#گفتگوی_اینستاگرامی
گروه ارتباطات و رسانه موسسه شناخت برگزار میکند:
💠 جهان ایرانی در آیینه جشنواره فجر ۱۴۰۰
با حضور:
دکتر سید مهدی ناظمی؛ پژوهشگر در حوزه فلسفه سینما
دکتر حوریه بزرگی؛ مجری و کارشناس(عضو گروه ارتباطات و رسانه موسسه شناخت)
دوشنبه ۹ اسفند ساعت ۱۹:۳۰
🔸بخش از صفحه اینستاگرامی فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس دوم : بررسی نظریه شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فکرت
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران خدا در اندیشه انسان
خدا در اندیشه انسان (2).mp3
10.7M
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس دوم : بررسی نظریه شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🔰 کارگاه قرآن و سینما
بهمن۱۳۹۶
💠معاد و تناسخ در قرآن و سینما
🔸دکتر مرحوم محمدحسین فرجنژاد
🔸دکتر سعید مستغاثی
📌جلسه دوم
💢تماشا در سایت فکرت:
⭕️fekrat.net/?p=8077
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|تبیینهای نظری جنگ شناختی (بخش پنجم و پایانی)؛
💠 فن اقناع در جنگ شناختی؛ محصول اتاق های فکر
🖋دکتر محمد الیادرانی، نویسنده و پژوهشگر
🔰جنگ شناختی جنگی است که در انواع مختلف اتاق فکر ساماندهی میشود که انواع آن گاهی تا بیست سنخ متفاوت شمارش میشود. سازوکارهای حاکم بر اتاقهای فکر همواره از سنخ تفکر نیست بلکه مجموعهای از اتاقهای ناظر بر اندیشهورزی آکادمیک، عامیانه، تجربی، احساسی، هیجانی و امثال آن است. نقطه مشترک ماهیت همه این اتاقها آن است که در حوزه معنایی شناخت قرار میگیرند. نظریه جنگ اتاقها در حقیقت با سازوکار فهم این اتاقها درصدد فهم و توصیف و تبیین و پیشبینی جنگ و راهبردها و تاکتیکها و عملیاتهاست.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#علوم_شناختی
#جنگ_شناختی
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
📝#بخوانید|صورتبندی سینمای ایران از تصویر زن؛
💠 تصویر فلاکت زنانه در جشنواره چهلم
🖋دکتر عاطفه صادقی، نویسنده و پژوهشگر
🔰چرا تصاویر اصیل و واقعی از زن ایرانی در سینمای ما این اندازه نحیف و کمجان است و چرا تصویر کلی سینمای ما از زنان ایرانی این اندازه مفلوک و سردرگم است؟! در چنین رویکرد و روندی چه عوامل و رانههایی دخیلاند و چرا تصویر زن مفلوک برای سینمای کنونی جذابتر است؟! چرا سینمای ما برای نمایش صلابت، ایثار و قدرت زنانه لکنت دارد؟!
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه
#جشنواره_فجر
#سینما
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ندای آفرینش
▫️بحر طویل در مدح رسول اکرم
🔘صدا و دو تار حاج قربان
#مبعث
#رسالت
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
1_1496474701-Organized.pdf
984.2K
🔺نقد چالشی بر سخنان جنجالی دکتر محقق داماد
👈 تقریر سکولار از تاریخ حوزه: مصاحبه روزنامه فرهیختگان با استاد #محمدصادق_ابوالحسنی
▫️حاوی:
1️⃣ اشتباهات عجیب آقای محقق داماد در گزارش تاریخ
2️⃣ رازگشایی از اهداف آیتالله حائری در تأسيس حوزه قم
#محقق_داماد
#نقد
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (بخش پانزدهم)
🔸کشتزار بودن زنان در قرآن، نشان از فراتری یا فروتری؟
🖋 دکتر محمدرضا کدخدایی، پژوهشگر حوزه مطالعات زنان
🔰 قرآن کریم در آیات متعددی تذکر داده است که تمثیلهای قرآنی را نبایستی مستمسک جدل و بهانهگیریهای شبهعلمی کرد. مسلّم است در هر تشبیه یا تمثیلی، وجه تشبیه و تمثیلی وجود دارد که مراد حقیقی گوینده است، نه وجوه جدلانگیز و بهانهجویانه دیگر.
🔰 قرآن در مقام هشدار به کسانی که زن را صرفاً وسیلهای برای اطفای شهوت قلمداد کرده و او را در حد یک ابزار شهوترانی تنزّل دادهاند؛ زن را به مثابه بوستان، مرد را به مثابه باغبان و عمل جنسی را به مثابه بذر افشانی برای تولید حیات و وظیفه خطیر تکثیر و پرورش نسل دانسته که از جنس عبادات و رفتارهای متعالی انسانی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه
#زنان
#قرآن
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| ریختارشناسی و گونههای هنرآفرینی زنان
🔸زنان در آینه سینما و تئاتر ایران (بخش اول)
🖋 دکتر لیلا مجدانی، دکتری جامعهشناسی زنان و خانواده
🔰 در این گفتار تلاش شده که در دو بخش به ویژگیهای هنرآفرین زنان در نمایشگری ایرانی در سینما و تئاتر ایران و گونهها و ریختارهای این دو هنر پرداخته شود. بنابراین دو جنبهی تاریخی و ریختارشناسی در این مقاله بارزتر است. شیوههای همیاری و مشارکت زنان، چنداچون این همیاریها و موانع و دستاندازهای آن، موضوع این گفتار است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۷ دقیقه
#زنان
#سینما
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو_نوشت
💠 امنیت اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی
💢 تماشا و دانلود باکیفیت از سایت آپارات و سایت یوتیوب فکرت
#زنان
#انقلاب_اسلامی
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس سوم :منشاء اعتقاد به خدا فکر بشر است
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فکرت
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران خدا در اندیشه انسان
خدا در اندیشه انسان (3).mp3
11.73M
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس سوم : منشاء اعتقاد به خدا فکر بشر است
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
💠الهیات انقلاب اسلامی
💢حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی، استاد تمام دانشگاه تهران
۱) آیا انقلاب اسلامی ایران و الهیاتی که این انقلاب به نمایش میگذارد، مبتنی بر قرائت فردی و شخصی امام خمینی است یا اینکه این الهیات بر اندیشه و تفکری مبتنی است؟
۲) آیا انقلاب اسلامی ناشی از وجه فلسفی یا عرفانی یا فقهی امام خمینی میباشد؟ آیا خمینی فیلسوف یا خمینی عارف یا خمینی فقیه انقلاب کرده است؟
💢تماشای ویدئو در سایت فکرت و سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
📝#بخوانید| ریختارشناسی و گونههای هنرآفرینی زنان
💢 زنان در آینه سینما و تئاتر ایران (بخش دوم)
🖋 دکتر لیلا مجدانی، دکتری جامعهشناسی زنان و خانواده
🔰 در سال ۱۳۱۳ با افتتاح ایستگاه فرستندهی رادیو تهران، نمایش رادیویی یا «درام رادیویی» وارد ادبیات نمایشی ایران شد که از مهمترین نویسندگان دورهی اول آن، بانو «شوکت ملک جهانبانی» را نام میبرند. ورود این شاخه از نمایش باعث پایه گرفتن فعالیت بسیاری از بانوان شد، بهویژه آنانی که بهدلایل گوناگون تمایل زیادی به دیده شدن روی صحنهی تماشاخانهها نداشتند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۷ دقیقه
#زنان
#سینما
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_فیلم
بررسی و نقد فیلم «بر اساس جنسیت»
💠 تبعیض یا مساوات جنسیتی در غرب؟!
📌 تماشا و دانلود باکیفیت از آپارات
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🔰 همایش جهاد تبیین؛ موانع، راهبردها و راهکارها
✳️ سخنرانان:
✅ آیتالله محمود رجبی (رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره)
✅ حجتالاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی (رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)
✅ دکتر حسن عباسی (رئیس اندیشکده یقین)
⏰جمعه ۱۳ اسفند ساعت ۹ تا ۱۲
💠قم، بلوار جمهوری اسلامی، تالار موسسه امام خمینیره
لینک مجازی:
🌐https://iki.ac.ir/su/?u=14
🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو_نوشت
حجاب گریزی؛ دین ستیزی یا غفلت دینی؟!
💠 آیا حجابگریزی در کشور ایران ناشی از ستیز با دین است یا بر اثر غفلت دینی شکل گرفته است؟
📌 تماشا و دانلود باکیفیت از سایت آپارات و سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| علل اصلی و راهکارها بررسی شد؛
💢 مسأله زنانگی؛ فقر و فساد، کاهش امنیت اجتماعی
🖋 سیدمحمدامین موسوی، نویسنده و پژوهشگر
🔰 بیشتر جوامع انسانی کنونی، با مسائل و مشکلات متعددی دست به گریبانند که حیات اجتماعی انسانی را تهدید میکنند و برخی از آنها مختص قشر بانوان است که نیمی از جامعه را تشکیل داده و درصد آسیبپذیری آنان به دلیل شرایط خاص جسمی، روحی و… به مراتب بالاتر از مردان است و اگر این مسائل و مشکلات حاد باشند و لاینحل باقی بمانند، مستعد بروز فاجعه در جوامع انسانی خواهند بود.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#زنان
#فقر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس چهارم : جهان، بدون یک حقیقت
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فکرت
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران خدا در اندیشه انسان
خدا در اندیشه انسان (4).mp3
11.49M
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران
خدا در اندیشه انسان
⏯ مجلس چهارم : جهان، بدون یک حقیقت
🎙 شهید آیت الله مطهری(ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| نقش زن و مولفه های تحکیم نهاد خانواده
💢مولفههای عملی تحکیم بنیان خانواده از منظر اسلام
🖋 مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی
🔰برای اینکه این نظام انسانساز دچار آسیب و از گزند حوادث امروزی به دور باشد، باید از یکسری اصول و قوانینی که در آموزههای دینی ذکر شده است، تبعیت و به آن عمل کنند. مولفههای بسیاری در مورد بنیان عملی تحکیم خانواده وجود دارد که ما به ذکر تعدادی از آنها بسنده میکنیم. انتخاب همسر مناسب در زندگی مشترک: انتخاب همسر مناسب از راهکارهای عملی استحکام نظام خانواده میباشد؛ بدین صورت که اگر در انتخاب همسر از معیارها و قواعد اسلامی و راهنماییهای دینی بهره ببریم به زندگی هر چه بهتر کمک میکند و این زندگی از ضمانت بالایی برخوردار خواهد بود.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#زنان
#خانواده
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
«جهادِ تبیین»، منطقِ دیکتاتورها نیست:
ولایتِ عقل در عرصۀ عمومی
مهدی جمشیدی
[1]. دیروز در یکی از مجموعههای وابسته به دفتر رهبر انقلاب، جلسهای دربارۀ «جاهلیّتِ مدرن» بود. دوستانِ اهل فضلی حضور داشتند که هر یک دربارۀ این مفهوم، سخنرانی کردند. نوبت به من که رسید، چون دیدم همۀ نظرات، «همسو» و «هماهنگ» با گفتۀ رهبر انقلاب هستند، بر آن شدم که پارهای از «اشکالها» و «ایرادها»یی را که ممکن است نسبت به موضع ایشان مطرح شوند، بیان کنم. شش اشکال به ذهنم رسید و در موعد سخنم، هر یک را بهصورت «شفاف» و «بیپرده» بیان کردم. دربارۀ هر یک از این اشکالهای خودساخته و پیشدستانه، شخصِ «رهبر انقلاب» را به چالش کشیدم و در جهت «نقض» و «ابطالِ» دیدگاه ایشان کوشیدم. حاضران نیز با سعۀ صدر شنیدند و بعضی دوستان در پایان سخنم، از «شبههپراکنی»ام تشکر کردند! خودم میدانم که در اینچنین لحظههایی، بهگونهای سخن میگویم که مخاطب، بهحتم دربارۀ من دچار تردید میشود و گمان میکند که من، در حال بازگفتنِ موضعِ واقعیِ خودم هستم. بااینحال، پروا نمیکنم و آزادانه و بیخیال، بر طبلِ «نقادی» و «انکار» میکوبم.
[2]. با وجود اینکه نویسندۀ کتاب «اندیشۀ فرهنگیِ آیتالله خامنهای» هستم، طی چندین یادداشت، سلسلهای از «نقدها» و «ابطالها» را نسبت به اندیشۀ فرهنگیِ ایشان مطرح کردم و همگی را بدون «حذف» و «تعدیل»، هم در سلسله درسگفتارهایم آوردم و هم در کانالم منتشر ساختم. جالب اینکه عدّهای به واقع دچار شبهه میشدند و میگفتند این اشکالها به قدری «قوّی» و «جدّی» هستند که ما را دچار شک و تزلزل کردند! دربارۀ این یادداشتهای انتقادی، هیچگاه به من پیامی از سوی دفتر ایشان منتقل نشد که جنبۀ بازدارنده و منفی داشته باشد. بهاینترتیب، من بدون هیچ مانع و مشکلی، «ساختارشکنی» کردم و سئوالها و ایرادهای فرضیِ خویش را در «عرصۀ عمومی»، مطرح ساختم.
[3]. سالها پیش، آیتالله خامنهای توصیه کرده بود که ما باید «پیشدستانه» و «مبتکرانه»، شبههها و اشکالها را بیابیم و به آنها پاسخ بدهیم، نه اینکه در انتظار مطرحشدنشان بنشینیم و آنگاه پاسخ بدهیم. و این یعنی «نگاه رو به جلو و پیشروانه»؛ «نترسیدن»؛ «با چالش روبرو شدن»؛ «شهامت اندیشیدن داشتن»؛ «باب عقل را مسدود نکردن»؛ «از مخالفت و انکار نگریختن» و «بر دهان دگراندیش، سرب داغ نریختن». نباید هراسید و گریخت؛ باید به میدان آمد و تن به تن، شمشیرِ معرفت برکشید و رجز خواند و معرکهای دیدنی پدید آورد. آنکه «استدلالِ متقن» در آستین دارد و اندیشهاش غنی و پُرمغز است، از «تقابل» و «اصطکاک» و «مواجهه»، استقبالِ مشتاقانه میکند و از «مناظره»، لذّتِ معقول میبرد.
[4]. «جهادِ تبیین» چیست؟ جز این است که نباید بر «اهرمهای قهریِ حکومتی» تکیه کرد و در پی «قلعوقمعِ مخالفان» بود؟! اگر میتوان منتقدان را به «محکمه» فراخواند و با «داغ» و «درفش» آنها را به سکوت واداشت، دیگر چه نیازی است به «جهادِ تبیین»؟! در یک سوی جهادِ تبیین، کسانی هستند که سیاهنمایی و وارونهنمایی میکنند و دروغ میبافند و خدعه میکنند و بر چهرۀ حقیقت، زخم مینشانند. در برابر اینان باید مسیر «جهادِ تبیین» را در پیش گرفت و «گفت» و «نوشت» و «روشنگری» کرد. آری، چارۀ کار، «روشنگری» است و نه «مواجهۀ سخت و حقوقی». و مگر خودِ «انقلاب»، زادۀ روشنگری نیست؟! انقلاب اسلامی، انقلاب «بیانیه» و «نوار کاست» و «منبر» و «مسجد» و «کتاب» و «سخنرانی» و «تبلیغ» بود! و استمرارِ حرکتِ انقلابی، یعنی استمرار همان منطقِ کارآمد و روزآمدسازیِ آن. با همین ابزارهای فرهنگی و رسانهای، انقلاب کردیم و در متن غلبۀ تجدُّد، از دل تاریخ برآمدیم. چرا اکنون نتوانیم؟! نباید نشستن بر مسند قدرت، «منطقِ فرهنگیِ ما» را دگرگون کند و گمان کنیم که «قدرتنشینی» و «حکومتداری»، نیازی به «گفتمانسازی» و «منطقِ گفتمانی» ندارد و میتوان با «زور» و «قهر» و «جبر» و «قسر»، ارزشهای انقلابی را تثبیت کرد و تداوم داد.
[5]. آیتالله خامنهای را به «دیکتارتوری» متهم میکنند، امّا آیا دیکتاتور، فرمانِ شرعیِ «جهادِ تبیین» میدهد و از انقلابیها میخواهد که در فضای واقعی و مجازی، «بگویند» و «بنویسند»، یا فرمان «زندان» و «شکنجه» و «تبعید» و «ترور» میدهد و مخالفان و منتقدان را «حذف» و «سرکوب» میکند؟! رسمِ دیکتاتوری، طرّاحیِ «حلقههای میانی» است یا «حلقههای بسته»؟! دیکتاتور، به «زنجیرۀ تواصی به حقّ و بصیرت» فرامیخواند یا به «زنجیر افکندن به قلم و زبانِ منتقدان»؟! دیکتاتور در پیِ «توجیهگری» و «لاپوشانی» است یا به دنبال «بازسازیِ انقلابی» و «تحوّلِ بنیادین» و «آرمانگرایی»؟! دیکتاتور به «چرخشِ مدیریّتی» و «جوانگراییِ حاکمیّتی» دعوت میکند یا به «محافظهکاری» و «مصلحتاندیشی»؟!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🆔 @fekrat_net