📝 #یاداشت
♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری
🔸یکی از جلوههای تبعیض در #ایالات_متحده نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است.
🔸هنگامی که به پروندههای پلیس رجوع میشود، مشاهده میکنیم بسیاری از پروندهها با توجه به امنیتیسازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، بهعبارتی بیشتر پروندهسازیها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروههای تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالاتمتحده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1557
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری
🔸یکی از جلوههای تبعیض در #ایالات_متحده نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است.
🔸هنگامی که به پروندههای پلیس رجوع میشود، مشاهده میکنیم بسیاری از پروندهها با توجه به امنیتیسازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، بهعبارتی بیشتر پروندهسازیها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروههای تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالاتمتحده است.
🔸برای مثال پلیس در ایالاتمتحده تلاش کرده است تا تمرکز جنایی خود را پیرو تروریسم قرار دهد، به نحوی که این تمرکز تحقیقاتی و جنایی ناظر به اطلاعات وسیعی از جامعه مسلمانان یا جمعیتی از مسلمانان باشد تا بیشترین میزان جرمانگاری را به آنها نسبت دهد.
🔸توجه به آمارهای منتشرشدهای که FBI یا سایر ارکان و ارگانهای رسمی و خصوصی امنیتی ایالاتمتحده درخصوص تروریسم و امنیت در مورد آن تحقیقاتی را انجام دادهاند، بیانگر همین موضوع است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1557
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد.
🔹امروزه جریانات فمینیستی در خارج کشور فعال هستند، در بین فمینیستها دو گروه وجود دارند؛ یکی رادیکالها (مانند مهناز متین) که معتقدند اصلاح وضعیت زنان جز با تغییر رژیم ایران انجام نمیشود؛ جریان دیگر رفرمیستها (نجم آبادی، پروین پایدار و ...) هستند که معتقدند تغییرات باید با اصلاح توأم باشد؛ اکثریت فمینیستها، چپ غیرمذهبی و در ردیف بعد لیبرالها هستند.
🔹البته دستهبندی دهه۶۰ در میان فمینیستها رنگ باخته و پیوند زیادی با هم خوردهاند.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1776
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد.
🔹رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: «نیره توحیدی» در کنفرانسی از نسل جدید فمینیستها صحبت کرد که بنده نام آن را فمینیستهای هویتگرا و دهه نودی گذاشتهام؛ توحیدی میگوید که در گذشته اگر کسی میخواست حرف فمینیستی بزند باید دو چیز را ثابت میکرد؛ یکی اینکه قصد خیانت به ایران را ندارد و دیگر اینکه مخالف مذهب نیست، ولی برای نسل جدید این چیزها مهم نیست.
🔹به همین دلیل میبینیم «مسیح علینژاد» علناً میگوید که از آمریکا پول میگیرم و با پمپئو عکس دارم و ابایی ندارد که بگوید من در دورهای که دختر بودم، رابطه نامشروع داشتم؛ میگوید مسأله من آزادی زنان است نه این مباحث؛ او در سخنرانی در یک جمع زنانه میگوید: «مسأله ما این نیست که حجاب مسأله چندم برای زنان است؛ برای من مهم نیست، مهم این است که حجاب با کرامت زنان مخالف است».
🔹زیبایینژاد تصریح کرد: اگر بخواهیم با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ از این زاویه حرف بزنیم که فلان فرد جیرهخوار اجانب است؛ ممکن است برای او مسأله نباشد، بنابراین باید متناسب با شرایط روز به پاسخگویی آنها بپردازیم و جریانات فمینیستی و اهدافشان را برملا کنیم.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1776
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️حقوق بشر و انسانگرایی
🔹این تمدن بر اساس #نژاد_پرستی و #استعمار و بهرهکشی و بردهداری تأسیس شده است.
🔹اینها به آفریقا حمله میکردند و باتوجه به اسلحهای که داشتند، هزاران نفر از سیاهان را با کشتیها میآوردند و از آنها برای احداث راهآهن، استخراج معادن و درستکردن تمدن #غرب و #آمریکا و کشورهای دیگر استفاده میکردند.
🔹در بعضی از قسمتهای اروپا با غیر سیاهپوستان نیز همینطور رفتار میکردند.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️حقوق بشر و انسانگرایی
🔹میخواهم این را بگویم که حتی به خودشان هم رحم نمیکردند؛ به سیاهپوستان که اصلاً اهمیت نمیدادند.
🔹در واقع تمدن غربی که تشکیل شده، بر اساس ظلم و #استکبار و بردهکردن انسانهای آزاد است.
🔹در قدیم رسم بوده دو گروه که با هم میجنگیدند، کسانی که در جبهه بازنده زنده میماندند را میکشتند یا برده میکردند.
🔹اما غربیها اینطوری نبودند؛ بدون اینکه جنگی داشته باشند، برای گرفتن برده به نقاط مختلف سفر میکردند!
🔹در اصل تجارت برده داشتند.
🔹برای ساختن کشورهایشان از بردهداری استفاده میکردند.
🔹هیومنیسم و اومانیسم و انسانمداری و بر این اساس #لیبرالیسم و نتیجهاش #سکولاریسم را مطرح میکنند، منظورشان از انسان، انسانِ واقعی نیست؛ بلکه کاریکاتور انسان است، یعنی انسانی که فطرت الهی، عقل و خدا را نمیپذیرد، یا اگر میپذیرد حاضر نیست زیر بار دستورات خدا و دین برود، را مدنظر دارند.
🔹در روایات ما هست: وقتی آدم عقل را انتخاب کرد، دین و حیا هم پشت سرش آمدند. اما این دین و حیا که پشت سر عقل آمدند را غربیها مخالفش هستند.
🔹یعنی کاریکاتوری از انسان و عقل ارائه کردند و این را اصل قرار دادند.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹غربیها حرفشان نفی خدای دینی است؛ یعنی خدایی که دخالت میکند و باید و نباید میگذارد و حکم میکند و پیامبر میفرستد.
🔹در حقیقت دو حالت وجود دارد: یک، آتئیسم که همان الحاد است؛ یکی هم، دئیسم است که خدا را قبول دارد، اما دخالت خدا، پیامبر، دین، شریعت و باید و نباید را قبول ندارد و کاری را میکند که دلش میخواهد، چون انسان معیار است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹بنابراین غربیها خدا را انکار نمیکنند، بلکه دخالت خدا و دین و شریعت را انکار میکنند؛ وگرنه یک عده خدا را قبول دارند و یک عده قبول ندارند.
🔹در واقع مبنای این تمدن الحاد نیست، بلکه مبنایش این است که یا خدا نیست، یا اگر هست نباید دخالت کند.
🔹یعنی دین نباید در #جامعه دخالت کند.
🔹فرد میتواند در قلبش خدا را قبول داشته باشد، اما دین را به عرصه اجتماع و زندگی نباید بکشاند.
🔹یعنی دین نباید بایدها و نبایدها و روابط اجتماعی و مناسبات جامعه را تعیین کند.
🔹در این تمدن، روابط اجتماعی را خودشان هرطوری که دلشان بخواهد تعیین میکنند.
🔹چون تکتک انسانها دلهایشان و تصمیماتشان مختلف است، آن وقت #دموکراسی که یکی دیگر از آن مبانی است مطرح میشود، اما در عمل نمایندگان را هم همان یک درصد تعیین میکند و همان کسی که خودشان میخواهند را حاکم میکنند؛ عملاً حاکمیت اکثریت نیست، بلکه ظاهرش حاکمیت اکثریت است؛ باطنش حاکمیت همان یک درصد است.
🔹بنابراین مبنا در غرب انکار خدا نیست، بلکه انکار دخالت خدا در روابط اجتماعی و قوانین و قوای سهگانه است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹پستمدرن دنیای ژلهها و دوران سیالهاست، چراکه در دوران پستمدرن هیچواقعیتی وجود ندارد و این انسانها هستند که واقعیت را میسازند، یعنی یک موضوع آنقدر تکرار میشود تا همه باور کنند.
🔹در این دوره ژلهای و دوره سیالیتها هیچ معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است.
🔹در دوران پستمدرن ما هیچچیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پستمدرن است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخشان سنخ رسانههای مجازی و رسانههای پستمدرن است، میرویم؛ به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پستمدرن است.
🔹خانوادهها در این دوران تغییر میکنند و اگر زمانی خانواده، یک رکن و خانه، رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم.
🔹یعنی مردم به بیت میآیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند.
🔹در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازیدیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمیتواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد.
🔹در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژلهای کند.
🔹هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند؛ مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است.
🔹در بحث آیندهپژوهی اگر میخواهیم ببینیم در آینده چه رخ میدهد باید ببینیم درامنویسان و رماننویسان چه میگویند، چرا که رمانها و فیلمها بخشی از واقعیت آینده را مینگارند.
🔹در واقع رماننویسان پیشگویی نمیکنند، بلکه پلانریزی میکنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد.
🔹رسانههای امروز رسانهای نیستند که آینده را پیشبینی کنند، بلکه رسانهای هستند که تجویز کرده و در کل دنیا صحبت میکنند و این مطلب از روی فیلم و کارتونها مشهود است؛ آن هم در دنیایی که خانواده به سوی مجازیدیدگی میرود و مفهوم اسره از دست میرود.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
🎥 #انیمیشن
♦️دنیای صنعتی و مرگ آزادی
🔹شاید برخی صنعتی شدن #جامعه را نشانه رشد آن بدانند.
🔹اما باید دانست که به مرور زمان روحیه سرمایه داری و صنعتی شدن جامعه در تمامی ابعاد که یک جامعه حتی بخش آموزشی آن رسوخ خواهد کرد.
🔹در این حالت بخش آموزش همانند یک سیستم خشک و یک دست عمل خواهد کرد .
🔹برای اینکه بتواند نیروی کار لازم اینده خود را تامین نماید. اما...
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
استاد پارسانیا.mp3
5.49M
🎙 #فایل_صوتی
♦️نشست «علم دینی»
👤 استاد پارسانیا
⏰ ۲۶ تیر ۱۳۹۹
@mhva_ir
@hparsania
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آنها
🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگیشان هیچ تفاوتی قائل نیستیم.
🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تننمایی را در مورد مرد و زن یکسان میدانیم.
🔹در حالی که این یکسان انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسانها مطابق با طبیعت خود رفتار میکنند.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آنها
🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگیشان هیچ تفاوتی قائل نیستیم.
🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تننمایی را در مورد مرد و زن یکسان میدانیم.
🔹در حالی که این یکسان انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسانها مطابق با طبیعت خود رفتار میکنند.
🔹یعنی کاملا خلاف شعارهای فمینیستیِ مطرح شده در مورد عدم وجود تفاوت در مردان و زنان.
🔹مردان نسبت به زنان، علاقمندتر، واکنشیتر و متوجهتر به محرکهای برانگیزانندهی بصری هستند.
🔹بر همین اساس، وقتی زنان و مردان محرکهای جنسی یکسانی میبینند، ترشحات جنسی در مردان به نسبت زنان، به طور قویتری فعال میشود.
🔹پس اگر چنین مسائلی برای ما روشن شده باشد و قائل به تفاوت میان زن و مرد از نظر میزان توجه به محرکها و برانگیختگی باشیم، خطر خودنمایی و بدننمایی برای به انحراف افتادن مردان و سست شدن بنیان خانوادهشان را بیش از زنان حس خواهیم کرد.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه
🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است.
🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است.
🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند.
🔸این سه ویژگی موجب میشود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه
🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است.
🔸باید التفات داشته باشید که این فتوا را یک نفر اجرا نمیکند.
🔸آیا اگر این فتوا را هزاران نفر به اجرا بگذارند، هیچمشکلی پیش نخواهد آمد؟
🔸مثلاً فقیه اهل سنت در حج اعلام کرده فلان روز، روز عید قربان است و… هنوز برای ما احراز نشده.
🔸میتوانیم بر مبنای فتوای او عمل کنیم یا نه؟
🔸اگر گفتید خیر، باید در نظر بگیرید اگر جمع کثیری از شیعیان بخواهند به این عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.
🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است.
🔸اگر یکبار از چراغ قرمز عبور کنیم، ممکن است نظم عمومی به هم نخورد، اما اگر چندین بار رخ داد، نظم عمومی به هم میخورد.
🔸اگر مکرر در مکرر آمدند اختلاس کردند، هم موجب بیاعتمادی خواهد شد و هم نظم عمومی به هم خواهد خورد.
🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند.
🔸نمیشود تشخیص آنها را مانند موضوعات فردی به فرد مکلف واگذار کرد.
🔸این سه ویژگی موجب میشود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🗞نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️از «سند تحول» تا تحولآفرینیِ سند
🔹یکی از قوتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را میتوان مطالعات نظری گستردهای دانست که بهعنوان پشتیبان آن انجام شده است.
🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در #جمهوری_اسلامی بهعنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، میتواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزهها نیز مورد توجه باشد.
✍️نویسنده: مجتبی همتیفر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1783
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️از «سند تحول» تا تحولآفرینیِ سند
🔹روششناسیِ «مبناگروانه» تهیه این سند نیز میتواند برای تدوین سایر اسناد کلان کشور مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
🔹هر چند به اعتقاد برخی از تدوینکنندگان، در فرآیند تدوین نهایی و تصویب سند تحول بنیادین، شکافی میان مبانی نظری (بهویژه رهنامه[v]) و خود سند به وجود آمده است که میتوان برخی از ضعفهای سند را نیز به همین شکاف نسبت داد.
🔹از دیگر قوتهای سند تحول، توجه نسبتاً جامع به مسائل همه حوزههای مرتبط با آموزش و پرورش است که میتوان آنها را در غالب زیرنظامهای ششگانه سامان داد[vi].
🔹البته جامعیت مذکور به معنای توجه یکسان به این شش زیرنظام نیست؛ همچنان که تحلیل کمّی راهکارهای سند تحول نشان میدهد، بیشترین فراوانی راهکارها مربوط به زیرنظامهای «راهبری و مدیریت تربیتی»، «برنامه درسی» و «تربیت معلم و تأمین منابع انسانی» است.
✍️نویسنده: مجتبی همتیفر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1783
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد
🔹مجازاتها اگرچه در حوزه مقابله با فساد نیز مانند سایر جرائم میتوانند جنبه بازدارندگی داشته باشند، اما نباید از یاد برد که جرمانگاری در فرآیند مقابله موثر با فساد، امر ثانویه است.
🔹به بیان دیگر همواره پس از ارتکاب جرم است که نوبت به مجازات میرسد و از این حیث مجازات میتواند مبارزه با معلول باشد، نه مبارزه با علت.
✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1786
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد
🔹تا جایی که من مطلعم، هر نظام حقوقی در نگاهی آرمانی بهدنبال حذف و امحای مظاهر فساد در نظامات اجتماعی – چه در دستگاههای دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی- است.
🔹اگرچه هر نظام حقوقی ملی ممکن است در این زمینه با موانعی مواجه بوده یا نقاط ضعفی داشته باشد، اما این به معنای نفی آن نگاه آرمانی نیست.
🔹در حقوق اسلامی نیز فقط قاعده لاضرر در فقه اسلامی و اصل عدالت اجتماعی مورد تاکید در قرآن کریم، کافی است که مبنا و ظرفیت قابلملاحظهای جهت مقابله موثر با فساد فراهم آورد.
🔹به بیان دیگر مقابله با فساد در نظام حقوقی اسلام محدود به جرمانگاریهایی مانند اختلاس و ارتشاء و افساد فیالارض نیست.
🔹مکاتب مختلف فلسفه حقوق نیز – که امروزه بالغ بر ۱۲ مکتب است – جملگی ملازمه با نفی فساد دارند.
🔹بهعنوان نمونه مکتب حقوق طبیعی، عدالت را مبنای حقوق میشمارد که با فساد سازگار نیست؛ مکتب اصالت اراده، قانون یا توافق جمعی اعضای جامعه را مبنای حقوق میشمرد و نظر به آنکه چنین توافقی حاصل بنای عقلا است، نمیتواند به فساد نگاهی مثبت داشته باشد؛ مکتب اصالت اعیان نیز مبنای حقوق را در واقعیتهای اجتماعی و حفظ نظم عمومی واکاوی میکند و نظر به آنکه فساد مخل چنین نظمی است، نفی میشود.
🔹درنتیجه گمان میکنم مباحثی مبنایی یا اسلامی باقی نمانده که در فرآیند مقابله موثر با فساد تردیدی بر جای گذارد.
✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1786
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #فایل_صوتی
♦️سلبریتیها چرا #سلبریتی میشوند؟
🔻(بخش دوم)
🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن #غرب و ایران را واکاوی کرد.
🔸جهان رقابت است.
🔸اسطورهی رقابت، از مهمترین اسطورههای جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است.
🔸گویی در همهی عرصهها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابتهایی برپاست.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
سلبریتیها چرا سلبریتی میشوند؟.mp3
12.37M
🎙 #فایل_صوتی
♦️سلبریتیها چرا #سلبریتی میشوند؟
🔻(بخش دوم)
🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن #غرب و ایران را واکاوی کرد.
🔸جهان رقابت است.
🔸اسطورهی رقابت، از مهمترین اسطورههای جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است.
🔸گویی در همهی عرصهها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابتهایی برپاست.
🔸ستارهها یا چهرهای مشهور و شناختهشده برای عموم، سلبریتی هستند اما معنا و مفهوم این کلمه که شاید بارها آن را شنیده باشیم به چه معناست ؟
🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانهای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 29 تیرماه اجرا شد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
🎥 #انیمیشن
♦️مصرف گرایی و بی هویتی انسان مدرن
🔷در #جامعه مدرن و بدور از معنویت اصیل، در جامعهای که تنها اغراض و امیال حیوانی به آدمی جهت میدهد، انسانها محکوم به بردگی و سردرگمی هستند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
✅ #اختصاصی
📑 #گزارش
♦️آیا شهید صدر بنیانگذار اقتصاد اسلامی است؟
🔹برای اینکه نقش شهید صدر به عنوان [پایهگذار] اقتصاد اسلامی مشخص بشود، باید یک نگاهِ تاریخی داشته باشیم.
🔹اسلام اوایل قرن هفتم میلادی ظهور کرد. میشود گفت که بعد از سال 500م یک دورهای را داریم که حضرت آقا اسمش را گذاشتند انسان 250ساله؛ یعنی دوره ظهور اسلام و پیامبر اعظم (ص) و ائمه تا سال حدود 870م.
🔹این دورهای است که شومپیتر از آن یاد میکند به نام یک شکاف اندیشهای.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1799
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net