eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻بایسته‌های مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع) 🔸مدیریت خردمند در سایه وجود آدم‌های باخرد معنا پیدا می‌کند. این مساله انحصار یک دفتر سازمانی نیست که اتاق مشاوره‌ای باشد که اصلاً هم نمی‌دانم از این اتاق فکرها چه چیزی درآمده است. 🔸عالی‌ترین نشانه یک مدیر آن است که آدم‌های خردمند و مجرب در کنار او حضور داشته باشند و اگر اینطور نباشد باید منتظر یک زلزله بود. 🔸 تأکید می‌کنم که این باعث تأسف است که در بسیاری از حوزه‌ها مشورت و مشاورت به معنای بی‌خاصیتی تبدیل شده است. 🔸خودم در همین دوره زندگی‌ام گاهی اوقات در ادارات و سازمان‌ها با آدم‌هایی به عنوان مشاور برخورد کردم که وقتی با آنها همنشین شدم، خدا رحم کرد که شاخ درنیاوردم. 🔸یک کسی را به عنوان مشاور آورده‌اند که عالی‌ترین مشاوره‌اش این است که می‌گوید هرچه جنابعالی بفرمایید، درست است. اینکه مشاوره نیست. اینکه بیاید و هرچه رییس بگوید، تملق کند که مشاوره نیست و دردی را برای کشور درمان نمی‌کند و سازمانی را آباد نمی‌کند. 🔸مشاور باید فاخر و ارزنده باشد و بتواند فکر دقیق و عمیق رییس را عمق بدهد یا اینکه اگر فکر و اندیشه خامی هست با اتکا به عقل و دانش عمیق خود از یک انحراف جلوگیری کند؛ لذا امام(ع) فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأیِ ببعضٍ یَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» 🔸 نمی‌فرماید تبادل نکنید، می‌گوید بزنید؛ این یعنی بدون مداهنه، ملاحظه، خوف و هراسی این کار را بکنید. اگر افکار و آرا به ضرب به هم نخورند، از آنها فکر صحیح متولد نمی‌شود. ✍️نویسنده: حشمت‌الله قنبری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2580 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹«عدالت»، بزرگ‎ترین مصلحت اجتماعی است که باید دنبال شود. 🔹اما اینکه شیوه و راهکار عدالت‎خواهی و استقرار آن چگونه است، این را در تنوع شیوه ائمه معصومین(ع) می‏‎توانیم بررسی کنیم و ببینیم. 🔹در حقیقت، اگر امام حسن مجتبی (ع) هم بر سر متارکه جنگ با معاویه، به توافق رسیدند؛ مسیر دیگری بود برای اینکه عدالت‏خواهی در یک زمان مناسب‎تر با شیوه مؤثرتری تحقق پیدا کند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹بحث مصلحت و عدالت هیچ وقت مقابل هم قرار نمی‏‌گیرند. مگر اینکه مصلحت، مصلحت فردی، حزبی، مادی یا جناحی باشد که اساساً در عدالت‎خواهی جایگاهی ندارد. 🔹اما اگر بحث، بحث مصالح اجتماعی بر رشته مقدورات، شرایط، ظرفیت‌‎ها و امکانات باشد، حتماً عدالت‌خواهی به چنین بررسی‌‎هایی نیاز دارد؛ در واقع عدالت‎خواهی خام، کلیشه‏‎ای و شعاری در سیره ائمه دیده نمی‌شود. 🔹در سیره ائمه معصومین(ع) عدالت‎خواهی توأم با تدبیر، عقلانیت، آینده‏ نگری، امکان‎سنجی و ظرفیت‎شناسی بوده است. بنابراین، در آن مقطع، تشخیص امام حسین (ع) کاملاً درست بوده است. 🔹ایشان امام معصوم هستند و فعل امام معصوم برای ما حجیت دارد. لذا در شرایطی که امام حسین (ع) در آن قرار داشتند، عدالت‎خواهی حتی با شکست ظاهری در میدان جنگ، یا با پیامدهایی که ما در عاشورا، در ظاهر می‌بینیم، در آن صورت هم باید دنبال شود. 🔹بنابراین، نمی‎شود مصلحت و عدالت‎ را در مقابل هم قرار دهیم. باید به این توجه کنیم که عدالت‎خواهی باید باتوجه به شرایط موجود و میزان تأثیرگذاری و نیز با تدبیر و محاسبه انجام شود. 🔹کار امام حسین(ع)، یک کار کاملاً عقلانی و مبتنی بر محاسبات کاملاً درست بود. در تاریخ، بعدها نشان داده شد که محاسبات و تدابیر الهی امام حسین(ع)، درست بود و توانست یک خط روشن عدالت‎خواهی را در تاریخ حفظ و ترسیم و برای آیندگان سرمشق ایجاد کند. 🔹بنابراین، اینکه آیا امام حسین(ع) نمی‎توانستند از طریق دیگری عدالت‎‏خواهی را پیگیری کنند؟ قطعاً اگر طریق دیگری بود که آورده بیش‎تری داشت و می‎توانست برای تاریخ و آینده نتایج مثبتی داشته باشد، ایشان همان کار را می‎کردند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻اربعین_وقتی خدا همه دل هارا بیدار میکند 💠حجت الاسلام پناهیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی 🎬#ویدئوکلیپ 🔻اربعین _ به تو از دور سلام 💠رهبرانقلاب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #فکرت #اربعین #حرکت #رهبری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقش معرفت نفس، جهان‌شناسی و روش‌شناسی در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی رایج، پس از دسته بندی مسائل، با استفاده از گزاره روش تابعی از نوع سوال است تلاش برای حل مسأله دارد. برای مثال وقتی با یک سوال حسی / تجربی / عینی سرو کار دارد روش مطالعه، روش تجربی است. 🔹گویی دیدگاه‌های علم دینی هم، بر همین مدار در حرکتند و به بسط همین مسیر در ابعاد عقلی و قلبی پرداخته اند. 🔹یعنی، زمانی که یک سوال فلسفی مطرح است، روش، روشِ فلسفی و اگر سوال در خصوص مسائل کلامی یا فقهی باشد، آنگاه روش، روشِ فقهی، اصولی یا کلامی خواهد بود. 🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2600 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقش معرفت نفس، جهان‌شناسی و روش‌شناسی در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹بررسی همه جانبۀ واقعیات، جامع‌نگری و کل‌نگری از لوازم موفقیت در فهم دنیای پیرامون ماست. پس از بروز و ظهور نظریۀ زیست‌شناختی کل‌گرایی، مفاهیم «کل» و «کلیت» از انزوا خارج و به تدریج جزو اندیشه‌های نظری مطرح و در تحقیقات عملی هم حضور یافت. 🔹مبنای نظری این رویکرد بر این اصل استوار است که برای سعادت و سلامت انسان، نمی‌توان فرد را جدای از جهان در نظر گرفت، چون عالم هستی یک کلیت است. 🔹به لحاظ پیشینه، در تجربه‌گرایی فرانسیس بیکن، دیدگاه فلسفی هگل و آرای هانری برگسون، گرایش به تشکیل یک فهم کلی (یعنی انسجام اجزای فکر در چارچوب واحد) قابل مشاهده است. 🔹بنابراین، از یک منظر می‌توان دو رویکرد برای ورود به علم را ملاحظه نمود. رویکرد تراکمی / انباشتی و گزاره‌ای هم گفته شده است) و رویکرد کل‌گرا به علم. 🔹در رویکرد تراکمی، تحلیل و تبیین گزاره مدِّ نظر است در حالی که در رویکردهای کل نگر، شناسایی و ارتباط بین مؤلفه‌های مؤثر در یک پدیده، برای تبیین آن مهم‌تر تلقی می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد حداقل در قرن اخیر، بیشتر شاهد رشد رویکردهای انباشتی به علم بوده ایم، لیکن اخیراً این رویکردها مورد انتقاد قرار گرفته اند از آن رو که جزئی نگرند و تبیین پدیده‌ها به شکل تک عاملی و یا حتی چند عاملی مشکلات بسیاری داشته است. 🔹 احتمالاً رفتن به سمت روش‌های ترکیبی در روش تحقیق و یا ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای برای تخفیف و حلِّ همین ایرادات بوده است. 🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2600 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن 🔸هر انسان و امتی نیازهایی فرهنگی و اقتصادی دارد که باید آن را بشناسد و برای برآوردن آن تلاش کند. 🔸اگر شخص یا امتی، از نظر سطح فرهنگی به سطح رشد نرسیده باشد یا به اندازه کافی مال نداشته باشد که نیازهای دائمی‌و همیشگی خویش را برطرف کند، آن امت و شخص گرفتار فقر بوده و او را فقیر می‌گویند. 🔸سوراخ نیازهای طبیعی چنین شخص یا امتی به وسیله رشته‌های علمی ‌عقلانی و مال کافی پر نشده است تا به زندگی آن شخص قوام و استحکام لازم را ببخشد. ✍️نویسنده: مهدی درخشنده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2598 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن 🔸به طور طبیعی هر انسانی، یک رشته نیازهای فرهنگی و اقتصادی دارد که به وسیله علم و مال بر طرف می‌شود؛ زیرا فلسفه زندگی را علم تعیین می‌کند و سبک زندگی در سایه مال می‌تواند آن علم را به تمدن سعادت آفرین تبدیل کند. 🔸بر این اساس اگر جامعه‌ای گرفتار فقر فکری- فرهنگی باشد نمی‌تواند با جهالت عقلی و عملی خویش سعادتی را موجب شود؛ چنانکه فقر مالی نیز موجب می‌شود تا اهداف فکری و فرهنگی قابلیت تحقق خارجی نداشته باشد. 🔸بر اساس آموزه‌های اسلامی، هرکسی که توانایی علمی و عقلی بهینه‌سازی شرایط محیطی خود را بر اساس عقل و علم در بعد فردی و اجتماعی نداشته باشد، دچار فقر فرهنگی است؛ چرا که شخص یا اجتماع تا زمانی که قوه عاقله خویش را بر اساس تفکر صحیح و علمی‌ تقویت نکرده و به علم حقیقی و قطعی دست نیافته است، توان تاثیرگذاری بر محیط پیرامونی خود را نخواهد داشت. 🔸پس چنین شخص یا اجتماعی به سبب فقر فرهنگی، در عمل در سبک زندگی خویش به سمت و سویی می‌رود که تباهی و نیستی برای آن رقم خواهد خورد. 🔸بنابراین مبارزه با جهل و نادانی، در واقع مبارزه با فقر فرهنگی به ‌حساب می‌آید که آثار آن در همه ابعاد زندگی از جمله اقتصادی نیز نمایان می‌شود. 🔸جامعه جاهلی پیش از اسلام از چنین ویژگی رنج می‌برد و نتوانست تمدنی را ایجاد کند؛ زیرا جامعه‌ای که فاقد فرهنگ متعالی مبتنی بر عقلانیت علمی ‌و حکمت متعالی الهی- انسانی باشد، در حقیقت فاقد ابزارهای تمدنی است. ✍️نویسنده: مهدی درخشنده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2598 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم» 🔹«مولانای اوّل»؛ خطیب و دانشمندی معتبر در شهر قونیه قبل از دیدار با حضرت شمس است که تحت تأثیر و تعلیم پدر بزرگوار خویش معروف به بهاءِولد (سلطان العلما) به معارف اسلامی و جنبه‌های ظاهری و معنوی دین علاقه‌مند است . 🔹علاوه بر فراگیری علوم مذهبی در مدارس دینی، عرفان را نیز در محضر سیدبرهان‌الدین محقق ترمذی تلمذ کرده. 🔹اما «مولانای دوم» زاییده ملاقات با حضرت شمس‌الدین تبریزی، قله بلند عرفان اسلامی است. ✍️نویسنده: سید‌سلمان صفوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2596 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم» 🔹سالکی که چشم دلش از طریق عشق گشوده شده؛ جهان را سراپا تجلیات جمال بی‌نظیر حضرت محبوب می‌بیند. 🔹عشق به انسان و خدمت به مردم فارع از دین و ملیت؛ نشانه عشق به خداست، زیرا بر اساس فرموده پیامبر اسلام محمدرسول‌الله (ص) مردم؛ کسان خداوندند. 🔹«النّاس کلّهم عیال الله فأحبّهم إلیه أنفعهم لعیاله».(نهج الفصاحه، حدیث‌۳۱۵۰): مردم همگی کسان خدایند و محبوب‌تر از همه پیش خدا؛ کسی است که برای کسان او سودمندتر باشد. 🔹سالک پس از سیر الی‌الله؛ هر روز با عروج فی‌الله، دَم به دَم به فضل‌الهی، ساحت‌های پنهان هستی را کشف کرده، حجاب‌های نوری را به کناری زده؛ دَم به دَم از شراب عشق حضرت محبوب می‌نوشد. 🔹این شراب که مستی ابدی می‌آورد؛ او را شیدا کرده، در معرفت محبوب به حیرت استعلایی دست می‌یابد که مافوق حیرت دانشمندان است. 🔹آنچه مولانای بزرگ را ناب و خالص نمود؛ اعطای نور ولایت و اتصال به مکتب عشق و شیدایی توسط حضرت شمس بود که با خواندن کتاب و تلمذ نزد اساتید علوم ظاهری حاصل نشد. 🔹 پس از آن جنس معرفت حضرت مولوی، شهودی گشت و مراتب فتوحات ربانی بر قلب او وارد گردید که در مثتوی معنوی و دیوان شمس تبریزی مشهود است. ✍️نویسنده: سید‌سلمان صفوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2596 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فلسفه و علم حقوق بین‌الملل در پی قدرت یا پاسدار حق و حقیقت 🔹ظهور پوزیتیویسم حقوقی و رسوخ آن در حقوق بین‌الملل حتی افراد را از فلسفه‌سازی و دولت‌ها را از حمایت فلسفه‌سازها لااقل درجهت اقناع افکار غیر نیز بی‌نیاز کرد، تا این علم بیش از پیش بر وفق مراد دولت‌ها به‌خصوص قدرتمندان پیش رود. 🔹برای مثال ممکن است گفته شود وجود شورای امنیت به‌عنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد یا حضور اعضایی ثابت در آن با اختیار وتو از عدالت به دور است و به نظم هم منتج نمی‌شود . 🔹از آنجا که این موضوع توسط دولت‌ها توافق و اراده شده، پس اعتبار دارد و لازم‌الاتباع است. ✍️نویسنده: صادق بشیره •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2618 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فلسفه و علم حقوق بین‌الملل در پی قدرت یا پاسدار حق و حقیقت 🔹هوگو گروسیوس که او را پدر علم حقوق‌بین‌الملل می‌دانند، اندیشمندی هلندی‌ است که چند سال پس از تصدی منصب دادستانی کل این کشور یعنی در سال ۱۶۰۸میلادی، با انتشار اثری به‌نام «دریای آزاد» نظریه آزادی دریاها را مطرح ساخت و توانست به شهرت بیشتری دست یابد. 🔹گروسیوس قرائتی را از مکتب حقوق طبیعی ارائه می‌دهد که کانت معتقد است براساس آن، رفتار دولت‌ها هیچ محدودیتی ندارد و هر اشغالگری می‌تواند برای توجیه اعمالش به این نظریات متوسل شود. 🔹پس او به‌زودی نه‌تنها در هلند بلکه در سایر ممالک اروپایی نیز حلواحلوا می‌شود. البته که گروسیوس ابن‌الوقت است و واقعا این موضوع در مورد هر دانشمندی قابل‌تقدیر است که در دل موضوعات زمان خود حاضر باشد، چاره‌اندیشی کرده و بالاخره از این علم و فلسفه استفاده‌ای کاربردی کند. 🔹او به‌خوبی چالش‌های فعلی جامعه خود را درک کرده، از مفاهیم نظری در جهت رفع این چالش‌ها بهره می‌گیرد و آثاری منسجم ارائه می‌دهد. 🔹رساله حقوق جنگ و صلح از دیگر آثار او که در سال‌های اخیر به فارسی نیز ترجمه شده است دقیقا محصول زمان و مکانی است که گروسیوس در آن حضور دارد. 🔹 انگیزه و نگرانی گروسیوس برای نگارش این رساله که در مقدمه آن بیان شده، به‌خوبی موید این ادعاست. 🔹اما همین امتیاز گروسیوس گاه آفت آثار و اندیشه‌های اوست و موجب می‌شود او در مواردی بیشتر در مقام یک وکیل ظاهر شود و به دور از حقیقت، تفلسف کند. 🔹هرچند او بعضا در این فلسفه‌بافی‌ها دغدغه‌هایی مقدس دارد، اما به‌هرحال بیراهه می‌رود و به‌زودی اسباب اسقاط برخی نظریات خود را از سوی سایر اندیشمندان فراهم می‌آورد. ✍️نویسنده: صادق بشیره •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2618 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر می‌برید 🔸کتاب امپراتوری پنبه؛ یک تاریخ جهانی» نشان می‌دهد که سرمایه‌داری از آغاز شکل‌گیری آن جهان شمول بوده و این پیکربندی سیال و فضایی اقتصاد جهانی یک ویژگی مشترک از سیصد سال اخیر تا امروز بوده است. 🔸این کتاب همچنین استدلال می‌کند که در اغلب زمان تاریخ سرمایه‌داری، روند جهانی‌سازی و نیاز به دولت – ملت، آن‌طور که اغلب باور می‌شود، یک مساله متضاد نبوده بلکه این دو متقابلا یکدیگر را تقویت کرده‌اند… 🔸با تمرکز بر یک کالای خاص (پنبه) و رصد و ردیابی چگونگی کشت،‌ حمل‌ونقل، تامین مالی،‌ تولید،‌ فروختن و مصرف آن می‌توانیم ارتباط بین مردم و مکان‌هایی را مشاهده کنیم که به‌خاطر سیر مطالعه محدودشده در مرزهای ملی در حاشیه مانده‌اند. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2616 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر می‌برید 🔸در صنعت پنبه بود که شیوه جدیدی از تولید ایجاد شد. کارخانه خودش اختراع صنعت پنبه بود. صنعت پنبه همچنین مبدع و عامل ارتباط میان کشتزارهای برده‌داری در آمریکا و تولید در اروپا بود.» 🔸این استاد تاریخ آمریکایی در تبیین تاثیر پنبه بر سرمایه‌داری صنعتی توضیح می‌دهد که: «وقتی که جهان مستعمره به تامین‌کننده مهم مواد خام و یک بازار مهم برای محصولات صنایع تولیدی تبدیل شد (برای مثال تا ۶۰ درصد کالاهای پنبه‌ای صادراتی بریتانیا به هند و شرق دور می‌رفت)، سرمایه‌داری صنعتی شکل تازه‌ای به خود گرفت و دولت‌ها با اهرم‌های سیاسی کنترل مناطق تامین‌کننده مواد خام و بازارها را به دست گرفتند.» 🔸اسون بکرت معتقد است پنبه دوران جدیدی از تاریخ بشر را رقم زده است: «پنبه، درحالی که در عصر کارخانه‌های آهن و فولاد و مواد شیمیایی و ماشین‌آلات الکتریکی به وضوح در اقتصاد جهانی کم‌اهمیت‌تر می‌شد، با یک تغییر بزرگ جغرافیایی،‌ خبر از دوره جدیدی از سرمایه‌داری جهانی می‌داد.» 🔸وی حتی تصورات ما را از تاریخ سرمایه‌داری این‌گونه به چالش می‌کشد: «ما خیلی وقت‌ها، به‌خاطر میل و اشتیاق‌مان برای ساختن یک سرمایه‌داری شریف و پاکیزه، ترجیح می‌دهیم که واقعیت برده‌داری، سوءاستفاده و استعمار را از حافظه تاریخ پاک کنیم. 🔸ما تمایل داریم تا سرمایه‌داری صنعتی را یک امر مردانه عنوان کنیم درحالی که اتفاقا این نیروی کار زنان بود که تا حد زیادی امپراتوری پنبه را ایجاد کرد. پایه و اساس بیشتر زندگی معاصر ما را سرمایه‌داری شکل داده است. سرمایه‌داری نه‌ فقط از منظر اقتصادی و مادی که عمیقا به‌صورت احساسی و ایدئولوژیک زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار داده است. گاهی وقت‌ها نادیده گرفتن حقایق تلخ ساده‌تر است.» 🔸اسون بکرت از نوعی از سرمایه‌داری حرف می‌زند که خود آن را سرمایه‌داری جنگ می‌نامد: 🔸ما معمولا وقتی از سرمایه‌داری، حداقل آن مدل جهانی‌اش، سخن می‌گوییم، در ذهن‌مان‌ به نوعی تولید انبوه که از آغاز ۱۷۸۰ میلادی با ظهور انقلاب صنعتی پدید آمد فکر می‌کنیم. 🔸اما سرمایه‌داری جنگ که از قرن شانزدهم شروع به رشد کرد،‌ خیلی زودتر از ماشین‌ها و کارخانه‌ها پدید آمد. سرمایه‌داری جنگ نه از دل کارخانه‌ها که از میان زمین‌های کشاورزی شکوفا شد. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2616 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹فرض فرموده‌اند که علم از پیش‌فرض‌ها جداست و چیزی کلی و جهانشمول است. 🔹این گمان قابل دفاع نیست. با مباحث معرفت‌شناسی و فلسفه علم و تحلیل منطقی مشخص است که علوم جدید همه مبتنی‌بر پیش‌فرض‌هایی‌اند و صرفا «بیان واقع» نمی‌کنند. 🔹به‌علاوه میان علوم‌طبیعی و علوم‌انسانی هم قائل به تفکیک نشده‌اند. این بحث‌ها را باید در کتب «فلسفه علم» یا «روش‌شناسی علمی» دنبال کرد. 🔹به‌هرحال هنوز این تصور بسیط و غیرقابل‌دفاع رواج دارد و گمان می‌شود که علم چیزی است مبتنی‌بر واقعیت‌ها و تجربیات، حالی که کثرت مذاهب و مکاتب و نظریه‌های علمی لااقل دلیل بر این است که یک علم مشخص متقن مجرب و تام و تمام در کار نیست تا برویم و آن را به‌عنوان بنای عقلا اخذ کنیم و اسلام را –بدون ارائه دلیل جدی- هوادار آن «علم» معرفی کنیم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹اساسا کسی که درک تمدنی و جامع از دین دارد می‌آید و احکام، آموزه‌ها، احکام ارشادی، احکام مولوی، تمام اهداف و مبانی را کنار هم می‌گذارد و می‌بینید که نظریه اسلام مثلا در اقتصاد چیست. 🔹شما نمی‌توانید با دو سه‌تا حکم زندگی کنید اما نباید این‌گونه نیز فکر کنید که با همین دو سه‌تا حکم می‌توانید بروید در یک گوشه زندگی کنید. ساختارهای تمدنی مانع از این می‌شوند که شما ربا نخورید. 🔹عملا آقای علوی‌بروجردی هم پول‌هایش را داخل بانک می‌گذارد، بانک با پول‌ها خلق پول می‌کند و ربا می‌خورد. 🔹 با پول همین حاج‌آقا اکل مال به‌باطل می‌کند. بعد این حاج‌آقا می‌رود این پول را برمی‌دارد و وام می‌گیرد. می‌خواهم بگویم که این‌گونه نیست که ایشان منفک از مقولات تمدنی باشد. 🔹در دل تمدن‌ها افتاده است و تمدن‌ها اجازه نمی‌دهند که شما هر چه که خواستید رعایت کنید. اینکه می‌گویید ایشان فرموده‌اند که برویم نظریه‌های غرب را بیاوریم، خوب وقتی نظریه‌ها وارد کشور شد، مبانی دارد، احکامی دارد، اهدافی دارد و قواعدی دارد. 🔹اساسا آزادی عمل شما را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که لقمه حلال بخورید یا فارغ از سیستم ربوی زندگی کنید. 🔹اجازه نمی‌دهد که جامعه دچار یک سلامت اقتصادی شود. شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. فقر ایجاد می‌کند. 🔹 حرف این است که ما اولا باید به بینش تمدنی خودمان توجه کنیم و ببینیم که احکام اسلام در نسبت با یکدیگر چه معنایی را می‌خواهند منتقل کنند. می‌بینیم که در اسلام نظریه اقتصادی داریم، نظریه سیاسی داریم؛ پس نظریه داریم. 🔹اسم نظریه را شهید صدر به‌عنوان «مکتب» معرفی می‌کند و می‌گوید که ما در اسلام مکتب داریم. همان‌گونه که مارکس مکتب دارد و مثلا فریدمن یک نظریه و مکتب دارد، ما نیز یک مکتب داریم. 🔹دوم اینکه آیا ما در اسلام می‌خواهیم همه‌چیز را در تمدن اسلامی، اسلامی کنیم یا می‌گوییم برخی از بحث‌ها، بحث اجراییات محض است؟ 🔹اینکه چگونه انتقال شتابی از حساب به حساب باشد، خوب این را در اسلام از هر دانشی می‌توانید استفاده کنید. البته بحث‌هایی در فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی هست که خود اینها مبانی دارد و [فعلا] من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2268 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
قسمت سی‌ام برنامه تلویزیونی دومین قسمت از مجموعه برنامه‌ی استاد علی صفایی حائری با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی با حضور حجت‌الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی 📅یکشنبه 20 مهر 🕘ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸در شرایط پیش از عاشورا نیز شاید اگر دشمن فرصت و امکان آن را می‎داد که امام از آن‎جا خارج بشوند، ایشان مسیر دیگری انتخاب می‎کردند و در آرامش به تبلیغ دین می‎پرداختند. 🔸لذا چپ‎گرایانه و جزم‌‎اندیشانه ادعا نکنیم که امام حتماً می‎خواستند جهاد کنند؛ زیرا جهاد شرایطی دارد و به مقتضیات بستگی دارد و نقش اضطرار در ایجاد تکلیف برای آن، بسیار جدی است؛ هر چند در زمان اجبار و اضطرار، راهی به جز آن وجود ندارد. 🔸بنابراین، امام فقط وقتی مجبور به جهاد شدند، جهاد کردند؛ شرایطی که در آن، چاره‎ای جز جهاد وجود نداشت. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸دشمن، نه اهل فهمیدن بود و نه اهل مراعات شأن امام و نه اهل درک وضعیت. خوی درندگی و عصیان در وجود دشمنان تنیده شده بود و آماده جنایت بودند. 🔸با این افراد، چاره‎ای جز این‎که جنگیده شود، نبود. اما نگاه کنید که امام حسین (ع) در همین جنگ، چقدر عقلانی عمل کردند. 🔸امام، ستون‌های چپ و راست لشکر را مشخص نمودند؛ برای هر یک از افراد، وظیفه‎ای تعیین و مبارزه را به حدی بر دشمنان سخت کردند که با آن که چندین برابر سپاه کوچک امام لشکر داشتند، مجبور شدند تا مدت‎ها تلاش کنند تا خط اولیه سپاه امام را بشکنند. 🔸بنابراین، وقتی قرار شد که امام با همان نیروی کم بجنگند، بسیار هوشمندانه و عاقلانه جنگیدند. این‏که می‏‌فرمایید آیا به خاطر عدالت بود یا نه؟ 🔸باید به موضوع تاریخی‎تر نگاه کرد. سیدالشهدا(ع) در زمان رسول‎ اکرم(ص)، در شهری که آن حضرت آن را اداره می‎کردند، حضور داشتند. شیوه حکمرانی ایشان را دیده بودند. 🔸 دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) را نیز تجربه کرده بودند. اگر ما باور می‎کنیم که رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین(ع)، طبق آیه شورا اهل مشورت بودند، یکی از مهم‎ترین مشاوران امیرالمؤمنین(ع)، خود امام حسین (ع) بوده‌اند. 🔸تردیدی نداشته باشید که در تصمیم‎گیری‎های امام علی (ع) نیز ایشان نقش مهمی داشته‌اند. سپس در تصمیم‏گیری‎های امام حسن مجتبی(ع)، باز هم امام نقش محوری داشته‌اند. 🔸در واقع، رویه ایشان، هیچ تفاوتی با رویه رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن (ع) نداشته است. بنابراین، اگر شرایطی شبیه شرایط امام حسن(ع)، برای ایشان هم به وجود می‌‏آمد، ایشان نیز مانند امام حسن (ع) می‎پذیرفتند. 🔸اگر شرایطی وجود داشت که شرایط عهد پیشین امام حسن مجتبی(ع) با معاویه در نظر گرفته می‌شد، حرمت خاندان امام حسین (ع) نگه داشته می‌شد، احترام شیعیان حفظ می‌شد و حکومت اصول و احکام دین را به ظاهر رعایت می‌کرد، نیاز به حرکت اصلاحی نبود. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹علوم در غرب، همیشه به‌طرزی برنامه‌ریزی ‌نشده و به‌اصطلاح طبیعی، شکل نگرفته‌ است. 🔹اینکه «دانش‌های‌های‌تک» در صنایع دفاعی ظهور می‌یابد، نشان از نقش برنامه‌ریزی و مشخصا برنامه‌ریزی سازمانی در پیشرفت علوم دارد. 🔹در آن بلاد، علوم‌انسانی نسبت به علوم طبیعی و فنی، از این حیث، برنامه‌بردارتر بوده است؛ یعنی عمیق‌تر از علوم‌طبیعی و فنی، علوم‌انسانی (به‌استثنای فلسفه که دانشی کهن و دیرین است) حاصل ضرورت‌هایی تاریخی و نیز سطح بالایی از برنامه‌ریزی بوده است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹اثر علم بر فلسفه در دروان جدید بحث مفصلی است. برای نمونه، «خدای ساعت‌ساز» یا «ساعت‌ساز لاهوتی» و در دوران اخیر «ساعت‌ساز لاهوتی رخنه‌پوش» متأثر از علم است. 🔹در قرن هفدهم که سرمایه‌داری هلندی، جوان بود و جولان می‌داد، اسپینوزا که ناظر به سرمایه‌داری نیز اندیشید و سخن گفت، از خدایی سخن به میان آورد که این خدا در تفسیر رایج(الف) بیش از خدای مرید (صاحب اراده) و رب، مورد استقبال دانشمندان در غرب قرار گرفت؛ به‌ویژه که در برخی تفسیرها این خدا خدایی است که حتی، همچون خدای ساعت‌ساز، دیگر خالق جهان هم نیست بلکه با جهان ازلی یکی است (البته ازلی از این منظر و با این تفسیر). 🔹دولت‌های سنتی نیازی به علوم‌انسانی نداشتند. اما در دوران جدید با گسترش جمعیت و پیچیده‌تر شدن اداره جامعه، مفهوم «برنامه‌ریزی» و در دوران متأخر یا چند دهه اخیر مفهوم «حکمرانی» در صدر اهمیت قرار گرفت. 🔹نیاز به کنترل جمعیت (تسلط ایدئولوژیک) از سویی و مطالبه‌گرا شدن مردم و اهمیت یافتن افکار عمومی در پرتو دموکراتیزاسیون از سویی دیگر، به علوم‌انسانی اهمیتی مضاعف داد و آن ‌را برای طبقه حاکم بیش از هر زمانی مهم کرد. 🔹در این میان، اثر پیشرفت تکنیک بر تولد علوم‌اجتماعی و اهمیت یافتن و امکان «کنترل جمعیت» بی‌بدیل است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸می توان از مفاهیم هنجاری هر سیستم اقتصادی صحبت کرد و آن‌ها را مورد بحث (نه نقد) قرار داد. 🔸 به عبارت دیگر نمی‌توان آنرا نفی یا اثبات کرد (زیرا این مفاهیم به ایدئولوژی خاص هرسیستمی گره خورده است ) زیرا فرض بر این است که این بخش دارای مبنای قابل دفاع ایدئولوژیکی می باشد. 🔸مخلص کلام آنکه ایدئولوژی قابل رد یا اثبات نیست (دکترجون رابینسون) ولی می‌توان درباره نقاط قوت و یا ضعف آن بحث کرد. مثلا اگر در نظام سرمایه داری برای پول، پاداشی به نام بهره (ربا) و برای نیروی کار(کارگر) دستمزد قائل هستند می‌توان در نظام دیگری پیشنهادات دیگری ارائه کرد. 🔸قاطعانه باید گفت که هنوز هیچ اقتصاددانی در دنیا پیدا نشده و نخواهد شد که این دو مفهوم را در چارچوبی که در منطق اقتصادی می‌شناسیم اثبات کند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸در خصوص مکمل بودن دو بخش هنجاری و اثباتی هر یک از دو نظام اقتصادی شناخته شده بحث تخصص در میان است. 🔸به این معنا که بخش هنجاری به دست به اصطلاح “فقهای” هر یک از دو نظام و بخش اثباتی به اقتصاددان واگذار شده است. 🔸 اقتصاددانان هر یک از دو نظام سرمایه داری و سوسیالیسم در کار دیگری ورود پیدا نکرده‌اند، زیرا که خود را در زمینه‌های هنجاری صاحب نظر نمی‌دانند و “فقهای” مربوطه نیز به دلیل عدم تخصص، در کار اقتصاددانان مداخله نمی‌کنند. 🔸تجربه تاریخی نشان داده است که این دو نظام علی رغم مشکلات درونی و عملیاتی حاصل از این نوع تقسیم کار تخصصی که مکمل یکدیگر هستند تاکنون همچنان دوام آورده‌اند (ناگفته نماند که پس از مشکلات مکرر بین المللی ناشی از پیروی ازسرمایه داری، نظام سوسیالیستی مجددا در غرب احیا شده و آن را جایگزین مناسبی برای آینده نه چندان دور دنیا معرفی کرده و خواهند کرد). 🔸به اعتقاد این نویسنده دلیل عمده‌ای که دو جلد کتاب شهید عالیقدر اسلام سید محمد باقر صدر همچنان حرف اول را می‌زند و تاکنون ماندگار و بلا منازع مانده است آن است که نوشته‌های ایشان در حد تخصص شان (یعنی فلسفه- فقه و حقوق) حفظ شده و ایشان قصد نداشتند به مقولاتی که در دایره اقتصاد است ورود پیدا کنند. 🔸 به احتمال قوی ایشان به معایب تداخل در دو تخصص جداگانه واقف بودند و برای آموزش آیندگان در تخصص خود باقی ماندند. مع الاسف این طرز تفکر متعالی تاکنون توسط پیروان ایشان رعایت نشده است. 🔸ما شاهد بسیاری از تحقیقات طراز اول و قابل توجه در سطح بین المللی بوده‌ایم که از چشمه فیاض نوشته‌های ایشان بهره‌ها برده‌اند. اظهار نظر ناشیانه‌ای که یک غیراقتصاددان اخیرا در تائید بازار آزاد نموده است به حق موجب واکنش‌های متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و عدم توانایی تشخیص دو مقوله هنجاری و اثباتی دارد. 🔸نباید فراموش کرد که شهید صدر در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینه‌های مختلف “مکتب اقتصاد اسلامی” دارند. 🔸منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام قابل تصور نیست که باید آنها را از بخش اثباتی جدا دانست. 🔸ایشان خود را یک اقتصاددان معرفی نکرده‌اند و از این رو از “علم اقتصاد اسلامی” نام نبرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net