Eslami Sazi.mp3
29.24M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی روششناسی فارابی در اسلامیسازی فلسفه یونان
🔻در راستای اولین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
🎙 با حضور:
#محسن_مهاجرنیا
#مهدی_عباس_زاده
#رضا_غلامی
#سیدکاظم_سیدباقری
⏰ سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
#گفتگو
🔰نگاهی آسیبشناسانه به کنشگری نخبگان در نظام حکمرانی
حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸چهرههای اندیشمند نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی و... بسیار صادقانه و واقعی از گفتوگو و مباحثه میان نخبگان استقبال میکردند و خودشان نیز در این زمینه غالباً پیشقدم بودند؛ اما متأسفانه رسوبات فرهنگ پیش از انقلاب هنوز وجود دارد؛ بهخصوص منفیبافیها و جهتدهی رسانههای بیرونی یک مانع است.
🔸آنچه که امروزه در این زمینه رسانهها میتوانند انجام دهند، در واقع شکستن و ذوب کردنِ یخِ گفتوگوی واقعی و آزاداندیشانه و تفکرانه در چارچوب اخلاق و رعایت حقوق دیگران به گونهی منطقی است. چنین کاری باعث زمینهسازی میان نخبگان میگردد تا آنها بتوانند میان خود به گفتگو بپردازند.
💢متن کامل گفتوگو در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
4_5868368920678764082.mp3
42.92M
#صوت
🔰تاثیر رئالیسم معرفتی در منظومه علوم انسانی
🎙 حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
آیت الله کعبی در تشریح احکام محارب: حقوق و قوانین کیفری، مبتنی بر تفسیرهای شخصی نیست دیگر باید توج
#گزارش
💠 مبانی فقهی و حقوقی مجازات محارب
♦️آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در نشستی با عنوان «پاسخ به پرسشها و شبهات در خصوص اجرای حکم محارب از منظر فقه و حقوق» که در خبرگزاری رسا برگزار شد، به مبانی و مسائل احکام محارب پرداخت.
👈مطالعه گزارش نشست در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
🔰گفتوگوی «فرهیختگان» با سیدجلال دهقانیفیروزآبادی استاد تمام رشته علوم سیاسی و روابط بینالملل :
💠 عموم تحلیلهای وقایع اخیر تقلیل گرایانه است
🔸حوادث اخیر را چه اعتراضات و چه اغتشاشات بنامیم -که به نظرم آمیزهای از هر دو است- پدیدهای چندوجهی و چندضلعی است که باید کلیت آن را تحلیل کرد. تحلیلهایی که ارائه شدهاند غالبا دچار نوعی تقلیلگرایی هستند و این حوادث را به یکی از ابعاد یا اهداف یا یکی از علل یا یکی از کنشگران آن تقلیل میدهند. این تقلیل کل به جزء است یا به جهت روششناختی، این فردگرایی روششناختی است، یعنی ما میخواهیم یک کل را براساس یک جزء آن تحلیل کنیم یا اراده کل را از جزء میکنیم. طبیعتا نادرست نیست ولی کاملا هم درست نخواهد بود و تنها یک وجهش را توضیح میدهد.
متن کامل گفتگو در سایت فرهیختگان
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#اختصاصی
🔰 برده خانگی قانع نمیشود!
🔸گاندی وقتی حرکت ضد استعماری خودش را آغاز کرد یکی از مشکلاتش همین گروه خائن و وطن فروش بود! همچنین نلسون ماندلا و تمام جنبشهای رهاییبخش تاریخ!
🔸حال که دقت میکنم میبینم این خودباختگان به قول جلال، هرهری مذهبِ التقاطیِ بیاصالت، پدیده جدیدی نیستند! گاه در موقعیت یک فرد معمولی بروز میکنند و گاه در جایگاه یک فرد به ظاهر فرهیخته و اندیشمند! گاه در کسوت عوام و گاه در کسوت خواص، گاه در جامهی یک کارگر و گاه در لباس یک سلبریتی که با پشتوانه شهرت ضریب میگیرد و تصاعدی شیوعی طاعونی پیدا میکند. بصیرتمندی که طبقه و شغل و عوام و خواص نمیشناسد.
🖋سمیه محسنی، کارشناس و پژوهشگر تاریخ
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
◽️شکاف نسلی واقعیت عینی دارد؟
📝 بررسی هویت دهه هشتادیها و واقعیت عینی از شکاف نسلی در تازه ترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛
🔻 زندگی انسان، حالت پیوستاری دارد و برداشتهای صفر و صدی از واقعیت اجتماعی، صحیح نیست، اگر به بُرشهای گزینشی از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و تصویر کلی و برداشت فراگیر از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوریهای منفی، بیانگر واقعیت نیست و این اقلیتِ مطلق اما پُرجلوه، اکثریت نیستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shekafnasli
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#اختصاصی
🔰 فضای مجازی و خلأ آموزش های مهارت پایه
🔸مهم ترین مسأله ،ناظر به شناخت و درک صحیح از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و مادامی که این درک و شناخت وجود نداشته باشد نمی توان راه حل درستی را شناسایی و بکار بست تا عوارض کمتری از حضور در فضای مجازی نصیب افراد و مخاطبان آن گردد.
🖋دکتر معصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاه
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
روز جهانی فلسفه.mp3
12.46M
#نشست
🔺فلسفه و جامعه
👤دکتر محمود صوفیانی
🗓 آذر ۱۴۰۱، دانشگاه تبریز
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#اختصاصی
🔰 زن ایرانی؛ مظلوم در برابر سناریوهای پرتکرار
🔸«زن شگفتانگیز» عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول 2017 ، داستان زن قهرمانی را روایت میکند که به کمک یک افسر اطلاعات انگلستان-بخوانید استعمار کهن- منجی جهان میشود، بدون اینکه مورد ستمی واقع شود؛ «مهاجم مقبره»، «بیوه سیاه»، «کاپیتان آلیتا» هم از نمونه فیلمهایی هستند که زن قهرمان غربی را روایت میکنند. آیا زنان غربی همگی پرنسس و قهرمانند؟ اگر چنین است فمینیسم از دل کدام رنج متولد شد؟ نگاهی به آمارهای تجاوز جنسی و خشونت علیه زنان با پیشتازی آمریکا، شاهد ظلم مستمر به زنان در غرب است؛ فیلم سینمایی «بامشل» فرار روبه جلویی است که سینمای غرب در پی رسوایی مجری باسابقه امپراطوری فاکس نیوز «راجر ایلز» در موضوع تجاوز جنسی به مجریان زن این شبکه داشت.
🖋زهرا راد، پژوهشگر عرصه زنان و خانواده
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
جلسه نقد الحاد مدرن شاکرین 1- انجمن کلام اسلامی حوزه.mp3
11.31M
🚨خطر انتشار اندیشه های آتئیسم (الحاد مدرن) در کشورهای اسلامی
🚨عمومی سازی الحاد از طریق عمومی سازی علم
🎤استاد حمیدرضا #شاکرین
✂️برشی از جلسات نقد الحاد مدرن
#جریان_آتئیسم
#کلام_جدید
#داوکینز
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
بررسی مختصات شخصیت و شاکله امام خمینی(ره)-227-55.mp3
463.4K
💠 برجسته کردن و الگو کردن حوزه نجف در مقابل حوزه قم بخاطر تضعیف اندیشه امام خمینی!
🎙 #استاد_امینی_نژاد
#مکتب_امام
#فقه_جهان_شمول
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💠 رسانه و جنگ ترکیبی و پیشینه آن
⁉️ رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند که دشمن با یک جنگ ترکیبی به مصاف ملت ایران آمده است. «رسانه» در «جنگ ترکیبی» چه جایگاهی دارد و کدام بخش از هندسه تهاجمی دشمن را تکمیل میکند؟
🔻 استفاده از عنصر #تبلیغات در نبردها و جنگها پیشینهای طولانی در تاریخ دارد؛ از رجزخوانی در جنگهای کهن گرفته تا پروپاگاندای نظامی در #جنگ_جهانی_دوم که هم توسط متفقین و هم متحدین به کار گرفته شد.
🔻 در جنگ اول خلیجفارس استفاده از رسانه در جنگ وارد مرحله جدیدی شد و خبرنگاران شبکه تلویزیونی سیانان (CNN) سوار بر تانکهای آمریکایی در حمله به عراق نقشآفرینی میکردند و عملیات و بمبارانها زنده پخش میشد. به تعبیر برخی از اندیشمندان مانند ژان بودریار، تصویر #جنگ_خلیجفارس در سیانان واقعیتر از خود جنگ بود.
🔻 اکنون آن چیزی که جدید است تحولات فناوری رسانه و امکانات جدیدی است که در اختیار دولتها و سازمانها و نهادها و نیز کنشگران غیردولتی قرار گرفته است. البته بسیاری از این کنشگران و بنیادها و اندیشکدهها در جهان هم وابستگیهای پنهان و آشکار دولتی دارند و از فناوریهای نوین رسانهای و روشهای جدید ارتباطات و اطلاعرسانی مبتنی بر #هوش_مصنوعی و #علوم_شناختی استفاده میکنند و عملیات مختلف تبلیغاتی و جنگ روانی بر پا میکنند.
🔻 اصطلاح «#جنگ_ترکیبی» (Hybrid warfare) نخستینبار در مطالعات راهبردی توسط یک تحلیلگر نظامی به نام فرانک هافمن در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان «منازعه در قرن ۲۱: ظهور جنگهای ترکیبی» به کار رفت. از نظر هافمن در جنگ ترکیبی علاوه بر فنون نظامی از ابزارهای غیرنظامی مانند #فشار_اقتصادی و #تحریم، #حملات_سایبری، و خصوصاً #عملیات_رسانهای و جنگ روانی استفاده میشود.
گفتوگوی رسانه KHAMENEI.IR، با آقای دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما
مطالعه کامل متن در پیوند زیر:
🌐 https://khl.ink/f/51532
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
🔰حضرت زهرا(س)؛ مرجع فکری و رفتاری زنان امروز
دکتر سیده معصومه طباطبایی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران
🔸جایگاه حضرت زهرا(س) را وقتی ما میتوانیم به درستی تبیین کنیم که شخصیت آن بانوی والا مقام را در موقعیت و نقشهای مختلفی که ایشان ایفا کردند، در کنار یکدیگر قرار داد تا نقش آفرینی حضرت را در عرصههای مختلف دختری، مادری، فرزندی و همسری در ساحتهای مختلفِ تربیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … ببینیم. از این رو برای رسیدن به شناخت دقیق و جامع نسبت به حضرت صدیقه طاهره(س) و رسیدن به ساحتهای تربیتی، اجتماعی و سیاسی ایشان؛ لازم است به این نکته اساسی دقت کنیم که وقتی ما میتوانیم جایگاه حضرت را به درستی تبیین کنیم که نسبت به حضرت در ابعاد مختلف شخصیتی ایشان شناخت داشته باشیم و چنین معرفیِ الگویی باید بر اساس اختصاصات زمانی و مکانی انجام گیرد.
💢متن کامل گفتوگو در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
| درنگ |
گفتگویی از جنس اندیشه
کاری از مجله تصویری فکرت
تیم تولید فکرت قصد دارد در برنامه "درنگ" پای دغدغههای صاحبنظران و نخبگان در عرصههای علوم انسانی بنشیند و برای رسیدنِ افکار درست به جامعه، ایدههایی را رسانهای کند. برای رسیدن به این مهم تولید برنامهی "درنگ" را آغاز کرد.
تا به حال سه قسمت از برنامه #درنگ تولید شده که #بزودی در فکرت تماشا داده خواهد شد.
#قسمت_اول
بررسی و تبیین کنشگری نخبگان در فضای ایران و جهان
#قسمت_دوم
نوجوان، رسانه و میکروسلبریتیها
#قسمت_سوم
نخبه و اعتراض و حدود نخبگی و حدّ اعتراضات
در این سه برنامه با کنشگران فرهنگی اجتماعی و رسانهای، نشستهایی ترتیب داده شد و پیرامون چند مساله به گفتگو نشستیم.
#بزودی برنامه درنگ در پیامرسانهای فکرت منتشر میشود.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
📸 گزارش تصویری
چهارمین نشست صمیمی شورای سردبیری فکرت با اصحاب رسانه و کنشگران فعال فضای مجازی و ارائه بحث ریشهیابی فلسفی روایت تصویری در جهان جدید توسط حجتالاسلام مهدیزاده، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در مجموعه شناخت برگزار شد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#پرونده_ویژه
«مصباح فکر» پیش روی مخاطبان فکرت
اگر خواسته باشیم نام یکی از بزرگترین اندیشمندان اسلامی را برده باشیم، بیشک نام علامه مصباح یزدی(ره) که سالیان متمادی دغدغه علوم اسلامی را داشت، به ذهن خطور خواهد کرد. اما چرا علامه مصباح؟! علامه افزون بر ویژگیها و امتیازات بسیار، در علوم مختلف اسلامی صاحبنظر بود و با عمدهترین رشتههای علوم انسانی نیز آشنایی عمیق و وثیقی داشت تا جایی که در بسیاری از این مباحث صاحب تألیف و نظریه است. آنچه تاکنون از ایشان به چاپ رسیده است، آثار فراوانی در دانشهایی همچون فلسفه، تفسیر، علومسیاسی، اخلاق، حقوق و تعلیم و تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی و روانشناسی است.
علامه را میتوان در سه بعد علمی ـ پژوهشی، اخلاقی ـ معنوی و سیاسی ـ اجتماعی منحصر به فرد دانست.
ایشان به سبب تسلط کافی و وافی به مسائل علوم و با جداکردن مرزهای مطالب از یکدیگر، از مخلوطشدن با بحثهای دیگر و بروز انواع مغالطات جلوگیری میکرد. سپس با قدرت فکری بالا و قوت تحلیل در بحثهای علمی در مباحث معرفتشناسی، هستیشناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، انسانشناسی و فلسفه سیاست و… مباحث متقنی را ارائه میداد.
این استاد برجسته جهان اسلام به دلیل دقت فوقالعاده در بحثهای علمی قوت نقد موشکافانه بسیار بالایی در نقد نظریات رقیب داشت. از این رو در دوران معاصر از موفقترین دانشمندان اسلامی در مناظرات علمی با ایدئولوگهای مارکسیسم و لیبرالیسم بهشمار میآمد.
علامه مصباح یزدی با نگاه توحیدی عمیقی که داشت و بر اساس مبانی اعتقادی، همه کمالات علم و حکمت و قدرت را از خدا میدانست، از این رو رمز توفیق امور اخلاقی و معنوی را در اطاعت و بندگی خدا میدید. همواره به این تکه کلام که «من هم یک سربازم» مانند سایر سربازان امام زمان(عج)، به طلبهها توصیه میکرد: تلاش کنید باور کنید سرباز امام زمان(عج) هستید.
اندیشه سیاسی اجتماعی علامه مصباح را میتوان از پررنگترین اضلاع شخصیت ایشان بر شمرد. ایشان از سال 42 تا پایان حیات، همواره بهعنوان یکی از نیروهای تأثیرگذار انقلاب اسلامی در مبارزه با نظام سلطه و رژیم طاغوتی مطرح بود.
ما در مجموعه رسانهای فکرت همانند سال گذشته برآن شدیم به مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی، پروندهای را با عنوان «مصباح فکر» دنبال کرده و به سؤالات زیر پاسخ دهیم و از همه اندیشمندان و صاحبنظران و پژوهشگران درخواست داشته برای ترویج اندیشه علامه مصباح، ما را در این پرونده یاری کنند.
محور نخست؛ وجوه ممیزه دیدگاه علامه مصباح(ره) در بازخوانی علوم انسانی غربی چیست؟
محور دوم؛ چرا غربگرایان در زمان حیات علامه مصباح(ره) به جای مقابله نظری و گفتمانی با ایشان، حربه توهین و تخریب را انتخاب کردند؟
محور سوم؛ برخی جریانهای غیرانقلابی درصدد انحراف افکار عمومی از شخصیت علامه مصباح بودند و اکنون نیز هستند؛ به نظر شما اگر سلوک ایشان بدون هیچ تحریفی در رسانهها و مجامع فرهنگی و علمی تبیین شود، شاهد چه ثمراتی هستیم؟
محور چهارم؛ آیا میتوان اندیشه علامه مصباح(ره) را اندیشهای پویا در برابر سکولاریزه کردن حکومت اسلامی و تحقق پروژه انگلیسی_آمریکایی در ایران برشمرد؟ برترین مؤلفههای فکری و عملی علامه در این زمینه چه بود؟
محور پنجم؛ ورود علامه مصباح(ره) در مباحث فقه سیاسی و اجتماعی چگونه بوده است؟
محور پایانی؛ درباره پرهیز علامه مصباح(ره) از فضای شهرتطلبی و کسب مرجعیت دینی (کرسی مرجعیت) برای ما بگویید. در حقیقت چه کلانمسائل دیگری برای علامه اهمیت داشت.
* دانیال بصیر، سردبیر فکرت
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
35.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_ویژه
#کلیپ
🔰 ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح
🎙دکتر آقاتهرانی در گفتگو با فکرت
▫️علامه مصباح با اینکه فیلسوفی بزرگ بودند، با اینکه فقیه بودند ولی هیچوقت ادعای اجتهاد و مرجعیت نداشتند. وظیفه خود را کارهایی که میکردند، میدانستند. خیلی تکلیفگرا بودند. کارهایی که دیگران بالای سر آن بودند ایشان احترام میکردند. دنبال پرکردن سنگرهای خالی نظام دینی بودند.
🔹خطرات عرفان را هم توجه داشتند. مرید و مریدبازی نداشتند. قائل به تربیت و تدریس و استاد و کتاب و کلاس و همه اینها بودند؛ اما به این معنا نبود که اینها از خدا بالاتر بروند.
🔗مشاهده گفتگو در سایت آپارات
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net