eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
۲. تعاون و مواسات 📃ائمه معصومین(ع) تاکید داشتند شیعیان در حد کمال مطلوب نسبت به یکدیگر مواسات داشته و یاری‌گر هم باشند. امام علی(ع) به مسلمانان دستور می‌دهد که فقرا و محرومان را در زندگی، شریک خویش سازید. 📃حسن بن کثیر در محضر امام باقر(ع) از وضعیت مالی خویش و بی‌­توجهی برادرانش شکایت کرد. حضرت فرمود: «بد برادری است کسی که در حال غنا رعایت نماید و هنگام فقیری و تنگ­دستی نسبت به تو بی‌­توجه باشد.» سپس کیسه­‌ای را که در آن هفتصد درهم بود به او داد و فرمود: «این­ها را خرج کن، وقتی تمام شد مرا باخبر ساز.» 📃به ویژه انسان هنگام ازدواج و اولاددار شدن به مساعدت بیشتری نیاز دارد و کسی که در این راه قدم بردارد، فضیلت بیشتری دارد، چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه (لطف) می‌­کند.». 📃امام باقر(ع) از مردی پرسید آیا همسر داری؟ عرض کرد: خیر؛ امام ضمن تاکید بر محبوبیت ازدواج و ارزش افزوده عبادت متزوج نسبت به فرد عزب، هفت دینار به او داد و فرمود: «با کمک این پول، ازدواج کن، زیرا رسول خدا(ص) فرمود: عیال اختیار کنید که موجب رزق بیشتر برای شما می­‌شود.» همچنین امام صادق(ع) به شخصی که دلیل ترک ازدواجش را نداشتن پول عنوان کرد، مبلغی هدیه کرد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ذوفنون بودن علامه حسن زاده آملی از زبان آیت الله احمد عابدی 👈جهت مشاهده فیلم کامل سخنان آیت الله عابدی در مورد حضرت علامه حسن زاده اینجا کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 2 ⚡️2. موقعیّت انسان در جهان. در میان موجودات این جهان، انسان از مواهب خدادادى و قابلیّتهاى خاصّى برخوردار است كه او را از دیگر آفریدگان، ممتاز می‌سازد مانند ظرافت‌هایى كه در ارگانهاى ظاهرى و درونى و بویژه در مغز و سیستم عصبى او بكار برده شده و توانش‌هاى روانى ویژه‌اى كه در سایر موجودات زنده، یافت نمی‌شود. ⚡️و در اثر همین ویژگیهاست كه میتواند در همه‌ى پدیده‌هاى طبیعت تصرف كند و آنها را در راه تعالى خودش بکار گیرد. دادن این امتیازات به انسان، نوعى «تكریم»؛ تكوینى الهى است كه در قرآن كریم ، به آن اشاره شده است. ⚡️3ـ انسان بر سر دوراهى (بین دو بی‌نهایت). نیروها و استعدادهایى كه خداى متعال به انسان، عطا فرموده سرمایه‌هاى تكوینى و فطرى براى حركت وى بسوى هدف نهائى است. ⚡️ولى بكار گرفتن این مایه‌هاى خدادادی، منوط به اراده و اختیار و انتخاب و گزینش خود اوست، و همچنانكه می‌تواند از این نعمتها حسن استفاده كرده با بهره‌گیرى از آنها مسیر تكامل حقیقى را بپیماید و سعادت ابدى را بدست بیاورد. ⚡️همچنین می‌تواند با سوء استفاده از آنها در راه سقوط و انحطاط، قدم بردارد تا آنجا كه از حیوانات درنده هم پستتر شود؛ و شقاوت ابدى را براى خودش بخرد. از اینروی، میتوان مسیر انسان را بین دو بی‌نهایت در نظر گرفت كه از یك سوى به كمال و سعادت بی‌نهایت، صعود و عروج می‌كند. ⚡️از سوى دیگر به شقاوت و عذاب بی‌نهایت، سقوط می‌كند؛ پس ارزش و كرامت نهائى انسان، در گرو انتخاب راه تقوى است؛ و طبعاً همه‌ى انسانها داراى ارزش مطلق و یكسانى نخواهند بود. بلكه اهل ایمان و عمل صالح، داراى ارزش مثبت، و اهل كفر و عصیان داراى ارزش منفی، و هر یك داراى مراتب مختلفى خواهند بود. ⚡️4ـ هدف از آفرینش انسان (كمال نهائی). انسان با ویژگیهاى خاصّ خودش براى این، آفریده شده كه مسیر تكامل را با اراده‌ى آزاد و انتخاب آگاهانه بپیماید؛ و لیاقت درك فیوضات خاصّى كه در سایه‌ى حركت اختیاری، افاضه میشود را پیدا كند و به مقام قرب الهى كه توأم با سعادت جاودانى است برسد. ⚡️ولى چون این سیر و حركت باید بصورت اختیارى انجام گیرد ناچار باید مسیر دیگرى در جهت مخالف آن، وجود داشته باشد كه به شقاوت و عذاب ابدی، منتهى گردد. ⚡️5ـ دنیا مقدّمه‌ى آخرت است. با توجّه به هدف آفرینش انسان، روشن میشود كه زندگى وى در دنیا، یك دوران محدود و مقدّماتى براى خودسازی، و پرورش دادن و بفعلیّت رساندن استعدادهاست كه نتیجه‌ى ثابت و ابدى آن، در عالم آخرت، ظاهر می‌گردد. ⚡️و در صورتى كه بشر، در این دنیا جهت كمال را انتخاب كند به دار نعمت و رحمت ابدی؛ و در صورتى كه جهت ضد آن را برگزیند به دار عذاب و هلاكت جاودانى خواهد رفت. و به تعبیر قرآن كریم، جهان دنیا «دار آزمایش»؛ است تا نیكوكاران از تبهكاران، متمایز شوند و هر یك در عالم آخرت به آنچه سزاوار آنند برسند. ادامه دارد... ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ سریال بازی مرکب؛ داستان نابرابری در کره جنوبی 🔹داستان سریال «بازی ماهی مرکب» شامل بازی‌های کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است. یک بازی سنتی که افراد به دو دسته مدافعان و مهاجمان تقسیم می‌شوند. 🔹داستان بازی مرکب روایتی است از انسان‌هایی که به دلایل مختلف در زندگی به مشکلات برخورده اند و نیاز به پول دارند. آن‌ها بصورت ناگهانی دعوت به بازی عجیب و ناشناخته‌ای می‌شوند که در آخر جایزه فرد برنده ۳۸ میلیون دلار است. 🔹این بازی در مکان نامشخصی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان تا انتهای بازی باید در آنجا محبوس بمانند. 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام ◾️استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشاره‌اي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزه‌هاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون علي‌ عبدالرزاق مهندس مهدي بازرگان و به تبيين ناسازگاري سکولاريسم با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است. 🆔 @fekrat_net
📝 | نقد انیمیشن آمفیبیا ✍میلاد پورعسگری 🖇داستان‌هاي مجموعه آمفيبيا حول محور مفاهيم مثبت اخلاق اجتماعي و فردي مي‌گردد؛ اگرچه طرز بيان و نحوه پردازش به آن متناسب با فرهنگ اسلامي و ايراني ما نمي‌باشد. در قسمت دهم از فصل اول اين انيميشن به موضوع شهرت و تاثير آن بر روابط اجتماعي و فردی می‌پردازد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
◽️سلبریتی‌ها یا افراد مشهور، خدواندگار ساخته تمدن مدرن دنیای امروز هستند. خدایانی که با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، گستره حاکمیت‌شان گسترده‌تر می‌شود. ◽️در این بین مردم همچون بردگانی که با اختیار، حلقه غلامی را به گوش خود آویخته‌اند، روز به روز بی‌هویت‌تر و بیشتر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. ◽️بروز این پدیده نامطلوب دنیای مدرن دلایل زیادی دارد. یکی از دلایل این امر، زندگی مادی و دنیای مصرف‌زده امروز است. ◽️زمانی که تمام همّت آدمی تمنا و تمایلات مادی و دنیوی باشد، ناخود آگاه سقف آرزو، خواسته و اهدافش بیشتر از آنچه که چشمانش می‌بیند جلو نمی‌رود. ◽️نکته بعدی گسترش رسانه‌های اجتماعی و گردانندگان اصلی این ابزارآلات می‌باشد. رادیو، تلویزیون، سینما، شبکه‌های اجتماعی ، ماهواره، اینترنت و… پیامبران دنیای جدید و ابزاری که تمام زندگی شخصی و اجتماعی ما را پر کرده‌اند. به شکلی که وقت خالی برای فکر درباره خود و جهان اطرافمان نداریم. ◽️ما مدام در حال دریافت انبوهی از اطلاعات درست و غلط هستیم که حتی فرصت تشخیص درست آن به ما داده نمی‌شود. 👤میلاد پورعسگری 🆔 @fekrat_net
◽️جنبه دیگر فضای مجازی و فضای سایبر، جذابیت آن است که منجر به وابستگی و تعلق بیش از حد ما به آن شده، به گونه‌ای که زندگی بدون آن قابل تصور نیست. ◽️بنابراین کسانی که این فضا و دنیا مجازی را اداره می‌کنند بی‌تاثیر در گرایشات و تعلقات مردم نیستند. آن‌ها به ما می‌گویند چه چیزی بخوریم یا بپوشیم، چه چیزی را دوست داشته باشیم و حتی به چه چیزی فکر کنیم. در نتیجه اگر آنان بخواهند می‌‎توانند شخصی را در چشم مردم مشهور یا منفور نمایند. ◽️مصداق عینی این امر را می‌توان در مدلینگ‌ها، جشنواره‌های زیباترین زن یا مرد جهان، بهترین فوتبالیست، بهترین بازیگر، قویترین مرد جهان و … مشاهده نمود. جشنواره‌هایی را برگزار می‌گردد و افرادی خاص با اِلمان‌هایی به‌خصوص، برنده و بعد به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان الگو به مخاطب عرضه می‌شوند. ◽️در حالی که ممکن است واقعیت غیر از این باشد و ملاک‌های درستی برای انتخاب این افراد در نظر گرفته نشده باشد. اما متأسفانه حواس مردم به جلوی چشمان‌شان است و به اهداف پشت پرده آن دقت نمی‌کنند. 👤میلاد پورعسگری 🆔 @fekrat_net
◽️میزان توانایی رسانه و فضای مجازی در تغییر ذائقه‌ و سلایق مردم است. رسانه‌های اجتماعی این توانایی را دارند که یک فرد یا کالا را به قدری خوب نشان دهند که همه عاشق او شوند و یا به‌ قدری بد جلوه دهند که مردم از آن متنفر باشند. بستگی دارد رسانه چگونه و از کجا به سوژه مورد نظر توجه کند و از چه زاویه‌ای به آن بپردازد. ◽️بنابراین دلیل شهرت خیلی از سلبریتی‌ها در دنیای ما همین است که مردم درفضای مجازی تنها جلوه‌های زیبا و دل فریب زندگی و یا کار فرد مورد نظر را می‌بییند و از مشکلات و یا نقطه ضعف‌های آن خبر ندارند. یا حتی ممکن است فرد مورد نظر یا حرفه‌ای که او به آن تعلق دارد اصلاً خاص و ویژه نباشد ولی با استفاده از آهنگ، جذابیت‌های جنسی، آرایش، جلوه‌های ویژه و… سوژه مورد نظر را در چشم مخاطب خاص و ویژه نشان دهند. 👤میلاد پورعسگری 🆔 @fekrat_net
🎙 | بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (بخش اول) 📻آیت الله احمد عابدی 🖇علامه حسن زاده آملی به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند. 🖇آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار ایشان که در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی چون علامه شعرانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود. 🖇از این رو سایت فکرت نت به منظور گرامی داشت و تبیین سیره علمی و عملی علامه حسن‌زاده آملی (ره) نشستی را در فضای مجازی اینستاگرام با «آیت‌الله احمد عابدی» ترتیب دادند که متن آن در ادامه تقدیم شما می‌گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 3 ⚡️6ـ وسیله‌ى كلّى حركت. سیر و حركت انسان بسوى كمال و سعادت، یا فرو غلطیدن او در دره‌ى سقوط و هلاكت، بوسیله‌ى اعمال و رفتارهاى درونى (مانند یاد خدا) و بیرونی، حاصل میشود و هر قدر این اعمال، آزادانه‌تر و آگاهانه‌تر انجام گیرد تأثیر بیشترى خواهد داشت و بر شتاب حركت خواهد افزود. ⚡️و صرف نظر از انجام چنین رفتارهایى هیچ خیر و شرّ اخلاقی، تحقّق نمی‌یابد و هیچگونه استحقاقى براى پاداش یا كیفر، پدید نخواهد آمد. ⚡️7ـ شرایط حركت اختیاری. رفتارهاى اختیارى انسان كه تبلور حركت تكاملى یا تنزّلى وى میباشد از میلها و گرایشهاى غریزى و فطری، نشأت می‌گیرد و جهت دادن به آنها در گرو دانشها و بینشها و پذیرفتن ارزشهاى خاصّى است.؛ افزون بر این، فعالیتهاى بیرونى انسان، نیازمند به امكانات طبیعى و اجتماعى و فراهم شدن اسباب و شرایط خارجى نیز هست. ⚡️8 ـ حدّ نصاب در انتخاب مؤثّر. رفتارهاى ابتدائى انسان (مانند دوران شیرخوارگی) از میلهاى غریزى و شناختهاى حاصل از تجربه‌هاى ساده و با استفاده از شرایط مادّى، كه بدون اختیار وى فراهم شده، انجام می‌گیرد و اینگونه رفتارها هرچند خالى از نوعى گزینش و انتخاب نباشد، تأثیر تعیین‌كننده‌اى در سعادت و شقاوت ابدى ندارد زیرا از آزادى و آگاهى كافی، برخوردار نیست. ⚡️اندك اندك، رفتارها پیچیده‌تر و انگیزش میلها و فراهم شدن دانش‌ها و بینشها و همچنین تحقّق اسباب و شرایط خارجی، كمابیش در قلمرو اختیار و انتخاب شخص قرار می‌گیرد و زمینه را براى برداشتن قدمهاى بلند و سرنوشت‌ساز، مهیا میسازد، و آن هنگامى است كه به رشد عقلانى لازم برسد (دوران بلوغ و تكلیف) و در اینجاست كه حدّ نصاب گزینش آگاهانه و مؤثر در سعادت و شقاوت ابدی، حاصل میشود و شخص، مورد مسئولیّت جدّی، قرار می‌گیرد. ⚡️9ـ رابطه‌ى تفاوتها با مسئولیّتها: افراد بشر از نظر سرمایه‌هاى خدادادى (اعمّ از نیروهاى بدنى و توانشهاى روانی) یكسان نیستند همچنانكه برخوردارى ایشان از نعمتهاى طبیعى و اجتماعى و اسباب و ابزار فعالیتهاى بیرونی، متفاوت است. و این تفاوتها ناشى از نظام علّى و معلولى حاكم بر جهان و تحت تدبیر حكیمانه‌ى الهى پدید میآید؛ ⚡️و بر اساس این تفاوتها كمیّت و كیفیّت مسئولیتها و وسعت و ضیق میدان تكامل یا تنزّل، متفاوت میشود. و قاعده‌ى كلّى اینست كه هر كس در حدّ استعداد و توان؛ و در محدوده‌ى میدان گزینش و انتخاب، در برابر خدایى كه این نعمتها را به او عطا فرموده، مسئول است؛ و بُرد ترقى و تكاملش با بُرد سقوط و تنزّل وی، متعادل و متوازن خواهد بود. ⚡️10ـ تأثیر تعلیم و تربیت (نقش معلم و مربّی). انسان میتواند براى كسب دانشها و بینشها و شناخت ارزشها، و بطور كلى براى بفعلیت رساندن استعدادهاى خودش از دیگران كمك بگیرد و اشتباهات و كجرویهاى خودش را تصحیح و جبران كند. و از اینجا اهمیّت نقش معلّم و مربّی، روشن میشود زیرا اوست كه میتواند با آموزش معلومات مفید و معارف ارزشمند، بُرد شناخت و تعقّل فراگیر را وسعت بخشد؛ ⚡️و با ارائه ارزشهاى والا و اثبات برترى آنها بر میلها و هوسهاى پست، و نشان دادن راه كنترل و تعدیل غرائز، او را در گزینش صحیح و تسلّط بر هواهاى نفسانى و كسب ملكات فاضله مانند ایثار و فداكارى و در یك كلمه، در راه خداپرستی، یارى دهد. ⚡️و بدین ترتیب، بصورت وسیله‌اى ارزنده براى تحقّق هدف الهى از آفرینش انسانها درآید در ضمن اینكه قدم بلندى در راه تكامل خودش برمیدارد. ⚡️11ـ ضرورت زندگى اجتماعى و لوازم آن. انسان براى ادامه‌ى حیات و تأمین نیازمندیهاى زندگى و مبارزه با خطرهاى گوناگون باید با همنوعان خود همكارى و همزیستى داشته باشد و برقرارى زندگى اجتماعی، متوقف بر تقسیم كار، و توزیع عادلانه‌ى منافع و دستاوردها، و وجود مقررات و قوانین، و دستگاهى براى اجراء آنها میباشد. ⚡️و بدون‌ آنها زندگى اجتماعى دچار هرج و مرج شده افراد جامعه از امكانات لازم براى حركت تكاملى خود محروم میگردند. چنانكه انفراد و انزواء افراد، علاوه بر اینكه ادامة‌؛ زندگى را بر خود ایشان سخت و احیاناً ناممكن می‌سازد جامعه را نیز از همكارى آنان، محروم میكند و این هر دو بر خلاف مصلحت و حكمت آفرینش انسان است. ⚡️و اساساً در زندگى اجتماعى است كه فعالیتها و برخوردهاى گوناگون، میسّر شده زمینه براى آزمایشها و گزینشها در ابعاد مختلف، فراهم می‌آید. ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
📘مردمی بودن علامه حسن زاده از زبان آیت الله عابدی 🔹آیت الله حسن زاده همیشه در میان مردم بود، به فقرا و مشکلات مردم رسیدگی می‌کرد. بخش عمده‌ای از کارهای مردمی ایشان به کسانی که به مریضی‌های روانی و جسمی مبتلا بودند، مربوط می‌شد. 🔹من خودم کسانی را خدمت حضرت آیت الله حسن زاده بردم، آنقدر با این مریض صحبت کردند و به‌قدری این مریض را خنداندند که آن مریض بعد از بازگشت از منزل آیت الله حسن زاده به من گفت: «اگر آیت الله حسن زاده یک جلسه دیگر با من صحبت کنند، من خوب می‌شوم.» ایشان به این شکل با مردم ارتباط داشت. مشکلات مردم را می‌دانست و با آن‌ها صمیمیت داشت. 🔹آقای حسن زاده آن بحث‌های عرفانی، چله نشینی‌ها را داشت؛ اما در میان مردم بود. خیلی از علما هستند که کمتر در میان مردم هستند؛ برای مثال در یک تاکسی بنشیند و از او درباره زندگی‌اش بپرسد. آیت الله حسن زاده این گونه زندگی می‌کرد. 🔹راننده و محافظی نداشت و با همین ماشین‌های عبوری می‌رفت و با مردم ارتباط داشت. نکته بعدی این است که ایشان روزی چند درس داشت و درس آیت الله حسن زاده از شلوغ‌ترین درس‌های قم، بود. ایشان پیاده به درس می‌آمد و باز می‌گشت و با طلاب و مردم در ارتباط داشت. 🔹آیت الله حسن زاده شخصاً به مغازه می‌رفت و احتیاجات منزل را تهیه می‌کرد. من می‌دانستم که ایشان ساعت ۴ بعدازظهر در کوچه ممتاز یک لبنیاتی وجود دارد و خرید را انجام می‌دهد. معنای این حضور در میان مردم این است که می‌بیند مردم چه مشکلاتی دارند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | نگرانی علامه حسن زاده در مورد استفاده نشدن از آثار ایشان 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو 🔸دوستان به چه کار می‌آیند؟ ▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه ▪️نویسنده: آلن دوباتن ▪️گوینده: فریبا فصیحی 🆔 @fekrat_net
📝| زیست اجتماعی غربی و اسلامی ✍️علیرضا فرهادی 📙وقتي جامعه‌شناسان از فرهنگ سخن مي‌گويند، مقصودشان آن دسته از جنبه‌هاي جوامع بشري است که آموخته مي‌شوند، نه آن‌هايي که به صورت ژنتيکي به ارث مي‌رسند. اعضاي جامعه همه در اين عناصر فرهنگ سهيم هستند و به همين دليل امکان همکاري و ارتباط متقابل به وجود مي‌آيد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا 📚نشست علمی «نقش زنان در تقویت وحدت و حفظ دستاوردهای جامعه اسلامی» 🎙سخنرانان؛ 🔖حجت الاسلام والمسلمین دکتر باوقار؛ رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان 🔖شیخ محمد صدیق فهیمی؛ امام جمعه اهل سنت بندرعباس 🔻زمان: سه شنبه ۲۷ مهرماه، ساعت ۱۵:۳۰ 🔻مکان: سالن اجتماعات موسسه فاطمه معصومه(س) ═┅ همزمان با آغاز هفته وحدت ┅═ https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 انتشار با ذکر لینک @women92 🌐لینک ثبت نام حضوری؛ https://digiform.ir/w422ee426 🌐لینک جلسه آنلاین؛ https://ac.whc.ir/rpfiam9bspvi/ 🆔 @fekrat_net
📝 | جایگاه اخلاق در کنشگری سلبریتی‌ها 🔖مؤسسه فرهنگی – رسانه‌ای شناخت در خردادماه سال جاری نشست تخصصی «سلبریتیسم: روند هیجانی گزینش‌ها» را با حضور اساتید علوم اجتماعی برگزار نمود. 🔖یکی از اساتید حاضر در این نشست «دکتر محمدعلی روزبهانی»، پژوهش‌گر فلسفه علوم اجتماعی بود که به موضوع «تأثیر سلبریتی در فرآیندهای اجتماعی» پرداخت. 🆔 @fekrat_net
📌 | شاخصه‌های سلبریتی در دنیای مدرن ✍🏻دکتر محمدعلی روزبهانی 📍من فکر می‌کنم سلبریتی قهرمان دوره مدرن ما هستند. قهرمان کسی است که زندگی مردم و زندگی انسان‌هایی که او برای آن‌ها قهرمانی می‌کند را معنا می‌بخشد. 📍در دوره‌ای که به قول نیچه (م۱۹۰۰) برای انسان غربی خدا مرده است، سلبریتی قهرمان است؛ نه به معنای هستی‌شناختی که بگوید خدا دیگر وجود ندارد. خودش چنین ادعایی ندارد و اگر این حرف را بزند، کسی تحویلش نمی‌گیرد. به این معنا که برای این آدم‌ها انگار خدا مرده است. 📍اینقدر خدا برای اینها در حجاب است، انگار اصلاً خدا را نمی‌بینند و تاریک است. وضعیت فجیعی است. وضعیتی که خدا نقطه‌ثقل هستی و مرکز مختصات نیست. نمی‌دانیم با چه باید همدیگر را مقایسه کنیم. 📍چه چیزی سبب می‌شود که بگوییم زندگی سعادتمند است یا نیست. اگر این تاریکی و جهتی که این آدم می‌خواهد برود را در نظر بگیریم، چه چیزی به ما خواهد گفت که مقصد الف مقصد بهتر و درست‌تری است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
⚡️12ـ مسئولیتهاى اجتماعی. نظر به اینكه راه زندگى انسان، دو سویه است و تعیین جهت آن در گرو اختیار و انتخاب افراد و گروههاست همیشه كسانى یافت خواهند شد كه نه تنها بر خلاف مصالح شخصى خودشان قدم برداشته بسوى شقاوت و هلاكت، حركت میكنند بلكه مزاحمتها و مشكلاتى براى دیگران نیز فراهم می‌كنند. ⚡️و انواع ظلم‌ها و ستم‌ها و تجاوزات را پدید میآورند و اگر اقدام مؤثرى در جهت ارشاد گمراهان؛ و رفع شرّ ستمگران و حمایت از محرومان و مظلومان انجام نگیرد دیرى نخواهد پایید كه سراسر جهان را ظلم و فساد فراگیرد و زمینه‌اى براى رشد و تكامل افراد مستعد و خیرخواه، باقى نماند.؛ بدین ترتیب، انواعى از مسئولیتهاى اجتماعى براى افراد و گروهها و ارگانهاى رسمی، ثابت میشود. ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
شهید بهشتی؛ چه می‌گویند چه بود؟ ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بازنمایی اندیشه‌های دکتر (ره) در فضای مجازی موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و هشتم، تیرماه ۱۴۰۰ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🖇 آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه ملاحظه می‌کنید : بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است. 🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشه‌های شهید بهشتی: 1- رویکرد تخریبی 2- رویکرد تقلیل گرایی 3- رویکرد تقدیسی 4- رویکرد اصیل و جامع 🏛موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 28 دیده‌بان اندیشه 🔸رسانه‌ها ابزار مهمی برای پیوند اندیشه‌های متفکرین با بدنه جمعی جامعه هستند. رسانه از طریق ژورنالیسم اندیشه این فرایند را صورت می‌دهد. یکی از مهمترین کارکردهای ژورنالیسم اندیشه در عصر حاضر، تصویرسازی از شخصیت‌های مهم متفکراست. 🔹جامعه معمولاً مبتنی بر تصاویری که برساخته رسانه‌ها هستند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌سازند. از اینرو آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه به دنبال آن هستیم، پرداختن به رویکرد رسانه‌ها در بازنمایی اندیشه شهید بهشتی و مروری بر بازخوانی تفکرات ایشان از منظر جریانات فکری است. در حوزه ژورنالیسم اندیشه نیز، ارائه یک نگاه متقن و جامع که بتواند زاویه درستی از افکار ایشان را برجسته سازد، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 🔸 آنچه اهمیت دارد این است که نظام اندیشه ‌ایشان به‌صورت کامل تبیین گردد و با برجسته‌سازی یک بخش از آن کلیت یک نظام فکری مورد خدشه قرار نگیرد. خوانشی که حتی از طیف نزدیک بنیاد اندیشه‌های شهید بهشتی(ره) هنوز صورت می‌گیرد، خوانشی است که با نظام فکری جامع شهید بهشتی(ره) همخوانی ندارد. بی شک تحول و پویایی جامعه در بازخوانی اندیشه‌های این‌چنین متفکران و بحث و بررسی درباره زوایای فکری آنهاست... 🆔 @Fekrat_net
◾️بحث خداشناسی از مهم­ترین مباحث هر دینی است که بر وجوه دیگر اعتقادی، اجتماعی و حتی فرهنگی آن دین تاثیرگذار خواهد بود. خدای مسیحیت موجودی برتر است که با سه شخص خدای پدر و خدای پسر و روح­‌القدس وابسته است. ◾️از نظر فمنیست­‌ها این چهره مردانه خدا مردسالاری در دین را تقویت کرده و زمینه ظلم و ستم بر زنان را هموارتر می­‌کند. همانطور که در بخش اول مطالب ذکر شد مری دالی معتقد بود اگر خدا مرد است پس مرد بودن خدا نیز قابل توجیح است. ◾️اولین تمرکز الهیدانان فمنیسم برای خارج کردن خدا از این چهره مردانه تغییر نام خدا از خدای پدر و خدای پسر بود، فمنیسم‌­ها درصدد نام­گذاری جدیدی برای خدا برآمدند که فاقد ویژگی­‌های جنسیتی بوده و او را از چهره­ای مردانه بیرون بکشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
🎙 | بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (بخش دوم) 📻آیت الله احمد عابدی 📔علامه حسن زاده واقعاً عالم بود. به‌این معنا که دوست داشت تمام وقت خودش را برای مطالعه بگذارد. خودش می‌فرمود که اگر خدای متعال بخواهد من را به جهنم ببرد، من را به یک کتابخانه می‌برد و می‌گوید به این کتاب‌ها دست نزن. پشت جلد را نگاه کن ولی آن را نخوان. 📔ایشان واقعاً عاشق کتاب و مطالعه بود. جنبه دیگر آیت الله حسن زاده بحث سیر و سلوک و معنویت ایشان بود. کتاب‌های دعا، اخلاقی و عرفان را واقعاً خوانده بود و بدان عمل کرده بود. چله‌نشینی‌ها، اذکار و نکاتی که در روایات آمده را عمل می‌کرد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net