مصاحبه با روح الله مؤمن نسب، کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی.pdf
72.8K
♦️تاخت و تاز #کرونا در شبکههای اجتماعی
🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب
#اختصاصی
🔹بایستی به #جامعه آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و بلکه از محصولات خوب نیز به اندازه استفاده کنند.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ #کرونا یا باد استغنا
🔹️این فقرآگاهی میتواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و #مردم جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ #کرونا یا باد استغنا
🔸️اولاً: این نیز بگذرد.
🔸️ثانیاً: گمانم این است که فردای کرونا، وضع ایران بهتر از دیروز آن خواهد بود.
🔸️ثالثاً: باید همه تدابیر عقلایی و علمی را در مقیاس فردی و جمعی به کار بست.
🔸️رابعاً: دعا به درگاه الله و توسل به نور آل الله در این اوقات ضروری است. اما؛
🔹️این ابتلاء جوهری دیگر دارد که حاوی عنصری گفتگو ناپذیر است که در برابر آن «سامان سخن گفتن نیست». در شرح این مطلب، بخشی از صحنه هجوم لشکریان مغول را به نقل از تاریخ جهانگشای جوینی بخوانیم:
🔹️چنگیز، متوجه بخارا شد…و به دروازه قلعه نزول فرمود…و لشکرها برعدد مور و ملخ فزون بود و از حصر و احصاء بیرون، فوج فوج، هر یک چون دریای ِ در موج میرسیدند و برگرد شهر نزول میکردند…چنگیزخان به مطالعه حصار و شهر در اندرون آمد، و در مسجد جامع راند و در پیش مقصوره بایستاد… و پرسید که «سرای سلطان است؟» گفتند: «خانه یزدان است.» …انبارها که در شهر بود گشاده کردند و غله میکشیدند و صنادیق مصاحف به میان صحن مسجد میآوردند و مصاحف را در دست و پای میانداخت و صندوقها را آخور اسبان میساخت…و اوراق قرآن در میان قاذورات لگدکوب اقدام و گشته،در این حالت،امیرامام جلال الدین علی بن الحسن الرندی، که مقتدای سادات ماوراءالنهر بود، روی به امام رکن الدین امام زاده، که از افاضل علمای عالم بود، طیب الله مرقدهما، آورد و گفت: «مولانا، چه حالت است، اینکه میبینم، به بیداری است یا رب یا به خواب؟!مولانا امام زاده زاده گفت:
🔹️«خاموش باش، بادِ بینیازی #خداوند است که میوزد. سامان سخن گفتن نیست!»...
🔹️در هنگام باد بینیازی خداوند، مسجد و میکده یا مسلم و کافر فرقی ندارند. چه کسی میپنداشت حادثهای بتواند جمعه و جماعات و خانه یزدان را تعطیل کند؟
🔹️اینچنین است که #حرم هم امن نبوده و آنان که بیهوده از خدا طلب استثنا میکنند، نه تنها پشت به علم و عقل کردهاند، بلکه به اسم غنی و عزیز حق تعالی کافر شدهاند که:
🔹️یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی الله وَالله هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلقٍ جَدِیدٍ
🔹️ای مردمان شما به سوی خدای، تهیدستانید و خدای است بینیاز و ستوده. اگر خواهد شما را جمله نابود میکند و آفریدگان دیگر میآورد.
🔹️ #کرونا هر چه هست به وجهی، طوفان بینیازی خداوند را یادآور است که چون لشکر مغول از شرق وزیدن گرفته و ملتهای جهان را درمینوردد و کافر و مؤمن یا ووهان و #قم نمیشناسد.
🔹️در برابر استغنای الوهی، غرور به حقانیت و دعوی بهتر یا برتر بودن از سایر ملل و مذاهب، #کفر است و آدمی را پناهی جز اقرار به فقر و نیاز نیست که به قول حافظ:
به هوش باش که هنگام باد استغنا
هزار خرمن طاعت به نیمجو ننهند
یا:
چو یار ناز نماید شما نیاز کنید.
🔹️این فقرآگاهی میتواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و #مردم جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد. گرچه سامان سرمایهسالاری فراگیر، هر امکانی در جهت گشایش و فتوح را در درون خود هضم کرده و به فروبستگی میکشاند. و الله اعلم!
📝 نویسنده:سیدحسین شهرستانی
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی #فلسفه علوم اجتماعی
🔻(جلسه اول)
🔷فلسفه و علم در #جامعه علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند.
🔸️علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت.
🔸️فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است.
🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی #فلسفه علوم اجتماعی
👤مدرس: استاد پارسانیا
🔻(جلسه اول)
🔷فلسفه و علم در #جامعه علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند.
🔸علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت.
🔸علم، معادل سایِنس (Science) است. ساینس دانش تجربی و آزمونپذیر است.
🔸فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است.
🔸به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد.
🔸روزگاری بود که علوم درون فلسفه بودند و با گذر زمان علمهای مستقل شدند. در واقع، روزگاری بود که موضوعات مربوط به این علوم با روش عقلی دربارهشان بحث و گفت و گو میشد، اما به تدریج روش علمی و تجربی جایگزین روش عقلی شدند.
🔸ابتدا علوم تجربی جدا و مستقل شدند؛ و به تدریج، حوزه موضوعات انسانی استقلال یافتند. متأخرترینِ اینها، علوم اجتماعی است. تا همین اواخر، علوم اجتماعی، فلسفه اجتماعی بودند.
🔸تفاوت فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی با علم انسانی و علم اجتماعی، در روشهای عقلی یا تجربی آنان است، در موضوع نیست.
🔸تقابل فلسفه و علم، سابقهی 200 ساله دارد. پیش از آن فلسفه و علم معنای مترادف داشتند و به یک معنی به کار برده میشدند و معنای علم، دانش تجربی نبود.
🔸فلسفه نیز در برابر شعر و مغالطه قرار داشت. اما از قرن 19، علم و فلسفه معنای جدیدی پیدا کردند. نخستین مرتبه «اگوست کُنت» معنای جدیدی را به کار برد و گفت: «علم، دانش تجربی و آزمونپذیر، و فلسفه، دانش عقلی است» و از آن پس، این تعریف جا افتاد. البته این که علم تنها دانش تجربهپذیر است، محل بحثهای فراوانی است.
🔸باید توجه داشت که در گذشته اینگونه نبود که همه علوم، روش عقلی داشته باشند. و آنچنان نیست که علمی سراسر متشکل از تجربه باشد و گزارههای عقلی در آن وجود نداشته نباشد.
🔸ابنسینا از جمله افرادی است که تصریح دارد: « نمیتوانیم علم تجربی محض داشته باشیم.» بایستی گفت بدون عقل، علم پدید نمیآید. اما علم الزاماً فقط عقلی نیست. لذا نمیتوان گذشتگان را متهم کرد که تنها عقلی میاندیشیدند و حس و تجربه را در نظر نداشتند و از آنان بهره نمیبردند.
🔸اما اگر فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی را با تعریف کُنت به کار ببریم، میشود: «با روشهای عقلی راجع به مسائل انسانی و اجتماعی و... سخن گفتن»؛ این در حالی است که اگر روانشناسی بخواهد علم باشد، بایستی آزمونپذیر سخن بگوید.
🔸سخنان ابنسینا، فارابی و صدرالمتألهین در مورد نفس انسان، فلسفه انسانی هستند، یعنی با روش عقل راجع به انسان سخن گفتهاند. بحثهای این بزرگان راجع به اجتماع نیز فلسفه اجتماعی است و علم اجتماعی نیست، علم اجتماعی تنها آزمونپذیر سخنگفتن است.
🔸خلاصه بحث اینکه: اگر فلسفه را مطابق با معنای کُنت لحاظ کنیم، یعنی با روش عقلی راجع به انسان و جامعه سخنگفتن و بحثکردن. اما اگر با روش حکمای اسلامی بخواهیم سخن بگوییم و فلسفه را به معنای عام آن به کار ببریم، فلسفه اجتماعی، طبیعی و انسانی یعنی: علم اجتماعی، علم طبیعی و علم انسانی. اما علم معنایش الزاماً عقلی بودن نیست و میتواند تجربی هم باشد.
🔸فلسفه به معنای خاص متافیزیک است. هنگامی که فلسفه به معنای خاص را به موضوعی خاص نسبت دهیم، آن را به معنای موضوع حقیقیاش به کار نبردهایم.
🔸فلسفه علوم اجتماعی و انسانی با این توصیف به معنای متافیزیک علوم اجتماعی و متافیزیک علوم انسانی هستند.
🔸این علم، علم درجه اول است. فلسفه علم اجتماعی در این بیان و این معنا (که مطابق با تعریف کُنت نیست) یعنی بخشی از متافیزیک که علم اجتماعی روی آن سوار میشود. در این معنا، فلسفه علوم اجتماعی بخشی از فلسفه به معنای خاص متافیزیک است.
🔸گاهی فلسفه علم اجتماعی، علم درجه دوم به کار برده میشود و بحثهای متافیزیکی نمیکند. در این حالت فلسفه علم اجتماعی، نه فلسفه به معنای خاص است و نه علم تجربی و علم انسانی.
🔸بلکه راجع به این بحث میکند که هر فلسفهای چه فرصتهایی و چه اساسی را برای آن علم ایجاد میکند. لذا، راجع به متافیزیک بحث نمیکند، و در حقیقت موضوع آن علم واقعیت است.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
مبانی علوم انسانی - استاد پارسانیا - ج 1.mp3
20.24M
♦️مبانی #فلسفه علوم اجتماعی
👤مدرس: استاد پارسانیا
🔻(جلسه اول)
🔷فلسفه و علم در #جامعه علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند.
🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️عقل ایمانی
🔹️شیوع #کرونا از سوی برخی کجاندیشان و برخی بددلان فرصتی برای فاصله انداختن میان عقل و علم با دین و ایمان بود.
🔹️هم آنان که در #حرم رفتار شنیع لیس زدن انجام دادند و هم آنان که چنین رفتار سبک سرانهای را به تمامی دینداران و مومنان نسبت دادند.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️عقل ایمانی
🔹️شیوع #کرونا از سوی برخی کجاندیشان و برخی بددلان فرصتی برای فاصله انداختن میان عقل و علم با دین و ایمان بود.
🔹️هم آنان که در #حرم رفتار شنیع لیس زدن انجام دادند و هم آنان که چنین رفتار سبک سرانهای را به تمامی دینداران و مومنان نسبت دادند.
🔹️نگاه مجتهدان اما بهداشت را که حاصل تجربه و علم بشر است در عرض دین نمیداند و حکم به رفتار غیرعقلانی نمیدهد. ایمان به خدا، توکل و دعا و نیایش صورت دیگر جزمگرایی و جبرگرایی نیست.
🔹️همانگونه که اعتماد به علم و پزشک روی دیگر بیایمانی نیست. در چنین بلایایی هم میتوان جانب عقل و علم نگاه داشت و هم به خداوند توکل کرد.
🔹️انسان مؤمن انسانی معتدل است که این امت وسط بودن در تعادل میان دل و عقل جان میگیرد. جان مؤمن مهم است که شهادت در راه خدا در کلام الهی معامله با پروردگار نام میگیرد؛ معاملهای که بها و قیمتش را خداوند میپردازد.
🔹️اهمیت جان بشر است که خداوند کشتهشدن یک نفس را معادل کشتهشدن تمام بشریت میداند پس اگر حکم عقل در تأیید حفظ جان انسان باشد حتماً آن حکم ملازم با حکم شرع است.
🔹️عبودیت و بندگی انسان که در ایمان او متجلی میشود کیفیت و معنای زندگی انسان را در دنیا معین میکند. اگر عقل و دانش چراغ راه بشر برای عبور از سختیهای دنیا باشند ، ایمان و توکل قدرت و نیروی معنوی بشر برای معنادار کردن زندگی هستند.
🔹️دینداری در دنیای جدید در دنیای واپسگرایان و آتئیستها ، در دو قطبی بنیادگرایان و بیمذهبان، از راه همراهی ایمان و عقل میگذرد.
🔹️جهان جدید گرچه از رازها پرده برداشته و جهانی افسونزدایی شده است ، اما هرگز نتوانسته معنا و معنویت را مغلوب کند. مؤمنانه زیستن گرچه در دنیای جدید دشمنان جدید و مجهزی دارد و سخت و پیچیده شده اما هم مقدور است و هم مطلوب. هم لذتبخش است و هم پسندیده. هم زیستن در دنیا و هم حفظ جان و هم تلاش برای زندگی بهتر هم توصیه شرع است هم توصیه عقل. همانگونه که عالم دینی طبیب روح و جان انسان است، پزشک هم طبیب جسم انسان است. جسم و جان را باید ساخت و پرداخت.
🔹️کرونا برای مومنان هم نشانهای از کمبودها و ضعفهای دنیای مدرن است و هم نمادی از ضعف انسان که خود تذکری است برای اهل ایمان و هم آزمونی برای مواجهه عاقلانه و عالمانه برای مواجهه با یک بلای طبیعی.
🔹️سخنان روز گذشته #رهبر_معظم_انقلاب تأییدی بر همراهی دین و علم است. آنجا كه می فرمایند: خدا ما را موظف كرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت كنیم .
🔹️لذا هر چه به جلوگیری از شیوع این بیماری كمك كند حسنه و هر چه به شیوع آن كمك كند سیئه است. نمونه كاملی از روشن بینی در نگاه رهبر سیاسی و مجتهد و عالم دینی.
✍🏻نویسنده: دکتر سعید آجورلو
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️آغاز یک پایان
🔰 بررسی علمی افول قدرت #آمریكا در جهان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و رقابت با آمریكا
🔷 دكتر محمدعلی ربانی(دكترای تاریخ تشیع و رئیس مركز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند)
📻 رادیو گفتگو
🏢 (۱۷ مرداد ۱۳۹۸)
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
آغاز یک پایان.mp3
9.08M
♦️آغاز یک پایان
🔰 بررسی علمی افول قدرت #آمریكا در جهان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و رقابت با آمریكا
🔷 دكتر محمدعلی ربانی(دكترای تاریخ تشیع و رئیس مركز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند)
📻 رادیو گفتگو
🏢 (۱۷ مرداد ۱۳۹۸)
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️#ویروسِ_کرونا؛ وِیروسِ اِیدئولوژی
🔷 اسلاوی ژِیژک، اندیشمند اسلونیایی در نوشتاری با عنوان «ویروسِ کِرونا؛ وِیروسِ اِیدئولوژی» به این پرسش پرداخته است که «چرا چنین دلمشغولی و وسواس فکری درباره این ویروس در کار است؟»
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
چرا درباره کرونا وسواس و دلمشغولی داریم.pdf
126.4K
♦️#ویروسِ_کرونا؛ وِیروسِ اِیدئولوژی
🔷 اسلاوی ژِیژک، اندیشمند اسلونیایی در نوشتاری با عنوان «ویروسِ کِرونا؛ وِیروسِ اِیدئولوژی» به این پرسش پرداخته است که «چرا چنین دلمشغولی و وسواس فکری درباره این ویروس در کار است؟»
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پیام عرفانی #آیت_الله_جوادی_آملی به پزشکان و مردم شریف ایران اسلامی درباره بیماری #کرونا
🔹️خدای سبحان گاهی انسان را به نعمت امتحان می کند و گاهی به نقمت!
🔹️در سوره مبارکه فجر آمده است: "فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ...." آزمون الهی دو قسم است گاهی به رفاه است گاهی به رنج!؛
🔹️این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را در #جامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، از باب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، از باب رفع بیماری، بر اساس" و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ" شفا پیدا کنند.
🔹️از جامعه پزشکی، از #وزیر محترم، از معاونانشان از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ دارند در درمان بیماریها و در تامین بهداشت مردم، متشکریم؛ هم به بیماران شفاء عنایت کند؛ هم از این بزرگواران به احسن وجه بپذیرد.
📌 کانال فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مدارس تهران با وجود #آنفولانزا تعطیل نشد.
🔸️در دی ماه سال ۱۳۵۶، آنفولانزا گریبان #تهران را گرفت و بیشتر مدارس را به تعطیلی کشانید اما دولت حاضر به تعطیلی مدارس نشد اما وزرات آموزش و پرورش در روز شنبه ۱۷ دی ۵۶ بخشنامه ای مبنی بر ممانعت خانوادهها از فرستادن اطفال بیمارشان به مدرسه صادر کرد.
🔸️روزنامه اطلاعات دوشنبه ۱۹ دی، اما تیتر یک خود را به پیشنهاد یکی از پزشکان اطفال اختصاص داد که خطاب به مسئولان گفته بود: «برای مقابله با آنفولانزا یک هفته #مدارس را تعطیل کنید» اما بازهم مدارس تعطیل نشد با اینکه شمار غایبان مدارس هر روز بیشتر میشد.
🔷روزنامه اطلاعات روز پنجشنبه ۲۲ دی ۵۶، چنین گزارش داد:
🔸️آمار دانشآموزان مبتلا به بیماری آنفولانزا در مدارس نیز امروز افزایش بیشتری را نشان میداد تا آنجا که تعدادی از کلاسها به علت عدم حضور تقریبا اکثریت دانشآموزان تشکیل نشد.
🔸️بر اساس گزارش اطاعات، تعطیل نکردن مدارس درحالی بود که اغلب معلمان نظر به تعطیلی داشتند.
🆔 @darseenghelab
🆔@fekrat_net
♦️انتخاب با ماست!
🔰 #اختصاصی
🔹️مردم در این نبرد سنگین رسانهای، بر سر یک دوراهی تاریخی ایستادهاند: میتوانند تنها از دشواریها و ناکامیها بگویند و کام یکدیگر را تلخ کنند و یا آن که ضمن بیان مشکلات، بازار بیان کامیابی را هم رونق بخشند و بر تن تیره یاسپراکنان، لباس سپید امید بپوشانند.
📌کانال فکرت:
🆔️ @fekrat_net
♦️انتخاب با ماست!
🔰 #اختصاصی
🔹️یادش به خیر! در دوران کودکی که با کارتونهای تلویزیون سرگرم بودیم - البته الان هم همینطور است!
🔹️کارتونی پخش میشد به نام «گالیور و دوستان» یکی از شخصیتهای آن (گلام) دائما به گالیور میگفت: «من میدونم. ما نمیتونیم. کارمون تمومه»
🔹️این شده اوضاع و احوال برخی در این مملکت. یک #ویروس ناخوانده به کشور وارد شده و شماری از هموطنان را مبتلا کرده و یا به کام مرگ کشانده است. کادر بهداشتی و درمانی بیمارستانهای کشور، ایثارگرانه مشغول مجاهدتاند.
🔹️دولت، قوه قضائیه، صدا و سیما، سپاه، ارتش و دیگر نهادها هم در حد توان وارد میدان شدهاند. (البته با پذیرش همه اشکالات و نقدها) در این میان، شماری متاسفانه در بازی رسانهای کاسبان #کرونا گرفتار شدهاند.
🔹️کانالهایی که صدر تا ذیلشان پر از اخبار منفی است، خبر فوت مبتلایان را در بوق و کرنا میکنند و به آمار بهبودیافتگان حتی نگاهی نمیاندازند.
🔹️کمبودهای سیستم درمانی کشور را ده برابر ضریب میدهند و در برابر اقدامات شبانهروزی نهادهای گوناگون سکوت پیشه میکنند. البته بر این تجارتپیشگان که نان در خون ملت میزنند و از ناامیدی مردم تغذیه میکنند حرجی نیست.
🔹️بحث بر سر معدود مردمی است که یکسره روحیه خود را باختهاند و ناخواسته به این منفیپراکنی کمک میکنند و دائما چون آن شخصیت گالیور میگویند: کارمان تمام است. همواره برایم سوال بوده و هست که چرا شماری از هموطنانمان اینقدر خودباختهاند؟
🔹️چرا موفقیتهای کشورهای غربی را - که البته قابل انکار هم نیست - به راحتی میپذیرند اما به پیروزیهای کشور خود که حتی دشمن به آن اعتراف میکند وقعی نمینهند؟
🔶️ به این چند نمونه دقت کنید:
1⃣ بعد از شهادت #سردار_سلیمانی شماری تحت تاثیر رسانههای آنور آبی به خصوص من و توی موثق! و بیبیسی سعودی! میگفتند جمهوری اسلامی جرات ندارد انتقام بگیرد. وقتی سپاه چند فروند موشک به قلب عین الاسد شلیک کرد و آن جا را به آتش کشید ابتداء کماهمیت جلوه دادند و بعد گفتند قبلش هماهنگ شده بود تا امریکاییها آسیب نبینند. سرانجام وقتی پنتاگون به ضربه مغزی خفیفِ! صد و چند سرباز اعتراف کرد پذیرفتند و البته آن را غیر عمدی دانستند!
2⃣میدانیم که کشورمان در برخی شاخههای علمی در خاومیانه اول است و در دنیا نیز حرفهایی برای گفتن دارد. اما این جماعت خودناباور که موفقیت فرزندان خود در ساخت دستگاه سیتیاسکن را نمیبینند در برابر قرص کودئین آمریکایی تمامقد میایستند و به همت دانشمندانش غبطه میخورند. موشک نقطهزن متخصصان ایرانی را انکار میکنند و برای پاتریوت آمریکایی که از شکار خرده راکتهای یمنی عاجز است سوت و کف میزنند.
3⃣بیماری کرونا ایران را وارد وضعیت دشواری کرده است. کشورمان که تحت شدیدترین تحریمهای نفتی و بانکی تاریخ قرار گرفته و حتی داروی بیماران خاص را نمیتواند به راحتی تهیه کند، به سختی مشغول مبارزه بیامان با ویروسی شدیدا واگیردار است. در این مدت موفقیتهایی کسب کرده و البته شکستهایی هم داشته است. اما شماری از رسانهها تنها بر طبل ناکامیها میکوبند و هیچ نمیگویند این کشور تحریمزده در سختترین شرایط اقتصادی با سختترین بحران بهداشتی جهان دست و پنجه نرم میکند.
🔶️جمعبندی:
🔹️خوشبینی و بدبینی هر دو خلاف عقل و دین است.
🔹️راهحل، واقعبینی است که به بیان دستاوردها و یافتن راهحل بحرانها ختم میشود. نه منکر مشکلاتم و نه ادعا میکنم نهادها و رسانههای ما کاملا درست و اخلاقی عمل میکنند اما چاره کار هر چه باشد،حتما در دمیدن بر آتش خانمانسوز ناامیدی نیست.
🔹️به گمان نویسنده مردم در این نبرد سنگین رسانهای، بر سر یک دوراهی تاریخی ایستادهاند: میتوانند تنها از دشواریها و ناکامیها بگویند و کام یکدیگر را تلخ کنند و یا آن که ضمن بیان مشکلات، بازار بیان کامیابی را هم رونق بخشند و بر تن تیره یاسپراکنان، لباس سپید امید بپوشانند.
🔹️بدانیم که همه ناامیدان تاریخ از یاسشان زیان دیدهاند اما امیدواران فراوانی از امیدشان سود بردهاند. اکنون انتخاب با ماست.
✍🏻 نویسنده: علی بهاری
📌کانال فکرت:
🆔️ @fekrat_net
♦️نقد نظر «صدیقه وسمقی»
✍🏻 در یادداشت خرافات و #ویروس_کرونا
🔸️صدیقه وسمقی روشنفکر اسلامپژوهی است که دیدگاههایش بعضا در محافل علمی و آکادمی همواره چالش برانگیز بوده است.
🔸️وی در یادداشتی با عنوان «خرافات و ویروس کرونا» که در روزنامه مستقل شماره ۸۰۴ سرمقاله قرار گرفت به بحث درباره ورود خرافه پرستی در مذهب تشیع پرداخت.
🔸️وی ضمن انتقاد شدید از خرافه پرستی، ادعاهای را بیان کرد که هیچگونه نسبتی با اسلام و مذهب تشیع ندارد.
🔸️در ابتدا گزارشی از اظهارات صدیقه وسمقی از نظر میگذرد و در پایان به بررسی اجمالی سخنان وی خواهیم پرداخت.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️سرمقاله روزنامه مستقل
☀️سه شنبه ۱۳/اسفند، شماره ۸۰۴
🔰خرافات و #ویروس_کرونا
🔹️در اطراف ادیان همواره خرافات زیادی شکل گرفته است و خرافهبافان از آن بهرهها بردهاند.
🔹️متاع دکانداران دین خرافه است و خریداران آن مردمان سادهاندیش که میخواهند در پناه باورهای معنوی و دینی در این جهان ناآرام آرامشی یابند.
🔹️آنان به دنبال خرافهها نیستند، اما خرافهبافان به دنبال مردمانی میگردند تا متاع آنان را خریدار باشند. در این میان، این وظیفهی دانشمندان و پژوهشگران علوم دینی است که خرافهبافان را از صحنه خارج کرده و عرصهی دین و معنویت را از دستاندازی آنان مصون سازند.
🔹️در روزها و هفتههای اخیر که کشور ما با بحران تازهای به نام ویروس کورونا مواجه بوده است خرافههای دردسر ساز نیز مشغول آسیبرسانی بودهاند. عدهای از بسته شدن زیارتگاهها ممانعت کرده، عدهای از دینداران دست به حرکات و اقداماتی زدند که از دین چهرهای نامعقول و از باورهای آنان وجههای خرافی به نمایش گذاشته است.
🔶در این رابطه مناسب یافتم به دو نکته اشاره نمایم:
1⃣نکتهی نخست آنکه پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفابخش بیماران نبودند و هیچگاه نیز چنین ادعایی نداشتند. این ادعایی بیاساس است که در قرآن و تاریخ هیچ مدرک معتبری برای اثبات آن نمیتوان یافت.
#شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار شد و در بیماری از دنیا رفت و یا اعتقاد شیعه بر آن است که حضرت سجاد همواره بیمار بود. چرا آنان خود را شفا ندادند؟
🔸️اساسا باید گفت که این انتظار از دین و اولیای دین ادعای بی اساسی است. ادیان برای شفا دادن بیماران نیامدند آنها برای شفا بخشیدن دلها و باورهای ما آمدند. آنان برای رها کردن انسانها از بند اسارت خرافات و خرافهبافان آمدند. اولیای دین در زمان حیات خود بیماران را برای شفا دادن به سوی خود نمیخواندند تا چه رسد پس از مرگ خود.
2⃣نکتهی دوم آنکه قبور و زیارتگاههای اولیای دین اگرچه محترم است، اما مقدس نیست.
🔸️مقدس دانستن آرامگاهها که ساختمانهایی بیش نیستند، بیپایه و اساس است و معلوم نیست این عقیده چه منطقی دارد.
🔸️پیامبر اسلام پس از فتح مکه اقدام به تخریب همهی معابد و زیارتگاههایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آنها سود میبردند و مردم نذورات خود را به آنها اهدا میکردند و با توسل به آن مکانها امید شفا و بهبودی اوضاع خویش را داشتند.
🔸️ #پیامبر_اسلام در طول زندگانی خویش هیچ زیارتگاهی نساخت. او آمد تا مردم را به سوی خدا فرا بخواند. این روزها معلوم گشت که علمای دین و پژوهشگران این حوزه کار خود را به درستی انجام ندادهاند و کار اصلی در تبلیغ دین را به کسانی سپردهاند که از کمترین سواد دینی برخوردارند و عقاید و باورهای مردم را به بازی میگیرند.
🔸️اینکه تصور شود آرامگاه اولیای دین مصون از آلودگیهای ویروسی است از چه منطقی سرچسمه میگیرد جز خرافه؟ کدام دلیل و مدرک دینی و عقلی تقدس ساختمان قبور و آرامگاه را تایید میکند؟
🔸شگفت نیست که از حوزههای علوم دینی صدایی برنمیخیزد، اما شگفت است روحانیونی که اهل پژوهش و تحقیقند و گاه از آنان صدای متفاوتی شنیده میشود، در برابر هجوم خرافهها سکوت کردهاند.
🔸️در شرایطی که برای مهار ویروس کورونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همهی نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، میبینیم که خرافهها سربرآورده و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند. با خرافهها نیز مانند کرونا باید مبارزه کرد.
✍️ نویسنده:صدیقه وسمقی (استاد دانشگاه)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴)
🔻(بخش اول)
💠 #اختصاصی
🔸سرکار وسمقی مسأله خرافه پرستی که به ان اشاره کردید پیا مبر اسلام که با شعار لا إله الا الله بعثت خود را شروع کرد.
🔸️علاوه بر خرافه پرستی با بردگی ذهنی ودنیا پرستی وذهن دنیا زده افراد هم مبارزه کرد و به دنبال محوریت #توحید در تمام عرصه های مادی و معنوی بود لذا خرافه پرستی چه بنام آیین ابراهیمی باشد و چه غیر ابراهیمی مردود است و اسلام باآن شدیدا مبارزه می کند.
🔸️اما مقایسهی حرم اهل بیت با معبد کاهنان هتاکی گستاخانهای است که از ان عبور میکنم گاهی اشخاص در مصداق خرافه پرستی همانند حضرتعالی اشتباه می کنند و آن حاصل فهم سطحی و غلط و خود دانشمند پنداری حضرت عالی از دین است که به چند مورد از آن در یادداشت حضرتعالی اشاره و پاسخ می دهم.
🔷مدعای اول : «پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفا بخش نبودهاند و هیچ گاه نیز چنین ادعایی نداشتند.... »
✅ پاسخ : با مراجعه به قرآن و احادیث معتبره می بینیم که با توجه به ولایت تکوینی پیامبران و ائمه علیهم السلام شفاعت و شفا امری امکان پذیر است و در قران و روایات بیان شده و در تاریخ مکرر اتفاق افتاده است.
🔷 به عنوان مثال:
1⃣ آیه 2سوره یونس «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ »طبق روایات ، بسیاری از مفسرین قدم صدق را مقام شفاعت دانسته اند.
2⃣ آیه 79سوره اسراء «عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»طبق روایات ، بسیاری از مفسرین مقام محمود را همان مقام شفاعت دانسته اند.
🔸️در مورد #حضرت_عیسی علیه السلام قرآن می فرماید :«وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ...»«و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم»در اینجا قرآن از مقام شفاعت حضرت عیسی و زنده کردن مردگان توسط او سخن می گوید، سوال اینجاست چگونه حضرت مسیح میتواند به مقام شفاعت نائل شود ولی پیامبر که خاتم پیامبران و برترین از پیامبران است نمیتواند مقام شفاعت داشته باشد ؟مگر طبق تاریخ #پیامبر علیه السلام چشم علی علیه السلام راد در جنگ خیبر شفا نبخشید؟
✍️نویسنده:طلبه ترک قشقایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑 در سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴
🔻(بخش دوم)
💠 #اختصاصی
🔶مدعای دوم :«شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار از دنیا رفت و حضرت سجاد همواره بیمار بود چرا آنان خود را شفا ندادند؟»
✅ پاسخ :
🔹️اولا؛ این ادعا کاملا کذب محض است چرا که علاوه بر شیعه که ادله فراونی بر شهادت ایشان دارد در بین بزرگان اهل تسنن هم کسانی مثل ابو جعفر محمد بن جرير طبري،در تاريخ الطبري، مصر، ليدن و دار المعارف، ج 3، ص 198، ابو محمد، عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري در الامامه و السياسه، حلبي، 1388ق، ج1، ص13 و دیگران ان را بیان داشتهاند و خلیفه دوم در نامه ای که به معاویه مینویسد به شرح ماجرای مقدمات شهادت و به آتش کشیدن خانه علی علیه السلام و سقط شدن جناب محسن (ع) می پردازد.
🔹️ثانیا؛حضرت سجاد همواره بیمار نبود بلکه فقط در کربلا بیمار بودند و حکمت بیمار شدن ایشان استمرار امامت امت مسلمین بود.
🔹️ثالثا: شفا دادن حتما باید باذن خداوند باشد و از طرفی دیگر امام در عالمی زندگی می کند که دارای اسباب و مسببات است و امام ضمن بیان و تشریح و تبیین احکام الهی باید همانند مردم عادی زندگی کند مگر باذن الله ضمن اینکه اگر قرار بود مدام از معجزه و کرامات استفاده کنند دیگر ایمان اوردن ارزشی نداشت.
🔹️مدعا سوم :«مقدس دانستن آرامگاه ها که ساختمان هایی بیش نیستند....»
✅ پاسخ : هیچ زمان و مکانی بذاته و فی نفسه مقدس نیست بلکه تقدس در نسبت و انتساب حاصل میشود خدا وند به موسی دستور می دهد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»
اینجا تصریح میکند که طوی یک مکان مقدس است پابرهنه شو یا خداوند می فرماید « ببکه مبارکه» راز این قداست بخشی به مکان در انتساب آن به صاحب مکان است و الا خودش که فی نفسه تقدس ندارد بنابراین اگر شما ائمه را ذاتی طاهر و مقدس می دانید یقینا #حرم انان را هم بایدمقدسبدانید وگرنه در امام شناسی خود شک کنید.
🔶سوال مهم اینکه چرا در شریعت مقدس #اسلام به انسان در حال جنابت یا زنی که در عده است اجازه ورود به مسجد داده نمیشود؟
🔹️اینها برای این است که حرم به اعتبار صاحب حرم و مسجد به انتساب خانه خدا بودن قداست دارند.
موفق و پیروز باشید.
✍🏻نویسنده:طلبه ترک قشقایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑 (سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری
🔻(بخش اول)
🔹️قطعا در طول #تاریخ پیرامون هر امر گرانبها، افراد سودجو نیز حاضر بوده و به منافع خود اندیشیده اند؛ #دین و مسائل دینی نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و نیست.
🔹️امری که خواه ناخواه از دیر زمان جایگاه رفیعی در جامعۀ انسانی داشته و نقش پررنگی را در شکل گیری ساختاری ها اجتماعی ایفا کرده است و ما نیز معتقدیم در مقابله با این سودجویان باید هوشیار و بیدار بود؛ اما در مقالۀ مزبور، به مسائلی پرداخته شده که نشان از کم اطلاعی عمیق نویسنده آن نسبت به دین و علی الخصوص اسلام دارد.
1⃣ در رابطه با شفابخشی معصومین دو نکته قابل توجه است: یکی شفابخشی آنان در زمان حیات است و دیگری شفابخشی آنان پس از رحلت. در ارتباط با مورد اول موارد قطعی فراوانی در زندگی معصومین از پیامبر گرفته تا دیگر حضرات در رابطه با دعای آنان و شفای مریض رخ داده است پس این مطلب که چنین مسائلی هیچ سند و مدرک معتبری ندارد ادعایی بیش نیست. و البته قابل درک است این که کار نیز توسط معصومین با اهداف مختلفی از جمله اثبات حقانیت خود برای شیعیان یا مخالفان خود بوده است.
2⃣ اما در رابطه با مورد دوم نیز نکتهای وجود دارد که از دید نویسنده دور مانده و یا نویسنده قصد نموده تا به عمد آن را نادیده بگیرد. میان درخواست از حضرات معصومین برای شفا گرفتن با واسطه قرار دادن آنان در درگاه الهی به عنوان صاحبان آبرو و جایگاه والا در نزد او و درخواست از خداوند متعال به منظور شفا یافتن بیماران تفاوتی است از زمین تا آسمان.
🔹️اینکه چرا معصومین خود را از مرگ و #شهادت نجات نداده و باعث شفای خود نشده اند خود دلیل بالاتری دارد؛ شفابخشی حضرات از پیش خود و قائم به خود نبوده و تنها قابلیتی است که از جانب خداوند به آنان اهداء شده و تنها به اذن او عمل می کند از طرف دیگر در جای خود اثبات شده است که برای اتفاقات زندگی انسان یک قضا و قدر حتمی و قطعی وجود دارد که تغییر ناپذیر است و یک قضا و قدری که امکان تغییر دارد و با دعا و … و لطف پروردگار تغییر می کند. قطعا شهادت حضرات معصومین از قسم اول است که تغییر ناپذیر بوده باید این اتفاق صورت می پذیرفت و اراده الهی نیز محقق می گردید.
🔹️البته فراموش نکنیم که دین فقط برای شفا بخشیدن دل ها و نجات انسان ها از خرافات نیامده بله دین چنین نیز می کند اما هدف اصلی دین رساندن انسان به سعادت اخروی و کمال است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری
🔻(بخش دوم)
🔸️قداست آرامگاه و مزار ائمه اطهار امری است که به عینه در کلمات پیامبر و سایر معصومین وارد شده است.
🔸️خبر دادن از شفابخشی تربت کربلا در کلمات پیامبر پیش از شهادت اباعبدالله و یا امر به زیارت اعتاب مقدسه در کلمات معصومین خصوصا کربلا، مشهد و… توصیه به زیارت برخی امامزادگان همچون حضرت ابالفضل العباس و فاطمۀ معصومه و… تنها گوشه ای از نگاه دین به این مسئله است.
🔸️در ثانی این امر منافاتی با عمل #پیامبر در فتح #مکه ندارد. آنچه در فتح مکه اتفاق افتاد پاک کردن مظاهر شرک و بت پرستی از سطح شهر بود. و این با توصیه به اموری همچون زیارت اماکن مقدسه که خود ترویج دین و هدایت به سمت مبادی هدایت است کاملا سازگار است.
🔸️البته با این بیانات، مقدس شمردن ساختمان ها و کلیۀ امور منتسب به حضرات نیز توجیه منطقی می یابد. هیچ فرد صاحب خردی پارچه و سنگ و چوب در بیابان و یا هر جایی غیر از امکان زیارتی را مقدس و محترم نمیشمرد بله زمانی این سنگ و جمادات بی جان مقدس شمرده می شوند که منتسب به معصوم یا فرد صالح می گردند.
🔸️وقتی سنگ بی جان سنگ حرم شریفتترین انسان ها شد آن زمان است که بوسه بر آن قداست می یابد که این بوسه نه تقدیس سنگ که تقدیس فرد منتسب به آن است.
🔸️چون سنگ و چوب مربوط به او شد نزد ما جایگاه می یابد، و الا چه بسا بسیاری از این جمادات که در خارج از حرم در زیر پای قرار می گیرند و کمترین اعتنایی هم بدان ها نمی شود.
🔸️اینکه گاهی در حوزۀ علمیه و منتسبان به حوزه افرادی یافت می شوند که افکار و عقاید شاذ دارند دلیل بر کوبیدن کل یک نهاد نمی شود.
🔸️بارها توسط بزرگان #حوزه_علمیه لزوم رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته و از بیان رسمی آن نیز ابایی وجود نداشته است. در ثانی مشکل حوزه و حوزیان همین نگاه یک طرفه ای است که امثال نویسنده به حوزه دارند که اجازه مطرح شدن سخنان آنان را در مجامع عمومی نمیدهند.
🔸️سم پاشیهای مغرضانه و نداشتن رسانهای که زحمات کشیده شده را در این عرصه به نمایش بگذارد و مطالب تولید شده را به دست اهلش برساند نیز در شکل گیری چنین شرایطی تأثیر بسزایی داشتهاند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
🔰چند نکته در پاسخ به خانم صدیقه وسمقی :
1⃣ به نظر میرسد ایشان آشنایی با دین و منابع دینی ندارد و از روی حدس و استدلالهایی که بر اساس حدس است، سخن میگوید زیرا شفای بیماران به دست خدا و اولیای او در قرآن مطرح شده است آیه ۸۰ سوره شعرا و ۴۹ آل عمران که شفای مریض را به حضرت عیسی با اذن خداوند، نسبت میدهد و این نشان میدهد که هیچ بعدی ندارد.
🔸️اولیا مخصوصا #پیامبر_اسلام و اوصیای ایشان که از نظر مقام و مرتبت از همه اولیا برتر هستند این کا را با اذن الهی انجام دهند. و اینگونه نبوده که پیامبر و ائمه علیهم السلام برای خود کاری نکرده و چنین ادعایی هم نداشته باشند در روایت هست که امام صادق علیه السلام میفرماید: پیامبر صلی الله علیه و اله هر زمان کسل میشدند یا سر درد میگرفتند دستهای خود را باز کرده و سوره حمد و ناس و فلق میخواندند سپس به صورت خود میکشیدند.
🔸️در رابطه شفادادن سوره حمد که ائمه تجویز می کنند روایات آنقدر زیاد هست که آن را به حد تواتر میرساند.
🔸️بنابراین ادعای بدون مدرک برای شفا دادن دیگران و خوب کردن بیماری خود توسط پیامبر و ائمه درست نیست.
🔸️ایشان می توانست یک جستجوی مختصر انجام دهد تا مدرک این سخنان را پیدا میکرد.
🔸️یکی از همان استدلالهایی که ایشان برای سخن خود آوردهاند بیماری امام سجاد و حضرت زهرا است، که اگر اینان شفا میدادند چرا خود را درمان نکردهاند، واینگونه استدلالهای ایشان، نشان از بی خبریشان از دین و اولیای #دین است و سست بودن استدلالشان، در حالی که اولیای الهی از روی مصلحت و حکمت کاری را انجام می دادند نه از روی هوی و هوس و دوست داشتن دنیا به عنوان مثال امام سجاد که بیمار میشوند، بیماری حضرت از روی مصلحت بوده تا سلسله امامان منقرض نشود و اینکه میگویند امام سجاد همیشه بیمار بودند باز نشان بیاطلاعی ایشان است به علاوه اینکه مستند می کند به اعتقاد شیعیان آن هم شیعیان عام نه علما.
2⃣ باز ایشان از روی عدم آگاهی سخنی را به دین نسبت می دهد قداست هرچیزی به صاحب آن است اینکه #حرم فلان امام مقدس است به جهت تقدس صاحب آن است هم در قران و هم در روایات بر تقدس مکان ها و زیارتگاهها تأکیدشده است، «یَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَهَ اى قوم من، به سرزمین مقدّسى که خداوند براى شما مقرر داشته است درآیید»(المائده، ۲۱) که آیات از قبیل نشان میدهد تقدس صرف اون مکان و چوب و آهن نیست بلکه تقدس به صاحب آنهاست.
🔸️متأسفانه ایشان به قیاس مع الفارقی تکیه می کند ومعابد وبت کدهها را که پیامبر انها را محو کرد تشبیه به مکانهای مقدس میکند که این نشان از جهل ایشان دارد.
🔸️در آخر اینکه گزارشات مبنی بر شفای بیماران نزد حرم اهل بیت آنقدر زیاد است که جای شک باقی نمی گذارد.
✍🏻نویسنده:حجت الاسلام جلیلی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و #خرافات، قربانی میگیرند»
🔷 پس بدون رعایت #اصول_بهداشتی، #سلامتی به دست نخواهد آمد و خداوند توجیه کنندهی حماقتهای بندگان فاقد دانش خود_مراقبتی یا جاهل نسبت به دانش بهداشتی نیست، بلکه هر کس مسئول حفاظت از جسم خود به عنوان یک امانت در برابر خالق آن است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و #خرافات، قربانی میگیرند»
🔻(بخش اول)
🔹️به خاطر شغلی که از آن بابت معیشتام را تأمین میکنم، این روزها همچنان در #تهران در رفت و آمدم.
🔹️در قطار مترو و در اتوبوس ها رفتار مردم عجیب است. بر اساس مشاهداتم می توانم ادعا کنم که دست کم ۵۰ درصد از مردم نکات بهداشتی و خود_مراقبتی را برای مصونیت از بیماری کرونا رعایت نمی کنند.
🔹️بسیاری از آنها را می بینم که بدون دستکش به میلهها و دستگیرههای مترو و اتوبوس می چسبند، سطوح را لمس می کنند، دست به هر چیزی می سایند و به طرز عجیبی با همان دست با صورت و بینی و چشم خود ور می روند. مشاهده ی روزانه ی اینهمه جهل و شاید لجاجت عذابآور است.
🔹️مثل مأموران امر به معروف و نهی از منکر با خیلی از آنها صحبت می کنم و به رعایت نکات بهداشتی دعوتشان می کنم. آنها هم لحن دلسوزانهی مرا تشخیص میدهند و رفتار مرا حرمت مینهند.
🔹️اما پاسخ برخی از آنها نظر مرا به خود جلب نموده که می گویند: «توکل بر خدا، هر چی قسمته». این بدین معنی ست که نوعی تلقی مخدوش و ناصحیح از مفاهیم دینی همچون «تقدیر و توکل و قسمت» در میان چنین مردمی وجود دارد که همین امر سبب بروز رفتار پرخطر در آنها می شود.
🔹️آنها فکر می کنند توکل یعنی اینکه بدون رعایت اصول بهداشتی، تأمین سلامت خود را بر عهدهی خدا میگذارم. و یا قسمت یعنی اینکه اگر نکات ایمنی را رعایت نکنم و قسمت نباشد بیمار نمیشوم.
🔹️این تصور افسانه گرایانهی مادون علمی باطل است و منظور #اسلام را از این مفاهیم نمایندگی نمیکند. این توهمِ غیر علمیِ مخدوش از نقش خدا در زندگی، ریشه در جهل دینی و عدم فهم صحیح این مفاهیم کلیدی در حوزهی دینداری دارد که می تواند نقشی مهم در شیوع این بیماری مهلک داشته باشد.
🔹️شوربختانه دینداری سنتیِ مقلدی چنین تصورات موهومی از دینداری را در میان عوام شیوع داده و خرافات آسیب زنندهی ناکارآمد را بر جای محتوای مفاهیم دین برنشانده است.
✍🏻 نویسنده: بهروز مرادی،قرآن پژوه و جامعهشناس دین
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net