eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی 📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴) 🔻(بخش اول) 💠 🔸سرکار وسمقی مسأله خرافه پرستی که به ان اشاره کردید پیا مبر اسلام که با شعار لا إله الا الله بعثت خود را شروع کرد. 🔸️علاوه بر خرافه پرستی با بردگی ذهنی ودنیا پرستی وذهن دنیا زده افراد هم مبارزه کرد و به دنبال محوریت در تمام عرصه های مادی و معنوی بود لذا خرافه پرستی چه بنام آیین ابراهیمی باشد و چه غیر ابراهیمی مردود است و اسلام باآن شدیدا مبارزه می کند. 🔸️اما مقایسه‌ی حرم اهل بیت با معبد کاهنان هتاکی گستاخانه‌ای است که از ان عبور میکنم گاهی اشخاص در مصداق خرافه پرستی همانند حضرتعالی اشتباه می کنند و آن حاصل فهم سطحی و غلط و خود دانشمند پنداری حضرت عالی از دین است که به چند مورد از آن در یادداشت حضرتعالی اشاره و پاسخ می دهم. 🔷مدعای اول : «پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفا بخش نبوده‌اند و هیچ گاه نیز چنین ادعایی نداشتند.... » ✅ پاسخ : با مراجعه به قرآن و احادیث معتبره می بینیم که با توجه به ولایت تکوینی پیامبران و ائمه علیهم السلام شفاعت و شفا امری امکان پذیر است و در قران و روایات بیان شده و در تاریخ مکرر اتفاق افتاده است. 🔷 به عنوان مثال: 1⃣ آیه 2سوره یونس «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ »طبق روایات ، بسیاری از مفسرین قدم صدق را مقام شفاعت دانسته اند. 2⃣ آیه 79سوره اسراء «عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»طبق روایات ، بسیاری از مفسرین مقام محمود را همان مقام شفاعت دانسته اند. 🔸️در مورد علیه السلام قرآن می فرماید :«وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ...»«و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم»در اینجا قرآن از مقام شفاعت حضرت عیسی و زنده کردن مردگان توسط او سخن می گوید، سوال اینجاست چگونه حضرت مسیح می‌تواند به مقام شفاعت نائل شود ولی پیامبر که خاتم پیامبران و برترین از پیامبران است نمی‌تواند مقام شفاعت داشته باشد ؟مگر طبق تاریخ علیه السلام چشم علی علیه السلام راد در جنگ خیبر شفا نبخشید؟ ✍️نویسنده:طلبه ترک قشقایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی 📑 در سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴ 🔻(بخش دوم) 💠 🔶مدعای دوم :«شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار از دنیا رفت و حضرت سجاد همواره بیمار بود چرا آنان خود را شفا ندادند؟» ✅ پاسخ : 🔹️اولا؛ این ادعا کاملا کذب محض است چرا که علاوه بر شیعه که ادله فراونی بر شهادت ایشان دارد در بین بزرگان اهل تسنن هم کسانی مثل ابو جعفر محمد بن جرير طبري،در تاريخ الطبري، مصر، ليدن و دار المعارف، ج 3، ص 198، ابو محمد، عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري در الامامه و السياسه، حلبي، 1388ق، ج1، ص13 و دیگران ان را بیان داشته‌اند و خلیفه دوم در نامه ای که به معاویه می‌نویسد به شرح ماجرای مقدمات شهادت و به آتش کشیدن خانه علی علیه السلام و سقط شدن جناب محسن (ع) می پردازد. 🔹️ثانیا؛حضرت سجاد همواره بیمار نبود بلکه فقط در کربلا بیمار بودند و حکمت بیمار شدن ایشان استمرار امامت امت مسلمین بود. 🔹️ثالثا: شفا دادن حتما باید باذن خداوند باشد و از طرفی دیگر امام در عالمی زندگی می کند که دارای اسباب و مسببات است و امام ضمن بیان و تشریح و تبیین احکام الهی باید همانند مردم عادی زندگی کند مگر باذن الله ضمن اینکه اگر قرار بود مدام از معجزه و کرامات استفاده کنند دیگر ایمان اوردن ارزشی نداشت. 🔹️مدعا سوم :«مقدس دانستن آرامگاه ها که ساختمان هایی بیش نیستند....» ✅ پاسخ : هیچ زمان و مکانی بذاته و فی نفسه مقدس نیست بلکه تقدس در نسبت و انتساب حاصل می‌شود خدا وند به موسی دستور می دهد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» اینجا تصریح میکند که طوی یک مکان مقدس است پابرهنه شو یا خداوند می فرماید « ببکه مبارکه» راز این قداست بخشی به مکان در انتساب آن به صاحب مکان است و الا خودش که فی نفسه تقدس ندارد بنابراین اگر شما ائمه را ذاتی طاهر و مقدس می دانید یقینا انان را هم بایدمقدسبدانید وگرنه در امام شناسی خود شک کنید. 🔶سوال مهم اینکه چرا در شریعت مقدس به انسان در حال جنابت یا زنی که در عده است اجازه ورود به مسجد داده نمیشود؟ 🔹️اینها برای این است که حرم به اعتبار صاحب حرم و مسجد به انتساب خانه خدا بودن قداست دارند. موفق و پیروز باشید. ✍🏻نویسنده:طلبه ترک قشقایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی 📑 (سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804) ✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری 🔻(بخش اول) 🔹️قطعا در طول پیرامون هر امر گرانبها، افراد سودجو نیز حاضر بوده و به منافع خود اندیشیده اند؛ و مسائل دینی نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و نیست. 🔹️امری که خواه ناخواه از دیر زمان جایگاه رفیعی در جامعۀ انسانی داشته و نقش پررنگی را در شکل گیری ساختاری ها اجتماعی ایفا کرده است و ما نیز معتقدیم در مقابله با این سودجویان باید هوشیار و بیدار بود؛ اما در مقالۀ مزبور، به مسائلی پرداخته شده که نشان از کم اطلاعی عمیق نویسنده آن نسبت به دین و علی الخصوص اسلام دارد. 1⃣ در رابطه با شفابخشی معصومین دو نکته قابل توجه است: یکی شفابخشی آنان در زمان حیات است و دیگری شفابخشی آنان پس از رحلت. در ارتباط با مورد اول موارد قطعی فراوانی در زندگی معصومین از پیامبر گرفته تا دیگر حضرات در رابطه با دعای آنان و شفای مریض رخ داده است پس این مطلب که چنین مسائلی هیچ سند و مدرک معتبری ندارد ادعایی بیش نیست. و البته قابل درک است این که کار نیز توسط معصومین با اهداف مختلفی از جمله اثبات حقانیت خود برای شیعیان یا مخالفان خود بوده است. 2⃣ اما در رابطه با مورد دوم نیز نکته‌ای وجود دارد که از دید نویسنده دور مانده و یا نویسنده قصد نموده تا به عمد آن را نادیده بگیرد. میان درخواست از حضرات معصومین برای شفا گرفتن با واسطه قرار دادن آنان در درگاه الهی به عنوان صاحبان آبرو و جایگاه والا در نزد او و درخواست از خداوند متعال به منظور شفا یافتن بیماران تفاوتی است از زمین تا آسمان. 🔹️اینکه چرا معصومین خود را از مرگ و نجات نداده و باعث شفای خود نشده اند خود دلیل بالاتری دارد؛ شفابخشی حضرات از پیش خود و قائم به خود نبوده و تنها قابلیتی است که از جانب خداوند به آنان اهداء شده و تنها به اذن او عمل می کند از طرف دیگر در جای خود اثبات شده است که برای اتفاقات زندگی انسان یک قضا و قدر حتمی و قطعی وجود دارد که تغییر ناپذیر است و یک قضا و قدری که امکان تغییر دارد و با دعا و … و لطف پروردگار تغییر می کند. قطعا شهادت حضرات معصومین از قسم اول است که تغییر ناپذیر بوده باید این اتفاق صورت می پذیرفت و اراده الهی نیز محقق می گردید. 🔹️البته فراموش نکنیم که دین فقط برای شفا بخشیدن دل ها و نجات انسان ها از خرافات نیامده بله دین چنین نیز می کند اما هدف اصلی دین رساندن انسان به سعادت اخروی و کمال است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی 📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804) ✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری 🔻(بخش دوم) 🔸️قداست آرامگاه و مزار ائمه اطهار امری است که به عینه در کلمات پیامبر و سایر معصومین وارد شده است. 🔸️خبر دادن از شفابخشی تربت کربلا در کلمات پیامبر پیش از شهادت اباعبدالله و یا امر به زیارت اعتاب مقدسه در کلمات معصومین خصوصا کربلا، مشهد و… توصیه به زیارت برخی امامزادگان همچون حضرت ابالفضل العباس و فاطمۀ معصومه و… تنها گوشه ای از نگاه دین به این مسئله است. 🔸️در ثانی این امر منافاتی با عمل در فتح ندارد. آنچه در فتح مکه اتفاق افتاد پاک کردن مظاهر شرک و بت پرستی از سطح شهر بود. و این با توصیه به اموری همچون زیارت اماکن مقدسه که خود ترویج دین و هدایت به سمت مبادی هدایت است کاملا سازگار است. 🔸️البته با این بیانات، مقدس شمردن ساختمان ها و کلیۀ امور منتسب به حضرات نیز توجیه منطقی می یابد. هیچ فرد صاحب خردی پارچه و سنگ و چوب در بیابان و یا هر جایی غیر از امکان زیارتی را مقدس و محترم نمی‌شمرد بله زمانی این سنگ و جمادات بی جان مقدس شمرده می شوند که منتسب به معصوم یا فرد صالح می گردند. 🔸️وقتی سنگ بی جان سنگ حرم شریفت‌ترین انسان ها شد آن زمان است که بوسه بر آن قداست می یابد که این بوسه نه تقدیس سنگ که تقدیس فرد منتسب به آن است. 🔸️چون سنگ و چوب مربوط به او شد نزد ما جایگاه می یابد، و الا چه بسا بسیاری از این جمادات که در خارج از حرم در زیر پای قرار می گیرند و کمترین اعتنایی هم بدان ها نمی شود. 🔸️اینکه گاهی در حوزۀ علمیه و منتسبان به حوزه افرادی یافت می شوند که افکار و عقاید شاذ دارند دلیل بر کوبیدن کل یک نهاد نمی شود. 🔸️بارها توسط بزرگان لزوم رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته و از بیان رسمی آن نیز ابایی وجود نداشته است. در ثانی مشکل حوزه و حوزیان همین نگاه یک طرفه ای است که امثال نویسنده به حوزه دارند که اجازه مطرح شدن سخنان آنان را در مجامع عمومی نمی‌دهند. 🔸️سم پاشی‌های مغرضانه و نداشتن رسانه‌ای که زحمات کشیده شده را در این عرصه به نمایش بگذارد و مطالب تولید شده را به دست اهلش برساند نیز در شکل گیری چنین شرایطی تأثیر بسزایی داشته‌اند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی 📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804) 🔰چند نکته در پاسخ به خانم صدیقه وسمقی : 1⃣ به نظر می‌رسد ایشان آشنایی با دین و منابع دینی ندارد و از روی حدس و استدلال‌هایی که بر اساس حدس است، سخن می‌گوید ‏زیرا شفای بیماران به دست خدا و اولیای او در قرآن مطرح شده است آیه ۸۰ سوره شعرا و ۴۹ آل عمران که شفای مریض را به حضرت عیسی ‏با اذن خداوند، نسبت می‌دهد و این نشان می‌دهد که هیچ بعدی ندارد. 🔸️اولیا مخصوصا و اوصیای ایشان که از نظر مقام و مرتبت از ‏همه اولیا برتر هستند این کا را با اذن الهی انجام دهند. و اینگونه نبوده که پیامبر و ائمه علیهم السلام برای خود کاری نکرده و چنین ادعایی هم ‏نداشته باشند در روایت هست که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پیامبر صلی الله علیه و اله هر زمان کسل میشدند یا سر درد میگرفتند ‏دستهای خود را باز کرده و سوره حمد و ناس و فلق می‌خواندند سپس به صورت خود میکشیدند. 🔸️در رابطه شفادادن سوره حمد که ائمه تجویز می ‏کنند روایات آنقدر زیاد هست که آن را به حد تواتر می‌رساند. 🔸️بنابراین ادعای بدون مدرک برای شفا دادن دیگران و خوب کردن بیماری خود توسط ‏پیامبر و ائمه درست نیست. 🔸️ایشان می توانست یک جستجوی مختصر انجام دهد تا مدرک این سخنان را پیدا می‌کرد. ‏ 🔸️یکی از همان استدلال‌هایی که ایشان برای سخن خود آورده‌اند بیماری امام سجاد و حضرت زهرا است، که اگر اینان شفا می‌دادند چرا خود را درمان ‏نکرده‌اند، واین‌گونه استدلال‌های ایشان، نشان از بی خبریشان از دین و اولیای است و سست بودن استدلالشان، در حالی که اولیای الهی از روی ‏مصلحت و حکمت کاری را انجام می دادند نه از روی هوی و هوس و دوست داشتن دنیا به عنوان مثال امام سجاد که بیمار می‌شوند، بیماری ‏حضرت از روی مصلحت بوده تا سلسله امامان منقرض نشود و اینکه می‌گویند امام سجاد همیشه بیمار بودند باز نشان بی‌اطلاعی ایشان است به ‏علاوه اینکه مستند می کند به اعتقاد شیعیان آن هم شیعیان عام نه علما.‏ 2⃣ باز ایشان از روی عدم آگاهی سخنی را به دین نسبت می دهد قداست هرچیزی به صاحب آن است اینکه فلان امام مقدس ‏است به جهت تقدس صاحب آن است هم در قران و هم در روایات بر تقدس مکان ها و زیارت‌گاه‌ها تأکیدشده است، «یَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَهَ ‏اى قوم من، به سرزمین مقدّسى که خداوند براى شما مقرر داشته است درآیید»(المائده، ۲۱) که آیات از قبیل نشان می‌دهد تقدس صرف اون مکان ‏و چوب و آهن نیست بلکه تقدس به صاحب آن‌هاست. 🔸️متأسفانه ایشان به قیاس مع الفارقی تکیه می کند ومعابد وبت کده‌ها را که پیامبر ان‌ها را ‏محو کرد تشبیه به مکان‌های مقدس می‌کند که این نشان از جهل ایشان دارد. 🔸️در آخر اینکه گزارشات مبنی بر شفای بیماران نزد حرم اهل بیت آنقدر زیاد است که جای شک باقی نمی گذارد. ✍🏻نویسنده:حجت الاسلام جلیلی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و ، قربانی می‌گیرند» 🔷 پس بدون رعایت ، به دست نخواهد آمد و خداوند توجیه کننده‌ی حماقت‌های بندگان فاقد دانش خود_مراقبتی یا جاهل نسبت به دانش بهداشتی نیست، بلکه هر کس مسئول حفاظت از جسم خود به عنوان یک امانت در برابر خالق آن است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و ، قربانی می‌گیرند» 🔻(بخش اول) 🔹️به خاطر شغلی که از آن بابت معیشت‌ام را تأمین می‌کنم، این روزها همچنان در در رفت و آمدم. 🔹️در قطار مترو و در اتوبوس ها رفتار مردم عجیب است. بر اساس مشاهداتم می توانم ادعا کنم که دست کم ۵۰ درصد از مردم نکات بهداشتی و خود_مراقبتی را برای مصونیت از بیماری کرونا رعایت نمی کنند. 🔹️بسیاری از آنها را می بینم که بدون دستکش به میله‌ها و دستگیره‌های مترو و اتوبوس می چسبند، سطوح را لمس می کنند، دست به هر چیزی می سایند و به طرز عجیبی با همان دست با صورت و بینی و چشم خود ور می روند. مشاهده ی روزانه ی اینهمه جهل و شاید لجاجت عذاب‌آور است. 🔹️مثل مأموران امر به معروف و نهی از منکر با خیلی از آنها صحبت می کنم و به رعایت نکات بهداشتی دعوت‌شان می کنم. آنها هم لحن دلسوزانه‌ی مرا تشخیص می‌دهند و رفتار مرا حرمت می‌نهند. 🔹️اما پاسخ برخی از آنها نظر مرا به خود جلب نموده که می گویند: «توکل بر خدا، هر چی قسمته». این بدین معنی ست که نوعی تلقی مخدوش و ناصحیح از مفاهیم دینی همچون «تقدیر و توکل و قسمت» در میان چنین مردمی وجود دارد که همین امر سبب بروز رفتار پرخطر در آنها می شود. 🔹️آنها فکر می کنند توکل یعنی اینکه بدون رعایت اصول بهداشتی، تأمین سلامت خود را بر عهده‌ی خدا می‌گذارم. و یا قسمت یعنی اینکه اگر نکات ایمنی را رعایت نکنم و قسمت نباشد بیمار نمی‌شوم. 🔹️این تصور افسانه گرایانه‌ی مادون علمی باطل است و منظور را از این مفاهیم نمایندگی نمی‌کند. این توهمِ غیر علمیِ مخدوش از نقش خدا در زندگی، ریشه در جهل دینی و عدم فهم صحیح این مفاهیم کلیدی در حوزه‌ی دینداری دارد که می تواند نقشی مهم در شیوع این بیماری مهلک داشته باشد. 🔹️شوربختانه دینداری سنتیِ مقلدی چنین تصورات موهومی از دینداری را در میان عوام شیوع داده و خرافات آسیب زننده‌ی ناکارآمد را بر جای محتوای مفاهیم دین برنشانده است. ✍🏻 نویسنده: بهروز مرادی،قرآن پژوه و جامعه‌شناس دین 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق 🔻(قسمت اول) ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کلاس ولایت فقیه 🔷 مقدمه 🔸️برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔸️وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. 🔸️جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔸️طبق این روال، به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔸️برای اثبات مسئله ولایت فقیه، دلایل عقلی، نقلی و اجماع اقامه می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. 👤 مدرس: استاد غلامی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 کلاس ولایت فقیه 🔻(جلسه اول) 👤 مدرس: استاد غلامی 🔷 مقدمه 🔸️برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔸️وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️معرفی ۴ برای مطالعه در ایام فراغت: 🔹️در این روزها و ایام تعطیلات نوروز که بسیاری از ادارات و مراکز آموزشی و تحقیقی تعطیل است،اولا همه ما وظیفه داریم از هر کار و خدمت داوطلبانه‌ای که از ما بر می آید برای کمک به بیماران و مقابله با این بیماری ویروسی کرونا دریغ نکنیم. 🔹️ثانیا در کنار انجام این وظیفه، فرصت مناسبی است برای مطالعه. مهمترین نکته در مطالعه انتخاب درست کتاب است. هر مطالعه ای مفید نیست، بسیاری از کتاب ها هست که مطالعه آنها زیانبار است و مطالعه نکردن بسیار بهتر از مطالعه کتاب نامناسب است. 🔹️از این رو در انتخاب کتاب باید بسیار هوشمند بود که از زمانی که برای مطالعه صرف می کنیم استفاده بهینه بکنیم. قبلا د رسایت و در کانال 100 کتاب مفید را برا ی مطالعه معرفی کردم. 🔹️اینک برای این ایام نیز چند کتاب خوب به همه علاقمندان به مطالعه معرفی می کنم. این کتاب‌ها برای همۀ بزرگسالان اهل مطالعه در هر سطحی که باشند مفید است. 1⃣ گلستان سعدی 2⃣ طرح کلی در قرآن 3⃣ در پرتو نور، 4⃣ در صحبت قرآن، حسین ✍🏻 نویسنده:محمد فنایی اشکوری 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سخن حضرت علیه‌السلام دربارۀ تجلّی حق 🔰 در تفسیر فیلسوف متأله قرن یازدهم هجری، ملامحسن 💠 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سخن حضرت علیه‌السلام دربارۀ تجلّی حق 🔰 در تفسیر فیلسوف متأله قرن یازدهم هجری، ملامحسن 🔸️اما [حق تعالی] به اعتبار تجلّی در مظاهر اسماء و صفات در هر موجودی روئی دارد و در هر مرآتی جلوه‌ای می‌نماید. 🔸️قال امیرالمؤمنین [علی] علیه السلام: «إنَّ الله تَجَلَّی لِعبادِه مِن غَیر أَن رَأؤه، و أراهُم نَفسَه مِن غَیر أن یَتَجَلّی لَهم». 🔸کلام ایشان که فرمود: "تجلّی لعباده" یعنی ذات خود را در آئینۀ تمام اشیاء ظاهر کرده است به طوری که ممکن است دیده شود با دیدۀ عیان، بدون آنکه بندگانش او را بدین ظهور ببینند با دیدۀ عیان. 🔸️به جهت آن که مردم معرفت به اشیاء ندارند از جهت مظهریّت آنها برای خداوند و اینکه اشیاء عین ذات او هستند که در آنها ظاهر گشته است. 🔸️و کلام ایشان که فرمود: "و أراهم نفسه"، یعنی ذات خودش را برای بندگان در آیات آفاقیه و انفسیه ظاهر نموده است، از جهت آنکه آنها شواهد ظاهری برای او هستند و دلایل روشن برای وی می‌باشند؛ بنابراین او را با رؤیت و دیده‌اند. 💠 منبع‌؛ کتاب "کلمات مکنونه"، تصحیح صادق حسن زاده، نشر مطبوعات دینی قم، 1386ش. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️علل طبیعی یا ماوراءالطبیعی؛دوگانه پنداری کرونایی! 🔰 یک پدیده مادی است، که به بدن ما آسیب جدی میرساند. 🔸️همان طور که عوامل مادی و طبیعی و یا حتی آزمایشگاهی!!! 🔸️این پدیده مادی را باید بررسی کرد.نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. 🔸️بنابر توحید افعالی هیچ موجودی در هستی بی‌اذن و اراده الهی وجود نمی‌یابد.باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی ! 🔶ریزموجودی مرموز و به نسبت خطرناک به نام سر از کشور عزیزمان درآورده است. 🔹️بسیاری از مردم احساس نگرانی می کنند. روال طبیعی زندگی اجتماعی به هم ریخته، برنامه عادی مراکز آموزشی و پژوهشی تقریبا تعطیل شده است. 🔹️سازمان‌های فراوانی درگیر مبارزه با این هستند. در این میان، پزشکان و پرستاران عزیز و سایر کادر پزشکی که به حق مدافعان سلامت هستند، وظیفه دشواری بر دوش دارند و شواهد نشانگر آن است که از عهده این وظیفه سنگین در خدمت به خلق خدا برخواهند آمد، اما نگرانی از این پدیده زمانی بیشتر می شود که درمی‌یابیم این پدیده تنها یک مسئله پزشکی و بهداشتی نیست، بلکه متأسفانه وجوه دیگری یافته است که گاه پررنگتر از وجهه پزشکی مسئله است. 🔹️با اندکی تأمل درمی یابیم در این عرصه، بیش از آن که سلامت جسمانی ما را نشان رفته باشد، مسائل دیگری در پوشش کرونا بر سلامت ذهنی و روانی ما چنگ انداخته اند. 🔹️خود کرونا توان ایجاد این آسیب روانی را ندارد، بلکه او در این میان ابزار دست عوامل دیگر شده است. فضای واقعاً آشفته مجازی که لبریز از آمارهای غیردقیق، بلکه ساختگی و سیاه نمایی‌های رسانه های دشمن و مزدور است، ذهنیت مردم عزیز ما را نشانه رفته است. 🔹️رسالت دست اندرکاران اصلی و رسانه‌های مردمی اطلاع رسانی دقیق از ابعاد مسئله به خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان است. 🔹️مدافعان سلامت ذهنی نباید رسالت خطیر و جهاد کبیر خود را فراموش کنند. ✍🏻 نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبدالهی 📍عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق 🔻(قسمت دوم) ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 جلسه نقد و بررسی در ترازوی اخلاق 🔻(قسمت دوم) ✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی 👤ناقد: سعید رهایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️فارغ از اینها شاید برنامه(زمستان طنطوره) را بتوان یک نمایش دانست،تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدایشان. 🔹خوانندگان کهنسال تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آورند،بد می‌خوانند و با تولید صداهایی ناهنجار کم توانی‌شان را جبران می‌کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️شهره شدن یک شهر، یک منطقه و جغرافیا در دوران دهکده جهانی می‎تواند به دلایل مختلف باشد؛ بسیاری از مناطق به‌واسطه آثار باستانی، آثار طبیعی، جنگ‌ها و وقایع تاریخی به شهرت می‎رسند که نشان از اصالت‌شان دارد و برخی از مناطق که هویتی ندارند، به هر طریقی به دنبال هویت‌سازی‎اند؛ حتی هویت‌های کاذب و نوساخته! 🔹️ دقیقا با همین سیاست‌گذاری نامش این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. 🔹️مجموعه فعالیت‌های هنری با استفاده از چهره‌های به شهرت رسیده‎ رسانه‌ای، کاری کرد نگاه‌ها به منطقه‌ای خشک و تاریخ‎سازی‎شده بچرخد و گوش‌ها نام شهری را بشنوند که تلفظش برای نخستین‌بار بر زبان‌ها دشوار است. 🔹️شبیه این تجربه را نیم قرن قبل تاریخ ایران با برگزاری جشن هنر شیراز به دست آورده بود، البته شیراز هم تاریخ داشت، هم جغرافیا و هم هویت و فقط قرار بود بازنمایی‎ای متفاوت و تجمل‎گرایانه از ایران مترقی‌شده و غرب‌گرا باشد. 🔹️کمتر از یک دهه بعد از آغاز جشن هنر شیراز، تاریخ دید که این پوسته زیبا چه تضادی با فرهنگ کوچه و بازار و مردمی ایران داشت. هویتی ساخته‌شده و صوری که ارتباطی با ذاتش نداشت و با هسته‌ای پوچ فقط زیبا بود. 🔹️فارغ از هویت‌سازی فرهنگی، و هنری در معرفی یک اقلیم که در دوران اصلاحات معاصر حاکمیت عربستان دنبال می‌شود، استفاده از خوانندگانی که در دسته مخالفان سیاسی حاکمیت ایران قرار می‎گیرند در این مجموعه اجرا نکته جالبی است؛ دسته‌ای که فرهنگ مردم‌پسند ایران با اصطلاح «لس‎آنجلسی‎ها» می‌شناسدشان و اوج فعالیت‌شان به اوایل دهه 70 شمسی بازمی‌گردد؛ درست زمانی که حمل‌ونقل و ترابری شکلی امروز به خود گرفته بود تا آثار ویدئویی و موسیقایی راحت‌تر قابل انتقال باشند و ناتوانی مدیریت عرصه فرهنگی و هنری در داخل کشور امکان پرورش موسیقی پاپ را برای رفع نیاز داخلی نداشت. 🔹️نمایش طنطوره نشان داد لس‎آنجلسی‎ها، این دسته از خوانندگان و اهل موسیقی که وطن‌شان را به خاطر باورهای‌شان ترک گفتند اما به زعم خود مدت‌هاست که وطن را جایی دزدیده شده و متعلق به خود می‌دانستند، حالا پس از گذشت دهه‌ها، از آن ور بام افتاده‎اند. 🔹️آنها که حاضر نبودند در هر شرایطی در کشورشان کار کنند و در وطن درآمد داشته باشند، اجرایی از خود نشان دادند که خود در وجدان‌شان می‌دانند منبع پول به دست آمده از این کنسرت، منبعی نادرست و غیراخلاقی‌تر از آنی دارد که آنان به خاطر باورشان وطن‌شان را ترک کردند. 🔹️دلارهای بادآورده عربستانی آنقدر اغواگرانه و گزاف به این افراد پیشنهاد شده که از اجرای‌شان معلوم است با کمترین کیفیت، عجولانه و سراسیمه برای روی سن رفتن آماده شده‌اند. آنان از باورهای‌شان در مقابل دلار کوتاه آمدند و به عنصری خرد در سیاست‌گذاری کلان عربستان در ورود به مدیریت افکار عمومی ایرانیان تبدیل شدند؛ تناقضی بین باورهای گذشته و اقدام حال حاضر که گریبان محبوبیت این خوانندگان را می‌گیرد. ✍نویسنده: محمد حسن یادگاری (مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰 به مناسبت حضور برخی خوانندگان در سعودی طنطوره 🔻(بخش دوم) 🔹️مجموعه اجراهای «زمستان طنطوره» تقلای را با دلارهای بادآورده‌اش برای مدیریت فرهنگی منطقه، با حالتی اسف‌بار و متناقض نشان می‎دهد. 🔹️وقتی اولین ترانه اجرا شده در این برنامه به نام «رویای آزادی» ترانه‌ای است که تحلیل متنش در شرایط کنونی از جانب طرفداران خواننده این اثر، بیشتر عربستان را خطاب می‎گیرد تا ایران را، می‌توان به این تناقض رسید. یا تناقضی دیگر جایی است که جمله تبلیغاتی «اجرای اسطوره‌های موسیقی ایران» در تبلیغات این برنامه رایج شد؛ شعاری که همه اهل هنر و موسیقی حتی خود این خوانندگان هم می‌دانند دروغی تبلیغاتی بیش نیست، چرا که در این بین یک خواننده زیرزمینی عامه‌پسند و یک خواننده مجلس گرم کن و عروسی خوان، هیچ‌گاه در میان اسطورگان موسیقی ایران قرار نمی‌گیرند و نخواهند گرفت. 🔹️این اسطوره‌سازی یا برای تخریب موسیقی اصیل ایرانی طراحی شده یا مذاکرات و جابه‌جایی دلارها با سایر خوانندگان که نزدیک‌تر به لقب اسطوره‌اند، جوش نخورده است. 🔹️فارغ از اینها، شاید برنامه «زمستان طنطوره» را بتوان یک نمایش دانست تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدای‌شان. خوانندگان کهنسال‌تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آوردند، بد می‌خواندند و با تولید صداهایی ناهنجار کم‌توانی‌شان را جبران می‎کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 🔹️بگذریم از اینکه خواندن ترانه‌ای درباره ایران یا بردن نام «تهران» از دستور کار اجرای این خوانندگان خارج شده بود. جوان‌ترها هم نشان دادند توان خوانندگی‌شان بسیار فاصله دارد از مهارتی که افکت‌ها و بازسازی‌های استودیویی برای‌شان صداسازی می‎کند. 🔹️البته اینها فارغ‌اند از تک‌خواننده زیرزمینی که هنوز برای خودش هم معلوم نیست چرا باید در این نمایش جا بگیرد. 🔹️اگر اصل و بنا بر اسطوره‌های موسیقی ایران است، همه اینها خلاف آدابی است که خواننده ایرانی در دوران آموزش موسیقایی اصیلش از طبیعی‌خوانی و احترام به شنونده می‎آموزد. 🔹️تجربه جهانی نشان داده وقتی یک سرمایه‌گذار حتی با بالاترین درجه از ثروتمندی در عرصه فرهنگی و هنری بدون دانش و آگاهی وارد شود، سود مالی‌اش فقط در جیب هنرمند کاسبکار می‎رود و اثراتی که سرمایه‌گذار به دنبال آن است در بلندمدت حاصل نمی‎شود. 🔹️دلارهای بادآورده سعودی همین عینیتند که تاریخ سالیان بعد، این اقدامات را به شفاف‌ترین شکل ممکن قضاوت خواهد کرد. 🔹️یادمان نرود پشتوانه شبکه دوباره راه‌اندازی‌شده MBC فارسی، از این برنامه و سرمایه‌گذاری دقیق و آینده‌نگرانه‎اش با برگزاری برنامه‌هایی چون Persia,S Got Talent و جمع کردن چهره‌های رسانه‌ای خارج از ایران در حال شکل‌گیری است؛ شبکه‎ای که با شعار «سرگرمی بی‌انتها» جانی دوباره گرفته و فعلا در حال جلب مشتری از میان دریافت‌گران دستگاه ماهواره در ایران است. 🔹️یادمان نرود لااقل نکته آموزنده‌ای که این نمایش‌ها برای ما دارد این است که مخالفان فرهنگی هویت ایرانی چقدر با انگیزه‎اند و در جریان‎سازی به مهارتی در فرصتی کوتاه برای مدیریت افکار عمومی دست یافته‌اند. 🔹️آنها خلأها و نیازمندی‌های داخل ایران را بخوبی می‌شناسند، با پژوهش‌ها و افکارسنجی‌های قوی این اطلاعات را به ثبت می‌رساندند و برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. ✍نویسنده؛محمد حسن یادگاری(مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔰با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔰با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلوزیونی مصیر 🔰سیزدهمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔷کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما 🔶یک‌شنبه ۱۸ اسفندماه با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» روی آنتن رفت. 🔹️مهمان این قسمت از برنامه آیت الله محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بود که به بررسی طرح فکری علامه سید منیرالدین حسینی پرداخته شد. 🔹️دغدغه اصلی ایشان تحقق اسلام بود که در بستر انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد. تئوریزه کردن دولت اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی دغدغه فکری ایشان بوده است. 🔹️مرام نامه‌ای که برای فرهنگستان علوم اسلامی تنظیم کرده اند هم همین دستیابی به تمدن است، لذا برای سیر مراحل تمدن اسلامی که از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی و بعد حکومت اسلامی است، تلاش می‌کردند و عمرشان را صرف این مهم کرده اند. 🔹️ایشان را دقیقاً در مقابل رنسانس می‌دانستند و معتقد بودند که با انقلاب اسلامی دوره جدیدی اتفاق می‌افتد که ترکیب معیشت و دینداری است. 🔹️در مرحله بعدی ایشان توجه داشتند که باید سراغ تحقق در عمل برویم. هم در رفتار مردم هم رفتار دولت یعنی همه ی قوا. چالشی که ایشان حس می‌کردند وجود دارد و ممکن است منجر به بحران شود، دوگانه‌هایی است که به دلیل نفوذ فرهنگ غرب در کشور بود. 🔹️تلاش می‌کردند نشان دهند این نفوذ در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منجر به ظهور دوگانه‌ها و چالش‌ها می‌شود. علامه سیدمنیرالدین حسینی دنبال این بودند که ما از تفکر مدرن عبور کنیم. ایشان با توجه به نگاهی که به غرب داشتند، طرحی را ارائه می‌دادند. غرب به عنوان یک تمدن، ایده‌های خود را ارائه داده، فلسفه هایش را تولید کرده، فناوری‌هایش را ساخته، انقلابش را علمی کرده و حالا سبک زندگی مخصوص خود را ساخته است و در مجموع یک تمدن محقق شده است. 🔹️رویکردهای مختلفی درباره رفتار و این تمدن وجود دارد. یک رویکرد، رویکرد غرب پذیری است که عقیده‌ای به حکومت اسلامی ندارد. یک رویکرد غرب گزینی است که بخشی از آن خوب است و بخشی بد است. 🔹️این رویکرد و منسجم نگاه نکردن در نهایت منجر به حکومت می‌شود. غرب پذیرها یا قائل به دین نیستند یا قائل به دخالت دین نیستند. 🔹️گروه‌های ملی مذهبی جز این رویکرد نیستند، بیشتر غرب گزین هستند. اسلام را دقیق نمی‌شناسند. رویکرد دیگر غرب گریزی است که فکر می‌کنند می‌توان یک جامعه‌ای شکل داد که هیچ تعاملی با غرب ندارد. به نظر من این هم محقق نمی‌شود، زیرا غرب معتقد به دهکده واحد جهانی است و به شدت به دنبال تحقق ایدئولوژی خودش در تمام جهان هستند و برایش برنامه دارند. 🔹️رویکرد دیگر غرب ستیزی است مثل داعش و طالبان. یک رویکرد دیگر که هیچکدام از اینها نیست، نظریه تمدنی یعنی استحاله تمدن رقیب در تمدن خودی است. در ساختار تمدنی باید به گونه‌ای عمل کنید که تمدن غرب هضم شود. 🔹️خروجی این رویکرد یک تمدن اسلامی است. ما باید یک تمدن داشته داشته باشیم که غرب را در خود هضم کند. مسیر حرکت ما باید به سمت استحاله باشد نه سایر مسیرها. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️مفخر شرق ✍🏻نویسنده؛ سید جمال الدین اسدآبادی 👤 ترجمه و نگارش : سید غلامرضا سعیدی 📍به کوشش : سید هادی خسروشاهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net