eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش دوم) 🔷️اکنون دو ماهی است که درگیر ناشی از کروناست. 🔸️همین امر به طور واضح نشان داد که چه دولت‌هایی به اخلاق پای‌بند و کدام دولت‌ها اخلاق را زیر پا نهادند. 🔸️ خبیث بلافاصله خوشحالی خود را از آسیب رسیدن به اعلام کرد و نشان داد که برای دولتمردان آمریکایی اخلاق هیچ ارزشی ندارد و تنها چیز ارزشمند است و بس. 🔸️در این میان عزیز که ده‌ها مشکل دارد بیشتر از دو میلیون به فرستاد و نشان داد که اخلاق و انسان دوستی فراتر از مرزهاست. 🔸️آفرین بر دولت عزیز جمهوری اسلامی. همین امروز که عزیز ما هم دچار این شده است سفیر چین 5000 هزار کیت آزمایش را به طرف ایرانی تحویل و در توئیت خود نوشت که تلاش ادامه دارد. 🔸️اما در داخل کشور عزیز ما ایران هم شاهد تحقق اخلاق و بعضاً پاره‌ای از بداخلاقی‌ها هستیم. ابتدا باید از پزشکان عزیز جامعه‌مان یاد کنیم که این روزها در خط مقدم مبارزه با این ویروس‌اند و از جان مایه می‌گذارند و ابتلای چندین پزشک عزیزمان به این ویروس خطرناک نمونه بارز این ایثارگری و اخلاق‌مداری است. 🔸️معاون جناب آقای دکتر حریرچی یکی از این فداکاران عزیز است که در راه مبارزه با این ویروس خود نیز ویروسی شده است. اینجاست که می‌توانیم شاهد ظهور و بروز اخلاق باشیم. ✍🏻 نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️صنعت پزشکی و 🔹️رسماً به ما گفته می‌شود که این نظام، در خدمت بیماران است اما عملاً در خدمت صنعتی است که آن را با ریسمان‌هایی نگه داشته و یک « » را به سود خود تداوم می‌بخشد. 🔹️ ما آن را مافیای پزشکی می‌نامیم. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️صنعت پزشکی و ! 🔹️نمی‌توان برای قضاوت منصفانه در مورد ماهیت جدید، به ظاهر آن اکتفا کرد، گر چه در مورد باطن آن نیز باید منصف بود. 🔹️پزشکی جدید، یک «صنعت» است با همه اقتضائات آن. صنعت یعنی این پزشکی،‌ ارتباط مشخصی با حوزه فناوری‌ و دارد. 🔹️پزشکی جدید، رویه‌هایی را در پیش می‌گیرد که برایش صرف داشته باشد و عمدتاً‌ تلاش می‌کند با استفاده از فناوری‌های جدید، نفوذ خود را در حد ممکن گسترش دهد،‌به همه و به همه حوزه‌های زندگی انسان. 🔹️پزشکی جدید، یک صنعت است که بدون آموزش انبوه، تولید انبوه و فروش انبوه، سودآوری ندارد. این مؤلفه‌ها همان‌قدر که به گسترش در جهان کمک کرده،‌ همان‌قدر نیز مانع توجه صرف به سلامتی انسان‌ها می شود. 🔹️دکتر لانکتوت، پزشک کانادایی در کتاب خود با نام «مافیای پزشکی» (که انتشارش موجب محرومیت وی از پزشکی تا آخر عمر شد) پس از تجربیات گوناگون به این باور رسیده است که 75% از پولی که در نظام سلامت جدید خرج می‌شود، غیرضروری است یعنی نه به جیب پزشک می‌رود و نه به درد سلامتی بیمار می‌خورد. 🔹️او نام نظام فعلی را « » (به جای ) می‌گذارد و بیان می‌کند «اگر هم پزشکان و هم بیماران ناراضی هستند، پس کس دیگری باید خوشحال باشد که موجب شده این نظام، دائمی شده و در تمام دنیا گسترش یابد... 🔹️همان کسی که از آن سود می‌برد... رسماً به ما گفته می‌شود که این نظام، در خدمت بیماران است اما عملاً در خدمت صنعتی است که آن را با ریسمان‌هایی نگه داشته و یک «نظام بیماری» را به سود خود تداوم می‌بخشد. ما آن را مافیای پزشکی می‌نامیم. 💠 منبع: مشرق 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش سوم) 🔸️یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند آدمی را در محک توجه اخلاقی قرار دهد حوادث گوناگون است که البته بروز بیماری‌های مانند از مصادیق بارز آن است. 🔸️اکنون جای این سوال است که از خود بپرسیم آیا در این شرایط می‌توانیم شاهد پای‌بندی خودمان به اخلاق باشیم یا نه؟ 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ و اخلاق 🔻(بخش سوم) 🔸️در کنار اینها می‌توانیم از مدیران و مهندسان و کارگران و تولیدکنندگانی یاد کنیم که شبانه‌روز کار می‌کنند تا مردم عزیز در رابطه با نیازهای مربوط به این بیماری دچار مضیقه نشوند. 🔸️درودشان می‌فرستیم و دستشان را می‌بوسیم. اما شگفتا برخی از ما ایرانی‌ها از هر فرصتی برای بروز بداخلاقی استفاده می‌کنیم و از حوادث پیش آمده کیسه‌ای برای خود می‌دوزیم و هر اندازه که دستمان می‌رسد در احتکار و افزایش قیمت‌های اجناس موردنیاز از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌شویم!!! 🔸️از آدم نماها باید پرسید شما نامردان با حیوانات بی‌خرد و فاقد عقل و قلب چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا در اینجا آیه شریفه قرآن کریم «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم. [چراكه‌] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوش¬هايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند. [آرى،] آنها همان غافل‌ماندگانند(اعراف/ 179)». 🔸️نباید از این نکته هم غافل شویم که اخلاق هرگز در ساحت گفتار آدمیان خلاصه نمی‌شود بلکه تا زمانی که از زبان به اعضای بدن نرسد و در آنها ساری و جاری نشود، نمی‌توان از اخلاقی‌بودن آدمی سخن گفت. 🔸️یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند آدمی را در محک توجه اخلاقی قرار دهد حوادث گوناگون است که البته بروز بیماری‌های مانند از مصادیق بارز آن است. 🔸️اکنون جای این سوال است که از خود بپرسیم آیا در این شرایط می‌توانیم شاهد پای‌بندی خودمان به اخلاق باشیم یا نه؟ ✍🏻 نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 ♦️آیا نهاد در می‌شود؟ 🔹️بیست‌وششمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» به بررسی در ایران از قاب شبکه چهار سیما پخش شد. 🔹️در این برنامه ، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه و اسلامی و محمد قوچانی، سردبیر فصلنامه اندیشه «سیاست‌نامه» به مناظره پرداختند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ♦️آیا نهاد در می‌شود؟ 🔹️بیست‌وششمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» به بررسی در ایران از قاب شبکه چهار سیما پخش شد. 🔹️در این برنامه ، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه و اسلامی و محمد قوچانی، سردبیر فصلنامه اندیشه «سیاست‌نامه» به مناظره پرداختند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تأملی دیگر درباره 🔸️آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸️به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تأملی دیگر درباره 🔷دکتر سید مجید کمالی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر فلسفه 🔸آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 🔸کرونا خود را از طریقِ ظهوراتش در بدنِ اشخاصِ مبتلا می‌نمایاند و این‌گونه، می‌باید که ذاتش را از طریقِ این ظهوراتِ پراکنده در تن‌های متکثر ترسیم کند. با این‌حال، هنوز ذاتش را در پنهان، نگه داشته و ذهنِ حساب‌گرِ دانشمندان و ویروس‌شناسان را از ذاتِ خود دور نگاه داشته؛ گویی راهِ تصرفِ دیگری بر خود را بسته. 🔸سوژه ناتوان می‌نماید از تعیینِ ذاتش. پس، آیا کرونا همچون امری متعالی است که محیط بر اذهانِ مشروط آدمیان است یا حقیقتی است که در تحولاتی تاریخمند خود را سرانجام آشکار می‌کند، و از همین روست که هنوز فراچنگ نمی‌آید. یا شاید طورِ دیگری باشد: یعنی، کرونا اساسا فاقد ذات است، و از همین‌رو، وجه پدیداری ندارد. 🔸اگر این طور باشد، ظهوراتی که از او سراغ داریم، در واقع، پدیدارهای او نیستند. او از ما نمی‌گریزد چون امری متعالی ست یا اینکه تاریخی بر او نگذشته؛ بلکه او از ما می‌گریزد چون واقعیتی بازنمودین نیست، متعلقِ هیچ آگاهی‌ای نیست و در عین حال، مقوله شهودی هم نیست. بر این اساس، آیا می‌توانیم بگوییم که کرونا اصلا وجود ندارد؟ 🔸روشن است که کرونا منشأ یک بیماریِ فراگیر است که جانِ آدمیان را تهدید می‌کند. پس کرونا هست! این نوعِ از هستی، انگار بی‌سابقه است؛ وابسته به نوعِ نوینی از آدمی است. 🔸نوعی از انسان که شاید در سپیدمانِ ایجادش هستیم. این نوعِ نوین، امراضِ خاصِ به خودش را مطالبه می‌کند، حتی اطلاقِ عنوانِ بیماری بر این حالتِ نوبنیاد شاید بی‌ربط باشد. 🔸کرونا تنها نشان از گذر آدمی از وضعیتِ معهود و متعارفش به وضعیت یا ناوضعیتِ دیگری است که هنوز تن به صورت‌بندیِ مفهومی نمی‌دهد. این ناتوانی را حتی نمی‌توان به وضعیتِ نیست انگارانه مان نسبت داد. وضعیتِ نیست انگارانه هنوز در انتظارِ ظهورِ ارزش‌های دیگریست یا دست‌کم امکانِ بودنِ ارزش‌هایی دیگر را منتفی نمی‌کند. ناوضعیتِ کرونا، قبل از هر چیز، به تن وابسته است، او بیشتر از آنکه در پیِ ارزش دیگری باشد، به تنِ دیگری می‌اندیشد. 🔸این درحالی است که‌ تنِ متعارف با همه ارزش‌هایش، وابسته به سوژه، ساحتِ تکنیکی و نیست انگاریِ مقتضی‌اش است. 🔸کرونا نشانه اضمحلال این منطقِ زبانیِ تکنیکی است بی‌آنکه لزوما منطق و ارزشِ تازه‌ای بیافریند. به بیانی پارادوکسیکال این را هم می‌افزایم که کرونا گرچه هستیِ ناپدیدارِ بی‌سابقه‌ای دارد، و از سوژه می‌گریزد، هستی‌اش خود برخاسته از سوژه مدرن است؛ همان سوژه‌ای که بنیاد منطقِ تکنیکیِ سیاره‌ای را گذاشته و 'چین عالم' را برپا داشته. کرونا در مقامِ چیزی ناپدیدار، ما را به اندیشه‌ای رادیکال فرامی‌خواند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/446
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش دوم) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 🔹️بر اساس تحلیل او سیکل‌ها با دوران‌های اقتصادی از سال ۱۸۱۰ به طور مداوم به وجود آمده و عدم تعادل اقتصادی پیوسته بنیان‌های نظام اقتصاد سرمایه‌داری را متزلزل ساخته است. 🔹️سه اقتصاددان آمریکایی کیچین، میچل و برنز بعد از ژوگلار این دوران‌ها را در اقتصاد با مدت‌های کوتاه‌تری مشخص کرده‌اند، در کتاب اندازه‌گیری سیکل‌های تجاری تألیف میچل و برنز، و کتاب در طول سیکل تجاری چه اتفاقی می‌افتد؟ 🔹️تالیف میچل عدم تعادل‌های اقتصادی در آمریکا که از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۳۷ به صورت تقریبأ منظم تکرار شده مورد بررسی قرار گرفته، شروع و مدت مراحل رونق و رکود و فعل و انفعالات آنها تحلیل شده است. 🔹️امروز هم اکثر کشورهای جهان دچار تبعات بحران اقتصادی هستند که از سال ۲۰۰۷ در آمریکا ابتدا از بخش مسکن آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۰۸ شدت یافت. 🔹️این بحران به سرعت سایر بخش‌های اقتصادی را فرا گرفت و با فاصله کوتاهی به اروپا و ژاپن سرایت کرد. 🔹️سایر کشورها نیز به نسبت وابستگی خود به اقتصاد آمریکا تحت تأثیر قرار گرفتند. باوجود صرف هزاران میلیارد دلار برای مقابله با این بحران و استفاده از روش‌هایی که با اصول و مبانی نظام اقتصاد سرمایه‌داری در تضاد آشکار است، یعنی دولتی کردن بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات تولیدی، هنوز این بحران ادامه دارد. 💠منبع: نظام‌های اقتصادی، دکتر حسین نمازی، ص 187-189 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 🔸️"کرونا" در خوشبینانه‌ترین حالت در پازل "" نقش تازه ای ایفا خواهد کرد.( اگر نگوییم که وجود این اساسا برای در گیر کردن چین و ایران بوده که البته شواهدی آن را تایید میکند) 🔸️این بار "کرونا" وسیله و کلید واژه بسیار خوبی است برای تمام خواست‌هایی که استبداد آرزوی رسیدن به آنها را داشته که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣ "ایران هراسی" در منطقه و جهان 2️⃣ به تبع ایران هراسی "منزوی کردن" ایران 3️⃣ القای فضای "نا امیدی" و "یاس" در داخل 4️⃣ القای "نا کار آمدی نظام" 5️⃣ "قدرت رسانه" را در داخل در دست گرفتن به وسیله القای این حرف که رسانه جمهوری اسلامی رسانه شفافی با مردمش نیست و در حال فریب دادن مردم است. 6️⃣ خارج کردن نظام از "مسیر اصلی"! مسیر اصلی جمهوری اسلامی هر چه قوی تر شدن ایران چه در داخل و چه در عرصه بین الملل است. هر چیزی که بتواند این غفلت را ایجاد کند و اساسا ایران را سرگرم در داخل کند برای دشمن بسیار کارایی دارد.یک روز با داعش ما را مشغول میکنند یک روز هم با کرونا. 7️⃣ از بین بردن فضای "همدلی" و "وحدت" و "انسجام" و ایجاد کردن فضای خود خواهی و به فکر خویش بودن و گلیم خود را از آب بیرون کشیدن و در کل از بین بردن فضای ایثار و جهاد. 8️⃣ دمیدن در نزاع بین "علم و " و بدین وسیله بی خرد نشان دادن دین و دین داری.مذهبی ها را فاقد عقلانیت لازم دانستن و عقاید مذهبی را در حد یک خرافه تقلیل دادن. 🔷️ آن چیزی که در اینجا بسیار مهم است ذکر چند نکته است: 🔸️اولا دشمن ما، "" ما را نشانه گرفته و اگر ملتی "امنیت روانی" نداشته باشد قطعا "امنیت جغرافیایی" هم نخواهد داشت. 🔸️ثانیا ما انشالله از "کرونا" همچنان که از "داعش" عبور کردیم عبور خواهیم کرد.نکته "گرایی" است که کرونا میتواند به دشمن بدهد و دشمن را برای رسیدن به هدفش مجهزتر کند.ما باید این "گرا" را شناسایی کنیم تا بتوانیم خوب مرحله دفاع - حمله را پشت سر بگذاریم. 🔸️ثالثا باید مردم را نسبت به "نقشه دشمن" آگاه کنیم.به عبارت بهتر مردم باید بفهمند در کنار مبارزه با کرونا باید با نقش دشمن هم مقابله کنند. ✍🏻 نویسنده: میثم.پ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: و هنر و اجتماع و فلسفه 📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درس‌گفتار، پادکست و کلیپ... 📌 کانال فکرت 🆔eitaa.com/fekrat_net
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/457
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 🔹البته مسلم است که باید خط تشیع ناب و راستین را از خط تشیع انگلیسی که به دنبال وهن تشیع است جدا کرد و امروز مشخص شده است چنین اعمالی از جانب جریان تقویت می‌شود. 🔹اما به راستی شیعه چنین است که اینگونه با علم و دانش مبارزه کند یا شیعه پیرو پیامبری (ص) است که فرمود: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِم‏». برخی علما وجه بیان چین در این حدیث را علاوه بر بعد مکانی، لزوم توجه به علوم تجربی دانسته‌اند. شهید مطهری در کتاب «بیست گفتار» در توضیح این روایت می‌گوید: «در جمله "اطلبوا العلم و لو بالصین"، چین به عنوان دورترین نقطه یا به اعتبار اینکه در آن ایام یکی از مراکز علم و صنعت جهان بوده یاد شده. قدر مسلم این است که چین نه در آن زمان و نه‏ در زمانه‌ای دیگر مرکز علوم دینی نبوده است». 🔶اما این علم ستیزی علی رغم توصیه‌های ائمه و بزرگان ما از کجا نشأت می‌گیرد؟ 🔹نگارنده بر این باور است که ریشه این علم ستیزی در نگاه قشری و متحجرانه و ظاهرگرایی به دین و مکتب است. 🔹همان تحجری که زمانی به صورت «خوارج» ظاهر می‌شود و تنها امیرالمومنین (ع) است که می‌تواند چشم آن فتنه بزرگ را در آورد (أنا فقأت عین الفتنة) و زمانی دیگر در لباس عابد و زاهد به نصیحت امام صادق (ع) می‌پردازد که چرا اینگونه لباس لطیف و تمیز بر تن کرده‌ای؟! بعد از زمان ائمه علیهم السلام هم در لباس «اخباری‌گری» در بین شیعه رسوخ می‌کند و با تمام قدرت به جنگ عقل و اجتهاد و فقاهت می‌پردازد و در زمان ما هم آن‌چنان پدر پیرمان را مورد آزار و اذیت روحی قرار می‌دهند که اینگونه لب به شکایت می‌گشاید: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است» (امام خمینی، منشور روحانیت). 🔹نگاه سطحی و متحجرانه به دین و ترویج همان نگاه اخباری‌گری و عقل ستیز بر روی برخی منبرها و هیأت‌ها و از طرفی دوری جامعه متدین ما از علما و فقهای روشن بین و ژرف اندیش، چنین حرکاتی را از دل شیعه بروز می‌دهد و شیعه را که در طول تاریخ، اهل منطق و تعقل بوده تبدیل به مذهبی خرافی و خشک با اعمال و حرکاتی زننده تبدیل می‌کند. ✍️ نویسنده: حسین کاظمی 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤اسماعیل فراهانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤اسماعیل فراهانی 🏢 ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/458
♦️، انسان است 🔷 انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/461
♦️، انسان است 🔸️انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸️کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 🔸️هابز می‌گفت انسان، موجودی اجتماعی نیست و برای تأمین امنیت و فرار از مشکلات زندگیِ فردی، به زندگی اجتماعی روی آورده و بدون وجود حکومتی که با قدرت، را کنترل کند، امنیتی وجود نخواهد داشت. 🔸️در انسان، «خواستی سیری‌ناپذیر و همیشگی برای رسیدن به قدرت بیشتر و بیشتر وجود دارد که تا مرگ ارضا نخواهد شد.» انسان، گرگِ انسان است. 🔸️انسان‌ها بر سر ارضای امیال خود دچار نزاع می‌شوند و در این نزاع فقط آن‌کس که قدرت بیشتری دارد پیروز می‌شود، اما با این حال این پیروزی نیز دوام چندانی نخواهد داشت. زیگموند فروید نیز در کتاب تمدن و ملالت‌های آن می‌گوید هیچ‌چیز به اندازه فرمان آرمانیِ «همنوع خود را همچون خویش دوست بدار» با طبیعت اصلی نوع بشر مغایرت ندارد. 🔸️کرونا بیماری تنازع برای بقاست. تو نه‌تنها باید از گرگ‌های ناقل ویروس فرار کنی بلکه باید بجنگی تا زنده بمانی، احتکار کنی تا پیروز مسابقه باشی، بکشی تا سود به دست آوری، درمانگاه را آتش بزنی تا زنده بمانی. 🔸️این بخشی از ذات ویروس کروناست. کرونا ترجمان طبیِ از یک بیماری فکری است. کرونا معجونی از سرمایه‌داری لیبرال و اخلاق هابزی است. فرار کن تا زنده بمانی. اگر او به تو رسید، بکش تا زنده بمانی. 🔸️ انسان ایرانی و وارث سنت ایمانی در جنگ با چنین انگاره‌ای از دنیای مدرن به مصاف کرونا رفته است. او می‌تواند با یک رهیافت ایمانی این ویروس مافیایی را شکست دهد. نشانه‌های چنین قدرتی در انسان ایرانی هست... ✍🏻 نویسنده: مسعود زین‌العابدین 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. در برابر، چالشهای نظری و گاه رفتاری میان میسحیت تحریف شده با دانشمندان تجربی، فیلسوفان و متکلمان، فقها و عرفا و ... سرعت رشد تمدنها را سلب کرده است. 🔹️برخی دوقطبیهای کاذب و بیحاصل، ذهن نخبگان و به تبع آن، لایه های دیگر را مدتها به خود مشغول کرده و از هدف اصلی باز میدارد. از جمله این دو قطبیها، دوگانه عقل و دین، علم و دین، ریشه یابی علمی و الهیاتی نسبت به پدیده ها یا دوگانه درمان تجربی و معنوی است. 🔹️مشاهدات علمی و تجربی یکی از راههای معرفت است که اگرچه به دلیل مشکل استقراء و ... یقینی نیستند، ولی در بسیاری از موارد، معرفتی موجه را به دنبال دارد که از سوی دین نیز تخطئه نشده است. 🔹️روایات نیز معرفتی ظنی، اطمینانی و گاه یقینی به بار می آورند که هیچکدام خارج از قواعد علّی معلولی نیستند. حتی معجزات و کرامات نیز شناساندن موارد ناشناخته از علت ومعلول است نه خارج از نظام علّی معلولی . 🔹️با توجه به مطلب فوق، تعارض میان آموزه های تجربی و دستورات دینی، در بیشتر موارد بدوی و در حقیقت تعارض نما هستند. در موارد تعارض نیز باید تابع موازین معرفت شناختی در باب ارزش معرفت بود. 🔹️گاه ارزش معرفتی روایات برتر از یافته های علمی است و گاه برعکس. نمیتوان گفت همواره روایات بر شواهد تجربی مقدم هستند یا برعکس. 🔹️بنابراین نه ریشه یابی علمی پدیده ها، منافاتی با علل تکوینی و غیبی دارد و نه درمانها و توصیه های تجربی نافی دستورات دینی است. 🔹️زبان علم هیچگاه زبان انحصار نیست. دانشمند تجربی میتواند بگوید در تجربه های من، داروی الف برای درمان ب مفید تشخیص داده شده است ولی نمیتواند تأثیر دیگر علل را نفی کند. 🔹️به عبارت دیگر دانشمند تجربی نمیتواند ادعا کند که عامل این بیماری «فقط» این پدیده است و به همین ترتیب نمیتواند مدعی شود راه درمان این بیماری «فقط» این دارو یا مراقبت است. 🔹️در حادثه ناگوار نیز به همان اندازه که نادیده گرفتن یافته های تجربی که از روشهای معتبر عقلایی و علمی به دست آمده اند نادرست است، تمسخر روایاتی که ریشه یا درمان بیماریها را بیان میکنند، با موازین معرفت شناختی سازگار نیست. 🔹️مناقشات اخیر، گاه سبب فراموشی اهداف اصلی‌تر میشود، فراموش نکنیم مردم به اندازه آرامش و امید، به توکل بر خدا و تقویت ایمان نیز محتاجند، همچنین در کنار تقویت معنویت و نگرش توحیدی، به رعایت اصول بهداشتی نیازمند. 🔹️نگرش کلان و جامع به ابعاد علم و دین و نیز نیازهای مادی و معنوی بشر، امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری است. همچنین هزینه القاء تقابل میان راههای معرفتی نیز در شرایطی که جامعه درگیر بحران روحی است، بیش از دیگر زمانها آسیب زاست. 💠 پی نوشت: نگارنده منکر دسیسه‌های و تلاش رسانه‌ای جریان در ترویج تفکر پوزیتویستی و بی اعتنا ساختن مومنین به امور و فضاهای معنوی نیست. 🔸️این یادداشت صرفاً به بعد معرفت شناسانه این مسئله پرداخته است. ✍🏻 نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی، استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net