eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
981 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹مناظره به دعوت حاج‌آقای از آقای قرار است انجام شود. 🔹این ماجرا عجیب‌تر می‌کند. 🔹شاید اگر دعوت معکوسی اتفاق افتاده بود، الان داستان به شکل دیگری روایت می‌شد. 🔹در آن صورت، یک شخصیت مشهور اینستاگرامی که در افکار عمومی، خارج از جریان اصلی روحانیت محسوب می‌شد یک منبری سرشناس و محبوب را به کارزار اندیشه فراخوانده بود. 🔹اما حالا دوز تواضع ماجرا بالاتر رفته و داستان را دراماتیک‌تر کرده است. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹رفیعی آرام نشسته و بیشتر گوش می‌کند. 🔹دست به چانه گرفته و ابروهایش، گره اندیشیدن و شنیدن به طرف بحث را دارند. 🔹گه گداری حرف‌های آقامیری را تأیید می‌کند. 🔹خصوصاً جاهایی که استدلال‌های به «رحمانیت» خداوند بیشتر متکی می‌شود. 🔹برخلاف مسیر پراکنده آقامیری در مباحثه و این شاخه و آن شاخه پریدن‌هایش، روی دو چیز تکیه می‌کند: 🔹اول) آیا «کفر» و «شرک» هم بخشیده می‌شوند یا نه؟ 🔹دوم) زمان عمل و کاشتن بذر برای انسان مختار، در این دنیاست و قرآن تصریح دارد که پس از این مهلت، بازگشتی نیست. 🔹رفیعی نزدیک به نص باقی می‌ماند و تلاش می‌کند برای حرف‌هایش ادله نقلی بیاورد یا از آیات یا نهایتاً از روایات. 🔹آقامیری اما آزاد و رها، به ادله عقلی و استدلال‌های مبتنی بر دودوتاچهارتاهای عقلانی تمسک می‌جوید. 🔹این اتفاق به علاوه آرامش در یک سوی بحث و هیجان و آب وتاب در سوی دیگر، دوکفه مناظره را نامتوازن کرده‌اند. 🔹طبیعی است که برای آن دسته از مخاطبان که با تصور دربی پای مناظره نشسته‌اند، سکوت همراه با تأمل رفیعی، باخت تلقی شود. 🔹ولی از جهت محتوایی، انگار بحث عمیقی حول رحمت الهی و عدل الهی شکل گرفته است. 🔹دو موضوعی که از قضا در تاریخ اندیشه اسلامی هم محل مباحثات فراوانی بوده‌اند. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹چه عجیب است تامل و تدبر در دوآیه ۵۸ و ۵۹ سوره نحل که بشارتی، چنین صاحب خبری را به ولوله افکنده و متاسفانه شهد را براو زهرکرده است. 🔹آیا مشکل از خبر است یا از شنونده آن؟ 🔹قرآن قضاوت را نخست به عقول بشری سپرده و در پایان آن می‌فرماید:“الا ساء مایحکمون“. خبردر این آیات، خبر مسرت بخش تولد نوزادی است که طبعا مایه شادی و نشاط جسم و روح آدمی است چه بسیار انسان‌ها که در طول تاریخ در حسرت چنین بشارتی عمر به سر رسانیده‌اند. 🔹حتی انبیای الهی نیز در حسرت این چنین خبر مسرت بخشی با تضرع و اضطرار بارها و بارها درب رحمت الهی را کوفته و از خداوند خواهان این نعمت بزرگ شده‌اند که ابراهیم نبی، سرآمدآن‌ها بوده است. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹این احوالات مشرکانی است که از نعمت‌های الهی که خداوند روزی شان کرده است، برای بتان که هیچ شعوری ندارند، سهم قرار می‌دهند. 🔹همان مشرکانی که خدا را صاحب دخترانی می‌دانند و آیات صریح قرآن در باب “لم یلد و لم یولد“بودن خداوند را به سخره می‌گیرند. 🔹لیکن وقتی که خود صاحب نعمت عظیمی چون فرزند دختر می‌شوند، از روی جهل و نادانی، به نقمت عظیم خود را مبتلا می‌پندارند. 🔹بشارت را مشکلی نبوده است. بی‌شک لایق مژدگانی است بشیر این خبر. اما شنونده را عقل کوته دنیوی فراگرفته و جهل بر او غالب است. 🔹چه کند با دختری که نقش اقتصادی نداشته و باری بر زندگی فرد قلمداد می‌شود. 🔹درجنگ قادر به جنگیدن نبوده و در صورت اسارت، مایه دلنگرانی و آبروریزی خواهد شد. 🔹از شوهر دادنش به سایر قبایل ترس داشته و در جامعه به آن فال بد زده و آن را عاملی برای نزول بلا و نکبت می‌دانند. 🔹کوته فکری و خرافه گرایه در این جنس از انسان‌ها باعث تعطیلی عقل و تقلید کورکورانه از رسم و شیوه غلط می‌گردد. 🔹آنگاه آنکه قرار بوده زندگی ساز باشد به دست خویش موجودی حی و صاحب حیات را به تیغ فرهنگی غلط قربانی کرده و در زیرخاک مرده پذیر، مدفون می‌سازد. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹ایدئولوژی چیست؟ 🔹بحث‌ها و اقوال در باب ایدئولوژی کم نیست اما در این سطور معنای مراد شده توسط داریوش شایگان و دکتر رضا داوری‌اردکانی مد‌نظر است و دلیل این گزینش در پی خواهد آمد. 🔹ایدئولوژی به بیان شایگان هم «دارای بار عاطفی بزرگی است» و هم «دستگاهی منطقی و عقلانی دارد» اما بیشتر به اسطوره‌ها می‌ماند و «نه علم است، نه فلسفه و نه دین.» داوری نیز می‌گوید ایدئولوژی «درمقابل دیانت و فلسفه و به‌طور کلی تفکر» است. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹این یادداشت اما نه به ماهیت ایدئولوژی و بلکه به شناسایی اوصاف و خصایص آن و خصوصا به نقد اخیر سیدجواد طباطبایی از داوری‌اردکانی مربوط است. 🔹شاید ابتدایی‌ترین جلوه ایدئولوژی، موضعی باشد که پیش از ورود به بحر تفکر به‌عنوان نتیجه اتخاذ شده و مفروض انگاشته می‌شود هادی نظر به‌سوی آن نتیجه مفروض باشد. 🔹به‌عبارتی در ایدئولوژی اول پاسخ است و بعد پرسش؛ و پرسش به‌نحوی پیش کشیده می‌شود که پاسخ یا پاسخ‌ها در آن مندرج باشند یا نتیجه مطلوب از آن پرسش حاصل ‌آید. 🔹این «پاسخ مقدم» گاه خفی و مضمر است و گاه جلی و آشکار. بنابراین ایدئولوژی ریل‌گذار مصرف پرسش است به‌مثابه ماده و در خدمت اغراض. ایدئولوژی قطع نظر از حقیقت، با غیر یا «دیگری» می‌آویزد و او را می‌فرساید و این درآویختن نیز مستمسکی برای اغراض است تا به کار مصرف مریدان ‌آید. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹 به انسان فهماند باید از جزم‌اندیشی و تعصب درباره هر پدیده‌ای دست بردارد. 🔹آن پدیده خواه می‌خواهد علم و تکنولوژی باشد و خواه دین و مذهب. درحقیقت، با بسته شدن اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از همه‌گیری این بیماری، انسان متوجه این امر شد که مواجهه خرافی و غیرمعقول با دین و مذهب به‌جا نیست و پایه‌های خرافه‌پرستی در باب دین و مذهب در انسان پساکرونا سخت متزلزل شد. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹بررسی نسبت میان و انسان از منظر منشأ شکل‌گیری، از دو دیدگاه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹در دیدگاه اول، ویروس همه‌گیر (پاندمی) کرونا در یک رابطه علت و معلولی، علت مرگ، ابتلا، هراس، نابسامانی‌ها و به‌هم‌ریزی نظم متداول جهان برای انسان امروزی است. 🔹دیدگاه دوم، دیدگاهی است دال بر این نکته که این کرونا نیست که چنین فجایعی را به بار آورده است، بلکه این انسان است که سرچشمه شکل‌گیری فجایع و نابسامانی‌های بسیار در جهان -اعم از آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌های همه‌گیر (پاندمیک) و جنگ و فقر در جهان است. 🔹در‌نتیجه، مطابق دیدگاه دوم، همه‌گیر کرونا دیگر علت نیست، بلکه معلول زندگی انسان مدرن است. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ و جهانی شدن 🔹بحث جهانی‌شدن که بسیار جذاب به نظر می‌رسد، الزامات و لوازمی را می‌طلبد. 🔹مثلاً وقتی وارد می‌شوید، توئیتر شما را در حباب اطلاعاتی ایرانی‌ها قرار می‌دهد. 🔹یعنی شما را ایرانی‌ها می‌بینند، و عموماً هم توئیت ایرانیان را می‌بینید. 🔹در هم بعضاً وقی محتواها را انگلیسی جستجو می‌کنید، صفحات فارسی یا انگلیسی مورد نظر خود گوگل برای شما نمایش داده می‌شود. 🔹این یعنی شما را در حباب اطلاعاتی خاصی قرار داده و به نظر می‌آید که در شبکه‌ای به نام توئیتر هستید که شبکه‌ای جهانی است؛ اما در واقع توئیتر به شما اجازه نمی‌دهد با جهان ارتباط داشته باشید. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب درلینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ و جهانی شدن 🔹طبیعتاً تا وقتی از ابزارهای، تحت تسلط و استفاده می‌کنیم، نمی‌توانیم انقلاب‌مان را به شکلی که می‌خواهیم به دنیا عرضه کنیم. 🔹عموم کسانی که در معرض هشتگ‌هایی که تولید می‌کنیم قرار می‌گیرند و توئیت‌ها را ری‌توئیت می‌کنند، ایرانی یا هم‌فکر ما هستند، و اتفاقاً همان کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این هشتگ کنجکاو می‌شوند، در معرض محتواهایی قرار می‌گیرند که دشمنان ما با استفاده از همین هشتگ تولید کرده‌اند. 🔹این یعنی یک نظام دقیق هوش مصنوعی یا به عبارت بهتر هوش شیطانی پشت این قضیه وجود دارد و این نظام دارد مردم را به سمتی که خودش می‌خواهد سوق می‌دهد. 🔹اگر بخواهیم با مردم دنیا حرف بزنیم، باید ابزارهای خودمان را داشته باشیم. 🔹«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»[۱] که حضرت آقا گفتند، فضای مجازی هم یکی از لوازم است و باید به قوت در فضای مجازی برسیم و در این فضا قدرتمند و قوی بشویم. 🔹حضرت آقا مستقیماً گفتند باید به فضای مجازی به عنوان یک ابزار توجه کنیم. 🔹اگر به عنوان یک ابزار و وسیله به فضای مجازی توجه کنیم، ممکن است فرضاً در مقابل اسلحه دشمن تا یک مدت مقابله کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت جدی در مقابل دشمن که همین اسلحه را ساخته، بایستیم اولاً باید بتوانیم اسلحه را از دست دشمن بگیریم و دوم اینکه، در درجه بالاتر خودمان باید اسلحه بسازیم. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب درلینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تاریخچه و امواج 🔹در مورد شروع تاریخ فمنیسم نظریات مختلفی وجود دارد که طرح همه نظرات در این نوشتار، خارج از حوصله است اما اجمالا گفتنی است که فمنیسم، محصول تفکر عصر روشنگری، مدرنیته، انقلاب فرانسه و برگرفته از تفکر اومانیسم بوده و از طرفی برخی اتفاقات مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم بر این موضوع دامن زده‌اند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net