eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران خدا در اندیشه انسان
خدا در اندیشه انسان (5).mp3
14.53M
💠 صوت مباحث کلامی فلسفی استاد شهید مطهری در ۱۳۵۴ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تهران خدا در اندیشه انسان ⏯ مجلس پنجم : شناخت خدا از راه نقص ها 🎙 شهید آیت الله مطهری(ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌مقایسه تطبیقی تمایزات حجاب و عفاف 🎙حجت‌الاسلام دکتر مهدی شجریان، مدیر گروه نهادهای دینی مرکز پژوهشی مبنا و عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📌رابطه و تأثیر متقابل عفاف و حجاب چیست؟ 📌آیا بی‌حجابی ناشی از بی‌عفتی است؟ 🔰امروز بی‌حجابی برخی از زنان، مخابره اعتراضشان به ناکارآمدی سیاسی است. واقعیت این است که حجاب، نماد سیاسی ما شده، غلط است یا درست، مربوط به بحث بنده نیست، اما یک واقعیت است که انقلاب ما، زنان را محجبه کرد و این حجاب نماد و پرچم انقلاب ما است. نمی‌خواهم بگویم تمام زنان بی‌حجاب این انگیزه را دارند، اما بخشی از علت این است، اگر ما به یک سیاست کارآمد و یک درصد قابل توجهی از عدالت اجتماعی برسیم، شک نکنید که بخشی از این بی‌حجابی ریشه‌اش خشکانده می‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
آنچه اسلام با آن مخالفت می کند، اصل آزادی سیاسی و اجتماعی زن نیست، بلکه کالایی شدن زن و عدم توجه به شخصیت والای او در اجتماع است. "فکرت" •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ هویت زن در اسلام و غرب (قسمت شانزدهم) 💠 رد یا قبول انگارۀ «زن ناقص العقل»؟! 🖋دکتر محمدرضا کدخدایی، پژوهشگر مسائل زنان 🔰یپشینه انگاره زن ناقص‌ العقل، کجا و کدام مکتب است؟ آیا غرب مدرن آن را رد می‌کند و مدافع عقلانیت زن است؟ 🔸«نقصان خرد و خردورزی در زنان» از گزاره‌های مشهور در منابع ادبی، دینی، فلسفی، عرفانی و علوم تجربی در طول تاریخ غرب و شرق بوده و هست. حتی در اندیشه مؤثرترین دانشمندان دوران مدرن خصوصاً تا قبل از قرن بیستم، در مورد نقصان عقل و تعقل و غلیان احساسات و عواطف زن عبارات صریح یا ضمنی متعددی به کار رفته است. از ارسطو و افلاطون یونان باستان گرفته تا آگوستین و آکوئیناس قدیس قرون وسطی و تا ژان ژاک روسو، شوپنهاور، فروید، منتسکیو، آگوست کنت دوران مدرن و حتی بسیاری از دانشمندان معاصر چون ایپولیت تن، ژرژ ساند، پل بروکا، پرودون و… بر تفاوت یا نقصان در قدرت شناخت یا عقل و تعقل زنان صحه گذاشته‌اند. برخی اعتقاد به این گزاره را مبنای تئوری‌های فلسفی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، حقوقی، تربیتی، روانشناختی، اقتصادی و… خود قرار داده‌اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۶ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
💠 حکمت و تجدد 🔸«طراح اصلی اتحاد اسلام» سیدجمال الدین اسدآبادی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻 مأموریت رسانه، تربیت انسانِ عصر ظهور است، نه انسانِ توسعۀ غربی| محمد مهدی میرباقری 📎لینک مطلب 🔻 لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری| حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻 جامعه ایمانی با طاغوت جمع‌شدنی است؟!| نجف لک‌زایی 📎لینک مطلب 🔻 بررسی لایحه عفاف و حجاب| مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 🔻هتاکی علیه داوری!| احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻 خالص سازی ضرورت حکمرانی دینی/ انقلابی است| داود مهدوی زادگان 📎لینک مطلب 🔻 جمهوریت و تکثر گرایی اجتماعی در اندیشه و فقه امام خمینی| محسن قنبریان 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📝|‌حجاب و عفاف؛ یک ضرورت اجتماعی برای مردان و زنان 🎙حجت‌الاسلام دکتر زهره اخوان مقدم، دانشیار علوم قرآن و حدیث در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 📌قرآن کریم در مکه‌ای شروع به اصلاح جامعه کرده که زنان، اجباری به پوشش نداشته‌اند، گردن‌ها و زیورآلات آن‌ها پیدا بوده، حتی در محدوده جنسی هم محدودیتی بین زن و مرد نداشته‌اند. همان‌طور که می‌دانید هفت یا نُه نوع ازدواج در آن‌جا مطرح بوده، حتی ازدواج ضربدری هم داشته‌اند، یعنی هیچ‌گونه حجاب و مرز و پوششی در بین این‌ها مطرح نبوده است. در چنین جامعه‌ای قرآن ابتدا می‌آید فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی می‌کند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به‌مناسبت روز جهانی زن 📌 تربیت انقلابی و اسلامی زن مسلمان لینک آپارات و لینک یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفدهم) 💠 فلسفه صدرا و هویت زن 🖋دکتر محمدرضا کدخدایی، پژوهشگر مسائل زنان 🔰چرا برخی فلاسفه یا دانشمندان مسلمان مثل ملاصدرا و ملاهادی سبزواری، زنان را در شمار حیوانات قلمداد می‌کنند؟ 🔸ملاصدرا در کتاب مشهورش «اسفار»، زنان را در زمره حیوانات دانسته و ملاهادی سبزواری از شارحان حکمت متعالیه نیز در حاشیه‌اش بر اسفار از این عقیده ملاصدرا استقبال کرده است. 🔸ملاصدرا در اسفار می‌نویسد: «و از جمله فوائد آفرینش زمین برای انسان این است که خداوند آن را بستری برای زاد و ولد حیوانات گوناگون قرار داده است که بعضی برای خوردن هستند و بعضی برای سواری و زینت و بعضی برای حمل بار خلق شده‌اند و بعضی از این حیوانات (زنان) هم برای ازدواج خلق شده‌اند. همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «والله جعل لکم من انفسکم ازواجا» خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس‌سره) منتشر شد: ⏹یک قرن حافظه تاریخی روحانيت ✳️دیدگاههای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد: 📚 فایل ‌کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» دیدگاههای آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت اول 👇👇👇👇👇👇👇👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فکرت
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت
Part 01 @bedounetavaghof.mp3
15.62M
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت اول •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش اول) 💠واکاوی موعودگرایی فطری و نسبت آن با دین 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸چرا دین اسلام این همه بر عدالت مهدوی تاکید می‌‌نماید و تصویری آرمانی از عدالت به دست می‌‌دهد؟ آن چنان که گفته شد فطرت به اموری گفته می‌‌شود که برخاسته از کمال خواهی مطلق و تنفر از نقص می‌‌باشد و قطعاً انسان از مفهوم عدالت نیز چنین انتظار ویژه‌‌ای دارد. اکنون این پرسش مطرح می‌‌شود آیا عدالت بیرونی پاسخگوی عدالت‌خواهی درونی بشر بوده است؟ قطعاً پاسخ منفی است؛ اما از یک سو کمال‌خواهی عدالت‌طلبانه بشر عبث نیست از سوی دیگر، بشر به عدالت ایده آل خود نرسیده پس چگونه معادله عدالت فطری و درونی و عدالت بی‌رمق بیرونی؛ با مهدویت حل خواهد شد؟ 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰کرسی نقد و نظر 💠 راهبردها و راهکارهای تعمیق باورهای دینی ارائه کننده: دکتر ناصر عزیزی؛ عضو گروه کلام موسسه شناخت ناقد اول: دکترمحمدرضا خاکی قراملکی؛ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ناقد دوم: دکتر مجید احسن؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) دبیر علمی: دکتر حسن رضایی؛ مدیر گروه معارف اسلامی موسسه شناخت زمان: 24 اسفندماه، ساعت 10 الی 12 مکان:قم، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی لینک شرکت در کرسی: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 احیاگر فلسفه در حوزه علمیه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌کند؛ 🔘 دوره آشنایی با فقه اجتماعی اساتید دوره: 🔸حجت الاسلام دکتر مریجی (عضو هیأت مدیره انجمن و رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺اقتراحی در باب فقه اجتماعی 🔺فقه و تکنولوژی 🔸حجت الاسلام دکتر خیری (رئیس هیأت مدیره انجمن و رئیس دانشگاه آزاد قم) 🔺نظام اجتماعی و نظام هنجاری 🔸حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی (عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه و مفاهیم اجتماعی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر غفاری فر (عضو هیأت مدیره انجمن و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه اجتماعی در تراث شیعه 🔸حجت الاسلام دکتر عبدخدایی (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔺مناسبات فقه اجتماعی و فقه سیاسی 🔸جناب آقای دکتر شرف الدین (عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی رحمه‌الله علیه) 🔺فقه فرهنگ 🔸 حجت‌الاسلام دکتر ربانی (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار ع) 🔺چیستی و چرایی فقه اجتماعی 🔺جریان شناسی مکاتب فقهی در تولید فقه اجتماعی 🔸 حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی (عضو هیأت علمی و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه اجتماعی، الگوی تعامل فقه و علوم اجتماعی مدرن 🕰 زمان: چهارشنبه ها حضوری و مجازی ❇️ هزینه دوره:۸۰ هزار تومان 🗓 مهلت ثبت نام: ۲۵ اسفند 📱ثبت نام: 🔹آیدی @adminssoq 🔹و09376104941 ✅ به شرکت کنندگان از طرف انجمن مطالعات اجتماعی حوزه رسمی اعطا می شود. 🌐 @motaleate_ejtemai
🔰 اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، چنانچه ناظر به موضوعات مذکور، طرح پژوهشی ارائه شود، مشمول حمایت های مادی و معنوی خواهد بود. لطفا طرح های ارسالی را برای آیدی انجمن ارسال کنید. @adminssoq 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
💠 هر ملت آزاده و با شرفی حق طبیعی خود می‌داند که در مقابل زورگویی‌ها ایستادگی کند. هویت داشتن و ارزش قائل شدن برای خود، منطقی است قانع کننده برای ادامه دادن راه مقاومت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌مبنا و منطقِ نگاه به آیندۀ انقلاب: 💠 ساختن «چشم انداز» برای چهل سال دوّم انقلاب 🖋دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰چشم‌اندازپردازی به‌مثابه «تلاش دینی و انقلابی» نگاه به چهل‌سالۀ دوّم باید «علمی»، «مستند به معارف اسلامی»، «دلسوزانه» و «مؤمنانه به هدف انقلاب» باشد. کسانی که از بعضی از منابع نامطمئن و غیر دلسوز الهام می‌گیرند، آینده را جور دیگری تصویر می‌کنند؛ در حالی که اگر یک جمع دانای عاقلِ علاقه‌مندِ مؤمنِ اهل‌فکرِ متّکی به مبانی دینی را بگمارید به اینکه آینده را تصویر کنند، آیندۀ روشن و خوبی را تصویر خواهند کرد ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش دوم) 💠واکنش ادیان و مکاتب به میل فطری موعودگرایی 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸تفاوت شیعه در باور به موعودگرایی فطری علاوه بر وجوب موعود به موعود موجود نیز هست. علاوه بر اینکه وجود فطری موعود را لازم می‌‌داند؛ آن را حاضر نیز می‌‌داند. زیرا شیعه به این اصل مرصوص عمیقاً باورمند است که نمی‌‌توان به اصالت عالم منهای خلیفه‌الله قائل بود. تشیع اعتبار عالم را به قرار گرفتن آن در مدار ربوبیت الهی می‌شناسد که تحقق آن در وجود خلیفه‌الله ظهور کرده است. 🔸تشیع با استناد به گفتار پیامبر گرامی اسلام عدد امامان معصوم و جانشینان خود را دوازده نفر تعیین نموده است که یازده نفر از آنان در مسیر حفظ و بقای ارزش‌های توحیدی به شهادت رسیده‌‌اند و اینک بنا بر ضرورت عقلی و وجوب وجود حجت خدا در زمین به حضرت مهدی(عج) عاقلانه عشق می‌‌ورزد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
•┈••«فقیه آگاه»••┈• 📜 دیده‌بان اندیشه، شماره۳۶، اسفندماه ۱۴۰۰ ✴️ «بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» 🔻لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻نظر آیت‌الله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛ 🔻مخالفت آیت‌الله صافی با فلسفه و عرفان؛ 🔻استقلال حوزه از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻وحدت شیعه و سنی از منظر آیت‌الله صافی 🗞 لینک دانلود نشریه: http://fekrat.net/?p=8200 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net