eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ا ☑️ چرا نظام اسلامی اصرار بر مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات دارد ( ۱ ) 🖋داود مهدوی زادگان ✔️ولی فقیه در چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره اصرار بر برگزاری به موقع انتخابات قانونی و مشارکت حداکثری مردم در آن داشته و دارند. چنانکه در انتخابات پیش رو که قرار بر انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، مردم به حضور گسترده در انتخابات دعوت شده اند. ✔️اما دلیل حاکمیت بر چنین اصراری چه می تواند باشد؟ آیا به راستی آنچنان که جریانات مخالف و معارض و معاند می گویند حاکمیت برای تداوم مشروعیت خود به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد یا اینکه دلیل دیگری وجود دارد؟ ✔️استدلال اپوزیسیون را دور از واقع نمی دانیم. آری، جمهوری اسلامی برای تداوم مقبولیت مردمی خود به مشارکت حداکثری نیاز دارد. اما آیا چنین احساس نیازی از سوی حاکمیت خوب و مطلوب است یا خیر؟ اگر حکومتی همواره خواهان مشروعیت مردمی باشد، امر پسندیده ای است یا خیر؟ ✔️پاسخ مساله خیلی واضح است. اگر تنها دلیل حکومتی اصرارش بر مشارکت حد اکثری مردم باشد، نمی توان آن حکومت را به این خاطر سرزنش کرد؛ مگر آنکه با اساس حکومت مردمی مخالف باشیم. چون فقط حکومت های مردمی به حضور حداکثری مردم احساس نیاز می کنند. مگر می شود حکومتی مردمی باشد ولی خواهان مشارکت حداکثری مردم نباشد. این دیکتاتورها هستند که هیچ گونه احساس نیازی به چنین مشارکتی ندارند. برای آنها صرف برگزاری تشریفاتی انتخابات کفایت می کند بلکه از حضور حداکثری مردم هراس دارند. ✔️بنابراين، احساس نیاز جمهوری اسلامی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امر خوشایندی است و نشانه مردمی بودن آن است. نا خرسندی زمانی است که حاکمیت اصراری بر مشارکت حد اکثری نداشته باشد. مانند انتخابات دوران طاغوت که به این مساله اهتمام نمی ورزید ➕لکن برای این اصرار نظام اسلامی دلایل دیگری می توان ذکر کرد که به نظر می‌رسد نسبت به دلیل مشروعیت اولویت بیشتری دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
پرسش و پاسخ های طلبگی- جمع کار اجرایی با درس خواندن،اهمیت اجتهاد.mp3
9.39M
🎧 ا ☑️ حوزه‌ علمیه و تداوم انقلاب اسلامی 🎙 آیت الله ملک زاده ✔️ اهمیت و جایگاه اجتهاد به عنوان نیاز فوری انقلاب اسلامی ✔️تبیین نقش و وظیفه بی‌بدیل و سنگین حوزه‌های علمیه در تداوم انقلاب اسلامی ✔️ دست نیاز رهبری به سوی طلاب و حوزه علمیه ✔️طلبه چگونه بین کار اجرایی، درس خواندن و اداره زندگی جمع کند؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ تازه‎ترین اخبارِ محافل علمی پژوهشی 👇 1️⃣ مرکز تخصصی فقه و اجتهاد فاضل ✔️کرسی ترویجی «مشارکت در انتخابات حق شهروندی یا تکلیف شرعی» ⏰ سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰. 2️⃣ سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ✔️همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت» ⏰ چهارشنبه ۲۵بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰. 3️⃣ مدرسه تخصصی کوثر ✔️ کرسی آزاداندیشی«پاسخ به شبهات معاصرین پیرامون حجاب» ⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰. 4️⃣ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✔️ نشست هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» ⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۹. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار می‌کند: ☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمی‌رسد 👤 حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری ✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمی‌بریم پس فرمایش حضرت آقا که می‌فرمایند «مردم همه کاره‌اند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومت‌ها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان می‌شوند مثل حکومت سابق. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردم‌سالاری دینی گویا چندان در فاهمه‌ی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
📍به اطلاع فرهیختگان گرامی‌ می‌رساند: فایل‌های صوتی برنامه «روایت شفاهی؛ فصل مردم» در کانال مدرسه فکرت قرار گرفت. جهت دریافت کلیک کنید.
🔸 ا ☑️ شهد مرگ 🖋آیت‌الله جوادی آملی ✔️وجود مبارك (ع) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می ‌میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟ ✔️وجود مبارك سیدالشهداء (ع) به اصحاب و یارانش در مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ‌ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛ فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی ‌آورد، _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید. ✔️اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور می‌كنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می ‌بینید. این پل را شما باید معماری كنید ، خودت باید پل بسازی! ✔️فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن ‌طوری كه زندگی می ‌كنید همان ‌طور می ‌میرید. این‌ طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان‌ طوری كه به سر می ‌برید همان‌ طور می ‌میرید. اگر ، و با زندگی كردید، معبر خوبی می ‌سازید و به آسانی می‌ میرید. 🔸برای مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🌐 «گفت‌وگو» مهم‌ترین الزام آزادی است 🔰دکتر شریف لک‌زائی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با فکرت مطرح کرد؛ 🔹مسأله آزادی، یک مفهوم پیچیده یا سهل و ممتنع است. 🔹«آیزایا برلین» می‌گوید: آزادی دویست تعریف دارد. خود همین نشان می‌دهد که هرکسی از ظن خود شد یار آزادی. 🔹مک کالن معتقد است؛ آزادی در واقع یک مفهوم بیشتر ندارد. اینکه یک انسانی از یک موانعی آزاد است تا به یک جایی برسد یا یک چیزی بشود. 🔹در آزادی یک حد منطقی و عقلی وجود دارد که همه باید بپذیرند. اینکه به هر حال در مناسبات اجتماعی یک حداقل‌هایی وجود دارد. این حداقل‌ها مبتنی بر نگاه‌های ارزشی، هستی‌‎شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی، جامعه‌شناسی و حتی غایت‌شناسی هر جامعه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. ♨️باید گفت که مهم‌ترین الزامی که آزادی دارد، گفتگو است. در فضاهای علمی که با گفتگو، علم و دانش تحقق پیدا می‌کنند. تضارب آراء، بحث آزاد اندیشی و آنچه که در فضای آزادی بیان در مراکز علمی اتفاق می‌افتد، با گفتگو حاصل می‌شود. 🔹اگر فضاهای علمی ما به این سمت نروند و این امکان را فراهم نکنند که جوان ما پرسش‌های خود را مطرح نکند، طبیعتاً این موضوع به مسیر دیگری خواهد رفت. آن مسیر دیگر، مسیر گفتگو نخواهد بود. ✳️انقلاب اسلامی اساساً با آزادی متولد شده و با آزادی هم تداوم پیدا می‌کند. بحث آزادی در انقلاب اسلامی یک بحث سیاسی بوده است نه یک بحث فرهنگی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰راهکارهای ترویج حضور مردم در انتخابات 🔸امام خامنه‌ای در دیدار مردم قم در ۱۹ دی ۱۴۰۲ در خصوص حضور مردم فرمودند: «حضور مردم در صحنه، باید ترویج بشود. تواصی به حق وظیفه همه است». 🔸تواصی به حق همان ترویج حضور مردم در انتخابات است. ترویج یعنی متقاعدسازی، مشتاق سازی. 🔹متقاعد‌سازی مهارتی است که به انسان کمک می‌کند تا رضایت دیگران را جلب کند و آن‌ها را با خود همراه سازد. 🔸در ادامه به بعضی از راهکارهای متقاعد‌سازی می‌پردازیم. 📌در هر جمعی که حاضر می‌شوید، با افراد حاضر همراه شوید؛ به این صورت که از زاویه دید آنها به انتخابات نگاه کنید و در بعضی موارد برای ایجاد همدلی، با آنها در صحبت‌هایشان همراه شوید و بعد با دلیلی محکم‌تر ضرورت حضور در انتخابات را مطرح کنید. 📌برقراری ارتباط حضوری و صمیمی با افراد به بهانه‌های مختلف برای تواصی به حق، ضروری است. 📌اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل حضور در انتخابات را با صمیمیت و گفتگو بیان کنید اما اصراری بر پذیرش نکنید. 📌محکم و باصلابت از دیدگاه خود برای رای دادن حرف بزنید؛ در زمان صحبت کردن تردید و شاید و حالا این‌بار رای بدیم ببینیم چی میشه و ... نباشد. 📌واضح و دقیق و ساده حرف بزنید. هر چه قابل فهم‌تر، شانس متقاعدشدن و پذیرش بیشتر. 📌آن دلایلی را مطرح کنید که خود به آن باور دارید و صرفا سخنگوی باورهای دیگران نباشید. 📌نظرات بجا و درست آنان را تصدیق کنید تا ارتباط اقناع‌سازی تداوم بیشتری پیدا کند. 📌از اهمیت شرکت در انتخابات، از فواید رای دادن، از خسارت جبران‌ناپذیر رای ندادن و ... تصویر سازی کنید. ✍🏻پازکی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخته شد. 🔸در سیرِ بررسی وجودی انسان از منظر امام در می‌یابیم که؛ ✔️انسان در اندیشه امام نقش محوری دارد و همه چیز در عالم برای انسان فراهم شده است تا به هدف خلقت که قرب به خدا و تعالی وجودی است، دست پیدا کند. ✔️ انسان مخلوق الهی است به وجود ربطی و اضافه اشراقی؛ وجود اصیل است، پس انسان وجود است نه ماهیت. ✔️حرکت انسان دو گونه است؛ حرکت طبیعی جسم و حرکت ارادی و اختیاری که حرکت وجودی است، به معنای تعالی و دستیابی به کمالات وجودی. ✔️بر این اساس این انسان است که خود و جامعه را می‌سازد. انسان فطرتا میل به کمال مطلق و تنفر از هرگونه نقصی را دارد و این میل فطری عاملی است برای حرکت به سمت تعالی و کمال. ✔️در نگاه حکمت متعالیه و به تبع آن امام اینگونه نیست که فرد به تنهایی و به خودی خود بتواند مسیر کمالی خود را طی کند، حداقل در وضع اجتماعی اینگونه نیست، بلکه به تعبیر امام، انسان دارای فطرت محجوبه ای است که تعلق و توجه به دنیا پیدا کرده است و از فطرت اصلی خود، محجوب مانده است. ✔️این انسان برای آنکه بتواند مسیر کمالی خود را طی کند نیاز به مربی دارد تا تحت تربیت او خود را بازیابد و در مسیر صحیح حرکت کند و انسانیت یک انسان به تربیت اوست. ✔️در خصوص مشارکت‌های اجتماعی نیز، انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار می‌شود: 📍این بار با عنوان: ☑️ مردم‌سالاری دینی؛ از ایده تا اجرا در گفت‌وگو با چند تن از پژوهشگران علوم سیاسی 👤میزبان: علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی ⏰چهارشنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار می‌کند: ☑️ جمهوری متعالیه 🔻بررسی نسبت آزادی و مردم در انقلاب اسلامی با حضور: 👤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ مسئله آزادی، تداوم‌بخش انقلاب اسلامی 👤 دکتر شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✔️آزادی در ذات انقلاب اسلامی نهفته است. اساسا این انقلاب با آزادی متولد شده و با آزادی نیز تداوم پیدا کرده است. بزرگترین مدافع آزادی انقلاب اسلامی و رهبران و متفکران آن بودند. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ مردم سالاری، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی 🖋حسن رشوند، نویسنده وپژوهشگر ✔️تأسیس نظام مردم‌سالار دینی در ایران و توفیق در تلفیق دین و سیاست از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی است که از جمله نتایج و ثمره‌های مثبت آن، تحکیم نقش و جایگاه مردم در حوزه سیاست است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این تصور بر دنیا حاکم بود که دین مربوط به حوزه فردی است و ناتوان از شکل‌دهی و اداره تحولات سیاسی اجتماعی است. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔰نقش اساسی خواص و نخبگان در تربیت اجتماعی مردم 🔰 حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به جایگاه نخبگان و خواص در تربیت اجتماعی جامعه از منظر امام پرداخت؛ ✔️امام خمینی (ره) معتدند؛ مشارکت‌های اجتماعی انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 🔹در الگوی تربیتی امام؛ تربیت به مثابه پرورش است و نقش مربی هدایت عقل انسان‌ها است. نقش ولی و سرپرست در حکومت اسلامی از بین بردن واسطه‌ها و فاصله‌ها و شکوفایی استعدادها و تقویت اراده‌ها و به عهده گرفتن مسئولیت‌هاست. 🔹از نظر امام؛ حکومت، با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عدالت، بسترساز مشارکت فعال مردم در همه صحنه‌هاست. این ساختارها و نهاد اجتماعی هستند که موجب فعال‌سازی اندیشه انسان می گردد، بنابراین تغییر و تحول و پویایی ساختارها، امری ضروری است. 🔹امام خمینی (ره)، آگاهی بخشی و تشویق مردم به مشارکت‌های اجتماعی را وظیفه خواص می‌داند، از نظر او این خواص (نخبگان حوزوی و دانشگاهی در هر نهادی) هستند که با تربیت عقلانی و معنوی و ایجاد عدالت در بین مردم، عامل مشارکت اجتماعی مردم می‌گردند و اگر در حال حاضر، شاهد مشارکت پائین مردم هستیم، یعنی خواص کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔸 📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ ✔️دوازدهمین برنامه با عنوان: ☑️ الزامات خطبه‌های اجتماعی 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با حضور 👤حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی، امام جمعه پردیسان قم میزبان: حسین کاوه، پژوهشگر علوم سیاسی ⏰ پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، ساعت ۱۰ 🏢 هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، ساختمان فکرت. 🔗لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
💠 پیش شرط امنیت ملی 🖌 قدرت الله غلمانی به تحریریه فکرت ارسال کرد: 🔹مشارکت سیاسی مردم به مثابه قدرت نرم است که پای صندوق رأی رقم می‌خورد. 🔹از تأثیرات غیرقابل انکار مشارکت حداکثری در انتخابات می توان بر تأمین امنیت ملی نام برد. نقش مردم در این راستا بی‌بدیل و بی‌همتا است. 🔹رأی مردم از جنبه‌های مختلف داخلی و خارجی دارای ارزش‌ است: 1️⃣ هر قدر مشارکت سیاسی و حضور مردم پررنگ‌تر باشد، جمهوریّت و اسلامیّت نظام تقویت می‌شود و به تأمین امنیت داخلی این مرز وبوم کمک می‌کند. 2️⃣ مشارکت حداکثری می‌تواند شاخصی برای بالارفتن امنیت بین المللی ایران عزیز باشد و قدرت چانه‌زنی‌های سیاسی را بالا ببرد. 3️⃣ رأی بالای مردم در انتخابات، برای دشمنان پیام انسجام و همراهی ملی را ارسال می‌کند. 4️⃣ خلق حماسه ملّی در انتخابات، نشان‌دهنده حساسیت ملّت نسبت به سرنوشت خود و کشورشان است. 🔹به طور کلی، مشارکت حداکثری و حضور گسترده مردم در انتخابات، مایه عزّت و اقتدار ملی بوده و از شاخصه‌های رشد ملّی محسوب می‌شود. 👈 تحریریه فکرت آماده دریافت دیدگاه فرهیختگان محترم است؛ ارسال به @Rahman 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
✅#پرونده_تا_انتخاب 💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار می‌شود: 📍این بار با عنوان: ☑️ مردم‌سالاری دی
💠 دومین نشست نخبگانی فکرت درحال برگزاری است: ☑️ مردم‌سالاری دینی؛ از ایده تا اجرا در گفت‌وگو با چند تن از پژوهشگران علوم سیاسی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
💠 مجلس؛ از تدارکاتچی شاه تا نمایندگان مردم 🖌محمدصادق خرسند به تحریریه فکرت ارسال کرد: 🔹مجلس شورای ملی که میراث انقلاب مشروطه بود، نقشی بیش از یک تدارکاتچی برای شاه نداشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در قانون اساسی، قوه مقننه در طراز سایر قوا و مستقل از آنها قلمداد شده است. 🔹نقش مجلس در نیل به توسعه پایدار ویژه و حیاتی است؛ از این رو گزینش نمایندگان توسط مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. حضور وکلای متخصص و وفادار به آرمان‌های ملی و انقلابی در مجلس می‌تواند، تعیین‌کننده باشد. 🔹به یقین با تشکیل یک مجلس تراز انقلابی با دو بال تخصص و تعهد می توان به بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه امیدوار بود. 🔹دیگر این که جایگاه مجلس در همکاری با دولت برای تدوین و تصویب طرح‎های راهبردی و کلان، سرنوشت‌ساز به شمار می‌رود. بی‌شک، همکاری قوای مقننه و مجریه شرط لازم برای حرکت در مسیر توسعه است و بدون مشارکت و همدلی این دو قوه، راهی به سوی پیشرفت نخواهد بود. 🔹برنامه پنج ساله در حقیقت ریل لکوموتیو توسعه است که توسط دولت‌های مستقر تدوین و به مجلس ارسال می‌شود. بعد از تصویب مجلس و ابلاغ آن سیاست‌ها و راهبردهای کلان براساس آن چیده می‌شوند. 👈 تحریریه فکرت آماده دریافت دیدگاه فرهیختگان محترم است؛ ارسال به @Rahman 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
✅#پرونده_تا_انتخاب 💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار می‌شود: 📍این بار با عنوان: ☑️ مردم‌سالاری دی
. ✅ 💠 دومین نشست نخبگانی فکرت با موضوع مردم‌سالاری دینی؛ از ایده تا اجرا برگزار شد: 🔹اهم سخنان حجت الاسلام رضا لک‌زایی در این نشست نخبگانی ✔️آیا ما در قرآن می‌توانیم آیه یا آیاتی را بیابیم که از آنها مردم سالاری دینی را استنباط کنیم؟ دو پاسخ وجود دارد پاسخ اول این است که مفاهیمی که تازه متولد شده‌اند و خواستگاه آن غرب است مانند امنیت، مشارکت سیاسی و قدرت اینها اساساً ربطی به جامعه مسلمین ندارد و نسبتی هم با قرآن پیدا نمی‌کنند. ✔️پاسخ دیگر این است که آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» اشاره دارد به اینکه هر نظریه و مسأله‌ای که به موضوع هدایت ما ربط دارد حتماً باید در قرآن و دین درباره آن مستندی و مدرکی پیدا کرد و الا تمام بودن دین زیر سؤال می‌رود. ✔️برای مردم سالاری دینی می‌توان به این آیات اشاره کرد؛ آیه اول آیه 159 سوره مبارکه آل‌عمران «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر» مراد از امر هم هر امری است. آیه دیگر آیه 38 سوره مبارکه شورا است «وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُم» که می‌فرماید در امر مردم و ناس با آنها مشورت کن نه امرالله ✔️آیه سومی هم هست که با آنها وجه افتراق مبنایی ما با نظام لیبرال غرب مشخص می‌شود آیه 124 سوره مبارکه انعام «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَه» یعنی خداوند متعال است که می‌داند رسالت در کجا قرار دهد و مردم نمی‌دانند. ✔️متأسفانه ما در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی اصلاً رویکرد قرآنی نداریم مثلاً قرآن کریم سوره مبارکه نوح آیات 10 تا 12 می‌فرماید: «ٱستَغفِرُواْ ربکم إِنَّهُۥ كَانَ غَفَّارٗا يُرسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيكُم مِّدرَارٗا وَ يُمدِدكُم بِأَموَٰلٖ و بنین و یجعل لَّكُم جَنَّـٰتٖ و یجعلل لَّكُم أَنهَٰرٗا» که با استغفار جمعی و اکثر مردم با همدیگر مشکل نزول باران و مشکلات اقتصادی و مشکلات کمبود جمعیتی حل می‌شود. ✔️تعریف انسان در قرآن این‌گونه است که می‌فرماید «الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ» در صورتی که به‌صورت منطقی باید می‌فرمود خلق الانسان بعد علّم القرآن؛ می‌خواهد بگوید انسان کسی است که عقلانیتش مبتنی بر وحی باشد والا انسان نیست. ✔️خود غربی‌ها هم نگاهشان به انسان، نگاه انسانی نیست و انسان را حیوان می‌دانند؛ راسل از اولین متفکران غربی انسان را با حیوانات مقایسه می‌کند و می‌گوید باید مانند خوک‌ها آنها را با زور رهبری کرد یا مانند الاغ با تبلیغات او را به جایی که می‌خواهیم ببریم یا مانند حیوانات سیرک آنها را با نظام آموزش وپرورش آنگونه تربیت کنیم که می‌خواهیم و یا مانند گله گوسفندان آنها را از مسیری عبور دهیم. ✔️چکیده نگاه غرب به انسان را می‌توان در اندیشه وبر دید که می‌گوید؛ تحمیل اراده الف بر ب علی‌رغم مقاومت ب. در حالی که اسلام می‌گوید دیکتاتور مسلمان نیست. ✔️قدرت در قرآن این‌گونه تعریف شده‌است، «إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (سوره مبارکه یس آیه 82)؛ هرچه فاصله بین اراده و اقدام کمتر باشد قدرت بیشتر است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
✅#پرونده_تا_انتخاب 💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار می‌شود: 📍این بار با عنوان: ☑️ مردم‌سالاری دی
💠 دومین نشست نخبگانی فکرت با موضوع مردم‌سالاری دینی؛ از ایده تا اجرا برگزار شد: 🔹اهم سخنان حجت الاسلام جواد کاوندی در این نشست؛ ✔️مردم سالاری دینی از برداشت‌ها و تقریرات مشهوری که امروز از آن وجود دارد عمیق‌تر است و موضوع سیاست قدرت نیست درست است که در غرب موضوع سیاست قدرت است اما در اسلام موضوع سیاست هدایت است. ✔️عده‌ای از متفکرین اسلامی هستند که معتقدند موضوع سیاست قدرت است اما قدرت هدف نیست بلکه آن را طریقی برای هدایت می‌دانند. ✔️به‌طور کلی متفکرین غربی از فهم آنچه در ایران توسط امام‌خمینی (ره) اتفاق افتاد عاجزند؛ مثلاً «میشل فوکو» می‌گوید من نمی‌دانم مردم ایران دنبال چه چیزی هستند و شخصیت امام راحل را شخصیتی می‌داند که به شخصیت‌های افسانه‌ای پهلو می‌زند. ✔️بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد ما هرکجا کار را به مردم سپرده‌ایم موفق بوده‌ایم. ✔️خداوند متعال می‌خواهد جامعه همه با هم به‌سمت سعادت بروند. برای همین هم امیرالمومنین علی (ع) که بالاترین مشروعیت را داشتند و امام برحق هم بودند به‌دلیل عدم همراهی مردم کار را رها می‌کنند و به شمشیر متوسل نشدند. ✔️این دیدگاه که اگر مردم کمتر مشارکت کنند کار راحت‌تر است و مدیریت آن بهتر است دیدگاه اشتباهی است رهبر معظم انقلاب هم انتخابات را لیلة‌القدر نظام می‌دانند که مقدرات چهار سال ممکلت را تعیین می‌کند اما متأسفانه بالوجدان می‌بینیم که بعد از انتخابات مردم فراموش می‌شوند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت