفسیر می‌کنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد، البته حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمی‌دانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی هستند. 🔹 علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری نیز علم هستند. همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمی جامع و بنیان علوم دیگر است، فقه امروز حاوی مهم‌ترین مکاتب حقوقی است که می‌تواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفت‌های علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده همگی علم و دانش است. 💢 تمام آن نازک اندیشی‌ها و نظریه‌پردازی‌هایی که در فلسفه‌های الهی تجلی پیدا کرده، علم است و پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد، هویت حوزه هویت علم، دانش و است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزه‌های علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شده‌اند و وارد دنیایی می‌شوند که از مشعل کتاب و و معارف الهی فروزان می‌شوند و بهره می‌برند. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | 🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی نشست اختصاصی رسانه فکرت بخش دوم ⏰ ۱۵ شهریورماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای سالاری 2.mp3
21.32M
🔶 سخنرانی | تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر بخش دوم وضعیت وخیم روشنفکری 00:51 عدم نقد درست به روشنفکری 03:00 نقد به روشنفکری بعداز انقلاب 04:42 متلاشی دستگاهی که هزاران سال با آن زندگی کردیم 10:57 مهندسی معکوس 12:36 به رسمیت شناختن روشنفکران 14:51 روشنفکر باید تولید اندیشه کند 21:44 تبیین ماهیت دولت و ملت 22:23 دانشگاه حلقه معیوب برای روشنفکری 24:30 ما پیرامون انقلاب و مشروطه کار فلسفی نکرده‌ایم! 32:10 روشنفکر باید بفهمد که دولت درون ماست 38:08 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔴 «، در لحظه پدید می‌آید دوست داشتن، در امتداد زمان ؛این اساسی‌ترین تفاوت میان عشق و دوست داشتن است. عشق معیارها را در هم می‌ریزد، دوست داشتن بر پایه معیارها بنا می‌شود. عشق، ناگهان و ناخواسته شعله می‌کشد؛ دوست داشتن، از شناختن و خواستن سرچشمه می‌گیرد 🔵 عشق قانون نمی‌شناسد، دوست داشتن اوج احترام به مجموعه‌ای از قوانین عاطفی است. عشق، فوران می‌کند، مثل آتشفشان و شره می‌کند چون آبشاری عظیم؛ دوست داشتن، جاری می‌شود چون رودخانه‌ای بر بستری با شیب نرم. عشق ویران کردن خویشتن است، دوست داشتن ساختنی عظیم.. عشق سحر است و دوست داشتن باطل‌السحر! عشق و دوست‌داشتن از پی هم می‌آیند اما هرگز در یک خانه منزل نمی‌کنند. 🔴 میان عشق و دوست داشتن هیچ نقطه مشترکی نیست! از دوست داشتن به عشق می‌توان رسید و از عشق به دوست داشتن اما به هر حال این حرکت از خود به خود نیست، از نوعی به نوعی است از خمیره‌ای به خمیره‌ای... فاصله‌ای است ابدی میان عشق و دوست داشتن که برای پیمودن این فاصله یا باید پرید یا باید فروچکید...» ✍🏻 ؛ 📚آتش بدون دود 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توییتر
📌گرفتار چرخه معیوب در نسبت روشنفکری و حاکمیت شده‌ایم؛ 👤محمد سالاری، پژوهشگر علوم اجتماعی در گفت‌وگو با فکرت 🔺دستگاهی که با آن هزاران سال زندگی کرده‌ایم متلاشی نموده‌ایم؛آل‌احمد هم به این اشاره می‌کند اما نتیجه‌ای که می‌گیرد این است که ما دیگر نمی‌توانیم از ماشین فرار نماییم یعنی ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم ماشین را هم همین طور نمی‌توانیم بسازیم. پس چه باید کرد؟ باید مهندسی معکوس نماییم. یعنی به‌جای اینکه مثلاً التماس نماییم که یک ریسندگی و بافندگی آورده‌ایم و مهندسی‌اش باید از خارج بیاید و این را مایه بدهد و راه بیاندازد. ما باید خودمان این ماشین ریسندگی را راه بیندازیم و بعد هم خودمان اداره‌اش نماییم یعنی مهندسی معکوس 🔻ساختار جامعه به ویژه از منظر حاکمیت قوی است، به همین جهت است که بعد از شهادت رئیسی، زندگی سر جایش بود. چون همه دولت‌اند؛این را روشنفکر باید بفهمد و تا حدود زیادی هم در مسیرش هست که بفهمد اندیشمندان که خیلی زودتر فهمیدند. یعنی کسانی که در واقع قسمت پژوهشگری حوزه‌های علوم‌اجتماعی، خیلی زودتر فهمیدند، منتها صدای اینها به جایی نمی‌رسد. به این دلیل که فضای روشنفکری، فضای آن کتاب‌فروشی است که دارد می‌گوید که در اشک غرقم کن سلبریتی آنجا درست می‌کند. برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعه‌خواه #نئولی
♨️ آیت‌الله محقق‌داماد در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که با من و تئوری‌های من مخالف باشند اما حاضرم گفت‌وگو کنم. تجربه ۴۵‌ ساله نشان داد تفکرات چپ، اقتصاد ایران را ویران کرد و از مغول بیشتر ضربه زد.» او گفت: «من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی، دو مقوله متفاوت هستند. حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد» 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ آیت‌الله محقق‌داماد در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که ب
👆👆👆 ✏️ 🔸اینکه محقق داماد از نفی اقتصاد اسلامی سخن بگوید که چیز تازه‌ای نیست، همچنین اینکه جریان از تا و حالا هم تمام مشکلات کشور را به رخنه و نفوذ جریان احاله می‌دهد هم تعجب‌برانگیز نیست! اما مسئله زمانی شگفت‌آور می‌شود کسانی که دم از می‌زنند و در سودای آزادی سخن می‌گویند تلاش دارند ایده و تمرکز به امثال و را به بهانه‌های واهی نفی کنند و ساختار بازار آزاد را به نظم اجتماعی حقنه کنند؟! آیا این‌ها از این همه تناقض متعجب نمی‌شوند؟ آیا از این ژورنالیسم زرد خسته نمی‌گردند؟ 🔹دوستان و عزیزان همراه می‌دانند که بازخوانی و توجه به ایده‌ امثال جلال و شریعتی به دلیل چپ‌گرایی ما نبوده و نیست؛ همانگونه که برچسب چپ به جلال و شریعتی هم وصله ناجور است؛ اما آنگونه که ها تقریر می‌کنند هر آنچه مانع طرح نئولیبرالیسم است باید به اسم نفی چپ مورد هجمه قرار بگیرد. ما همان‌قدر که از بی‌زاریم از هم تبری می‌جوییم. ما معتقدیم به عکس باید از ظرفیت‌ها و ایده‌های پیشران امروز بهره جست. از تعمق در متون و اندیشه‌ها راه جدیدی را برای پیشبرد آرمان‌ها برگزید. برای ساخت ایران آینده باید از ایده‌هایی که پیشران ماست الهام جست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 دانشگاه حلقه معیوب روشنفکری استاد محمد سالاری 📍چگونه دانشگاه در چرخه معیوب روشنفکری مسئله‌ساز است؟! آیا مشکل از امتناع اندیشه است؟ روش تولید تئوری چیست؛ آیا مشکل‌ناتوانی در عدم ساخت نظریه است؟ 🔥 نظر شما چیست؟ ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📮رسانه فکرت تقدیم می‌کند: 📽مستند «مدرسه در جهان بی‌رویا» روایتی از گمشده نظام آموزش و پرورش در عصر کنونی با حضور: 🔸دکتر مجید حسینی 🔸دکتر مرتضی نظری 🔸دکتر کاوه فرهادی 🔸دکتر محمدرضا هدایتی 📅 تاریخ انتشار: اول مهرماه ۱۴۰۳ مقارن با افتتاحیه صفحه یوتیوب فکرت 💯با تماشای "مدرسه در جهان بی‌رویا" در جریان این نقد شجاعانه قرار بگیرید و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید! [لینک کانال یوتیوب]
🔺امروز، روز شعر و ادب فارسی است، روزی که‌به یادمان می‌آورد شکوه و غنای زبانی که قرن‌ها با شعر و نغمه‌های دلنشینش دل‌ها را به وجد آورده است. 🔻در این روز، از شهریار بزرگ یاد می‌کنیم؛ شاعری که با آثارش جلوه‌ای نو به ادبیات فارسی بخشید و عشق، عرفان و ایران‌دوستی را در شعرهایش جاودانه کرد. شعر فارسی، آینه‌ای است که تاریخ، فرهنگ و روح ایرانی را در خود بازتاب می‌دهد. روزی است برای پاسداشت زبان و ادبیاتی که در آن، واژه‌ها چون گوهرهایی بی‌بدیل می‌درخشند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔰شهریار وفاق میان سنت و تجدد ✍🏻دکتر اسماعیل امینی؛ استاد دانشگاه و شاعر 📍 «عده‌ای شعر نو را تمسخر می‌کردند و عده‌ای هم از میراث شعر کهن انتقاد می‌کردند و می‌گفتند دوره شعر عاشقانه و تغزلی گذشته. بزرگانی مانند استاد شهریار و کسانی مانند هوشنگ ابتهاج، نیستانی و... که بعدها آمدند، با غزل‌های قدرتمند خود نشان دادند آن حرف‌ها چندان اعتبار نداشته. ما الان گنجینه عظیمی از غزل معاصر را داریم از شاعران و نسل‌های مختلف که هم زبانشان به‌روز است و هم تغزلی است و هم گونه دیگری از غزل با رویکرد اجتماعی را داریم.» ادامه این گفتگو را می‌توانید در «وبسایت فکرت» مطالعه فرمایید... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📌 علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست! ✍🏻 آیت الله اعرافی، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمی
📌 آزادی آکادمیک؛ راه رهایی نهاد آموزش عالی از اسارت شبه‌علم ✍🏻 رضا ماحوزی؛ 🔸 تاریخ جدال امر علمی با شبه‌علم تاریخی است به درازای سه هزار سال و ما می‌توانیم رد پای آن را در فرهنگ‌های متعدد ببینیم. در فرهنگ اسلامی هم، یکی از تلاش‌های فیلسوفان ما آن بود که نشان دهند برخی خوانش‌هایی که از قرآن می‌شود زیادی ظاهری و قشری است و لذا باید برای نشان دادن نادرستی این خوانش‌ها، ضوابطی را همچون ضابطه انسجام این خوانش با سایر گزاره‌هایی که در کتاب مقدس آمده است عرضه کنیم. بنابراین آن‌ها تلاش کردند از طریق معرفی ضوابط متعدد، راه را بر شبه‌علم ببندند. 🔹 در علوم انسانی هم روش‌های خاص این حوزه را برای تفکیک علم از غیرعلم و شبه‌علم داریم؛ روش‌هایی همچون روش تفسیری، روش آماری، روش تحلیلی و استدلالی و غیره. بسته به اینکه درباره کدام یک از حوزه‌های علمی حرف می‌زنیم تفکیک علم از شبه‌علم ضوابط خودش را پیدا می‌کند. این تا حدی کار فلسفه علم و معرفت است اما در کنار فلسفه علم، جامعه‌شناسی علم را هم داریم. 🔸 اگر جامعه‌شناسی علم در کنار فلسفه علم قرار گیرد می‌توانند این کمک را به ما بکنند تا بفهمیم چگونه نظریه‌های شبه‌علمی بالا می‌آیند و چگونه در یک فضای بی‌رقیب و بی‌دردسر، از قدرت ابزارهای غیرمعرفتی و غیرآکادمیکی که پشت آن‌ها قرار گرفته‌اند استفاده می‌کنند تا برتری خود را به رخ رقبا بکشند. 🔹شبه‌علم‌ها متکی به قدرت‌های بیرونی هستند و چون آزادی آکادمیک کافی برای ارزیابی دقیق و تند و صریح آن‌ها وجود ندارد، لذا بسیاری از این شبه‌علم‌ها در این فضا باقی مانده‌اند و به حیات خود ادامه می‌دهند. بنابراین اگر بخواهیم خودمان را از دام و اسارت شبه‌علم آزاد کنیم راهش آزادی آکامیک است. 💢 باید به این سمت برویم که مثل مفاخر خودمان در یک گفت‌وگوی آزاد با جهان علم و دانشمندان سایر سرزمین‌ها، چه قدیم و چه جدید، شرکت کنیم و در آخر حرفمان را بزنیم و نظریه خودمان را بسازیم. ➕ مطالعه کامل در «وب‌سایت فکرت» 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر