eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
کرسی ولایت سیاسی زنان.mp3
32.2M
| صوت کرسی «ولایت سیاسی زنان در قرآن» 🔸ارائه دهنده:«سرکار خانم طاهره حیاتی» 🔹ناقد:«حجت‌الاسلام محمد صادق فاضل» 🔸دبیر: «حجت‌الاسلام محسن افروغ» 🗓زمان: شنبه ۲۰ اسفندماه @motaleate_ejtemai 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ اســتــراتـــژی امـیـد 🖋محمدمهدی موسوی؛ نویسنده و پژوهشگر ▪️امروزه مهدویت مقوله‌ای بینارشته‌ای محسوب می‌شود، بحثی در حوزه روان شناسی مهدویت وجود دارد که مهدویت و انتظار سبب کاهش اضطراب‌های اجتماعی می‌شود، در همین خصوص نیز کتاب ارزشمندی با عنوان «روان شناسی انتظار» به زیور طبع آراسته شده است. ▪️اگر نگاهی دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، درمی‌یابیم که از مطالبات مهم رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برای پیمودن گام دوم، تأکید بر فرهنگ و آموزه‌های ناب مهدویت است. 🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ جامعه نمی‌خواهد بی‌دین باشد ▪️یکی از جنبه‌هایی که در ماه‌های گذشته درباره حوادث ۱۴۰۱ در گفت‌وگوها کمتر به آن پرداخته شده، سویه‌های دینی این حوادث بوده است. سوال این است که آیا پایگاه‌های دینی و دین به‌مثابه مرجع بیرونی نسبتی با این حوادث داشت و آیا از رفتارها، شعارها و مواضع لیدرها و کنشگران این حوادث می‌توان نکته‌ای در این باره استنتاج کرد؟ آیا حوادث اخیر به‌ معنی گرایش عموم جامعه ایران به بی‌دینی است؟ ▪️برای پاسخ به این سوالات سراغ محسن صبوریان، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم اجتماعی تهران و جبار رحمانی عضو هیات‌علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رفتیم. مشروح این نشست را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 🖇 مطالعه گزارش در فرهیختگان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ آغاز قانون‌مداری و نظم اجتماعی 🖋مریم اسماعیلی پرزان، دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی ▪️انسان در جایگاه موجود اجتماعی، به این حقیقت اذعان دارد که برای نگاهداری خود و اجتماع پیرامونش، لازم است قواعدی بر روابط شخصی او حکومت کند تا از طریق آن، نظم اجتماعی تحقق پیدا کند. ▪️نداشتن تعاملات اجتماعی صحیح با دیگران، مقاومت در برابر هنجارهای اجتماعی، داشتن جامعه گرایی مشروط و استفاده ابزاری از انسان‌ها، بی‌تفاوتی نسبت به واقعیت‌ها و پدیده‌های اجتماعی، ویژگی‌ خانواده‌های جامعه‌گریز به شمار می‌رود. ▪️یکی از اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی، نهاد خانواده است که بدون تردید، نقش بسیار مؤثری در قانون‌مداری، حمایت از قانون و هنجارهای اجتماعی افراد جامعه دارد. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی.mp3
50.41M
🔰کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی 🎙ارائه دهنده : پرفسور محمد لگنهاوزن 📒ناقد : دکتر سید صادق حقیقت 📅زمان : شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
در میزگرد روزنامه فرهیختگان مطرح و بررسی شد؛ ✅ آیا جامعه ایرانی در سال 1401 دیندارتر شده است؟ ▪️ جبار رحمانی با اشاره به این که برخلاف برخی تحلیل ها، داده‌های موجود نشان نمی‌دهد که در جامعه ایرانی دین امری خنثی باشد، ابراز می دارد: «یک سطح از تجلی دین را داریم که آدم‌های ما و گروه‌ها و اقشار مختلف آن را در زیست روزمره خود تجربه می‌کنند. مناسبت‌ها، باور‌ها و عقاید خود را دارند و برحسب آنها شروع به معنابخشی به زندگی می‌کنند. ▪️صبوریان نیز با اشاره به این که اگر روی تعریفی از دین به توافق نرسیم امکان سنجش دینداری نداریم، اظهار می دارد: به عقیده من به‌عنوان یک ناظر لااقل تا یکی دو سال دیگر نمی‌توان در این مورد حرفی زد. باید نتایج پیمایش‌ها بیرون بیاید و اینها را با قبلی‌ها مقایسه کنیم.» ▪️ رحمانی نیز در ادامه بحث خود می گوید: «اگر بخواهیم سراغ پیمایش‌های دینداری برویم، آنها نشان می‌دهند جامعه ایرانی دیندار است. طبق همان قواعد و گویه‌هایی که از دل شریعت آمده است ما به‌عنوان اصحاب علوم اجتماعی آنچه را در جامعه به‌عنوان دین خوانده می‌شود، دین می‌گیریم. اینکه اصحاب الهیات آن را قبول دارد یا ندارند، این مناقشه الهیاتی است و آن را کنار می‌گذاریم.» 🖇متن کامل گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ ستمی به ‌نام «برابری جنسیتی» 🖋مخدره چمن‌خواه، کارشناس مدیریت خانواده ▪️فمینیسم برای جلوه کردن و پرچم دادن به جنبش خود به لباس‌های لیبرالیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم، پسا مدرنیته و پسا ساختارگرایی در آمد تا ذیل این تفکرات اومانیستی(انسان محوری) دم از حقوق زنان و برابری دوجنس بزند. ▪️فمنیست‌ها قدرت را مفهومی انسان‌محور می‌دانند و برای آن اصالت ذاتی قائل هستند، اما بازخوانی اسلام از قدرت، معطوف به هدف الهی و توجه به وحی در شئون اجتماعی است. ▪️موضوع قدرت و توزیع عادلانۀ آن میان زن و مرد، از موضوعات مهم و مناقشه‌برانگیز در عصر حاضر به ‌حساب می‌آید و توجه بسیاری از نظریه‌پردازان را به‌سوی خود جلب کرده است. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| تأثیر «پیام‌های فطری» در رسانه 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال می‌کنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را می‌پذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روش‌های مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟ ▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازه‌ی فهمشان صحبت کنید. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد می‌شد بحث را ادامه نمی‌دادند. اگر می‌شنویم که ائمه تقیه می‌کردند منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. در هر علم و رشته‌ای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمی‌کند؛ بلکه باعث تخریب و کج‌فهمی آن مطلب خواهد شد. 📺 تماشای فایل با کیفیت در: 🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
اندیشه سیدجواد طباطبایی در بوته نقد حوزویان؛ ✅ «ایرانشهر» ادبیات انقلاب اسلامی و شیعی را نفهیمد / طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی بود ▪️حجت الاسلام آقاجانلو: همه می‌دانیم جدل و خطابه معمولاً مشتری دارد و عامل جاذبه است؛ اما به نظر بنده آقای طباطبایی با وزانت علمی که داشته به علت بی‌مبنایی و بی‌روشی، مباحثش در سطح متوسطی قرار می گیرد. ▪️دکتر رستمی کیا: به نظرم آقای طباطبایی حتی ساختارگرا هم به شمار نمی‌رود، چون نوع صورت‌بندی و مفصل بندی از دال مرکزی مباحث باعث شده که ساختار منضبطی هم از ایران و اسلام در آثارشان نبینیم و چه خوب است که حوزویان به این منظر به طور جدی توجه کرده و ورود یابند. ▪️حجت الاسلام اسدپور: ادبیات و نوع تفکر آقای طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی است؛ از این رو نگاه او به اندیشه یک نگاه متجددانه و مدرن است و نمی تواند با اندیشه با رویکرد سنتی ارتباط مناسبی برقرار کند. مرحوم آقای طباطبایی از کسانی است که یکی از انتقاداتش به روشنفکران این بود که شما برج عاج نشین هستید، اما به نظر می رسد که تحلیل‌های اخیر خود ایشان نشان داد که او نیز روی همان برج عاجی قرار دارد که روشنفکران با همان فاصله از جامعه نشسته اند و به همین خاطر نتوانست با ادبیات انقلاب اسلامی و فرهنگ شیعی ایرانی ارتباط لازم را برقرار کند و با این مباحث بیگانه است. 🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
مدرسه انقلاب اسلامی 07 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب.mp3
40.08M
🔰 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب 🎙ارائه دهنده : دکتر مختار شیخ حسینی ◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒ناقد : دکتر رسول نوروزی فیروز ◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅زمان: چهار شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net