eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ اطلاعیه! دوستان عزیز! گفتگو با اساتید نظریه پرداز در علوم اسلامی در برنامه "چهارسو" را دوشنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید. 💠گفت و گوهای چالشی با اندیشمندان و متفکران معاصر با محوریت موضوعات بنیادین و بِروز اندیشه ای💠 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرت‌نمایی اسلام ـ اساساً هیچ‌گاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از #بنی‌هاشم را «از زاویه‌ی دید اهل‌بیت (ع)» درک نکردند. آنان نفوذ #رسول_خدا (ص) و #ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به #سلطنت و تلاش برای کسب قدرت می‌پنداشتند که طی آن، محمدبن‌عبدالله، فرزندی از فرزندان هاشم‌بن‌عبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان #عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان #عبدشمس، برادر #هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سال‌ها که از فوت هاشم می‌گذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد! 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش دوم / فهم نادرست بنی‌امیه از مسئله‌ی رسالت و امامت 🔹 تقابل این دو تیره‌ی سرشناس ، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیره‌ی بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّی‌تری به خود گرفت، چرا که بنی‌امیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیره‌ای و درون‌قبیله‌ای تفسیر می‌کرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا این‌که در حادثه‌ی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صف‌آراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود. 📜 تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه می‌دهد که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد: 1️⃣ در زمان خلافت جناب ، روزی بر او وارد شد و گفت:‌ «این پس از قبیله‌ی تَیْم (اشاره به جناب ) و عَدی (اشاره به جناب ) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیله‌ی خودت بگردان و پایه‌های آن را قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئله‌ی فرمان‌روایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمی‌شناسم!»[1] این سخنان به اندازه‌ای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود. 2️⃣ پس از واقعه‌ی عاشورا و جنایات یزیدبن‌معاویه علیه سپاهیان و خاندان (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوب‌دستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) می‌زد، این اشعار را می‌خوانْد: «فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحی‌اى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در کشته شده بودند، امروز مى‌دیدند که قبیله‌ی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مى‌زدند و مى‌گفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّه‌هاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد [ع] انتقام نگیرم!»[2] ❌ توجه بیش‌ازحد به عصبیت‌های قبیله‌ایِ بازمانده از دوران عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درون‌قبیله‌ای میان تیره‌ی بنی‌هاشم و بنی‌عبدشمس، از جمله ریشه‌ای‌ترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقوله‌ی و امامت می‌نگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب می‌داد. 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. ابن عبدالبر، الإستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق علی‌محمد بجاوی، بیروت: دار الجیل، 1412ق، ج4، ص1679. 2. فضل‌بن‌حسن طَبْرِسی، الإحتجاج، ترجمه‌ی مازندرانی، تهران: نشر مرتضوی، بی‌تا، چاپ اول، ج3، ص170. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی علت ادامه حرکت امام حسین علیه السلام به سمت کوفه بعد از اطلاع از خیانت کوفیان چه بود؟! 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸علت ادامه حرکت #امام_حسین علیه السلام به سمت #کوفه بعد از اطلاع از خیانت کوفیان چه بود؟! ↙️ تکلیف اول و اصلی امام حسین علیه‌السلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @rajabidavani 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر محسن خاکی 🔶 موضوع| شهید بهشتی در الگوی نظر و عمل 🗨 بخش نخست مدرسه انقلاب اسلامی دوره تابستانی وصف ⏰ 15 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر #محسن_خاکی 🔶 موضوع|شهید #بهشتی در الگوی نظر و عمل 🗨بخش نخست 🔷 گذری کوتاه بر ابعاد شخصیتی و زندگی شهید بهشتی 🔹معرفی کتب شهید بهشتی و توضیح مختری از آنها 🔹تفکر و اندیشه شهید بهشتی و تمایز آن با سایر متفکرین اسلامی 🔺در این صوت می شنوید: «بهشتی مصلح است...ویژگی منحصر به فرد شهید بهشتی در همه دایره انقلابیون، میل ایشان به کار منسجم و امر تشکیلاتی در جامعه اسلامی بود. این باعث شده که ایشان اخلاق ویژه ای داشته باشد. آدمی به شدت اجتماعی و تشکیلات ساز که نقطه محوری آن اقناع سازی دیگران است.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت دوازدهم شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است؛ روزی که در تقویم‌ها به‌عنوان روز مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شده است. تاریخ ایران اگرچه خاطرات تلخ زیادی دارد اما نمونه‌های فراوانی از این‌گونه رشادت‌ها را نیز در خود ثبت کرده تا نسل‌های بعدی علاوه بر احساس غرور و افتخار، به تدبر و تأمل درباره وقایع سرزمین‌شان بپردازند و از گذشته به‌عنوان چراغ راه آینده استفاده کنند... بدین مناسبت به بازخوانی سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری به روایت نیروهای انگلیسی آن هم یکصد سال پس از شهادت این مبارز ملی پرداخته ایم. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ حبیب احمدزاده 📌نماد مبارزه با هربرت چیک – ویس كنسول و گرداننده و میدان‌دار اصلی عمل سیاسی (و در واقع نظامی) دولت بریتانیا در بوشهر، خود از این شهر، در یكصد سال قبل، برای روسای بالاترش، چنین نوشته است: 🔖پنج شنبه ۵ ژوین ۱۹۱۵ «رییسعلی شخصییت شگفت انگیزی است. می‌گویند دشمن قسم خورده ماست. برخی هم او را آدم آرامی می‌دانند که کم تر از کوره در می‌رود ولی می‌گویند اگر خشمگین شود قدرت کنترل خود را ندارد. پیشتر سرش به کار خودش بود و کدخدایی می‌کرد و گاهی تجارت، ولی یک سالی است که روش زندگی اش را تغییر داده و در جستجوی راهی برای مطرح کردن خود است. قبلا فکر می‌کردم به دنبال نان و نوایی است و برای خموش ساختن او در این زمینه کارهایی کردم و پیغام هایی دادم، ولی گویا کارساز نبوده و او روز به روز بر تندروی خود می‌افزاید. دو سه نفری را در اطرافش برای کنترلش کاشته‌ام ولی آنها جرات زیادی برای برخورد جدی با او ندارند. »(چیک هربرت/ گزارش‌های مسترچیک از رویدادهای فارس و بوشهر در جنگ جهانی اول/ مترجم: پرتو افشین/ از مجموعه کتابهای دانشنامه استان بوشهر به دبیری سید قاسم یا حسینی/ نشر همسو و حوزه هنری بوشهر/ ۱۳۹۲/ ص ۱۳۴) 🔖پنجشنبه ۲۷ اوت ۱۹۱۵ «خبرها خوب نیست. تلاش برای هم پیمان شدن خان‌ها ادامه دارد و نیز کوشش ما برای ایجاد تفرقه میان آنها، باید یکی از آنها را از میان برداشت. یکی که از میان برداشته شود، چند روزی ادامه فعلی ماجرا به تعویق می‌افتد.»(ص ۱۵۰ /همان) 🔖سه‌شنبه ۱ سپتامبر ۱۹۱۵ «به گمانم راه را یافتم. دیشب او را یافتم. میرزا رحمت لیلکی مرا به نزد او برد. صحبت‌ها انجام شد. غلام حسین پذیرفت. شاید هیچکس اشک نریخته مرا ندید. آن کس که باید کار را تمام کند، پذیرفت که چنین کاری را انجام دهد. نه تنها در این دیار بلکه در هر دیاری هر نوع آدمی پیدا می‌شود. پذیرفت و رفت. من و میرزا رحمت بازگشتیم. فهمیده بود در فکرم، اصلا صحبتی نکرد. برچنین مردمی حکومت کردن آسان است. به لقمه نانی خرسندند…» (ص ۱۵۰ همان) 🔖سه شنبه ۸ سپتامبر ۱۹۱۵ «در سیلاب دگرگونی ها حادثه ای روی داد. تمام شد. یکی رفت. رییسعلی کشته شد. میرزا رحمت لیلکی همه امروز را چشم به من دوخته بود و وقتی بعدازظهر خبر را آورد از سکوت طولانی ام تعجب کرد. هرگز شانه‌اش را نفشرده بودم. پس از پایان دوره طولانی سکوتم، شانه‌اش را فشردم. باید قهقهه سر می‌دادم، ولی نمی‌خواهم. آن کس را که برگزیده بودم کار را تمام کرد. در میان درگیری تیری و فریادی و مرگی… پایانی بر یک ماجرا. آدمی افتاده بر خاک که در خاک خواهد خفت. فردا درباره او و من و آن خاک چه خواهند گفت. من و او جنگیدیم ولی فردا درباره ی آن کس که تیر را انداخت چه خواهند گفت؟ بی حوصله ام. باید بروم پرسه‌ای بزنم. شبی شرجی و گرم است. ازشهر هیچ صدایی نمی‌آید. (ص ۱۵۱ همان) 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📚 معرفی کتاب 💠 نام کتاب: آمریکا، پیشتاز انحطاط ▪️ نویسنده: روژه گارودی ▪️ مترجم: قاسم صنعوی ▪️ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ▪️تاریخ نشر: 1378 ▪️تعداد صفحه: 312 صفحه . 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
📚 💠 کتاب آمریکا پیشتاز انحطاط نویسنده در کتاب حاضر ضمن انتقاد از اوضاع نابسامان بین المللی، دولت آمریکا را عامل اصلی بی نظمی و آشفتگی جهان امروز معرفی می کند. وی در این کتاب کوشیده است با استناد به اطلاعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، طرحی جهانی و انسانی برای بنای «جهانی واحد» به دست دهد. این اثر متشکل از یازده فصل است: 1- بی نظمی نوین جهانی؛ 2- تک خدایی بازار؛ 3- آمریکا پیشتاز انحطاط؛ 4- استعمار اروپا و سه جهان؛ 5- کوشش های به ثمر نرسیده سوسیالیسم؛ 6- رویاها و دروغ های غرب؛ 7- تمدن و ایمان جهان های دیگر: الهیات رهایی؛ 8- چگونه از این وضع به در آییم؟؛ 9- اعلامیه جهانی وظایف؛ 10- یک برنامه ملموس؛ 11- استنتاج. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه! دوستان عزیز! کتاب های ناب در حوزه های اندیشه را سه شنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید. 💠لازم است هر یک از ما دوباره کتاب و کتابخوانی را برای خود تعریف کنیم تا بتوانیم جایگاه آن را در زندگی امروز خود بیابیم و تصمیم بگیریم که کتابخوانی قرار است چه نقشی در زندگی ما در دنیای مدرن امروزی که به انواع فناوری‌ها مجهز شده ایفا کند. کتابخوانی نوعی نگاه باواسطه به جهان است. در مقابل لحظاتی که بی واسطه جهان را تجربه می کنیم...!💠 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت از دیدگاه اندیشمندان الهی، ریشه‌ی اصلیِ رخداد عاشورا، چه‌بسا مهم‌تر از خودِ مصیبت عاشورا است؛ چنان‌که حضرت #امام_خمینی (ره) نیز به خوبی به این موضوع اشاره کرده، می‌فرمودند: 💬 «بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ بود و عزای او از عزای #کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر #امیرالمؤمنین و بر‌ ‌اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر #سیدالشهدا (س) وارد شد. اعظمِ مصیبت‌ها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه؟» 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
‌‌‌‌✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش سوم / سقیفه، سرآغاز انحرافی بنیادین در امت اسلام از جمله رفتارهایی که در خلال واقعه‌ی ، فرصت بروز یافت و زمینه را برای بدعت‌های بعدیِ بنی‌امیه ـ خاصه واقعه عاشورا ـ فراهم کرد، بازگشت امت به برخی خصلت‌های دوران بود: 1️⃣ تکیه بر شیخوخیّت و ریش‌سفیدی در عرب، تنها واحد سیاسی موجود و مطرح‌ در‌ جامعه، «قبیله‌» بود‌ و نظام سیاسی این ، بر «شیخوخیّت و ریش‌سفیدی» مبتنی بود. بر این اساس، ایجاب می‌کرد که اگر بنای بر انتخاب میان دو نفر جهت تصدی منصب مهمی بوده و یکی جوان‌تر و دیگری پیرتر ـ و در سنت عرب دارای عقل کامل ـ بوده باشد، فارغ از معیارهای دیگر، قطعاً کفه‌ی ترازو به نفع نفر دوم سنگینی خواهد کرد؛ ماجرایی که دقیقاً در جریان سقیفه‌ی بنی‌ساعده اتفاق افتاد و علی‌بن‌ابی‌طالبِ جوان، به سبب جوان بودن در قیاس با ابوبکرِ مُسن، به خلافت نرسید! شاهدمثال تاریخیِ تمسّکِ اصحاب سقیفه به این سنت جاهلی، گفته‌ی ابوعبیده‌ی جرّاح است؛ آنجا که وقتی خودداری حضرت را از بیعت با جناب ابوبکر می‌بیند، می‌گوید: 💬 «ای پسرعمو، تو کم‌سن‌وسال هستی و آنان بزرگان قوم تو هستند. تو به اندازه‌ی آنان تجربه و آشنایی با امور [خلافت و اداره‌ی جامعه] نداری. در کار خلافت از تو نیرومندتر است و کارها را از همه‌ی جوانب بررسی می‌کند. پس امر خلافت را به او واگذار....» 2️⃣ تکیه بر برتریِ نَسَبی در نظام ارزشی عصر جاهلی، «نَسَب» یکی از معیارهای تعیین‌کننده در برتری‌جویی افراد نسبت به یک‌دیگر بود. آن‌که از بالاتری برخوردار بود، قادر بود در تمامی تصمیمات قبیله‌ای و امور مختلف اجتماعی تأثیرگذار باشد. این در حالی بود که اساساً یکی از کارکردهای رسالت (ص) مبتنی بر آیه‌ی 13 سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات، نفی چنین تفاخر و برتری‌طلبی‌ای بود تا از ره‌آورد این آیه، معیار برتری افراد در امت اسلام، نه «تفاخر نسبی»، بلکه «تقوای الهی» باشد. اگر نیک نظر بیفکنیم، خواهیم دید که همان تفاخری که در جاهلیت عرب، مبنای برتری بود، درست همان معیار در جریان سقیفه‌ی بنی‌ساعده نیز رخ نمود، به طوری که از جمع‌بندیِ گفت‌وگوهای بزرگان حاضر در سقیفه، این‌طور بر می‌آید که آن‌چه شرط لازم برای زمام‌داری مسلمانان است، الزاماً شایستگی و و فضیلت نیست، بلکه آن‌چه که باید جانب آن محترم شمرده شود، «شرافت قبیله‌ای» است که آن هم تنها در خلاصه می‌شود! 3️⃣ برتری‌جویی به سبب داشتن مال و ثروت بیش‌تر از دیگر معیارهای مهم در برتری‌جویی اعراب جاهلی بر یک‌دیگر، تفاخر به مال و ثروت زیاد بود؛ امری که با ظهور اسلام، مردود و مطرود شناخته شد. مبتنی بر این نگاه، یکی دیگر از وجوه سقیفه، آن‌جایی بود که جناب ، هنگامی که می‌خواست برخی فضائل جناب ابوبکر را برای تصدی جایگاه خلافت بر شمارد، به برتری وی از حیث مال و ثروت اشاره می‌کند: 💬 «تو از همه بر کار خلافت سزاوارتری؛ تو همراه پیامبر بودی و از نظر مال و ثروت از ما برتری؛ تو برترین مهاجران هستی... برای چه کسی سزاوار است که بر تو تقدم یابد؟! دستت را بگشا تا با تو بیعت کنیم.» جای تأمل دارد که در جامعه‌ی نبوی آن روز که می‌بایست تقوا و ارزش‌های الهی، ملاک برتری فرد باشد (آن‌هم برای تصدی والاترین جایگاه پس از رسول خدا (ص))، چطور باید برتری یک نفر از حیث مال و ثروت، معیاری برای برتری او جهت جانشینی رسول خدا (ص) باشد؟! 📚 پی‌نوشت: برای آگاهی از مستندات این نوشتار، می‌توانید به گفتار دوم از کتاب «شجره خبیثه جهل و کینه» مراجعه فرمایید. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی بررسی شخصیت و عاقبت #شریح_قاضی؟ آیا او فتوایی مبنی بر مباح شمردن خون امام حسین علیه السلام داده است؟ نقش او در کشته شدن هانی بن عروه چیست؟ 🆔 @fekrat_net 🆔 @rajabidavani 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸بررسی شخصیت و عاقبت #شریح_قاضی ↙️ در این صوت می شنوید:«اما درباره این که آیا فتوایی درباره مباح شمردن خون امام حسین علیه‌السلام داده است یا خیر باید گفت که به رغم اینکه در برخی از کتاب ها چنین چیزی ذکر شده، ابداً این مطلب صحّت ندارد و قابل پذیرش نیست. چراکه در منابع اصلی تاریخ اسلام و منابع معتبر دسته اول این مطلب نیامده. فقط در بعضی از کتاب‌های کم اعتبار متأخر، بدون ذکر مأخذ ذکر شده، ثانیاً اگر او چنین فتوایی داده بود، این مسئله هرگز از چشم #مختار مخفی نمی‌ماند و قطعاً شریح قاضی از طرف مختار باید مجازات و اعدام می شد. اما مختار هم که به قصاص عاملان فاجعه کربلا قیام کرده است او را در این پست تثبیت میکند. اگر چه خود او بعد از مدتی استعفا کرد و مختار هم استعفای او را پذیرفت؛ ولی بعد از شهادت مختار دوباره به این جایگاه باز می‌گردد.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @rajabidavani 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی 🔶با موضوع| حسین عقل سرخ 🗨قسمت نخست طرحی برای فردا 🆔 @fekrat_net 🆔 @Rahimpour 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر #رحیم_پور_ازغدی 🔶با موضوع| #حسین #عقل_سرخ 🗨قسمت نخست طرحی برای فردا ↙️در سال 61 هجری، که نیم قرن از رحلت پیامبر اکرم و دو دهه از شهادت امیرالمومنین گدشته است. در این فاصله زمانی چه گذشت که معادله جامعه تغییر کرد و معروف و منکر به جای هم قرار گرفتند؟! چه شد که جامعه دینی و شهر اسلامی تا این حد منحط شد و فرهنگ کوفه سال 40 هجری آیا دفعتا به فرهنگ کوفه شصت هجری بدل شد؟ کوفه ای که مقر حکمرانی امیرالمومنین بود و حسین (ع) و زینب(س) در آن زیست می کردند. روند مسخ مذهب از کجا آغاز گردید؟! 📍در این صوت می شنوید: «منطق ابوسفیانی آرام آرام زیر پوست جامعه محمدی(ص) خزید و معادله نبرد محمد و ابوسفیان، به معادله نبرد یزید با حسین تبدیل شد و جابه جایی صورت گرفت که فرزندان آنها، در حکومت جایشان عوض شد!» 🆔 @fekrat_net 🆔 @Rahimpour 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 📺 مجله تصویری زاویه 🔸با موضوع| «علم سیاست در ایران برای بازدارندگی از جنگ چه ایده‌ای دارد؟» 🔸مهمانان : دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی دکتر ناصر هادیان جزی ⏰19 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @zavie_4 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊فایل صوتی 🔶مجله تصویری #زاویه 🔸با موضوع| «علم سیاست در ایران برای #بازدارندگی از #جنگ چه ایده‌ای دارد؟» 🔸مهمانان : دکتر سیدجلال #دهقانی_فیروزآبادی دکتر #ناصر_هادیان جزی ایران در ۳۰ سال اخیر بارها از سوی دولت‌های جنگ‌طلب به جنگ تهدید شده است اما هیچ گاه جنگ آغاز نشده است. این قدرت بازدارندگی از جنگ ناشی از چیست؟ چه تفسیری از دیدگاه علم سیاست می‌توان برای قدرت بازارندگی ایران ارائه کرد؟به حسب اولویت بندی؛ مهم ترین عامل بازدارندگی چیست!؟ سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و ناصر هادیان جزی، عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران پاسخ می دهند... 🗨بخش نخست 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊فایل صوتی 🔶مجله تصویری #زاویه 🔸با موضوع| «علم سیاست در ایران برای #بازدارندگی از #جنگ چه ایده‌ای دارد؟» 🔸مهمانان : دکتر سیدجلال #دهقانی_فیروزآبادی دکتر #ناصر_هادیان جزی ایران در ۳۰ سال اخیر بارها از سوی دولت‌های جنگ‌طلب به جنگ تهدید شده است اما هیچ گاه جنگ آغاز نشده است. این قدرت بازدارندگی از جنگ ناشی از چیست؟ عمق استراتژیک ما کجاست؟! افزایش عمق استراتژیک باعث بازدارندگی می شود یا خیر؟! آیا زمزمه جنگ به دلیل حضور ما در سوریه ولبنان طرح نمی شود؟! رفتار انقلابی به معنای برهم زننده نظم جهانی موجب می شود که سایه جنگ بر سر ایران بیاید و اگر شما با آمریکا دشمنی نکنید او هم کاری به شما نخواهد داشت. آیا این سخن درست است؟ ما مختصاتی را برای بازدارندگی ترسیم کرده ایم؛ برای آینده چگونه می تواند بهبود یابد؟! سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و ناصر هادیان جزی، عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران پاسخ می دهند... 🗨بخش دوم 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار آینده ایران 🔶سخنران |دکتر فواد ایزدی 🗨 قسمت دوم موسسه آفاق حکمت 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار #آینده_ایران 🔶سخنران |دکتر #فواد_ایزدی موسسه آفاق حکمت 🔴 آیا راهی است که این دعوا بین ایران و آمریکا را متوقف کنیم؟! زیرا فشار اقتصادی بر مردم زیاد است و بخشی از مشکلات سر تحریم هاست. 🔴 آیا می توان مثل مدل چینی برای جمهوری اسلامی نسخه پیچید؟! 🔴 مشکل جمهوری اسلامی با اسرائیل چیست؟ آیا نمی توان برای حل آن چاره ای اندیشید؟ 🔴 اهمیت نفوذ منطقه ای ایران چیست؟ چه تاثیری در جنگ با آمریکا دارد؟ 🔺در این صوت می شنوید: «جمهوری اسلامی تنها دولتی است که در دویست سیصد سال گذشته هیچ خاکی از دست نداده است. تا آن آرمان وسیستم دفاع از کشور نباشد، این اتفاق نمی افتد به خصوص آنکه قطعا آمریکا علاقه مند به تجزیه ایران هستند. آینده ذیل جمهوری اسلامی، آینده مثبتی است. با این نوع تحریم و فشار ها به جایی نخواهند رسید مشروط به آنکه بتوانیم برای او هزینه درست بنماییم.» 🔗لینک جلسه قبل👇 https://eitaa.com/fekrat_net/179 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت وقوع انحرافات بنیادین در امت اسلام، به رخداد #سقیفه ختم نشد، بلکه منتخب سقیفه و جانشینان پس از وی ـ که سه خلیفه‌ی اول مسلمین را شامل می‌شدند ـ با برخی سیاست‌گذاری‌های خود، در طول سالیان متمادی، زمینه‌ی واقعه‌ی عاشورا را در سال 61هجری فراهم نمودند: 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
‌‌✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش چهارم / سقیفه، سرآغاز انحرافی بنیادین در امت اسلام 1️⃣ ماحصل فتوحِ نخستین: قداست یافتن خلفا و به حاشیه رفتن پیامبر (ص)؛ نخستین ـ فارغ از نقد و بررسی آن ـ یک پی‌آمد مهم و تعیین‌کننده برای امت اسلام داشت: پیروزی‌های شگرف به لحاظ وسعت‌ قلمرو از یک‌سو و تقسیم غنائم‌ سرشار از سوی دیگر، خلفا را در نزد بسیاری از بزرگان، به نهایتِ محبوبیت رساند. به این ترتیب، محبوبیت خلفای نخستین در نزد بسیاری از صحابه‌ی کبار ـ که به سبب فتوح، ثروت بیشتری نصیب آنان شده بود ـ تا بدانجا رسید که سیره‌ی این خلفا، بعدها سیره‌ای هم‌سنگ با و سیره‌ی رسول او تلقّی شد! در چنین فضایی، طبیعی به نظر می‌رسید اگر اهل‌بیت پیامبر (ص)، در نگاه بسیاری از بزرگان امت، به حاشیه رانده شوند. در حقیقت به حاشیه رفتن اهل‌بیت (ص)، پروژه‌ای بلندمدت بود که با اجتماع سقیفه کلید خورد، با فتوح استمرار پیدا کرد و نهایتاً ثمره‌ی خود را در ماجرای عاشورا، تمام و کمال بروز داد. 2️⃣ اعمال سیاست «تفضیل مالی»؛ یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها، سیاست خلفای دوم و سوم در برخورد با بیت‌المال بود. توضیح آن‌که در زمان حیات نبی اکرم (ص)، خودِ آن حضرت در سیاست تقسیم بیت‌المال، مساوات را به طور کامل رعایت می‌کردند و بین نومسلمانان و (یعنی کسانی که در زمره‌ی اسلام‌آورندگانِ نخستین بودند)، فرقی قائل نمی‌شدند (سیاست ). البته پس از رحلت (ص)، منتخب سقیفه نیز در استمرار این سیاست موفق بود؛ اما زمانی که جناب عمربن‌خطاب خلیفه شد، سیاستی را در مباحث مالی پایه‌ریزی کرد که بعدها مشکلات زیادی به همراه آورد: در جریان فتوح، غنایم فراوانی‌ از‌ سرزمین‌های مفتوحه به منتقل شد، اما تقسیم ناعادلانه‌ی این غنائم‌ در‌ بین مسلمانان، شکاف طبقاتیِ‌ عمیقی‌ میان مسلمین ایجاد کرد. این سیاست ـ که سیاست «تفضیل مالی» نامیده می‌شد ـ بدین صورت بود که بین و غیرعرب، زن و مرد، آزاد و بنده، سابقون و نومسلمانان، قریشی و غیر قریشی و دوگانه‌هایی از این دست، در اختصاص بیت‌المال، تمایز قائل می‌شد. بدین ترتیب، آن دسته از عرب‌های که اتفاقاً سوابق دیرینه‌ای در اسلام آوردن داشتند، روزبه روز سرمایه‌دارتر شده و بر خوی اشرافیت آنان افزوده شد. ❌ با مرور چنین اوضاعی، شاید بهتر بتوان معنای آن کلام عمیق سیدالشهدا (ع) را خطاب به لشکریان پرهیاهویِ درک نمود که فرمودند: «...آري، در اثر هداياي حرام كه به دست شما رسيده و در اثر حرام‌هایی كه شكم‌هاي شما از آن‌ها انباشته شده، خداوند اين چنين بر دل‌هاي شما مُهر زده است. واي بر شما! چرا ساكت نمي‌شويد؟! چرا به سخنانم گوش فرا نمي‌دهيد؟!...» 3️⃣ منع نقل و کتابت حدیث؛ جناب ابی‌بکر با این استدلال که را داریم، با جمع‌آوری مخالفت کرد. وی پس از رحلت رسول خدا (ص)، خطاب به مردم گفت: 💬 «ای مردم! شما از رسول خدا احادیثی نقل می‌کنید که در آن‌ها اختلاف است و [بنابراین] مردمانِ پس از شما، قطعاً اختلاف‌شان در این باب شدیدتر از شما خواهد بود. پس ای مردم! از رسول خدا چیزی نقل نکنید. هرکس، در این‌باره از شما چیزی پرسید، به او بگویید: کتاب خدا در میان ما و شما [بس] است؛ پس حلالش را حلال و حرامش را حرام بدانید.» جناب و نیز هم‌چون جناب ، با جدّیت، سیاست منع کتابت حدیث را دنبال نمودند. مثلاً جناب عمر به شهرها بخش‌نامه کرد که هرکس حدیثی نوشته، باید آن را نابود کند. وی پس از جمع‌آوری بسیاری از احادیث، دستور داد آن‌ها را بسوزانند. 📚 پی‌نوشت: برای آگاهی از مستندات این نوشتار، می‌توانید به گفتار سوم از کتاب «شجره خبیثه جهل و کینه» مراجعه فرمایید. 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی