#گزارش
🔰بیمها و امیدها در بومیسازی علوم انسانی
🖇 کارنامه علم بومی در بوته نقد
🎙سیدمحمدرضا بهشتی، محمد باقر خرمشاد و ابراهیم برزگر
📍تنی چند از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در نشست تخصصی «کارنامه علم بومی در بوته نقد» به بیان نظرات و دیدگاههای خود در رابطه با الزامات و بایستههای تحول در علوم انسانی آن هم ناظر به مقوله بومی سازی پرداختند. به گزارش فکرت، این نشست اخیراً به همت دبیرخانه جشنواره بینالمللی فارابی و با همکاری پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در تهران برگزار شد و آن چه در ادامه می آید، تلخیصی از نکات و مطالب مطروحه در نشست است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔹کسی میتواند از بومیسازی حرف بزند که علم را مبتنی بر ساختن یا تولید بداند. بنابراین ما الگوی خاصی را درباره علم به کار میبریم. در سالهای اخیر یک بلبشو در به کارگیری این موضوعات دیده میشود. تولید علم گاهی از زبان کسانی مطرح میشود که سخنانشان در برنامه ریزیها و مدیریت کلان جامعه تأثیرگذار است این در حالی که است که تعبیر تولید علم و لوازم و پیامدهای آن را نمیدانند.
🔸ما امروز به راحتی از واژه بومی و غیر بومی استفاده میکنیم در حالی که این مفاهیم نیازمند مداقات جدی است، گفت: به ویژه بومیسازی علوم انسانی که از جنس پروداکشن است باز از جمله گزارههایی است که بسیار مناقشه برانگیز است، از سوی دیگر ما در زمینه فکری و کلامی نیازمند تمیز کاری هستیم. نیازمند درنگ کردن در مفاهیم و مداقه کردن هستیم البته این به معنی ایستادن و متوقف شدن نیست.
🔹باید به این نکته توجه داشت که بومی سازی به معنای بسته شدن به روی دیگران نیست و از سوی دیگر انسان دارای مسائل مشترک است اما زیست بومهای مختلف مسائل مختلف ایجاد میکند که پاسخ خودش را میطلبد. پس در هر تمدنی آنچه تولید میشود پرداختن به مسئلههای جامعه خود است.
🔸گویی علوم انسانی در ایران تخصص نیست و نوعی آگاهی است؛ به همین دلایل شاید هیچ فردی برای امر دقیق و مدیریتی به عالم علوم انسانی مراجعه نمیکند چون نوعی ضعف و فقر فرهنگ عمومی در نگرش به علوم انسانی است. از سوی دیگر فقدان و ضعف اعتماد به نفس در محققان علوم انسانی وجود دارد. بسیاری از محققان حتی نظریه پردازی را در علوم انسانی لازم نمیدانند.
🔹بومیگری در علوم انسانی یک منزل ندارد و مشکک و ذوالمراتب است و با درجات مختلف نمود مییابد؛ من بومی گری را به بومیسازی ترجیح میدهم چون بومیسازی بدین معنی است که نظریهای آنجا تولید یا جرح و تعدیل شود بعد ما با تأخیر آن را استفاده کرده و بومی کنیم. ما بنیاد در زمین دیگران بازی کنیم ما نباید علم غربیها را توسعه دهیم. ما البته باید نظریه را از آنها گدایی کرد ولی در عین حال باید سنت ایران قبل از اسلام را زنده نگه داریم.
🔸ما چهار بار تمدنسازی کردیم پس باز هم میتوانیم تمدنسازی کنیم و نظرات جدیدی بر مبنای سنت تأسیس کرد بدون سنت نمیتواند اندیشید. غربیها خودشان از اسطورهها و سنتشان نظریهپردازی کردند. ما دستمان پر است اما از این سنت غنی برای نظریهپردازی استفاده نمیکنیم.
➕گزارش کامل نشست را در سایت فکرت بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
13.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 مبارزه با ابزار تسلط بر فکر
👤مهدی مشکی
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
📍اصل در نظام مدرن، سلطه بر فکر است؛ مگر میشود در این نظام نسبت به ابزارهایی که میخواهند قدرت تفکر را از مردم بگیرند، بیتفاوت بود؟
بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ جدیدترین ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع «نامسئلهی اجتماعی»
💠بررسی تحلیلهای موجود در مخالفت یا موافقت با فیلترینگ فضای مجازی
✔️یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#مساله_فیلترینگ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
📌 «پیام دریافت شد»
✍🏻محمد نهاوندیفر
🔹ما با یک صحنه آرائی خطرناک از سوی رژیم صهیونیستی مواجهیم. در عملیات تهاجمی علیه ایران اسرائیل در حالی میان رجزخوانی و تهدیدات خود و شدت برخورد خود فاصله ایجاد کرد که همین دیشب نتانیاهو اعلان کرد استراتژی امروز اسرائیل نه دفاعی بلکه تهاجمی است. عقب نشینی تاکتیکی رژیم از شدت ضربه به بانک اهداف خود در ایران ناشی از اطمینان خود به قدرت پیش بینی واکنش احتمالی ایران و بیشتر شبیه ذخیره زمان برای شعله ور شدن اختلافات داخلی درباره سطح و کیفیت پاسخگویی ایران به نظر می رسید.سوال اینجاست که سرائیل با رخ کشیدن بالقوگی های خود در رسیدن به برخی اهداف امنیت ساز که بیشتر تصویر ساز بود تا از بین برنده به دنبال انتقال چه پیامی به کدام سطح از جامعه تصمیم ساز کشور بود؟
🔸در جنگ های نوین ، بیش از آنکه میزان تخریب یا تلفات انسانی در شکل دهی منطق محاسبات موضوعیت داشته باشد، میزان «پیام» و استعاره مندرج در عملیات آفندی یا پدافندی تعیین کننده و تصمیم ساز است. سحرگاه یکشنبه رژیم صهیونیستی بیش تر از حمله به سامانه ها و لانچرهای پدافندی تلاش کرد «منطق محاسباتی» تصمیم گیران شعام را در اختیار بگیرد. او علاوه بر نشان دادن سطح اشراف خود به نقاط حساس و امنیت ساز کشور، ایجاد «اختلاف برآورد» در میان مسئولان و نخبگان کشور نسبت به «پاسخ ایران» را هدف گذاری کرد و کلیدترین پیش فرضی که در این پارازیت محاسباتی بر آن تکیه شده است.مولفه « سرمایه اجتماعی» است.
🔹براساس تحلیل اتاق جنگ اسرائیل« فقدان سرمایه اجتماعی» و «وجود سرخوردگی و نارضایتی از وضعیت اقتصادی و اداره کشور» پس از مشارکت اندک مردم در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به شاه بیت تحلیل های داخلی مسئولان کشور شده است. بنابراین تثبیت این پیش فرض و تبدیل آن به تابوی ذهنی مسئولان در تصمیم گیری یک ضرورت است و چنانچه اسرائیل بتواند به مسئولان ایرانی بقبولاند که «سرمایه اجتماعی» لازم برای «مقابله به مثل» و « واکنش های پرریسک» را نخواهد داشت یا دست کم دورنمای استقامت دربرابر زد وخرد های رفت و برگشتی را در حاله ای از ابهام و نگرانی از واکنش ها و میزان تحمل آحاد مردم قرار دهد. به تجربه خواهد توانست بستر لازم برای استفاده از راهبرد « مرد دیوانه » درباره ایران را به بدترین شکل ممکن کلید بزند.
🔸 تصور کنید در شرائطی که مسئولان از ترس واکنش داخلی دست به عصا عمل می کنند در همان زمان یکی از مسئولین عالی نظام بوسیله موشک بمانند سید شهید بشهادت برسد. فکر می کنید در ذهن مسئولین چه موضوعی برجسته خواهد شد؟ بله از نگاه ایشان تنها دلیل وفاق داخلی و محور سرمایه اجتماعی متزلزل شده است و دیگر امکان تداوم مقابله با جنگ طلبی صهیونیست ها وجود نخواهد داشت و دومینووار زنجیره ای از کنش های انفعالی را شاهد خواهیم بود. بنابراین به همان اندازه که ایران در پروژه محورژیم کودک کش بر روی انشاق اجتماعی حساب بازکرده است. تمامی کنش های فزاینده و کاهنده رژیم نیز بر روی تقویت انگاره گسل و گسست اجتماعی در ایران طراحی شده است. از این رو مقام معظم رهبری با درایت و توجه به طمع دشمن به این موضوع، از مسئولان خواستند که اسیر این جنگ شناختی نشده و در فرصت بی نظیری که بعد از عملیات شکوهمند پدافندی و مواجهه وطن پرستانه مردم با شهدای ارتش شکل گرفته است. پیش فرض خودشان نسبت به ذهنیت و آراء ایرانیان را به چالش کشانده و واکنشی در شان و منزلت ایران باشکوه داشته باشند.
🔹ناگفته پیداست که مردم ایران در صبح عملیات پدافندی یکی از آرام ترین روزهای پاییز سال های شمسی را تجربه کرد و برخلاف مواقع مشابه هیچ پمپ بنزینی شلوغ نشد. این یعنی مهمترین سیگنال بهت آور و دهشت آفرین برای افشای خطای محاسباتی آمریکا و اسرائیل به دنیا مخابره شد. حفظ وطن اسلامی با هیچ چیز و هیچ دژخیمانی معامله نخواهد شد. ملت ایران هرآنچیزی که برای پایداری و پیروزی خود لازم داشته باشد دارد و بدست خواهد آورد.
🔸شاید ما سرمایه اجتماعی مطلوب برای عملیاتی در حد و اندازه ظلم و وحشیگری رژیم نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطین و لبنان را نداشته باشیم اما سرمایه اجتماعی لازم برای عمل برخلاف انتظارات نتانیاهوی وحشی و تجدید محاسبات برای آمریکا را بطور قطع خواهیم داشت. به همان اندازه که سرمایه اجتماعی به کنش های ما بلوغ می بخشند، واکنش های هوشمندانه و هدفمند ما اگر در شان و منزلت ایران و ایرانی و فراتر از وعده صادق1 و 2 شکل بگیرد. حیات بخش اعتماد عمومی و تثبیت کننده امکانی تازه برای بالندگی در عرصه های دیگر اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. به امید این تصمیم.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 دوگانه باطل اقتصاد و فرهنگ
👤محمدعلی غمامی؛
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم
📍در مساله آسیبهای فضای مجازی، اقتصاددانان شعار فرهنگسازی سر میدهند و جامعهشناسان توصیه به سانسور و فیلتر میکنند که این دور باطلی است.
بخشهای کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
1403.08.06 نشست پنجم فیلترینگ.mp3
31.13M
🔶 فیلترینگ؛ جدیبودن یک سادهسازی
👤دکتر محمدینیا
جایگاه فیلترینگ در جامعه 02:30
فناوری و نابودی سیاست 09:00
آزادی چیست؟
رابطه آزادی و فلسفه 10:20
مذاکره با صاحبان سکو 16:20
👤دکتر آرانی
نظر عوام و خواص 26:00
مدیریت افکار جامعه 29:00
👤دکتر مشکی
آزادی و دادههای اطلاعات 42:00
سلطه بر فکر و دادهها 47:00
👤دکتر سوزنچی
سادهسازی، چگونه؟ 51:00
دوگانگی ایران در فیلترینگ 55:00
🖇جمعبندی
گردش مالی فیلترینگ 01:08:10
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#گزارش_تصویری
📸 نشست علمی با موضوع برسی انتقادی تأثیر فضای مجازی در دولت جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر حمید ضیاییپرور، دکتر احسان فرزانه و دکتر وحید سهیلی برگزار شد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 شگرد سادهسازی برای عموم
👤علیرضا مومن آرانی
پژوهشگر اجتماعی و فرهنگی
📍بهترین گزینه برای طرح مخالفت با مساله فیلترینگ برای عموم مردم، سادهسازی آن و گرهزدن این سادهسازی با منافع ظاهری مردم است.
بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#یادداشت
🔰آیا رقص در جهنم جایگزینی برای حقیقت و عدالت است؟
✍🏻رسول لطفی
📍شروین حاجیپور خواننده جوانی که این روزها مجدد با ترانه «ستارهها» در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. شعری که در امتداد آثار دیگرش از جمله شعر نمادین «برای...» قرار دارد و جهانی نمادین را میسازد که دال مرکزی آن امر روزمره است. شعر شروین، رقصی است در جهنمی که او با واژهها ساخته است؛ جایی که گویا جنگ و مقاومت جای خود را به روزمرگیهای کوچک، به رقص و بوسه و خندههای زودگذر سپردهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔹شروین با انتخاب زیست روزمره به جای مقاومت، جهانی خلق کرده که در آن، عدالت و حقیقت خاموش شدهاند. او از زندگی روزمرهای پست و حقیر میگوید که در آن، حقیقت و عدالت قربانی میشوند و همه چیز به شعلههای زودگذری بدل میشود که به محض سوزاندن خاموش میشوند. زندگی در لحظه و اکنونی چیزی است که جایی برای حقانیت و عدالت باقی نمیگذارد و بر هیچ اصل استواری تکیه نمیکند.
🔸او در این جهان نمادین، معنای زندگی را نه در مقاومت و حقیقت، بلکه در لحظهای زودگذر از سرخوشی روزمره جستوجو میکند. اما آیا چنین زیستی، زیست واقعی است؟ آیا زندگی را میتوان بدون درگیر شدن با حقیقت، بدون مواجهه با سختیهای مقاومت، تداوم بخشید؟ این روزمرگی، برخلاف جلوه آرام و بیتفاوتش، در اصل نوعی فرار است؛ فرار از ضرورت رویارویی با واقعیت، فرار از مسئولیت انسانی، و فرار از ارزشهای بنیادینی چون عدالت و حقیقت. او بهظاهر از زندگی دفاع میکند، اما شاید زندگی را به شکل سطحی و سایهواری فروکاسته است.
🔹این نگاه که لحظات بیپایان شادی و بوسه میتوانند پناهی برای انسان در برابر جنگ باشند، به نوعی، واقعیت را تحریف میکند. شروین از روزمرگی تجلی دیگری میسازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار میدهد؛ زندگیای که از جوهر مقاومت تهی است، بیخبر از عمق حقیقت و عدالت. او در شعری که سروده، گویی ما را دعوت میکند به دنیایی که شاید زیبا بهنظر برسد، اما در واقعیت، معنایی عمیق را در خود پنهان ندارد. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی میبخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمرهای که شروین ترسیم میکند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بیمعنایی نیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر