eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📌قصه جنگ را چگونه بگوییم؟؟ ✍🏻سیدجواد نقوی 🔸یک‌سال جنگ به شدت نابرابر و قتل‌عام کودکان و زنان و آواره کردن انسان‌هایی که فقط قصد دارند در خاورمیانه با سنت و آداب خود زندگی کنند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند‌؛ اما این جنگ هرچند در صحنه جهانی باعث تظاهرات وسیعی بود و سر آخر هم نتانیاهو در دادگاه لاهه جنایتکار جنگی معرفی شد؛ اما نگرانی‌هایی برای آیندگان دارد که آیا ممکن است خیلی زود این جنگ به فراموشی سپرده شود یا به‌نوعی نرمالیزه شود که جنگی بوده است مثل بسیاری از جنگ‌ها! 🔹تاد مِی، نویسنده کتاب «دوستی در عصر اقتصاد نئولیبرالی» سعی دارد در دو فصل اول کتاب خود به مخاطب توضیح دهد نئولیبرالیسم بیش از اینکه فقط نوعی عقلانیت حکمرانی باشد، نوعی ساخت اجتماعی را هم شکل می‌دهد که دوستی و دوست داشتن و عشق ورزیدن به‌نوعی بی‌معنا می‌شود و در چنین شرایطی است که اقتصاد تنها راه‌حل و راه‌ نجات انسان‌ها می‌شود و هر انسان دوست دارد صرفاً خودش را نجات دهد یا انسان برتر شود. 🔸تاد مِی، دو ویژگی را که سیطره نئولیبرالیسم در ساخت اجتماعی شکل داده است را واکاوی می‌کند تا نشان دهد در چه چرخه‌ای زندگی می‌کنیم: اول انسان مصرف‌کننده و دوم انسان کارآفرین. انسان مصرف‌کننده به نوعی در تلاش است همه آنچه پیرامون او هست را به کالایی برای مصرف و لذت بدل کند؛ اگر مصرف نکند به نوعی لذت زندگی او قطع می‌شود، و در چنین شرایطی هر واقعه‌ای یا هر رخدادی هم باید مصرف شود. پدیده‌هایی مثل جنگ که نوعی وضعیت خاص‌اند به گونه‌ای تفسیر می‌شوند که قابل مصرف شود و لذت خلق کند؛ در چنین شرایطی علت و چرایی جنگ‌ها معنا ندارد و انسان مصرف‌کننده باید جنگ یا رشادت‌های جنگی و ظلم‌های جنگی را به‌نوعی برای خودشان به قصه‌هایی تبدیل کند که قابل مصرف شود. 🔹انسان کارآفرین هم در معنا سیطره فعلی آن یعنی همه انسان‌ها به‌جای آنکه در سیستمی یا مکانی خلق ایده کنند باید به صورت فردی خودشان را نوآوری کنند و هر انسان یک شرکت است. در چنین شرایطی تولید و خلق کالا‌های استراتژیک موضوعیت ندارد، آنچه اهمیت دارد فقط کالایی است که خلق ارزش مالی در کوتاه مدت را صورت دهد. در چنین شرایطی ایده صلح فانتزی جایگزین نبرد و جنگ و دفاع از حقیقت می‌شود؛ چراکه سوژه کارآفرین نئولیبرالیزه شده نه به‌دنبال تولید ملی و نه به‌دنبال حقیقت است؛ بلکه صرفاً سعی دارد در نظم بازار خودش به موفقیت برسد. 🔸حالا در چنین اتمسفری اگر بخواهیم قصه جنگ را بگوییم باید بدانیم ۲ رویکرد به شدت تهاجمی قصد وارونه‌سازی از جنگ در منطقه را دارند، در نظمی مصرف‌کننده کارآفرین ایده دفاع از ملت و وطن به‌نوعی منسوخ شده و قطعاً در ذهنیت این افراد قصه جنگ نوعی باخت است و عقب اُفتادگی از سایر ملت‌ها توسعه‌یافته‌تر؛ این دقیقاً همان نقطه نزاعی است که باید فهمیده شود تا قصه جنگ را به درستی بیان کرد. 🔹باید روایت خاورمیانه و روایت لبنان و فلسطین را بیرون از این ساحت باز تعریف کرد؛ باید نشان داد حتی انسان فلسطینی و لبنانی حق مصرف کردن هم ندارند و اصلاً کار‌آفرین هم نمی‌توانند باشند؛ یعنی انسان خاورمیانه‌ای در سطحی فقط باید نظاره‌گر افراطی شدن ایده غربی‌ها باشد و در‌حالی‌که انسان‌های خاورمیانه‌ای در سطح اجتماعی به شدت به دنبال دوستی و ارتباطند؛ وطن برای آن‌ها بیرون از روایت فربه شده فعلی است و اسطوره‌های آن‌ها نه در کتاب‌ها بلکه در حال زیست با آن‌ها است؛ اما چون غرب انسان مصرفی و کارآفرین را انسان تراز معرفی می‌کند، بیرون از این سیطره زیستن را غیر‌ممکن معرفی می‌کند. 🔸وظیفه ما برای قصه‌گویی این است که اثبات کنیم بیرون از نظم استبدادی و خشن زندگی با دوستی و عشق و بدون مبانی صرف اقتصادی در جریان است و این تمایز بارز انسان خاورمیانه‌ای با انسانی است که غربی‌ها در مدل نئولیبرالی در حال ترویج آن هستند. ما باید انسان خاورمیانه‌ای را بیرون از این دوساحت معرفی کنیم و هر گونه تعریف انسان خاورمیانه‌ای از لنز خشن نئولیبرالی باعث می‌شود این جنگ در بلندمدت مصرف شده و یا به کالایی برای سودجو‌ها بدل شود. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
روز دانشجو 🔸 بودن یعنی در زمانه‌ای که در انزواست؛ در زمانه‌ای که به زنجیر بسته شده و در ازدحام گم شده است. در دنیایی که علم را به معامله بدل گشته، ، روز بزرگداشت ایستادگی است، نه صرفاً تبریک! این روز، یادآور آنانی است که علم را زنده نگاه داشتند، نه فروختند! دانشجو بودن، فریاد زدن حقیقت است... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| 🔰 ضرورت شنیدن اعتراضات نسلی 🎙حسین شکیب‌راد؛ 🔸یکی از مهم‌ترین مسائل در نوجوانی این است که احساسات دروني ما با آن چيزي كه در دوران كودكي ماست متفاوت می‌شود. براي نوجوان سخت است كه بتواند احساسات خودش را كنترل كند. براي همين ما مواجه هستيم با پرخاشگری‌های او كه صفر و صد آن يك دفعه خيلي با سرعت زياد اتفاق می‌افتد. يك جاهايي خيلي لوس و در جاهايي خيلي پرخاشگر می‌شود. 🔹امروزه ما دنبال اقناع نوجوان نيستيم. نوجوان امروزي ديرتر هم اقناع می‌شود. پر از اطلاعات عمومي است كه اين را باد كرده است و از منابع متنوع دارد اطلاعات گسترده دريافت می‌کند و فكر می‌کند كه خيلي بلد است! این نوجوان همچنین دنبال ديده شدن است و وقتی‌که مي‌بيند که با انجام کارهای خارق‌‎العاده و رسانه‌ای کردن آنها می‌تواند به مراد خود برسد، قطعا این کار را می‌کند. ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| ▫️رسانه فکرت به مناسبت روز سفرنامه برگزار می‌کند: 🔶از ناصرخسرو تا منصور ضابطیان سفرنامه ها چگونه انگاره‌های جمعی را شکل می‌دهند؟ با حضور: 👤دکتر محمد جوادفر، رئیس مرکز مطالعات سفرنامه 📅 یکشنبه ۱۸ آذر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸 نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال باحضور: 👤روح‌الله مؤمن‌نسب؛ دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی ⏰ ۱۰ آذرماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
1403.09.10 نشست فیلترینگ تهران.مومن نسب.mp3
25.06M
🔸نسبت حکمرانی و فیلترینگ 👤روح‌الله مومن‌نسب؛ حکمرانی و فیلترینگ 01:00 فضای مجازی جهانی 04:00 چالش‌های فیلترینگ تلگرام 06:00 راهکار جهانی فیلترینگ 08:00 قانون و اینترنت جهانی 11:00 فیلتر و آسیب‌های اجتماعی 13:00 حاکمیت دوگانه فیلترینگ 23:00 چالش اسمارت اپلیکیشن‌ها 27:00 مردم و فضای مجازی 30:00 اینترنت در دولت دوازدهم 33:30 اعتماد و فضای مجازی 35:30 مدل کره جنوبی 40:30 فیلترینگ در جمهوری اسلامی 44:35 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مقاومت برای زندگی 👤کورش علیانی؛ نویسنده و فعال فرهنگی 📍مقاومت برخلاف آنچه که رسانه‌های خارجی القا می‌کنند، بوی مرگ نمی‌دهد و تمام آرمان‌های جبهه مقاومت سراسر زندگی‌خواهی برای خود و دیگران است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🚨 پایان ....!؟ ✔️ این اتفاق در یک کلام٬ نشان از برای ادامه مسیری دارد که جبهه تاکنون طی کرده است؛ ✔️ ضعفی که از غفلت نسبت به ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی، اقناع میدان عمومی، روایت صحیح مساله پیشرفت، خطرات انفعال و تئوریزه‌کردن مصلحت‌سنجی‌ها برمی‌خیزد. ✔️ غفلتی که یقینا دستپخت رسانه‌ها بوده و از لوله‌ی تانک‌های شلیک شده است. ✅ به قول حاج‌قاسم، باید از این تهدید، بیشترین فرصت را برای صید کنیم...! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از رادیو فکرت
بررسی تاریخی فقهی حجاب.mp3
29.09M
بررسی برخی از مباحث فقهی تاریخی الزام به حجاب 1️⃣ اگر روایت و گزارشی دال بر الزام به حجاب در زمان پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما نقل نشده باشد، می‌توان الزام را خارج از وظایف حاکم دانست؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان ⏱از ابتدا .... 00:00 2️⃣ شواهد جواز تعزیر توسط حاکم در موارد ترک احکام الهی 🎙 استاد حسین نجفی بستان ⏱ از 2:03 3️⃣ استدلال به روایت «اذا نهوا لاینتهون» برای نفی الزام به حجاب صحیح است؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان ⏱ از 13:06 4️⃣ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم + همراه با شواهد تاریخی و قرآنی 🎙 استاد حامد کاشانی ⏱ از 18:20 | 📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @radiofekrat @fekrat_net
فکرت
#نشست‌|#نقد_نوشت ▫️رسانه فکرت به مناسبت روز سفرنامه برگزار می‌کند: 🔶از ناصرخسرو تا منصور ضابطیان
🔶از ناصرخسرو تا منصور ضابطیان سفرنامه ها چگونه انگاره‌های جمعی را شکل می‌دهند؟ با حضور: 👤دکتر محمد جوادفر، رئیس مرکز مطالعات سفرنامه 📅 یکشنبه ۱۸ آذر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 نوجوانی و افکار تکرارشونده 🎙نصیر عابدینی؛ 🔸ما انسان‌ها در هر سني كه هستيم يك چيزي به نام افكار مزاحم تكرارشونده داریم. این افکار در نوجواني رواج بیشتری دارد و به دلیل آنکه ما در ایران، این دوره را با ناکامی یا عدم ارضای مطلق عاطفی پشت سر می‌گذاریم، این افکار به صورت روزافزون بیشتر می‌شود. 🔹بچه‌های ما يكي از مشكلاتي كه دارند حكيم نمی‌بینند. ما الان در نوجوان‌ها يك خلأيي داريم به نام اينكه ما هيچ موقع يا كمتر آدم خردمند می‌بینیم! وقتي من به عنوان نوجوان نگاه می‌کنم می‌بینم هر كسي پيرامون من هست مثل خود من نباشد و به اموری مهمتر با دید دقیق‌تر بنگرد. ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر