eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
984 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 گزارش تصویری ‌ چهارمین نشست صمیمی شورای سردبیری فکرت با اصحاب رسانه و کنشگران فعال فضای مجازی و ارائه بحث ریشه‌یابی فلسفی روایت تصویری در جهان جدید توسط حجت‌الاسلام مهدی‌زاده، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در مجموعه شناخت برگزار شد. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مصباح فکر» پیش روی مخاطبان فکرت اگر خواسته باشیم نام یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان اسلامی را برده باشیم، بی‌شک نام علامه مصباح یزدی(ره) که سالیان متمادی دغدغه علوم اسلامی را داشت، به ذهن خطور خواهد کرد. اما چرا علامه مصباح؟! علامه افزون بر ویژگی‌ها و امتیازات بسیار، در علوم مختلف اسلامی صاحب‌نظر بود و با عمده‌ترین رشته‌های علوم انسانی نیز آشنایی عمیق و وثیقی داشت تا جایی که در بسیاری از این مباحث صاحب تألیف و نظریه است. آنچه تاکنون از ایشان به چاپ رسیده است، آثار فراوانی در دانش‌هایی همچون فلسفه، تفسیر، علوم‌سیاسی، اخلاق، حقوق و تعلیم و تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. علامه را می‌توان در سه بعد علمی ـ پژوهشی، اخلاقی ـ معنوی و سیاسی ـ اجتماعی منحصر به فرد دانست. ایشان به سبب تسلط کافی و وافی به مسائل علوم و با جداکردن مرزهای مطالب از یکدیگر، از مخلوط‌شدن با بحث‌های دیگر و بروز انواع مغالطات جلوگیری می‌‌کرد. سپس با قدرت فکری بالا و قوت تحلیل در بحث‌های علمی در مباحث معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، انسان‌شناسی و فلسفه سیاست و… مباحث متقنی را ارائه می‌داد. این استاد برجسته جهان اسلام به دلیل دقت فوق‌العاده در بحث‌های علمی قوت نقد موشکافانه بسیار بالایی در نقد نظریات رقیب داشت. از این رو در دوران معاصر از موفق‌ترین دانشمندان اسلامی در مناظرات علمی با ایدئولوگ‌های مارکسیسم و لیبرالیسم به‌شمار می‌آمد. علامه مصباح یزدی با نگاه توحیدی عمیقی که داشت و بر اساس مبانی اعتقادی، همه کمالات علم و حکمت و قدرت را از خدا می‌دانست، از این رو رمز توفیق امور اخلاقی و معنوی را در اطاعت و بندگی خدا می‌دید. همواره به این تکه کلام که «من هم یک سربازم» مانند سایر سربازان امام زمان(عج)، به طلبه‌ها توصیه می‌کرد: تلاش کنید باور کنید سرباز امام زمان(عج) هستید. اندیشه سیاسی اجتماعی‌ علامه مصباح را می‌توان از پررنگ‌ترین اضلاع شخصیت ایشان بر شمرد. ایشان از سال 42 تا پایان حیات، همواره به‌عنوان یکی از نیروهای تأثیرگذار انقلاب اسلامی در مبارزه با نظام سلطه و رژیم طاغوتی مطرح بود. ما در مجموعه رسانه‌ای فکرت همانند سال گذشته برآن شدیم به مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی، پرونده‌ای را با عنوان «مصباح فکر» دنبال کرده و به سؤالات زیر پاسخ دهیم و از همه اندیشمندان و صاحب‌نظران و پژوهشگران درخواست داشته برای ترویج اندیشه علامه مصباح، ما را در این پرونده یاری کنند. محور نخست؛ وجوه ممیزه دیدگاه علامه مصباح(ره) در بازخوانی علوم انسانی غربی چیست؟ محور دوم؛ چرا غربگرایان در زمان حیات علامه مصباح(ره) به جای مقابله نظری و گفتمانی با ایشان، حربه توهین و تخریب را انتخاب کردند؟ محور سوم؛ برخی جریان‌های غیرانقلابی درصدد انحراف افکار عمومی از شخصیت علامه مصباح بودند و اکنون نیز هستند؛ به نظر شما اگر سلوک ایشان بدون هیچ تحریفی در رسانه‌ها و مجامع فرهنگی و علمی تبیین شود، شاهد چه ثمراتی هستیم؟ محور چهارم؛ آیا می‌توان اندیشه علامه مصباح(ره) را اندیشه‌ای پویا در برابر سکولاریزه کردن حکومت اسلامی و تحقق پروژه انگلیسی_آمریکایی در ایران برشمرد؟ برترین مؤلفه‌های فکری و عملی علامه در این زمینه چه بود؟ محور پنجم؛ ورود علامه مصباح(ره) در مباحث فقه سیاسی و اجتماعی چگونه بوده است؟ محور پایانی؛ درباره پرهیز علامه مصباح(ره) از فضای شهرت‌طلبی و کسب مرجعیت دینی (کرسی مرجعیت) برای ما بگویید. در حقیقت چه کلان‌مسائل دیگری برای علامه اهمیت داشت. * دانیال بصیر، سردبیر فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح 🎙دکتر آقاتهرانی در گفتگو با فکرت ▫️علامه مصباح با این‌که فیلسوفی بزرگ بودند، با این‌که فقیه بودند ولی هیچ‌وقت ادعای اجتهاد و مرجعیت نداشتند. وظیفه خود را کارهایی که می‌کردند، می‌دانستند. خیلی تکلیف‌گرا بودند. کارهایی که دیگران بالای سر آن بودند ایشان احترام می‌کردند. دنبال پرکردن سنگرهای خالی نظام دینی بودند. 🔹خطرات عرفان را هم توجه داشتند. مرید و مریدبازی نداشتند. قائل به تربیت و تدریس و استاد و کتاب و کلاس و همه این‌ها بودند؛ اما به این معنا نبود که این‌ها از خدا بالاتر بروند. 🔗مشاهده گفتگو در سایت آپارات 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
✳️استاد فکر ✅دومین کنگره بین‌‌المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره 1️⃣ پنج‌شنبه ۸دی‌ماه ۱۴۰۱ بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها 2️⃣ شنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱/ تهران، سالن اجلاس سران 3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره 🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/ 🌐@mesbahyazdi_ir 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مؤلفه‌های تمدن اسلامی در سیره و سلوک فاطمی ▪️باید در نظر داشت که زن در جامعه بشری دارای نقش تربیتی و مربیگری است. بسیاری از رسولان الهی که خود مربی بشریت هستند، از دامن یک زن به نبوت رسیده‌اند، چنان که حضرت موسی در دامن مادر و خواهر بزرگوارش پرورش یافت و رشد نمود. حضرت عیسی نیز در دامن زنی مانند مریم پرورش یافت و از دامن ایشان به مقام نبوت دست یافت و از دامن این بانو ظهور پیدا کرد. ▪️بعد از حضرت خدیجه (س)، دختر کوچک او و رسول خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) به‌عنوان یار و مونس ایشان بود چنان که پدرش او را‌ ام ابیها نامید.از آن سوی که رسول خدا(ص) ستون خیمه اسلام بودند و پایداری ایشان موجب پایداری و صحت مکتب اسلام می‌شد، حضرت فاطمه(س) با مراقبت و حمایت از رسول خدا(ص)، موجب تقویت جبهه اسلام شده و ثبات را برای جامعه اسلامی به ارمغان آوردند.و این در زمانی است که تمدن اسلامی در مرحله دعوت قرار دارد و هنوزآن استحکامات لازم برای این تمدن نو پا ایجاد نشده است و قطعاً سال‌های اولیه برای شکل‌گیری یک مکتب، فرهنگ و تمدن از اهمیت بسزایی برخوردار است. 🔗مطالعه یادداشت در روزنامه ایران 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
«مشق کلام» 🔰انجمن کلام اسلامی حوزه در نظر دارد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی(میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی و میز تعمیق باور دینی)جهت توانمندسازی دانش پژوهان در زمینه تحقیق روش‌مند و نگارش مقالات کلامی اقدام به برگزاری طرح مشق کلام نمایند؛ 🏵اهداف طرح: ✅1. توانمندسازی پژوهشگران حوزه کلام در شناسایی و تحلیل نیازها و تبدیل آنها به مسئله؛ ✅2. کاربست رویکرد اجتهادی در حل معضلات اعتقادی از طریق به کارگیری روش‌ها، مهارت‌های تحقیق و الگوهای جدید پژوهشی؛ ✅3. کارآمدسازی و چابک‌سازی فرآیند تحقیق و کاهش هزینة تمام‌شدۀ آن؛ ✅4. پیوند میان پژوهش، آموزش و تحقیقات کاربردی در دانش کلام؛ 🏵مخاطبین دوره: ✅سطح ۳ و ۴ ✅دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🏵مزایای دوره: ✅۱. اعطای گواهی رسمی دوره ✅۲. بهره مندی از اساتید مجرب ✅۳. تقدیر از ممتازین دوره ✅۴. چاپ مقالات برتر 🏵زمان برگزاری: 11دیماه 1401 🏵مکان برگزاری: قم/خیابان جمهوری/کوچه2/ فرعی اول سمت چپ/ساختمان انجمن های علمی حوزه 🏵مهلت ثبت نام تا تاریخ 10 دیماه 1401 🔰راه های ارتباطی 👨‍💻آیدی در پیام رسان ایتا @Id_kalam ☎️📱شماره تماس 09370510933_ 0253290575 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اعتراض مبالغه‌آمیز در نُت‌های ناآرام حجت‌‌الاسلام دکتر مجتبی فلاحتی، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس فقه موسیقی 🔸توماج صالحی نیز یک رپر بود که اتفاقاً کسی هم او را نمی‌شناخت، این آقا با اظهار نظرهای سیاسی و امنیتی خویش، شهرت خود را بالا برد و سپس زمانی‌که کار به مباحث امنیتی کشید، داستان چیز دیگری شد؛ حال چرا باید سیستم هنری کشور، اساساً موسیقی رپ را به رسمیت نشناسد؟ من بارها به دوستان حوزه هنری هم در تهران و هم در شهرستان‌ها عرض کرده‌ام که شما هنوز رپ را به رسمیت نمی‌شناسید و این یک چالش است و خود زمینه‌ساز انحراف موسیقی رپ است. 🔸همچنین آقای بحرانی که صداپیشه «جناب‌خان» بوده است، اظهار نظرهای امنیتی عجیبی علیه نظام کرد، بارها بنده عرض کردم که شخصیت‌سازی‌های موسیقایی، یک چاقوی دولبه‌ی تیز هستند که اتفاقاً اگر به آن‌ها توجه نشود، به راحتی می‌توانند تمام گذشته خود را انکار کنند و علیه نظام تیغ بکشند. 🔸ما یک عروسک را که تقریباً 99% مطالبی را که می‌خواند تقریباً شش و هشتی، رقص‌آور و حرام بود و متأسفانه صدا و سیما نیز به آن‌ها بها داد، تبدیل به چهره و نماد شدند و حال وقت سواری گرفتن ضدانقلاب از این‌هاست و ما دیدیم که چقدر راحت این شخصیت‌ها به مسیر دیگری رفتند. 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 محبت و غیرت علوی؛ نمادی از کل‌گرای مصلح 🔸کل‌گرایی در مباحث علوم اجتماعی در مخالفت با فردگرایی تعریف می‌شود و نگاه کل‌گرا بر آن است که طبیعت و جامعه «کل‌های ارگانیک» هستند که نمی‌توان از طریق تجزیه، اجزای آنها را فهم کرد؛ هرچند محبوبیت کنونی فردگرایی در فلسفه اجتماعی، سیاسی و اخلاقی غرب ناشی از ویژگی سودجویانه و لذت‌محور است که بر یک دیدگاه «فرواجتماعی» درباره انسان استوار است. 🔸در الگوی اسلامیِ کلان‌نگر، امام علی(ع) جامع اضداد است، زاهدی حکیم و بردباری بی‌باک، شجاعی عبادت‌گر و تهیدستی بخشنده؛ کسی که قدرت دارد در شرایط متفاوت و متضاد، رویکرد مناسب و صحیح را اتخاذ کند؛ در برابر ظالمان و مستکبران، قاهر و سخت باشد و در مقابل یتیمان، نرم و مهربان؛ زمانی به جهت رعایت مصالح اسلام در برابر هجوم به‌خانه‌اش، زبان بر کف می‌گیرد و سکون اختیار می‌کند؛ اما همان علی(ع) در برابر جسارت نبش قبر، دستمال زرد بر سر بسته و فریاد «لَأَسْقِيَنَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُمْ» سر می‌دهد. 🖋مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح 🎙دکتر آقاتهرانی در گفتگو با فکرت ▫️علامه مصباح با این‌که فیلسوفی بزرگ بودند، با این‌که فقیه بودند ولی هیچ‌وقت ادعای اجتهاد و مرجعیت نداشتند. وظیفه خود را کارهایی که می‌کردند، می‌دانستند. خیلی تکلیف‌گرا بودند. کارهایی که دیگران بالای سر آن بودند ایشان احترام می‌کردند. دنبال پرکردن سنگرهای خالی نظام دینی بودند. 🔗مشاهده گفتگو در آپارات 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر نجف لکزایی: «خبرگزاری علوم انسانی اسلامی» راه‌اندازی شود 🔸به گزارش «فکرت»، آنچه در پیش می‌آید بخش‌هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در اختتامیه سومین همایش «علوم انسانی_اسلامی، پژوهش و فناوری» مطرح شد. 🔰«امروزه در راستای ایجاد تحول مطلوب در عرصه علوم انسانی- اسلامی به شدت نیازمند هم افزایی و همگرایی دستگاه و نهادهای ذیربط به خصوص همکاری پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی هستیم. به عنوان نمونه پیشنهاد ما این است که دستگاه و مراکز مختلف با توجه به ظرفیت های خودشان از جمله مراکز آموزشی یا پژوهشی و چه آموزشی پژوهشی ها، به عنوان پایلوت و نمونه برای ارتقای یک رشته انتخاب شوند. البته این کار را وزارت علوم می تواند انجام دهد و مهم آن است که از آن رشته حمایت شود تا بتوان گفت آن مجموعه محور آن رشته شده است. 🔸پیشنهاد بعدی ناظر به لزوم کمک به مأموریت یابی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حوزه ارتقاء علوم انسانی است که وزارت علوم کاملاً در محور کار خودش قرارداده است. ▪️پیشنهاد سوم نیز راه اندازی مجلات بین المللی برای ارائه و تبیین دستاورد های علوم انسانی -اسلامی است تا با کمک وزارت علوم، مراکز بتوانند به زبان غیر فارسی نیز مرجعیت علمی را به دست آورند. ▪️پیشنهاد بعدی، انتشار کتاب های بین المللی به زبان غیرفارسی از دستاورد های علوم انسانی- اسلامی است که باید این تصمیم نیز در دستور کار قرار گرفته و اگر پژوهشگاه ها و دانشگاه هایی اعلام آمادگی کردند، این مهم مورد حمایت وزارت علوم قرار بگیرند. 🔸آخرین پیشنهاد بنده نیز تأسیس یک خبرگزاری در حوزه علوم انسانی اسلامی است. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که در این حوزه خیلی ضعیف هستیم و بخش عمده‌ای از پژوهش‌ها تولید می شوند اما دست پژوهشگاه می مانند و متخصصانی را نیاز دارد که مقوله ترویج این پژوهش‌ها را پیگیر باشند و نهادی که می تواند این کار را انجام دهد حداقل یک خبرگزاری تخصصی است. ▪️البته ناظر به مأموریت رسانه ملی آن چه قابل توجه است این که در صداوسیما تنها شبکه چهار می تواند این کار را انجام دهد که آن هم بسیار ظرفیت محدودی دارد، ضمن آن که ما در مجلات هم مجلاتی نداریم که بتواند کار ترویج را انجام دهد و یا اگر خبرگزاری‌های فعلی گروهی را با این عنوان ایجاد کردند، این مسأله باید مورد حمایت جدی وزارت علوم قرار بگیرد.» 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دستجات سه‌گانه اجتماعی - جلسه اول ▪️جلسه اول سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در فاطمیه ۱۴۴۴ در مسجد الرسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شهرستان آمل با موضوع دستجات سه‌گانه اجتماعی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دستجات سه‌گانه اجتماعی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در فاطمیه ۱۴۴۴ در مسجد الرسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شهرستان آمل با موضوع دستجات سه‌گانه اجتماعی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰جهاد تبیین با سیره و سلوک حضرت زهرا (س) عجین است حجت‌الاسلام دکتر قاسم رزاقی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️زمانی‌که ما در سیره سیاسی بانوی دوعالم می‌نگریم و دفاع او را از امیر مؤمنان(ع) مشاهده می‌کنیم، این گونه دفاع‌کردن را ریشه در حق‌گرایی حضرت می‌بینیم. حضرت زهرا(س) مصداق أتم حق را امیرالمؤمنین(ع) یافت و این‌گونه به سراغ او می‌رود و از ایشان حمایت می‌کند. ▪️حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبگانی انقلاب بی‌شک می‌توانند نقش مهم و مؤثری در این جریان داشته باشند و می‌توان این تعبیر را به کار برد که جهاد تبیین به نتیجه نمی‌رسد مگر این‌که نهادهای نخبگانی وارد عمل شوند. این نهادها با تعمیق‌بخشی و تبیین‌گری به باورهای دینی، انقلاب و ... می‌توانند نقش خود را ایفا کنند. ▪️و غفلت‌ها و غبار فتنه‌ها برخی را از فرهنگ اسلامی فاصله می‌دهد که جهاد تبیین باید به میدان آید؛ جامعه نخبگانی نیز در این زمینه نقش آفرینی خواهند کرد. 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش شناسی علامه مصباح در پیوند علوم قدیم و جدید 🎙دکتر ناصر سقای بی‌ریا ▫️علامه مصباح عده‌ای شاگردان خود را مأمور کردند تا در سه رشته اعتقادات، بصیرت، اخلاق و در سه سطح مختلف، کتاب‌هایی را پیدا و به جوانان مشتاق معرفی کنند. این همان سه بعدی است که ایشان در آنها ممحض شدند. علامه با حقایقی که از طریق وحی و احادیث و فلسفه به آن رسیده بودند، بنایی را ایجاد کرده بودند. حضرت استاد مانند یک دستگاهی بودند که با توجه به آن سه بعد، تمام مبانی، اقتضائات، جایگاه اشیاء، تقدم و تأخر و منطقشان براساس حساب و کتاب است. هنگامی که از ایشان سوالی می‌پرسیدیم، سوال را در این مجموعه می‌گذاشتند و تفکر می‌کردند. ▫️استاد مصباح به‌گونه‌ای تفکر می‌کردند که ما گمان فراموشی سوال را بر ایشان می‌بردیم اما ایشان بعد از ده دقیقه شروع به پاسخ‌دادن می‌کردند. پاسخ ایشان دارای ابعاد بود و هر نکته‌ای از علوم را که در بحث جای داشت، بیان می‌کردند تا به نتیجه‌گیری برسند. این سیر در تمام مشورت‌هایی که با ایشان انجام می‌شد، جاری بود. ایشان حتی جنبه‌های الهی موضوع بحث را به ما می‌فرمودند و بعد از مشورت با ایشان موضوع بحث به‌صورت کامل برای ما روشن می‌شد. ▪️آیت الله مصباح مانند یک پزشک حاذق که بیماری و درمان را به‌طور کامل برای بیمار توضیح می‌دهد، بودند و در آن تفصیل، هیچ‌گاه امر به کاری نمی‌کردند بلکه اجازه می‌دادند تا خودمان انتخاب کنیم. 🔗 مشاهده گفتگو در آپارات 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 پنجه در پنجه پروتستانیسم اسلامی 🔸منظومه فکری آیت‌الله مصباح، وجه مشترک و ستون فقرات مجموعه علوم انسانی انسان است که ابعاد وجودی او را تشکیل می‌دهند؛ این علوم به شناخت انسان و توصیف، تبیین و تفسیر پدیده‌‌های انسانی از آن جهت که انسانی‌‌اند و جهت‌‌بخشی به کنش و واکنش‌های انسان می‌‌پردازند که مجموعه‌‌ای از موضوعات و اهداف علوم انسانی را شامل می‌‌شود. 🖋مهدی جبرائیلی، پژوهشگر عرصه رسانه 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
پژوهشگاه‌های علوم انسانی تقسیم کار مشخصی داشته باشند ▪️اختتامیه سومین همایش «علوم انسانی_اسلامی، پژوهش و فناوری» به شکل برخط در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ▪️آیت الله علی اکبر رشاد در این همایش گفت: همه ما سال‌هاست که مسأله علوم انسانی، اصلاح، ارتقای، آسیب، تولید، توسعه، ترویج و احیانا کاربردی سازی این حوزه وسیع را در دستورکار داریم و رهبر خردمند و فرهمند و تیزهوش و آینده نگر نیز به این مسأله اهتمام دارند و مرتب در خلال رهنمودها و تدابیرشان به این موضوع می‌پردازند. 🔗 مطالعه گزارش در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
گفتگوی سردبیر فکرت با حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح یزدی درباره روش‌ علامه مصباح در اسلامی‌سازی علوم انسانی این گفتگو بزودی در فکرت منتشر خواهد شد. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 جنگ شناختی؛ پاشنه آشیل امنیت ایران 🔸روح الامین سعیدی دکترای روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در تحلیل حوادث اخیر کشور، با اشاره به مفهوم امنیت، آن را هدف اصلی جوامع دانست و تاکید کرد اهداف دیگری که به عنوان منافع ملی مطرح می‌شوند، ذیل مفهوم امنیت قرار می‌گیرند. 🔸ما در حوادث اخیر با یک جنگ شناختی تمام عیار مواجه شدیم که در مدیریت ادراک مردم به شدت تأثیرگذار بود. جنگ شناختی یا cognitive warfare یکی از ابعاد جدید جنگ است که در سند امنیتی ناتو آن را به عنوان بعد ششم جنگ در نظر گرفته‌اند. 🔸اگر بخواهیم جنگ شناختی را تعریف کنیم، جنگی است که شناخت و ادراک انسان را نسبت به وقایع پیرامون مورد هدف قرار می‌دهد و ادراک انسان را مختل می‌کند. به نوعی در راستای مدیریت ادراک عمل می‌کند. بنابراین میدان نبرد در این جنگ اصطلاحاً ذهن انسان است و هدف این است که باورهای شما و بعد کنش شما مطابق با اهداف مهاجم تغییر کند. 🔗 مطالعه گفتگو در خبرگزاری مهر 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net