فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی
1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است.
2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است.
🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت.
🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود:
1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم
2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم
3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم
4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم
5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟
🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است.
🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد.
🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟
🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است.
🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ مرحلۀ اول
🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد.
2️⃣ مرحلۀ دوم:
🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻این از قدرت سرمایهداری نیست 🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔸نظام سرمایهداری در دوره ضعف خود است و مدتهاست که از دوره قوت و اوج خودش گذر کرده و صرفا بهشکل محافظهکارانه و کاربردی وجود خود را توجیه میکند.
🔸نکتهای که میتوان فهمید این است که در این نظام سرمایهداری کسانی که وارد [یعنی ادغام] میشوند، خودبهخود مثل موریانه آن را میخورند و باعث میشوند فروپاشی تسریع شود.
🔸جمعبندی کنم؛ آیا «دیگری» وجود دارد؟ بله، به یکمعنا دیگری وجود دارد و [بهمعنایی هم] وجود ندارد. هر اتفاقی در گوشهای از جهان، اتفاقات را در گوشه دیگری از جهان رقم میزند.
🔸دیگریها درعین ادغامشدن امکانات بالقوه خودشان را -بهاقتضای زندگی انسان- بهکار میگیرند و [آن] امکانات با توجه بهاینکه در نظامی رخ میدهند که آن نظام دیگر آورده جدیدی و سخنی برای گفتن ندارد و وجهی از هستیاش دیگر پنهان نمانده است [که بخواهد آشکار شود]، خودبهخود کلانروایت موجود را تخریب خواهند کرد و آن را وارد عرصه جدیدی میکنند که نمیشود درمورد آن عرصه پیشبینی دقیقی کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن»
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روایت_قرن
#غرب_شناسی
#تهاجم
#امام_خمینی
#اسلام
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4134
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن» 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••
📋#یادداشت
🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن»
🔸رویکرد امام و انقلاب و تفکر انقلابی این است که محدود به زمینهای بازی متعارف نمیشود و حتی زمین بازی را عوض میکند.
🔸برای مثال ادبیات غرب شناسی متعارف در اندیشه منظومه فکری امام خمینی(ره) آنقدر پُررنگ نیست، ولی امام(ره) غرب شناسترین شخصیت معاصر بودند که توانستند با تأسیس یک نظام اسلامی، جلوی تهاجمات بی امان نظام استکباری در ایران و برخی نقاط جهان اسلام را بگیرند.
🔸میخواهم بگویم که امام زمینه بازی تقابل با غرب را عوض کرد و مدلی برای دفاع از تهاجمات کشورهای استعمارگر ایجاد کرد. امام توانست با راهاندازی یک نهضت مردمی و تشکیل حکومت اسلامی، هم جلوی تهاجمات غرب را بگیرد و هم به نیروهای مسلمان در جوامع اسلامی هویت بدهد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روایت_قرن
#غرب_شناسی
#تهاجم
#امام_خمینی
#اسلام
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4134
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی »
🔹با موضوع « نظریهی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظلهالعالی) » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسل
نظریه سیاسی آیتالله خامنهای.mp3
14.86M
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی »
🔹با موضوع « نظریهی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظلهالعالی) » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس
🖋مریم السادات سیاهپوش
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متن_مقدس
#مسیحیت
#اسلام
#فمینیسم
#اسوه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4144
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس 🖋مریم السادات سیاهپوش 👇ادامه م
📋#یادداشت
🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس
🖋مریم السادات سیاهپوش
🔸کتب مقدس، باور پیروان هر دین را در مورد به صورت عمیقی شکل میدهند.
🔸بنابراین، هنگامی که متن مقدس با نام بردن از برخی زنان شناخته شده، تصریح میدارد که این زنان توانایی معنوی بالایی داشته و امکان برقراری ارتباط با امر قدسی برای ایشان برقرار است، زنان مومن با الگو گرفتن از آنها برای ارتقای سطح معنویت خود کوشش میکنند.
🔸این امر از آن جهت حائز اهمیت است که این زنان با توانایی روحانی بالای خود مجال حضور برجسته تری را در جامعه ی دینی پیدا کرده و از مقبولیت ویژه ای در طول تاریخ نزد بزرگان برخوردار میشوند.
🔸این جایگاه تا آن حد مهم است که سخنان و سیره ی زندگی این زنان اسوه ی تمامی پیروان، حتی مردان میشود. در نهایت این موضوع میتواند برای متفکران فمینیسم دینی کاربرد بسیاری داشته باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متن_مقدس
#مسیحیت
#اسلام
#فمینیسم
#اسوه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4144
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم)
✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عصر_حیرت
#اندیشه
#تمدن_نوین
#ولی_فقیه
#نصیری
#تمدن_سازی
#جامعه_اسلامی
#مشروعیت
#غیبت
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3888
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📚#کتاب 🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم) ✍️حجت الاسلام والمسلمین ر
📚#کتاب
🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم)
✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی
🔸برخی به غلط تصور میکنند که تمدن نوین اسلامی همان تمدن مهدوی موعود است. خیر، تمدن نوین اسلامی، تمدنی است در قواره عصر غیبت و در چارچوب بضاعتهایی که با حضور ولی فقیه مبسوط الید ایجاد شده است.
🔸جناب آقای نصیری از یک طرف ضرورت تلاش برای اصلاح جامعه در دوران غیبت معصوم (ع) را رد نمیکنند و از سوی دیگر تلاش برای تمدن سازی را کوششی نامشروع و از قبل شکست خورده معرفی می کنند!
🔸خب، مگر تمدن سازی غیر از ایجاد شرایطِ اصلاح جامعه اسلامی است؟ البته ظاهراً ما در زمینه معنا و گستره اصلاح با آقای نصیری اختلاف نظر داریم. ما معتقدیم در دوران غیبت و با حضور مشروعیتبخش ولایت فقیه اصلاح جامعه سقفی ندارد و در حد بضاعت باید به سمت اصلاح بالعمنی الاعم حرکت کرد.
🔸تمدن نوین اسلامی، یک نظم اجتماعی ممتاز مبتنی بر استنباط ما از تعالیم اسلامی است که می تواند شرایط رشد و تعالی فرد و جامعه را در عصر غیبت فراهم کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عصر_حیرت
#اندیشه
#تمدن_نوین
#ولی_فقیه
#نصیری
#تمدن_سازی
#جامعه_اسلامی
#مشروعیت
#غیبت
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3888
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (2)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 شخصیت های دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ اویس قرنی (م 37)
🔺 از سرزمین یمن و از قبیلۀ بنی مراد است. زندگی او به گونه ای بوده که اطرافیانش وی را دیوانه می پنداشتند اما بعد ها به خاطر انتشار جملاتی از رسول الله (ص) در شأن اویس، آرام آرام مورد توجه مردم و مسلمین قرار گرفت.
🔺 ایشان در زمان خلیفۀ دوم او را به ترک خلافت توصیه می کند، اما در زمان خلافت ظاهری حضرت علی (ع) با وی بیعت می کند و در پیکار صفین به فیض شهادت می رسد.
2️⃣ حسن بصری (م110)
🔺 از جمله افرادی که سلسله های صوفیه به او اعتنای فراوان دارند و مطابق برخی نظرات، سلسله صوفیه از طریق وی خود را به امیر مؤمنان، علی (ع) می رسانند ،حسن بصری است. وی در اصل ایرانی است.
🔺 استاد شهید مطری (ره) در کلیات علوم اسلامی در شرح احوال حسن بصری می گوید: کتابی به نام رعایة حقوق الله تألیف کرده که می تواند اولین کتاب تصوف شناخته شود.
3️⃣ حبیب عجمی (م119)
🔺 در ابتدا اهل فساد و ربا خواری بوده است، اما پس از توبه و انقلاب درونی، آن قدر در مسیر طاعت و بندگی پیش می رود که صاحب کرامات می شود.
4️⃣ مالک بن دینار (م131)
🔺 آنچه از وی نقل شده است، افراط در زهد است، آن چنان که گاهی با ازدواج نیز مخالفت می نموده و وقتی از او می پرسند: چرا ازدواج نمی کنی؟ در پاسخ می گوید: اگر بتوانم، خود را طلاق می دهم!
🔺 در زندگی او علاوه بر زهد، دو چیز دیگر نیز قابل دقت است؛ یکی غلبۀ حال حزن بر اوست، دیگر اینکه از کتب مقدس همچون تورات و انجیل کلمات فراوان نقل کرده است که از دیدگاه برخی بررسی های تاریخی دارای اهمیت است.
5️⃣ ابوهاشم صوفی کوفی
🔺 وی آغازگر مرحلۀ دوم در دورۀ آغازین است؛ زیرا اول کسی است که به اسم صوفی خوانده شده است و به نظر می رسد قبل از او نحلۀ صوفیه وجود داشته است؛ زیرا سفیان ثوری که از شاگردان ابوهاشم است، می گوید: من صوفی را نمی دانستم که چیست تا اینکه ابوهاشم صوفی را دیدم. پس معلوم می شود قبل از آنکه ثوری، ابوهاشم را ببیند، مسئلۀ صوفی و تصوف مطرح بوده است.
6️⃣ ابراهیم ادهم (م161_166)
🔺 وی از اشخاصی است که بسیار مورد توجه عرفاست. جنید دربارۀ او می گوید: «مفاتیح العلوم ابراهیم؛ ابراهیم ادهم کلیدهای علوم الهی و سلوکی است».
🔺 در زندگی خود داستانی شبیه داستان بودا دارد؛ زیرا در بلخ پادشاه زاده بوده و پس از توبه مسافرت ها دارد و با فضیل عیاض و سفیان ثوری صحبت داشته است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 107_114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 25 )
🔷کودتای تحریف
آسیبشناسی روایت تاریخ معاصر با تاکید بر جریان #تطهیر_پهلوی
🔻مواجهه جریانات مختلف با روایت کودتای سوم اسفند 1299 چگونه است؟
🔻رضاشاه؛ گماشته انگلستان یا معمار ایران امروز؟
🔻رسانه های تطهیرکننده رژیم پهلوی به دنبال چه اهدافی هستند؟
🔻در مقابل جریانات بزک کننده پهلوی باید چه کرد؟
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه (با همکاری گروه تاریخ)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف_تاریخ
#تطهیر_پهلوی
#کودتای_رضا_خانی
#دیدهبان_اندیشه
آدرس مطلب در سایت:
⭕️ http://fekrat.net/4140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای) 🏷( شم
دیده بان اندیشه 25.pdf
9.85M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 25 )
🔷کودتای تحریف
آسیبشناسی روایت تاریخ معاصر با تاکید بر جریان #تطهیر_پهلوی
🔸بازتاب مناظرهها و یادداشتهای اساتیدی همچون صادق زیباکلام، خسرو معتضد، موسی نجفی، رسول جعفریان و...
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف_تاریخ
#تطهیر_پهلوی
#کودتای_رضا_خانی
#دیدهبان_اندیشه
آدرس مطلب در سایت:
⭕️ http://fekrat.net/4140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11
مؤسسه فرهنگی و رسانهای شناخت برگزار مینماید:
«نشست تخصصی زن و رسانه»
🔺آسیبشناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
🔻دکتر سهیل اسعد (مبلّغ فعال در منطقه آمریکای لاتین)
📅18 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🔻دکتر رفیعالدین اسماعیلی (مدیر موسسه فرهنگی رسانهای شناخت)
📅19 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
🔺جریانشناسی و بازخوانی رئوس راهبردی فمینیسم
🔻دکتر محمدرضا کدخدایی (محقق و پژوهشگر مطالعات زن و خانواده)
📅20 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
🔺بررسی نقش زنان در ترویج فرهنگ مصرفگرایی در غرب
🔻شیخ عبدالکریم پاز (امام جمعه شهر بوینسآیرس و مدیر شبکه «نور» در آرژانتین)
📅21 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
🔺افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان
🔻مهندس محمد علی شکوهیانراد (پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران)
📅22 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
🎞پخش از طریق صفحه آپارات رسانه فکرت:
www.aparat.com/Fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻گفت وگویی در نگرفت
مسعود پورفرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی✍️
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اندیشه
#فلسفه
#دین
#ادبیات
#روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4158
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻گفت وگویی در نگرفت
مسعود پورفرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی✍️
🔸در مورد روشنفکری ایرانی و ساختار سیاسی و فرهنگی ایران باید گفت خیلی شبیه حوزه غرب نیست و واژگان آن هم در ایران از زمان قاجار با کلماتی مانند منورالعقول و منورالفکر وارد ادبیات فارسی شد.
🔸در دوره مشروطه ابتدا میرزا آقا کرمانی واژه منورالعقول را وارد ادبیات کرد و آن را برای افرادی بهکار میبرد که متاثر از نهضت روشنفکری و عصر خردگری فرانسه در قرن ۱۹ بوده و طرفداری از قانون و تجدد میکردند.
🔸پس از مدتی هم اصطلاح منورالعقول به منورالفکر تبدیل شد. منورالفکران افرادی تجددخواه و طرفدار سرنگونی استبدادسیاسی و استقرار حکومت قانون بودند.
🔸بنابراین باز هم اینجا در ایران میبینیم که بخشی از روشنفکری، درگیری شدید با استبداد سیاسی میکند و از حوزه فرهنگ شاید بهدلیل شرایط و اقتضائات جامعه، فاصله گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اندیشه
#فلسفه
#دین
#ادبیات
#روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4158
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻مهمان ناخوانده
بازخوانی تحلیل های اندیشه ای متفاوت در مورد اپلیکیشن کلاب هاوس
دلایل موافقت یا مخالفت عده ای با این برنامه نوظهور را در فتوکلیپ فوق مشاهده کنید...!!!
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تهاجم_فرهنگی
#کلاب_هاوس
#انسداد_رسانه_ای
#اتاق_گفتگو
#دیده_بان_اندیشه
#فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
مؤسسه فرهنگی و رسانهای شناخت برگزار مینماید:
«نشست تخصصی زن و رسانه»
📎جلسه اول:
🔺آسیبشناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
🔻دکتر سهیل اسعد (مبلّغ فعال در منطقه آمریکای لاتین)
📅18 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17
پخش از طریق صفحه آپارات و اینستاگرام رسانه فکرت:
instagram.com/fekratmedia
instagram.com/roshanie_baran
aparat.com/Fekratnet
🎙#مصاحبه
🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش اول)
🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#مسعود_پورفرد
#عقل
#تفکر
#نخبگان
#ایده
#مشروعیت
#اسلام
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4168
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش اول) 🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئ
🎙#مصاحبه
🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش اول)
🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸براى تمام نظامهاى سیاسى دینى دو شرط لازم و کافى یعنی نص از جانب شارع؛ مقبولیت عمومى وجود دارد.
🔸در مجموع سیادت و سلطه همواره دو سویه است، بدون پذیرش یک طرف اعمال قدرت با پایدارى نظام سنخیتى نمییابد و اعمال سلطه و سیادت مستبدانه حکومتى یکسویه را ترویج میکند که با هیچ منطقى سازگار نیست؛ بنابراین به لحاظ اینکه اعمال قدرت انجام گیرد همزمان سؤال و پرسش از مجوز آن مطرح میگردد که در واقع ما این سوال را پرسش مشروعیت مینامیم، یعنى توجیه عقلىِ اعمال قدرت حاکم که حکومتها ارتباطى دوسویه با حکومت شوندگان دارند و در نتیجه پدیده مشروعیت داراى دو وجه انفکاک ناپذیر است، مشروعیت از ناحیه حاکمان و اعمال کنندگان حاکمیت و مشروعیت در ناحیه حکومت شوندگان و پذیرندگان حاکمیت؛ از این رو بحث از مشروعیت به مفهوم حقانیت و مقبولیت معطوف خواهد شد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#مسعود_پورفرد
#عقل
#تفکر
#نخبگان
#ایده
#مشروعیت
#اسلام
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4168
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻اطلاعات جعلی و دغل بازی رسانهای چه تفاوتی با هم دارند؟
✍️عزت الصمدی؛ استادیار رایانه و امنیت سایبری در تگزاس
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات_جعلی
#بازی_رسانه_ای
#دروغ
#سلبریتی
#توئیتر
#روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻اطلاعات جعلی و دغل بازی رسانهای چه تفاوتی با هم دارند؟ ✍️عزت الصمدی؛ استادیار رایانه
📋#یادداشت
🔻اطلاعات جعلی و دغل بازی رسانهای چه تفاوتی با هم دارند؟
✍️عزت الصمدی؛ استادیار رایانه و امنیت سایبری در تگزاس
🔸«اطلاعات نادرست»؛ یعنی اطلاعات گمراه کنندهای که بدون نیت دخل و تصرف در دیدگاه مردم تهیه یا به اشتراک گذاشته میشود.
🔸یک مثال از این نوع اطلاعات میتواند شایعه مرگ «فلان سلبرتی» باشد که بعد معلوم میشود نادرست بوده است.
🔸برعکس، اطلاعات جعلی به تلاشهای عامدانه برای سردرگم کردن یا دخل و تصرف در دیدگاه مردم با استفاده از اطلاعات دروغین گفته میشود.
🔸در حدود سال ۳۱ پس از میلاد اوکتاوین که یک افسر نظامی رومی بود، کارزاری را برای بدنام کردن دشمن سیاسی خود مارک آنتونی به راه انداخت.
🔸آنطور که یک نویسنده روایت کرده در این اقدام از «شعارهای کوتاه و تندی استفاده شده بود که روی سکههایی به سبک توئیتهای باستانی ضرب شده بود.» این کارزار حول این ایده ساخته شده بود که آنتونی سربازی است که پای در جاده خطا گذاشته است: یک فیلسوف، یک عشرت طلب و یک باده پرستی که شایستگی تصدی این مقام را ندارد.
🔸این کارزار جواب داد. در نتیجه اوکتاوین و نه آنتونی اولین امپراتوری رومی شد که نام ژولیوس سزار را بر خود میگذاشت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات_جعلی
#بازی_رسانه_ای
#دروغ
#سلبریتی
#توئیتر
#روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (3)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 شخصیت های دورۀ آغازین عرفان اسلامی
7️⃣ رابعه عَدَویّه (م 135 یا 185)
🔺 نامدارترین زن عارفه در طبقۀ صوفیه، رابعه عَدَویّة است. وی به جهت تأکید فراوان در مسئلۀ محبت الهی و عشق، در عرفان اسلامی نقطۀ عطفی پدید آورده است.
🔺 رابعه عَدَویه حکایات و سخنانی با حسن بصری، سفیان ثوری، مالک بن دینار و کسانی دیگر دارد و مریم بصری _ از عرفای بصره _ شاگرد او بوده و معاذة بنت عبدالله نیز با وی صحبت داشته است.
8️⃣ فضیل عیاض (م187)
🔺 وی از مشایخ بزرگ صوفیۀ خراسان است. داستان توبۀ او بسیار شهرت دارد. گفته می شود: در ابتدا جزء راهزنان بوده است، اما شبی که جهت سرقت قصد بالا رفتن از دیوار خانه ای داشته است، شخصی شب زنده دار در آن اطرف به تلاوت آیات قرآن مشغول بود و این آیه را تلاوت می کرد که: أَلَم یَأنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخشَعَ قُلُوبُهُم لِذِکرِ اللهِ؛ « آیا وقت آن نرسیده که دل های مؤمنان برای یاد خدا نرم و رام شود؟»
🔺 فضیل مکثی کرد و گفت: بلی یا ربّ! قد ان؛ «چرا ای پروردگارم! وقت آن رسیده است». از دیوار پایین آمد و آن چنان با صداقت مسیر تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله را پیمود که به مقامات عالی انسانی دست یافت. مطابق نقل با خلفای عباسی میانۀ خوبی نداشته و به تشیع تمایل نشان می داده است.
🔺 یکی از کتاب هایی که جزء جوامع روایی ما به حساب می آید، کتاب شریف مصباح الشریعة است که به امام صادق (ع) منسوب می باشد. این مجموعۀ نفیس را به فضیل عیاض نسبت می دهند و می گویند: این کتاب سلسله درس هایی بوده که وی از امام صادق (ع) گرفته است.
9️⃣ شقیق بلخی (م194)
🔺 شقیق از بزرگ عارفان خراسان است و شاگرد ابراهیم ادهم بوده و تصانیف و کلمات فراوانی دارد. شاید اولین کسی باشد که عرفان عملی را به صورت منازل و مراحل تبیین کرده است.
🔺 شاگردان بسیاری تربیت کرده. گفته می شود: شقیق با امام موسی بن جعفر (ع) ملاقاتی داشته و از آن حضرت مقامات و کرامات نقل کرده است.
🔟 معروف کرخی (م200)
🔺 وی اهل کرخ بغداد است و در واقع بنیان گذار مکتب عرفانی بغداد به شمار می آید. پافشاری معروف بر مقولۀ معرفت، مقدمه ای برای بروز معارف بلند عرفانی در مرحلۀ بعدی دورۀ عرفان اسلامی بوده است.
🔺 از جملات بلند او در توحید آن است که می گوید:« لیس فی الوجود الا الله». که به روشنی مسئلۀ وحدت شخصیۀ عرفانی را گوشزد می کند.
🔺 گفته می شود: معروف ابتدا نصرانی بوده و به دست امام رضا (ع) مسلمان می شود و ملازم درگاه آن حضرت می گردد. از این رو برخی از سلسله های صوفیه از طریق وی خود را به امام رضا (ع) و اجداد طاهرینش تا رسول الله (ص) می رسانند و به همین جهت این سلسله را «سلسلة الذهب» یا سلسلۀ ذهبیه می گویند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 114_118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net