eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️نقش تمدنی (سلام الله علیها) و قم به عنوان مرکز اصلی انقلاب 🔹یک از دلایل هجرت این بانوی گرامی پیش بینی بود که فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام از رفتار حکومت بعد از کشتن امام رضا علیه السلام داشتند. 🔹اینکه بدون تردید حکومت وقت برای جلوگیری از قیام و افشاگری خاندان اهل بیت، دست به آزار و اذیت آنان به هر بهانه‌ای خواهد زد. 🔹دلیل بعدی خود مساله هجرت و جلای وطن است که علویان از آن به عنوان نشانه اعتراض نسبت به حکومت وقت استفاده می‌کردند. 🔹البته هجرت و جلای وطن از دیر باز سیاستی بود که انبیاء الهی و حضرات معصومین در نظام سازی برای تمدن اسلامی از آن بهره می‌بردند. 🔹به طور مثال هجرت حضرت ابراهیم، یوسف، موسی، امام علی، امام حسین و حتی خود امام رضا علیهم السلام که به شکلی زمینه یک انقلاب فکری، دینی و علمی را در محدوده مورد نظر خود ایجاد نمود. ✍️نویسنده: میلاد پورعسگری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1396 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فدای_دخترم 🔹سيره پيامبر گرامی اسلام سرشار از مصاديق تکريم و تعظيم دختران در پرتو فرهنگ والای اسلامی است. 🔹شايد عبارت شيرين و دل‌انگيز «فداها أبوها» که پيامبر اسلام به دخترش فاطمه (س) هديه می‌کرد روشن‌ترين مصداق تکريم دختر و بزرگداشت جايگاه در جامعه مسلمان باشد. ✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1398 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فدای_دخترم 🔹یکی از روایت‌هایی که چند سالی است در راستای بزرگ‌داشت (س)، روند رو به رشدی را در پذیرش اجتماعی طی می‌کند روایت انتساب عبارت «فداها أبوها» به امام موسی کاظم (ع) است که گویی خطاب به دخترش فاطمه معصومه (س) بیان کرده است. 🔹این عبارت از پیامبر گرامی اسلام خطاب به دخترش (س) بیان شده است و در جوامع روایی معتبر و متعددی نیز ذکر شده است؛ اما انتساب آن به امام موسی کاظم (ع) اگرچه در این روزگار بسیار شایع است اما عموما به یک عالم شیعی معاصر بازگردانده می‌شود که او خود این روایت را از کتابی خطی با عنوان «کشف اللئالی» مربوط به سده نهم هجری نقل کرده است. 🔹بررسی‌های مربوط به تاریخ‌نگاری روایت، ما را به زمانی پیشتر از آن راه نمی‌دهد. 🔹روشن است که مضمون روایت و پیام اخلاقی آن مبنی بر تکریم دختر، و روش تربیتی اشراب شده در این پیام و کارکردهای اجتماعی مورد انتظار از این پیام، همگی با آموزه‌های اسلامی کاملا سازگار است؛ اما هیچ ضرورت و مصلحتی ایجاب نمی‌کند که برای یک کارکرد شناختی و معرفتی دست به دامان روایت‌های ناشناخته شویم. 🔹به ویژه در این وضعیت که ما روایت‌های بدیل و اصیل هم در اختیار داریم که از بسندگی لازم برخوردار هستند. ✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1398 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️انسان از دیدگاه وجودی 🔹انسان از منظری اگزیستانسیالیستی در مواجهه با هستی خویش دیگر انسان سابق نخواهد بود. 🔹زان پس، برای او زوال و مرگ در آن سوی لحظه قرار دارد و مرگ‌آگاهی در او غنی‌تر و با شدت بیشتری خواهد بود. 🔹احتمالا، این انسان بیشتر متوجه این نکته شده است که بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات او، در این زندگی که آنی هست و آنی نخواهد بود، محلی از اعراب ندارند. ✍️نویسنده:دکتر محمدرضا واعظ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️انسان از دیدگاه وجودی 🔹برای هر انسانی به‌طور معمول اندیشه زوال و مرگ در ناخودآگاه او قرار دارد و معمولا این اندیشه با مرگ یکی از عزیزان از لایه‌های زیرین ناخودآگاه به سطح خودآگاه منتقل می‌شود. 🔹با گذشت زمان مجددا انسان به زندگی روزمره برمی‌گردد و اندیشه زوال نیز در مسکن پیشین خود سکنی می‌گزیند. 🔹اما هنگامی که انسان هر روز و هر ساعت و هر دقیقه اخبار تعداد مبتلایان و میزان مرگ‌ومیر پاندمی در جهان را دنبال می‌کند، آگاهی از مرگ و زوال از بخش ناخودآگاه به بخش خودآگاه انتقال می‌یابد و این اندیشه برای مدت زمانی طولانی در این بخش از روان او به‌صورت آشکار پدیدار می‌شود. 🔹انسان پساکرونا در موقعیتی از وجود خود قرار می‌گیرد که مرگ را در دوقدمی خود می‌بیند. از یک‌سو نمی‌خواهد بمیرد و جاودانگی سودای اوست و از سوی دیگر متوجه این امر شده است که مرگ و زوال دیر یا زود به سراغ او خواهد آمد و انسان را گریزی از آن نیست. ✍️نویسنده:دکتر محمدرضا واعظ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عقلانیت اسلامی، قطب‌نمای تحول‌خواهی 🔹 هم تحول‌خواه بود و هم تحول‌ساز؛ آن هم تحولی مبتنی بر عقلانیت اسلامی. 🔹ممکن است خیلی‌ها اهل حرف زدن از تحول باشند اما اهل هزینه دادن برای تحقق آن نیستند. 🔹چرتکه هر اندیشه و مکتبی اگر عنصر تحول را در نظر نگیرد، دچار رکود و سکون می‌شود. 🔹تحول‌خواهی لازمه مکتبی است که می‌خواهد زنده و پویا باشد. ✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عقلانیت اسلامی، قطب‌نمای تحول‌خواهی 🔹تحول‌خواهی اگر بخواهد ماندگار باشد، باید پشتوانه معرفتی داشته باشد، اگر نه تحول‌خواهی مبتنی بر هیجانات شاید به گرفتن رأی بینجامد اما پایدار نیست و به تغییر ماندگاری نمی‌انجامد. 🔹تحول‌خواهی‌هایی که در طول تاریخ جریان‌ساز و اثرگذار بودند، هر کدام دارای یک نظام فکری و نوع خاصی از عقلانیت بوده‌اند. 🔹شما ببینید مثلا یک فردی بود که تحولی در بخشی از تاریخ آلمان ایجاد کرد، تحولاتی هم که به دست او رقم خورد، مبتنی بر یک عقلانیت بود اما عقلانیت و . 🔹خود او می‌گوید رفتارش ریشه در تفکرات و انتخاب اجتماعی داروینیستی داشته است. 🔹برای نمونه دیگر آتاتورک را می‌توان مثال زد. 🔹قبل از آتاتورک در دوران امپراتوری عثمانی، مردم عقیده داشتند احکام و قوانین اسلام باید در جامعه حکم‌فرما باشد اما بعد از روی کار آمدن آتاتورک چنان وضع اجتماعی ترکیه تغییر کرد که هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد مردم ترکیه معتقدند احکام و قوانین اسلامی نباید در جامعه اجرا شود. 🔹این یعنی رویکرد آتاتورک در جامعه هم سرازیر شد. ✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️از آزادی زنان و دختران در و ، تا مقابله با تهاجم فرهنگی 🔹در اسلام آزادی موهبتی الهی به شمار می‌آید که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده تا به کمک آن خود را از قید و بندهای درونی و بیرونی برهاند و از بردگی نفس به بندگی حق نائل شود. 🔹این وظیفه زمانی محقق می‌شود که انسان از دستورهای حق پیروی کند و آزادی را برای پیروی از قوانین شریعت به کار برد. ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1414 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️از آزادی زنان و دختران در و ، تا مقابله با تهاجم فرهنگی 🔹معنای آزادی در نگرش‌های مختلف به هستی اعم از و دین‌مدارانه تفاوت دارد. 🔹در اسلام، «آزادی ریشه الهی دارد و حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیده الهی است». 🔹در تفکر اسلامی همچنین «مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است». 🔹در اسلام آزادی موهبتی الهی به شمار می‌آید که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده تا به کمک آن خود را از قید و بندهای درونی و بیرونی برهاند و از بردگی نفس به بندگی حق نائل شود. 🔹این وظیفه زمانی محقق می‌شود که انسان از دستورهای حق پیروی کند و آزادی را برای پیروی از قوانین شریعت به کار برد. 🔹به عبارت دقیق‌تر آزادی در اسلام به معنای رهاشدن از هر قید و بندی نیست، بلکه به معنای رهاشدن از نفس برای رسیدن به سعادت است. 🔹بنابراین در اسلام تلاش برای از میان بردن موانع و دست‌یافتن به آزادی فراتر از یک حق، بلکه تکلیف شرعی است که خداوند بر عهده انسان قرار داده است. ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1414 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است. 🔹نه مرد و نه زن در حق ندارند با جذابیت جسمی وارد روابط اجتماعی شوند. 🔹از نظر اسلام، ارزش اجتماعی یک زن به زیبایی یا موارد این‌چنینی نیست، بلکه به دانایی و ایمانش بستگی دارد. 🔹به وزن و رنگ و نژادش بستگی ندارد، بلکه به اقدامات انسانی، اجتماعی و سیاسی او بستگی دارد. 🔹ما این را توهینِ به زن تلقی می‌کنیم که برای فروش تلفن‌همراه و کالاها به نمایش اندام زنان روی بیاورند. ✍️نویسنده:محمدحسن قدیری‌ابیانه 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1410 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است. 🔹ما تفاوت بین زن و مرد را در خلقت بشر می‌دانیم. 🔹نمی‌توان تفاوت بین این رو را نفی کرد. 🔹زن است که می‌تواند مادر باشد، لذا نیازهای خود را دارد، متفاوت از مردان. 🔹البته در خیلی چیزها هم شبیه به هم هستند و در برخی چیزها هم متفاوت هستند؛ اما نکته مهم این است که زن و مرد مکمل یک دیگرند. 🔹لذا زنان در ایران اگر بخواهند، می‌توانند نیمه‌وقت کار کنند، اما مردان این حق را ندارند. 🔹برای اینکه زن، فرزند و نیازهای دیگری دارد. 🔹او می‌تواند خودش تصمیم بگیرد که نیمه‌وقت کار کند. 🔹به همین دلیل ما از حقوق برابر صحبت نمی‌کنیم، بلکه از عدالت در حقوق صحبت می‌کنیم و این تفاوت‌ها را لحاظ می‌کنیم. 🔹لحاظ ‌نکردن و نادیده‌گرفتن این تفاوت‌ها و مطلقاً از برابری صحبت‌کردن، یعنی مرد نباید مسئولیت هزینه‌های خانواده را بر عهده داشته باشد، چراکه با برابری مغایرت دارد. ✍️نویسنده:محمدحسن قدیری‌ابیانه 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1410 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ذاتا تبعیض‌آمیز است. 🔸وقتی که اروپایی‌ها برای اولین‌بار به رفتند، تخمین زده می‌شود که در آمریکای‌شمالی و جنوبی و جزایر بین این دو، بین 50 تا 100 میلیون نفر بومی ساکن بوده‌اند. 🔸کریستوفر کلمبوس و افرادی که همراه او بودند در آمریکا قتل‌عام‌های خیلی بدی انجام دادند، دست به برده‌داری و شکنجه آنها زدند و یک‌سری برده را به اروپا بردند. ✍️نویسنده: محمد مرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1419 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net