eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️جایگاه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟ 🔹در فرهنگ مادی آنچه مهم است و اصالت و اولویت دارد، جسم و لذائذ جسمی و خواسته‏‌های قوه شهویه است. 🔹مثلاً زلیخا را در نظر بگیرید، او کسی است که به دنبال لذت و شهوت خویش است. 🔹یا کسانی که به دنبال جمع کردن مال و ثروت هستند، مثل قارون. این افراد هم ذیل همین فرهنگ قرار می‏‌گیرند. 🔹مراد ما از فرهنگ طرز رفتار فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و … است. 🔹پوشش، مدل مو، رنگ مو، مد، لباس، ماشین، منزل، وسائل منزل، دکوراسیون، زیورآلات و این قبیل چیزها برای اهالی این جغرافیای فرهنگی اصالت دارد. ✍️نویسنده: رضا لک زایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1347 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️جایگاه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟ 🔹در فرهنگ مادی زن ابزار لذت است و ارزش ابزاری دارد؛ محمدرضا شاه هم چنین نگاهی به زن داشت و در یکی از مصاحبه‏‌هایش گفته بود زن باید فریبا باشد. 🔹حتی از زن به عنوان ابزار کسب اطلاعات هم استفاده می‏‌شود. 🔹مثلاً در مصاحب‌ه‏ای که نشریه آمریکایی تایم با وزیر خارجه اسبق رژیم غاصب صهیونیستی انجام داده و روزنامه یدیعوت احارونوت هم آن را منتشر کرده، خانم تزیپی لیونی اعتراف کرده است که برای منافع اسرائیل، روابط جنسی با برخی شخصیت‏‌های مهم اروپایی و منطقه‏‌ای و از آن جمله برخی سران عرب داشته است. 🔹براساس اعترافات او؛ شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر کنونی قطر و حمد بن جاسم نخست وزیر قطر از جمله این افراد بوده‏‌اند. 🔹در نزاع قدرت، کارگزاران شهوت‏گرا بر اساس تمایلات شهوانی که دارند، به آسانی به دام می‏‌افتند و شکار می‏‌شوند؛ گاهی با رشوه و هدیه و گاهی هم با جنس مخالف. فیلم‏‌های پورن مروج این مدل از فرهنگ هستند. 🔹نژاد و جنسیت و زبان در این فرهنگ برجسته است. طبق فرهنگ پان ایرانیسم معنا ندارد که ایرانی به یک عرب احترام بگذارد. 🔹طبق دیدگاه ‏_ها معنا ندارد که مرد ایرانی به زیارت قبر یک خانم برود. 🔹در فرهنگ مادی روابط انسان‏‌ها با یکدیگر و حتی با طبیعت منفعت‏ محور است. 🔹این دیدگاه توسط کسانی مثل بنتهام و فروید و فرانسیس بیکن تئوری‏پردازی شده است. 🔹منفعت روشن است که ساحت قدسی و پاک (س) از این جغرافیا بری است. ✍️نویسنده: رضا لک زایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1347 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️راهکارهای تولید شبکه‌های ایرانی- اسلامی 🔸در تحقق در فضای فیزیکی که اتفاق افتاد، پیش از پیروزی انقلاب نهضت‌های مختلفی شکل گرفته بودند. 🔸حضرت امام از سال ۱۳۴۲ فریاد انقلاب اسلامی و اعتراض به را شروع کردند. 🔸اما به نظرم وقتی انقلاب اسلامی محقق شد که مردم از شاه نا امید شدند. 🔸نا امیدی از دشمن یک قدم بسیار مهم است که هنوز در فضای مجازی محقق نشده است. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️راهکارهای تولید شبکه‌های ایرانی- اسلامی 🔸اگر در حوزه می‌خواهیم به جایی برسیم، اول باید از دشمن نا امید بشویم؛ دوم، باید امیدمان به خدا و انسان‌های الهی باشد؛ سوم، باید پارادایم فضای مجازی را با توجه به همان دو رکن قبلی تغییر بدهیم، به شکلی که نظام ارزشی فضای مجازی، به سمت تحقق همان تمدن بزرگ اسلامی پیش برود. 🔸پس یک مسیر طولانی در پیش داریم؛ اما این مسیر طولانی ممکن است از نظر زمانی کوتاه باشد. 🔸ممکن است که فرضاً مردم ما ظرف چند ماه یک‌دفعه به چنین نقطه‌ای از تعالی برسند که متوجه این مسئله بشوند و به آن عمل کنند. 🔸در هر صورت مسیر پیچیده است و دشمن کادرسازی و مدیرسازی کرده و کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد این اراده‌ها شکل بگیرد؛ اگرهم شکل گرفته باشد سعی می‌کند این امید را بگیرد و نهایتاً این‌ها را در نطفه خفه کند؛ اگر هم موفق نشود، وقتی بروز اجتماعی پیدا کردند، دشمن به وسیله جریان‌های اجتماعی تحت کنترل خودش این‌ها را نابود می‌کند؛ لذا کار، کارِ پیچیده‌ای است. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹مناظره به دعوت حاج‌آقای از آقای قرار است انجام شود. 🔹این ماجرا عجیب‌تر می‌کند. 🔹شاید اگر دعوت معکوسی اتفاق افتاده بود، الان داستان به شکل دیگری روایت می‌شد. 🔹در آن صورت، یک شخصیت مشهور اینستاگرامی که در افکار عمومی، خارج از جریان اصلی روحانیت محسوب می‌شد یک منبری سرشناس و محبوب را به کارزار اندیشه فراخوانده بود. 🔹اما حالا دوز تواضع ماجرا بالاتر رفته و داستان را دراماتیک‌تر کرده است. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹رفیعی آرام نشسته و بیشتر گوش می‌کند. 🔹دست به چانه گرفته و ابروهایش، گره اندیشیدن و شنیدن به طرف بحث را دارند. 🔹گه گداری حرف‌های آقامیری را تأیید می‌کند. 🔹خصوصاً جاهایی که استدلال‌های به «رحمانیت» خداوند بیشتر متکی می‌شود. 🔹برخلاف مسیر پراکنده آقامیری در مباحثه و این شاخه و آن شاخه پریدن‌هایش، روی دو چیز تکیه می‌کند: 🔹اول) آیا «کفر» و «شرک» هم بخشیده می‌شوند یا نه؟ 🔹دوم) زمان عمل و کاشتن بذر برای انسان مختار، در این دنیاست و قرآن تصریح دارد که پس از این مهلت، بازگشتی نیست. 🔹رفیعی نزدیک به نص باقی می‌ماند و تلاش می‌کند برای حرف‌هایش ادله نقلی بیاورد یا از آیات یا نهایتاً از روایات. 🔹آقامیری اما آزاد و رها، به ادله عقلی و استدلال‌های مبتنی بر دودوتاچهارتاهای عقلانی تمسک می‌جوید. 🔹این اتفاق به علاوه آرامش در یک سوی بحث و هیجان و آب وتاب در سوی دیگر، دوکفه مناظره را نامتوازن کرده‌اند. 🔹طبیعی است که برای آن دسته از مخاطبان که با تصور دربی پای مناظره نشسته‌اند، سکوت همراه با تأمل رفیعی، باخت تلقی شود. 🔹ولی از جهت محتوایی، انگار بحث عمیقی حول رحمت الهی و عدل الهی شکل گرفته است. 🔹دو موضوعی که از قضا در تاریخ اندیشه اسلامی هم محل مباحثات فراوانی بوده‌اند. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹چه عجیب است تامل و تدبر در دوآیه ۵۸ و ۵۹ سوره نحل که بشارتی، چنین صاحب خبری را به ولوله افکنده و متاسفانه شهد را براو زهرکرده است. 🔹آیا مشکل از خبر است یا از شنونده آن؟ 🔹قرآن قضاوت را نخست به عقول بشری سپرده و در پایان آن می‌فرماید:“الا ساء مایحکمون“. خبردر این آیات، خبر مسرت بخش تولد نوزادی است که طبعا مایه شادی و نشاط جسم و روح آدمی است چه بسیار انسان‌ها که در طول تاریخ در حسرت چنین بشارتی عمر به سر رسانیده‌اند. 🔹حتی انبیای الهی نیز در حسرت این چنین خبر مسرت بخشی با تضرع و اضطرار بارها و بارها درب رحمت الهی را کوفته و از خداوند خواهان این نعمت بزرگ شده‌اند که ابراهیم نبی، سرآمدآن‌ها بوده است. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹این احوالات مشرکانی است که از نعمت‌های الهی که خداوند روزی شان کرده است، برای بتان که هیچ شعوری ندارند، سهم قرار می‌دهند. 🔹همان مشرکانی که خدا را صاحب دخترانی می‌دانند و آیات صریح قرآن در باب “لم یلد و لم یولد“بودن خداوند را به سخره می‌گیرند. 🔹لیکن وقتی که خود صاحب نعمت عظیمی چون فرزند دختر می‌شوند، از روی جهل و نادانی، به نقمت عظیم خود را مبتلا می‌پندارند. 🔹بشارت را مشکلی نبوده است. بی‌شک لایق مژدگانی است بشیر این خبر. اما شنونده را عقل کوته دنیوی فراگرفته و جهل بر او غالب است. 🔹چه کند با دختری که نقش اقتصادی نداشته و باری بر زندگی فرد قلمداد می‌شود. 🔹درجنگ قادر به جنگیدن نبوده و در صورت اسارت، مایه دلنگرانی و آبروریزی خواهد شد. 🔹از شوهر دادنش به سایر قبایل ترس داشته و در جامعه به آن فال بد زده و آن را عاملی برای نزول بلا و نکبت می‌دانند. 🔹کوته فکری و خرافه گرایه در این جنس از انسان‌ها باعث تعطیلی عقل و تقلید کورکورانه از رسم و شیوه غلط می‌گردد. 🔹آنگاه آنکه قرار بوده زندگی ساز باشد به دست خویش موجودی حی و صاحب حیات را به تیغ فرهنگی غلط قربانی کرده و در زیرخاک مرده پذیر، مدفون می‌سازد. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹ایدئولوژی چیست؟ 🔹بحث‌ها و اقوال در باب ایدئولوژی کم نیست اما در این سطور معنای مراد شده توسط داریوش شایگان و دکتر رضا داوری‌اردکانی مد‌نظر است و دلیل این گزینش در پی خواهد آمد. 🔹ایدئولوژی به بیان شایگان هم «دارای بار عاطفی بزرگی است» و هم «دستگاهی منطقی و عقلانی دارد» اما بیشتر به اسطوره‌ها می‌ماند و «نه علم است، نه فلسفه و نه دین.» داوری نیز می‌گوید ایدئولوژی «درمقابل دیانت و فلسفه و به‌طور کلی تفکر» است. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹این یادداشت اما نه به ماهیت ایدئولوژی و بلکه به شناسایی اوصاف و خصایص آن و خصوصا به نقد اخیر سیدجواد طباطبایی از داوری‌اردکانی مربوط است. 🔹شاید ابتدایی‌ترین جلوه ایدئولوژی، موضعی باشد که پیش از ورود به بحر تفکر به‌عنوان نتیجه اتخاذ شده و مفروض انگاشته می‌شود هادی نظر به‌سوی آن نتیجه مفروض باشد. 🔹به‌عبارتی در ایدئولوژی اول پاسخ است و بعد پرسش؛ و پرسش به‌نحوی پیش کشیده می‌شود که پاسخ یا پاسخ‌ها در آن مندرج باشند یا نتیجه مطلوب از آن پرسش حاصل ‌آید. 🔹این «پاسخ مقدم» گاه خفی و مضمر است و گاه جلی و آشکار. بنابراین ایدئولوژی ریل‌گذار مصرف پرسش است به‌مثابه ماده و در خدمت اغراض. ایدئولوژی قطع نظر از حقیقت، با غیر یا «دیگری» می‌آویزد و او را می‌فرساید و این درآویختن نیز مستمسکی برای اغراض است تا به کار مصرف مریدان ‌آید. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹 به انسان فهماند باید از جزم‌اندیشی و تعصب درباره هر پدیده‌ای دست بردارد. 🔹آن پدیده خواه می‌خواهد علم و تکنولوژی باشد و خواه دین و مذهب. درحقیقت، با بسته شدن اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از همه‌گیری این بیماری، انسان متوجه این امر شد که مواجهه خرافی و غیرمعقول با دین و مذهب به‌جا نیست و پایه‌های خرافه‌پرستی در باب دین و مذهب در انسان پساکرونا سخت متزلزل شد. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹بررسی نسبت میان و انسان از منظر منشأ شکل‌گیری، از دو دیدگاه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹در دیدگاه اول، ویروس همه‌گیر (پاندمی) کرونا در یک رابطه علت و معلولی، علت مرگ، ابتلا، هراس، نابسامانی‌ها و به‌هم‌ریزی نظم متداول جهان برای انسان امروزی است. 🔹دیدگاه دوم، دیدگاهی است دال بر این نکته که این کرونا نیست که چنین فجایعی را به بار آورده است، بلکه این انسان است که سرچشمه شکل‌گیری فجایع و نابسامانی‌های بسیار در جهان -اعم از آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌های همه‌گیر (پاندمیک) و جنگ و فقر در جهان است. 🔹در‌نتیجه، مطابق دیدگاه دوم، همه‌گیر کرونا دیگر علت نیست، بلکه معلول زندگی انسان مدرن است. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net