eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹️آمریکا دموکراسی نیست، الیگارشی است. 🔹یعنی حکومت یک قشر بسیار کوچک سوپر میلیاردر. 🔹یک انسان آمریکایی در درونش متوجه است که هیچ قدرتی ندارد. 🔹اینکه کلینتون، یا ترامپ یا بایدن روی کار باشند، روی زندگی روزمره مردم تفاوتی ندارد، و لذا مردم آمریکا سعی می‌کنند حس عدم قدرت را جبران کنند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «مکث»، هشتم اردیبهشت ماه، با اجرای نادر طالب‌زاده و با حضور «دکتر سام مهدی ترابی»، محقق و نویسنده و با موضوع «بی‌ثباتی آمریکا» از شبکه سوم سیما پخش گردید. 🔹در این برنامه همچنین، مصاحبه‌های ضبط شده با «مارکوس ایوانز»، رهبر گروه جدایی‌طلب کالیفرنیا و «گوردن داف»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا پخش شدند. 🔹دکتر ترابی ضمن اشاره به فریب‌دادن افکار عمومی جهان و نخبگان جهانی در خصوص واقعیت‌های موجود در آمریکا، تصریح کرد: «واقعیت آمریکا این است که یک فرایند سیاسی دارد که هیچ ارتباطی با نیازهای جمعیت آمریکا ندارد. 🔹یعنی کسی که می‌خواهد سناتور، نماینده یا رئیس‌جمهور شود با درد مردم کاری ندارد. 🔹او در یک جایگاهی قرار گرفته تا منافع الیگارش‌ها و مالکانی که همه چیز را در دست دارند، حفظ کند. 🔹اگر هم کارش را خوب انجام دهد، مثل اوباما، پس از بازنشستگی قراردادی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای نوشتن خاطراتش به او می‌دهند! بسیاری از مقامات آمریکایی اینطور هستند. 🔹چطور می‌شود ثروت شخصی بیل کلینتون و خانم هیلاری کلینتون، ۲۵۰ میلیون دلار باشد؟ البته ثروتمندانی مثل «جف بزوس» و «بیل گیتس» که ثروتشان به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اگر احساس کنند منافعشان حفظ می‌شود، حاضر هستند میلیاردها دلار از ثروتشان را هزینه کنند.» 🔻متن کامل گزارش برنامه: 🌐 http://fekrat.net/?p=839 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹️ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تفکر مسلط در این فلسفه‌ها، تفکر مفهومی-تئوریک است که از پیش تحت‌تاثیر و دنباله‌رو علوم دقیقه است. 🔹به‌رغم همه دستاوردهای این‌گونه فلسفه‌ها، ما معتقدیم، آنها شبح واقعیت را تحلیل می‌کنند، نه خود واقعیت را. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹تصور فلسفه از انسان ، موجودی هنجاری و نرمال‌شده است که تنها خودش را با این نیازهای مزلو هم‌هویت می‌کند. 🔹«انسان» عمومی موردنظر در این مفهوم «نتیجه عملی» یک مفهوم انتزاعی و تخت و هم‌سطح شده از تجربه انسانی است: انسان «عمومی» یعنی فرد به دنیا می‌آید، آن‌گونه دنیا را تجربه می‌کند که در تعریف «رؤیای آمریکایی» و تئوری داروین آمده است، خورد و خواب و لذت و جاه و مقام و نام و بقا- و اگر مذهب و معنویتی هم هست، آن هم در جنب و در خدمت بقای «این انسان» تفسیر می‌شود. 🔹به ایرانیانی که به سکولاریسم رسیده‌اند و خود را با ارزش‌های سکولار هم‌هویت می‌کنند، پاسخ من این است: من فکر نمی‌کنم که ما باید به تحجر مذهبی و حق‌به‌جانبی مفرط بازگردیم. 🔹اما باید از گذشته یاد بگیریم و این نوسانات خشونت‌آمیز به جلو و عقب را متوقف کنیم. 🔹من با کارن آرمسترانگ در «تحول بزرگ» موافقم که: ما باید اخلاق را دوباره به معنویت وصل کنیم و با حرکتی ورای عصر محوری the Axial Age، و همچنین قانون‌زدگی [صِرف] عصر ایمان فقهی-کلامی، به ایمان انضمامی دینی و قرآن برگردیم. 🔹پس از تمام این بالا و پایین رفتن‌ها ما باید به وضوح ببینیم که اخلاق یک امر درونی است؛ اخلاق مربوط به سرشت روح فرد به‌عنوان بودن -در- عالم است. 🔹دل‌شکستگی جوانان ما از آنان‌که داعیه‌دار دینداری‌اند و سنگ ایمان را به سینه می‌زنند، اما در منفعت‌جویی و تحکّم رفته‌اند، فقط با برگشتن به ایمان انضمامی، به‌معنای اتصال اخلاق و معنویت، تسکین خواهد یافت. 🔹آنان‌که به ایدئولوژی سکولاریسم پناه برده‌اند، این «دیدگاه نانتیجه‌گرا» به گوش‌های عمل‌گرا و سکولارشان بیگانه است. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=860 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🎬 چه تأثیری در اقتصاد دارد؟ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/883 🔊بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن (جلسه اول) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/890 🎬شرق‌شناسی چگونه به اینجا رسید؟ 💠https://eitaa.com/fekrat_net/891 🔊آشنایی ایرانیان با در تاریخ معاصر (جلسه دوم) 💠https://eitaa.com/fekrat_net/896 🔊بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن (جلسه سوم) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/905 🎬تمام حوادث امروز جهان در سخنرانی 5 سال قبل یک صهیونیست از صفر تاصد 💠https://eitaa.com/fekrat_net/915 🎬 تفکر انتقادی چیست؟ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/917 📕دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/936 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️شو تبليغاتی بی بی سی يا توبه ؟! 🔹️مصاحبه با را باید در راستای کار حرفه‌ای رسانه‌ای اش تحليل كرد نه يك گاف رسانه‌ای. 🔹️برخی نوشتند و گفتند که بی‌بی‌سی هم با سخنان زاهدی کیش و مات شد، اما به نظر می‌رسد مساله پیچیده‌تر از اینهاست و بی‌بی‌سی کاملا می‌داند که دارد چه می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️شو تبليغاتی بی بی سی يا توبه ؟! 🔹مصاحبه اخیر اردشیر زاهدی با شبکه تلویزیون فارسی واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. 🔹اعتراف‌های او نسبت به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، اپوزیسیون خارج نشین را عصبانی و طرفداران داخلی نظام را خوشحال کرد. 🔹البته در اینکه پیشرفت‌های خیره کننده جمهوری اسلامی حتی زبان اردشیر زاهدی، داماد محمدرضا و آخرین سفیر او در را به اعتراف و تحسین باز می‌کند چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که ایرانِ امروز آنقدر مقتدر و بزرگ است که سکوت آنان نیز نمی‌تواند او را کوچک کند و از ارزش او بكاهد، پس چه بهتر که زبان بگشایند و از عظمت ایران بگویند تا از این طریق محبوبیتی نيز برای خود کسب کنند و شخصیت شان را در ذهن مردم بازسازی کنند. 🔹امروز شهيد در ذهن و قلب جهانيان چنان عظمتی دارد كه هيچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند آن‌ را انكار كند چه برسد يكی مثل اردشير زاهدی. 🔹درست است كه اردشير زاهدی شجاعت بيان دارد و خيلی‌های ديگر ندارند اما جنايت‌های اردشير زاهدی و پدرش را نيز نبايد فراموش كرد. 🔹او فرزند فضل الله زاهدی عامل كودتای آمريكایی ۲۸ مرداد است. 🔹خودش نيز در تمام مدت عمر سياسی‌اش، وفاداريش را به ، آمريكا و محمدرضاشاه پهلوی ثابت كرده است و اصلا به همين دليل بوده كه او به پست های كلانی همچون سفير شاه در انگليس، وزير امور خارجه و سفير شاه در آمريكا دست يافته است. 🔹جدا كردن بحرين از ايران و تقديم آن به انگليس نيز از ديگر شاهكارهای او و پدرزنش در آن دوره است. 🔹به هر حال اعترافات زاهدی چندان چیز عجیبی نیست کما اینکه قبل از او نیز افرادی همچون عبدالله آذربرزین، مهرانگیز کار، عطاء الله مهاجرانی، عليرضا نوری‌زاده و... زبان به اعتراف و تمجید و ستایش از جمهوری اسلامی گشوده بودند. 🔹آنچه تعجب برانگیز است پخش این اعترافات از شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی است. 🔹به اعتقاد کارشناسان رسانه، بی‌بی‌سی یکی از حرفه‌ترین شبکه‌های خبری ‌‌‌‌دنیاست. 🔹بنابراین مصاحبه بی‌بی‌سی با زاهدی را باید در راستای کار حرفه‌ای رسانه‌ای‌ اش تحليل كرد نه يك گاف رسانه‌ای. 🔹برخی نوشتند و گفتند که بی‌بی‌سی هم با سخنان زاهدی کیش و مات شد، اما به نظر می‌رسد مساله پیچیده تر از اینهاست و بی‌بی‌سی کاملا می‌داند که دارد چه می‌کند. 🔹عناد و دشمنی بی‌بی‌سی فارسی با جمهوری اسلامی آنقدر زياد است كه در همين ماجرای كرونا كه نمونه‌ای عينی و نزديك است، ايران را مركز توليد و پخش به دنيا معرفی می‌كرد! 🔹آنقدر بر عليه ايران گفت و گفت كه خيلی‌ها باورشان شد. اما وقتی اروپا و آمريكا گرفتار بحران كرونا شدند با واكنش منفی مخاطبينش روبرو شد. 🔹بی‌بی‌سی اعتبارش برايش خيلی مهم است، اين اعتبار را نبايد به هيچ قيمتی از دست دهد. 🔹اينجا بود كه بايد يكي مثل اردشير زاهدي را بياورد تا ايران ستایی كند بلكه مخاطبين از دست رفته‌اش را دوباره جلب كند و خود را در ذهن ها قدری تلطيف نمايد. 🔹از سوی ديگر سوژه‌ای مثل اردشير زاهدی آنقدر برای بی‌بی‌سی مهم است كه خبر آن را در صدر اخبار خود قرار می‌دهد تا از اين طريق اتفاقات مهمی همچون پرتاب ماهواره به فضا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بايكوت خبری نگه دارد. 🔹اينها همه از شگردهای روباه پير است...بايد مراقب دغل كاری‌های او بود. ✍🏻نویسنده؛محسن مومنی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️درباره اردشیر زاهدی و رائفی پور و .... 🔷می‌پرسند نظرت درباره فلانی چیست؟ 🔸به نظرم رسید مهمتر از هرنظری ملاک‌هاست. 🔸این و آن می‌آیند و می‌روند اما ما به یک نظام تحلیلی برای رفتارشناسی نیاز داریم. 🔸آدم ها را چطور تحلیل کنیم؟ 🔸ملاک اصلی در تحلیل رفتارها باید متکی به جهت‌گیری کلان فرد باشد. جهت گیری نیز در ۳ محور است. 🔸اول اسلام و اهل بیت. 🔸دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر ۲ ارزش معنویت و عدالت. 🔸سوم نیز ولایت فقیه؛ هم در نظر و هم در مصداق و هم در بدنه متصل و اجتماعی ولایت که جامعه متدین و انقلابی‌اند. 🔸دقت کنیم که جهت گیری صحیح باید هر سه محور را همزمان و توامان دارا باشد. 🔸توجه کنیم که این شاخص آدم‌ها را طیفی تحلیل می‌کند نه صفر و یکی. 🔸یا همه یا هیچ درمورد انسان به حکم انسان بودن نادرست است. هرمیزان در این جهت گیری راسخ‌تر باشند بیشتر مورد اعتمادند. 🔸به چنین فردی باید حسن ظن داشت. چنین فردی اگر هم اشتباه داشت، خطایش را باید نقد کرد ولی نباید اصل نقد و سبک نقد منجر به حذف شود چون جهت‌گیری اصلی صحیح است. 🔸مثل ماشینی که به سمت مقصد حرکت می‌کند و اگر در بین راه پنچر شود تعمیر و مجدد براه می‌افتد. 🔸اما اگر کسی این جهت گیری کلان را نداشت... 🔸چنین فردی اولا مورد حسن ظن نیست. مقدس‌ترین شعارها را هم بدهد باید با تردید مورد پذیرش قرار گیرد. 🔸یعنی چی دقیقا؟ 🔸بهترین حرف‌ها و رفتارها باید در مقیاس نقشه کلان فرد تحلیل شود. 🔸برخی وقت ها یک نفر از امام حسین می گوید ولی نقشه را تکمیل می‌کند. 🔸دیگری از امام زمان دم می‌زند امام نقشه کلانش است. 🔸دیگری از عدالت حرف می‌زند اما ابر نقشه‌اش چپ و مارکسیسم است.‌ 🔸خب؟ یعنی اگرحرف خوبی زدند رها کنیم؟ 🔸خیر. اگر هر شعار مقدسی را بتوانیم فارغ از گوینده و نقشه کلانش استفاده کنیم خوب است. 🔸در غیر اینصورت شعاری که منجر به میدان داری فرد شود، هرچقدر هم مقدس باشد نقشه باطل را تکمیل می‌کند. 🔸اگر بی‌بی‌سی حرفی به نفع انقلاب بزند، خوب است. ولی اگر همین حرف کمک کند مشروعیت پیدا کند باطل است. 🔸در نهایت؛توجه کنیم گرفتار سلبریتی‌زدگی نشویم. خیلی از ما با سلبریتی‌های هنری و ورزشی مشکل داریم، اما در عرصه سیاست و رسانه همچنان زده‌ایم. 🔸کلا پرهیز کنیم از بت‌سازی و بت‌پرستی.هروقت احساس کردیم مقابل یک فرد و یک فکر و یک جریان منفعلیم و رویکرد انتقادی و عقلانی نداریم نگران شویم. 🔸این تحلیل کلی؛ پر کردن نقطه چین مصداق‌ها با خودتان. 🔸پ.ن: کنار هم گذاشتن اسم‌ها در تیتر صرفا از جهت توجه‌دادن به شبهات اخیر این روزهاست. ✍🏻نویسنده؛محسن مهدیان 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️اگر اکنون حضور داشتند بر چه مسئله ای تمرکز می کردند؟ ✅ انتشار برای نخستین بار 📚از جزوه درس اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان رشته دانش اجتماعی مسلمین گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔻(بخش اول) 🔹شهید مطهری (متفکری ذیل) سنت فلسفی فعالی است که در شیعیان وجود دارد. 🔹سنت عقلی_فلسفی جهان اسلام هنگام مواجهه با جهان مدرن به تناسب دهه های مختلف، مسائلی که برایش بوجود می‌آید را مطرح می‌کند. 🔹مثلاً در دهه ۳۰ این سنت چه مسأله داشت که مطهری کتاب اصول و روش رئالیسم را نوشت؟ 🔹دهه ۴۰ چه مسائلی داشت؟ بیشتر جنبه سیاسی آن فعال شد. جبر و اختیار و حسینیه ارشاد و بحث های انقلابی اسلام بود و بحث‌های فلسفی در حاشیه آن قرار گرفت. 🔹در دهه پنجاه دوباره مباحث جدی فلسفی (اسفار و بحث های حرکت) مطرح شد. اواخر دهه 50 موضوعات تغییر یافت و می‌توانیم سوال کنیم دهه شصت چه موضوعاتی مطرح می شد؟ 🔹یا اگر مطهری اکنون حضور داشت چه چیزهایی برایش مسئله بود؟ مثلاً مطهری در دهه ۵۰ ضمن استقبال از اقبال یک مرتبه شروع به نقد می‌کند و یا در دهه ۴۰ بیشتر نگاه تعیینی دارد و بعد نگاه انتقادی می‌یابد. 🔹ابتدا نگاهش به شریعتی انتقادی نیست اما بعدها بحث فطرت را در برابر بحث بازگشت به خویشتن شریعتی مطرح می‌کند. 🔹با مارکسیست شدن مسلمانان و بازگشت آنان یک مرتبه بحث های سیاسی فروکش می‌کند و مسئله حرکت جوهری در برابر حرکت دیالکتیکی مطرح می‌شود و از این موضع وارد بحث می‌شود. 🔹 چالش‌های حوزه حکمت اسلامی به لحاظ اندیشه اسلامی را می توان در سه سطح جهانی، جهان اسلام و ایران دید. 🔹مثلاً در دهه ی ۵۰ در سطح جهانی جریان پوزیتیویسم جریان غالب است و اگر به حوزه حکمت اسلامی بگویید چالش‌ها آنها در این فضا چیست؟ ناخوانی با جریان پوزیتیویسم را می‌گویند. 🔹 البته باید توجه داشته باشیم که ما در دهه ۴۰ و ۵۰ مواجهه‌ی جهانی نداشتیم و با مارکسیسم مواجه می‌شدیم آن هم به این علت که از طریق شوروی وارد استان‌های شمالی شد و بازتابی دارد. 🔹️اولین مسائل ما در سطح جهانی مسئله فناوری و بعد دانشگاه بود که دارالفنون را درست کردیم و بعد مباحث حقوقی و بحث های فلسفی آن‌ها خیلی دیرتر آمد‌. 🔹اولین بار سیرحکمت در اروپا را در دهه ۲۰ جناب فروغی می‌نویسد و قبل از او مرحوم شعبانی تاریخ فلسفه نوشته بود. 🔹در مشروطه بیشتر قدرت سیاسی و نظامی و این مسائل مطرح بود. آشنایی ما با غرب واژگونه بود. ذیل جریان اندیشه معرفتی غرب، صدر جریان ایران بود. 🔹یعنی در حالیکه یک تفکر یا مدرنیته باید با جریان اندیشه‌های فلسفی و هنری خودش بیاید و بعد انقلاب صنعتی و سیاسی آن اما ما ابتدا استعمار را می‌بینیم و بعد صنعت و در آخر متوجه لایه‌های عمیق‌تر نظری آن می‌شویم. 🔹 مسائل مطرح در سطح جهان عقلانیت مدرن و ویژگی‌های آن است. یعنی مرگ متافیزیک، سوبژکتیو شدن معرفت و تاریخی شدن آن و غیره است. هرمنوتیک‌های مفسر محور است. 🔹حوزه ارتباطات است که در حال اصل قرار گرفتن است و جای متافیزیک را گرفته است. بحث ساختارگرایی و پساساختارگرایی است. 🔹آن چیزی که در جهان مدرن می‌بینیم آلتوسر مطرح می‌کند و به دنبال آن جامعه/ فرد به صورت کنشگر/ ساختار مطرح می‌شود. 🔹یعنی با غلبه ساختارگرایی، به جای جامعه، ساختار می‌آید و به جای فرد،از عامل صحبت می‌شود و این مسأله از حوزه علوم ادبی شروع می شود. 🔹️اگر اقتضائات حکمت صدرایی را دنبال کنید، اندیشه دقیقاً واژگونه می‌شود. 🔹یعنی مطهری اجازه نمی‌دهد که بحث عامل و ساختار جای فرد و جامعه را بگیرد. 🔹در حوزه تفکر فلسفی ساختار روابط است و رابط نمی‌تواند ذات ایجاد کند بلکه ذات، رابط را ایجاد می‌کند. 🔹در واقع مرگ‌ذات و ذات‌گرایی که در آنجا رخ می‌دهد را او قبول نمی‌کند. 🔹ما با دیدن ذات‌های جدید، حکایت از ذوات جدید می‌کنیم. لذا اگر ساختاری را می‌بینیم که قابل تقلیل به ذوات ما نیست، می‌فهمیم که یک کل دیگر و ذات دیگری غیر از ذات افراد وجود دارد که با همه ترکیب شده است. 🔹یعنی در نگاه مطهری به دورکیم که برای جامعه وجودی قائل است، کل به عنوان یک ساختار دیده نمی‌شود بلکه کل به عنوان یک ذات دیده می‌شود و ساختار در حاشیه آمدن ذات است. 🔹بحث‌هایی که در تئوری‌های زبانی وجود دارد که قاعدتاً چالش‌های جدی است که مواجهه با اندیشه‌های آن سوی آب بیشتر می‌شود. شهید مطهری باید وارد این بحث‌ها می‌شد. 🔹مثلاً آن موقع علامه طباطبایی با هگل و مارکسیسم از طریق ادبیات عرب آشنا می‌شود اما شهید مطهری هگل را از طریق استیس و ترجمه آقای عنایت می‌شناسد. 🔹مطهری نقطه فلسفی آن را می‌گیرد و بر آن تأمل می‌کند. آنجا مواجهه‌ی مستقیم نداریم اما اکنون فرق کرده است. ✍🏻نویسنده؛ استاد حمید پارسانیا 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️اگر اکنون حضور داشتند بر چه مسئله ای تمرکز می کردند؟ ✅ انتشار برای نخستین بار 📚از جزوه درس اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان رشته دانش اجتماعی مسلمین گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔻(بخش دوم) 🔹️علامه طباطبایی به کانت توجه دارد اما شهید مطهری به علت حضور مارکسیست‌ها در صحنه به جای کانت به مارکس می‌پردازد. 🔹شهید مطهری عمدتاً در داخل ایران به میزانی که اندیشه‌های غرب می‌آید، با آن مواجه می‌شود. 🔹قرائت‌هایی که از مارکس می‌شود، قرائت تقی ارانی است که یک قرائت مارکسیسم- لنینیسم است که متعلق به حزب توده است و از این زاویه برخوردها انجام می‌شود. 🔹در اینجا قرائت آلتوسری و هگلیان جوان را نداریم و بعدها در دهه پنجاه، فرانکفورتی‌ها اولین بار است که وارد می‌شوند و شهید مطهری با آنها مواجه می‌شود. 🔹البته مواجهه با آنها از طریق است. شریعتی که در دهه ۶۰ در فرانسه است و بحث خویشتن را مطرح می کند و به اینجا می آید. مطهری با این اندیشه ها تعامل می‌کند و بحث فطرت را بیان می‌کند. 🔹در واقع در آن مقطع، غرب وارد شده با واسطه داخل ایران را می‌بینند و از موضع حکمت صدرایی با آن مواجه می‌شود و یک نوصدرایی است. 🔹اصلاً انتقال غرب در ایران مسئله ایجاد کرده است. مارکسیسم وارد شده و لوازم خود را بسط می‌دهد و نیرو جذب می‌کند. 🔹در مقطع قبل ندارید و مسئله آدم‌های است که سرخاب، سفیدآب می‌کنند، دارالفنونی‌هایی که نمی‌فهمیدند و جاذبه‌های زندگی آن طرف را مشاهده می‌کردند و به آن طرف تشبه می‌ورزیدند. 🔹(خاطرات ) فرزندانشان غربی می‌شدند و حل این مسأله مهم است. 🔹محمد شاه اولین گروه را به غرب فرستاد و دستور داد آدم‌های متدین را بفرستند که تحت تاثیر قرار نگیرند و بنویسند مرگ بر لامذهب و در همین حد بود و توجه نداشتند این نحوه از سبک زندگی در همه چیز خوابیده است اما در این مقطع ما مواجهه مستقیم با غرب پیدا کرده‌ایم که به برخی مسائل آن اشاره شد. 🔹همین مسائل در جهان اسلام هم منتقل شده است. یعنی ما در جهان اسلام پدیده ای به نام نومعتزلی داریم. اولین مواجهه شهید مطهری با نومعتزلیان، با اقبال لاهوری و کسانی است که می‌خواهند برای نوعی عقلانیت مدرن تاریخچه بیابند یا تاریخچه ندارند و می‌آورند. 🔹بحث‌های هرمنوتیک مفسر محوری که می‌آید و آن زمان جدی نبود و فرهنگ جای همه امور را می‌گیرد و تفکر بر ساخته می‌شود. یعنی آنچه که در جهان مدرن است، می‌آید. 🔹لایه اولی که عرض شد، در زمان شهید مطهری حضور نداشت. یعنی متفکرین عرب در دهه های ۳۰- ۴۰- ۵۰ در فضای سنتی خویش بودند و اینکه اندیشه های غربی را پوشش دینی بدهند، تضعیف شده بود. 🔹ناسیونالیسم، مارکسیسم و غیره خیلی صریح و عریان آمده بودند اما بعد از خیزش فرهنگی دینی جهان اسلام، بخش قابل توجهی از متفکرین عرب مانند حسن حنفی، جابری، ابوزید، آرگون در فضای اوج گرفتن بازگشت به سوی حیات دینی سعی می‌کنند با نوعی عقلانیت مدرن این فضا را تفسیر کنند. 🔹بعد از ۶-۵ سال در دهه اول بعد از انقلاب ما که جنگ بود، آن‌ها مسائل فکری داشتند و تولید کردند و بعد وارد ایران شد و دقیقاً این مسائل، مسائل امروز شهید مطهری می‌شد و او نباید می‌رفت سراغ بحث حرکت اسفار بلکه باید سراغ بخش اتحاد عاقل و معقول اسفار می آمد تا مسئله سوژه و ابژه را حل کند. 🔹مشکل امروز مطهری بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتی‌ها می‌شد و دیگر مارکسیست‌ها نبود. 🔹چیزی که احساس می‌کرد در بحث اعتباریات علامه، قرائت نوکانتی شود که این امر دارد اتفاق می‌افتد و چالش جدی است که یک نوع خروج از حوزه تفکر و بنیادهای فلسفی جهان اسلام دارد. شناسایی اینکه چالش‌های جدی نظری سنت فلسفی امروز ما در چند دهه این قرنی که در آن هستیم، چیست. ✍🏻نویسنده؛ استاد حمید پارسانیا 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بازخوانی برخی از اندیشه‌های 🔹️من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم ‏الشأن نهضت اسلامی که برای همه‏‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‏‌دهم و بین خود و خدای متعال اتمام حجت می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطری است که کیان اسلام را تهدید می ‏کند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ایمان و عمل.mp3
2.39M
🔊 🔰گزیده سخنرانی ♦️بدون عمل صالح نمی‌توان به سعادت رسید؛ با «قلبم پاک است» فقط خود را فریب می‌دهیم 📚احیای تفکر اسلامی، ص۳۵-۳۸ (با تلخیص) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
خطر منافقان و خشکه مقدسها.استاد مطهری.mp3
1.17M
🔊 🔰گزیده‌ سخنرانی ♦️خطر منافقان و خشکه مقدسها 📚سيری در سيره ائمه اطهار (عليهم‌السلام) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فریادهای_شهیدمطهری_درباره_فلسطین.mp3
4.87M
🔊 🔰گزیده سخنرانی ♦️نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین ☀️(عاشورای ۱۳۴۸ شمسی) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
داستان ملاصدرا و اخباری‌ها.mp3
428K
🔊 🔰گزیده سخنرانی ♦️داستان پاسخ جالب به 📚شناخت از نظر قرآن، ص۴۵ ☀️منتشر شده در اردیبهشت ۹۶ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
اشتباه جهان امروز.mp3
1.9M
🔊 🔰گزیده سخنرانی ♦️تناقض و اشتباه جهان امروز در سر دادن شعار آزادی؛ کارنامه اسلام در زمینه آزادی‌خواهی 📚پانزده گفتار، ص۸۵ -۹۱ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
رویگردانی از دین.mp3
2.14M
🔊 🔰گزیده سخنرانی 🔷پاسخ به پرسش معروف: ♦️اگر دین فطری بشر است پس چرا گروه زیادی از مردم دیندار نیستند؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
من انسانی و من حیوانی.mp3
859K
🔊 گزیده سخنرانی ♦️من انسانی و من حیوانی از دیدگاه شهید مطهری 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️اسرائیلیات 🔸ماجرای پرداختن به مسأله چه از منظر حمایت از ملت مظلوم فلسطین و چه از منظر قرار گرفتن در پازل حمایت از سیاست کثیف اسرائیلی- آمریکایی «معامله قرن»، نشان‌دهنده جدی‌تر شدن این مسأله به عنوان یک دغدغه در میان هنرمندان جهان عرب است، البته بسیاری از این آثار که در بعد بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفتند، آثاری در راستای حمایت از همان طرح عادی‌سازی روابط با بودند و قالب آنها نیز نه یک تلویزیونی، بلکه بود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️اسرائیلیات 🔸سریال‌های «النهایه» تولید مصر و «ام‌هارون» محصول عربستان با فضایی متفاوت، درباره آینده در حال پخش هستند. 🔸چند روز پیش خبری جالب روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت؛ خبری که از واکنش و اعتراض شدید صهیونیست‌ها نسبت به پخش یک سریال مصری پرمخاطب خبر می‌داد؛ سریالی که در آن زوال و نابودی پیش‌بینی شده بود و واکنش تند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. 🔸بر اساس آنچه رسانه‌های عربی منتشر کردند، سریال «النهایه» یا همان «پایان» درباره زندگی مهندسی در سال ۲۰۲۱ است که تلاش دارد در برابر کنترل تکنولوژی بر زندگی بشریت مقاومت کند اما تلاش‌های وی، او را به سمت رویارویی‌های خطرناک بویژه ظهور یک ربات می‌کشاند. 🔸در این سریال زوال و نابودی رژیم صهیونیستی و وقوع جنگی به نام «آزادسازی شهر قدس» پیش‌بینی شده است. 🔸البته با توجه به اینکه هنوز قسمت‌های ابتدایی این سریال پخش شده و از ادامه محتوای آن اطلاعات کاملی وجود ندارد، نمی‌توان به طور دقیق درباره اینکه آیا این سریال در نهایت و در جمع‌بندی خود اثری علیه اسرائیل خواهد بود یا نه، اظهار نظر کرد بویژه اینکه در کنار اعتراض وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به پخش قسمت اول این سریال، «تامر الشهاوی» یکی از نمایندگان و افسر جنگی سابق و عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی مصر، مخالفت خود را با بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره سریال مصری «النهایه» اعلام کرده است. 🔸اما با این همه نفس پرداختن به این موضوع از سوی گروهی از هنرمندان مصری آن هم در شرایطی که دولتمردان این کشور در این مدت اخیر روابط نزدیک‌تری با رژیم صهیونیستی داشتند، اتفاقی قابل تامل است. ✍🏻نویسنده؛ احسان سالمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=883 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️تحولات اجتماعی دوره و حیات خانگی 🔹با طولانی شدن دوره مقابله با کرونا، گفتمان «در خانه می‌مانیم» همه عرصه های زندگی بشر را متحول کرده است بنابراین برای توضیح تمرکز روابط اجتماعی در خانه، مفهوم «حیات خانگی» را صورت بندی کردیم. 🔹حیات خانگی، خانواده را به عنوان دارایی دوره کرونا به عنوان ارزش در نظر می‌گیرد. 🔹در حیات خانگی زنان سهم بیشتری از قدرت خانه را دارا می‌باشند و در عین حال، مادری به معلمی توسعه می‌یابد و وظایف زن در خانه افزایش می‌یابد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️تحولات اجتماعی دوره و حیات خانگی 🔹با گسترش و تداوم دوره اپیدمی بیماری کورنا، مطالعه تحولات اجتماعی پدیدآمده بر اثر سبک زندگی مبتنی بر مقابله با کرونا ضروریست. 🔹مفاهیم اجتماعی بر اثر تغییرات پدید آمده نیاز به باز تعریف دارند. هسته مرکزی تحولات کرونایی، ناشی از گفتمان، «درخانه می‌مانیم» است. 🔹در خانه می‌‌مانیم؛ اصلی ترین دستورالعمل برای مقابله با کروناست. 🔹در خانه می‌مانیم؛ یک ایدئولوژیست که همه روابط و مناسبات اجتماعی را حول خود تغییر می‌دهد. 🔹در خانه می‌مانیم به دلیل پشتیبانی از ارزش «حفظ حیات»، مناسک دینی را هم تعطیل، تغییر و بازسازی می‌کند. 🔹حفظ حیات؛ آن نقطه انتهایی مشروعیت‌زا در شبکه رابطه ای قدرت است. اسلام از آن دسته ادیانی است که حفظ حیات در صدر ارزش های آن در کنار توحید جای دارد. 🔹حال که «در خانه می مانیم» این چنین اهمیتی دارد، مفهوم «حیات خانگی» را برای توضیح روابط و زندگی اجتماعی که حول محور «خانه» شکل می‌گیرد، صورت‌بندی می‌کنم. 🔹حیات خانگی، نحوه‌ای از زندگی اجتماعی است که افراد در محیط خانه و با تاکید بر مرزهایی که مفهوم «خانواده» ایجاد می‌کند در زمان طولانی‌تر از گذشته، زندگی می‌کنند. 🔹آنچه مرزهای این واحدهای اجتماعی را از هم جدا می‌کند، خانواده است. خانه به تنهایی نمی تواند این واحدها را از هم جدا کند. 🔹خانواده بر اساس مناسبات اقتصادی، عاطفی و خونی با «پیوند‌های قوی» میان اعضای آن شکل می‌گیرد. 🔹حیات خانگی مفهومی است که جمع شدن همه اعضای خانواده در زمان طولانی را برای حفظ امنیت در مقابل بیماری های مسری توضیح می‌دهد. 🔶آموزش و تحصیل: 🔹آموزش و تحصیل هر چند تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است ولی در دوره کورنا به ناچار حضور در مدرسه و تحمل نظم مدرسه یا دانشگاه یا هر محیط آموزشی فیزیکی، در مکان خاص آموزش و حضوری برچیده می‌شود. 🔹بنابراین ارتباطات با همسالان و تحمل نظم آموزشی از میان می‌رود و گونه دیگر مبتنی بر آموزش غیر حضوری یا مبتنی بر فضای مجازی تجربه می‌شود. 🔹در واقع یک نهاد جامعه پذیری از میان می رود و خانواده یگانه محیط حضوری جامعه پذیری خواهد بود. 🔹با این حال باید بررسی شود که فضای مجازی چگونه می‌تواند جامعه پذیری حیات خانگی کودکان را سامان دهد؟ 🔹در حیات خانگی، مادران نقش معلم و گاه واسط معلم را برای دانش آموز ایفاء می‌‌کنند، بنابراین مفهوم «مادری» به معلمی توسعه می‌یابد، مادرانی که دارای فرزندان بیشتری باشند عملا اغلبِ وقت خود را به آموزش تحصیلی کودکانشان سپری خواهند کرد و براساس آموزش مجازی «زمان» آموزش متغیر و تقریبا در همه طول شبانه روز تداوم می‌یابد. 🔹مساله محدودیت تعداد وسایل ارتباطی برای همه اعضای خانواده تنظیمات و مقررات دیگری را برای دسترسی ایجاد می‌کند و مسائل مرتبط با نابرابری درون خانواد‌ه را نیازمند بازتعریف می‌کند. 🔹در موضوع دسترسی به وسایل ارتباطی و فقدان دسترسی برخی خانواده‌ها و یا فقدان سواد دیجیتال و رسانه‌ای آنها، مساله «نابرابری آموزشی» را بسیار با اهمیت می‌کند که نیازمند حمایت و مداخله سیاست گذارن اجتماعی است. ✍🏻نویسنده؛ محمدرضا زهرائی (دانشجوی دکتری جامعه شناسی–مسائل اجتماعی) 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=888 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نواندیشی و چالش‌های زمانه 1⃣ جریان‌های نواندیشی دینی سده اخیر در ایران، همواره با دوگونه چالش‌های نظری بحث‌برانگیز روبه‌رو بوده‌اند. 🔹اول؛ چالش‌های روش‌شناختی 🔹دوم؛چالش‌های معرفت‌شناختی 🔹این سخن بدین‌معناست که «فهم، تبیین و نقد» این جریان‌های فکری، از زاویه دقت‌های مِتدیک و همچنین معرفتی امکان پیدا می‌کند. 🔹علاوه براینکه می‌توان ریشه بسیاری از بدفهمی‌ها یا کژراهه‌ها را در این دو دسته پی‌جویی کرد. 2⃣ بر این سیاق، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مِتدیک جریان‌های نواندیشی دینی، رویکردهای غیرروشمند یا برگزیدن روش‌های نامناسب برای فهم دین و آموزه‌های دینی بوده است، رویکردهایی مانند قیاس، استحسان، استصلاح، تاویل قرآن، دینامیزم قرآن، اخباریون یا نگاه‌های ذوقی و سلیقه‌ای یا صوفی‌گرایانه به متون دینی و…. 🔹در یک کلام؛ آنچه از این هنگامه پرآشوب رویکردهای غیرروشمند بیرون می‌آید، همان اسلام التقاطی یا شکل‌ها و انگاره‌هایی از آن است و متقابلا شهید مطهری نیز در زمانه خود و در آثارش (با فرازوفرودهایی)، درصدد مرزبندی و ارائه شاخصه‌های دین‌پژوهی برای پرهیز از آمیزش یا آمیختن با چنین فراگردهایی برمی‌آمد. 3⃣ از سوی دیگر؛ باید در دل چالش‌های معرفت‌شناختی گوناگون، به مساله نحوه تحلیل و تفسیر انسان در اسلام و چگونگی تصویر و ترسیم هویت آدمی در ادیان اشاره کرد، چراکه حل و تحلیل بسیاری از پرسش‌ها یا شبهات فلسفی، کلامی، عرفانی، فقهی و اجتماعی مطرح در قلمروی مطالعات نواندیشی دینی، به زوایایی از مساله تحلیل قوا و ظرفیت‌های وجودی انسان و نحوه ترابط و بَرنهاد سیستماتیک آنها دارد. ✍🏻نویسنده؛ سیدحسین حسینی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=906 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️زنده‌باد همسران و مادران! 🔸نه تنها که همه ادیان و پیامبران‌شان با بسیاری از عرف‌های غلط جامعه خود درگیر بوده‌ و کوشیده‌اند ریشه آن سنن نادرست را قطع کنند. 🔸بنابراین این که جوامع مدرن به زن‌سالاری (در خوانش‌ها و نحله‌های گوناگونش) گرایش دارند مجوز آن نیست که از متن دین تفسیری نادرست عرضه کنیم. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net