جلسه دهم.mp3
10.61M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دهم )
🔰موضوع: معقولگرایی در برابر نسبیگرایی
🔹این موضوع برای ایرانیها موضوع مهمی است؛ چراکه این اصطلاحات، خصوصا نسبیگرایی در برابر مطلقگرایی، کاربرد های زیادی دارند.
🔹از لحاظ انگیزشی، انگیزه این نوع مناقشات در ایران و غرب، تفاوت هایی دارد.
🔹آنچه که بین ایران و غرب مشترک است، نگرانی از نسبیگرایی است؛ زمانی که باعث تزلزل و سستی در باورهایی که نسبت به جهان مدرن وجود دارد بشود، مانند ایجاد سستی در ایدئولوژیهای بزرگ و یا باورهایی در خصوص علمگرایی.
🔹در ایران این نوع ترس از نسبیگرایی به شدت غرب نیست، اما نوع دیگری از ترس از نسبیگرایی در ایران وجود دارد و آن نسبیگرایی است که در برابر دین قرار میگیرد.
🔹عدهای گمان میکنند که نسبیگرایی به منزله نفی دین است؛ بنابراین نسبیگرایی دقیقا مخالف دین خواهد بود!
🔹از دلایل تاریخی که به این باور غلط دامن زده است، میتوان به حضور شبه مارکسیسمهایی که در ایران وجود داشته و ایرانیان آنان را به نام نتودهای» میشناسند، اشاره کرد.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1146
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙گفتگو دکتر رضا غلامی با #فکرت در موضوع #عدالت
♦️الزامات #عدالت_خواهی
🔹عدالتطلبی باید توام با بصیرت و هوشیاری باشد.
🔹نباید ساده لوحی به خرج داد. نباید به پیاده نظام دشمن تبدیل شد و همان جایی را نشانه گرفت که دشمن هم نشانه گرفته است.
🔹این ملاحظات به حق در سیره ائمه اطهار(ع) هم هست و جالب است که بعضی تندروها در عصر ائمه (ع) به همین جهت، آن بزرگواران را مورد انتقاد قرار میدادند.
🔹من معتقدم که مرز میان جریان عدالت خواهی انقلاب و جریان سوء استفاده جریان معارض انقلاب از عدالت گاهی، از مو باریکتر است و اگر هوشمندی نباشد، انسان ناخواسته به میدان دشمن میافتد.
🔹با این حال، من معتقدم همین هوشمندی اقتضا می کند که اجازه ندهیم دشمن در تعامل با عناصر عدالت گریز، جریان عدالت طلبی ما را به انزوا و تعطیلی بکشد.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1212
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙گفتگو دکتر رضا غلامی با #فکرت در موضوع #عدالت
♦️الزامات #عدالت_خواهی
🔹به نظر میرسد گروههای عدالتخواه در فضای دانشجویی را بتوان به چهار دسته تقسیم کرد.
🔹دسته اول خاستگاه آن گفتمان ناب #انقلاب_اسلامی است و بنا دارد در چارچوب گفتمان انقلاب و دیدگاههای امام و رهبری، با قدرت و البته صراحت لهجه پیگیر عملی تحقق عدالت در کشور باشد.
🔹من بیشتر عناصر عدالتخواه در متن جنبش دانشجویی را جزو این دسته میدانم هر چند نقدهایی هم به آنها دارم.
🔹دسته دوم، با آنکه خاستگاه آن به ظاهر انقلاب اسلامی است اما از گفتمان ناب انقلاب فاصله گرفته و بنا دارد با ممزوج کردن اندیشه های التقاطی خود با گفتمان انقلاب اسلامی به شکل صریح و تهاجمی، پیگیر موضوع عدالت باشد.
🔹به نظر می رسد عمده طرفداران رئیس جمهور اسبق، آقای احمدی نژاد که بنده درگذشته از آنها به نوفرقانی تعبیر کردهام جزو این دسته هستند.
🔹بعضی از این افراد واقعاً دغدغه عدالت دارند اما بعضی از آنها عدالت را قربانی یک پروژه سیاسی برای دست یابی مجدد به قدرت کردهاند و الا خودشان در زندگی عدالتگرا نیستند.
🔹دسته سوم، افرادی هستند اعم از دانشجو و غیر دانشجو که خاستگاه انقلابی به معنای دقیق کلمه ندارند و صرف نظر از اینکه چه نظام سیاسیای در ایران مستقر هست دغدغه های عدالت گرایانه خود را با عناوین متکثر دنبال میکنند با این ملاحظه که مباحث این دسته گاهی جنبه های ضدانقلابی هم پیدا میکند؛ این دسته را بیشتر افراد، آن هم بدون یک سازماندهی مشخص تشکیل می دهند و میدان عمل و عکس العمل آنها هم بیشتر فضای مجازی است.
🔹و دسته چهارم نیز افراد و گروههای شبه مارکسیستی هستند که با وام گیری از مباحث و مشی مارکسیستی و بازطرح برخی شعارهای کهنه و نخ نما شده آن، پیگیر موضوع عدالت در کشور میباشند.
🔹دسته چهارم که البته در مواردی و به شکل پارادوکسیکال در عمل با جریان #لیبرال در دانشگاهها تعامل برقرار میکنند، از عدالت یک تفسیر مارکسیستی دارند و سرجمع برنامه آنها یک برنامه سیاسی برای تضعیف جریان انقلاب اسلامی است.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1212
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️عقلانیت و معنویت در اندیشه #امام_خمینی (ره)
🔹انبیا با تعریف چارچوبهایی با عنوان حلال و حرام و واجب و مستحب و مکروه و مشروع و نامشروع سایر قوا را رام میکنند و به تقویت قدرت عقل همت میگمارند.
🔹عقل در این تبیین مؤنث و مذکر ندارد و ناقص هم نیست فقط ضعیف است و ضعف آن هم با تبعیت از تعالیم عقل بیرونی یعنی انبیای الهی برطرف میشود.
🔹بنابراین بدون معنویت انسان تحت تسخیر قوای حیوانی خود قرار دارد و به وادی عقلانیت پا نگذاشته است، زمانی انسان وارد سرزمین عقلانیت و معنویت میشود که طبق نقشه انبیای الهی حرکت کند.
🔹نمود بیرونی این حرکت، در عالم سیاست قرار گرفتن انبیا و اوصیا و علمای ربانی در رأس هرم قدرت است.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1159
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️عقلانیت و معنویت در اندیشه #امام_خمینی (ره)
🔻(بخش اول)
🔶مسئله ما در این مجال این است که رابطه دین و عقل از منظر امام خمینی (ره) چگونه است؟
🔶به دیگر سخن امام خمینی (ره) چه نگاهی به معنویت و عقلانیت و رابطه این دو دارد؟
🔹ما پاسخ این پرسش را بر اساس نگاه انسانشناسی امام خمینی (ره) تبیین میکنیم.
🔹به نظر میرسد این بحث هم از ابتکارات و نوآوریهای امام خمینی (ره) باشد.
🔹امام خمینی در این تبیین انسانشناسانه از قوای انسان نام میبرد، اسامی این قوا را در آثار ارسطو و افلاطون هم میتوانید ببینید، اما اولاً نباید در جزئیات متوقف شد و ثانیاً باید دقت داشت که امام خمینی (ره) ترتیب پیدایش این قوا و رابطه آنها با یکدیگر و نقش عقل و رسولان الهی را در هم در این نظریه انسانشناسی تبیین میکند و از ابعاد سیاسی آن نیز سخن میگوید لذا باید بحث را به هم پیوسته و یکپارچه نگاه کرد.
🔹فرمایش امام خمینی در بخش نخست، مبتنی بر مطالعه تجربی است و از مشاهده نوزاد و توضیح قوای او شروع میشود.
🔹ایشان میفرماید انسان چهار قوه دارد و این قوا به ترتیب در انسان حاصل مىشود؛ جلوتر از همه، قوه شهوت(که در آغاز پیدایش کار خوردن و آشامیدن را بر عهده دارد) خود را نشان میدهد؛ مثلًا نوزاد که متولد شد، شهوت در او جلوتر از قواى سهگانه دیگر است و به همین دلیل نوزاد چیزهایی را که خوراکی هم نیست به طرف دهان میبرد.
🔹در مرتبه بعد و شاید در همین مرتبه، قوه غضب به صورت خیلى ضعیف پدید میآید؛ چون اگر نوزاد را از خوردن شیر مادر منع کنند، در مقام دفع برمىآید؛ ولو به گریه باشد، سپس قوه واهمه حاصل مىشود که گاهى از آن به قوه شیطنت تعبیر مىشود.
🔹در بخش دوم امام خمینی به فواید این قوا میپردازد و اینگونه بحث را پی میگیرد که همه این قوا، شریف و لازم هستند؛ مثلًا اگر قوه شهوت نباشد، بقاى نوع، امکانپذیر نیست و بلکه بقاى شخصى هم، به خطر میافتد. قوه واهمه هم بسیار قوه شریفى است؛ زیرا اگر انسان تدبیر نداشته باشد و در کارهاى خود بدون قوه تدبیر اقدام کند، نمىتواند زندگى خود را ادامه دهد و امور معاش خود را اصلاح نماید.
🔹بخش سوم این دیدگاه از آمدن عقل بدین شکل سخن میگوید که مشکلی در اینجا وجود دارد و آن مشکل این است که چون این قوای سه گانه قدرت تمییز و تشخیص ندارند و هر جا پای تمایلاتشان آنها را برد میروند و به این ترتیب در برخی موارد نظام انسانی و اجتماعی را مختل میکنند پس اگر این قوا، خودسر باشند و آزادى نامحدود داشته باشند و بدون قید کار کنند، به همه جا سر میزنند و سرک میکشند و فساد ایجاد میکنند، پس لازم است که طبق یک میزان صحیح حرکت کنند و به هر چیزى که تمایل داشتند با اجازه دست بزنند.
🔹در نتیجه، قوه دیگرى لازم است که قوه ناصحه و عاقله و ممیزه است.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1159
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️عقلانیت و معنویت در اندیشه #امام_خمینی (ره)
🔻(بخش دوم)
🔹بخش چهارم این دیدگاه به کارکرد عقل میپردازد و با استفاده از ادبیات جنگی مشعل کلام را به پیش میبرد.
🔹امام خمینی (ره) بر این باور است که این قوه در مملکت بدن، بعد از آن سه قوه حاصل شده و لذا غلبهاش بر آن قوا سخت است، زیرا عقل باید قلعهگیرى کند و طورى مستقر شود که قوای سه گانه را تحت تسخیر حکومت خود بیاورد، حال آنکه آنها قبلًا مستقر شدهاند و خودشان را در سرزمین قلب گستردهاند و خارج کردن ریشههاى آنها از قلب، امر مشکلى است بنابراین غلبه بر آنها مشکل است، چون اینها سابقه تصرف در قلب دارند.
🔹و تسلط بر آنها بدون تضعیف آنها کار دشوارى است. امام خمینی (ره) چنین نتیجه میگیرد که بنابراین بنابراین قوه تمییز و عقل به تنهایى کافى نیست.
🔹بخش پنجم و پایانی دیدگاه امام خمینی (ره) این است که عقل برای تصرف قلعه و حکمرانی بر سایر قوا به کمک نیاز داد و لذا حضرت احدیت، انبیا و مرسلین و اولیاء اللَّه و علماء باللَّه را براى پشتیبانی و کمک به این قوه فرستاده تا آنها را کنترل و رام کنند و تحت فرمان عقل، بلکه عقل کل و دستور شرع درآورند.
🔹انبیا و اوصیا، جنود رحمانى را به هر نحوى که ممکن بوده، قولًا و فعلًا تقویت فرمودهاند، البته انبیا و اوصیا بیشتر با فعل خود مردم را به خدا توجه دادهاند و بلکه وجودشان در این معنى بیشتر از اقوال آنها دخیل بوده است که با دقت در تاریخ انبیا معلوم مىشود که خود افعالشان، دعوت به حقیقت و سعادت مىباشد و آثار انبیا و قصص و حکایات آنها در این معنى بسیار دخیل است(ر.ک: تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص ۳۶۵ ـ ۳۶۶).
🔹بنابراین انبیا و اوصیا به عنوان عقل ظاهری به کمک عقل باطنی آمدهاند تا با کنترل آنها به عقل کمک کنند تا حکمران روح و جسم انسان شود. مثلاً وقتی انسان روزه گرفت و از حلال پرهیز کرد به طریق اولی گرد حرام نمیگردد.
🔹انبیا با تعریف چارچوبهایی با عنوان حلال و حرام و واجب و مستحب و مکروه و مشروع و نامشروع سایر قوا را رام میکنند و به تقویت قدرت عقل همت میگمارند.
🔹عقل در این تبیین مؤنث و مذکر ندارد و ناقص هم نیست فقط ضعیف است و ضعف آن هم با تبعیت از تعالیم عقل بیرونی یعنی انبیای الهی برطرف میشود.
🔹بنابراین بدون معنویت انسان تحت تسخیر قوای حیوانی خود قرار دارد و به وادی عقلانیت پا نگذاشته است، زمانی انسان وارد سرزمین عقلانیت و معنویت میشود که طبق نقشه انبیای الهی حرکت کند.
🔹نمود بیرونی این حرکت، در عالم سیاست قرار گرفتن انبیا و اوصیا و علمای ربانی در رأس هرم قدرت است.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1159
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #باز_نشر
📰 #پرونده_ویژه
♦️تحلیلهای مواجهه با جریان غرب جدید و ارکان نگاه سیاسی امام در مواجهه با کفر
🔰همایش مکتب سیاسی حضرت امام
🔹مکتب سیاسی امام مبتنی بر درگیری تمام عیار بین اسلام و کفر در مقیاس جهانی است.
🔹نظریه امام در این درگیری معنی دار میشود و اصلا فرق امام در نظریه ولایت مطلقه با بعضی از فقهاء گذشته هم که همین نظریه را داشتند در همین مساله است.
🔹بعضی گفتهاند ولایت مطلقه اما موضوعش را امور حسبه میدانند، میگویند ولایت امام مطلقه است اما کارش چیست؟
🔹قضاوت بکند و دعواها را حل بکند، اینکه شد همان ولایت مقیده! اما امام می گویند موضوع ولایت مطلقه مدیریت جامعه جهانی است در مقابل مدیریت کفر.
🔹این تفاوت اندیشه سیاسی امام است. در منشور روحانیت ایشان به صراحت میگویند که ما باید استراتژی های حاکم بر جهان را تعریف بکنیم نه آنها، این موضوع ولایت مطلقه است.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1193
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #باز_نشر
📰 #پرونده_ویژه
♦️تحلیلهای مواجهه با جریان غرب جدید و ارکان نگاه سیاسی امام در مواجهه با کفر
🔰همایش مکتب سیاسی حضرت امام
🔶در یک دورهای درک از تجدّد و تمدّن غرب در حدّ محصولات غربی بیشتر دیده میشد یعنی بحث مثلا بر سر استفاده و یا عدم استفاده از محصولات تمدّن غرب بود و مساله مستحدثه ما اینها بودند، آیا مثلا ما از انرژی برق استفاده کنیم یا نه؟
🔶یا فرض کنید از وسیله ای مثل میکروفون که مثلا وسیله انتقال صوت هست استفاده بکنیم یا نه؟ کمی جلوتر برویم از ساختارهای شهر مدرن استفاده بکنیم یا نه؟ از نظم خیابانی مدرن استفاده بکنیم یا نه؟ بانک حکمش چیست آیا از بانک میشود استفاده کرد؟ با چه شرایطی؟
🔹این ها همه مساله مستحدثه ما بوده است؛ یعنی درک ما از غرب محدود بوده به موضوعاتی که حاصل این تمدّن هست و پاسخ همه این ها را همه می دادند. پس مواجهه با مسائل مستحدثه آن هم از جنس محصولات و موضوعاتی که حاصل تمدّن غرب است رویکرد یک دوران بوده در مواجهه با تمدّن غرب.
🔹یعنی دیگر توجه نمیکردند که مساله، استفاده از انرژی برق و لامپ بجای وسایل گذشته و سنتی نبوده بلکه مساله انقلاب صنعتی بوده است!
🔹یعنی وقتی می خواستند مساله را حل و فصل کنند حداکثر به این می پرداختند که مثلا استفاده از میکروفون جایز است یا نه؟ استفاده از وسیله حمل و نقل جدید و مدرن که سرعت حمل و نقل و ارتباطات را بالا می برد جایز است یا جایز نیست، اینها صورت مساله بوده است!
🔹امام نظریه سیاسی خودشان را در این فضا مطرح می کنند. لذا این هم عرض بکنم که اندیشه های سیاسی امام و مکتب و ادبیات سیاسی شان به هیچ وجه حاصل دنیای مدرن نیست، کسی این را نسبت ندهد.
🔹همینطور که ما در باب نبیّ اکرم داریم که ایشان امّی بودند البته می دانید برای امّی بودن معانی مختلفی شده است، حضرت بیسواد که نبودند! همه سواد عالم، در حضرت خاتم است، چطور بیسواد می شوند؟!
🔹این حرف زشت و خلافی است. ولی واقعا حضرت شاگرد هیچ یک از مکاتب دوران خودشان نبودند.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1193
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️شاخصهای شناخت «شارلاتانیسم عرفانی» در اندیشه #امام_خمینی (ره)
🔹تفاوت عرفان اصیل با عرفانهای قلابی در نسبت با شرع و شریعت است.
🔹هر نوع معنویتی که منجر به حذف شریعت یا دور زدن شرع و احکام شرعی یا مسکوت گذاشتن آن شود، عرفان قلابی است.
🔹امام در حالی که یک عرفان است، یک فقیه هم هست، یک عارف نظری و یک عارف عملی است.
🔹در مباحث سلوک معرفتی و معنوی امام دیده و شنیده نشده است که بگویند واجب و حرام شرعی متعلق به عرفانیست و به عوام و متوسطین تعلق دارد.
🔹در عرفان الهی چنین آموزهای دیده نمیشود.
🔹در این نوع عرفان در اوج حال و مقام عرفانی التزام به شریعت وجود دارد.
✍️نویسنده: استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1196
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️شاخصهای شناخت «شارلاتانیسم عرفانی» در اندیشه #امام_خمینی (ره)
🔹براساس شاخصهای عرفان امام که معیار تمایز عرفان الهی از شبه عرفانهای تقلبی است، عرفان دینی مبتنی بر مفهومی به نام «تقوا» یا «کفّ نفس» است؛ یعنی هر کس به ما بشارت عرفان و رشد معنوی دهد، ولی مفهوم کف نفس و تقوا را از دستورالعملهایش حذف کرده باشد، کلاهبرداری معنوی میکند.
🔹انواعی از عرفانهای قدمایی، معنویتهای مدرن #سکولار و اسپریچوالیتی براساس عرفانِ منهای تقواست؛ یعنی در آن تقوا یا اساساً مطرح نیست، یا کاملاً رقیق شده و تشریفاتی است.
🔹مفهوم تقوا و کف نفس، مُخ همه عرفانهای انبیایی و الهی است.
🔹عرفان حقیقی نوعی تقرب نظری و عملی به خداوند است. کسی که بگوید راه وصل به خداوند را نشان میدهم، اما در آن معرفهالله، تقوا و کف نفس نباشد، قطعاً یک معنویت انحرافی و قلابی است.
🔹علاوه بر اینکه اساساً معرفهالله و تقوای الهی در عرفانهای قلابی از نوع شرقی و غربی یا قدیم و جدید وجود ندارد، برخی از آنها اساساً آن را غیرممکن میدانند و مدعیاند معرفهالله کما هو اهله و حقه محال است.
🔹این ادعا که برای معنوی بودن احتیاجی بهالله و معرفتالله وجود ندارد، یا باب معرفتالله در حوزه عمل و نظر کاملاً بسته است و نیازی به مبارزه با نفس در آن نیست، قطعاً شاخصی برای تشخیص عرفانهای قلابی است.
🔹عرفانهای قلابی مردم را به آسایش نفس دعوت میکنند و اسم عرفان را روی لذت روانی و راحتی و وادادگی دنیوی میگذارند.
🔹تخدیر، آرامش اعصاب و تکنیکهای کنترل اعصاب را که امروزه به اسم عرفان ترویج میکنند، نباید با عرفان و معرفهالله یکی دانست.
🔹بسیاری از معنویتهایی که تحت عنوان عرفان مدرن و معنویت سکولار به خورد بشر میدهند، معنویتهای دنیاگراست و تکنیکهایی برای کنترل اعصاب، راهی برای فرار از مشکلات نظری و معرفتی و تعطیل عقل برای توجیه مشکلات عملی هستند.
🔹این نوع معنویتها دو رکن اصلی خدا و آخرت، مبداء و معاد را ندارند.
🔹هر نوع معنویتی که در آن پیرامون مبداء و معاد صحبتی نشود، معنویتی قلابی و شبه عرفان است.
🔹در حلقههای شبه عرفانی تخدیر را با آرامش اشتباه میگیرند. تخدیر محصول فلج شدن عقل است، اما آرامش محصول فلج کردن و تعطیلی عقل نیست، بلکه مبنای عقلانی دارد، هر چند که تدریجاً به مفاهیم و حقایقی فوق عقل میرسد.
🔹در واقع، هیچ نوع آرامش معنوی بدون معرفت و بدون تضمینی برای ابدیت ممکن نیست یا دوام و ریشه ندارد. این یکی از شاخصهای عرفان امام است.
✍️نویسنده: استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1196
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام
🔹 #امام_خمینی (ره) یکی از پرنفوذترین شخصیتهای سیاسی و معنوی دوران معاصر است که نفوذ و تاثیر جهانی دارد.
🔹امام خمینی (ره) رهبری بزرگترین انقلاب قرن بیستم و شاید مهمترین واقعه این قرن را بر عهده داشت.
🔹پس از این اتفاقات برخی افرادی که به ظاهر با اندیشههای امام همراه بودند، همچنان رگههایی از مخالفت در تفکرات آنها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی – اجتماعی کشور به آنها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشههای امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمیخواستند دچار آن شوند.
✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1199
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام
🔹 #امام_خمینی (ره) یکی از پرنفوذترین شخصیتهای سیاسی و معنوی دوران معاصر است که نفوذ و تاثیر جهانی دارد.
🔹امام خمینی (ره) رهبری بزرگترین انقلاب قرن بیستم و شاید مهمترین واقعه این قرن را بر عهده داشت.
🔹پس از این اتفاقات برخی افرادی که به ظاهر با اندیشههای امام همراه بودند، همچنان رگههایی از مخالفت در تفکرات آنها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی – اجتماعی کشور به آنها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشههای امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمیخواستند دچار آن شوند.
🔹برخی از این تحریفها که در این نوشتار به آنها اشاره خواهیم کرد عبارتند از:
1️⃣ تحریف اندیشه امام نسبت به جایگاه رای مردم در نظام اسلامی
🔸یکی از تحریفهای انجام شده در #اندیشه امام تحریف در بحث جایگاه رای مردم در نظام اسلامی است.
🔸برخی از افراد و جریانها بهدلیل دلبستگی به تفکرات لیبرالی و نظام #لیبرال – #دموکراسی سعی داشتند این تفکر خود را در قالب اندیشه امام خمینی در جامعه جاری و ساری سازند.
2️⃣ تحریف اندیشه امام نسبت به نحوه برخورد با #آمریکا
🔸یکی دیگر از تحریفهایی که نسبت به اندیشه امام صورت گرفت، بحث «مرگ بر آمریکا» بود.
🔸بهگونهای که برخی افراد با نقل برخی مطالب منتسب به امام، سعی کردند نشان دهند که امام نیز با مرگ بر آمریکا موافق نبودند و خواستار حذف این شعار از شعارهای موجود کشور بودند.
3️⃣ تحریف اندیشه امام در مسائل فرهنگی مثل حجاب و پوشش
🔸یکی دیگر از تحریفهای صورت گرفته در مورد دیدگاه و سیره امام، بحث حجاب و عفاف است. برخی افرادی که نسبت خانوادگی با امام داشتند از آنجا که تمایل به حفظ حجاب با معیارهای امام و دین نداشتند و دنبال توجیه پوشش غیرمتعارف خود و تمایلات خاص خود مثل علاقه به خوانندگان موسیقیهای حرام و… بودند.
4️⃣ تحریف اندیشه امام با غفلت از جمله «میزان، حال فعلی افراد است»
🔸یکی از مباحثی که امروزه مطرح است استفاده از تعابیر و تعریف و تمجیدهای امام از افراد مختلف در زمان حیات خودشان است.
🔸همچنین توجیه رفتار غلط برخی افراد، به این دلیل که ایشان از نزدیکان خانوادگی یا سیاسی امام بودند. این هم یکی از راههای تحریف اندیشه امام است.
5️⃣ تلاش برای تطهیر و به صحنه آوردن جریانهای مخالف امام که توسط امام حذف شدند.
🔸یکی دیگر از نمونههای تحریف اندیشه امام، همکاری و همراهی و ائتلاف برخی احزاب و گروههای سیاسی اصلاحطلب که ادعای خط امامی بودن هم داشتند، با گروهک نهضت آزادی در دوران اصلاحات و پس از آن بود.
6️⃣ طرح بحث قرائت پذیری اندیشههای امام
🔸یکی از موارد بسیار خطرناک در بحث تحریف اندیشه امام که یک امر مبنایی بود و دست افراد بسیاری را برای تحریف اندیشه امام و ارائه چهرهای متفاوت از وی باز کرد، تصریح به بحث امکان قرائتهای مختلف امام بود.
✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1199
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
31.jpg
3.6M
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
🖼 #اینفوگرافی
♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام
🔷نسخه با کیفیت #اینفوگرافی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1199
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارتهای جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملتهای آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت.
🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بینام خمینی نمیشناسند؟
🔹بخش زیادی از ملتهای مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود میدانست.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔻(بخش اول)
🔹مساله تحریف امام یک مساله مهم و جدی است زیرا خط امام، صراط مستقیم ملت ایران است و تحریف خط امام برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت است که نتیجه آن، به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «سیلی خوردن مردم ایران» خواهد بود.
🔹خطر سیلی خوردن یک ملت، همانطور که قرآن از عذاب امتها سخن میگوید، دارای عقبه تاریخی نیز هست. به عنوان نمونه، ظهور رضاخان و ظلم و جنایتکم نظیر او در حق مردم ایران، نتیجه گناه جمعی مردم ایران در دوران مشروطه وسکوت متمادی ملت در مقابل منکر و ظلم های این دوران بوده است.
🔹«ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضلالله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند… پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند.
🔹آنها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و عمومی بود.»[۱] بنابراین در ماجرای تحریف امام نیز چنین خطری متوجه ملت است و همگان باید هوشیاری خود را حفظ و ارتقا دهند.
🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارتهای جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملتهای آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت.
🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بینام خمینی نمیشناسند؟ بخش زیادی از ملتهای مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود میدانست.
🔶مفهوم تحریف امام
🔹رهبر معظم انقلاب در تعریف مساله تحریف میفرماید: « آیا شخصیّتها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی بهوجود خواهد آمد.
🔹امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد.»[۲]
🔹علیرغم گذشت پنج سال از هشدارهای رهبر انقلاب درباره مساله تحریف امام، هنوز اتفاق در خور توجهی رخ نداده و جز برگزاری همایش «تحریف ظالمانه» در قم و انتشار تعدادی مقاله در نقد منابع تحریفگر امام، اقدامی صورت نگرفته است.
🔹در عین حال، دامنه تحریف امام هرروز گستردهتر شده و ظاهرا مراکز علمی یا مراکز منتسب به بیت امام هم چندان علاقه ای به ورود به این مساله ندارند.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔰جریانشناسی خط تحریف #امام_خمینی (ره)
🔻(بخش دوم)
1️⃣ بخشی از تحریفکنندگان امام، پرچمداران مبارزه با نظام #جمهوری_اسلامی هستند و همیشه ساز مخالف با نظام را در دستور کار خود قرار دارند.
🔹شبکههای معاندی مانند منوتو، بیبیسی و اینترنشنال با هدفهای مشخص سیاسی و عامدانه دست به تحریف شخصیت امام خمینی میزنند.
2️⃣ بخشی دیگر از جریان تحریف خط امام، مربوط به مراکز تاریخنگاری خاص و معلوم الحالی است که در خارج از کشور سالیانی است در خصوص انقلاب اسلامی فعالیت میکنند؛ همانند مرکز دایره المعارف ایرانیکا در دانشگاه ییل، انجمنهای تاریخنگاری در دانشگاههای مطرح غرب مانند هاروارد، آکسفورد و.. که چهره مسخ شدهای از امام ارائه میدهند.
3️⃣ بخشی دیگر از تاریخنگاریها تحریفکننده امام مربوط به داخل کشور و مربوط به طیف «آکادمیک و دانشگاهی» است.
🔹در رشتههای تخصصی تاریخ و در تاریخنگاری آکادمیک، هنوز هم از پذیرش امام به عنوان یک واقعیت و یک رهبر بزرگ پرهیز میکنند و به بهانههای ظاهرا علمی مانند تاریخی نبودن مساله، از پرداختن جدی به امام ابا دارند با اینحال هنگامی که سخنی از امام به میان میآورند، غالبا چیزی جز ترجمه تاریخنگاریهای خارج از کشور را تحویل نمیدهند.
4️⃣ بخش دیگری از جریان تحریف، بدست جریان اصلاحات است که غالبا فاقد سواد تاریخیاند و صرفا بصورت تقلیدی از رسانههای ملکه انگلیس، بر روی محورهای مشخصی، امام را مورد تحریف و هجمه قرار میدهند.
🔹افرادی مانند آقای تاجزاده و آقای عمادالدین باقی در سخنرانیها و در آثار شبه علمی خود، چهرهای کاملا مسخ شده از امام ارائه میدهند.
🔹به عنوان نمونه عمادالدین باقی در مدخل امام خمینی دردانشنامه تشیع، یک امام شبه لیبرال که با معیارهای جان لاکی قابل مطالعه است، به تصویر میکشد.
5️⃣ جریان دیگر؛ طیفی اند که اتفاقا برای صیانت از اندیشههای امام بودجه های هنگفتی دریافت میدارند اما یا همتی بر معرفی امام ندارند و یا امام را گزینشی معرفی میکنند.
🔹اینها در دام طیف اصلاحات افتاده و امام را در نظر و عمل مدافع اشرافیت نشان میدهند.
6️⃣ بخش نهایی و بسیار مهم و موثر در تحریف امام، سکوت مرگبار اساتید انقلابی و مدعیان تخصص اندیشه امام است که بعضا پروژههای مهمی از مراکز دولتی دریافت میکنند و دردرون جریانات حوزوی و انقلابی نیز حضوردائمی دارند.
🔹ایشان هیچ اهتمامی نسبت به تبیین مساله تحریف امام و مقابله با این خطر بسیار بزرگ ندارند و با سکوت خود موجبات پیشتازی بیشتر دشمن و تحریف بیشتر امام میشوند.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔰روشهای تحریف امام
🔻(بخش سوم)
1️⃣ روش ترور سفید و بیآبرویی؛ در این روش که غالبا به دوش بیبیسی و منوتو قرار دارد به تخریب و تحریف وعدهها قبل از قیام از سوی امام، تحریف اجداد امام، ارائه اسناد دروغین در خصوص ارتباط امام با آمریکا، ارائه نگرش غیر واقعی در خصوص مسئله زنان از منظر امام، پرداخته میشود.
2️⃣ روش دیگر، تحریف در لباس تعریف است. امام را در این روش یک شخصیت کاریزما تاریخمند به مردم معرفی میکنند که در غیر از حیات امام چند روزه، امام برای این دوران کاریی ندارد.
3️⃣ روش تحریف مکتب و راه امام؛ در این روش دست به روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی میگذارند و امام را به سوی معرفی یک شخصیت لیبرال سوق میدهند.
4️⃣ روش دیگر و بس خطرناکتر، تحریف گزینشی امام است که بعضی از مواضع امام را با اهداف از پیش طراحی شده، معرفی میکنند.
🔶راههای مقابله با تحریف
🔹ابتدا باید اصل مساله خطر تحریف در مراکز علمی ونخبگانی اعم از حوزه و دانشگاه تبیین شود تا عموم نخبگان نسبت به این مساله حساسیت پیدا کنند.
🔹در ادامه باید اقدامات موثری در جهت معرفی امام خمینی(ره) بویژه برای نسل جوان صورت بپذیرد.
🔹مقام معظم رهبری در تبیین مکتب امام به سه شاخصه معنویت، عقلانیت و عدالت اشاره میکند و میفرمایند: «اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد.
🔹این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.»
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه یازدهم )
🔰موضوع: ادامه مبحث معقولگرایی در برابر نسبیگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه یازدهم.mp3
15.37M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه یازدهم )
🔰موضوع: ادامه مبحث معقولگرایی در برابر نسبیگرایی
🔹معقولگرایی به این معنا نیست که ما باید تابع معیارهای معقول و عقلانی باشیم و یا عدهای هم معتقد باشند که ما باید بر اساس میل خود عمل کنیم، بلکه منظور از معقولگرایی در برابر نسبیگرایی این است که عدهای معتقداند که معیارهای قضاوت درست در مورد اشیاء، غیر نسبی بوده و ربطی به مسائل فرهنگی و تاریخی ندارد.
🔹برخی نیز معتقداند که این معیارها درون ساختارهایی مانند ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی تعریف میشوند.
🔹گفته شد که علی رغم اینکه کواین علاقهای به اعتراف بر نسبیگرایی ندارد، اما نظرات وی آشکارا نسبیگرایانه است و لاکاتوش هم تلاش میکند تا نگاهی معقولگرا مانند پوپر داشته باشد، اما او نیز نمیتواند هم از بخش عقلگرای دیدگاهش دفاع کند و هم نمیتواند نسبیگرایی را انکار کند.
🔻قسمت قبلی:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1202
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و #آمریکا
🔹اسلام در جامعهای به مردم عرضه شد که نژادپرستی و تبعیض نژادی در آن موج میزد و عرب آن زمان خود را برتر از هر قومی میدید و با مردم سیاهچهرهای که به عنوان برده به آن سرزمین آورده میشد، مانند یک حیوان برخورد میکرد.
✍️نویسنده: محمد فرضیپوریان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1220
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و #آمریکا
🔹اشراف عرب با خریدن بردگان، خود را مالک آنان میدانستند و آنان را مجبور به هر کاری میکردند و گاهی چنان شکنجه میکردند که زیر شکنجه جان میدادند و هیچ حقی در آن جامعه برای بردگان و سیاهچهرگان وجود نداشت.
🔹در این فضای تبعیض و نژادپرستی پیامبری برانگیخته میشود، دینی بر مردم عرضه میکند و عده کمی به دین او گرویده شده و خود او نیز به شدت توسط همین مردم بتپرست و نادان مورد آزار و اذیت قرار میگیرد.
🔹چرا که او هنجارهای جامعه را شکسته است و با اشرافگری و ظلم و ستم به دیگران به مبارزه برخاسته است.
🔹او آمده است که بگوید همه انسانها برابرند و رنگ و نژاد و پول و ثروت و جایگاه اجتماعی دلیل برتری انسان نیست و تنها دلیل برتری انسانی بر انسان دیگر، تقوای او و دوری از گناهان است.
🔹در سیره خود حضرت نیز برخورد با بردگان و سیاهپوستان بسیار نیکو بود، تا جایی که بلال حبشی که بردهای سیاه چهره بود را کنار خود قرار داد و او را مؤذن مسجد خود کرد.
🔹سلمان فارسی نیز با اینکه از ایرانیان بود و عرب نبود، جز بهترین صحابه قرار گرفت.
🔹این در حالی است که اگر به جامعه آمریکا و غرب نگاه کنیم، رفتار تبعیضآمیز و گویای نژادپرستی آنها را مشاهده خواهیم کرد، با آنکه در حدود ۲۰۰سال قبل قانون بردهداری در آمریکا لغو شود، اما این تفکر که سیاهپوستان بردگان و زیر دست آنان هستند در جامعه موج میزند و انسانیت آنان را نادیده گرفته مانند یک حیوان با آنان برخورد میکنند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده و بسیار با خشونت با آنان برخورد میکنند.
🔹حتی دولت این کشور نیز برخوردی دوگانه با آنان دارد و قاتلان آنان که سفیدپوست هستند را مجازات نمیکنند، دیده شده که گاهی پلیس این کشور بدون هیچ جرمی و بدون هیچ خشونتی از ناحیه سیاهپوستان، تنها برای تفریح و لذت بردن، برخی از آنان را میکشد و دادگاه نیز قاتلان را تبرئه کرده و هرگز مجازات نمیکند.
✍️نویسنده: محمد فرضیپوریان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1220
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸دو قاعده کهن لطف و حکمت که از دیرباز در نزد عالمان مسلمان مطرح بوده، ازجمله مباحث موثر در این موضوع است که بر اساس هر کدام میتوان از دو قرائت اعتدالی و حداکثری دفاع کرد.
🔸این بحث خصوصا با منازعات پیرامون طب اسلامی بیش از پیش شایان توجه میتواند بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸برای مشخصشدن محل نزاع لازم است که معنای هدایت در قرائت اعتدالی را بدانیم.
🔸علامهطباطبایی در تفسیر شریفالمیزان در تعریف هدایت چنین بیان میدارند: «هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.»
🔸همانطور که ملاحظه شد هدایت یعنی شناخت راه سعادت و عمل بر مؤدای آن حال آنکه دستگاه شناختی انسان برای یافتن چنین امر مهمی ناکافی بوده و در نتیجه خداوند لازم است با ارسال رسل، علم به سعادت و عمل بر آن را به ما آموزش دهد.
🔸حال سوال این است که با این تعریف از هدایت بسیاری ظرایف علمی و چهبسا اصولا بسیاری دانشها، عالم یا جاهل بودن به آنها تاثیری در هدایت انسان نداشته باشد درنتیجه ورود دین به آنها از دو جهت لغو خواهد بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی در تبیین نظریه «فقه فعال» به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی ـ قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که میفرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَالْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَالنَّاسِ بِما أَراکَاللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بینالناس» ظهور در اجتماع دارد.
🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق میدهد. با توجه به اینکه اجتماعیبودن در متن آیه آمده، میتوان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط میشود.
🔹کسی که حکم بین ناس میکند، میخواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد.
🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظاممند میخواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفتهاند. آنچه از کتاب و سنت استفاده میشود این است.
🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، میداند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشتهاند.
🔹آیا ۶ حکم واقعی میتوانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه میشود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است.
🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم.
🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه میگوید هلال ماه را میتوان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است.
🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمیتواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net