eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 💢 امر به معروف و نهی از منکر؛ مطالبه‌ای حیات‌بخش 💢 مطالبات هرجامعه‌ای منطبق با فرهنگ خاص آن جامعه تعریف می‌شود. به عبارتی نقش‌پذیری اجتماعی و انتقال فرهنگ، مطالبات را با نوع خاصی از فرهنگ پیوند می‌دهد و تحولات جامعه و فرهنگ می‌تواند سبب جابه‌جایی ارزش‌ها ‌شود به‌طوری که گاهی معروف‌ها جایگزین منکرها و بالعکس ‌شود و این امر سبب بروز شکاف نسلی گردد. 💢 از این‌رو، بی‌توجهی به فرهنگ عمومی جامعه موجب گسست فرهنگی و تزلزل در توازن اجتماعی می‌شود و این گسست می‌تواند موجب شکاف میان مردم با مردم، مردم با مسئولان، مردم با نخبگان و نخبگان با مسئولان ‌شود. از این جهت، در حکومت اسلامی، فرهنگ اسلامی اقتضا می‌کند تا جامعه نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نبوده و مطالبه‌گر باشد. ✍️ دکتر محمدمهدی جهان پرور، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نسبت سواد رسانه با تحولات و اغتشاشات اخیر 🎙دکتر لیلا وصالی، معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران و استاد دانشگاه 🔺هر کسی که در حوزه‌ی رسانه‌ها فعالیت کرده باشد، در زمان بحران‌ها بیشتر از سایر زمان‌ها متوجه اهمیت سواد رسانه‌ای می‌شود و اهمیت آن زمانی بیشتر می‌شود که ما برخی از اشتباهات را در بحران‌های مختلف تکرار می‌کنیم. بنابراین باعث می‌شود که ما از یک مسیر چندین مرتبه ضربه بخوریم و این ناآگاهی‌های عمومی باعث صدمات جبران‌ناپذیری به بخش زیادی از بدنه‌ی جامعه و خانواده‌ها می‌شود. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔴 روایت یک دیدار ویژه در اوج فتنه؛ نزاع بر سر انقلاب است 🔸رسانه های بیگانه و بلندگوهای داخلی شان همچنان مشغول تردید افکنی در اعتماد مردم به نظام هستند؛ در این شرایط جمعی از فضلای حوزه ی علمیه دیداری با رهبر انقلاب دارند تا دیدگاه های خود در مورد انتخابات و مسائل کشور را بی پرده با ایشان در میان بگذارند. 🔸برای آنکه سخنان حضار صریح مطرح شود، جلسه از حضور دیگران خلوت شد، مشروح دیدار و حتی خبر رسمی نیز در آن ایام منتشر نگردید؛ اما مروری بر مقدمات، متن و حواشی دیدار، اکنون روشنگر بسیاری از حقایق است. 🔸آنچه در پی می آید، حاصل گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا یکی از حاضران در آن جلسه است، روایت این عضو کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن نشست حدود سه ساعته، پس از سالها ارائه شده؛ اما همچنان نکات فراوان که به فهم عمیق تراز شرایط آن روزها، وضعیت افکار نخبگان و نیز در واکنشهای رهبر انقلاب درمورد فتنه کمک می‌کند. 🔻متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 🌀eitaa.com/parsania_net
📝 💠 از چرایی ایجاد جامعه سلبریتی‌زده تا پاسخ استاد خسروپناه به هتاکی دکتر سروش 💢همچون هفته‌های گذشته، این بار نیز نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین مطالب و محتواهای تولید شده خبرگزاری‌های اصلی کشور در حوزه فکر و اندیشه و منتخبی از آن ها را در این مقال گرد هم آورده‌ایم، به این امید که مورد توجه شما مخاطبان عزیز و همیشه همراه، قرار گیرد. 🖋سیدمهدی موسوی؛ محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینک‌های دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scscenter پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢روایت، موتور محرکه‌ی سینما 🎙آرش خوشخو، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه‌ی هفت صبح و مدرس و منتقد سینما 🔺روایت، موتور محرکه‌ی سینما است. روایت، به همان معنایی که در قرآن آمده است. در واقع به همان معنای باستانی آن؛ یعنی به معنای آنچه در دربار علویان و شاهنامه آمده است. داستان خود به خود باعث می‌شود که فرد برداشت‌های متفاوتی از آن سوژه داشته باشد؛ یعنی شما می‌توانید درباره‌ی زندگی چیزهای زیادی کشف کنید و به اطلاعات جدیدی برسید. اندیشه، خود را در یک داستان خوب، پنهان می‌کند. اندیشه‌ی پنهان در روایت یا داستان می‌تواند در بهترین قالب؛ یعنی فیلم ظاهر شود. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 آیا را می‌توان به شکل درآورد؟ تردیدی نیست که عملکرد تحت تأثیر مستقیم هنجارها و ساختارهای قانون گذاری است. ساختارها و هنجارهای جوامع مختلف متناسب با ، اقلیم، تاریخ و مذهب هر کشوری متفاوت خواهد بود. در نتیجه بعید است تمامی کشورها از قوانین یکسانی پیروی کنند. از طرف دیگر «» از مهم ترین اصول مطرح و مورد قبول قوانین اساسی همه کشورهای جهان است و مضمون این اصل، حاکمیت قوانین موجود در یک کشور می باشد که در نتیجه آن، همگان در برابر قوانین، مساوی خواهند بود.
💢تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان جامعه‌شناسان ایران 🔺با اعلام خبر فوت مهسا امینی بعد از فراخوانی در گشت ارشاد، اعتراضات گسترده در نقاط مختلف کشور شکل گرفته و در بسیاری از نقاط به اغتشاش و درگیری کشیده شده است. اما منشأ این اعتراضات، عوامل گسترش ناگهانی آن و راهکارهای درست رویارویی با آن، موضوعاتی مهم و پیچیده است که بررسی آنها، نیازمند دریافت نظر نخبگان است. 🔻در همین زمینه، دفتر پژوهش ایرنا مصاحبه‌هایی با نخبگان، اندیشمندان و جامعه شناسان با رویکردهای مختلف را انجام داده است. «فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی» خلاصه‌ای از این مصاحبه‌ها را در ادامه از نظر شما می‌گذراند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 دینداری مردم و دروغ مدعیان واقع گرایی! 🖋سید محمدمهدی موسوی 🔸دو سال پیش بود که مصاحبه یکی از اساتید به نام دانشگاه در حوزه جامعه شناسی را می خواندم که البته از منظر سیاسی و خط فکری، خاستگاه اصلاح طلبی داشت. وی در آن گفت و گو مدعی شده بود که در دهه اخیر مردم ایران خاصه نسل جوان به سمت گریز از دین و نشانه های دینی سوق پیدا کرده اند و در ادامه این نتیجه گیری خود را نشانه ای از نارضایتی مردم از حاکمیت برشمرد. البته در سال های اخیر کم نبوده اند کارشناسان، اساتید، روزنامه نگاران و حتی سلبریتی هایی که در اظهارنظرهای معمولاً سطحی و ناپخته خود چنین جملاتی بر زبان رانده و لابد پیش خود فکر کرده اند که چنین است و جز این نیست و هر آن کس که جز این فکر کند، به نحوی از اَنحا از مدار عقلانیت و واقع گرایی به دور مانده است. 🔸جالب این که همین چند روز پیش بنا بر آمار رسمی اعلام شد که بیش از 4 میلیون و 600 هزار نفر برای عرض ارادت و تسلیت، خود را به مشهدالرضا(ع) رسانده اند و حتی معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اعلام داشت که حدود 8 میلیون زائر عزادار ثامن الحجج(ع) در دهه آخر ماه صفر به مشهد سفر کرده اند تا به تعبیر زیبای یکی از رسانه ها، این شهر در این ایام لقب" قلب مقدس ایران" را به خود بگیرد. 🔸البته مسلم است که از این قبیل داده ها بسیار می توان متذکر شد اما نکته اصلی اینجاست که مردم ما و از جمله نسل جوان با وجود برخی نگرانی ها و اعتراضات که بسیاری از آن ها انصافاً به جا و به حق است از دین و آیین خود دست نکشیده و بارها نشان داده اند که با وجود سختی ها و محنت ها و اوضاع پرفتنه و غبارآلود در بزنگاه های مهم و تاریخ سازی به یاری دین خدا آمده اند که نمونه های بارز آن را می توان در یوم الله نهم دی سال 88 و همین چند روز پیش در اجتماعات مختلف در دفاع از اسلام و انقلاب و کشور مشاهده کرد. نگارنده به طور جدی معتقد است که تغییرات مربوط به سبک زندگی افراد در دهه های اخیر که برخی از آن ها ریشه در باورهای دین مدارانه نیز دارد می بایست در جای خود به درستی تحلیل و بررسی شود و ای کاش در این رابطه کرسی های آزاداندیشی خوبی در حوزه و دانشگاه شکل می گرفت اما در این بین، آن چه واقعاً جای نگرانی دارد، تحلیل های ناپخته ی برخی اساتید دانشگاه و به اصطلاح نخبگان است که فراتر از بحث مرسوم حب و بغض های سیاسی و جناحی متأسفانه در برخی مواقع، غیرمنطقی و غیرعلمی است، چه آن که برداشت شخصی خودشان را به عنوان تحلیل جامعه شناسانه مطرح می کنند و در این حالی است که برای شناخت مردم و نوع رفتارها و کنش های آن ها و حتی سکوت و انفعالشان می بایست پیش از هر چیز در متن جامعه زیست و در متن جامعه اکسیژن با مردم بودن را تنفس کرد، نه این که با گرفتن ژست های روشنفکرانه و به زعم دوستان، خیرخواهانه ملت، نسخه هایی پیچید که نه به درد دنیای همین مردم می خورد و نه آخرت آن ها! 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📢سلسله نشستهای 💡 (تأملی بر سیاستها و رویکرد جمهوری اسلامی در قبال پدیده ) ⏰سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت 16 الی 18 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ مسأله فقط حجاب نیست!!! 🎙ضرورت تبیین ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب 🆔 eitaa.com/parsania_net
🔰 هفتگی مؤسسه رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد ⚡️پیوست رسانه‌ای اغتشاشات اخیر با محوریت مهسا امینی 👤سخنران: دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی ⏰زمان: پنجشنبه، ساعت 15 🏢مکان: قم، خیابان هنرستان، پلاک 245، مؤسسه رسانه‌ای استاد فرج نژاد 💥ظرفیت محدود است 📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @admin_eeita ارسال کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 aparat.com/Faraj_Nejad 🆔 t.me/Faraj_Nejad
📋 💠 مضمون «عدالت» در سینمای انقلاب 💢اما دهه ۷۰ را باید عصر عدالت‌خواهی فیلم‌سازان انقلابی دانست. در سال‌های پس از جنگ، روی کار آمدن تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها و اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، تغییراتی را هم در سطح فرهنگی و اجتماعی ایران ایجاد کرد. گرایش به اشرافیت، افزایش فاصله طبقاتی و روی کارآمدن مدیران و قشری تازه به دوران رسیده از یک طرف، غلبه تدریجی نشانه‌ها و مناسبات فرهنگ غربی هم از طرف دیگر، موجب واکنش‌های اعتراضی در بخش‌هایی از جامعه شد. ✍️آرش فهیم؛ پژوهشگر حوزه سینما ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 شکل‌گیری سینمای انتقادی در دهه ۷۰ 🔹سینماگران انقلابی نیز نسبت به دور شدن جامعه و مدیران وقت کشور از آرمان‌گرایی و اخلاص سال‌های اول انقلاب و در تنگنا قرار گفتن اقشار کم درآمد جامعه هشدار دادند. فیلم‌هایی چون «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی و «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا دو نمونه برجسته این جریان هستند. البته مجیدی چند سال قبل از بچه‌های آسمان با فیلم «بدوک» هم به فقر و قاچاق انسان در بلوچستان توجه کرده بود. اما فیلم «بچه‌های آسمان» به یکی از نمادهای اعتراض در سینمای انقلاب بدل شد. این فیلم در ژانر درام و با موضوع اجتماعی در واکنش به آسیب طبقه کارگر در اثر سیاست‌های دولت سازندگی بود. مجیدی همچنین در فیلم «آواز گنجشک‌ها» که البته در دهه ۸۰ تولید شد، به طور غیرمستقیم به نقد شهرسازی غلامحسن کرباسچی پرداخت و تهران جدید ساخته و پرداخته این مدیر شهری را مورد نقد قرار داد. وی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها درباره مفاهیم مدنظرش در «آواز گنجشک‌ها» گفته بود: هرگز کرباسچی را نمی‌بخشم! او بلایی به سر تهران آورده است که هویت آن را نابود کرده است من به ترافیک و درخت‌کاری و تابلوهای زیبا کاری ندارم به نظرم هویت ما بالاتر از همه این‌هاست. ما قشنگ‌ترین و زیباترین مناطق شهرمان را به لحاظ هویتی برای همه ما نوستالژی داشت، بازارها، خانه‌ها را خراب کردیم که یک خیابان از وسطش عبور کند. فضاهای قدیمی را خراب کردند و تبدیل به خانه‌های آپارتمانی کردند که مصیبت‌های اجتماعی به بار آورد.» 🔹آژانس شیشه‌ای هم فیلمی اعتراضی درباره ظلم به بازماندگان جنگ از سوی مدیران سرمایه‌سالار و تکنوکرات است. «حاج کاظم» قهرمان فیلم آژانس شیشه‌ای نماینده نیروهای انقلابی مخلص و برآمده از جبهه است که هنوز در فضای جدید و زندگی شهری جدید فراهم آورده اند عادت نکرده است. حرکت او در بستن درهای آژانس هوایی در ذهن مخاطب، بیش از آن که گروگان‌گیری به نظر برسد، نوعی قیام و اعتراض به شرایط دور از عدالت اجتماعی پس از جنگ تحمیلی برداشت می‌شود. 🔹نکته مهم این است که فیلم‌های اعتراضی سینماگران انقلابی تفاوت‌هایی با آثار روشن‌فکرانه داشت. ازجمله، قهرمان محور بودن این فیلم‌ها، عدم سیاه‌نمایی برای کسب جوایز جشنواره‌های خارجی و برخورداری از نقد درون گفتمانی، عدالت‌خواهی با تکیه بر شعارهای انقلاب بود. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱ 🎙دکتر حبیب‌الله بابایی،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠 استخفاف به مثابه‌ی یک راه برای عرفی‌شدن 📌 آیا سکولاریسم حداقلی به‌صورت اتوماتیک منتهی به سکولاریسم حداکثری می‌شود یا نه؟ آیا شما می‌توانید وضعیت سکولارشدگی حداقلی را فریز کنید و از بسط آن به دامنه‌ها و عرصه‌های مختلف زندگی جلوگیری کنید؟ 👈 متن بخش اول در سایت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔻 متن و فیلم دیگر سخنرانان این نشست به مرور در کانال فکرت منتشر خواهد شد. @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه تلویزیونی شیوه 🔹 موضوع: آینده ایران 📌با حضور: 👤دکتر شهریار زرشناس 👤دکتر بیژن عبدالکریمی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢مطالبه گری عمومی از سلبریتی‌ها، حلقه گمشده افکار عمومی ✍️سیدجعفر رضوی 🔸طی تمامی بحران‌های که طی سال‌های اخیر از سوی غرب برای جمهوری اسلامی در عرصه ایجاد اعتراضات اجتماعی به وجود آمده است، یک مسئله، به مرور زمان رنگ بیشتری به خود گرفته است و آن هم تشدید موضع گیری سلبریتی‌ها است. نوع موضع گیری سلبریتی‌ها از انتقادات خاص و دو پهلو به سمت انتقادات مستقیم به حاکمیت و جمهوری اسلامی تغییر یافته است. آنچه در این بین همواره نمود یافته، آن است که این سلبریتی‌ها که «شهرت» خود را در نهادهای همین حاکمیت و در میان همین مردم به دست آورده‌اند به ابزارهای مخالفت با جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند. 🔸تقسیم جامعه به مردم و غیر مردم یکی از نکات قابل توجه در موضع گیری‌های «سلبریتی»‌ها آن است که آنها خواسته‌های خود را قالب حمایت از مردم و یا از زبان مردم بیان می‌کنند. اما زمانی که فحوای پیام آنها را رمزگشایی می‌کنیم این نکته کاملاً آشکار قابل درک و لمس است که مقصود آنها دسته و قشر خاصی از مردم است. این دسته و قشر خاص همانهایی هستند که به شدت تحت تأثیر همین «سلبریتی»‌ها قرار دارند و بیشتر آنها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. به عنوان نمونه یکی از این «سلبریتی» اینگونه عنوان کرده است که مردم سؤالات زیادی در ذهنشان وجود دارد و از حاکمیت سؤال دارند لذا حالشان خوب نیست و برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند. در این جملات تنها کسانی که به نشانه اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، مردم نامیده شده‌اند و خیل عظیم میلیونی جمعیتی که در حمایت از حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمدند نادیده گرفته شده‌اند. در حقیقت این دسته از مردم را «مردم» لحاظ نکرده‌اند و در دسته «غیر مردم» جا گرفته‌اند. دلیل این امر آن است که همواره «سلبریتی»‌ها کسانی را که از آنها تأثیر می‌پذیرند و دیدگاهی شبیه دیدگاه این «سلبریتی»‌ها دارند، «مردم» می‌دانند. کسانی که با آنها در تعامل اند و «سلبریتی» بودن این جماعت را می‌ستایند. 🔸لزوم مطالبه از سلبریتی‌ها در مسائل حمایتی جماعت «سلبریتی» هیچ گاه در مسائلی که با رویکرد از حمایت نظام جمهوری اسلامی باشد ورود نکرده‌اند و همواره در آنها ساکت بوده‌اند. به عنوان مثال هنگامی که در سال 1396، جماعتی از «دراویش» اغتشاش نیمه مسلحانه‌ای را در خیابان پاسداران تهران به راه انداختند، یک جوان بسیجی به نام «محمد حسین حدادیان» به طرز فجیعی به دست دراویش به شهادت رسید. در آن برهه بخش اعظم سلبریتی‌ها در خصوص شهادت این جوان بسیجی سکوت کردند و برخی نیز با جملات کنایه دار، به حمایت از فرقه «دراویش» پرداختند. آنچه حلقه مفقوده امروز در حوزه اجتماعی «سلبریتی»‌ها است، مطالبه عمومی از جماعت «سلبریتی» در تمامی امور مشابه است. اینکه چرا سلبریتی‌ها از فوت یک دختر ایرانی در مقر پلیس امنیت اجتماعی، حمایت همه جانبه می‌کنند اما در مقابل شهادت علی سراوانی در همان ایام حمایت نمی‌کنند باید یک مطالبه عمومی شود. اینکه چرا آنهایی را که اموال عمومی را تخریب می‌کنند سلبریتی مردم خطاب می‌کنند اما جمعیت میلیونی حامی قرآن و جمهوری اسلامی را مردم خطاب نمی‌کنند باید یک مطالبه عمومی شود. 🔸سلبریتی‌ها نه تنها از جانب حاکمیت به پاسخگویی فرا خوانده نشده‌اند، بلکه از سوی افکار عمومی اکثریت جامعه- که حامی نظام و خواستار تمامیت ارضی کشور هستند- نیز به پاسخگویی فرا خوانده نشده‌اند. لزوم مطالبه گری عمومی از جماعت «سلبریتی»، امری قطعی است که نباید در آن تردید کرد و جامعه باید به سمت آن حرکت جدی داشته باشد. آنها که ادعای حمایت از مردم را دارند و خود را حامی مردم توصیف می‌کنند اگر از سوی اکثریت جامعه -که توسط همین جماعت «سلبریتی» نادیده گرفته شده و مردم خوانده نشده‌اند- مورد سؤال قرار گیرند قطعاً تعدیل و اصلاح خواهند شد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔺نهم ربیع‌الاول، آغاز امامت حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بر منتظران مبارک باد @Fekrat_Net
🔰 هفتگی مؤسسه رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد ⚡️شورش‌های آخرالزمانی، غرب و ایران اکنون، همراه با بررسی فیلم جوکر 👤سخنران: دکتر محمد حسنی ⏰زمان: شنبه، ساعت 15 🏢مکان: قم، خیابان هنرستان، پلاک 245، مؤسسه رسانه‌ای استاد فرج نژاد 💥ظرفیت محدود است 📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @admin_eeita ارسال کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 aparat.com/Faraj_Nejad 🆔 t.me/Faraj_Nejad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 زنان و استفاده‌ از فضای مجازی ⭕️ آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است. ⭕️ رابطۀ مجازی بین انسان‌ها روز به روز فراگیر‌تر می‌شود. ⭕️ فناوری‌های کامپیوتری امکان تعامل انسان-ماشین را به شکلی کاملاً جدید، بدیع و مهم‌تر از آن، امکان تعامل انسان-انسان در فضایی مجازی را فراهم می‌کنند. ⭕️ زنان ایرانی نیز بر اساس آمارهای موجود روز به روز استقبال بیشتری از فرصت‌های ارتباطی موجود در این فضا می‌کندد که این امر می‌تواند به رشد و توسعۀ آنان کمک کند؛ اما با این حال نباید از چالش‌های موجود در فضای مجازی برای زنان غافل بود. 🎙سرکارخانم طالبی‌دارستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کدام است، مسبوق به تعریفی است که از دین و سینما در نظر داریم و مرتبتی که برای هر یک از آن دو در عالم وجود و معرفت قائل می‌شویم. در اینجا از ماهیت و تعریف سینما سخنی به میان نمی‌آوریم اما در باب دین باید گفت تردیدی نیست که هر یک از مکاتب و نحله‌های فکری تصویری ویژه از دین دارد و بسته به اینکه آن را از درون بنگرد یا از بیرون؛ به آن معتقد باشد یا بی اعتقاد؛ حقیقت بپندارد یا طریقت یا شریعت و یا جمع میان آن‌ها، تعریفی متفاوت از آن ارائه خواهد کرد و البته ما که حبل المتینی چون قرآن در اختیار داریم تعریف و تصویرمان از دین را هم از این حبل المتین خواهیم گرفت. ✍️محمدرضا چاوشی، محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران 🔹در کشور ما نظریات متفاوتی در خصوص رابطه سینما و دین و در نتیجه امکان تحقق سینمای دینی مطرح شده است. عده‌ای آن را مسئله‌ای مسلم فرض کرده‌اند و برخی برای تحقق آن شروطی تعیین کرده‌اند که گاه ناممکن می‌نماید. در طی سال‌های پس از انقلاب، غالب کسانی که از دریچه دین به سینما ورود داشته‌اند سینمای دینی را امر پیچیده‌ای ندانسته و آن را محقق می‌دانسته‌اند. به‌عنوان مثال، نصرت الله تابش یکی از این افراد است. نقطه آغاز بحث او را باید آنجا یافت که تکنولوژی را نه زاییده تمدن و فرهنگ غربی که دستاورد انسان و ناشی از نیاز او می‌داند. او تکنولوژی را در مرحله اول زاییده نیاز انسان می‌داند و در مرحله دوم آن را تداوم حس انسان می‌داند(تابش ۱۳۹۳: ۲۳). 🔸او هم سینما و هم تکنولوژی را نه زاییده فرهنگ، که مؤثر بر آن می‌داند. در این دیدگاه، تکنولوژی دارای ذات و غایت نیست و هرکس قادر است به هر شیوه‌ای و با هر هدفی از آن استفاده کند. از این منظر، سینمای دینی نه‌تنها امری ممکن است، بلکه در همین روزگار نیز حاضر است. به همین علت، تابش تاریخ سینمای دینی را به ابتدای تاریخ سینما پیوند می‌زند و ساخت آثاری را در مورد پیامبران شاهد گفته خود می‌داند. او حضور شخصیت‌هایی مانند ژان والژان یا اسقف برادران کارامازوف را حکایت‌گر امکان تحقق سینمای دینی می‌داند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net