eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
996 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 | ☑️ نهــــایی‌ترین انســـان 🔻بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 👤اصغر طاهرزاده: نویسنده و استاد فلسفه 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ نهــــایی‌ترین انســـان 🔻بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 👤اصغر طاهرزاده: استاد فلسفه چیستی آرمان‌شهر 1:00 شهروند در جهان مدرن 7:00 حضور نهایی انسانیت 11:05 بشر و اصالت وجود 20:25 دوگانگی سوژه و ابژه 23:34 آینده و زبان تفکر غرب 28:35 تاریخ فهم اصالت وجود 35:50 فضای مجازی و ملکوت 39:45 ظرفیت بشر آخر الزمانی 45:45 امام مردم را صدرایی کرد 51:37 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📚 ☑️ امام(ره) صدرایی حرف نزد اما همه مردم را صدرایی کرد 🖋استاد اصغر طاهرزاده، نویسنده و استاد فلسفه ▫️آیا واقعاً این مکتب عظیم صدرالمتالهین، توان این را دارد که انسان را طوری تعریف کند که بتواند در تاریخ جدید حاضر بشود؟ آیا ما هم اگر بخواهیم آرمان‌شهر خودمان را بسازیم، می‌توانیم؟ و اگر می‌توانیم، صدرا چقدر نقش دارد و اگر صدرا نباشد آیا می‌توان یک آرمان‌شهری که مربوط به تاریخ بشر قدسی تشیع است بسازیم یا نه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔹ما انسان را تا در معنای اصیل نهایی آن نیابیم و نبینیم و مد نظر قرار ندهیم محال است که بتوان ساخت. بشر جدید از خود یک تعریف ساخت که مطابق آن تعریف، بشر جدید شهروند است و می‌گوید که انسان‌ها به این امر رسیدند که حالا باید فقط به منافع خودشان فکر کنند. شهروندی که بعد از پیش آمد، به این نتیجه رسید که من شدیداً به منافع خودم باید فکر کنم، یعنی به سر عقل آمدن . ▫️ما اگر می‌خواهیم آرمان‌شهر بسازیم، اول باید مشخص بشود که انسان نهایی‌مان چیست؟ شما اگر انسان را به عنوان یک حضور نهایی انسانیت مد نظر قرار ندهید و او را به خودش یادآوری نکنید هیچ آرمان‌شهری به معنای شرایط جدید در پیش نخواهد بود. 🔻نهایی‌ترین انسان چه انسانی است؟ نسبت خدا با انسان یا بگویید نسبت خدا با مخلوقات، نسبت امکان ذاتی مخلوقات است. خدا فقط در نسبت امکان ذاتی وجود می‌دهد. شما در ازای انسانیت‌تان می‌توانید با خداوند مرتبط باشید. حالا انسانیت شما نهایتش چیست؟ 🔸من که فکر می‌کنم هنوز تاریخ فهم پیش نیامده است. در نگاه جناب قول به تجلی و رخداد و نوبه نو شدن دائم حقیقت، مستلزم اصالت دادن به آینده‌است. مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه هفتم: چشم اندازها در حکمت متعالیه 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه هفتم: چشم‌اندازها در حکمت متعالیه اختلاف چشم اندازها 7:10 ورود مسائل نو 13:20 سه مواجهه با اندیشه یونان 18:10 تعامل با فلسفه غرب 28:45 فلسفه و باب گفت‌وگو 51:00 هدف اول از فلسفه 59:45 مبنای حکمی عمران دنیا 1:04:45 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📸 ✅ نشست نقدنوشت با موضوع «تاملی پیرامون دیالکتیک فلسفه و رمان» با حضور آقایان «ابراهیم اکبری دیزگاه» و «مصطفی سلیمانی» برگزار شد. ➕فایل صوتی و گزارش متنی این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
☑️ از حکمت صدرایی تا نهضت خمینی(ره) 🔰حجت‌الاسلام امین اسدپور، پژوهشگر و مدرس فلسفه اسلامی؛ 🔹یکی از نکات مهم و برجسته ملاصدرا و یکی از مهم ترین بسترهای شکل‌گیری اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، کاری است که ملاصدرا در فلسفه فقه انجام می‌دهد. 🔹امروزه شدیدا این خلأ را در حوزه‌های علمیه نیاز داریم. روایتی که فارابی، شیخ‌الرئیس و ملاصدرا در نسبت بین صورت‌بندی فلسفه و فقه انجام می‌دهند و به تعبیر امروزی همان فلسفه شریعت را در نظام معرفتی خود مستقر می‌کند، نکته‌ای است که ما خیلی در حوزه‌های علمیه نیاز داریم. ما در مورد قلمرو فقه اطلاعات جامع و دقیقی نداریم. یکی از مهم ترین کوتاهی‌های علمی-پژوهشی در حوزه علمیه این است که در مورد میزان کارکردهای فقه تحقیقات عالمانه‌ای نکرده‌ایم. 🔹ملاصدرا دقیقا در نظام معرفتی خود فلسفه شریعت را حاکم می‌کند و در کتاب «مشهد خامس شواهد ربوبیه» و کتاب «مفاتیح الغیب» خود به طور مفصل به این موضوع پرداخته است. 🔹نکته بسیار جالب این است «امام خمینی (ره)» در طول هفته، چهارشنبه و پنجشنبه صبح ها از جمله کتب اخلاقی‌ای که با استاد خود «مرحوم شاه آبادی» می‌خوانند، کتاب «مفاتیح الغیب» ملاصدرا بود.دیدگاه ملاصدرا در این کتاب این است که شریعت باید تنظیم رابطه عباد با خداوند متعال و تنظیم سیاست مدنی بین عباد را انجام دهد و اداره حیات اجتماعی با شریعت است. مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 🎙حجت‌الاسلام حمید پارسانیا 📥( اینجــا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 🎙حجت‌الاسلام حمید پارسانیا همراهی مردم با امام 5:40 نقطه عطف فرهنگی و تمدنی 10:30 مدینه فاسقه فارابی 19:05 امام و میراث معرفتی 25:45 عرفان و فلسفه نظری امام 28:50 انقلاب فرهنگی و حصر 36:11 نامه امام به گورباچف 42:50 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | به‌مناسبت سالروز رحلت امام؛ ☑️ کدام امام خمینی انقلاب کرد؟ 🎙 حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی، استاد تمام دانشگاه تهران 🔘 اگر امام خمینی فقیه، عارف و فیلسوف نبود؛ بی‌‌شک نمی‌‌توانست چنین انقلابی پدید بیاورد. امام خمینی نماینده یک جریان فکری همه جانبه است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ☑️ چشمه جاری قرن ✍🏻 فائزه السادات حسینی ▫️امام خمینی(ره) از اعماق وجودش دست‌هایش را دراز کرد تا مسیری نورانی را ریل‌گذاری کند و این حتی در هنگامه ترک دنیا وجود داشت چون او بعد از پیروزی انقلاب با امواجی از فتنه‌های قومیتی، سیاسی، دینی و اقتصادی رو‌به‌رو شد اما با روح خدایی خود ایستاد و به‌قول آقای صفایی«نسل و ذریه پیامبر اینگونه جوشنده است.». جوشندگی که نه تنها چراغ دل کشورش شد بلکه تبدیل به چشمه جاری برای تمام آزادگان شد تا مسیر الهی را وارد شوند؛ به این خاطر من بعد از خواندن کتاب «کوثر، چشمه جاری» یاد زندگانی روح الله خمینی(ره) افتادم که به من می‌گفت: به‌راستی روح‌الله، چشمه جاری‌ست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸قلم صفایی حائری(ره) هر کدام از اتفاقات زندگانی حضرت محمد مصطفی(ص) را یک خیر بزرگ و ساری معرفی می‌کند. اما چرا؟ چون در تمامی آنان بر «رب العرش العظیم» تکیه داشت تا در پس آن به هدایت جامعه جاهلی زمان خود بپردازد. به‌عبارتی‌دیگر تفسیر کوثر با «برخورد مناسب رسول در هدایت، غنا، بی‌نیازکردن، تسلط، عزت، امن، اعتماد، توحید، عبودیت، رسالت، استقامت، تربیت، جمع‌آوری، هجرت به حبشه و مدینه و هجرت رسول و مدینه الرسول» معنا پیدا می‌کند. 🔹 مساله‌ای که در زندگانی خمینی کبیر هم دیده می‌شد. زیرا ایشان همانند پیامبر اسلام (ص) از درون یک فضای تاریک و غم‌بار عَلمی را به‌دست گرفتند که کار هر کس نبود و او توانست با کمترین امکانات بهترین نتایج را کسب کند. حال سوال این‌جاست که منظور از کمترین امکانات چیست؟ 🔸 صدای آیت‌الله خمینی در شرایطی به اغلب مردم می‌رسید که نفوذ خارجی در عالی‌ترین سطح قرار داشت، جوانان بیشتر در چنددستگی گروه‌های سیاسی حرکت می‌کردند، شاه اعتراضات را با شدیدترین وجه ممکن سرکوب می‌کرد و دایره دیکتاتوری‌اش در حال تکمیل بود. حال سوال این‌جا مطرح می‌شود که روح‌الله چگونه صدای خود را به ایران رساند؟ 🔹 من بهترین پاسخ را در کلام کتاب "کوثر، چشمه جاری" یافتم، و آن «زاویه دید و زاویه برخورد» امام خمینی(ره) به شرایط و حوادث بود که مرحوم صفایی حائری درباره آن می‌نویسد: «زاویه دید و زاویه برخورد تو در ذهنیت و در عمل تو می‌تواند تو را بهره‌مند سازد و از ترس‌ها و حسرت‌ها تو را نجات بخشد. آن‌چه در پیروزی، شکست را شکل می‌دهد و آن‌چه از شکست، آموزگار پیری می‌سازد همین موضع‌گیری مناسب و برخورد صحیح و کوثر الهی است. کسی که در پیروزی، به غرور و تجاوز گرفتار می‌شود، شکست خورده و کسی که در شکست به ضعف‌های خود و قدرت‌های حریف فکر می‌کند و برنامه می‌ریزد، پیروز شده است.» مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔰 امام خمینی را باید شنید ▫️امام‌خوانی را نباید به کسی نیابت دهیم. سخن امام(ره) هنوز شنیدنی است. باید هر کس بصورت مستقیم آثار امام را بخواند و حلقه‌های صحیفه‌خوانی با همت بدنه اجتماعی راه‌اندازی شود. ▫️ چون هر شخص، موسسه یا سازمانی از دیدگاه خودشان امام را بازخوانی می‌کند. به همین دلیل است که نخبگان باید اهتمام به این امر داشته باشند. 🔸اگر بدنه حزب‌اللهی با امام(ره) آشنا نباشد، زمینه استفاده ابزاری از امام(ره) نیز فراهم می‌شود که هر کسی امام خمینی را به نفع خودش مصادره می‌کند. همچنان امام خمینی تنها گزینه برای ماست. ✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایده‌ی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه زمان: یکشنبه ۷ خرداد 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
رسانه فکرت به مناسبت یادبود امام راحل برگزار می‌کند: ☑️ ایده روح‌الله بررسی ایده دولت از منظر امام خمینی(ره) با حضور: 👤دکتر مجتبی اشرافی؛ قائم‌مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اهل‌بیت ⏰ دوشنبه ۱۴ خرداد، ساعت ۲۰ 🖇 در بستر اینستاگرام فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
. با عرض پوزش از دوستان و مخاطبین گرامی 🌷 لایو امشب به دلیل اختلال فنی اینستاگرام به زمان دیگری موکول شد که در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌گردد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ راهی به سوی آرمان شهر امام(ره) 🖋فاطمه بهجت، نویسنده و پژوهشگر 🔸آرمان‌شهر، امید، ، انسان متعالی، سیاست متعالیه، جهان بدون رنج، ... ما چه تصویری از این مفاهیم و امکان تحقق شان داریم؟ جهان کبیر و صغیری که از آن یاد کرده اند دو ساحتی است که یکی مربوط به طبیعت و عالم مادی است که عالم کبیر است  و دیگری جهان درون و ساحت درونی آدمی که جهان صغیر است. 🔸پرسش این است که بدون سامان یافتن جهان درون در سایه تربیت و رشدی همه جانبه در ساحات  عقلانیت و ،  آرمان‌شهر یا همان عالم کبیر کمال یافته، اساسا امکان تحقق دارد؟ 🔸آدمیان یا همان جهان‌های درون پنهان از چشم ظاهری،  اگر انتظام و اعتدال نیابند و تربیت  نشوند تشکیل در  عالم کبیر، به شوخی شبیه‌تر است. از این رو اساس تشکیل آرمان‌شهر امام، تربیت انسان است. وی همه تب و تاب‌ها و تلاش‌ها برای تشکیل حکومت یا حتی ارسال انبیا را نیز در راستای هدف متعالی تربیت انسان متعالی،تحلیل و تبیین می‌کند جهان درون اعتدال نایافته، جهان بیرون را نه تنها به آشوب می‌کشد بلکه حتی می‌تواند آن را به نابودی سوق دهد. 🔸در بیان در افتادن در دامان و خروج از اعتدال و انتظام آدمی است از این رو بی‌جهت نیست که برخی آرمان‌شهر را تحقق نایافتنی دانستند چرا که پرورش انسانهای معتدل به‌مثابه هسته‌ها و حلقه‌های شکل‌گیری آرمان شهر به گونه ای که به دامان تحجر و تجدد در نیافتند چندان کار آسانی هم نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 🔸نشست علمی «روایت فردا؛ بررسی آرمانشهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان» با حضور؛ حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی؛دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه هشتم: اهداف تفکر فلسفی از نظر ملاصدرا 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه هشتم: اهداف تفکر فلسفی از نظر ملاصدرا ارتباط عمران و دین 2:20 نظریه جدید عدالت 9:50 نقطه شروع از پایگاه عقلی 15:40 پدیده عجیب عقل 21:30 ملکوت و رنسانس 30:00 تعمیر دنیا و عدالت اجتماعی 1:07:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📚 ☑️ شناخت صحیح فرد و جامعه از الزامات تبیین آرمان‌شهر صدرایی است حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی، دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ▫️در تعریف آرمان‌شهر، دست‌کم دو نگرش و دو تعریف را می‌شود دنبال نمود. در نگاه مشهور و رایج، آرمان‌شهر به‌مثابه شهر برتر و مطلوب است و اندیشمندان و نظریه‌پردازان این حوزه آنچه دنبال می‌کنند این است که با سازوکار تربیت و آموزش بتوانند جامعه را از وضعیت نامطلوب به یک وضع مطلوبی سوق دهند. در برخی کلمات و تلقی‌ها هم آرمان‌شهر به‌مثابه شهر تخیّلی و دست‌نیافتنی تصویر می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
. 🔸آنچه ما از آرمان‌شهر قصد می‌کنیم، قاعدتاً همان معنای اول هست. ما از منظر فلسفه اسلامی و فضای ملاصدرا نمی‌خواهیم صرفاً کنیم و رمان علمی‌تخیلی بنویسیم. می‌خواهیم یک نگاه آرمانی به جامعه داشته باشیم که جامعه مطلوب از منظر مبانی فلسفه اسلامی چه جامعه‌ای می‌تواند باشد. 🔸مسأله در اندیشه قطعاً برآمده از دیدگاه‌های دیگر اوست و قطعاً مبانی دارد. در جانب مبانی انسان‌شناختی فردی، دو ساحتی بودن وجود انسان، قطعاً یکی از مبادی است. آرمان‌شهری که ترسیم می‌کنید، قطعاً مبتنی بر این است که شما انسان را موجود و جسمانی صرف بدانید یا نه، برای او بُعد هم قائل شوید. ✔️علوم انسانی به ادبیات امروز و به ادبیات سنتی، مبتنی بر مسائلی از است که دست‌کم سه دسته معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی را می‌شود برای آن نام برد. دیدگاه آرمان‌شهر ملاصدرا قطعاً از این سه دسته مبانی خالی نیست و در نتیجه اگر این مبانی تغییر بکند، تصویر صدرایی از آرمان‌شهر هم قاعدتاً تغییر خواهد کرد. 🔸یکی از مبادی که یک آرمان‌شهر حتماً باید راجع ‌به آن اظهارنظر کند، این است که این انسان به‌مثابه موجود مستکمل و به‌مثابه فاعل ، حقیقی‌اش در چه چیزی است؟ چون شما می‌دانید در آرمان‌شهر باید جامعه مطلوب به تصویر کشیده شود. این مطلوبیت جامعه را شما باید از کجا به دست آورید؟ شما در آرمان‌شهر می‌خواهید جامعه انسانی به کجا باید برسد؟ پس باید قبلش این مسأله را حل کرده باشید که انسان به کجا باید برسد؟ مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه نهم: صنعت؛ نحوه تجرد وجود انسانی 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام