فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته | جلال ناخوانده ▪️ مولف : غلامرض
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸آلاحمد نیز بیشک یکی از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ معاصر ماست که سعی داشت تفسیر و روایت شخصی خود را از موقعیت ایران و ایرانی در جهانی که با شتاب در تحول و جنبش بود، ارائه کند. اینکه چقدر موفق شد و تفسیر و راهحلش تا چه حد بر سیر حوادث و حرکت جامعه مؤثر افتاد، چیزی است که تاریخ دربارهاش داوری خواهد کرد.
🔹اما روشن است که صرفنظر از نتیجه این داوری، تردیدی در بلندای جایگاه و تأثیر او بر سرنوشت جامعه معاصر ما نیست. نظر به اهمیت شخصیت و آرای آلاحمد، هر سندی که بتواند نوری بر زندگی و افکار و آرای او بتاباند و ما را به شناخت دقیقتر و عمیقترش نزدیکتر کند، شایان توجه و اعتناست.
🔸ناشر در معرفی این کتاب آورده است: «این کتاب برگی است از دفتر تاریخ معاصر ایران؛ تاریخی پر از فراز و فرود و ظهور و افول چهرهها و جریانهایی که هر یک به زعم خود کوشیدند، موقعیت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ایران را در برههای حساس از تاریخ این مرز و بوم توصیف کنند و هر کدام راهی را پیش روی سیر تمدن ایرانزمین بگشایند.»
🔹نگارنده برای کاوش در یادداشتهای جلال، رویکرد خاطرهخوانی تحلیلی را با هدف تاریخنگاری فکری (Intellectual Historiography) بهکارگرفته است. او در فرآیند کار از همراهی محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال برخوردار بوده است. دانایی از نزدیک در جریان امور مربوط به زندگی دایی خود قرار داشته و در فرآیند اجرایی تدوین کتابهای «غربزدگی»، «در خدمت و خیانت روشنفکران» نیز نقش داشته است و اکنون نیز اصل یادداشتهای مذکور را در اختیار دارد.
💢 موضوع این کتاب هم حول دو محور دور میزند: محور اول بحث و بررسی نظریاتی است که مرحوم آلاحمد در قالب دو کتاب مهم خودش، یعنی کتاب «غربزدگی» و کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مطرح کرده است. محور دوم هم بررسی انگیزهها و نحوه انعقاد نطفه و چگونگی شکلگیری و تدوین و انتشار این دو اثر و بعد هم مروری بر بازتابها و واکنشهای عمومی نسبت به این دو کتاب است؛ البته یک فصل پایانی هم داریم که مشتمل است بر سه پیوست، اول: کاوشی در ابعاد وجودی جلال، دوم: چند و چون یادداشتهای روزانه جلال آلاحمد، سوم: تأملی در دیدگاههای آلاحمد در باره تکنولوژی.
کتاب بسیار مستند تنظیم شده و در واقع، نوعی سندنگاری است؛ یعنی در جابجای آن سعی شده که از یادداشتها و نوشتههای خود آلاحمد استفاده شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند: 🔶 تداوم
📸#گزارش_تصویری
✴️ در ادامه پرونده بازخوانی روشنفکری گفتگویی با استاد محمدسالاری، پژوهشگر اقتصاد و جامعهشناس با موضوع «تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون» داشتیم که مباحث تازه و مفیدی در این زمینه صورت گرفت.
➕فایل صوتی و تصویری این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزار میکند:
🔶 روشنفکری در چنگ غربزدگی
بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر
با حضور:
👤 علیرضا سمیعی؛ نویسنده و پژوهشگر فلسفه
📅 یکشنبه؛ ۱۸ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۶
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰 خودشیفتگی یا نقد اجتماعی؟!
روشنفکر سلبریتی در جستجوی شهرت و قدرت
✍🏻دکتر محمود شهابی؛
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
📍«روشنفکر سلبریتی بیشتر نگاهش به مخاطبان ثناگویش و نحوه قضاوت آنها از سبک و سیاق و نمایش و نحوه اجرا و بازیگری اوست. اینها در اکثر موارد دچار خودشیفتگی میشوند و از خودشان در ذهن خودشان قهرمان میسازند. مخاطب روشنفکر سلبریتی یک توده نیمه فرهیخته است که ادعای زیادی در زمینه علمی و تخصصی ندارد و لزوماً ذائقه فرهنگی تربیت شدهای هم ندارد.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 خودشیفتگی یا نقد اجتماعی؟! روشنفکر سلبریتی در جستجوی شهرت و قدرت ✍🏻د
🔸 روشنفکر عمومی، نه آکادمیک صرف و نه اکتیویست صرف است بلکه هر دو ویژگی را داراست. روشنفکر عمومی درصدد است که آثارش تغییری در جهان ایجاد کند. چندان نگران حجم مخاطبانش برای بالابردن تیراژ کتابهایش نیست. دنبال بازار یا تشنه برندسازی نیست. انتظارش این است که آثارش اثرگذار باشند.
🔹دوست دارد حساسیتهای مخاطبانش را بشناسد اما نه برای قلقلک دادن آنها بلکه برای شوکهکردن آنها. دوست دارد خوانندگان آثارش را از چیزی که هستند به چیزی که نیستند تبدیل کند. روشنفکر عمومی برای مخاطبی مینویسد که هنوز وجود ندارد ولی قصد آفرینش آن را دارد. مخاطبی که باید باشد نه مخاطبی که هست. به همین دلیل یکی از مأموریتهای یک روشنفکر عمومی ساخت پابلیکها (همگانها) است.
🔹در حالی که دغدغه روشنفکر سلبریتی همواره جلب توجه بیشترین تعداد مخاطبان موجود است چه در قالب افزایش فالوورهایشان در فضای مجازی و چه افزایش خوانندگان کتابها و مقالاتشان. دنبال این هستند که چه بگویند و چه بکنند و چه بپوشندکه حباب سلبریتیشان چشمگیرتر و دیدنیتر باشد.
🔸 روشنفکر سلبریتی بیشتر نگاهش به مخاطبان ثناگویش و نحوه قضاوت آنها از سبک و سیاق و نمایش و نحوه اجرا و بازیگری اوست. اینها در اکثر موارد دچار خودشیفتگی میشوند و از خودشان در ذهن خودشان قهرمان میسازند.
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ تولد ۸۰ سالگی دو سنت اگزوپری ایران
▪️#هوشنگ_مرادی_کرمانی نویسنده سادهنویسی است که بیادعا به ایران و فرهنگ ایرانی و کودکان و نوجوانان ایرانی خدمت کرده است. پاکی و صداقت او که در آثارش متجلی است، نوشته هایش را از دیگر آثار متمایز کرده است.
او را با «قصههای مجید» میشناسند، پسری اصفهانی که با وجود همه سختیهایی که در زندگیاش وجود دارد، با امید زندگی میکند.
👈🏻 بهترین چیزی که از قصههای مجید میتوانیم برداشت کنیم و برای دانشآموزان ایران مفید باشد، «امید» است. مجید هرگز ناامید نمیشود و در هیچجا گریه نمیکند. تصمیم میگیرد و عمل میکند. بهترین چیزی که باید به بچههای ایران بدهیم، «امید به فردا» است☘️
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #شات ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند: 🔶 فلسفه در قاب سینما؛
📸#گزارش_تصویری
✴️ برنامه شات این ماه به مناسبت روز سینما در خدمت دکتر امیررضا مافی، پژوهشگر فلسفه و منتقد سینما بودیم. موضوع بحث پیرامون سینمای فلسفی و روشنفکری در ایران بود و روایت مهمی را نسبت این مهم داشتیم. همچنین پیرامون موضوعات مختلف روز بحثهایی صورت گرفت که گفتگوی جذابی را رقم زد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌کرم از خود دموکراسی غربی است
✍🏻 روحالله رضوی
🔸 مشکل از استانداردهای دوگانه غرب نیست؛ مشکل از خود دموکراسی و ارزشهای غربی است. بعد از یازده ماه غوطهور بودن در اخبار و گزارشات و جزییات آنچه دنیای غرب در قبال نسلکشی غزه کرده و میکند، جملهای که گذشت جمع بندیام شده. اینکه میبینید قدرتهای اصلی غربی تقریبا هیچ کار باخاصیتی در قبال نسلکشی اسرائیل در غزه انجام نمیدهند بواسطه همسویی و همراهی عمومی مردم دنیای غرب در حال رقم خوردن است. اینطور نیست که الان مردم دنیای غرب از تصاویر کودکان پاره پاره غزه برآشفتهاند و آرام و قراری ندارند و این وسط حکومتهای مدعی دموکراسی آنها با خیانت به این مردم و رایی که از آنها گرفتهاند دارند جهتی را خلاف نگاه مردمشان جلو می برند؛ خیر. چنین خبری نیست.
🔹تمام آن اخباری که تحت عنوان موج اعتراضات مردمی دنیای غرب و دانشگاههای آمریکا و خیابانهای انگلیس به گوش من و شما خورده یک جز کوچک از دنیای غرب است که البته خلال یازده ماه گذشته روندی فزاینده داشته. اما اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم باید بگوییم هنوز این جماعت معترض غربی قطرهای هستند در قبال دریای بیتفاوت یا همسو با سیاستمداران غربی حامی اسرائیل.
🔸صدای اعتراض یک یا چند فعال حامی فلسطین وسط جلسات مسوولین غربی را دیدهاید که دقایقی نظم جلسات را به هم میریزد تا در میانه سکوت سالن توسط مامورین امنیتی به بیرون هدایت شوند؟ غرب معترض به نسلکشی فلسطین همان تک صداهای تنها هستند و غرب بیتفاوت در قبال نسلکشی همان سالن یک پارچه ساکت در مواجهه با این اعتراض است. سیاستمدار غربی اگر هم بخواهد نمیتواند راهی بجز حمایت یا حداکثر سکوت در برابر نسل کشی اسرائیل اتخاذ کند چه آنکه این خواست صریح یا ضمنی عموم مردم غرب است.
🔹 #غربزدگی ـ به حیثیت بیماری مزمن فراگیری که خیلی وقتها بیآنکه بدانیم دچارش هستیم ـ باعث میشود تظاهراتهای میلیونی هفتگی مردم یمن را نبینیم و خیال کنیم در توجه به نسلکشی غزه هم باز همین مردم دنیای غرب هستند که از ما جلوترند. همین عموم مردم تهران در توجه به ماجرای فلسطین و غزه فرسنگها از لندنی که شاهد اعتراضات مستمر برای غزه بوده جلوتر قرار گرفته.
🔸 ماجرا وقتی به نظام ارزشی غرب هم میرسد چیزی فراتر از این نیست. ما اساسا دچار سو تفاهم شدهایم که وقتی غرب دم از حقوق بشر و ارزشهای اومانیستی زد خودمان را هم داخل همان آدمهایی متصور شدیم که غرب برایش کرامت قائل بود؛ خیر. تا وقتی در این سوتفاهم قرار داریم از غرب دلخوریم که چرا استانداردهای دوگانه دارد؛ دلخوری ندارد.
💢 ما از اول هم برای دنیای غرب داخل آدم نبودیم. آنها استاندارد دوگانه ای ندارند. استاندارد اومانیستی آنها از همان اول هم ناظر به انسان غربی بود. این نگاهش را هم به مدد هزاران هزار ابزار فرهنگی و رسانهای و هنری به خورد ذهن مخاطبش داده. همین شده که وقتی امر سیاست به دموکراسی گره میخورد، برونداد این سیستم چیزی جز حمایت تمام عیار غرب از اسرائیل و نسلکشیاش نمیشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#درسگفتار | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزار میکند:
🔶روشنفکری در زمانه ما
از جلال آل احمد چه میتوان آموخت؟
با حضور:
👤روحالله اسلامی؛
نویسنده و مترجم و استاد دانشگاه
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «ما نتوانستهايم شخصيت «فرهنگی – تاريخی» خودمان را در قبال ماشين و هجوم جبریاش حفظ كنيم؛ بلكه مضمحل شدهايم. حرف در اين است كه ما نتوانستهايم موقعيت سنجيده و حسابشدهای در قبال اين هيولای قرون جديد بگيريم. حرف در اين است كه ما تا وقتی ماهيت و اساس و فلسفهی تمدن غرب را درنيافتهايم و تنها به صورت و ظاهر، ادای غرب را درمیآوريم – با مصرف كردن ماشينهايش – درست همچون آن خريم كه در پوست شير رفت و ديد كه چه به روزگارش آمد... و از اينهمه كه برشمردم، يك امر بديهی به دست میآيد و آن اينكه ما تا وقتی تنها مصرفكنندهايم، تا وقتی ماشين را نساختهايم، غربزدهايم و خوشمزه اينجاست كه تازه وقتی هم ماشين را ساختيم، ماشينزده خواهيم شد! درست همچون غرب كه فريادش از خودسری تكنولوژی و ماشين به هواست.»
📚 غربزدگی؛
جلال آل احمد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزا
#یادآوری
نشست محفل امروز:
🔶 "روشنفکری در چنگ غربزدگی"
بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر
با حضور:
👤 علیرضا سمیعی؛ نویسنده و پژوهشگر فلسفه
⏰امروز ساعت ۱۶ در ساختمان فکرت
از تمام دوستان فرهیخته و همراه دعوت میشود که در جلسه امروز مشارکت کنند. 🌹🙏🏻
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #جلال_آلاحمد
🔶 آل احمد و دانش مدیریت حکمرانی
🎙سخنران: غلامرضا خاکی
نشست ما و میراث جلال
⏰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
ما و میراث جلال.mp3
18.13M
🔶 سخنرانی | آل احمد و دانش مدیریت حکمرانی
🎙 #غلامرضا_خاکی
نشست ما و میراث جلال
آل احمد و صفت شاهد زمانه 3:13
سه گونه مواجه با اندیشمندان 4:30
عیار نقدهای آل احمد به جریان روشنفکری 8:10
تعریفی از دانش مدیریت 10:15
کاربرد تفکر انتقادی 16:50
فوکو و روشنفکر عام و خاص 20:49
روشنفکری حرفهای یا سازمازنی 24:15
پرسشی از آل احمد و غربزدگی 30:00
چالشهای فکری جلال و دانش مدیریتی جهان 35:10
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#نقد_نوشت
▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار میکند:
🔶 رمان در دو جهان
بازخوانی کتاب انسان در رمان
👈🏻 با نگاهی به ظرفیتهای ارتباطی ایران و روسیه در رمان
با حضور:
👤محمد قائمخانی؛
رماننویس و کارشناس گروه داستان
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۷
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎞 جلال موثرترین روشنفکر ایرانی
🎙 مسعود فراستی؛
📍روشنفکر در ایران از مردم جداست و یک دیواری بین مردم و روشنفکر بوده و هست و امیدوارم از این به بعد نباشد. جلال تنها روشنفکری است که عجین با مردم است و مردم را دوست دارد و مردم بخشی از وجودش هستند و مسائل، درگیری و دردهای مردم، دردش هستند و توانسته این درگیری و دردها را به مسئله شخصی خود بدل کند...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
May 11
#نشست_علمی
▫️مجموعه رسانهای فکرت با همکاری موسسه شناخت و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار میکند:
🔶 حاکمیت قانون در عصر هوش مصنوعی
بررسی معاهده شورای اروپا درباره هوش مصنوعی و حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون
با حضور:
👤دکتر محمود حکمتنیا، استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👤 دکتر یحیی شعبانی، پژوهشگر مطالعات فضای مجازی
دبیر علمی: محمد محمدی نیا
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۷ - ۱۹
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «اگر در تفکر #فردید هرگونه احتمال رستگاری منوط به فراگشت نهایی روح زمان تاریخ بود، در نظر #آل_احمد مسئله کمتر فلسفی و بیشتر سیاسی بود: ایرانیان به عنوان اجتماعی از مسلمانان باید کار را از آنجایی آغاز کنند که تمامیت فرهنگی و اعتماد به نفس خود را از دست دادهاند. او عقیده داشت که بریدن روشنفکران آزادیخواه قرن نوزدهم از سنتهای رایج و عمدتاً اسلامی جامعه اشتباه بزرگی بود. به نظر آل احمد عیب مهلک بزرگ مشروطهخواهان وابستگی ایشان به منابع غربی بود که نه تنها در متن قانون اساسی بلکه در روش و منش آنان هم دیده میشود. او پیشنهاد میکند نهضتی جدید و خالص و بومیتر ایجاد شود که توان مقابله با مشکلات امروزین از وابستگی سیاسی و اقتصادی گرفته تا بحران فرهنگی و از خود بیگانگی شهری را داشته باشد.»
📚 روشنفکران ایران در قرن بیستم؛ علی قیصری؛ صفحه ۱۵۳
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزا
📸#گزارش_تصویری
✴️ به مناسبت بزرگداشت جلال آل احمد و در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری، محفل علمی با حضور استاد علیرضا سمیعی شکل گرفت. ایشان به عنوان نویسنده و پژوهشگر فلسفه بحثی را با موضوع « روشنفکری در چنگ غربزدگی» بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر؛ ارائه دادند که در آن سرفصلهای مهم و نکات عمیقی طرح شد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#نقد_نوشت ▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار میکند: 🔶 رمان در دو جهان بازخوانی کتاب انسان در
#یادآوری
نشست نقدنوشت به بهانه زادروز تولستوی:
🔶 "رمان در دو جهان"
بازخوانی کتاب انسان در رمان
👈🏻 با نگاهی به ظرفیتهای ارتباطی ایران و روسیه در رمان
با حضور:
👤 محمد قائمخانی؛
رماننویس و کارشناس گروه داستان
⏰امروز ساعت ۱۷ در ساختمان فکرت
از تمام دوستان فرهیخته و همراه دعوت میشود که در جلسه امروز مشارکت کنند. 🌹🙏🏻
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 چرا ایدههای جلال همچنان در ایران امروز بحثبرانگیز است؟
✍🏻 محمد زعیمزاده
🔸 جلال آلاحمد و میراث 100 سالهاش یک جنبش ناتمام است. جلال در «غربزدگی»اش در حد و حدود خود تلاش میکند علتالعلل ناکامی ایرانیان در مواجهه با مدرنیته مغربزمین را صورتبندی کند. او از اقتصاد سیاسی آغاز میکند و تلاش دارد صورتبندی فشردهای از تاثیر و تأثر فرهنگی حاصل از زندگی ماشینی را در فرهنگ ایرانیها نشان دهد.
🔹 گُرگرفتگی جنبش جلال اما بیربط به فرم تولید او نیست. کوتاهنویسی خلاقانه که به جملات ضرباهنگ میبخشد و تیغشان را تیز میکند تا در بزنگاه از نیام خارج شود و چونان شلاق، ساقه مغز مخاطب را هدف میگیرد و در جانش مینشیند که بهشدت انقلابی است. جلال در دورانی فرم را در خدمت ایدئولوژیاش ساختاربندی میکند که روشنفکران چپگرای اروپا درگیر بازی نوشتار و نویسا هستند.
🔸 جلال در این فقره هم چون «غربزدگی»اش آوانگارد است. هم محتوای بدیع میسازد و هم فرم انقلابی، حتی فرمش از محتوایش جلوتر هم است. شاید درباره محتوای «غربزدگی» بشود حرف و حدیث آورد اما فرم نگارش و ادبیات جلال را نه. فرمی که بعدها مکرر از سوی نویسندگان مهمی تقلید و تکثیر یا تکمیل شده است.
🔹 تحولخواهی نقطه اشتراک ایران با ایده جلال است. آن فهمی که جلال از غرب داشت شاید به کار ایران امروز نیاید، زیرا نه ایران امروز دوران زمانه جلال است، نه غرب آن غرب است و نه غربزدگی آن مفهوم ساده و دمدستی را دارد. از همه مهمتر آنکه آن ایده جلالساخته، سالهاست پنجهدرپنجه غرب، تجربه زیسته دارد. شکستها و پیروزیها داشته است و کامیابیها و ناکامیها. تجربه ایراندوستان و جبهه مقاومت در برابر غرب در ایران، انباشتهتر و پروپیمانتر از جلال است. این یعنی ایده محتوایی جلال امروز لزوما همان مختصات را ندارد.
💢 ما ایده کنشگرانهاش چطور؟ روشنفکر ایرانی در فهمش از ایران و مقتضیاتش چه نسبتی با جلال دارد؟ اگر جلال ورژن امروزش را داشتیم و در دانشگاه مادرِ کشور در پایاننامهها تجزیهطلبی تئوریزه میشد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد جامعهشناسی یا ارتباطات دانشگاههای ایران بود و هابرماس، فیلسوف صاحب تئوری عرصه عمومی در ماجرای کشته شدن 67 خبرنگار در فلسطین حق را به اسرائیل میداد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد غربشناسی و روشنفکر ضدغرب ایرانی بود و در جایی که درمقابل اسرائیل، یعنی نماد تمامعیار غربگرایی نیاز به همبستگی همه ایرانیها داشتیم، عدهای همزمان با کشته شدن فلسطینیها در تونلهای غزه مسالهشان چند تار مو در تونلهای مترو بود، چه واکنشی داشت؟!
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ دکتر مرتضی فرهادی: جای روح تعاون خالی است!
🔻 حقیقتا رویکرد و شخصیت دکتر #میدری، در دولت جدید بسیار ستودنی است.
#مرتضی_فرهادی انسان خردمند و ایراناندیش و پرکاری است که اندیشه ضداستعماری، ملی و تولیداندیش او که یاریگری و تعاون را بنیان فرهنگ ایرانی میداند و با پشتوانه مطالعات وسیع مردمشناسانه به مسئلع واقعی #توسعه در ایران اندیشیده است.
مرتضی فرهادی در کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» میگوید به جای حسادت به غرب، باید در گذشته ایران غور کنیم که چگونه در زیستاقلیم خشک با شیوه مطلوب، زندگی مناسبی ساختیم.»
👈🏻 اما کاش به این تجلیلها بسنده نشود، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و... به فکر کار ساختاری و موثر مثل تاسیس بنیاد مردمشناسی جهت بسط ایدههای ایشان صورت بگیرد و پروژه ایشان امتداد یابد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #جلال_آلاحمد
🔶 جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
(فراسوى تجربه نافرجام سنت و مدرنيته)
🎙سخنران: محمد حسين بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
⏰ ١٢ آذر بهمن ۱۳۹۷
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
New project.mp3
21.82M
🔶 سخنرانی | جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
🎙 #محمدحسين_بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
دلیل از دست دادن جلال و شریعتی 1:50
اثر هایدگر در ایران 5:10
نقش جلال در علوم انسانی 11:00
جلال و مذهب و ملت 22:45
دوگانه مذهب و مدرنیته 26:00
فهم و ثمره نهیلیسم جلال 27:00
چیستی نقد پنج لایه جلال 35:18
نکته اصلی کار جلال 41:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر