eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کسی می‌تواند از بومی‌سازی حرف بزند که علم را مبتنی بر ساختن یا تولید بداند. بنابراین ما الگوی خاصی را درباره علم به کار می‌بریم. در سال‌های اخیر یک بلبشو در به کارگیری این موضوعات دیده می‌شود. تولید علم گاهی از زبان کسانی مطرح می‌شود که سخنانشان در برنامه ریزی‌ها و مدیریت کلان جامعه تأثیرگذار است این در حالی که است که تعبیر تولید علم و لوازم و پیامدهای آن را نمی‌دانند. 🔸ما امروز به راحتی از واژه بومی و غیر بومی استفاده می‌کنیم در حالی که این مفاهیم نیازمند مداقات جدی است، گفت: به ویژه بومی‌سازی علوم انسانی که از جنس پروداکشن است باز از جمله گزاره‌هایی است که بسیار مناقشه برانگیز است، از سوی دیگر ما در زمینه فکری و کلامی نیازمند تمیز کاری هستیم. نیازمند درنگ کردن در مفاهیم و مداقه کردن هستیم البته این به معنی ایستادن و متوقف شدن نیست. 🔹باید به این نکته توجه داشت که بومی سازی به معنای بسته شدن به روی دیگران نیست و از سوی دیگر انسان دارای مسائل مشترک است اما زیست بوم‌های مختلف مسائل مختلف ایجاد می‌کند که پاسخ خودش را می‌طلبد. پس در هر تمدنی آنچه تولید می‌شود پرداختن به مسئله‌های جامعه خود است. 🔸گویی علوم انسانی در ایران تخصص نیست و نوعی آگاهی است؛ به همین دلایل شاید هیچ فردی برای امر دقیق و مدیریتی به عالم علوم انسانی مراجعه نمی‌کند چون نوعی ضعف و فقر فرهنگ عمومی در نگرش به علوم انسانی است. از سوی دیگر فقدان و ضعف اعتماد به نفس در محققان علوم انسانی وجود دارد. بسیاری از محققان حتی نظریه پردازی را در علوم انسانی لازم نمی‌دانند. 🔹بومی‌گری در علوم انسانی یک منزل ندارد و مشکک و ذوالمراتب است و با درجات مختلف نمود می‌یابد؛ من بومی گری را به بومی‌سازی ترجیح می‌دهم چون بومی‌سازی بدین معنی است که نظریه‌ای آنجا تولید یا جرح و تعدیل شود بعد ما با تأخیر آن را استفاده کرده و بومی کنیم. ما بنیاد در زمین دیگران بازی کنیم ما نباید علم غربی‌ها را توسعه دهیم. ما البته باید نظریه را از آنها گدایی کرد ولی در عین حال باید سنت ایران قبل از اسلام را زنده نگه داریم. 🔸ما چهار بار تمدن‌سازی کردیم پس باز هم می‌توانیم تمدن‌سازی کنیم و نظرات جدیدی بر مبنای سنت تأسیس کرد بدون سنت نمی‌تواند اندیشید. غربی‌ها خودشان از اسطوره‌ها و سنتشان نظریه‌پردازی کردند. ما دستمان پر است اما از این سنت غنی برای نظریه‌پردازی استفاده نمی‌کنیم. ➕گزارش کامل نشست را در سایت فکرت بخوانید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 مبارزه با ابزار تسلط بر فکر 👤مهدی مشکی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 📍اصل در نظام مدرن، سلطه بر فکر است؛ مگر می‌شود در این نظام نسبت به ابزارهایی که می‌خواهند قدرت تفکر را از مردم بگیرند، بی‌تفاوت بود؟ بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ جدیدترین ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع «نامسئله‌ی اجتماعی» 💠بررسی تحلیل‌های موجود در مخالفت یا موافقت با فیلترینگ فضای مجازی ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
📌 «پیام دریافت شد» ✍🏻محمد نهاوندی‌فر 🔹ما با یک صحنه آرائی خطرناک از سوی رژیم صهیونیستی مواجهیم. در عملیات تهاجمی علیه ایران اسرائیل در حالی میان رجزخوانی و تهدیدات خود و شدت برخورد خود فاصله ایجاد کرد که همین دیشب نتانیاهو اعلان کرد استراتژی امروز اسرائیل نه دفاعی بلکه تهاجمی است. عقب نشینی تاکتیکی رژیم از شدت ضربه به بانک اهداف خود در ایران ناشی از اطمینان خود به قدرت پیش بینی واکنش احتمالی ایران و بیشتر شبیه ذخیره زمان برای شعله ور شدن اختلافات داخلی درباره سطح و کیفیت پاسخگویی ایران به نظر می رسید.سوال اینجاست که سرائیل با رخ کشیدن بالقوگی های خود در رسیدن به برخی اهداف امنیت ساز که بیشتر تصویر ساز بود تا از بین برنده به دنبال انتقال چه پیامی به کدام سطح از جامعه تصمیم ساز کشور بود؟ 🔸در جنگ های نوین ، بیش از آنکه میزان تخریب یا تلفات انسانی در شکل دهی منطق محاسبات موضوعیت داشته باشد، میزان «پیام» و استعاره مندرج در عملیات آفندی یا پدافندی تعیین کننده و تصمیم ساز است. سحرگاه یکشنبه رژیم صهیونیستی بیش تر از حمله به سامانه ها و لانچرهای پدافندی تلاش کرد «منطق محاسباتی» تصمیم گیران شعام را در اختیار بگیرد. او علاوه بر نشان دادن سطح اشراف خود به نقاط حساس و امنیت ساز کشور، ایجاد «اختلاف برآورد» در میان مسئولان و نخبگان کشور نسبت به «پاسخ ایران» را هدف گذاری کرد و کلیدترین پیش فرضی که در این پارازیت محاسباتی بر آن تکیه شده است.مولفه « سرمایه اجتماعی» است. 🔹براساس تحلیل اتاق جنگ اسرائیل« فقدان سرمایه اجتماعی» و «وجود سرخوردگی و نارضایتی از وضعیت اقتصادی و اداره کشور» پس از مشارکت اندک مردم در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به شاه بیت تحلیل های داخلی مسئولان کشور شده است. بنابراین تثبیت این پیش فرض و تبدیل آن به تابوی ذهنی مسئولان در تصمیم گیری یک ضرورت است و چنانچه اسرائیل بتواند به مسئولان ایرانی بقبولاند که «سرمایه اجتماعی» لازم برای «مقابله به مثل» و « واکنش های پرریسک» را نخواهد داشت یا دست کم دورنمای استقامت دربرابر زد وخرد های رفت و برگشتی را در حاله ای از ابهام و نگرانی از واکنش ها و میزان تحمل آحاد مردم قرار دهد. به تجربه خواهد توانست بستر لازم برای استفاده از راهبرد « مرد دیوانه » درباره ایران را به بدترین شکل ممکن کلید بزند. 🔸 تصور کنید در شرائطی که مسئولان از ترس واکنش داخلی دست به عصا عمل می کنند در همان زمان یکی از مسئولین عالی نظام بوسیله موشک بمانند سید شهید بشهادت برسد. فکر می کنید در ذهن مسئولین چه موضوعی برجسته خواهد شد؟ بله از نگاه ایشان تنها دلیل وفاق داخلی و محور سرمایه اجتماعی متزلزل شده است و دیگر امکان تداوم مقابله با جنگ طلبی صهیونیست ها وجود نخواهد داشت و دومینووار زنجیره ای از کنش های انفعالی را شاهد خواهیم بود. بنابراین به همان اندازه که ایران در پروژه محورژیم کودک کش بر روی انشاق اجتماعی حساب بازکرده است. تمامی کنش های فزاینده و کاهنده رژیم نیز بر روی تقویت انگاره گسل و گسست اجتماعی در ایران طراحی شده است. از این رو مقام معظم رهبری با درایت و توجه به طمع دشمن به این موضوع، از مسئولان خواستند که اسیر این جنگ شناختی نشده و در فرصت بی نظیری که بعد از عملیات شکوهمند پدافندی و مواجهه وطن پرستانه مردم با شهدای ارتش شکل گرفته است. پیش فرض خودشان نسبت به ذهنیت و آراء ایرانیان را به چالش کشانده و واکنشی در شان و منزلت ایران باشکوه داشته باشند. 🔹ناگفته پیداست که مردم ایران در صبح عملیات پدافندی یکی از آرام ترین روزهای پاییز سال های شمسی را تجربه کرد و برخلاف مواقع مشابه هیچ پمپ بنزینی شلوغ نشد. این یعنی مهمترین سیگنال بهت آور و دهشت آفرین برای افشای خطای محاسباتی آمریکا و اسرائیل به دنیا مخابره شد. حفظ وطن اسلامی با هیچ چیز و هیچ دژخیمانی معامله نخواهد شد. ملت ایران هرآنچیزی که برای پایداری و پیروزی خود لازم داشته باشد دارد و بدست خواهد آورد. 🔸شاید ما سرمایه اجتماعی مطلوب برای عملیاتی در حد و اندازه ظلم و وحشیگری رژیم نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطین و لبنان را نداشته باشیم اما سرمایه اجتماعی لازم برای عمل برخلاف انتظارات نتانیاهوی وحشی و تجدید محاسبات برای آمریکا را بطور قطع خواهیم داشت. به همان اندازه که سرمایه اجتماعی به کنش های ما بلوغ می بخشند، واکنش های هوشمندانه و هدفمند ما اگر در شان و منزلت ایران و ایرانی و فراتر از وعده صادق1 و 2 شکل بگیرد. حیات بخش اعتماد عمومی و تثبیت کننده امکانی تازه برای بالندگی در عرصه های دیگر اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. به امید این تصمیم. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 دوگانه باطل اقتصاد و فرهنگ 👤محمدعلی غمامی؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم 📍در مساله آسیب‌های فضای مجازی، اقتصاددانان شعار فرهنگ‌سازی سر می‌دهند و جامعه‌شناسان توصیه به سانسور و فیلتر می‌کنند که این دور باطلی است. بخش‌های کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔶 فیلترینگ؛ جدی‌بودن یک ساده‌سازی با حضور: 👤دکتر حسین سوزنچی 👤دکتر علیرضا مومن آرانی 👤دکتر مهدی مشگی 👤دکتر محمد محمدی‌نیا همایش مشترک رسانه فکرت و گروه سایبرپژوهی موسسه شناخت 📅 ۶ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.06 نشست پنجم فیلترینگ.mp3
31.13M
🔶 فیلترینگ؛ جدی‌بودن یک ساده‌سازی 👤دکتر محمدی‌نیا جایگاه فیلترینگ در جامعه 02:30 فناوری و نابودی سیاست 09:00 آزادی چیست؟ رابطه آزادی و فلسفه 10:20 مذاکره با صاحبان سکو 16:20 👤دکتر آرانی نظر عوام و خواص 26:00 مدیریت افکار جامعه 29:00 👤دکتر مشکی آزادی و داده‌های اطلاعات 42:00 سلطه بر فکر و داده‌ها 47:00 👤دکتر سوزنچی ساده‌سازی، چگونه؟ 51:00 دوگانگی ایران در فیلترینگ 55:00 🖇جمع‌بندی گردش مالی فیلترینگ 01:08:10 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
📸 نشست علمی با موضوع برسی انتقادی تأثیر فضای مجازی در دولت جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر حمید ضیایی‌پرور، دکتر احسان فرزانه و دکتر وحید‌ سهیلی برگزار شد. ➕ صوت و کلیپ‌های تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 شگرد ساده‌سازی برای عموم 👤علیرضا مومن آرانی پژوهشگر اجتماعی و فرهنگی 📍بهترین گزینه برای طرح مخالفت با مساله فیلترینگ برای عموم مردم، ساده‌سازی آن و گره‌زدن این ساده‌سازی با منافع ظاهری مردم است. بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
🔰آیا رقص در جهنم جایگزینی برای حقیقت و عدالت است؟ ✍🏻رسول لطفی 📍شروین حاجی‌پور خواننده جوانی که این روزها مجدد با ترانه «ستاره‌ها» در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. شعری که در امتداد آثار دیگرش از جمله شعر نمادین «برای...» قرار دارد و جهانی نمادین را می‌سازد که دال مرکزی آن امر روزمره است. شعر شروین، رقصی است در جهنمی که او با واژه‌ها ساخته است؛ جایی که گویا جنگ و مقاومت جای خود را به روزمرگی‌های کوچک، به رقص و بوسه و خنده‌های زودگذر سپرده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔹شروین با انتخاب زیست روزمره به جای مقاومت، جهانی خلق کرده که در آن، عدالت و حقیقت خاموش شده‌اند. او از زندگی روزمره‌ای پست و حقیر می‌گوید که در آن، حقیقت و عدالت قربانی می‌شوند و همه چیز به شعله‌های زودگذری بدل می‌شود که به محض سوزاندن خاموش می‌شوند. زندگی در لحظه و اکنونی چیزی است که جایی برای حقانیت و عدالت باقی نمی‌گذارد و بر هیچ اصل استواری تکیه نمی‌کند. 🔸او در این جهان نمادین، معنای زندگی را نه در مقاومت و حقیقت، بلکه در لحظه‌ای زودگذر از سرخوشی روزمره جست‌وجو می‌کند. اما آیا چنین زیستی، زیست واقعی است؟ آیا زندگی را می‌توان بدون درگیر شدن با حقیقت، بدون مواجهه با سختی‌های مقاومت، تداوم بخشید؟ این روزمرگی، برخلاف جلوه آرام و بی‌تفاوتش، در اصل نوعی فرار است؛ فرار از ضرورت رویارویی با واقعیت، فرار از مسئولیت انسانی، و فرار از ارزش‌های بنیادینی چون عدالت و حقیقت. او به‌ظاهر از زندگی دفاع می‌کند، اما شاید زندگی را به شکل سطحی و سایه‌واری فروکاسته است. 🔹این نگاه که لحظات بی‌پایان شادی و بوسه می‌توانند پناهی برای انسان در برابر جنگ باشند، به نوعی، واقعیت را تحریف می‌کند. شروین از روزمرگی تجلی دیگری می‌سازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار می‌دهد؛ زندگی‌ای که از جوهر مقاومت تهی است، بی‌خبر از عمق حقیقت و عدالت. او در شعری که سروده، گویی ما را دعوت می‌کند به دنیایی که شاید زیبا به‌نظر برسد، اما در واقعیت، معنایی عمیق را در خود پنهان ندارد. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی می‌بخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمره‌ای که شروین ترسیم می‌کند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بی‌معنایی نیست؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 دشمنان فضای باز 👤محمدعلی غمامی؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم 📍هم مخالفین و هم موافقین فیلترینگ، دشمنان فضای باز هستند یعنی نمی‌توانند ببینند که همزمان هم فضاهای اصیل و هم فضاهای جدید کاملا باز باشند و مردم خودشان در این بین انتخاب نمایند. بخش‌های کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌افق‌گشایی در جهان روایت‌ها ✍🏻محمدجواد استادی 🔸در جهان کنونی با همه پیچیدگی‌ها، تعارض‌ها و کشمکش‌های فراوانش، تنها زمانی می‌توان بر دیگران تأثیر گذارده و نقش هدایتگر مبتنی بر قدرت را ایفا نمود که در جایگاه راهبری و کنترل افکار عمومی قرار گیریم. ساخت انگاره‌های عمومی در جهان اساسی‌ترین هدف و اصلی است که قدرت‌ها و یا هر ایدئولوژی آن را پیگیری می‌کنند. امروز «روایت» مهم‌ترین ابزار برای تحقق این امر مهم است. از این رو می‌توان گفت جهان کنونی، جهان روایت‌هاست. 🔹امروز روایتی که بر دیگر روایت‌ها غلبه و با توده‌های گسترده مردم ارتباط برقرار کند روایت غالب خواهد بود و این روایت افکار و نگره‌ها را بر اساس اهداف و نگاه‌های صاحب روایت، شکل می‌دهد. مروری بر تاریخ استعمار و جریان‌های بهره‌کش نشان می‌دهد ایشان همواره از عنصر فرهنگ و ابزار روایت به عنوان بستری زمینه‌‌ای برای گسترش اهداف و برنامه‌های خویش بهره برده‌اند. 🔸«مقاومت» کلان‌مفهومی است که امید آزادگان و افق‌گشای حرکت ایشان در راستای رهایی از بندهاست. به همین خاطر است که همواره مستکبران کوشیده‌اند مفهوم مقاومت را تقلیل داده و از آن تصویری معکوس و مبتنی بر خشونت ارائه دهند. در این میان چنانچه اشاره شد بهترین بستر برای تبیین مفهوم مقاومت و توسعه و گسترش معنایی آن، بهره‌مندی از روایت و قالب‌های متنوع آن است. در میان همه قالب‌های روایت مدرن، رمان و ادبیات داستانی به دلیل ویژگی‌های متعدد از جمله برخورداری از زبان حس‌آمیز، عمومی بودن، در دسترس بودن، جذابیت، قصه‌بنیاد بودن و مواردی از این دست بهترین ابزار برای انتقال معناست. 🔹اکنون که یکی از چهره‌های تابناک مقاومت یحیی سنوار به شهادت رسیده، فرصتی برای واکاوی ابعاد پوشیده‌تر این شخصیت است. در کنار همه وجوه شخصیتی سنوار از جمله سیاست‌ورزی، رشادت، شجاعت و امثال آن، توجه و دریافت دقیق او از اهمیت روایت قابل توجه است. یحیی سنوار در طول دورانی که در اسارت رژیم جعلی صهیونیستی بود اقدام به نگارش رمان مهمی به نام «خار و میخک» آن هم به زبان عبری کرد. سنوار به خوبی دریافته بود برای انتقال معنای مقاومت و بازتاب ملموس و قابل درک آنچه بر ملت مظلوم فلسطین گذشته و می‌گذرد باید از زبان داستان بهره برد. سنوار در این رمان به بهانه روایت زندگی جوانی فلسطینی به نام احمد که در مسیر آزادی مبارزه می‌کند تصویری دقیق از زندگی جامعه فلسطین و نوع مبارزه آن‌ها برای دست یافتن به استقلال ارائه می‌کند. 🔸یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رمان که با استقبال منتقدان ادبی نیز روبه‌رو شده ارائه تصویر واقع‌گرایانه از زیست معاصر و روزمره در فلسطین است. شاید بتوان گفت «خار و میخک» حکم یک سند تاریخی البته در زبان ادبی را دارد. می‌توان مدعی شد خواننده این رمان از منظر تاریخی و اجتماعی با آنچه در سالیان گذشته بر فلسطینیان گذشته آشنا می‌شود و از ارجاعات تاریخی دقیق بهره‌مند است. 🔹سنوار زبانی ساده و روان را برای روایت داستان خویش انتخاب کرده و این زبان امکان برقراری رابطه با طیف وسیع مخاطبان از فرهنگ‌های گوناگون را می‌یابد. از دیگر نقاط قوت این رمان، طرح مسئله مهم فرهنگ فلسطین است. شاید به دلیل شرایط سختی که در همه این سالیان بر فلسطینیان گذشته کمتر به عناصر فرهنگی ایشان توجه شده باشد. خار و میخک با جزئیاتی ارزشمند و جذاب، آداب و رسوم فلسطینیان را بازتاب داده و فرهنگ غنی این سرزمین را به جهانیان معرفی می‌کند. برخی این رمان را عاملی الهام‌بخش برای آزادی‌خواهان و ورود ایشان به عرصه مبارزه و ظلم‌ستیزی می‌دانند. با مروری بر بررسی نشریات ادبی جهان درباره این رمان ویژگی‌های مهمی پدیدار می‌شود. 🔸روایت ملموس و صادقانه، توجه جدی به مسئله نمادپردازی، تقویت ادبیات مقاومت در تراز جهانی، مسئله‌شناسی و تصویرسازی از جمله مهم‌ترین این موارد است. اوج نمادپردازی در نام این رمان هویداست، خار نشان سختی و رنج و میخک نماد شادی و امید است. سنوار می‌خواهد در این رمان تضاد میان رنج و امید در زندگی فلسطینیان را نشان دهد. 🔹سنوار در خار و میخک می‌گوید در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان به امید آینده‌ای پیروز و روشن زندگی کرد. حماس نمونه اعلای این تفکر است که عینیت یافته است. زندگی یحیی سنوار و شهادت حماسی او خود نشان از امکان زندگی آزادی‌خواهانه و سربلند در عین سختی و محدودیت است. امید است به زودی ترجمه این رمان منتشر و در اختیار همه علاقه‌مندان قرار گیرد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 اسلام سیاسی ۴۵۰ ساله درسگفتار تاریخی و تحلیلی اسلام سیاسی از محقق کرکی تا انقلاب اسلامی 🎙حجةالاسلام علی امیری ♻️ اسلامِ میدان‌دار و تمدن‌سازی که بذر آن را محقق کرکی کاشت، در چند برش و نهضت بزرگ تاریخی رشد کرد و ریشه دوانید و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده که دنیا نمی‌تواند در هیچ تحول و کنشگری کلانی آن را نادیده بگیرد. بررسی پنج نهضت بزرگ معاصر(نهضت محقق کرکی، نهضت سید جمال‌الدین اسدآبادی، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، و انقلاب اسلامی ) این تمدن را به عنوان یک موجود زنده واحد در حال تکامل تصویر می‌کند که جریان عظیم اسلام سیاسی کنونی را به نمایش گذاشته است. 🌐 لینک‌ دانلود جلسات دوره 👇 http://m-soda.ir/courses/eslam-siasi/ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
| ▫️رسانه فکرت برگزار می‌کند: 🔶 حلقه کتاب‌خوانی علوم اجتماعی 🖇همراه با جمعی از اهالی اندیشه 📌 مدخل اول: «دعوت به جامعه‌شناسی» اثر پیتر برگر 📅یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ۱۳ آبان ⏰ بعد از نماز ظهر و عصر 🏛قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔶 به چه چیز درباره فیلترینگ فکر کنیم؟ با حضور: 👤دکتر محمد کهوند 👤دکتر احسان فرزانه 👤دکتر محمد محمدی‌نیا همایش مشترک رسانه فکرت و گروه سایبرپژوهی موسسه شناخت 📅 ۸ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.08 نشست خوانش انتقادی شعار فیلترینگ_1.mp3
30.32M
🔸به چه چیز درباره فیلترینگ فکر کنیم؟ 👤دکتر محمدی‌نیا نامسئله فیلترینگ 01:00 👤دکتر کهوند مجازی در امتداد استعمار 07:00 بودجه کشورهای استعماری 11:00 مجازی در کشورهای برتر جهان 21:27 آمار مصرف از 1401 تاکنون 29:30 ارزان‌ترین اینترنت جهان 35:40 اکوسیستم اقتصادی و مجازی 42:00 👤دکتر فرزانه اقتصاد سیاسی فضای مجازی 49:30 خصوصی‌سازی در مجازی 52:00 آموزش مقاومتی و اینترنت رها 01:00:00 👤جمع‌بندی دکتر محمدی‌نیا 01:20:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 رابطه هویت و مقاومت 👤موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📍در دوگانه غلط مقاومت-زندگی، باید به سراغ بحث از هویت برویم؛ تا زمانی که هویت مشخصی نداشته باشیم، مقاومت قطعا در مقابل زندگی تعریف خواهد شد. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔰فرهنگ عمومی ما 🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه 📌 کارشناسان فرهنگی معمولا در خصوص «فرهنگ عمومی» تعاریف مختلفی دارند که بر اساس همان تعاریف، رویکرد‌های متفاوتی در پیش می‌گیرند. فرهنگ سدید در پرونده‌ای تحلیلی، فرهنگ عمومی و رویکرد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی به این موضوع را مورد واکاوی قرار داده و گفتگوهایی با محورهای مختلفی همچون نسبت فرهنگ با حکومت و افراد جامعه، بهبود و یا تزلزل آن در دهه‌های گذشته، متولی اصلی حوزه فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی ایران و حذف یا اصلاح ساختار‌های به‌وجود آمده، ترتیب داده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فکرت
#بازتاب|#فرهنگ_عمومی 🔰فرهنگ عمومی ما 🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه 📌 کارشناسان فر
1️⃣ لزوم خانه‌تکانی فرهنگی ♦️مرحوم عماد افروغ 🔹من فرهنگ را در زیرین‌ترین و کلان‌ترین سطح آن، به گونه‌ای تعریف می‌کنم که کمک کند انسان‌ها از بند‌ها و موانع اسارت بخش فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آزاد و رها شوند و به یک مقام حریت و عزت برسند. تعریفی که انسان بتواند بدون هیج ترس و لکنت زبانی حرف حق را بزند و این را به معنای جوهره یک فرهنک متعالی و رهایی بخش لحاظ می‌کنم. به طور خلاصه ما باید بتوانیم انسان شجاع تربیت کنیم. 🔸متاسفانه در عرصه فرهنگ نمره خوبی به این ۴۰ سال، به ویژه سال‌های پس از جنگ نمی‌دهم. نمره خوب و قابل قبول را فقط به دهه اول انقلاب می‌دهم. زمان جنگ و اوایل انقلاب که مردم به راحتی حرف خود را می‌زدند، مطالبات خود را طرح می‌کردند. همان دوره‌ای که امام می‌فرمود: «طبقات مختلف به طبقات پایین ظلم نکنند. باید حق فقرا، حق مستمندان داده بشود. تمام این‌ها در جمهوری اسلامی باید عمل بشود و ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی پشتیبانی از دولت‌ها بکند که به خدمت ملت هستند.» 🔹بعد از جنگ، سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ما به یک سمت و سوی دیگری رفت و ما از آن فضا دور شدیم و همین فاصله بازتابی روی فرهنگ عمومی ما داشت. طبیعتا فرهنگ عمومی در جمهوری اسلامی با سایر کشور‌ها متفاوت است. مردم به جمهوری اسلامی اعتماد کردند و حسب این اعتماد خیلی از خواسته هایشان را در پرانتز گذاشتند. 🔸یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که سازمان‌های متعددی در باب فعالیت‌های فرهنگی شکل گرفته است که هیچ ربط منظومه‌ای و منطقی با هم ندارند؛ بنابراین کار‌های تکراری و متداخل می‌کنند، کار‌های متعارض و خنثی کننده یکدیگر می‌کنند، بعضا اصلا کار فرهنگی نمی‌کنند، به نام فرهنگ کار دیگری می‌کنند و بعضی به نام فرهنگ، حتی هتک حرمت می‌کنند، به نام کار فرهنگی و انقلابی آبروی مردم را می‌برند و متاسفانه بنده از نزدیک شاهد بسیاری از این قضایا بوده‌ام. 🔹متاسفانه نهاد‌های نظارتی در این سال‌ها کارشان را به درستی انجام نداده اند. اساسا نباید بر اساس چه باید کرد‌های عاری از نظارت عملکردی، بودجه تخصیص داده شود، بلکه بر اساس اهداف و برنامه‌های مدون، باید بر پایه عملکرد و نتیجه‌ای که حاصل شده، بودجه ریزی شود و این عملکرد و نتیجه هم مربوط به رشد ابزاری دستگاه‌ها نباشد، بلکه مربوط به جامعه هدف باشد؛ پس به طور خلاصه مشکل اساسی ما این است که اولا یک نظم و انسجامی بین نهاد‌های فرهنگی وجود ندارد، دوم اینکه هدر رفت بودجه داریم و معلوم نیست که این بودجه کجا خرج شده است؟ ➕ متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
| ▫️رسانه فکرت برگزار می‌کند: 🔶 جمع‌خوانی اقتصاد سیاسی 🖇گفتگوی علمی با جمعی از اهالی اندیشه 📌 مدخل اول: مروری بر کتاب «۲۳ چیزی که در مورد سرمایه‌داری که به شما نمی‌گویند» 📅دوشنبه‌ها از ۱۴ آبان ⏰ بعد از نماز مغرب و عشا 🏛قم، خیابان جمهوری، بلوار شهید اخلاقی، خیابان گلستان، خانه مصلحان علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔶 پدیده‌ فیلترینگ از زاویه دید معلم و مدرسه با حضور: 👤مهندس علیرضا حدیدی 👤مهندس محسن نصیری 👤دکتر محمد محمدی‌نیا همایش مشترک رسانه فکرت و گروه سایبرپژوهی موسسه شناخت 📅 ۵ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.5 نشست فیلترینگ - 6 تا 8 پنج شنبه.mp3
15.08M
🔸پدیده‌ فیلترینگ از زاویه دید معلم و مدرسه 👤مهندس نصیری تجربه از هنرجوها در فیلترینگ 02:00 👤مهندس حبیبی مسئله فیلترینگ در گذر نسل‌ها 06:50 👤مهندس نصیری زمان مناسب برای فیلترینگ 17:00 👤مهندس حبیبی اراده مسئولین در خصوص فیلترینگ 20:00 👤مهندس نصیری نقش دنیای صنعت در جامعه 32:00 👤مهندس حبیبی فردای رفع فیلتر 42:30 👤جمع‌بندی دکتر محمدی‌نیا 44:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💠 اولین پیش همایش استاد فکر چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی قدس‌سره با حضور و سخنرانی: ✔️آیت‌الله غلامرضا فیاضی ✔️دکتر علی مصباح یزدی ✔️دکتر احمد حسین شریفی 🗓 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ دانشگاه قم 📌برنامه عمومی؛ سالن شیخ مفید ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲ 📌جلسه هم‌اندیشی اساتید علوم‌انسانی؛ سالن حکمت ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵ 🌐 پخش مجازی: iki.ac.ir/live 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💥رقص در جهنم 🖇چه رابطه‌ای بین مقاومت و زیست روزمره وجود دارد؟! ♻️ شروین از روزمرگی تجلی دیگری می‌سازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار می‌دهد؛ زندگی‌ای که از جوهر مقاومت تهی است، بی‌خبر از عمق حقیقت و عدالت. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی می‌بخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمره‌ای که شروین ترسیم می‌کند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بی‌معنایی نیست؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر