#گزارش
📌گرفتار چرخه معیوب در نسبت روشنفکری و حاکمیت شدهایم؛
👤محمد سالاری،
پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتوگو با فکرت
🔺دستگاهی که با آن هزاران سال زندگی کردهایم متلاشی نمودهایم؛آلاحمد هم به این اشاره میکند اما نتیجهای که میگیرد این است که ما دیگر نمیتوانیم از ماشین فرار نماییم یعنی ما نمیتوانیم به عقب برگردیم ماشین را هم همین طور نمیتوانیم بسازیم. پس چه باید کرد؟ باید مهندسی معکوس نماییم. یعنی بهجای اینکه مثلاً التماس نماییم که یک ریسندگی و بافندگی آوردهایم و مهندسیاش باید از خارج بیاید و این را مایه بدهد و راه بیاندازد. ما باید خودمان این ماشین ریسندگی را راه بیندازیم و بعد هم خودمان ادارهاش نماییم یعنی مهندسی معکوس
🔻ساختار جامعه به ویژه از منظر حاکمیت قوی است، به همین جهت است که بعد از شهادت رئیسی، زندگی سر جایش بود. چون همه دولتاند؛این را روشنفکر باید بفهمد و تا حدود زیادی هم در مسیرش هست که بفهمد اندیشمندان که خیلی زودتر فهمیدند. یعنی کسانی که در واقع قسمت پژوهشگری حوزههای علوماجتماعی، خیلی زودتر فهمیدند، منتها صدای اینها به جایی نمیرسد. به این دلیل که فضای روشنفکری، فضای آن کتابفروشی است که دارد میگوید که در اشک غرقم کن سلبریتی آنجا درست میکند.
برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
فکرت
♨️ شریعتی در آتش نقد این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست. جریان توسعهخواه #نئولی
♨️ آیتالله محققداماد در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که با من و تئوریهای من مخالف باشند اما حاضرم گفتوگو کنم. تجربه ۴۵ ساله نشان داد تفکرات چپ، اقتصاد ایران را ویران کرد و از مغول بیشتر ضربه زد.» او گفت: «من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی، دو مقوله متفاوت هستند. حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد»
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
♨️ آیتالله محققداماد در سیوچهارمین همایش بانکداری اسلامی: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که ب
👆👆👆
✏️#پینوشت
🔸اینکه محقق داماد از نفی اقتصاد اسلامی سخن بگوید که چیز تازهای نیست، همچنین اینکه جریان #نئولیبرالیسم از #تجارت_فردا تا #سیاست_نامه و حالا هم #سازندگی تمام مشکلات کشور را به رخنه و نفوذ جریان #چپ احاله میدهد هم تعجببرانگیز نیست! اما مسئله زمانی شگفتآور میشود کسانی که دم از #ایرانشهری میزنند و در سودای آزادی سخن میگویند تلاش دارند ایده #بازگشت_به_خویشتن و تمرکز به #بومیگرایی امثال #جلال و #شریعتی را به بهانههای واهی نفی کنند و ساختار بازار آزاد را به نظم اجتماعی حقنه کنند؟! آیا اینها از این همه تناقض متعجب نمیشوند؟ آیا از این ژورنالیسم زرد خسته نمیگردند؟
🔹دوستان و عزیزان همراه میدانند که بازخوانی و توجه به ایده امثال جلال و شریعتی به دلیل چپگرایی ما نبوده و نیست؛ همانگونه که برچسب چپ به جلال و شریعتی هم وصله ناجور است؛ اما آنگونه که #قوچانی ها تقریر میکنند هر آنچه مانع طرح نئولیبرالیسم است باید به اسم نفی چپ مورد هجمه قرار بگیرد. ما همانقدر که از #نئولیبرالیسم بیزاریم از #نئومارکسیسم هم تبری میجوییم. ما معتقدیم به عکس باید از ظرفیتها و ایدههای پیشران امروز بهره جست. از تعمق در متون و اندیشهها راه جدیدی را برای پیشبرد آرمانها برگزید. برای ساخت ایران آینده باید از ایدههایی که پیشران ماست الهام جست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر
17.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 دانشگاه حلقه معیوب روشنفکری
استاد محمد سالاری
📍چگونه دانشگاه در چرخه معیوب روشنفکری مسئلهساز است؟!
آیا مشکل از امتناع اندیشه است؟
روش تولید تئوری چیست؛ آیا مشکلناتوانی در عدم ساخت نظریه است؟
🔥 نظر شما چیست؟
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📮رسانه فکرت تقدیم میکند:
📽مستند «مدرسه در جهان بیرویا»
روایتی از گمشده نظام آموزش و پرورش در عصر کنونی
با حضور:
🔸دکتر مجید حسینی
🔸دکتر مرتضی نظری
🔸دکتر کاوه فرهادی
🔸دکتر محمدرضا هدایتی
📅 تاریخ انتشار: اول مهرماه ۱۴۰۳ مقارن با افتتاحیه صفحه یوتیوب فکرت
💯با تماشای "مدرسه در جهان بیرویا" در جریان این نقد شجاعانه قرار بگیرید و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید!
[لینک کانال یوتیوب]
May 11
🔺امروز، روز شعر و ادب فارسی است، روزی کهبه یادمان میآورد شکوه و غنای زبانی که قرنها با شعر و نغمههای دلنشینش دلها را به وجد آورده است.
🔻در این روز، از شهریار بزرگ یاد میکنیم؛ شاعری که با آثارش جلوهای نو به ادبیات فارسی بخشید و عشق، عرفان و ایراندوستی را در شعرهایش جاودانه کرد. شعر فارسی، آینهای است که تاریخ، فرهنگ و روح ایرانی را در خود بازتاب میدهد. روزی است برای پاسداشت زبان و ادبیاتی که در آن، واژهها چون گوهرهایی بیبدیل میدرخشند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#مصاحبه
🔰شهریار وفاق میان سنت و تجدد
✍🏻دکتر اسماعیل امینی؛
استاد دانشگاه و شاعر
📍 «عدهای شعر نو را تمسخر میکردند و عدهای هم از میراث شعر کهن انتقاد میکردند و میگفتند دوره شعر عاشقانه و تغزلی گذشته. بزرگانی مانند استاد شهریار و کسانی مانند هوشنگ ابتهاج، نیستانی و... که بعدها آمدند، با غزلهای قدرتمند خود نشان دادند آن حرفها چندان اعتبار نداشته. ما الان گنجینه عظیمی از غزل معاصر را داریم از شاعران و نسلهای مختلف که هم زبانشان بهروز است و هم تغزلی است و هم گونه دیگری از غزل با رویکرد اجتماعی را داریم.»
ادامه این گفتگو را میتوانید در «وبسایت فکرت» مطالعه فرمایید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📌 علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست! ✍🏻 آیت الله اعرافی، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمی
📌 آزادی آکادمیک؛ راه رهایی نهاد آموزش عالی از اسارت شبهعلم
✍🏻 رضا ماحوزی؛
🔸 تاریخ جدال امر علمی با شبهعلم تاریخی است به درازای سه هزار سال و ما میتوانیم رد پای آن را در فرهنگهای متعدد ببینیم. در فرهنگ اسلامی هم، یکی از تلاشهای فیلسوفان ما آن بود که نشان دهند برخی خوانشهایی که از قرآن میشود زیادی ظاهری و قشری است و لذا باید برای نشان دادن نادرستی این خوانشها، ضوابطی را همچون ضابطه انسجام این خوانش با سایر گزارههایی که در کتاب مقدس آمده است عرضه کنیم. بنابراین آنها تلاش کردند از طریق معرفی ضوابط متعدد، راه را بر شبهعلم ببندند.
🔹 در علوم انسانی هم روشهای خاص این حوزه را برای تفکیک علم از غیرعلم و شبهعلم داریم؛ روشهایی همچون روش تفسیری، روش آماری، روش تحلیلی و استدلالی و غیره. بسته به اینکه درباره کدام یک از حوزههای علمی حرف میزنیم تفکیک علم از شبهعلم ضوابط خودش را پیدا میکند. این تا حدی کار فلسفه علم و معرفت است اما در کنار فلسفه علم، جامعهشناسی علم را هم داریم.
🔸 اگر جامعهشناسی علم در کنار فلسفه علم قرار گیرد میتوانند این کمک را به ما بکنند تا بفهمیم چگونه نظریههای شبهعلمی بالا میآیند و چگونه در یک فضای بیرقیب و بیدردسر، از قدرت ابزارهای غیرمعرفتی و غیرآکادمیکی که پشت آنها قرار گرفتهاند استفاده میکنند تا برتری خود را به رخ رقبا بکشند.
🔹شبهعلمها متکی به قدرتهای بیرونی هستند و چون آزادی آکادمیک کافی برای ارزیابی دقیق و تند و صریح آنها وجود ندارد، لذا بسیاری از این شبهعلمها در این فضا باقی ماندهاند و به حیات خود ادامه میدهند. بنابراین اگر بخواهیم خودمان را از دام و اسارت شبهعلم آزاد کنیم راهش آزادی آکامیک است.
💢 باید به این سمت برویم که مثل مفاخر خودمان در یک گفتوگوی آزاد با جهان علم و دانشمندان سایر سرزمینها، چه قدیم و چه جدید، شرکت کنیم و در آخر حرفمان را بزنیم و نظریه خودمان را بسازیم.
➕ مطالعه کامل در «وبسایت فکرت»
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📣 شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه رسانهای فکرت برگزار میکند:
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
💎 سرفصلهای دوره:
- حکمرانی اقتصادی
- حکمرانی فرهنگی
- مسائل اجتماعی ایران
- مسائل سیاسی ایران
- مبانی حکمرانی مردمی
🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهی
✅ برای ثبتنام به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇
@mpa_shipaa
📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
⏳مهلت ثبتنام: تا ۶ مهرماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶 فلسفه در قاب سینما
گفتگو با:
👤 استاد امیررضا مافی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش اول
📅 ۱۵شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای مافی1.mp3
16.1M
🔶 سخنرانی | فلسفه در قاب سینما؛
نگاهی به آثار روشنفکری ایران
گفتگو با:
👤دکتر #امیررضا_مافی
بخش اول
جهان فلسفی 06:38
سینمای فلسفی ایران 07:00
بررسی سینمای فرهادی 8:12
لانتیموس فیلمسازی با نگاه فلسفی 11:52
فقدان سینمای فلسفی در ایران 18:30
جهان جدید و مردم 22:00
جهان خیام و مولوی 26:09
فرم در آثار مولوی 30:38
حجاب واقعیت 32:35
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر