eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تأملی دیگر درباره 🔷دکتر سید مجید کمالی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر فلسفه 🔸آیا کرونا می‌تواند یک «پدیدار» باشد، به معنایی که در پدیدارشناسی از آن سراغ داریم؟ 🔸به ظاهر، هر چیزی می‌تواند در مقامِ پدیدار، متعلقِ پدیدارشناسی باشد و محدودیتی در این باره در کار نیست. 🔸کرونا خود را از طریقِ ظهوراتش در بدنِ اشخاصِ مبتلا می‌نمایاند و این‌گونه، می‌باید که ذاتش را از طریقِ این ظهوراتِ پراکنده در تن‌های متکثر ترسیم کند. با این‌حال، هنوز ذاتش را در پنهان، نگه داشته و ذهنِ حساب‌گرِ دانشمندان و ویروس‌شناسان را از ذاتِ خود دور نگاه داشته؛ گویی راهِ تصرفِ دیگری بر خود را بسته. 🔸سوژه ناتوان می‌نماید از تعیینِ ذاتش. پس، آیا کرونا همچون امری متعالی است که محیط بر اذهانِ مشروط آدمیان است یا حقیقتی است که در تحولاتی تاریخمند خود را سرانجام آشکار می‌کند، و از همین روست که هنوز فراچنگ نمی‌آید. یا شاید طورِ دیگری باشد: یعنی، کرونا اساسا فاقد ذات است، و از همین‌رو، وجه پدیداری ندارد. 🔸اگر این طور باشد، ظهوراتی که از او سراغ داریم، در واقع، پدیدارهای او نیستند. او از ما نمی‌گریزد چون امری متعالی ست یا اینکه تاریخی بر او نگذشته؛ بلکه او از ما می‌گریزد چون واقعیتی بازنمودین نیست، متعلقِ هیچ آگاهی‌ای نیست و در عین حال، مقوله شهودی هم نیست. بر این اساس، آیا می‌توانیم بگوییم که کرونا اصلا وجود ندارد؟ 🔸روشن است که کرونا منشأ یک بیماریِ فراگیر است که جانِ آدمیان را تهدید می‌کند. پس کرونا هست! این نوعِ از هستی، انگار بی‌سابقه است؛ وابسته به نوعِ نوینی از آدمی است. 🔸نوعی از انسان که شاید در سپیدمانِ ایجادش هستیم. این نوعِ نوین، امراضِ خاصِ به خودش را مطالبه می‌کند، حتی اطلاقِ عنوانِ بیماری بر این حالتِ نوبنیاد شاید بی‌ربط باشد. 🔸کرونا تنها نشان از گذر آدمی از وضعیتِ معهود و متعارفش به وضعیت یا ناوضعیتِ دیگری است که هنوز تن به صورت‌بندیِ مفهومی نمی‌دهد. این ناتوانی را حتی نمی‌توان به وضعیتِ نیست انگارانه مان نسبت داد. وضعیتِ نیست انگارانه هنوز در انتظارِ ظهورِ ارزش‌های دیگریست یا دست‌کم امکانِ بودنِ ارزش‌هایی دیگر را منتفی نمی‌کند. ناوضعیتِ کرونا، قبل از هر چیز، به تن وابسته است، او بیشتر از آنکه در پیِ ارزش دیگری باشد، به تنِ دیگری می‌اندیشد. 🔸این درحالی است که‌ تنِ متعارف با همه ارزش‌هایش، وابسته به سوژه، ساحتِ تکنیکی و نیست انگاریِ مقتضی‌اش است. 🔸کرونا نشانه اضمحلال این منطقِ زبانیِ تکنیکی است بی‌آنکه لزوما منطق و ارزشِ تازه‌ای بیافریند. به بیانی پارادوکسیکال این را هم می‌افزایم که کرونا گرچه هستیِ ناپدیدارِ بی‌سابقه‌ای دارد، و از سوژه می‌گریزد، هستی‌اش خود برخاسته از سوژه مدرن است؛ همان سوژه‌ای که بنیاد منطقِ تکنیکیِ سیاره‌ای را گذاشته و 'چین عالم' را برپا داشته. کرونا در مقامِ چیزی ناپدیدار، ما را به اندیشه‌ای رادیکال فرامی‌خواند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/446
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
نشست_جهان_پهلوان_جستارهائی_با_حاج.mp3
3.92M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
پادکست صوتی جهان پهلوان جستارهایی با حاج قاسم سلیمانی.mp3
1.71M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش دوم) 👤کوروش علیانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net https://eitaa.com/fekrat_net/448
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تبعات بحران اقتصادی غرب 🔰برداشت از کتاب «نظام‌های اقتصادی» 🔹️در سرمایه‌داری مقرراتی نظریه‌های عدم تعادل و بحران جای نظریه‌های تعادل را می‌گیرد. 🔹️«ژوگلار» اقتصاددان فرانسوی سیکل‌های اقتصادی را که شامل مراحل بهبود، رونق، بحران و رکود است و به طور متوسط هشت سال به طول می‌انجامد به اثبات رسانید. 🔹️بر اساس تحلیل او سیکل‌ها با دوران‌های اقتصادی از سال ۱۸۱۰ به طور مداوم به وجود آمده و عدم تعادل اقتصادی پیوسته بنیان‌های نظام اقتصاد سرمایه‌داری را متزلزل ساخته است. 🔹️سه اقتصاددان آمریکایی کیچین، میچل و برنز بعد از ژوگلار این دوران‌ها را در اقتصاد با مدت‌های کوتاه‌تری مشخص کرده‌اند، در کتاب اندازه‌گیری سیکل‌های تجاری تألیف میچل و برنز، و کتاب در طول سیکل تجاری چه اتفاقی می‌افتد؟ 🔹️تالیف میچل عدم تعادل‌های اقتصادی در آمریکا که از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۳۷ به صورت تقریبأ منظم تکرار شده مورد بررسی قرار گرفته، شروع و مدت مراحل رونق و رکود و فعل و انفعالات آنها تحلیل شده است. 🔹️امروز هم اکثر کشورهای جهان دچار تبعات بحران اقتصادی هستند که از سال ۲۰۰۷ در آمریکا ابتدا از بخش مسکن آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۰۸ شدت یافت. 🔹️این بحران به سرعت سایر بخش‌های اقتصادی را فرا گرفت و با فاصله کوتاهی به اروپا و ژاپن سرایت کرد. 🔹️سایر کشورها نیز به نسبت وابستگی خود به اقتصاد آمریکا تحت تأثیر قرار گرفتند. باوجود صرف هزاران میلیارد دلار برای مقابله با این بحران و استفاده از روش‌هایی که با اصول و مبانی نظام اقتصاد سرمایه‌داری در تضاد آشکار است، یعنی دولتی کردن بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات تولیدی، هنوز این بحران ادامه دارد. 💠منبع: نظام‌های اقتصادی، دکتر حسین نمازی، ص 187-189 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ در پازل دشمن تنها یک ویروس نیست. 🔷️ درگیری امروز " " با ویروسی به نام "کرونا" تنها مربوط به مسایل بهداشتی نمیشود. 🔸️"کرونا" در خوشبینانه‌ترین حالت در پازل "" نقش تازه ای ایفا خواهد کرد.( اگر نگوییم که وجود این اساسا برای در گیر کردن چین و ایران بوده که البته شواهدی آن را تایید میکند) 🔸️این بار "کرونا" وسیله و کلید واژه بسیار خوبی است برای تمام خواست‌هایی که استبداد آرزوی رسیدن به آنها را داشته که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣ "ایران هراسی" در منطقه و جهان 2️⃣ به تبع ایران هراسی "منزوی کردن" ایران 3️⃣ القای فضای "نا امیدی" و "یاس" در داخل 4️⃣ القای "نا کار آمدی نظام" 5️⃣ "قدرت رسانه" را در داخل در دست گرفتن به وسیله القای این حرف که رسانه جمهوری اسلامی رسانه شفافی با مردمش نیست و در حال فریب دادن مردم است. 6️⃣ خارج کردن نظام از "مسیر اصلی"! مسیر اصلی جمهوری اسلامی هر چه قوی تر شدن ایران چه در داخل و چه در عرصه بین الملل است. هر چیزی که بتواند این غفلت را ایجاد کند و اساسا ایران را سرگرم در داخل کند برای دشمن بسیار کارایی دارد.یک روز با داعش ما را مشغول میکنند یک روز هم با کرونا. 7️⃣ از بین بردن فضای "همدلی" و "وحدت" و "انسجام" و ایجاد کردن فضای خود خواهی و به فکر خویش بودن و گلیم خود را از آب بیرون کشیدن و در کل از بین بردن فضای ایثار و جهاد. 8️⃣ دمیدن در نزاع بین "علم و " و بدین وسیله بی خرد نشان دادن دین و دین داری.مذهبی ها را فاقد عقلانیت لازم دانستن و عقاید مذهبی را در حد یک خرافه تقلیل دادن. 🔷️ آن چیزی که در اینجا بسیار مهم است ذکر چند نکته است: 🔸️اولا دشمن ما، "" ما را نشانه گرفته و اگر ملتی "امنیت روانی" نداشته باشد قطعا "امنیت جغرافیایی" هم نخواهد داشت. 🔸️ثانیا ما انشالله از "کرونا" همچنان که از "داعش" عبور کردیم عبور خواهیم کرد.نکته "گرایی" است که کرونا میتواند به دشمن بدهد و دشمن را برای رسیدن به هدفش مجهزتر کند.ما باید این "گرا" را شناسایی کنیم تا بتوانیم خوب مرحله دفاع - حمله را پشت سر بگذاریم. 🔸️ثالثا باید مردم را نسبت به "نقشه دشمن" آگاه کنیم.به عبارت بهتر مردم باید بفهمند در کنار مبارزه با کرونا باید با نقش دشمن هم مقابله کنند. ✍🏻 نویسنده: میثم.پ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: و هنر و اجتماع و فلسفه 📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درس‌گفتار، پادکست و کلیپ... 📌 کانال فکرت 🆔eitaa.com/fekrat_net
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/457
♦️از آتش زدن کتاب پزشکی تالیسیدن ضریح 🔹چندی پیش شاهد سوزاندن یکی از کتابهای پزشکی معروف توسط شخصی در کسوت بودیم و در این روزها شاهد صحنه‌های گوناگون از به اصطلاح شیعیان و محبینی هستیم که با اعمال زننده‌ای چون لیس زدن ضریح، سعی در مبارزه با علوم تجربی و مخصوصاً یافته‌های علم پزشکی دارند. 🔹البته مسلم است که باید خط تشیع ناب و راستین را از خط تشیع انگلیسی که به دنبال وهن تشیع است جدا کرد و امروز مشخص شده است چنین اعمالی از جانب جریان تقویت می‌شود. 🔹اما به راستی شیعه چنین است که اینگونه با علم و دانش مبارزه کند یا شیعه پیرو پیامبری (ص) است که فرمود: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِم‏». برخی علما وجه بیان چین در این حدیث را علاوه بر بعد مکانی، لزوم توجه به علوم تجربی دانسته‌اند. شهید مطهری در کتاب «بیست گفتار» در توضیح این روایت می‌گوید: «در جمله "اطلبوا العلم و لو بالصین"، چین به عنوان دورترین نقطه یا به اعتبار اینکه در آن ایام یکی از مراکز علم و صنعت جهان بوده یاد شده. قدر مسلم این است که چین نه در آن زمان و نه‏ در زمانه‌ای دیگر مرکز علوم دینی نبوده است». 🔶اما این علم ستیزی علی رغم توصیه‌های ائمه و بزرگان ما از کجا نشأت می‌گیرد؟ 🔹نگارنده بر این باور است که ریشه این علم ستیزی در نگاه قشری و متحجرانه و ظاهرگرایی به دین و مکتب است. 🔹همان تحجری که زمانی به صورت «خوارج» ظاهر می‌شود و تنها امیرالمومنین (ع) است که می‌تواند چشم آن فتنه بزرگ را در آورد (أنا فقأت عین الفتنة) و زمانی دیگر در لباس عابد و زاهد به نصیحت امام صادق (ع) می‌پردازد که چرا اینگونه لباس لطیف و تمیز بر تن کرده‌ای؟! بعد از زمان ائمه علیهم السلام هم در لباس «اخباری‌گری» در بین شیعه رسوخ می‌کند و با تمام قدرت به جنگ عقل و اجتهاد و فقاهت می‌پردازد و در زمان ما هم آن‌چنان پدر پیرمان را مورد آزار و اذیت روحی قرار می‌دهند که اینگونه لب به شکایت می‌گشاید: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است» (امام خمینی، منشور روحانیت). 🔹نگاه سطحی و متحجرانه به دین و ترویج همان نگاه اخباری‌گری و عقل ستیز بر روی برخی منبرها و هیأت‌ها و از طرفی دوری جامعه متدین ما از علما و فقهای روشن بین و ژرف اندیش، چنین حرکاتی را از دل شیعه بروز می‌دهد و شیعه را که در طول تاریخ، اهل منطق و تعقل بوده تبدیل به مذهبی خرافی و خشک با اعمال و حرکاتی زننده تبدیل می‌کند. ✍️ نویسنده: حسین کاظمی 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤اسماعیل فراهانی 🏢 ۲۰ بهمن‌ماه۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
نشست_جهان_پهلوان_جستارهائی_با_حاج1(1).mp3
7.76M
🎙صوتِ نشست "جهان پهلوان" با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج در آینه حکمت و علوم انسانی 🔻(بخش اول) 👤اسماعیل فراهانی 🏢 ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/458
♦️، انسان است 🔷 انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/461
♦️، انسان است 🔸️انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸️کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 🔸️هابز می‌گفت انسان، موجودی اجتماعی نیست و برای تأمین امنیت و فرار از مشکلات زندگیِ فردی، به زندگی اجتماعی روی آورده و بدون وجود حکومتی که با قدرت، را کنترل کند، امنیتی وجود نخواهد داشت. 🔸️در انسان، «خواستی سیری‌ناپذیر و همیشگی برای رسیدن به قدرت بیشتر و بیشتر وجود دارد که تا مرگ ارضا نخواهد شد.» انسان، گرگِ انسان است. 🔸️انسان‌ها بر سر ارضای امیال خود دچار نزاع می‌شوند و در این نزاع فقط آن‌کس که قدرت بیشتری دارد پیروز می‌شود، اما با این حال این پیروزی نیز دوام چندانی نخواهد داشت. زیگموند فروید نیز در کتاب تمدن و ملالت‌های آن می‌گوید هیچ‌چیز به اندازه فرمان آرمانیِ «همنوع خود را همچون خویش دوست بدار» با طبیعت اصلی نوع بشر مغایرت ندارد. 🔸️کرونا بیماری تنازع برای بقاست. تو نه‌تنها باید از گرگ‌های ناقل ویروس فرار کنی بلکه باید بجنگی تا زنده بمانی، احتکار کنی تا پیروز مسابقه باشی، بکشی تا سود به دست آوری، درمانگاه را آتش بزنی تا زنده بمانی. 🔸️این بخشی از ذات ویروس کروناست. کرونا ترجمان طبیِ از یک بیماری فکری است. کرونا معجونی از سرمایه‌داری لیبرال و اخلاق هابزی است. فرار کن تا زنده بمانی. اگر او به تو رسید، بکش تا زنده بمانی. 🔸️ انسان ایرانی و وارث سنت ایمانی در جنگ با چنین انگاره‌ای از دنیای مدرن به مصاف کرونا رفته است. او می‌تواند با یک رهیافت ایمانی این ویروس مافیایی را شکست دهد. نشانه‌های چنین قدرتی در انسان ایرانی هست... ✍🏻 نویسنده: مسعود زین‌العابدین 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. در برابر، چالشهای نظری و گاه رفتاری میان میسحیت تحریف شده با دانشمندان تجربی، فیلسوفان و متکلمان، فقها و عرفا و ... سرعت رشد تمدنها را سلب کرده است. 🔹️برخی دوقطبیهای کاذب و بیحاصل، ذهن نخبگان و به تبع آن، لایه های دیگر را مدتها به خود مشغول کرده و از هدف اصلی باز میدارد. از جمله این دو قطبیها، دوگانه عقل و دین، علم و دین، ریشه یابی علمی و الهیاتی نسبت به پدیده ها یا دوگانه درمان تجربی و معنوی است. 🔹️مشاهدات علمی و تجربی یکی از راههای معرفت است که اگرچه به دلیل مشکل استقراء و ... یقینی نیستند، ولی در بسیاری از موارد، معرفتی موجه را به دنبال دارد که از سوی دین نیز تخطئه نشده است. 🔹️روایات نیز معرفتی ظنی، اطمینانی و گاه یقینی به بار می آورند که هیچکدام خارج از قواعد علّی معلولی نیستند. حتی معجزات و کرامات نیز شناساندن موارد ناشناخته از علت ومعلول است نه خارج از نظام علّی معلولی . 🔹️با توجه به مطلب فوق، تعارض میان آموزه های تجربی و دستورات دینی، در بیشتر موارد بدوی و در حقیقت تعارض نما هستند. در موارد تعارض نیز باید تابع موازین معرفت شناختی در باب ارزش معرفت بود. 🔹️گاه ارزش معرفتی روایات برتر از یافته های علمی است و گاه برعکس. نمیتوان گفت همواره روایات بر شواهد تجربی مقدم هستند یا برعکس. 🔹️بنابراین نه ریشه یابی علمی پدیده ها، منافاتی با علل تکوینی و غیبی دارد و نه درمانها و توصیه های تجربی نافی دستورات دینی است. 🔹️زبان علم هیچگاه زبان انحصار نیست. دانشمند تجربی میتواند بگوید در تجربه های من، داروی الف برای درمان ب مفید تشخیص داده شده است ولی نمیتواند تأثیر دیگر علل را نفی کند. 🔹️به عبارت دیگر دانشمند تجربی نمیتواند ادعا کند که عامل این بیماری «فقط» این پدیده است و به همین ترتیب نمیتواند مدعی شود راه درمان این بیماری «فقط» این دارو یا مراقبت است. 🔹️در حادثه ناگوار نیز به همان اندازه که نادیده گرفتن یافته های تجربی که از روشهای معتبر عقلایی و علمی به دست آمده اند نادرست است، تمسخر روایاتی که ریشه یا درمان بیماریها را بیان میکنند، با موازین معرفت شناختی سازگار نیست. 🔹️مناقشات اخیر، گاه سبب فراموشی اهداف اصلی‌تر میشود، فراموش نکنیم مردم به اندازه آرامش و امید، به توکل بر خدا و تقویت ایمان نیز محتاجند، همچنین در کنار تقویت معنویت و نگرش توحیدی، به رعایت اصول بهداشتی نیازمند. 🔹️نگرش کلان و جامع به ابعاد علم و دین و نیز نیازهای مادی و معنوی بشر، امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری است. همچنین هزینه القاء تقابل میان راههای معرفتی نیز در شرایطی که جامعه درگیر بحران روحی است، بیش از دیگر زمانها آسیب زاست. 💠 پی نوشت: نگارنده منکر دسیسه‌های و تلاش رسانه‌ای جریان در ترویج تفکر پوزیتویستی و بی اعتنا ساختن مومنین به امور و فضاهای معنوی نیست. 🔸️این یادداشت صرفاً به بعد معرفت شناسانه این مسئله پرداخته است. ✍🏻 نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی، استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🔰 ♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹گاهی تشخیص کذب یا صدق بودن این محتواها برای کارشناسان نیز سخت می‌شود، چراکه این محتواها توسط تیم‌های حرفه‌ای عملیات‌روانی تدوین و طراحی شده‌اند. 🔹باید توجه داشت که پیام‌ها ساده نیستند و برای ساختن هریک از این پیام‌ها چند نفر، مدت زیادی را اختصاص داده‌اند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹گاهی تشخیص کذب یا صدق بودن این محتواها برای کارشناسان نیز سخت می‌شود، چراکه این محتواها توسط تیم‌های حرفه‌ای عملیات‌روانی تدوین و طراحی شده‌اند. 🔹باید توجه داشت که پیام‌ها ساده نیستند و برای ساختن هریک از این پیام‌ها چند نفر، مدت زیادی را اختصاص داده‌اند. 🔹لذا حرف به حرف این پیام‌ها حساب‌شده نوشته شده است. این مطالب در نهایت به گونه‌ای منتشر می‌شوند که پاسخ‌ها به این شایعات دیده نشوند. یعنی شایعه منتشر می‌شود، اما پاسخ به این مطالب کذب در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. 🔹در چنین شرایطی باید بیشتر دقت شود که خدای‌ناکرده، به این شایعات دامن نزنیم. بعضاً دیده می‌شود که مدیران صفحات پربازدید برای اینکه از دور کنار نروند، اخبار روز را بازنشر می‌کنند. 🔹از نظر قانونی، جرم بازنشر کننده محتوا و تولید کننده باهم برابر است. از نظر اخلاقی و شرعی نیز انتشار این‌‎گونه مطالب پسندیده نیست. 🔹تصور کنید، پیام، تصویر یا ویدئویی در صفحه‌ای منتشر می‌شود و به فردی می‌رسد که مشکل قلبی دارد. این فرد از ترس اینکه به عارضه موجود در محتوای تولید شده دچار نشود، دچار سکته می‌شود و حتی جان خود را از دست می‌دهد. 🔹به نظر من بیشتر از آموزش مقابله با کرونا، نیازمند آموزش سواد رسانه و سواد فضای مجازی در این روزها هستیم. 🔹بایستی به آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و بلکه از محصولات خوب نیز به اندازه استفاده کنند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
مصاحبه با روح الله مؤمن نسب، کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی.pdf
72.8K
♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹بایستی به آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و بلکه از محصولات خوب نیز به اندازه استفاده کنند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ یا باد استغنا 🔹️این فقرآگاهی می‌تواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ یا باد استغنا 🔸️اولاً: این نیز بگذرد. 🔸️ثانیاً: گمانم این است که فردای کرونا، وضع ایران بهتر از دیروز آن خواهد بود. 🔸️ثالثاً: باید همه تدابیر عقلایی و علمی را در مقیاس فردی و جمعی به کار بست. 🔸️رابعاً: دعا به درگاه الله و توسل به نور آل الله در این اوقات ضروری است. اما؛ 🔹️این ابتلاء جوهری دیگر دارد که حاوی عنصری گفتگو ناپذیر است که در برابر آن «سامان سخن گفتن نیست». در شرح این مطلب، بخشی از صحنه هجوم لشکریان مغول را به نقل از تاریخ جهانگشای جوینی بخوانیم: 🔹️چنگیز، متوجه بخارا شد…و به دروازه قلعه نزول فرمود‎…و لشکرها برعدد مور و ملخ فزون بود و از حصر و احصاء بیرون، فوج فوج، هر یک چون دریای ِ در موج می‌رسیدند و برگرد شهر نزول می‌کردند‎…چنگیزخان به مطالعه حصار و شهر در اندرون آمد، و در مسجد جامع راند و در پیش مقصوره بایستاد… و پرسید که «سرای سلطان است؟» گفتند: «خانه یزدان است.» …انبارها که در شهر بود گشاده کردند و غله می‌کشیدند و صنادیق مصاحف به میان صحن مسجد می‌آوردند و مصاحف را در دست و پای می‌انداخت و صندوق‌ها را آخور اسبان می‌ساخت…و اوراق قرآن در میان قاذورات لگدکوب اقدام و گشته‎،در این حالت،امیرامام جلال الدین علی بن الحسن الرندی، که مقتدای سادات ماوراءالنهر بود، روی به امام رکن الدین امام زاده، که از افاضل علمای عالم بود، طیب الله مرقدهما، آورد و گفت: «مولانا، چه حالت است، اینکه می‌بینم، به بیداری است یا رب یا به خواب؟!مولانا امام زاده زاده گفت: 🔹️«خاموش باش، بادِ بی‌نیازی است که می‌وزد. سامان سخن گفتن نیست!»... 🔹️در هنگام باد بی‌نیازی خداوند، مسجد و میکده یا مسلم و کافر فرقی ندارند. چه کسی می‌پنداشت حادثه‌ای بتواند جمعه و جماعات و خانه یزدان را تعطیل کند؟ 🔹️اینچنین است که هم امن نبوده و آنان که بیهوده از خدا طلب استثنا می‌کنند، نه تنها پشت به علم و عقل کرده‌اند، بلکه به اسم غنی و عزیز حق تعالی کافر شده‌اند که: 🔹️یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی الله وَالله هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلقٍ جَدِیدٍ 🔹️ای مردمان شما به سوی خدای، تهی‌دستانید و خدای است بی‌نیاز و ستوده. اگر خواهد شما را جمله نابود می‌کند و آفریدگان دیگر می‌آورد. 🔹️ هر چه هست به وجهی، طوفان بی‌نیازی خداوند را یادآور است که چون لشکر مغول از شرق وزیدن گرفته و ملت‌های جهان را درمی‌نوردد و کافر و مؤمن یا ووهان و نمی‌شناسد. 🔹️در برابر استغنای الوهی، غرور به حقانیت و دعوی بهتر یا برتر بودن از سایر ملل و مذاهب، است و آدمی را پناهی جز اقرار به فقر و نیاز نیست که به قول حافظ: به هوش باش که هنگام باد استغنا هزار خرمن طاعت به نیم‌جو ننهند یا: چو یار ناز نماید شما نیاز کنید. 🔹️این فقرآگاهی می‌تواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد. گرچه سامان سرمایه‌سالاری فراگیر، هر امکانی در جهت گشایش و فتوح را در درون خود هضم کرده و به فروبستگی می‌کشاند. و الله اعلم! 📝 نویسنده:سیدحسین شهرستانی 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸️علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت. 🔸️فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است. 🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی علوم اجتماعی 👤مدرس: استاد پارسانیا 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت. 🔸علم، معادل سایِنس (Science) است. ساینس دانش تجربی و آزمون‌پذیر است. 🔸فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است. 🔸به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 🔸روزگاری بود که علوم درون فلسفه بودند و با گذر زمان علم‌های مستقل شدند. در واقع، روزگاری بود که موضوعات مربوط به این علوم با روش عقلی درباره‌شان بحث و گفت و گو می‌شد، اما به تدریج روش علمی و تجربی جایگزین روش عقلی شدند. 🔸ابتدا علوم تجربی جدا و مستقل شدند؛ و به تدریج، حوزه موضوعات انسانی استقلال یافتند. متأخرترینِ این‌ها، علوم اجتماعی است. تا همین اواخر، علوم اجتماعی، فلسفه اجتماعی بودند. 🔸تفاوت فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی با علم انسانی و علم اجتماعی، در روش‌های عقلی یا تجربی آنان است، در موضوع نیست. 🔸تقابل فلسفه و علم، سابقه‌ی 200 ساله دارد. پیش از آن فلسفه و علم معنای مترادف داشتند و به یک معنی به کار برده می‌شدند و معنای علم، دانش تجربی نبود. 🔸فلسفه نیز در برابر شعر و مغالطه قرار داشت. اما از قرن 19، علم و فلسفه معنای جدیدی پیدا کردند. نخستین مرتبه «اگوست کُنت» معنای جدیدی را به کار برد و گفت: «علم، دانش تجربی و آزمون‌پذیر، و فلسفه، دانش عقلی است» و از آن پس، این تعریف جا افتاد. البته این که علم تنها دانش تجربه‌پذیر است، محل بحث‌های فراوانی است. 🔸باید توجه داشت که در گذشته این‌گونه نبود که همه علوم، روش عقلی داشته باشند. و آن‌چنان نیست که علمی سراسر متشکل از تجربه باشد و گزاره‌های عقلی در آن وجود نداشته نباشد. 🔸ابن‌سینا از جمله افرادی است که تصریح دارد: « نمی‌توانیم علم تجربی محض داشته باشیم.» بایستی گفت بدون عقل، علم پدید نمی‌آید. اما علم الزاماً فقط عقلی نیست. لذا نمی‌توان گذشتگان را متهم کرد که تنها عقلی می‌اندیشیدند و حس و تجربه را در نظر نداشتند و از آنان بهره نمی‌بردند. 🔸اما اگر فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی را با تعریف کُنت به کار ببریم، می‌شود: «با روش‌های عقلی راجع به مسائل انسانی و اجتماعی و... سخن گفتن»؛ این در حالی است که اگر روان‌شناسی بخواهد علم باشد، بایستی آزمون‌پذیر سخن بگوید. 🔸سخنان ابن‌سینا، فارابی و صدرالمتألهین در مورد نفس انسان، فلسفه انسانی هستند، یعنی با روش عقل راجع به انسان سخن گفته‌اند. بحث‌های این بزرگان راجع به اجتماع نیز فلسفه اجتماعی است و علم اجتماعی نیست، علم اجتماعی تنها آزمون‌پذیر سخن‌‌گفتن است. 🔸خلاصه بحث اینکه: اگر فلسفه را مطابق با معنای کُنت لحاظ کنیم، یعنی با روش عقلی راجع به انسان و جامعه سخن‌گفتن و بحث‌کردن. اما اگر با روش حکمای اسلامی بخواهیم سخن بگوییم و فلسفه را به معنای عام آن به کار ببریم، فلسفه اجتماعی، طبیعی و انسانی یعنی: علم اجتماعی، علم طبیعی و علم انسانی. اما علم معنایش الزاماً عقلی بودن نیست و می‌تواند تجربی هم باشد. 🔸فلسفه به معنای خاص متافیزیک است. هنگامی که فلسفه به معنای خاص را به موضوعی خاص نسبت دهیم، آن را به معنای موضوع حقیقی‌اش به کار نبرده‌ایم. 🔸فلسفه علوم اجتماعی و انسانی با این توصیف به معنای متافیزیک علوم اجتماعی و متافیزیک علوم انسانی هستند. 🔸این علم، علم درجه اول است. فلسفه علم اجتماعی در این بیان و این معنا (که مطابق با تعریف کُنت نیست) یعنی بخشی از متافیزیک که علم اجتماعی روی آن سوار می‌شود. در این معنا، فلسفه علوم اجتماعی بخشی از فلسفه به معنای خاص متافیزیک است. 🔸گاهی فلسفه علم اجتماعی، علم درجه دوم به کار برده می‌شود و بحث‌های متافیزیکی نمی‌کند. در این حالت فلسفه علم اجتماعی، نه فلسفه به معنای خاص است و نه علم تجربی و علم انسانی. 🔸بلکه راجع به این بحث می‌کند که هر فلسفه‌ای چه فرصت‌هایی و چه اساسی را برای آن علم ایجاد می‌کند. لذا، راجع به متافیزیک بحث نمی‌کند، و در حقیقت موضوع آن علم واقعیت است. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
مبانی علوم انسانی - استاد پارسانیا - ج 1.mp3
20.24M
♦️مبانی علوم اجتماعی 👤مدرس: استاد پارسانیا 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net