eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«بازنمایی ابعاد اندیشه ای قیام سید الشهداء» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 6. جهت اطلاع از شیوه نامه نگارش و دیگر فراخوان های سایت فکرت به کانال تلگرامی t.me/writers021 مراجعه فرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
32.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی ⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟! 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: وبینار بین المللی: 💢 نقد و بررسی تقریر سوئین برن از برهان دکارت بر اصالت نفس و مقایسه آن با برهان «انسان معلق در فضا»ی ابن سینا 💢⬅️نشست دوم ➡️💢 با حضور: 🔸پروفسور ریچارد سوئین برن Prof. Richard Swinburne (استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد) با ارائه: 🔸 استاد عبدالرسول عبودیت؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸 حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸 حجه الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔸 دکتر محمد فتحعلیخانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر حسینعلی شیدانشید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام زمان: 🗓چهارشنبه 23 تیرماه 1400، ساعت 14-16 🌏لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 ♻️پخش زنده در آپارات: http://www.aparat.com/RIHU.ac.ir/live 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با " و روانشناسی اسلامی" 🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
40.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار ❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت 💠 قسمت دوم 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش8️⃣1️⃣ ❇️ عقل به مثابه پایۀ فلسفه 🔹 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن. 🔹 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند. 🔹 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است. 🔹 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد. 🔹 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد. 🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل 🔹 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند. 🔹 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد. 🔘 انواع شهود 🔹 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 120_123 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️ده فیلم سینمایی که با گیشه جلو رفتند ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🔻عوامل اصلی یک اثر به‌دنبال چهره‌هایی هستند که بیشترین کنشگری را در فضای مجازی داشته باشد و همین مسئله یک رقابت ناپیدایی در دیده شدن برای سلبریتی‌ها به وجود می‌آورد تا به هر طریقی به‌دنبال تأثیرگذاری۲ یا تعامل۳ باشند و به این وسیله دیده شوند. 🔻 نعره‌های سحر زکریا یا ایجاد کمپین رقص توسط امین زندگانی برای پرستاران در دوران کرونا نیز در همین رده‌بندی جای می‌گیرد. 🔻این روزها دیگر برای فیلم به‌دنبال بازیگر نمی‌روند و به‌دنبال بازیگر در قواره کاراکتر نیستند، بلکه اثر را با معیارهای بازیگر خاص‌شان تنظیم می‌کنند و همین مسئله سبب شده است که کیفیت فرمی و محتوایی کار به‌شدت پایین بیاید و تنها یک دورهمی جذاب ساخته شود تا مخاطب سرگرم شود و نه از حیث برجستگی بصری و مؤلفه‌های فرمالیستی و نه از حیث محتوایی، کشش و مضمون فیلمنامه چیزی عایدش نشود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4460 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش9️⃣1️⃣ ❇️ حجیت ذاتی شهود 🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند. 🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است. 🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم. 🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند. 🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد 🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد. 🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است. 🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود 🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 123_126 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 27 ) 🇮🇷 جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! 🇮🇷 ❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️ 🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت 🔷 شورای نگهبان؛ قانون‌گرایی یا مصلحت‌گرایی 🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره) 🔷 مردم‌سالاری دینی در نظریه تمدن امت 🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4477 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
27 - ویراست سوم.pdf
20.83M
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 27 ) 💠جمهوری اسلامی؛نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! ❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️ 🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت 🔷 شورای نگهبان؛ قانون‌گرایی یا مصلحت‌گرایی 🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره) 🔷 مردم‌سالاری دینی در نظریه تمدن امت 🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4477 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
بشنوید صوت ✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامی‌سازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره) 👤 ارائه‌کننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 برگزار شده در روز پنج‌شنبه 3 تیرماه 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن ⏺ قسمت اول 💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟ 🎙دکتر منصور نصیری 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ سی و پنجمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” راهکارهای حیات معنوی و ارتقای باورهای دینی ” برگزار می‌گردد. 💠لینک ورود به جلسه: 🌐https://marref.ir/ikq 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ ◾️اندیشه اقتصادی شهید بهشتی 🎙 سعید فرزان مهر 🔻مسئله‌ای که وجود دارد عدم سلطه سرمایه‌داری و ارجحیت انسان و نیروی انسانی در فضای کار است. 🔻محیط ‌کاری که شهید بهشتی در اقتصاد ترسیم می‌کند محیطی است که شامل سرمایه و نیروی انسانی است و طبق این ترسیم ما نه کار بدون سرمایه داریم و نه سرمایه بدون کار. 🔻از این رو شهید بهشتی در اینجا موکداً تاکید می‌کند که ما موافق سرمایه‌داری خصوصی یا جریان کاپیتلاستی اقتصادی نیستیم و با آن مبارزه می‌کنیم . همچنین با سرمایه دولتی و سلطه دولت که در واقع جریان سوسیالیستی است مخالفت می‌کنیم. 🔻پس مشخص است که اقتصادی که شهید بهشتی ترسیم می‌کند دقیقاً همان خط جریان نهضت انقلاب پیش از محقق شدن و پیروزی انقلاب است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4483 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش0️⃣2️⃣ ❇️ شهودِ قابل استفاده در فلسفه 🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است. 🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری 🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد. 🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد. 🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند. 🔘 شهود قلبی 🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند. 🔘 شهود حسی 🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است. 🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟ 🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند. 🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد. 🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه 🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد. 🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 126_129 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن ⏺ قسمت دوم 💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟ 🎙دکتر منصور نصیری 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
❇️ نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی" 🔳 کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت 🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️نظام‌واره معرفتی «هویت زن در اسلام و غرب» ✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی 🔻هویت جنسی و صنفی انسان، اقتضائات، استعدادها، کارکردها و اهداف متفاوتی را برای زن و مرد تعریف می‌کند. 🔻این تفاوت‌ها، جایگاه و منزلت متفاوتی را برای زن و مرد رقم می‌زند. لکن بایستی توجه داشت که تفاوت در جایگاه و منزلت فردی و اجتماعی، با توجه به اصل زوجیت و با توجه به منزلت انسانی زن و مرد ( که در ارتباط با هویت انسانی و اهداف نهایی خلقت انسانی است )، قابل توصیف، تبیین و ارزش گذاری است. 🔻اشتراک‌های زن و مرد در جنبه‌های انسانی، باعث اشتراک در منزلت و ارزش‌های اصیل انسانی است و وجود برخی تفاوت‌های صنفی، به تفاوت‌هایی در منزلت و جایگاه فردی و اجتماعی زن و مرد می‌انجامد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4486 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش1️⃣2️⃣ ❇️ درهم تنیدگی شهود و عقل 🔺 اولیات و فطریات، دانش همگانی ما را تشکیل می دهند؛ یعنی همۀ انسان ها در داشتن آنها شریک اند. شهود عقلی نیز چنین است. 🔺 اکنون می گوییم میان عقل و شهود در این دانش همگانی، درهم تنیدگی وجود دارد. هنگامی که دریافتی شهودی را به ساحت علم حصولی می آوریم، از باب نمونه، بعد از یافتن حضوری خود، می گوییم «من هستم»، توجیه گر این گزاره چیست؟ پاسخ این است که توجیه کنندۀ آن خود شهود است. اما حتمیت این گزاره _یعنی بتوانیم بگوییم جز این نیست _ با استفاده از اصل عدم تناقض تأمین می شود. 🔺 در اینجا باید گفت شهودْ دانش را تولید، و اصل عدم تناقض آن را تثبیت کرده و بدان حتمیت بخشیده است. اصل عدم تناقض در اینجا دانش زا نیست. 🔺 وقتی یافت شهودی به دانشی حصولی تبدیل شد، چنین نیست که بر اساس پایه های دستگاه علم حصولی، مانند اصل عدم تناقض، اثبات شود. پس سخن از این تبدیل، باز باید گفت توجیه گر آن گزاره، شهود است، نه پایه های علم حصولی مانند اصل عدم تناقض. 🔘 روند حصولی شدن شهود عقلی 🔺 روشن است که محصولی شهود باید در ساحت علم حصولی آورده شود تا در فلسفه به کار آید؛ زیرا فلسفه دانشی حصولی است. 🔺 در ساحت شهود، تصور و تصدیق، که علومی حصولی اند، وجود ندارد؛ اما می توان گفت در متن واقع، اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت حصولی بیایند، می شوند تصور و تصدیق. آن گاه که می دانم «این کاغذ سفید است»، این گونه نیست که در ذهن خود آن را ساخته باشم؛ بلکه در خارج یافته ام که میان کاغذ و سفیدی ارتباط وجود دارد و با هم متحدند؛ سپس در ساحت علم حصولی با استفاده از گزاره، همان را گزارش کرده ام. در متن شهود، ارتباط دو شیء را می یابیم و در موطن حصول، آن را گزارش می کنیم. این گزارش، تصدیق بالفعل است و مبتنی بر تصورات بالفعل؛ اما ریشۀ همۀ اینها در شهود هست که از آن، به تصور و تصدیق بالقوه تعبیر شد. 🔘 روی دادن فهم در دل شهود 🔺 توضیح: هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساخت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد. فهم شهودی دایرۀ گسترده ای دارد؛ یعنی افزون بر خودِ مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد. از باب نمونه، تصدیق اصل عدم تناقض، زمینۀ شهودی دارد. با شهود وجود، لازمۀ سلبی آن، و نیز تطارد ذاتی آن دو در همان موطن فهم می شود. 🔺 همین فهم شهودی توجیه گر علوم حصولی ای است که در مراحل بعد از شهود عقلی به دست می آیند؛ یعنی این علوم حاصل می آیند، از آنجا که فهم هایی شهودی پیش تر روی داده اند. 🔺 یکی از کارهای عقل شهودی این است که مفاهیم مُندَمَج در موطن شهود و در فهم شهودی را از یکدیگر ممتاز کند. 🔺 علم حصولیِ فراهم آمده از شهود عقلی، کاملاً مطابق با واقع است. هم واقع، معلوم حضوری است، و هم عملیات عقلیِ تبدیل فهم واقع به علم حصولی در منظر و محضر عقل است. بنابراین علم حصولیِ فراهم آمده یقینی است. 🔺 در خود عمل تصدیق، تطبیق نیز هست؛ زیرا عقل همان چیزی را که در واقع دیده است، با پیوند زدن مفاهیم، گزارش می کند. 🔘 فایده های شهود عقلی برای فلسفه 🔺 1. تصورسازی یکی از فواید شهود، چه حسی چه عقلی، است. 🔺 2. عقل کنش دیگری نیز دارد، و آن، فهم اولیات است. اولیات برپایۀ تصورات ساخته می شوند. صرف تصور اجزای گونه قضایا برای تصدیق آنها کفای است؛ اما تصور اجزا از شهود حاصل می آید. شهود مقدمۀ تصدیق اولیات قرار می گیرد؛ یعنی تصورات لازم برای تصدیق اولیات را فراهم می آورد. 🔺3. استفاده از مقدمات شهودی؛ این تحلیل به طور رسمی در کلام فیلسوفان نیامده است، اما ایشان در عمل از آن استفاده کرده اند. از باب نمونه، تثبیت واقعیت خود و واقعیات بیرون از خود، در آغازگاه فلسفه. 🔺 4. می توان گزاره هایی بدیهی را، که لازم بیّن مشهودات اند، از شهود به دست آورد؛ حال آیا این گزاره ها از دل شهود برگرفته می شوند یا عقل آنها را ده دست می آورد. بنابراین اگر شهود نیز به مثابه پایۀ فلسفه پذیرفته شود، مشابه فطریاتی که از اولیات نتیجه می شوند، گزاره هایی نیز از شهود نتیجه می شوند. می توان از شهود گزاره هایی را به روشنی نتیجه گرفت که لزوماً در خود شهود نبوده اند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 129_136 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔴 گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) منتشر کرد: 🔴 سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيت‌الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) ⏹ واکاوي انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان: 🔸 رسول جعفريان 🔸 عبدالکريم سروش 🔸 عباس عبدي 🔸 محسن کديور 🔸 مهدي نصيری 🔵 با آثاری از: 🔸 محمد جعفری هرندی 🔸 عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸 احمد فربهی 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيت‌الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) ⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان: 🔸 رسول جعفريان 🔸 عبدالکريم سروش 🔸 عباس عبدي 🔸 محسن کديور 🔸 مهدي نصيری 🔵 با آثاری از: 🔸 محمد جعفری هرندی 🔸 عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸 احمد فربهی 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
43.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل‌ صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت » 💠 قسمت اول 💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
عقلانیت وحیانی به‌روایت تسنیم، حمید پارسانیا.mp3
22.55M
❇️ فایل صوتی نشست «عقلانیت وحیانی به‌روایت تسنیم» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔸۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ 🔸دبیر علمی: دکتر مالک شجاعی جشوقانی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 ◾️تحلیل کتاب «راهنمای شک گرا به خداناباوری» اثر پیتر اس. ویلیامز ✍️ محمد کرمی نیا 🔻اثر ویلیامز بیش از هر چیز به مثابه شرحی کامل از موضوع خدا در محافل معاصر است و استدلال‌های مهم در دفاع از خداناباوری را که خداناباوران نو مطرح کرده‌اند پوشش می‌دهد. 🔻 ویلیامز در تلاش برای حصول اطمینان از مطرح نشدن استدلال‌ها به شکلی اشتباه؛ بیش از اندازه نقل قول ذکر می‌نماید. که این نکته می‌تواند خواندن این کتاب را دشوار کند؛ لکن در عوض، مواضع اصلی اندیشمندان اصلی را ترکیب می‌کند، یا اگر کسی بخواهد در زمان صرفه جویی کند: 🔻این کتاب جایگزین خوبی برای خواندن تمام کتاب‌های قطور مشهور خداناباوران جدید است (بیشتر استدلال‌های آن‌ها و بهترین نقل قول‌ها در رابطه با بحث در مورد خدا در آن آمده است). •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4501 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش2️⃣2️⃣ ❇️ انواع کنش های عقل نظری 🔘 فلسفه، محصول عقل نظری 🔺 فیلسوف در پی معرفت حقیقی و علم یقینی است. در علوم حقیقی، این مقصود را با روش «برهان» می جویند. مقدمات برهان، یا از بدیهیات اند یا از نظریاتی که بر خود آنها پیش تر برهان اقامه شده است. 🔺 از منظر دیگر، فلسفه محصول فعالیت ها و ژرف کاوی های عقل نظری است. عقل نظری در فرایند دستیابی به علم یقینی، چه نوع فعالیت هایی انجام می دهد؟ فلسفه محصول چه نوع کنش های عقلانی است؟ به اجمال گفته اند که فلسفه محصول برهان است. 🔺 بررسی کنش های عقل نظری که مولّد علم یقینی و فلسفه اند، بسیار بصیرت افزاست. می توان دریافت که در عمل، در ذهن فیلسوف چه می گذرد و او چه مسیری را می پیماید تا دستگاه فلسفی خود را سامان دهد. 🔺 کنش های عقل نظری بر دو دسته اند: کنش های تحقق بخش علم و کنش های زمینه ساز علم. 🔘 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔺 علم یقینی علمی ضروری، اضطراری و مطابق با واقع است. عقل برای دستیابی به چنین علمی، فعالیت هایی انجام می دهد. هریک از کنش های عقل را به صورت عقل مضاف عنوان داده ایم، مانند «عقل تحلیلی» و «عقل اولی»، و منظور از آنها، همان کنش های عقلی است، نه اینکه عقل متعدد باشد. عقل حقیقتی واحد است که کنش های متعددی دارد. 🔘 1. عقل اولی 🔺 بدیهیات را در منطق بر شش قسم دانشته اند: مشاهَدات، تجربیات، حدسیات، متواترات، فطریات و اولیات. تصدیق چهار قسم نخست به حس وابسته است. تصدیق فطریات و اولیات، کار عقل است. فطریات به اولیات بازمی گرند؛ زیرا برای تصدیق آنها در واقع استدلال در کار است؛ هرچند حد وسط استدلال بدون فکر برای عقل حاصل می آید. بنابراین تصدیق بدیهیات، بر دو پایه استوار است: حس و عقل. اولیات قضایایی اند که صرف تصور موضوع و محمول برای تصدیق آنها کافی است. 🔺 علم به قضایایی یقینی، بر علت ذاتی آنها مبتنی است. دربارۀ اولیات، علت ذاتی در ذات اطراف قضیه نهفته است. در حقیقت علت ذاتی، تصور دو طرف است و عقل برای تصدیق آنها حرکت و کنش دیگری ندارد. از همین رو، یکی از کنش های عقل، تصدیق اولیات است و آن را «عقل اولی» می خوانیم. 🔺 عقل اولی نسبت به میان دو طرف قضیۀ اولی را می سنجد و به وجود رابطۀ میان آنها حکم می کند. سخن اینجاست که عقل، خود این نسبت را می فهمد و این فهم را از جای دیگری نمی گیرد و بر آن استدلال هم نمی کند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 141_146 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net