📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸یکی از اشتباههای فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی میکند.
🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشههای اقتصادی معرفی میکند و اذعان میدارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریانهای اقتصادی هستند.
🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمیشود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزندهای که میبینیم در جامعه وجود دارد همهاش ریشهی اقتصادی و آنهم توسط یک عده افراد معلومالحال داخلی و آقازاده ندارد.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸طبقه اجتماعی در سریال معرفی میشوند که معمولاً پایینشهر تهران زندگی میکنند و افراد دیندار جامعه سریال را تشکیل میدهند.
🔸نماینده نسل قدیم این دسته حاج رضا تهرانی و نماینده نسل حاضر این طبقه حامد است که گرچه منصب حکومتی هم داشته و دارند، اما روحیهی انقلابی خودشان را حفظ کرده و نقطه تاریک اقتصادی در زندگی ایشان نمیتوان یافت.
🔸نشانه این قشر سادهدلی برآمده از دین است که در مواردی این آش دینداری و مثبت نگری شور میشود که مخاطب دیندار هم نمیتواند منطق این سادهدلی و خوشباوری را فهم کند.
🔸البته این سادهنگری و خوشباوری افراطی مختص این سریال نیست و نزدیک به ۳۰ سال است که اینگونه بازنمایی را نسبت به افراد دیندار و سالم جامعه میبینیم.
🔸گویی باور سازندگان آثار سینمایی و سریالها کلیشهای جز این از دیندارها ندارند و شاید هم با این بیان توقع خود را از این قشر در مواجهه با مسائل اجتماعی بیان میکنند که بههرحال رویهای نادرست و ناصواب است.
🔸سادهانگاری مسائل، خوشباوری افراطی و انفعال در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … به بهانه خداترسی و رعایت شریعت که گاه به بیغیرتی و سکوت فرد مقید در برابر مفاسد میانجامد یا از سر نفهمیدن حقیقت دین است یا برداشتی کاریکاتوری از دین و دینداری که باید اصلاح شود.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻ضرورت شناخت سایر نظامهای اقتصادی
🔹حجتالاسلام علیدوست با اشاره به جلسات فقه بورس سال گذشته خود بر ضرورت استفاده از محضر فقهای بورس و اجتناب از تکیه کردن صرف بر مقالات تاکید کرده و گفت: اگر فقیهی نسبت به نظام سوسیالیستی یا کاپیتالیستی شناخت تخصصی و جدی داشته باشد، آنوقت میتواند ویژگیهای نظام اقتصادی اسلام را توضیح دهد.
🔹اخیرا از یکی از اساتید حوزه مصاحبهای منتشر شده که مخلص کلام آن این است که ما نباید هیچ محدودیتی برای سرمایهدار ایجاد کنیم و به سمت اقتصاد آزاد برویم.
🔹این هم نگاهی است و نمیخواهم بگویم درست یا غلط است اما باید بدانیم کاپیتالیسم و نظام اقتصاد آزاد و بعد اعلام رای کنیم.
🔹نمیخواهم بگویم اطلاع از آن نظامها کارایی سندی دارد، چون سند ما در استنباط، قرآن و سنت و اجماع و عقل است؛ اما اطلاع داشتن از سایر نظامها قطعا حتی بر فهم ادله هم تاثیر دارد که فهم ابزاری و تفسیری است و نه فهم سندی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #بورس #سرمایه #بازار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2683
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻ضرورت شناخت سایر نظامهای اقتصادی
🔹نخستین پیشفرضی که توسط استاد مطرح شد این بود که «اسلام دارای نظام اقتصادی است»، ایشان دیدگاه رقیب را دیدگاه برخی نواندیشان دینی و نیز برخی روحانیون سنتی دانست که معتقدند نظامسازی خارج از دایره دین است و نیز در روایات اسلامی نظامسازی وجود ندارد.
🔹 این دو گروه با وجود اینکه آنتیتز هم هستند اما در این نقطه به اشتراکنظر میرسند که اسلام فاقد نظام اقتصادی است. طبیعتا طبق چنین دیدگاهی، بحث از روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام بی معنا میشود.
🔹پیشفرض دوم این است که این نظام قابل استنباط و لازمالاستنباط است؛ در مقابل دیدگاهی که اگرچه نظام اقتصادی اسلام را قبول دارد اما معتقد است این نظام قابل استنباط نیست.
🔹پیشفرض سوم این است که استنباط نظام اقتصادی اسلام روش ویژهای دارد که با روشهای رایج فقهی تفاوت دارد؛ در مقابل کسانی هستند که معتقدند استنباط نظام اقتصادی اسلام نیازی به روش جداگانه ندارد.
🔹در این میان اگر مقصود این باشد که نظامهای دیگر و دستاوردهای آنها چه تاثیری در تحقق نظام اسلام دارد و آیا میتوان از این دستاوردها بهره گرفت، باید گفت در این زمینه سه دیدگاه مطرح شده است: برخی معتقدند آنچه در نظامهای دیگر متولد شده است، بههیچوجه در نظام اسلام قابل استفاده نیست.
🔹برخی دیگر نیز معتقدند که میتوانیم همه آن تجربیات را بگیریم و به اسلام پیوند بزنیم، مثلا همان بانکداری را اخذ کرده و صرفا مشکل ربا را با استفاده از حیل ربا درست میکنیم .
🔹اما دیدگاه سوم، دیدگاه بینابینی است که ما قبول داریم و آن اینکه از دستاوردهای مثبت بشری باید استفاده کرد، چرا که برخی دستاوردها ربطی به کفر و ایمان ندارند؛ البته اگر کسی بخواهد میتواند به جای نهادهای بیگانه نهادهای جدیدی هم تاسیس کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #بورس #سرمایه #بازار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2683
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻دلایل صلح امام حسن(ع)
💠رهبرمعظم انقلاب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسن(ع) #صلح #رهبری #فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«جامعهشناس فیلسوف» پروندهای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبههای مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند.
🔸همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعهشناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ شماره سیام فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است.
🔸 فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟
🔸در این پرونده حامد صفاریان گفتوگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است.
🔸 هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینههای فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق میکند.
🔸او در این گفتوگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحثهایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کردهاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹 قانع بر اساس آنچه اهلالبیت(ع) در بیان آن فرمودهاند، نیازمندی است که به هرچه به دستش داده شود، بسنده میکند.
🔹این حالت ناظر به حوزه مصرف است، نه تولید؛ لذا، در تضاد با حوزه تولید و کار و کوشش نیست.
🔹بنابراین، شخص میتواند قانع در مصرف باشد و به همانچه در دست دارد برای مصرف بسنده کند، و دست به سوی دیگری برای بهبود وضعیت خویش دراز نکند، ولی برای بهبود کار و زندگیاش تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹اگر اصطلاح قناعت به حوزه مصرف توجه دارد، باید گفت که آیاتی دیگر همین معنا را میرساند، از جمله آیه: گفت: هفت سال پىدرپى مىکارید؛ پس از آنچه درو کردید- جز اندکى را که مى خورید- باقی را در خوشهاش واگذارید.(یوسف، آیه ۴۷)
🔹به این معنا است که انسان باید کار و تلاش در تولید داشته باشد، ولی در هنگام مصرف میانهروی و قناعت را در پیش گیرد تا از مشکلات عبور کند.
🔹از این آیه و همانند آنها میتوان دریافت که از نظر قرآن، بهترین سبک زندگی اقتصادی این است که انسان میبایست در تولید بسیار فعال و پرکار و پرتلاش وارد شود تا بیشترین تولیدات از جمله در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی داشته باشد.
🔹در مصرف مواد غذایی میبایست تعادل را در نظر گیرد و هرگز اسراف و تبذیر نکند، بلکه در حوزه مصرف، به اندک آن بسنده نماید تا بخشی را برای آینده ذخیره کند؛ چرا که فردا هم روز خدا است. کسی که در مصرف قناعت نداشته باشد، با مصرف زیاد در یک روز یا ماه، ممکن است برای روزها و ماههای دیگر سال چیزی نداشته باشد و چنین روحیه و رویهای نادرست است.
🔹بدون پیشبینی آینده و در نظر گرفتن آن، مصرف همه محصولات و تولیدات میتواند مشکلاتی را در آینده موجب شود.
🔹نکته مهم اینکه قناعت هیچگاه به معنی تنبلی و مسئولیتگریزی نیست بلکه به تعبیری، در مصرف و زندگی پای خود را به اندازه گلیم خویش دراز کردن و چشم نداشتن به مال و ثروت دیگران است، اما در عین داشتن چنین روحیهای، انسان باید همواره برای زندگی و رفاه بهتر – در چارچوب عقل و شرع – تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸مواردی وجود دارد که نشان میدهد آنجایی که کشور در مقابل دشمن عقب ننشسته چه تفاوت و نتیجهای حاصل شده است.
🔸برای دانستن این موارد البته نیازی نیست که خیلی به سالهای قبل برگردیم چراکه در جریان همین ماجرای فشار حداکثری حداقل دو نمونه واضح وجود دارد که اگر ایران عقب نشسته بود معلوم نبود چه اتفاقاتی در کمین است.
🔸برای مثال در جریان تعرض پهپاد جاسوسی و چندصد میلیون دلاری آمریکا به خاک ایران به صورتی واضحی مشاهده شد اگر واکنش بهموقعی صورت نگرفته بود، کشور ممکن بود تا آستانه درگیری نظامی هم پیش برود.
🔸در ماجرای بعدی و در جریان توقیف نفتکش گریس یک توسط نیروی دریایی بریتانیا هم به آشکارترین شکل ممکن مشاهده شد که اگر استنا ایمپرو توقیف نمیشد، هرگز امکان آزادی نفتکش ایرانی با مذاکره و خواهش و تمنا وجود نداشت و چهبسا دیگر هیچ کشتی و نفتکشی متعلق به ایران امکان حرکت در آبهای بینالمللی را نداشت.
🔸ناگفته نماند ارسال نفتکشهای متعدد به ونزوئلا در ماههای اخیر تنها یکی از دستاوردهای آن مقاومت و واکنش متقابل است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸«اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود.»
🔸مهمترین عبارت نامهای با عنوان مشهور جام زهر است که صد و اندی از نمایندگان مجلس ششم خطاب به رهبر انقلاب نوشتند و از ایشان خواستند که از مواضع اصولی خود عقبنشینی کنند.
🔸حتما میپرسید چرا؟ آنها در ابتدای آن نامه توضیح داده بودند: «شاید در تاریخ پر فراز و نشیب معاصر ایران، هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت.
🔸تنها با تسامح میتوان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی قابل مقایسه دانست که در اولی با قطع هرگونه امید در داخل، عامل خارجی سرنوشت کشور را رقم زد و در برهه دوم اراده و تدبیر و دوراندیشی حضرت امام خمینی و اتکا به مردم کشور را نجات داد.
🔸اما شاید دوره کنونی از این لحاظ بیمانند باشد که شکافهای سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالات متحده آمریکا (بهعنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمیبیند) برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.»
🔸درست حدس زدید، در این نامه اصلاحطلبان از رهبری خواسته بودند در مقابل ایالات متحده عقب نشسته و اساسا کشور را به نقطهای ۱۸۰ درجه عکس آنچه در طول انقلاب بوده، ببرند.
🔸این نامه در آن روزها حرفوحدیثهای زیادی بهپا کرد و هرچند در حاکمیت توجهی به آن نشد اما نتایج تفکری مشابه آنچه در نامه یادشده آمده بود، در جریان مذاکرات هستهای در همان سالها مشاهده شد.
🔸زمانی که ایران در جریان نشستهایی در بروکسل و تهران در مهرماه سال ۱۳۸۲، با تعطیلی و پلمب کارخانههای مربوط به صنعت هستهای خود موافقت میکند و البته اجرای پروتکل الحاقی را هم بهصورت داوطلبانه میپذیرد اما در عین ناباوری به جای مساعدت از سوی غرب، بدعهدی و فشارهای مداوم و مضاعف میبیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹گفتوگو درباره گستره رسالت پیامبر بحث نظری است و دو سند قابلاتکا در اختیارداریم؛ یکی نقل است یعنی به قرآن، سنت و فرمایشات معصومین(ع) مراجعه کنیم و ببینیم آنها چه رسالتی را برای پیامبر تعریف کردهاند.
🔹سند دیگری که در اختیار داریم عقل است.
🔹وقتی پیامبری مبعوث میشود عقل میتواند درک کند که آیا این پیامبر در ساحت اقتصاد و سیاست برنامهای دارد یا نه؟ در واقع اگر پیامبری خاتَم و خاتِم باشد عقل قادر است بر وجود او صحه بگذارد.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net