eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
990 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️میزان توانایی رسانه و فضای مجازی در تغییر ذائقه‌ و سلایق مردم است. رسانه‌های اجتماعی این توانایی را دارند که یک فرد یا کالا را به قدری خوب نشان دهند که همه عاشق او شوند و یا به‌ قدری بد جلوه دهند که مردم از آن متنفر باشند. بستگی دارد رسانه چگونه و از کجا به سوژه مورد نظر توجه کند و از چه زاویه‌ای به آن بپردازد. ◽️بنابراین دلیل شهرت خیلی از سلبریتی‌ها در دنیای ما همین است که مردم درفضای مجازی تنها جلوه‌های زیبا و دل فریب زندگی و یا کار فرد مورد نظر را می‌بییند و از مشکلات و یا نقطه ضعف‌های آن خبر ندارند. یا حتی ممکن است فرد مورد نظر یا حرفه‌ای که او به آن تعلق دارد اصلاً خاص و ویژه نباشد ولی با استفاده از آهنگ، جذابیت‌های جنسی، آرایش، جلوه‌های ویژه و… سوژه مورد نظر را در چشم مخاطب خاص و ویژه نشان دهند. 👤میلاد پورعسگری 🆔 @fekrat_net
🎙 | بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (بخش اول) 📻آیت الله احمد عابدی 🖇علامه حسن زاده آملی به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند. 🖇آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار ایشان که در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی چون علامه شعرانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود. 🖇از این رو سایت فکرت نت به منظور گرامی داشت و تبیین سیره علمی و عملی علامه حسن‌زاده آملی (ره) نشستی را در فضای مجازی اینستاگرام با «آیت‌الله احمد عابدی» ترتیب دادند که متن آن در ادامه تقدیم شما می‌گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 3 ⚡️6ـ وسیله‌ى كلّى حركت. سیر و حركت انسان بسوى كمال و سعادت، یا فرو غلطیدن او در دره‌ى سقوط و هلاكت، بوسیله‌ى اعمال و رفتارهاى درونى (مانند یاد خدا) و بیرونی، حاصل میشود و هر قدر این اعمال، آزادانه‌تر و آگاهانه‌تر انجام گیرد تأثیر بیشترى خواهد داشت و بر شتاب حركت خواهد افزود. ⚡️و صرف نظر از انجام چنین رفتارهایى هیچ خیر و شرّ اخلاقی، تحقّق نمی‌یابد و هیچگونه استحقاقى براى پاداش یا كیفر، پدید نخواهد آمد. ⚡️7ـ شرایط حركت اختیاری. رفتارهاى اختیارى انسان كه تبلور حركت تكاملى یا تنزّلى وى میباشد از میلها و گرایشهاى غریزى و فطری، نشأت می‌گیرد و جهت دادن به آنها در گرو دانشها و بینشها و پذیرفتن ارزشهاى خاصّى است.؛ افزون بر این، فعالیتهاى بیرونى انسان، نیازمند به امكانات طبیعى و اجتماعى و فراهم شدن اسباب و شرایط خارجى نیز هست. ⚡️8 ـ حدّ نصاب در انتخاب مؤثّر. رفتارهاى ابتدائى انسان (مانند دوران شیرخوارگی) از میلهاى غریزى و شناختهاى حاصل از تجربه‌هاى ساده و با استفاده از شرایط مادّى، كه بدون اختیار وى فراهم شده، انجام می‌گیرد و اینگونه رفتارها هرچند خالى از نوعى گزینش و انتخاب نباشد، تأثیر تعیین‌كننده‌اى در سعادت و شقاوت ابدى ندارد زیرا از آزادى و آگاهى كافی، برخوردار نیست. ⚡️اندك اندك، رفتارها پیچیده‌تر و انگیزش میلها و فراهم شدن دانش‌ها و بینشها و همچنین تحقّق اسباب و شرایط خارجی، كمابیش در قلمرو اختیار و انتخاب شخص قرار می‌گیرد و زمینه را براى برداشتن قدمهاى بلند و سرنوشت‌ساز، مهیا میسازد، و آن هنگامى است كه به رشد عقلانى لازم برسد (دوران بلوغ و تكلیف) و در اینجاست كه حدّ نصاب گزینش آگاهانه و مؤثر در سعادت و شقاوت ابدی، حاصل میشود و شخص، مورد مسئولیّت جدّی، قرار می‌گیرد. ⚡️9ـ رابطه‌ى تفاوتها با مسئولیّتها: افراد بشر از نظر سرمایه‌هاى خدادادى (اعمّ از نیروهاى بدنى و توانشهاى روانی) یكسان نیستند همچنانكه برخوردارى ایشان از نعمتهاى طبیعى و اجتماعى و اسباب و ابزار فعالیتهاى بیرونی، متفاوت است. و این تفاوتها ناشى از نظام علّى و معلولى حاكم بر جهان و تحت تدبیر حكیمانه‌ى الهى پدید میآید؛ ⚡️و بر اساس این تفاوتها كمیّت و كیفیّت مسئولیتها و وسعت و ضیق میدان تكامل یا تنزّل، متفاوت میشود. و قاعده‌ى كلّى اینست كه هر كس در حدّ استعداد و توان؛ و در محدوده‌ى میدان گزینش و انتخاب، در برابر خدایى كه این نعمتها را به او عطا فرموده، مسئول است؛ و بُرد ترقى و تكاملش با بُرد سقوط و تنزّل وی، متعادل و متوازن خواهد بود. ⚡️10ـ تأثیر تعلیم و تربیت (نقش معلم و مربّی). انسان میتواند براى كسب دانشها و بینشها و شناخت ارزشها، و بطور كلى براى بفعلیت رساندن استعدادهاى خودش از دیگران كمك بگیرد و اشتباهات و كجرویهاى خودش را تصحیح و جبران كند. و از اینجا اهمیّت نقش معلّم و مربّی، روشن میشود زیرا اوست كه میتواند با آموزش معلومات مفید و معارف ارزشمند، بُرد شناخت و تعقّل فراگیر را وسعت بخشد؛ ⚡️و با ارائه ارزشهاى والا و اثبات برترى آنها بر میلها و هوسهاى پست، و نشان دادن راه كنترل و تعدیل غرائز، او را در گزینش صحیح و تسلّط بر هواهاى نفسانى و كسب ملكات فاضله مانند ایثار و فداكارى و در یك كلمه، در راه خداپرستی، یارى دهد. ⚡️و بدین ترتیب، بصورت وسیله‌اى ارزنده براى تحقّق هدف الهى از آفرینش انسانها درآید در ضمن اینكه قدم بلندى در راه تكامل خودش برمیدارد. ⚡️11ـ ضرورت زندگى اجتماعى و لوازم آن. انسان براى ادامه‌ى حیات و تأمین نیازمندیهاى زندگى و مبارزه با خطرهاى گوناگون باید با همنوعان خود همكارى و همزیستى داشته باشد و برقرارى زندگى اجتماعی، متوقف بر تقسیم كار، و توزیع عادلانه‌ى منافع و دستاوردها، و وجود مقررات و قوانین، و دستگاهى براى اجراء آنها میباشد. ⚡️و بدون‌ آنها زندگى اجتماعى دچار هرج و مرج شده افراد جامعه از امكانات لازم براى حركت تكاملى خود محروم میگردند. چنانكه انفراد و انزواء افراد، علاوه بر اینكه ادامة‌؛ زندگى را بر خود ایشان سخت و احیاناً ناممكن می‌سازد جامعه را نیز از همكارى آنان، محروم میكند و این هر دو بر خلاف مصلحت و حكمت آفرینش انسان است. ⚡️و اساساً در زندگى اجتماعى است كه فعالیتها و برخوردهاى گوناگون، میسّر شده زمینه براى آزمایشها و گزینشها در ابعاد مختلف، فراهم می‌آید. ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
📘مردمی بودن علامه حسن زاده از زبان آیت الله عابدی 🔹آیت الله حسن زاده همیشه در میان مردم بود، به فقرا و مشکلات مردم رسیدگی می‌کرد. بخش عمده‌ای از کارهای مردمی ایشان به کسانی که به مریضی‌های روانی و جسمی مبتلا بودند، مربوط می‌شد. 🔹من خودم کسانی را خدمت حضرت آیت الله حسن زاده بردم، آنقدر با این مریض صحبت کردند و به‌قدری این مریض را خنداندند که آن مریض بعد از بازگشت از منزل آیت الله حسن زاده به من گفت: «اگر آیت الله حسن زاده یک جلسه دیگر با من صحبت کنند، من خوب می‌شوم.» ایشان به این شکل با مردم ارتباط داشت. مشکلات مردم را می‌دانست و با آن‌ها صمیمیت داشت. 🔹آقای حسن زاده آن بحث‌های عرفانی، چله نشینی‌ها را داشت؛ اما در میان مردم بود. خیلی از علما هستند که کمتر در میان مردم هستند؛ برای مثال در یک تاکسی بنشیند و از او درباره زندگی‌اش بپرسد. آیت الله حسن زاده این گونه زندگی می‌کرد. 🔹راننده و محافظی نداشت و با همین ماشین‌های عبوری می‌رفت و با مردم ارتباط داشت. نکته بعدی این است که ایشان روزی چند درس داشت و درس آیت الله حسن زاده از شلوغ‌ترین درس‌های قم، بود. ایشان پیاده به درس می‌آمد و باز می‌گشت و با طلاب و مردم در ارتباط داشت. 🔹آیت الله حسن زاده شخصاً به مغازه می‌رفت و احتیاجات منزل را تهیه می‌کرد. من می‌دانستم که ایشان ساعت ۴ بعدازظهر در کوچه ممتاز یک لبنیاتی وجود دارد و خرید را انجام می‌دهد. معنای این حضور در میان مردم این است که می‌بیند مردم چه مشکلاتی دارند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | نگرانی علامه حسن زاده در مورد استفاده نشدن از آثار ایشان 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو 🔸دوستان به چه کار می‌آیند؟ ▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه ▪️نویسنده: آلن دوباتن ▪️گوینده: فریبا فصیحی 🆔 @fekrat_net
📝| زیست اجتماعی غربی و اسلامی ✍️علیرضا فرهادی 📙وقتي جامعه‌شناسان از فرهنگ سخن مي‌گويند، مقصودشان آن دسته از جنبه‌هاي جوامع بشري است که آموخته مي‌شوند، نه آن‌هايي که به صورت ژنتيکي به ارث مي‌رسند. اعضاي جامعه همه در اين عناصر فرهنگ سهيم هستند و به همين دليل امکان همکاري و ارتباط متقابل به وجود مي‌آيد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا 📚نشست علمی «نقش زنان در تقویت وحدت و حفظ دستاوردهای جامعه اسلامی» 🎙سخنرانان؛ 🔖حجت الاسلام والمسلمین دکتر باوقار؛ رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان 🔖شیخ محمد صدیق فهیمی؛ امام جمعه اهل سنت بندرعباس 🔻زمان: سه شنبه ۲۷ مهرماه، ساعت ۱۵:۳۰ 🔻مکان: سالن اجتماعات موسسه فاطمه معصومه(س) ═┅ همزمان با آغاز هفته وحدت ┅═ https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 انتشار با ذکر لینک @women92 🌐لینک ثبت نام حضوری؛ https://digiform.ir/w422ee426 🌐لینک جلسه آنلاین؛ https://ac.whc.ir/rpfiam9bspvi/ 🆔 @fekrat_net
📝 | جایگاه اخلاق در کنشگری سلبریتی‌ها 🔖مؤسسه فرهنگی – رسانه‌ای شناخت در خردادماه سال جاری نشست تخصصی «سلبریتیسم: روند هیجانی گزینش‌ها» را با حضور اساتید علوم اجتماعی برگزار نمود. 🔖یکی از اساتید حاضر در این نشست «دکتر محمدعلی روزبهانی»، پژوهش‌گر فلسفه علوم اجتماعی بود که به موضوع «تأثیر سلبریتی در فرآیندهای اجتماعی» پرداخت. 🆔 @fekrat_net
📌 | شاخصه‌های سلبریتی در دنیای مدرن ✍🏻دکتر محمدعلی روزبهانی 📍من فکر می‌کنم سلبریتی قهرمان دوره مدرن ما هستند. قهرمان کسی است که زندگی مردم و زندگی انسان‌هایی که او برای آن‌ها قهرمانی می‌کند را معنا می‌بخشد. 📍در دوره‌ای که به قول نیچه (م۱۹۰۰) برای انسان غربی خدا مرده است، سلبریتی قهرمان است؛ نه به معنای هستی‌شناختی که بگوید خدا دیگر وجود ندارد. خودش چنین ادعایی ندارد و اگر این حرف را بزند، کسی تحویلش نمی‌گیرد. به این معنا که برای این آدم‌ها انگار خدا مرده است. 📍اینقدر خدا برای اینها در حجاب است، انگار اصلاً خدا را نمی‌بینند و تاریک است. وضعیت فجیعی است. وضعیتی که خدا نقطه‌ثقل هستی و مرکز مختصات نیست. نمی‌دانیم با چه باید همدیگر را مقایسه کنیم. 📍چه چیزی سبب می‌شود که بگوییم زندگی سعادتمند است یا نیست. اگر این تاریکی و جهتی که این آدم می‌خواهد برود را در نظر بگیریم، چه چیزی به ما خواهد گفت که مقصد الف مقصد بهتر و درست‌تری است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
⚡️12ـ مسئولیتهاى اجتماعی. نظر به اینكه راه زندگى انسان، دو سویه است و تعیین جهت آن در گرو اختیار و انتخاب افراد و گروههاست همیشه كسانى یافت خواهند شد كه نه تنها بر خلاف مصالح شخصى خودشان قدم برداشته بسوى شقاوت و هلاكت، حركت میكنند بلكه مزاحمتها و مشكلاتى براى دیگران نیز فراهم می‌كنند. ⚡️و انواع ظلم‌ها و ستم‌ها و تجاوزات را پدید میآورند و اگر اقدام مؤثرى در جهت ارشاد گمراهان؛ و رفع شرّ ستمگران و حمایت از محرومان و مظلومان انجام نگیرد دیرى نخواهد پایید كه سراسر جهان را ظلم و فساد فراگیرد و زمینه‌اى براى رشد و تكامل افراد مستعد و خیرخواه، باقى نماند.؛ بدین ترتیب، انواعى از مسئولیتهاى اجتماعى براى افراد و گروهها و ارگانهاى رسمی، ثابت میشود. ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
شهید بهشتی؛ چه می‌گویند چه بود؟ ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بازنمایی اندیشه‌های دکتر (ره) در فضای مجازی موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و هشتم، تیرماه ۱۴۰۰ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🖇 آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه ملاحظه می‌کنید : بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است. 🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشه‌های شهید بهشتی: 1- رویکرد تخریبی 2- رویکرد تقلیل گرایی 3- رویکرد تقدیسی 4- رویکرد اصیل و جامع 🏛موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 28 دیده‌بان اندیشه 🔸رسانه‌ها ابزار مهمی برای پیوند اندیشه‌های متفکرین با بدنه جمعی جامعه هستند. رسانه از طریق ژورنالیسم اندیشه این فرایند را صورت می‌دهد. یکی از مهمترین کارکردهای ژورنالیسم اندیشه در عصر حاضر، تصویرسازی از شخصیت‌های مهم متفکراست. 🔹جامعه معمولاً مبتنی بر تصاویری که برساخته رسانه‌ها هستند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌سازند. از اینرو آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه به دنبال آن هستیم، پرداختن به رویکرد رسانه‌ها در بازنمایی اندیشه شهید بهشتی و مروری بر بازخوانی تفکرات ایشان از منظر جریانات فکری است. در حوزه ژورنالیسم اندیشه نیز، ارائه یک نگاه متقن و جامع که بتواند زاویه درستی از افکار ایشان را برجسته سازد، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 🔸 آنچه اهمیت دارد این است که نظام اندیشه ‌ایشان به‌صورت کامل تبیین گردد و با برجسته‌سازی یک بخش از آن کلیت یک نظام فکری مورد خدشه قرار نگیرد. خوانشی که حتی از طیف نزدیک بنیاد اندیشه‌های شهید بهشتی(ره) هنوز صورت می‌گیرد، خوانشی است که با نظام فکری جامع شهید بهشتی(ره) همخوانی ندارد. بی شک تحول و پویایی جامعه در بازخوانی اندیشه‌های این‌چنین متفکران و بحث و بررسی درباره زوایای فکری آنهاست... 🆔 @Fekrat_net
◾️بحث خداشناسی از مهم­ترین مباحث هر دینی است که بر وجوه دیگر اعتقادی، اجتماعی و حتی فرهنگی آن دین تاثیرگذار خواهد بود. خدای مسیحیت موجودی برتر است که با سه شخص خدای پدر و خدای پسر و روح­‌القدس وابسته است. ◾️از نظر فمنیست­‌ها این چهره مردانه خدا مردسالاری در دین را تقویت کرده و زمینه ظلم و ستم بر زنان را هموارتر می­‌کند. همانطور که در بخش اول مطالب ذکر شد مری دالی معتقد بود اگر خدا مرد است پس مرد بودن خدا نیز قابل توجیح است. ◾️اولین تمرکز الهیدانان فمنیسم برای خارج کردن خدا از این چهره مردانه تغییر نام خدا از خدای پدر و خدای پسر بود، فمنیسم‌­ها درصدد نام­گذاری جدیدی برای خدا برآمدند که فاقد ویژگی­‌های جنسیتی بوده و او را از چهره­ای مردانه بیرون بکشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
🎙 | بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (بخش دوم) 📻آیت الله احمد عابدی 📔علامه حسن زاده واقعاً عالم بود. به‌این معنا که دوست داشت تمام وقت خودش را برای مطالعه بگذارد. خودش می‌فرمود که اگر خدای متعال بخواهد من را به جهنم ببرد، من را به یک کتابخانه می‌برد و می‌گوید به این کتاب‌ها دست نزن. پشت جلد را نگاه کن ولی آن را نخوان. 📔ایشان واقعاً عاشق کتاب و مطالعه بود. جنبه دیگر آیت الله حسن زاده بحث سیر و سلوک و معنویت ایشان بود. کتاب‌های دعا، اخلاقی و عرفان را واقعاً خوانده بود و بدان عمل کرده بود. چله‌نشینی‌ها، اذکار و نکاتی که در روایات آمده را عمل می‌کرد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📔آقای حسن زاده یک روز می‌فرمود: «من برای درس اسفار خدمت آقای رفیعی قزوینی رسیدم. اولین جلسه‌ای که رفتم، ایشان به من گفت که آقای حسن زاده، قبل از شما یک سیدی به درس من می‌آمد. به او می‌گفتند «آقا روح الله» او خیلی آدم زیرک و چیز فهم بود و او در آینده یک کارهایی خواهد کرد.» 📔آقای حسن زاده آملی، هر چیزی که ابتکار و نوآوری خودش بود را هرگز و هرگز به خودش نسبت نمی‌داد. در کتاب‌های دیگران می‌گشت چیزی را پیدا می‌کرد و بعد می‌گفت مقصود او، این بوده است. 📔ایشان هیچ وقت به دیگران اشکال نمی‌کرد. کلمات دیگران را می‌آورد، توجیه می‌کرد و می‌گفت مرادشان، این است تا یک وقت به بزرگان اشکال نگیرد. اگر کلامی اشتباه بود، توجیه می‌کرد و می‌گفت مراد، این بوده است؛ یعنی هرگز به کسی اشکال و اعتراضی در زمینه علم نمی‌کرد. در علم این توصیه‌ای به ماست. 📔آقای حسن زاده در عمل هم خیلی به مردم کمک و رسیدگی می‌کرد. اینکه بعضی مواقع کسی را به منزل راه نمی‌داد، در آن مواقع مشکل داشت. یا کسالت و مشکلاتی داشتند که قابل بیان نیستند. ایشان واقعاً به فکر مردم و خدمت به مردم بودند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده: 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: 1400/12/29 🗓 زمان برگزاری: 8 و 9 دی ماه 1401 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله 🔰 @ihsam_ir 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره) 🌐 https://mesbahyazdi.ir ☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456 ☎️ اداره همایش‌ها: 02532909099 ☎️ روابط عمومی: 02532113627 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو 🔸سعادت مردم در چیست؟ ▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه ▪️نویسنده: آلن دوباتن ▪️گوینده: فریبا فصیحی 🆔 @fekrat_net
📝| تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتی‌ها ✍️حانیه محمّدی 💬در فضای مجازی برخی کاربران در قالب تأثیرگذار نسبت به سایر مصرف‌کنندگان شکل می‌گیرند و به رهبری فکری تبدیل می‌شوند. این افراد که سلبریتی نام دارند، بااستفاده از نشانه‌های فرهنگی، زندگی به‌سبک غربی و معاشرت‌های خلاف هنجارهای ایرانی و آزادی جنسی را ترویج می‌دهند. 💬سلبریتی‌ها می‌توانند در افزایش نرخ جرائمی همچون قتل و ضرب و جرح، جرائم جنسی، جرائم علیه نظم و آسایش عمومی و پدیده فرار از خانه مؤثر باشند. راهکار پیشنهادی برای مقابله با این مسئله، ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطب در مواجهه با چهره‌ها می‌باشد. 💬ارتقای دانش مردم جهت اعتماد یا بی‌اعتمادی به‌چهره‌های شناخته شده و اینکه در مواجهه با آنان تا چه حدی باید تأثیر پذیرفت و یا شناساندن حوزه فعالیت سلبریتی‌ها و اینکه یک سلبریتی در چه حوزه‌هایی می‌تواند نظر تخصصی دهد از وظایف رسانه ملی برای بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطبان خود است. 💬از آنجایی که سبک زندگی و کنش‌های سلبریتی‌ها بر روی مردم تأثیر‌گذار است؛ بنابراین رسانه ملی باید سیاست روشنی برای تربیت و استعدادیابی سلبریتی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 14 دقیقه 🆔 @fekrat_net
💭«سلبریتی به شخصی اطلاق می‌شود که معمولاً در زمینه‌هایی مانند موسیقی، ورزش، رسانه، رقص، مدلینگ، سیاست، ادبیات و مذهب در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای سرشناسی و معروفیت باشد.» 💭امروزه سلبریتی‌ها نقش به‌سزایی در زندگی نوجوانان و جوانان پیدا کرده‌اند و اثرات سوء زیادی در زندگی افراد می‌گذارند. جوانان با الگوگیری و تقلید از سلبریتی‌ها دچار بحران هویتی می‌شوند. 💭تبلیغات سلبریتی‌ها می‌تواند حتی روی پیش پا افتاده‌ترین رفتارهای جوانان تأثیرگذار باشد. مثلاً تقلید از مدل مو، لباس و یا حتی نوع سرگرمی آن‌ها در بین مخاطبانشان رایج است. میزان محبوبیت سلبریتی‌ها بین مردم تا جایی است که در برخی پست‌های چالش انگیز، کاربران در بخش کامنت‌ها چنان به ‌طرفداری از سلبریتی محبوب خود درمی‌آیند که گویی از اعضای خانواده خود دفاع می‌کنند. 💭سلبریتی‌ها با سبک زندگی و بروز اخبار و عکس‌های زندگی شخصی و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود، در رفتارهای اجتماعی و سبک زندگی و فرهنگ جامعه تغییر ایجاد می‌کنند. سلبریتی‌ها در ایران به طبقه الگو تبدیل شده‌اند و رفتارهای خلاف هنجار آنان می‌تواند منجر به نقض قانون و ایجاد انحراف در جامعه شود. 💭مردم عمیقاً از سلبریتی‌ها تأثیر می‌پذیرند و ترویج رفتارهای خلاف قانون همچون خشونت و یا تبلیغ خودکشی و عادی‌سازی هنجارشکنی و اشاعه فحشا و روابط جنسی نامشروع توسط سلبریتی‌ها منجر به افزایش نرخ جرم بین جوانان و پدیده فرار از خانه و یا افزایش جنایت‌ها و خودکشی بین افراد می‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 14 دقیقه 🆔 @fekrat_net
✨علت غائى آفرینش‏ ⚡️مرتبه محبوبیت هر مخلوقى تابع مرتبه حسن و كمال اوست. زیرا هرچند هر مخلوقى داراى حسن و كمال ویژه‏اى است، «... الَّذِى أَحْسَنَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ ...»، ولى مراتب حسن و كمال، تفاوت دارد؛ چنانكه مراتب هستی، متفاوت است و با توجه به این كه میان موجودات این جهان، تزاحماتى وجود دارد و پیدایش و بقاى بعضى از آنها در گرو فناى بعضى دیگر است. ⚡️می‏توان میان كمالات مخلوقات هم اصالت و تبعیت نسبى قائل شد و بعضى را غایت براى بعضى دیگر به حساب آورد و بر این اساس است كه انسان، غایت پدیده‏هاى مادّى شمرده می‏شود؛ «... خَلَقَ لَكُمْ ما فِى الأَْرْضِ جَمِیعاً ...». انسان كامل، غایت سایر انسان‏ها به شمار می‏رود و چون كمال‏؛ انسان در سایه عبادت پروردگار متعال، حاصل می‌شود. ⚡️می‏توان هدف آفرینش او را پرستش خدا دانست؛ «وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِْنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ». و نظر به این كه این كمال باید از مجراى اختیار و انتخاب خودش حاصل شود، می‏توان قرار دادن انسان را در مسیر اختیار راه‏هاى مختلف، هدف قریب آفرینش او به حساب آورد؛ همان كه در قرآن كریم به نام آزمایش نامیده شده است؛ «الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً ...» ⚡️اینجاست كه عظمت و حسّاسیت موقعیّت انسان در دستگاه آفرینش، آشكار می‏گردد و گرانى بار مسؤولیت و امانت الهى بر دوش وى احساس می‏شود. خداى متعال ما را به شناخت خویش و شناخت مسؤولیت خویش و به انجام وظایف و اداى امانت الهى موفّق بدارد. ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
📝 | نسبت شهرت و دین در جهان مدرن ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔍شهرت و دین همیشه با هم نسبت داشتند، ولی امروز خیلی این نسبت قوی‌تر شده است. در واقع با افول دین در همه جوامع ما شاهد ظهور دین شهرت و دین خود هستیم. تا جایی که من می‌دانم، دین با شیب کند در حال افول است و تعداد دین‌داران هر روز کمتر می‌شود، اما نیاز به دین یک چیز عام است و انسان‌ها نیاز به دین دارند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | کارکردهای دین ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔆دین سابقه بلندی دارد و برخی اصلاحات روی آن انجام شده تا با ذات و سرشت آدمی همخوان‌تر باشد. می‌دانید که «اعتراف» در مسیحیت یک چیز اورجینال و اصیل نیست. از قرن ۱۱ و ۱۲ اعتراف وارد مسیحیت شد. سپس مشخص شد که این امر که «تو اعتراف کن، گناهانت بخشیده می‌شود»، خیلی آرام‌بخش است. 🔆منظورم این است که حتی اگر دین را سیستم الهی درنظر نگیریم و دین سیستم اجتماعی باشد، این سیستم بیش از ۸۰ درصد کارآمدی اجتماعی دارد. وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند، آرامش فردی ایجاد می‌کند. افراد مذهبی معمولاً بیش از ۹۰ سال عمر می‌کنند، چون دین به آدم آرامش می‌دهد. 🔆دین، سیستمی است که به خوبی عمل می‌کند و اشکالاتش گرفته شده است و آماده است که از آن استفاده کنید. در همه‌جا ازجمله در صنعت شهرت می‌توانید از دین استفاده کنید. 🔆از آنجا که اغلب ما در جهان امروز احساس خودکم‌بینی و احساس بدبختی داریم، احساس می‌کنیم ما باید طور دیگری رفتار کنیم، یک دین را با یک دین دیگر عوض می‌کنیم. 🔆یک دین که ما را به آرامش می‌رساند، می‌دهیم تا دینی که پیوسته برای ما رنج ایجاد می‌کند، به دست بیاوریم. این نکته‌ای است که معمولاً در جهان مدرن به ما آموزش داده نمی‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net