eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
991 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ا ☑️ خشونت کلامی با طعم روشنفکری ✔️ادبیات اخیر عبدالکریم در مواجهه با علامه مصباح یزدی(ره)، آبروی نداشته روشنفکری را بیشتر نمایان کرده است. ➕ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📣 ، درحال برگزاری ✔️یازدهمین با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم با حضور 👤 آیت‌الله عباس رفعتی نائینی ✔️ بررسی نسبت قدرت و مردم در حکمرانی دینی ✔️ جایگاه مردم در گفتمان امامین انقلاب ✔️ لوازم «توان‌بخشی معرفتی» و «جهت‌دهی دقیق» مردم در میدان مبارزه و ایستادگی چیست؟ ➕گزارش متنی و فایل صوتی و تصویری این نشست به زودی از کانال فکرت منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 | ☑️ گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام رئوفی پیرامون تسخیر لانه جاسوسی در مناظره با حجت‌الاسلام اکبرنژاد پیرامون موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی». ➕این مناظره را از یـوتـیـوب و آپـارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ گفتمان‌ انقلاب التقاط تحجر(بخش اول) 🖋محمد میرزائی ✔️1. با نگاهی به فضای فکری و فرهنگی کشور، وجود سه گفتمان در میان دینداران قابل شناسایی است؛ گفتمان تحجر، گفتمان التقاط و گفتمان انقلاب. این سه گفتمان را می‌توان از زاویه‌های مختلف تعریف کرد ولی در این یادداشت از زاویه نسبتی که با مدرنیته دارند تعریف می‌شوند: ✔️گفتمان تحجر: این گفتمان هیچ مواجهه‌ای با مدرنیته نداشته و در صدد شناخت آن نیز برنیامده است، به عبارت دیگر مدرنیته برای آن، مسئله نبوده است. این طیف در همان فضای سنت نفس کشیده و در عین حال از مدرنیته به‌عنوان «أکل میته» در حد ضرورت استفاده می‌کند. ✔️گفتمان التقاط: مدرنیته برای این طیف، مسئله بوده و در صدد شناخت و مواجهه با آن برآمده است ولی به دلیل عدم عمق در مبانی بنیادی سنت، نتوانسته است مواجهه دقیق و قدرتمندی با آن داشته و در عرصه‌های مختلف قافیه را به مدرنیته باخته است ولی به دلیل علقه‌ای که به سنت دارد عناصری از آن را در اندیشه خود نگاه داشته و با تلفیق داشته‌های سنت با مدرنیته گفتمانی التقاطی برای خود ساخته است. ✔️گفتمان انقلاب: مدرنیته برای این گفتمان مانند گفتمان دوم مسئله بوده و در صدد شناخت و مواجهه با آن بوده است. این طیف به دلیل شناخت عمیق و همه جانبه از سنت در مقابل مدرنیته مقهور و منفعل نشده و درصدد بازخوانی آن از طریق میراث بزرگ سنت برآمده‌اند. آنها عناصر مختلف مدرنیته را با دستگاه فکری خود سنجیده و عناصر ناسازگار را پس زده و عناصر سازگار را بعد از تخلیه از مبانی فکری پشتیبانِ آن عناصر، تصرف کرده و بومی‌سازی می‌کنند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ مشارکت ستیزی و تحریم انتخابات 🖋حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان ✔️جریان‌‌های مختلفی همواره در جامعه‌ی اسلامی نقش‌آفرینی می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. نیم‌نگاهی به جریان نفاق و نقش‌آفرینی آن در شرایط کنونی ضروری است. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸در نشست تحلیلی فکرت بررسی می‌شود؛ ☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم 🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در مشارکت حداکثری مردم با حضور 👤محمدباقر خراسانی؛ پژوهشگر حوزه و دانشگاه، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ⏰ پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، ساعت ۱۳. 🏢 خیابان هنرستان،پایین‌تر از تراب نجف‌زاده، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم 👤 آیت‌الله عباس رفعتی نائینی ✔️ بررسی نسبت قدرت و مردم در حکمرانی دینی ✔️ جایگاه مردم در گفتمان امامین انقلاب ✔️ لوازم «توان‌بخشی معرفتی» و «جهت‌دهی دقیق» مردم در میدان مبارزه و ایستادگی چیست؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی این هفته با عنوان: ☑️ بررسی فنی یادداشت‌های نویسندگان حرفه‌ای همراه با یادداشت‌خوانی 👤میزبان: سعید احمدی ویژه اعضای باشگاه فکرت (برادران) 📆 زمان: شنبه ۳۰ دی، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: خیابان بسیج، رسانه فکرت. 📍لوکیشن 📣 نام‌نویسی حضوری و مجازی به نشانی‌ 🆔 @saeidaa110 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ گفتمان‌ انقلاب التقاط تحجر (بخش دوم) ✍️ محمد میرزایی ✔️2. در زمانی که مدرنیته با تمام قوا وارد ایران شده و همه عرصه‌های جامعه و فرهنگ را به تسخیر خود درآورده بود و گفتمان التقاط آخرین دارایی‌های خود را زیر پای آن قربانی می‌کرد و گفتمان تحجر با فرورفتن در خود آخرین نفس‌هایش را می‌کشید، گفتمان انقلاب با تکیه بر مبانی عمیق سنت در سپهر آسمان ایران، ظاهر شد و توانست با بسیج میلیونی انسان‌های اسیر در چنگال مدرنیته آنها را با خود همراه کرده و راه سومی غیر از التقاط و تحجر در برابر مردم ایران قرار دهد. امام خمینی ره توانست حکومت اسلامی را از دل مدرنیته بیرون کشیده و بنیان جدیدی متفاوت از مدرنیته طراحی کند. ✔️3. حکومت دینی هم به تغییر ساختارها نیاز داشت و هم به نیروی انسانی. نیروی انسانی را باید از میان دینداران به خدمت می‌گرفت که بخشی از آنها متحجر یا التقاطی بودند، بنابراین بخشی از این افراد وارد ساختار حکومت شدند و با ورود آنها گفتمان‌های التقاط و تحجر نیز راه خود را آرام آرام در سطح‌ها و لایه‌های مختلف حکومت و جریان‌های سیاسی باز کردند. ✔️4. پرسشی که وجود دارد این هست که در شرایط موجود، کدام گفتمان در ساختار حکومت غلبه دارد؛ التقاط، تحجر یا انقلاب؟ برخی معتقدند گفتمان تحجر غلبه کرده و حکومت دینی را به انسداد کشانده است و برخی نیز می‌گویند گفتمان التقاط غلبه داشته و باید خالص‌سازی کرد. به نظر می‌رسد با وجود حضور گفتمان التقاط و تحجر در لایه‌هایی از حکومت، هیچ کدام نتوانسته‌اند غلبه کنند و گفتمان انقلاب همچنان مدیریت صحنه را برعهده دارد. ولی فقیه با هوشمندی وضعیت کشور و شرایط جریان‌های سیاسی را می‌داند و توانسته با وجود حضور دو گفتمان رقیب از ظرفیت مجموع جریانها و اندیشه‌ها در جهت پیش‌برد اهداف انقلاب بهره ببرد. 📍 البته وجود این دو گفتمان در بدنه حاکمیت، سرعت حرکت به سمت قله‌ها را کُند کرده است ولی متوقف یا منحرف نکرده است. با یک نگاه عمیق‌تر شاید بتوان گفت که وجود این دو گفتمان، برای گفتمان انقلاب، نعمت بوده و باعث رشد آن می‌شوند؛ زیرا گفتمان انقلاب با زورآزمایی با آنها، نقاط ضعف خود را شناسایی و ترمیم می‌کند و این ویژگی عالم ماده هست که هر چیزی با زورآزمایی و غلبه بر ضد خود رشد می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ☑️ چه چیزی اجازه تولد جامعه‌شناسی ایرانی را نمی‌دهد؟ ✔️اتفاقاتی مثل سال‌های ۹۶، ۹۸، ۱۴۰۱ و این آخری یعنی جنگ غزه، به ما نشان داد جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی در ایران خیلی سرحال نیست، بلکه در لحظاتی کاملا در بحران به سر می‌برد، یعنی بیش از اینکه بحث‌هایی را ناظر بر میدان انجام دهد که بتواند کمک کند آنچه را خوانده یا در ذهن خودش دارد را برای مخاطب می‌سازد. این وضعیت ما را به یک پرسش واداشته که در این لحظات می‌توانیم از انسداد جامعه‌شناسی در ایران صحبت کنیم یا اینکه نحله‌هایی از جامعه‌شناسی در ایران وجود دارند که به‌دلیل پررنگ شدن فضاهای رادیکال، دیده نمی‌شوند و این فضای رادیکال است که نمی‌گذارد جامعه‌شناسی نتواند میدان را توصیف کند؟ ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا ☑️ مردم سالاری در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی با حضور 👤حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده؛ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ✔️نقش مردم در تأسیس و تشکیل حکومت اسلامی و تداوم و پویایی آن از منظر علامه مصباح یزدی چیست؟ ✔️آیا این حضور حداکثری مردم در انتخابات باعث تولید قدرت مدنی برای نظام سیاسی می‌شود؟ ✔️آیا اصطلاح مردم سالاری دینی را می‌توان به‌کاربرد؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» در آستانه انتخابات مجلس 💢 با موضوع «تقنین گره‌گشا» 💠 بررسی تاثیرگذاری قوانین مجلس شورای اسلامی ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 8 بهمن 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
🔎 رسانه امنیت ما کجاست؟ ✍️علیرضامحمدلو ▫️در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم می‌خورد. به همین دلیل آمریکا در جنگ‌خلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه می‌کند. ▫️(جنگ) یعنی سکویی که بتواند روایت غالب و روشن ماجرا را بر دوش کشیده و شبکه روایت را راهبری کند. پاشنه آشیل جامعه، تحلیل‌های متکثر و زردگوهایی است که بدون اتصال به میدان یا دیپلماسی، هرلحظه گمانه‌ای را برای مخاطب برجسته‌ کرده و را دچار نوسان ادراکی می‌کنند. ▫️این چالش بدلیل جدا افتادن اتاق جنگ و فکر و است که در نتیجه نمی‌توانند افکارعمومی بعنوان ضلع سوم جنگ را راهبری نمایند. بایستی نقش رسانه به عنوان ضلع جدید مدیریت را به رسمیت شناخت والا مبتلا به گسل اجتماعی و سیاسی خواهیم شد. ▫️ از اندیشمندان بزرگ جنگ می‌گوید که هر جنگی سه ضلع دارد؛ دولت(government)، ارتش(army) و مردم(people). عقل، شانس و اشتیاق. عقل سیاستمدار با شانس و توانی که ارتش فراهم می‌کند بایستی در اشتیاق و حمایت و ذهنیت افکارعمومی ضرب شود تا ترکیب اقدامات امنیتی تکمیل شود. مشت ارباب رسانه را پر کنید تا این مثلث تکمیل شود. ▫️این به معنای مداخله افکارعمومی در چند و چون و جزییات اقدامات امنیتی و نظامی نیست و فقط نامحرم ندانستن رسانه‌های جریان اصلی و همسو جهت ربودن گوی سبقت از دست ، رسانه های زرد، ، منفی‌باف و خودتحقیر است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی 🎙حجت‌الاسلام رئوفی ▪️این استدلال که چون اکثر انبیاء در ضعف بوده‌اند، ما هم باید در ضعف باشیم! استدلال صحیحی نیست. ما اکنون داریم به ظهور نزدیک می‌شویم. قضیه دارد به‌سمت قدرت اسلام پیش می‌رود، نه به‌سمت ضعف اسلام. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ✔️گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام رئوفی پیرامون تسخیر لانه جاسوسی در مناظره با حجت‌الاسلام اکبرنژاد پیرامون موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی». ➕این مناظره را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸 ا ✔️عناوین برگزیده سخنان حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با تحریریه فکرت: ☑️ مردم، مؤسس نظام اسلامی هستند ▫️نظام اسلامی متکی به مردم است برای همین می‌تواند در برابر مستکبرین عالم بایستد. درست است که موشک نقطه زن دارد و پهباد دارد؛ اما اینها مهم نیست مهم پشتوانه مردمی آن است که می‌تواند این‌گونه عمل کند. ▫️در نظام اسلامی رهبران فقط نمی‌خواهند به بهشت بروند بلکه می‌خواهند ملت خود را رشد دهند و به کمال برسانند. این به کمال رسیدن مردم ممکن است هزینه‌های سنگینی هم داشته‌باشد. ▫️از ابتدای انقلاب همواره این مطرح بوده که جمهوری با اسلامی چه نسبتی دارد و برخی هم می‌گفتند این پارادوکسیکال است چون جمهوری یعنی هرچه مردم می‌خواهند و اسلامی یعنی هرچه خدا می‌خواهد؛ در پاسخ هم گفته شده اینکه مردم به اسلامی بودن و اینکه هرچه خدا بخواهد رأی دادند. بنابراین تناقضی نیست. ➕مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️از اخلاق تا انقلاب!| احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️بازخوانی آراء و اندیشه های شهید بهشتی ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️عقل‌گرایانه حرف می‌زنند ولی فتوای اخباری می‌دهند|ابوالقاسم علیدوست 📎لینک مطلب ▪️به برکت خون شهدا حق پیروز است| سیدسجاد ایزدهی 📎لینک مطلب ▪️اقناع‌پذیریِ رفتار انتخاباتی؛ سهم شورای نگهبان در جلب مشارکت حداکثری|حامد نیکونهاد 📎لینک مطلب ▪️نسبت دین و زیست جمعی با سعادت|حمید پارسانیا 📎لینک مطلب ▪️دو روایت مشابه از سه الگوی متفاوت|مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
در لزوم توجه به مسائل میدانی و زمینه ای و حفظ فاصله با نواخباریگری که این روزها در حال رشد و نمو است(!)؛ 🔺چرا امام (ره) جواب نامه کارتر را نداد؟! 📍 ▫️پسرم که مناظره آقای اکبرنژاد با آقای رهدار عزیز را دیده بود از من پرسید خب امام (ره) چرا جواب نامه کارتر را نداد در حالیکه امام علی (ع) جواب یکی مثل معاویه را هم می داد؟! 🔹گفتم امام (ره) نه تنها به نامه ها جواب میداد بلکه گاه خودش به یکی مثل گورباچف هم نامه نصیحت آمیز می نوشت اما ماجرا اینست که در دوران امام علی (ع) نامه ها از جمله معدود ابزارهای رسانه ای برای بیان منطق و فلسفه رفتارها بوده و ایشان هم از این ابزار بسیار بهره برده است بطوریکه بخشی از نهج البلاغه به نامه های ایشان اختصاص پیدا کرده است. 🔸اما در عصر خمینی کبیر، ابزارهای انتقال پیام، بسیار توسعه پیدا کرده بود و اینطور نبود که تنها راه ابلاغ و تبیین منطق انقلاب برای کارتر همین نامه نگاری ها باشد؛ البته همچنان نامه نگاری مرسوم است و جواب ندادنش نوعی توهین به طرف مقابل هست! ▫️از طرفی این را هم باید در نظر گرفت که وقتی در اوج شور انقلابی یک فقیهی که بعد قرن ها توانسته یک حکومت دینی را بر پا کند، اگر در ابتدای حرکتش وارد نامه نگاری با آمریکایی ها شود در مظان اتهام ساخت و پاخت با استکبار جهانی قرار می گیرد و عملا ظرفیت بزرگ راهبری جبهه انقلاب و مقاومت جهانی را هم از دست خواهد داد. 🔹و الا در ادامه، جهان دید که ما با خود آمریکایی ها هم وارد مذاکره شدیم و البته رهبر انقلاب اجازه معامله خفت بار را از برخی چهره های غرب زده گرفت. 🔸یادمان باشد ما اخباری نیستیم که هر کاری می کنیم لزوما باید منطبق با ظاهر رفتار اهل بیت (ع) باشد، مهم درک روش ها و راهبردهاست آنهم نه با نگاه تنگ و سلیقه زده ای که جناب اکبرنژاد دارد؛ راهبردها طی سالیان متمادی توسط عالمان و محققین کشف و اعلام شده اند و چه خوب جناب رئوفی در ابتدای مناظره اش اشاره کرد که نه عرف عام و نه عرف خاص از عبارتی مثل "حافظا للسانه" مفهومی مثل تنش زدایی را نمی فهمند و این نحوه ظهورگیری در واقع مصداق تفسیر برأی و تحمیل سلیقه شخصی به روایات خواهد بود. @sedayehowzeh 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت