eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تأملی دیگر درباره 🔸️آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸️به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تأملی دیگر درباره 🔷دکتر سید مجید کمالی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر فلسفه 🔸آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 🔸کرونا خود را از طریقِ ظهوراتش در بدنِ اشخاصِ مبتلا می‌نمایاند و این‌گونه، می‌باید که ذاتش را از طریقِ این ظهوراتِ پراکنده در تن‌های متکثر ترسیم کند. با این‌حال، هنوز ذاتش را در پنهان، نگه داشته و ذهنِ حساب‌گرِ دانشمندان و ویروس‌شناسان را از ذاتِ خود دور نگاه داشته؛ گویی راهِ تصرفِ دیگری بر خود را بسته. 🔸سوژه ناتوان می‌نماید از تعیینِ ذاتش. پس، آیا کرونا همچون امری متعالی است که محیط بر اذهانِ مشروط آدمیان است یا حقیقتی است که در تحولاتی تاریخمند خود را سرانجام آشکار می‌کند، و از همین روست که هنوز فراچنگ نمی‌آید. یا شاید طورِ دیگری باشد: یعنی، کرونا اساسا فاقد ذات است، و از همین‌رو، وجه پدیداری ندارد. 🔸اگر این طور باشد، ظهوراتی که از او سراغ داریم، در واقع، پدیدارهای او نیستند. او از ما نمی‌گریزد چون امری متعالی ست یا اینکه تاریخی بر او نگذشته؛ بلکه او از ما می‌گریزد چون واقعیتی بازنمودین نیست، متعلقِ هیچ آگاهی‌ای نیست و در عین حال، مقوله شهودی هم نیست. بر این اساس، آیا می‌توانیم بگوییم که کرونا اصلا وجود ندارد؟ 🔸روشن است که کرونا منشأ یک بیماریِ فراگیر است که جانِ آدمیان را تهدید می‌کند. پس کرونا هست! این نوعِ از هستی، انگار بی‌سابقه است؛ وابسته به نوعِ نوینی از آدمی است. 🔸نوعی از انسان که شاید در سپیدمانِ ایجادش هستیم. این نوعِ نوین، امراضِ خاصِ به خودش را مطالبه می‌کند، حتی اطلاقِ عنوانِ بیماری بر این حالتِ نوبنیاد شاید بی‌ربط باشد. 🔸کرونا تنها نشان از گذر آدمی از وضعیتِ معهود و متعارفش به وضعیت یا ناوضعیتِ دیگری است که هنوز تن به صورت‌بندیِ مفهومی نمی‌دهد. این ناتوانی را حتی نمی‌توان به وضعیتِ نیست انگارانه مان نسبت داد. وضعیتِ نیست انگارانه هنوز در انتظارِ ظهورِ ارزش‌های دیگریست یا دست‌کم امکانِ بودنِ ارزش‌هایی دیگر را منتفی نمی‌کند. ناوضعیتِ کرونا، قبل از هر چیز، به تن وابسته است، او بیشتر از آنکه در پیِ ارزش دیگری باشد، به تنِ دیگری می‌اندیشد. 🔸این درحالی است که‌ تنِ متعارف با همه ارزش‌هایش، وابسته به سوژه، ساحتِ تکنیکی و نیست انگاریِ مقتضی‌اش است. 🔸کرونا نشانه اضمحلال این منطقِ زبانیِ تکنیکی است بی‌آنکه لزوما منطق و ارزشِ تازه‌ای بیافریند. به بیانی پارادوکسیکال این را هم می‌افزایم که کرونا گرچه هستیِ ناپدیدارِ بی‌سابقه‌ای دارد، و از سوژه می‌گریزد، هستی‌اش خود برخاسته از سوژه مدرن است؛ همان سوژه‌ای که بنیاد منطقِ تکنیکیِ سیاره‌ای را گذاشته و 'چین عالم' را برپا داشته. کرونا در مقامِ چیزی ناپدیدار، ما را به اندیشه‌ای رادیکال فرامی‌خواند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/446
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
نشست_جهان_پهلوان_جستارهائی_با_حاج.mp3
3.92M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
پادکست صوتی جهان پهلوان جستارهایی با حاج قاسم سلیمانی.mp3
1.71M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش دوم) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 🔹️بر اساس تحلیل او سیکل‌ها با دوران‌های اقتصادی از سال ۱۸۱۰ به طور مداوم به وجود آمده و عدم تعادل اقتصادی پیوسته بنیان‌های نظام اقتصاد سرمایه‌داری را متزلزل ساخته است. 🔹️سه اقتصاددان آمریکایی کیچین، میچل و برنز بعد از ژوگلار این دوران‌ها را در اقتصاد با مدت‌های کوتاه‌تری مشخص کرده‌اند، در کتاب اندازه‌گیری سیکل‌های تجاری تألیف میچل و برنز، و کتاب در طول سیکل تجاری چه اتفاقی می‌افتد؟ 🔹️تالیف میچل عدم تعادل‌های اقتصادی در آمریکا که از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۳۷ به صورت تقریبأ منظم تکرار شده مورد بررسی قرار گرفته، شروع و مدت مراحل رونق و رکود و فعل و انفعالات آنها تحلیل شده است. 🔹️امروز هم اکثر کشورهای جهان دچار تبعات بحران اقتصادی هستند که از سال ۲۰۰۷ در آمریکا ابتدا از بخش مسکن آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۰۸ شدت یافت. 🔹️این بحران به سرعت سایر بخش‌های اقتصادی را فرا گرفت و با فاصله کوتاهی به اروپا و ژاپن سرایت کرد. 🔹️سایر کشورها نیز به نسبت وابستگی خود به اقتصاد آمریکا تحت تأثیر قرار گرفتند. باوجود صرف هزاران میلیارد دلار برای مقابله با این بحران و استفاده از روش‌هایی که با اصول و مبانی نظام اقتصاد سرمایه‌داری در تضاد آشکار است، یعنی دولتی کردن بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات تولیدی، هنوز این بحران ادامه دارد. 💠منبع: نظام‌های اقتصادی، دکتر حسین نمازی، ص 187-189 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 🔸️"کرونا" در خوشبینانه‌ترین حالت در پازل "" نقش تازه ای ایفا خواهد کرد.( اگر نگوییم که وجود این اساسا برای در گیر کردن چین و ایران بوده که البته شواهدی آن را تایید میکند) 🔸️این بار "کرونا" وسیله و کلید واژه بسیار خوبی است برای تمام خواست‌هایی که استبداد آرزوی رسیدن به آنها را داشته که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣ "ایران هراسی" در منطقه و جهان 2️⃣ به تبع ایران هراسی "منزوی کردن" ایران 3️⃣ القای فضای "نا امیدی" و "یاس" در داخل 4️⃣ القای "نا کار آمدی نظام" 5️⃣ "قدرت رسانه" را در داخل در دست گرفتن به وسیله القای این حرف که رسانه جمهوری اسلامی رسانه شفافی با مردمش نیست و در حال فریب دادن مردم است. 6️⃣ خارج کردن نظام از "مسیر اصلی"! مسیر اصلی جمهوری اسلامی هر چه قوی تر شدن ایران چه در داخل و چه در عرصه بین الملل است. هر چیزی که بتواند این غفلت را ایجاد کند و اساسا ایران را سرگرم در داخل کند برای دشمن بسیار کارایی دارد.یک روز با داعش ما را مشغول میکنند یک روز هم با کرونا. 7️⃣ از بین بردن فضای "همدلی" و "وحدت" و "انسجام" و ایجاد کردن فضای خود خواهی و به فکر خویش بودن و گلیم خود را از آب بیرون کشیدن و در کل از بین بردن فضای ایثار و جهاد. 8️⃣ دمیدن در نزاع بین "علم و " و بدین وسیله بی خرد نشان دادن دین و دین داری.مذهبی ها را فاقد عقلانیت لازم دانستن و عقاید مذهبی را در حد یک خرافه تقلیل دادن. 🔷️ آن چیزی که در اینجا بسیار مهم است ذکر چند نکته است: 🔸️اولا دشمن ما، "" ما را نشانه گرفته و اگر ملتی "امنیت روانی" نداشته باشد قطعا "امنیت جغرافیایی" هم نخواهد داشت. 🔸️ثانیا ما انشالله از "کرونا" همچنان که از "داعش" عبور کردیم عبور خواهیم کرد.نکته "گرایی" است که کرونا میتواند به دشمن بدهد و دشمن را برای رسیدن به هدفش مجهزتر کند.ما باید این "گرا" را شناسایی کنیم تا بتوانیم خوب مرحله دفاع - حمله را پشت سر بگذاریم. 🔸️ثالثا باید مردم را نسبت به "نقشه دشمن" آگاه کنیم.به عبارت بهتر مردم باید بفهمند در کنار مبارزه با کرونا باید با نقش دشمن هم مقابله کنند. ✍🏻 نویسنده: میثم.پ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: و هنر و اجتماع و فلسفه 📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درس‌گفتار، پادکست و کلیپ... 📌 کانال فکرت 🆔eitaa.com/fekrat_net
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/457
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 🔹البته مسلم است که باید خط تشیع ناب و راستین را از خط تشیع انگلیسی که به دنبال وهن تشیع است جدا کرد و امروز مشخص شده است چنین اعمالی از جانب جریان تقویت می‌شود. 🔹اما به راستی شیعه چنین است که اینگونه با علم و دانش مبارزه کند یا شیعه پیرو پیامبری (ص) است که فرمود: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِم‏». برخی علما وجه بیان چین در این حدیث را علاوه بر بعد مکانی، لزوم توجه به علوم تجربی دانسته‌اند. شهید مطهری در کتاب «بیست گفتار» در توضیح این روایت می‌گوید: «در جمله "اطلبوا العلم و لو بالصین"، چین به عنوان دورترین نقطه یا به اعتبار اینکه در آن ایام یکی از مراکز علم و صنعت جهان بوده یاد شده. قدر مسلم این است که چین نه در آن زمان و نه‏ در زمانه‌ای دیگر مرکز علوم دینی نبوده است». 🔶اما این علم ستیزی علی رغم توصیه‌های ائمه و بزرگان ما از کجا نشأت می‌گیرد؟ 🔹نگارنده بر این باور است که ریشه این علم ستیزی در نگاه قشری و متحجرانه و ظاهرگرایی به دین و مکتب است. 🔹همان تحجری که زمانی به صورت «خوارج» ظاهر می‌شود و تنها امیرالمومنین (ع) است که می‌تواند چشم آن فتنه بزرگ را در آورد (أنا فقأت عین الفتنة) و زمانی دیگر در لباس عابد و زاهد به نصیحت امام صادق (ع) می‌پردازد که چرا اینگونه لباس لطیف و تمیز بر تن کرده‌ای؟! بعد از زمان ائمه علیهم السلام هم در لباس «اخباری‌گری» در بین شیعه رسوخ می‌کند و با تمام قدرت به جنگ عقل و اجتهاد و فقاهت می‌پردازد و در زمان ما هم آن‌چنان پدر پیرمان را مورد آزار و اذیت روحی قرار می‌دهند که اینگونه لب به شکایت می‌گشاید: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است» (امام خمینی، منشور روحانیت). 🔹نگاه سطحی و متحجرانه به دین و ترویج همان نگاه اخباری‌گری و عقل ستیز بر روی برخی منبرها و هیأت‌ها و از طرفی دوری جامعه متدین ما از علما و فقهای روشن بین و ژرف اندیش، چنین حرکاتی را از دل شیعه بروز می‌دهد و شیعه را که در طول تاریخ، اهل منطق و تعقل بوده تبدیل به مذهبی خرافی و خشک با اعمال و حرکاتی زننده تبدیل می‌کند. ✍️ نویسنده: حسین کاظمی 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net