eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ا فلسفه سیاسی حیات معقول ◾️علامه جعفری انسان معاصر را دچار یکسری مشکلات و معضلات وبحران‌های بعضا لاینحل می‌داند که اگر با طرحی فلسفی نتوان آن رانجات داد، دچار عواقب بسیار خطرناکی است ؛ اگرچه تاکنون نیز دچار دردهای بزرگی شده است، که هر یک به مصیبتی بزرگ برای زندگی بشر تبدیل شده‌اند. وی دردهای بزرگی را که بشر امروز دچار شده، ناشی از حاکمیت نگرش و تفکر اومانیستی و مادی گرایانه بر زندگی بشرمی داند و آثار آن را بی معنی شدن جهان هستی، نگاه شی ءگونه انسان محور و انحصار حیات در حیات طبیعی و مادی و رفع نیازمندی های آن می داند. ◾️علامه جعفری ضمن نقد و نفی فلسفه های مادی، ضرورت داشتن نگرش فلسفی با جهت الهی برای حیات و زندگی را واضح و روشن می داند. به عقیده وی، باید در جامعه تعقل همگانی ایجاد کرد تا همیشه همه افراد جامعه، از افکار، اعمال و رفتارهای خود پرسش فلسفی داشته باشند و در عین حال بتوانند بدانها پاسخ معقول بدهند. فلسفه اصلی ضروری برای زندگی بشر است. ◾️ فلسفه، یعنی فکر، تأمل، اندیشیدن، واین امر همه شئون حیات آدمی و اصول زندگی انسان را در بر می گیرد.فلسفه به این معنی یک پیشرفت و حرکت در عمق و تحول، گردیدن وشدن است ؛ چون به طرح سؤالات اساسی پرداخته و اهتمام به پاسخ آنهاداشته ؛ در حالی که علوم تجربی امروزی، حرکت در عرض و سطح دارند ؛ اما فلسفه مبانی اصول عملی هر جامعه را شکل می دهد و بافرهنگ آن جامعه عجین شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘 ا تضعیف اراده‌ها در جنگ شناختی دکتر علی نهاوندی، در نشست علمی مبانی فقهی جنگ شناختی: ◾️دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و ..‌ را در خود دارد. این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با ابزار هنر و رسانه و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است. ◾️جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است. مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است. ◾️رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی غافلگیر شد و در این ماجرا، حماس عملیات بزرگی انجام داد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این که هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند. در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت. ◾️در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جزو سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.براساس مبانی فقه، اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_اول ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
| خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی ▪️این تصور که ادیان باعث خشونت‌اند، اسطوره‌ای رایج و وسیع در عالم غرب است. از دانشجوی نوآموز کالج‌ها تا استادان جامعه‌شناسی و نشریه‌های بزرگ پژوهشی. اما آیا در ترغیب به خشونت، تفاوت بنیادینی میان امر دینی و امر عرفی مشهود است؟ ▪️اساسا در خشونت‌های کلان پیشامدرنیسم مفهوم «دین» از چنان آمیختگی و پیوند عمیق و ناگسستنی با سایر امور اجتماعی برخوردار بود که جداسازی دین از سایر مفاهیم، به عنوان علتی برای خشونت‌های آن عصر، امری است تقریبا ناممکن. لذا اگرچه تاریخ آن روزگار، مملو از جنگ‌ها و خشونت‌هاست اما به دلیل ممزوج بودن امر دینی و غیردینی، نمیتوان حضور دین را علت تامه خشونت‌ها برشمرد؛ گرچه انکار مطلق خوانش‌های خشونت‌طلبانه از دین هم برای برخی از جنگ‌های آن عصر، غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. ▪️قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی به دلیل اوج‌گیری دیوانه‌وار جنگ‌های اروپایی، آغازی شدند بر گسترش بحث پیرامون «خشونت دینی». اما اگر جنگ‌های اروپایی فقط بر پایه عقاید مذهبی و تعصب‌های فرقه‌ای شکل می‌گرفت، نباید شاهد جنگیدن دوشادوش کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها می‌شدیم؛ درحالی که آن‌ها غالبا چنین می‌کردند. ▪️برای مثال در جنگ سی‌ساله مشهور اروپائیان، که یکی از مهم‌ترین استنادات طرفداران خشونت‌آور بودن دین است، فرانسه پس از الحاق به جنگ با وجود اینکه پیرو مذهب ملی کاتولیک بود، برای تقابل با پادشاهی رقیب خود، هابسبورگ، که او هم کاتالویک بود، در جبهه پروتسان‌ها جنگید! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت