فکرت
#پست_موقت ♨️ کانال مهدی جمشیدی از دسترس خارج شد 📍 مهدی جمشیدی از فعالان فکری جبهه انقلاب و پژوهش
🔸 جمشیدی در چند سال اخیر با قلم شیوا و کلام صریح خود بارها تلاش داشت جریان سکولاریسم را مورد نقد قرار دهد و با جریان روشنفکری داخلی و انحرافات جبهه انقلاب مبارزه فکری کند. مناظرات و گفتگوهای داغ او و تیغ کلامش بارها مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. همچنین دفاع جانانه او درباره اندیشههای علامه مصباح در فکرت را به خاطر داریم.
🔹 او را شاید متفکر و صاحبنظر ندانیم اما یکی از افراد موثر و مخلص در زمینه ترویج علم بود و تلاش داشت مسائل انضمامی را با تکیه به آرای متفکران اسلامی نظیر آیتالله خامنهای، شهید مطهری و علامه مصباح یزدی توضیح دهد.
🔸او نیز مانند هر فرد دیگری مصون از خطا نبوده و نیست و گاه اظهارات شاید غیرمتعارف او موجب شده حملات رسانهای زیادی علیه او صورت بگیرد. مانند سخن اخیر او که گفته بود: «جامعه نابالغ و کودکصفت که گرفتار تلاطمهاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه تحمیل کردند. فقط نادان میتواند به نادان دیگر، رای بدهد. این نوع مردمسالاری، شایسته کودکصفتان بیبهره از تعقل است.»
🔹 با این حال نباید امتیازات و محسنات او را نیز نادیده گرفت در زمانهای که شاید بسیاری از متفکران و صاحب نظران عافیت سکوت و عزتنشینی را بر تلاطمات میدان ترجیح دادهاند، حضور جدی او در صحنه قوت قلب بسیاری بود. از سویی نیز مثل همیشه برچسبزنی رسانهای موجب شده بود که برخی ابعاد روشنگرانه ایشان مغفول واقع شود و به عنوان یک چهره تندرو و افراطی معرفی گردد.
💢 حال امروز کانال او از دسترس خارج شده و مشخص نیست که او خود بر این امر اقدام کرده - کما اینکه سابقا هم از این انگیزه گفته بود - یا هر چیز دیگر اما مسئله اینجاست که این همه و همه نباید موجب آن شود که ناصواب قضاوت کنیم و جمشیدیها را به بهانهای از میدان طرد کنیم. گفتگو راهحل است نه طرد..
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
Rebaat_Ayene_E5~1.mp3
22.88M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | #لهوف در کشاش گزارش تاریخی و داستان
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: حجتالاسلام #مصطفی_صادقی کاشانی
مجلس پنجم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇«حسین(ع) وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می گردد و اکنون بدست او رسیده است ..... این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالتخواه در تاریخ بشریت سپرده است ........ در آخرین لحظه پرچم را از دست بگذارد به همه نسل ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که: " آیا کسی هست که مرا یاری کند؟"»
📚 علی شریعتی
حسین وارث آدم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک
گذر از تراژدی عاشورا به حماسه
✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه
📍 عاشورا ترکیبی از حماسه و تراژدی است. اینک سخن در این است که کدامیک از این دو اصل است: حماسه یا تراژدی؟ هر پاسخی به این پرسش و التزام به آن در تعیین سمت و سو و جهتگیری زندگیمان تاثیرگذار است. چنین مینماید که با دونگاه میتوان به عاشورا نگریست: «نگاه سیاسی» و «نگاه عاطفی»...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک گذر از تراژدی عاشورا به حماسه ✍️ دکتر محمد اسفن
🔸 با هر یک از این دو نگاه عاشورایی متفاوت از دیگری پدید میآید. در نگاه سیاسی، حماسه عاشورا برجسته میشود و در نگاه عاطفی، تراژدی عاشورا. با این دو دید متفاوت نه تنها دو عاشورای متفاوت، که دو سلوک متفاوت ایجاد میشود.
🔹اگر به حماسه عاشورا نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجهاش ان میشود که هیچگاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه کنیم. اما اگر به «تراژدی عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش این میشود که یکسره مصیبتزده باشیم و مرثیهسرایی کنیم و روضهخوانی برپا سازیم و بگرییم.
🔸 شک نیست انچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی! البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسهها تراژیک است. اما اصل و اساس آن بر حماسه است. پس عنصر تراژیک در آن عارضی و معلول جنایت دشمن. مضافا بر اینکه همین جنایت، در دیده نزدیکبین ما تراژیک است ورنه به دیده شیرزن کربلا «زیبایی» است.
🔹حسین کشته نشد تا امتی را تا ابدالاباد، مصیبتزده و گریان سازد بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و امتی را درس آزادگی و عزت دهد و روزگار امت جدش را سامان بخشد. آن حضرت الگوی اصلاح است و ستمستیزی، نه دستمایه مرثیهسرایی بیهدف و میانتهی و بیتأکید بر اهداف عاشورایی.
🔸 در گذشته با نگاه عاطفی به عاشورا نگریسته میشد، عنصر تراژدی آن برجسته میگردید و امام حسین در مصیبت خلاصه میشد. شاهد اینکه واژههایی که در عاشورا بسامد و تواتر داشت و همواره بر سر زبانها بوده، تراژیک بود. اما امروزه که با نگاه سیاسی و حماسی به عاشورا نگریسته میشود، عنصر حماسه آن برجسته گردیده و امام حسین نه نماد مصیبت که نماد آزادگی شده است.
💢 گذشتگان از امام حسین با دو کلیدواژه یاد میکردند: «مصرع»(به زمین افکنده شدن) و «مقتل» (کشته شدن) اما معاصران با دوکلیدواژه دیگر از آن حضرت یاد میکنند: «قیام» و «شهادت». پیداست که تفاوت این واژهها از کجا تا به کجاست. نیز پیداست که این تفاوت، بحث لفظی نیست و تفنن در تعبیر قلمداد نمیشود، بلکه ناشی از دو زاویه دید و دو نگاه متفاوت به امام حسین و عاشوراست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 حقیقت عاشورا
دکتر هادی همایون
💢«حقیقت عاشورا چیست؟ در پس این ظاهر آن حقیقت عظیمی که در این سیر تاریخی پشت این واقعه بوده و آن حقیقت تا قیامت کم کم آشکار میشود چه بوده؟ آن ظهور امام است. در شب عاشورا برای این هفتاد و دو نفر یار حضرت که خالص شده بودند، حقیقت امام برایشان آشکار شده بود و حقیقت امام را دیده بودند. برای این است که عاشورا به شدت با جریان ظهور قرابت دارد چراکه ظهوری است که تاریخ را به نظم کشیده است...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته | خون خدا ؛ «روایتی از عاشورا »
▪️ مولف : سیدمهدی شجاعی
▪️ناشر کتاب : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
▪️سال نشر : 1398
▪️تعداد صفحات : 64
🔸این کتاب طرحی نو درباره روایت روز عاشورا است و نحوه کتابپردازی و ارائه آن نیز به گونهای متفاوت انجام شده و همین ویژگیها آن را از سایر آثار سیدمهدی شجاعی متمایز کرده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته | خون خدا ؛ «روایتی از عاشورا »
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸مخاطب این کتاب کسانی است که از حسین و عاشورا و کربلا هیچ نمیدانند. کسانی که از سوگواری و عزاداری هر ساله جماعتی از مردم جهان تعجّب میکنند. کسانی که از زیارت دستهجمعی یا راهپیمایی هماهنگ چند میلیون نفر در یک تاریخ (اربعین) و در یک مسیر و یک جهت، دچار سوال و ابهام و استفهام و اعجاب و شگفتی میشوند؛ سوال و اعجابی که کاملاً بجا و درست است.
🔹آن کسی که رفته و رفتنش جهانی را به سوگ نشانده، که بوده و چه محبوبیت عمیق و گسترده و بی نظیری در میان مردم مختلف با فرهنگها و ملیّتهای متفاوت داشته که تعزیتی اینچنین را به یادگار گذاشته؟ این سوالی به جا و طبیعی و پرسیدنی است...
🔸 عموم آثاری که درباره عاشورا و کربلا عرضه شده مبتنی بر سابقهها و زمینههای ذهنی و فکری مخاطب بوده است و چون مخاطب مسلمان و شیعه مد نظر بوده، همین شیوه و روش هم به جا و درست بوده است. یعنی فرض خالق اثر بر این بوده که مخاطب عمده مسائل و مطالب اصلی و بنیادین را میداند و باور دارد و به ظرائف و جزئیات و لایههایی پرداخته که برای مخاطب حرف تازهای داشته باشد و کمتر به این نکته توجه شده که مخاطب غریبه یا ناآشنا به این مقدمات چگونه میتواند به درک درستی از واقعه عاشورا و کربلا دست پیدا کند. رسالت این کتاب، تبیین مسائل بنیادین برای مخاطب بیرون از خانواده اسلام و مسلمانی و تشیع است. اگر حتی ممکن است حرفهای تازهای هم برای مخاطب درون خانواده داشته باشد.
🔹 کتاب «خون خدا» اثری بسیار زیبا، هنرمندانه و در عین حال راهگشا است و علاوه بر اینکه متن مذهبی زیارت عاشورا با قلمی زیبا آمده، تصویرگری آن نیز پیچیده و زیباست. این کتاب از یک سو کتابی دینی و از سوی دیگر کتابی حرفهای از نظر گرافیک و صفحهآرایی است و از نظر مخاطب ویژگیهای خاصی دارد.
💢 مخاطب این اثر در زبان فارسی البته بچههای مذهبی هستند، اما نویسنده در آغاز کتاب بیان کرده که مخاطب این اثر کسی است که امام حسین(ع) را نمیشناسد و دورادور اسم امام(ع) را شنیده است. از این رو نوشتن برای چنین مخاطبی سخت است. آشنا کردن کسی که با این موضوع بیگانه است، از قلم سیدمهدی شجاعی برمیآید و این نکته مهمی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
Rebaat_Ayene_E6.mp3
34.62M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | درباره #یاد_و_یادآوران
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: بازپخش صوتی دکتر #علی_شریعتی
مجلس ششم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
آیین اختتامیه سلسله نشستهای ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳
سخنرانها:
آیت الله محسن اراکی
آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
آیت الله احمد مروی
آیت الله محمود رجبی
بانو مجتهده گلگیری
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
با حضور خانواده مکرم شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
🗓زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
#اختتامیه_ملت_ابراهیم
#پرواز_اردیبهشت
#شهید_سید_ابراهیم_رئیسی
〰〰〰〰〰〰〰
📱https://ble.ir/mellate_ebrahim
📱https://eitaa.com/mellate_ebrahim
🖇«در چنین روزگاری است که شهادت تضمین «حیات» یک ملت است. مایه بقای یک «ایمان» است. «گواه» آن است که جنایتی بزرگ، غصب و قساوت و جور حاکم است. «شاهد» اثبات حقیقتی است که انکار میشود. «نمود» ارزشهای والایی است که پایمال میگردد، از یاد میرود. و بالاخره «اعتراض» سرخی است بر حاکمیت سیاه، فریاد خشمی است بر سر سکوتی که همه حلقومها را بریده است. شهادت، «شهادت» آن چیزی است که میخواهند در تاریخ، «غیب» شود و «نمونهای» است از آنکه باید باشد و «گواهی» است بر آنچه در این «زمان» خاموشی و پنهانی، میگذرد...»
📚 علی شریعتی
حسین وارث آدم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 هدف کشی از قیام امام حسین(ع)
✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه
📍 امام حسین(ع) از شخصیتهای «دوبارمظلوم» و «بازشهید» در تاریخ است. یک مظلومیتش این بود که او را کشتند و مظلومیت دیگرش اینکه هدفش را محو و مسخ کردند. یک بار در عاشورا به او ظلم شد و یک بار دیگر در عاشوراها. ظلم دوباره این بود که هدفکشی از قیام امام حسین(ع) شد. نام حضرت بود اما هدفش مطرح نبود یا مسخ شده بود...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 هدف کشی از قیام امام حسین(ع) ✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه 📍 امام حسین
🔸 یک هدفکشی از امام حسین(ع) این بود که قیامش را امری شخصی و تکلیفی خصوصی معرفی کردند که نمیتواند و نمیباید الگوی دیگران باشد. هدفکشی دیگر نه محو هدف امام حسین(ع) که مسخ هدف آن حضرت است. بدین صورت که گفته میشود که آن حضرت تن به کشتن داد تا مردم بگریند و آمرزیده شوند. این نظریه تفسیر مسیحی از #قیام_حسینی است؛ یعنی همانگونه که مسیح تن به صلیب داد تا #فدیه گناهان انسانها شود، امام حسین(ع) نیز تن به شهادت داد تا گناهان امت را بشوید و شفیعشان شود.
🔹 راست اینکه شیعه از #عاشورا، چنان که باید استفاده نکرده و آنرا الگوی خویش نساخت و به این اهرم برای مبارزه با حکومتهای ستمگر دست نینداخت و آنرا بیشتر دستمایه #عزاداری ساخت. حال آنکه عاشورا مالامال از شخصیتهای الگوست و سرشار از درسهای ستیهندگی و اقتدا به آن ضامن آزادگی و عدالتگستری.
🔸 اگر عاشورا، آری فقط عاشورا، الگو میشد هیچ حکومت ستمگری در سرزمینهای اسلامی بر جای نمیماند.ولی افسوس که در تاریخ، عاشورای #حماسه به عاشورای #مرثیه مبدل گشت. گویا امام حسین(ع) به هدف عزاداری برای خویش قیام کرده بود و خود را به کشتن داد تا امتی را بگریاند و عزادار سازد؛ همین و همین. بدتر اینکه همان عزاداریها هم به خرافات وبدعتهایی که اساسا هیچ ربطی به عزاداری ندارد و در هیچ جای دنیا این نوع مراسم عزاداری دیده نمیشود.
🔹 حال آنکه عاشورا در هر عصر باید یادآور حسینیان و یزیدیان آن عصر باشد. چون عاشورایی بر ملتی میگذرد باید آن ملت بیاندیشد که در این عاشورا، حسینیان و یزیدیان کیستند و تکلیف چیست و چه باید کرد و خود درکدام سوست و به سیره حسین(ع) در عاشورا اقتدا کند و در عاشورایی در عاشوراها به پا نماید.
🔸 فاش میگویم که هیچ شیعهای بلکه هیچ مسلمانی، بلکه هیچ آزادهای نمیتواند با عزاداری امام حسین(ع) مخالف باشد، چشمی که برای آن حضرت اشک نریزد و دلی که در ماتم او نسوزد، چشم و دل انسان نیست. آنکه با عزاداری امام حسین مخالفت میکند، بیش از هر چیز از عمال و اعوان امویان است. باری، کسی در سده اخیر به مخالفت با اصل عزاداری نپرداخته است. آنچه گفته میشود اصلاحات در عزاداری است و نه انتقاد از نفس عزاداری. اما عوامفریبان به عمد محل نزاع را خلط میکنند.
💢 عزاداری برای امام حسین(ع) کمترین و آسانترین وظیفه ما در برابر آن حضرت است. این وظیفه آسان را بیش از اندازه بزرگ کردن، شانه خالی کردن از وظایف بزرگتر و دشوارتر است. ما نمیگوییم که عزاداری نه. ما میگوییم فقط عزاداری نه. ما میگوییم پاکسازی عزاداری هم. ما میگوییم حماسهداری امام حسین(ع) هم. ما میگوییم #تاریخنگاری امام حسین(ع) هم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ چهره زشت اما واقعی ایدئولوگ توسعهگرا!!
محسن رنانی در توهینی آشکار #اصفهان را روستا خواند!
📍 #محسن_رنانی از ایدئولوگهای توسعهخواه لیبرالیستی که حامی جریان اصلاحات است به دلیل اینکه مردم غیور اصفهان رأیهای بیشتری به دکتر جلیلی دادند در یادداشتی با عنوان: «روستای نصف جهان» اصفهان را روستا خواند!
این مطلب واکنشهای مختلفی در فضای مجازی ایجاد کرد اما ایشان در یادداشت جدید خود به جای عذرخواهی بر دیدگاه خود اصرار ورزید...!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #رنانی
🔰 روشنفکران بد در سرزمین مادران خوب
✍️ شهروز شریعتی
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
📍محسن رنانی آخرین بار که رأی مردم اصفهان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری دید، صدایش درآمد؛ اما کاش محسن رنانی و همفکرانش بهجای عتاب و خطاب میتوانستند چشمهای خود را بشویند تا جور دیگر به اصفهان، مردم و پدیده انتخابات نگاه کنند. «شخصی ادعا میکرد که در شهر یزد از نهری به عرض شش گز پریده است. لطیفی آنجا بود؛ گفت: یزد دور است؛ اما گز دور نیست!»....
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #رنانی 🔰 روشنفکران بد در سرزمین مادران خوب ✍️ شهروز شریعتی دانشیار گروه علوم سیاسی دانش
🔸محسن رنانیها اما هرقدر گاهی منتقد پیرامون خود باشند، بهگونهای عجیب خود شخصیتی شبیه به آنچه به دیگران نسبت میدهند، دارند. آنان بیش از دیگران «درخودفرورفته»، «ساکن»، «بهخودمشغول» و «قبیلهباز» هستند و «افق نگاه کوتاه» دارند و صحنه بازی آنان «تنگ» است. هنگامیکه روبهروی آنها تکان میخوری، به درودیوار برمیخوری و صدای آنان درمیآید!
🔹سالهاست که از خود میپرسم مشکل این جماعت تحصیلکرده مدعی #دگراندیشی با آن مردمان بیادعایی که با وصف آنکه ادعای دگراندیشی ندارند، اما ساده و صمیمی با دیگران سر میکنند و حتی گاه داوطلبانه حافظ جان و مال آنان هستند، چیست. نمیدانم در دانشگاه به ما چه میآموزند که برخی از ما فراموش میکنیم در کدام سرزمین هستیم و چه سرمایههای بیبدیلی داریم. سالهاست دریافتم دانشگاه برای ما نهفقط «دانشکاه» که معرفت ما را نیز کاسته است. مسئله حتی فراتر از ندیدن و تجاهل در قبال ظرفیتهای کشور است.
🔸دانشگاههای ما تحت #حکمرانی جریان موسوم به روشنفکری، #جهالتکدهای با تولیت افرادی «تنبل» و «نقزن» است که در جامعهای متکثر و با ادعای بلندنظری فقط و فقط یک طبقه از مردم را #مردم میداند و به رسمیت میشناسد!فضای دانشگاه به لطف روشنفکران جایی شده است که معرفت را از من و تو میگیرد و برگهای مدرک به من و تو میدهد تا بدون سرسوزن ذوقی برویم و #منورالفکر باشیم و به دیگران فخرفروشی کنیم و به ریش آنان بخندیم و بدتر آنکه بدون طبابت دردهای کهنه آنان گاهی نمک به زخمها بپاشیم.
🔹کاش در دانشگاه، یک واحد درسی هم «سرسوزن ذوق» با ارجاع به سهراب سپهری ارائه میشد تا شاید اگر کسی ولو از سر مجاهله شهر زیبای خود را «روستای نصفجهان» مینامد، دیگران به او یادآور شوند که وقتی حال دلت خوب نیست، نباید حال و روزگار دیگران را بد کنی!
💢 یادم افتاد #سهراب_سپهری اهل کاشان و از خطه اصفهان بود و حال روزگارش هم آنگونه که خود ادعا میکرد، بد نبود!و باز یادم آمد سهراب سپهری در آن دستنوشتهاش چه زیبا گفته بود: «… ایران مادرهای خوب دارد و غذاهای خوشمزه و “روشنفکران بد” و دشتهای دلپذیر و همین.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #رنانی
🔰شما در این روستا چطور روشنفکر شدید؟!
✍️غلامرضا صادقیان؛ نویسنده و پژوهشگر
📍روشنفکران ما عموماً ایران را تخطئه میکنند و نمیگویند در این روستای عقبافتاده آنان چگونه به این جایگاه بزرگ عقل و اندیشه رسیدهاند. جبهه روشنفکری نهفقط در تمامی اظهار روشنفکریها پشتهم هستند، بلکه در «حماقتها» نیز پشت سر هم هستند! با این حال، ادعای این استاد دانشگاه را با استدلالهای ضعیف و منحط نوشتهاش مردود میدانیم نه با چیز دیگر.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #رنانی 🔰شما در این روستا چطور روشنفکر شدید؟! ✍️غلامرضا صادقیان؛ نویسنده و پژوهشگر 📍روش
🔸#محسن_رنانی، استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان، در مطلبی با عنوان «روستای نصفجهان»، اصفهان را به این دلیل که رأی #جلیلی در این شهر بالاتر بوده، با تحقیر، «روستا» نامیده است! نوشته و ادعای او از آن مطالبی است که بدون اطلاع از محتوا و استدلال آن، میتوان آن را رد کرد و فاقد ارزش دانست. پس روی سخن با ایشان نیست، بلکه با جبهه #روشنفکری کشور است که ساکت مانده است، نوعی خفقان که یک بیماری خطرناک است. توجه کنید که #خفقان، فحش نیست، فقط یک #بیماری است.
1️⃣ اول، از چه زمانی #نژادپرستی و #قومیتگرایی و تجزیهچیبودن، استدلال شد؟! چطور رأی یک ملت را تقسیم به شهرها و قومیتها و روستاها میکنید تا نتیجه بگیرید که کدام بد است و کدام خوب؟!
2️⃣دوم، چطور برای شما مسلم شد که رأی به یک نامزد در مقابل رأی نامزد دیگر، یعنی حقارت؟! آنهم با استعارهگرفتن از نام روستاییبودن؟! با این استدلال، کل امریکا که به #ترامپ رأی داد و صدای روشنفکری جهان را درآورد، یک روستاست! و هربار که در فرانسه قدرت کاملاً میچرخد و راستها رأی میآورند و موجب رنجش روشنفکران چپ میشوند، فرانسه یک روستا میشود!
3️⃣سوم، هرچند مقایسه، غلط و مذموم است، اما رأی اصفهان با کدام استانها مقایسه شده است؟ ۱۵ استان دیگر که ستون تمدن چندهزارساله ایرانی روی دوش این استانهاست، مانند فارس و یزد و کرمان و خراسان نیز مانند اصفهان رأی دادهاند، پس چرا برای اینکه در پیری یاد مقاله جوانی شود، دروغ هم میگویند و رجز #تجزیهچیها را میخوانند و ایران را به چند استان با آرای متفاوت تقسیم میکنند؟!
💢 به اصفهانیها میگویند #قبیلهباز! اما خودشان سالهاست تا گردن در خمره #خودپرستی و #قبیلهپرستی فرو رفتهاند تا جایی که هرکس مثل آنها فکر نکرد و با آنها در خمره نبود، پس روستایی حقیری است! به اصفهانیها میگویند «افق نگاهتان کوتاه است» (و درواقع به ۱۵ استان تمدنساز ایران!) درحالی که خودشان نمیتوانند رأی مردم را در افق ایران ببینند، نه در افق یک استان! این عبارت که در اصفهان «تکان میخوری به در و دیوار برمیخوری و صدای عدهای درمیآید» با عرض معذرت فقط میتواند تجربه شخصی یک نامتعادل باشد، و نه چیزی بیشتر.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 ظهور و قیام عاشورا
دکتر هادی همایون
💢«اولین کسی که بعد از رجعت برمیگردد حقیقت سیدالشهداست. این نشان میدهد بین ماجرای سیدالشهدا و داستان ظهور ارتباط قوی وجود دارد. اولین حقیقتی که بعد از رشد ما بعد ظهور، به صورت عمومی شهود میکنیم حقیقت سیدالشهداست...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز میخواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمیخواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمیخواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست...»
📚 شهید مرتضی مطهری
حماسه حسینی، ج1، ص 175
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 عاشورا علیه تحجر و اپوزسیون
✍️ سینا زعیمزاده
جانشین سردبیر فرهیختگان
📍هر توصیفی از بیان آنچه این روزها در کوچه و خیابان و مسجد و حسینیه و روضههای خانگی و... میگذرد ناتوان است. درباره این همه زیبایی و شکوه بهتر است قلم تحلیل در نیام کشید و تماشا کرد، #سکوت بهترین کسوت است برای سخن گفتن از این همه حس و #حماسه و #عقل، #انقلاب حماسه #حسین(ع) در قلبها را مگر میتوان با چیزی جز تماشا حلاجی کرد؟ #عشق_حسین دوباره ایران را #ایران کرده است، مرد و زن، پیر و برنا، شیخ و صوفی و... هرچه دارند و ندارند را به میدان آوردهاند تا به دمی یا دِرمی یا قدمی یا قلمی شریک حماسه حسین(ع) شوند....
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 عاشورا علیه تحجر و اپوزسیون ✍️ سینا زعیمزاده جانشین سردبیر فرهیختگان 📍هر توصی
🔸 چه کنیم که دو گروه تمام توش و توانشان را بهمیدان آوردهاند تا در محرم این عظمت را نبینند و آن را پاژگونه فهم کنند و به تصویر بکشند. دسته اول بخشی از اپوزیسیون ایرانستیز است که دیگر حیا را قورت داده و خودش را رسما درمقابل آیین و فرهنگ و اعتقادات مردم قرار داد. تحریمِ محرم دستورالعملی است که فقط از یک جریان ارتجاعی و کمخِرد در سیاست برمیآید، افتادن در مسیر بیعقلی مثل جاده رادیکالیسم آخر ندارد، مگر عشق تحریمشدنی است؟ مگر اسطوره تحریمشدنی است؟ مگر فرهنگ پهلوانی تحریمشدنی است؟ اساسا مگر فرهنگ، تحریمشدنی است؟
🔹 آنها ایران را نمیشناسند و تصویری کاریکاتوری از این خاک دارند، تفاوت ایران با ملتها و جوامعی که تاریخ 300-200 ساله دارند، این است که پشتوانه عظیم فرهنگی و فکری چندهزار ساله دارد. ملتی که شاهنامه دارد، زبانی به قوت و قدرت و جهانروایی فارسی و آیینی پرشور و شعور چون شیعه دارد که توانسته مغولان را هم استحاله کند. با فرهنگهای نوپا و بدون پشتوانه فرق دارد، چنین فرهنگی در تاریخ بدون اسطوره نمیتواند رشد کند و بالنده شود
🔸 به غیر از اپوزیسیون جریانی دیگر که شاید بتوان آنها را حداقل متحجر نامید هم این روزها درست صحنه را نمیبینند و خواسته یا ناخواسته نسخهای برای جامعه ایرانی میپیچند که شبیه اپوزیسیون است و ریشهاش همان ایراننشناسی است، متحجران خوانشی کشکولی از دین و آیین و مذهب و سیاست دارند. آنها بهجای منظومهای دیدن دین کشکولی در بر دارند که در آن دست میکنند و هر آنچه خوشایندشان بود برمیکشند.
👈 جانمایه مرثیه محرم ظلمستیزی است، کلانروایت قیام عاشورا مقاومت فعال علیه مستکبران عالم است. این روایت از نظر شکل ارائه سه عنصر سازنده دارد؛ سه مولفهای که کمرنگ شدن هرکدام ممکن است روایت را به ضد خود تبدیل کند:
1️⃣ مولفه اول عقلانیت است، مقاومت فعال که در جایجای حرکت سیدالشهدا(ع) جاری است عین رفتار عُقلایی است، رفتار عقلایی به یک معنا جمع زدن بین چیزهای ظاهرا متناقض است، جمع بین حیات و فنا، فنا شدن در زیست محدود زندگانی دربرابر حیات بخشیدن به همه ارزشهای انسانی.
2️⃣ مولفه دوم؛ مساله متحجران فقط عقلانیت نیست، موضوع در فهم روح حماسه هم هست. ریشه حرکت سیدالشهدا در عاشورا، شوریدن علیه سازوکاری است که میخواهد همه ارزشهای انقلاب رسولالله(ص) را واژگون کند، حکومت رسولالله یک انقلاب تمامعیار در ارزشهای حکمرانی جاهلی بود
جریان تحجر سعی میکند بین انقلاب حسینی و انقلاب خمینی فاصلهگذاری کند، این جریان متوجه نیست که اساسا طرح چنین دوگانهای یعنی کمک به خوانش سکولار از قیام عاشورا. وقتی روح حاکم بر انقلاب ایران همان روح حاکم بر قیام عاشوراست طرح چنین موضوعی از اساس انحرافی است.
3️⃣ مولفه سوم احساس و عاطفه است، روایت عاشورا بدون جنبههای احساسی و عاطفی و حسی روایتی ناقص و ابتر است. در این مولفه است که زبان هنر وارد میشود، متن مسجع شکل میگیرد شعر آهنگین ساخته میشود، موسیقی فاخر لازم میشود و... و اساسا فرم یا پرفورمنس شکل میگیرد.
جالب است که جریان اپوزیسیون اینجا هم با دعوای مبتذل مناسک در این منطق تشکیک میکند، این آیین در طول سالها با حفظ اصالتها و جهتگیری محتوایی بهروز شده است. جریان تحجر اینجا هم دعوای انحرافی درست میکند و معتقد است باید در فرم هم آنچه را من میگویم انجام دهی و لاغیر.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 آیین فتوت در قیام عاشورا
دکتر حسین شهرستانی
💢«امام حسین(ع) در عاشورا همه جلوههای تعین مفهوم فتوت و ارزشهای اصیل را در یک درام تاریخی در فشردگی و خلاصه به منصه ظهور رساندند و صحنهای خلق کردند که گویی ماجرای همه انبیا و جوانمردان و اهل کرم و سخا و اهل ولایت و ولا که در طول تاریخ پراکنده شده بود در یکجا جمع شد...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر