⁉️ همه میدونن یه آتشنشان، یه پزشک یا مثلا یه راننده تاکسی تو جامعه چیکار میکنه.
ولی خود تو که داری این متن رو میخونی
⭕️ میدونی یه طلبه تو جامعه چیکاره هست ؟
🔰اینجا در موردش حرف زدیم🔰
📻 ۸ پادکست صوتی رایگان با موضوع هویت طلبگی در عصر انقلاب اسلامی 🔻🔻
eitaa.com/radiorevayat/246
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا#عصر_پرسش
☑️ دولت معمار در الگوی حکمرانی
حجتالاسلام دکتر رضا لکزایی
▪️حکومت اسلامی را مبتنی بر مدلهای مختلفی میتوان تحلیل نمود که مدل امامت و امت یکی از آنهاست که مبانی مردمسالاری دینی را نیز در درون آن نهفته است. در این بین سه عنصر مکتب، امت و امامت مولفههای اصلی مدل را تشکیل میدهند و در این مدل هر یک جایگاهی را در اختیار دارند.
➕فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️پژوهش در طراز تمدنی باید دو ویژگی مهم داشتهباشد و به منظور دو هدف است. رسیدن به مرجعیت علمی و پاسخ به نیازهای کنونی و آینده.
✔️اگر این دو ملاک را مبنا قرار دهیم. دو سؤال پیش میآید؛ آیا پژوهشهای انجامشده، در راستای مرجعیت علمی آینده کشور است؟ و سؤال دوم اینکه آیا سیر و سامان پژوهش بهسوی حل مسائل روز حرکت میکند؟
🎙دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕 گزیدهای از سخنان دکتر مسعود معینیپور در دومین نشست از سلسله نشستهای بازخوانی «ایدههای وحدت حوزه و دانشگاه»
☑️ بیگانگی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی
▪️ اگر علوم انسانی اسلامی یا جریان تحول در علوم انسانی نقطه اشتراک تمام این ساختارهای علمی و ساختارهای کنشگری را پیدا کند و بر سر آن محورها و مسائل آن اصرار ورزیده و به مسألهپردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمدهای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد.
▪️ جریان تحول در علوم انسانی و یا جریان علوم انسانی اسلامی، نتوانسته است هیچ کنش جمعی را در فضای تودههای اجتماعی ایجاد کند. در تجربهی دنیای مدرن و حضور نهاد علم و ارتباطی که با جریان توده مردم در کشورهای دیگر وجود دارد، میبینیم آنقدر قدرتمند مسئلههای جاری زندگی مردم درک میشود و توان تبدیل جریان علم و مسئلههای علمی به مسئلههای انضمامی زندگی مردم وجود دارد که خود به خود در اعتبار بخشی، همراهی و در مشارکت با تحول جریان علم، یک کنش جمعی شکل میگیرد.
▪️ فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورتبندی کرد. همچنین به ساختارهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاستگذاری فکر کرد و برای آن به صورت خاص برنامهریزی کرد و مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود.
➕مطالعه گزارش «در وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت | #نشست
🎧نوع مواجه جریان روشنفکری ایران با مساله اسرائیل
👤دکتر شجاعی زند
🔰از آغاز این بحران، روشنفکران و اندیشمندان جوامع مختلف، آرای متفاوتی دراینباره ابراز کردهاند. جبههبندیهای ایدئولوژیکی نیز پیرامون این بحران شکل گرفته و گاه حتی متاثر از واقعیتهای میدان عمل و کنش و واکنشهای طرفین درگیر، چرخشهایی نیز در قضاوتها و موضعگیریها ایجاد شده است. این امر در فضای فکری و سیاسی ایران نیز مسبوقبهسابقه است و میتوان ردپای آن را در تاریخ معاصر ایران رصد کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #هفته_پژوهش
☑️ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
👤دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘#هم_اکنون
☑️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی در دوازدهمین محفل فکرت:
▪️برای تحقق جهاد علمی سه پیش نیاز لازم است؛
۱-وحدت حوزه و دانشگاه
۲-استقلال حوزه و دانشگاه
۳- نیازشناسی در حوزه و دانشگاه
▪️شاخصه های فعالیت جهادی و برکات آن باید برای توده های مردم و از جمله حوزویان و دانشگاهیان به درستی تبیین شود
.
▪️عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز ایجاد مشکلات جدی در عرصه های مختلف جامعه میشود.
✔️فایل صوتی و گزارش متنی و تصویری این محفل به زودی منتشر میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند:
🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔰در این درسگفتار سرفصلهای زیر را به بحث و بررسی مینشینیم:
۱. نگاه نظاممند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان )
۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید
۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری
۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام
۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان
۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه)
۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری
🔸سهشنبههای زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🌕 #درس_نوشت ا #یلدا
☑️ ضعف سالمندی
📝 آیتالله جوادی آملی
◾️یك آدم پیر اگر ضعیف بشود اینكه نقص نیست، این الآن باید بارِ كمتری داشته باشد به فكر خودش باشد، این باید به فكر رفتن باشد نه به فكر خوردن و خوابیدن! ما وسایل خوردن و خوابیدن را از او می گیریم كه این بیدار باشد، اینکه چیز خوبی است.
◾️نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿فِی الْخَلْقِ﴾؛ اما آن كسی كه جنبه «فی الأمر»ش یعنی جنبه روحش ضعیف بشود، این یك نحو عذاب است که آن را به نحو موجبه جزئیه فرمود، فرمود: ﴿وَمِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ من بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾. بعضی ها هستند كه در دوران پیری، خرفت میشوند، این یک عذاب است.
◾️این یك كودك نود ساله است؛ الآن هم وقتی #شب_یلدا شد میخواهد حرف بزند میگوید ما وقتی كه جوان بودیم این قدر میخوردیم! خب این یك بچه هشتاد ساله است، یك بچه نود ساله است، این كه عاقل نشد.
◾️فرمود همان مقدار فهمی هم كه دارد از او میگیریم: ﴿مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ نه اینکه همهتان این طور میشوید،
آنهایی كه با #قرآن بودند، با #روایات بودند، در دوران پیری، عاقلترند، محترمترند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘#ویراستی ا #مدرنیته
☑️ نفوذ نرم
◾️فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورتبندی کرد. همچنین مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود.
📢 دکتر مسعود معینی پور
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
بهعنوان پژوهشگر، همچنان در انتظار مناظره با آقای دکتر سیدصادق حقیقت دربارهی نسبتهایی که در برنامهی شیوه به علامه مصباح دادند هستم. به مجری برنامه اطلاع دادم و ایشان نیز با مدیر شبکه مطرح کردهاند. اگر رسانهی ملی چنین امکانی ندارد، یکی از تشکلهای دانشجویی برای برگزاری این مناظره، پیشقدم شوند.
پ.ن:
واقعا چرا بعد از گذشت یک هفته، آقای دکتر سیدصادق حقیقت مناظره را قبول نکردهاند؟!
مگر ایشان در سخنان خویش تردیدی دارند؟!
مگر گفتگو و تضارب آراء، مطلوب طیف فکری ایشان نیست؟!
چرا مسئولیت نظری گفتههایمان را نمیپذیریم و حاضر نیستیم نسبت به مواضع خویش دفاع داشته باشیم؟!
تا کی منطق، بزن و در رو باید حاکم شود؟!
آقای دکتر سیدصادق حقیقت از چه نگران است؟
فکرت به عنوان یک رسانهای نخبگانی حاضر است که پذیرای این مناظره باشد.
با تماسی که با آقای جمشیدی گرفته شد، ایشان جهت مناظره با دکتر سیدصادق حقیقت در محفل فکرت اعلام آمادگی کردند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #یلدا
☑️ اسلام و شب یلدا
◾️برنامه اسلام در مقابل آیینهای محلّی جوامعی که مسلمان شدهاند، مبارزه با سنتهای آنان نبوده و نیست. اگر آن سنت، موافق با آموزههای دین اسلام بوده و یا دستکم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید در عید نوروز که حتی بزرگان دین بر اینگونه سنتهای نیک تأکید نمودهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘#عکس_نوشت ا #یلدا
✅ از سنتهای شب یلدا، شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم است. چنانکه بهرهگیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ... سنت دیگر آن است.
✅ مناسب است مومنان در چنین فرصتهایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند.
📚 کتاب مفاتیح الحیاة/آیت الله جوادی آملی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️«آن که میگوید علوم اسلامی و غیراسلامی نداریم یا سیاستزده است یا در قرن 19میلادی زیست میکند!» ا عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️به یاد شهید «وحدت حوزه و دانشگاه» | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️اقتصاد مردم، فرهنگ آنها را میسازد ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️مسجدالاقصی و تکوین مجدد امت اسلامی | حمیدپارسانیا
📎لینک مطلب
▪️غزه را به یلدا چه کار؟ | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا یک باور عمیق فلسفی؟|علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
▪️فطرت و سلامت|محمدجواد رودگر
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 کاربردیسازی علوم انسانی اسلامی یکی از موضوعات مهم مجامع علمی و دینی کشور ما در یکی دو دهه اخیر است؛ اینکه این کاربردیسازی باید با چه رویکردی انجام شود تا ضمن تامین بعد اسلامی گره مشکلات جامعه را باز کند.
▫️آیتالله عباس کعبی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتاری به این موضوع پرداخته است:
☑️ کاربردی سازی علوم انسانی
▪️کاربردیسازی علم دو رویکرد دارد؛ اول رویکرد پژوهشمحور که به فرایندسازی میپردازد و رویکرد دوم، روشمحور است و در اینجا سؤال اصلی این است که چگونه به حل مسئله بپردازیم که در واقع همان کارکردگرایی است.
▪️به نظر بنده کارکردگرایی با دو نگاه محقق میشود؛ نگاه اول حقمحور و نگاه دوم، پدیدهمحور است. در نگاه حقمحور ابتدا باید حق را شناخت و مبنای آن را دانست و برپایه مبانی حق، اصول و روش شناخت حق سپس قواعد رسیدن به حق را دانست تا نوبت به حل مسئله و کاربردیسازی آن برسد. این رویکرد حقمحور رویکرد مبتنی بر توحید و معاد است.
▪️رویکرد دوم رویکرد حقمداری نیست بلکه رویکرد پدیدارشناسی است که در فلسفه غرب و بر مدار علوم انسانی ایجاد شد؛ مثلا با پدیدهای به نام جمعیت، آسیبهای اجتماعی، مشارکت سیاسی یا عدم مشارکت و جرم و جنایت روبرو میشویم؛ پدیدارشناسان میگویند با زبان آمار، نیازسنجی و رسیدن از یک پدیده به نقطه مطلوب، لذا مجموعه اطلاعاتی گردآوری کرده و تلاش میکنند تا آن مشکل را حل کنند.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #محفل
☑️ چرا تلفیق حوزه و دانشگاه ممکن نیست؟
🎙حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی
➕فایل کامل محفل دوازدهم را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
▫️#طنز_اندیشه
🖋به قلم سمیه رستمی، طنزنویسی و پژوهشگر حوزوی
☑️بخش اول؛ طنزی برای نیچه
▪️خواستگاری با تِم نیچه
✔️fekrat.net/article/lnk/19340
☑️ بخش دوم؛ طنزی برای کارل مارکس:
▪️ همیشه پای یک پدرزن در میان است
✔️fekrat.net/article/lnk/38155
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘#یادداشت ا #مصباح
☑️ اسلام، خشونت و دموکراسی؛ برشی از نظرات علامه مصباح یزدی
▪️هدف از این كه، مسأله خشونت را به عنوان ضدّ ارزش مطلق مطرح مىكنند و در مقابل، تسامح، تساهل، مدارا و نرمش را به عنوان ارزش مطلق مطرح مىكنند؛ چیزى جز گرفتن غیرت و تعصّب دینى از مردم مسلمان نیست، تا در موقع لازم به دفاع از اسلام و انقلاب برنخیزند. اینجا بود كه بنده، احساس كردم كه خطر فرهنگى عظیمى كه مقدمه توطئه نظامى و براندازى نظام است، ما را تهدید مىكند و به صحنه آمدم كه به شبهات و القائات دشمنان پاسخ گویم و نقشههاى فرهنگى آنان را بر ملا سازم.
▪️از جمله ابزارهاى فرهنگى كه در دو دهه پس از انقلاب بخصوص در دو، سه سال اخیر از آن استفاده مىكنند، مفاهیمى از قبیل تساهل و تسامح و مداراست و آنها را به عنوان ارزش مطلق مطرح مىكنند و در مقابل، قاطعیّت و خشونت را مطلقاً محكوم مىكنند. دلیل این رویكرد این است كه آنان دریافتهاند كه آنچه ضامن بقاى نظام اسلامى است عشق و علاقه مردم و بخصوص جوانان و بسیجیان به اسلام و رهبرى است؛ تا آنجا كه حاضرند براى دفاع از این ارزشها جان خود را به خطر افكنند.
▪️فرهنگ اصیل اسلامى این است كه مسلمان در قبال تضعیف ارزشها و توهین به مقدسات دینى و رواج منكرات «تكلیف» دارد امر به معروف كند و «وظیفه» دارد نهى از منكر نماید و ساكت ننشیند. مروّجان فرهنگ تساهل و تسامح مىگویند اولا در عصر پست مدرنیسم دیگر سخن از تكلیف و وظیفه گفتن غلط است، و ثانیاً اصولا انسان نباید نسبت به مسایلى كه پیرامون او رخ مىدهد زیاد سخت بگیرد، متعصبانه برخورد كند. رویه درست این است كه انسان كوتاه بیاید و با روحیهاى بزرگوارانه با همه چیز و همه كس و هر فكر و رفتارى روبرو شود.
▪️بالاخره در یك جامعه همه كه مثل شما فكر نمىكنند. هر كس براى خودش عقیده و روش و مَنِشى دارد. اگر بخواهیم زندگى خوب و راحتى داشته باشیم باید یكدیگر را «تحمّل» كنیم و «تولرانس» داشته باشیم. اگر كسى نعوذ بالله خواست به خدا و پیامبر هم فحش و ناسزا بگوید مهم نیست؛ او به پیامبر ناسزا مىگوید، شما هم براى پیامبر صلوات بفرستید! یك عده مىخواهند كاباره و مراكز فساد و فحشا داشته باشند، مهم نیست؛ شما هم بروید مسجد درست كنید و جلسه دعاى كمیل و زیارت عاشورا ترتیب دهید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگزدۀ مانع از توسعه
📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ
▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستینبار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورتمسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کردهاند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبردهاند.
▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر میکرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت میکرد.
▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعهشناسی باعث شده تا بهندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد.
▫️«مغزهای کوچک زنگزده» و «شنای پروانه» مهمترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود بهحساب میآیند.
▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگزده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار میشدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گلهای نیازمند چوپان نداشت.
▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب میدانست.
📝 محمدصادق فرامرزی، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
📝 #یادداشت ا #فرهنگ
☑️ چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟
🖋دکتر حبیب الله بابایی
▪️در وضعیتی که ما دچار پیچیدگیهای فزاینده و شتابنده در مسئلههای فرهنگی میشویم، نمیتوان از #شوراهای_عالی و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر میرسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی»، «نقطهزنیهای پیدرپی و بیوقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستمهای محتاط فرهنگی ما با وسواسیهای فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند.
▪️من از این فعالسازی ظرفیتهای اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی میکنم. در عملیات نقطهزنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمیکند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنههای مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ میدهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصههای چابک نسل اکنون شروع میشود.
▪️به نظر میرسد چنین عملیاتهای نقطهای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هستههای نوری در فرهنگ نزدیکتر میکند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» مینامم) با کمترین تضاد و تعارض میکشاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ الزامات کاربردیسازی علوم انسانی
1️⃣ اول تکلیفمحوری:
یعنی در هر علمی باید مجموعه تکالیف را بیرون بیاوریم و از رساله عملیه فردی به رساله عملیه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و بهداشتی و خدمات شهری، قضایی، امنیتی، دفاعی و نظامی، انتظامی و … برسیم و فقه باید در تمامی این ساحات بر مبنای دستورات الهی حکم صادر کند.
2️⃣ به میدانآوردن همه مردم؛
همه ملت با خطابات قانونی الهی با تعابیری چون «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» مکلف هستند؛ بنابراین وقتی بحث پیادهسازی مطرح میشود خداوند دولت را تنها مسئول نمیداند؛ در حقیقت یک نوع همبستگی اجتماعی بین مؤمنان وجود دارد؛ به این دولت مردمی گفته میشود ولی معتقدم باید در کنار آن از تعبیر دین مردم هم استفاده شود. در نگاه دین، دولت و ملت یکی هستند.
3️⃣ آموزش؛
تبدیل علوم انسانی اسلامی به مرحله کاربردیسازی نیازمند آموزش مهارتی است.
4️⃣ نوآوری؛
علوم انسانی اسلامی برای کاربردسازی باید در کسب و کارهای نوآورانه مؤثر باشند.
5️⃣ شبکهسازی و مؤسسهسازی برای ایفای نقش مردم.
6️⃣فرآوری تولید؛
تولیدات علوم انسانی اسلامی در بعد مبانی، منابع، ادله، روش، قواعد، اصول و نظریات مانند نظریه خانواده، جمعیت و … است و این حلقه باید به فرآوری تولید علوم انسانی اسلامی و پالایش آن برسد یعنی همانطور که نفت خام با فرآوری به بنزین تبدیل میشود باید نظریات هم اینطور شوند و علوم انسانی فرآوری شده باید متناسب با مخاطب، توزیع شوند.
7️⃣ولایتمداری ؛
ممکن است تعجب کنید که چه ارتباطی بین ولایتمداری و کارکردگرایی وجود دارد؛ علوم انسانی غربی در بستر دولت سکولار رشد پیدا کرد و علوم انسانی اسلامی هم اگر بخواهد ثمره دهد متولی پیادهسازی آن ولی فقیه به عنوان رئیس دولت اسلامی است لذا باید به اهداف، وظایف، خطمشیگذاری و سیاستهای کلی ولی فقیه توجه و به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✔️ همراه با پرسشوپاسخ طلاب و دانشجویان
⏰ چهارشنبه ۶ دی؛ ساعت ۱۷:۳۰
🏫بلوار بسیج نبش تراب نجف زاده، ساختمان فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
📣 #اطلاع_رسانی | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
🔺همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی
🔸زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲
🔸مکان: تهران، سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نقد آیت الله علیدوست بر سخنان مهدی جمشیدی در مناظر با دکتر عبدالکریمی در بحث حجاب
▪️آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج تفسیر خود دربارۀ سخنان مهدی جمشیدی گفت:
▪️«کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در اینگونه حرفزدنها سابقه دارد و من واقعاً نمیدانم چرا این افراد راه پیدا میکنند حرف بزنند. خود این شخص میگوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را میگوید؛ مثل کسانیکه از طریق حل جدول، باسواد میشوند.
◾️ایشان میخواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکلساز است. وقتی تو این حرف را میزنی، حجاب بالا نمیآید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین میآید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را میگیرند و میگویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ میگویند بنیان شیعه بر پایهای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حسابوکتابی وجود ندارد و این افراد را میآورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت میگیرد و چقدر از آن استفاده میکند. این ثمره حرفزدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانمکاری کسانی است که نمیدانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت