eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
967 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎥 ◾️تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم رجایی 🔻عدالتی که ما از آن تعبیر می‌کنیم که بیشتر عدالت اجتماعی یا توازن تعبیر می‌شود، هم‌سطحی یا هم‌سنگی در سطح زندگی است. 🔻 به عبارت دیگر، عدم شکاف فاحش سطح زندگی است که بعضی اینجا تعبیر سطح زندگی می‌کنند ولی ما معتقدیم که هم در سطح زندگی در مصرف و هم در درآمد و ثروت شکاف فاحش نباشد. 🔻حاکم اسلامی موظف است سیاست‌گذاری و هدایتش به گونه‌ای بینجامد که حاصل و برایند کارش توازن در سطح زندگی، درآمد و ثروت باشد. 🔻نظام سرمایه‌داری وقتی می‌خواهد شاخص عدالت بدهد، از بحث‌های آماری و از ضریب پراکندگی شروع می‌کند و آن کسی که شاخص در بحث توازن اجتماعی و به عبارتی عدالت اجتماعی تعیین می‌کند، عالم و اندیشمند اقتصاد نیست، بلکه آماردان است. در اینجا یک فاصله اساسی بین ما و آنهاست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4348 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش دوم) ✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده 🔻شکل سنتی و دینی خانواده با ارزش‌ها و احکامی روبرو است که بر اساس مدل توسعه‌مدار غربی خشونت‌بار تلقی می‌گردند. 🔻تقدیس عفت وغیرت‌ورزی، تقدیس ازدواج و تحریم روابط خارج از چارچوب ازدواج، تقدیس فرزندآوری و تحریم سقط جنین، تقدیس خانه‌داری و فرزندپروری و محدودیت‌های اشتغال در برخی عرصه‌های اجتماعی، وجوب تمکین و تبعیت و تحریم خروج بدون اذن شوهر، اختیارات خاص شوهر در طلاق و … نمونه‌ای از مصادیقی است که که براساس انگاره‌های توسعه غربی، خشونت بار تلقی خواهند شد. 🔻با توجه به این نکات و پژوهش‌های مذکور در بررسی تحولات خانواده در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف؛ غیریت فضای اجتماعی و ارزشی کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه یا کشورهایی مثل ایران که از نظر حاکمیتی بر تحقق نوع خاصی از رویکرد دینی و ارزش‌های دینی اصرار دارند، امری مسلم است. 🔻 کشاکش و تضاد بین این دو ایدئولوژی (اندیشه توسعه غربی و اندیشه پیشرفت بر مدار حفظ چارچوب‌های دینی و اجتماعی) نیز جز به وسیله برخی ژست‌های روشنفکرمآبانه، انکار نمی‌گردد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4346 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 8️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 1️⃣ 🔺 هنگام ارتباط و اتصال حضوری با مصادیق خارجی، به آنها علم حضوری می یابیم. این ارتباط و علم حضوری شعبه هایی دارد: علم حضوری حسی با حس ظاهر و با حس باطن، علم حضوری با شهود عقلی و علم حضوری با شهود قلبی. 🔺 متعلق علم حضوری، خودِ حقایق خارجی و نفس الامری است. این امور در خارج متشخص اند. 🔺 مفاهیمِ برآمده از حس ظاهر یا باطن، توسط عقل شهودی، عقل تحلیلی و عقل شبیه ساز پدید می آیند. مفاهیم فلسفی توسط عقل شهودی درک می شوند و سپس عقل شبیه ساز از آنها صورتی برمی گیرد. 🔺 حاصل فعالیت عقل شبیه ساز، تصاویری جزئی است که از شهود برآمده اند. این تصاویر، مفاهیمی حصولی اند. 🔺 دربارۀ مفاهیم برگرفته از ارتباط حسی، تعبیر «بدیهی عند الحس» را به کار برده اند. همچنین دربارۀ مفاهیم فلسفیِ برگرفته از دل محسوسات خارجی یا موجودات خارجی می توانیم تعبیر «بدیهی عند العقل الشهودی» را به کار بریم. 🔺 این، نوعی از بداهت و بیّن بنفسه بودن است. بدیهیات نزد حس و نزد عقل شهودی، به کار تعریف نمی آیند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 55_58 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
روش تولید فلسفه مضاف.pdf
637.1K
🔰 روش‌شناسی تولید ✍️ مقاله حجت الاسلام و المسلمین 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره 97 📌 چکیده: 🔸 مسئله اصلی در این مقاله کشف یک روش قیاسی برای تولید فلسفه‌های مضاف است. 🔸 مؤلف تعریف فلسفه‌های مضاف را چنین بیان کرده است: 🔸 «فلسفه مضاف مجموعه تحلیل‌های عقلانیِ وجودشناسانه در مورد چیستی، چرایی و چگونگی یک پدیده است» (اعم از علوم و امور). 🔸 روش لازم برای تولید فلسفه‌های مضاف مبتنی بر سه ابزار تحلیلی در وجودشناسی (علل اربع، مقولات عشر، مقومات سته حرکت) است که چگونگی استفاده از آنها برای تولید یک دستگاه معرفتی نسبت به یک علم یا یک موضوع (اعم از حقیقی و اعتباریِ غیرمحض) به‌تفصیل در مقاله ارائه گردیده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
26.pdf
17.58M
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 26 ) 🔶تفکر مدرن در ظرف اندیشه دینی ❗️«تحلیل فعالیت‌های رمضانی جریان روشنفکری حوزوی»❗️ 🔷 ظرفیت‌های حوزه علمیه کنونی در جهت نواندیشی کدام است؟ 🔷 جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ بازنمایی رسانه‌ای جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ 🔷 محورهای اندیشه‌ای مطرح‌شده توسط روشنفکران حوزوی کدام است؟ 🔷 فعالیت روشنفکران حوزوی در رمضان امسال چگونه قابل ارزیابی است؟ 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4352 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 26 ) 🔶تفکر مدرن در ظرف اندیشه دینی ❗️«تحلیل فعالیت‌های رمضانی جریان روشنفکری حوزوی»❗️ 🔷 ظرفیت‌های حوزه علمیه کنونی در جهت نواندیشی کدام است؟ 🔷 جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ بازنمایی رسانه‌ای جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ 🔷 محورهای اندیشه‌ای مطرح‌شده توسط روشنفکران حوزوی کدام است؟ 🔷 فعالیت روشنفکران حوزوی در رمضان امسال چگونه قابل ارزیابی است؟ 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4352 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️شریعتی به مثابه نگاهی آناکرونیستیکی ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🔻سوزن پرگار اندیشه امام خمینی حول محور قرآن، سنت و عقلانیت اجتماعی بود اما شریعتی در حوزه عدالت، نگاهی که به ابوذر داشت مبتنی بر چارچوب آوانگاردیست‌های اروپایی باز تعریف می‌شود 🔻و همین اشتباه و ضعف در فهم حوزه دین، سبب می‌شد تا هر کجا به اسلام‌شناسی یا فهم تاریخ برسد، سخنانی پرغلط و پر اشتباه را تکرار کند، اتفاقی که شهید مطهری یا آیت الله مصباح یزدی از کنارش به سادگی نگذشتند. 🔻زمانی که مسئله خلاء گفتمانی برای عدالت‌خواهی پیش بیاید، بلایی بر سر این مفهوم می‌آید که از چپ با عنوان آلترناتیوی به نام شریعتی برای اصلاح حکمرانی سیاسی به دنبال تفسیر افراط‌گرایانه باشند و برایش مدل حکومت تصویر کنند 🔻و از راست آن را در حد و اندازه یک شعر و شعار بخوانند و در کنارش یک پیوست رسانه‌ای بچینند تا عدالت را مبتنی بر نگاه‌های دموکراتیک خود «داد» بازتعریف نمایند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4369 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش سوم) ✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده 🔻به فرض ضرورت مداخله حاکمیتی از نوع حقوقی در موضوعات مرتبط با خشونت علیه زنان، مناسبات حق و تکلیف به عنوان اصلی‌ترین اصول مترقی حقوقی بایستی رعایت گردد. 🔻تلازم حقوق و تکالیف، لزوم تعادل و توازن بین حقوق و تکالیف، لزوم تناسب حقوق و تکالیف با شخصیت، لزوم جریان قاعده زرین و قاعده انصاف، از جمله اصولی است که بایستی بر فرایند حقوقی کردن قواعد ناظر بر رفتار اجتماعی حاکم باشد. 🔻در غیر این صورت عدالت یا احساس عدالت در جامعه مخدوش و به نابسامانی و اضمحلال نظام اجتماع منجر می‌گردد. 🔻بسیاری از مواد موجود در لایحه اقتضائات اولیه اصول مذکور را رعایت نکرده است. به‌عنوان‌ مثال در مورد ترک وظایف خانوادگی از طرف زوج یا خروج نامتعارف از زندگی مشترک برای شوهر ضمانت اجراهای متصلب کیفری پیش‌بینی شده در حالی که برای زوجه با وجود فراوانی ارتکاب همین جرائم، هیچ ضمانت اجرای کیفری وجود ندارد. 🔻از بین رفتن مناسبات حق و تکلیف عملا به اختلال در نظام زوجیت، خانواده و دیگر ساختارهای کلان‌تر اجتماعی ختم خواهد شد و حتی زمینه‌ساز اشکال پیچیده‌تر خشونت علیه زنان می‌گردد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4373 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net