eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔻از کرونای مضطرب کننده تا بی‌تفاوتی 🔹این وضعیت در ایران نیز بنحو مشابهی رخ داد. دیگر در جامعه اشتهایی برای نوشتن و گفتن درباره کرونا ویروس دیده نمی‌شود. 🔹سمینارها نیز اگر هست، جمع‌بندی مواردی است که از قبل شروع شده‌اند. ادارات باز شده و علیرغم بحث‌ها، بزرگترین اجتماع دانش‌آموزی و دانشجویی نیز در قالب کنکور سراسری با چند میلیون نفر برگزار شده است. 🔹 این پدیده را می‌توان «عادی شدن بحران» نامید. این عادی شدن برای جامعه ایرانی مسبوق به سابقه است. 🔹جامعه ایرانی در دهه اخیر بارها شاهد تکانه‌های بزرگ اجتماعی اعم از اقتصادی و یا سیاسی و اجتماعی بوده و بنابراین در بنیاد، جامعه‌ای مضطرب و در معرض اضطراب مستمر محسوب می‌شود. 🔹بنابراین هرچند شیوع کرونا ویروس در اسفند و فروردین گذشته به‌دلیل ناشناخته بودن و سطح بسیار زیاد اخبار و تبلیغات، به سبک متفاوتی از رفتار منجر شد. 🔹اما در نهایت این رخداد نیز برای جامعه ایرانی عادی شد و اینک، علیرغم تلفاتی به مراتب بیشتر از گذشته، موضوع حادی برای جامعه محسوب نمی‌شود. ✍️نویسنده:دکتر رضا ماحوزی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2019 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻مکتب فرانکفورت؛ در نوسان میان اثرپذیری از هیدگر و دشمنی با او 🔹پوپر فیلسوف صلح و دوستی، زمانی گفته بود که برای صلح باید جنگید. فهم مقصودش، در بادی امر، اندکی دشوار است. 🔹منظورش آن بود که برای صلح و امنیت غرب متمدن (اروپا و آمریکا) باید در خاورمیانه و دیگر مناطق غیرمتمدن جنگ کرد. 🔹مردمان خاورمیانه و دیگر نقاط غیرمتمدن زندگی در صلح و آرامش را چه‌می‌فهمند! انسان یعنی انسان ساکن در غرب . ✍️نویسنده: محمد زارع شیرین‌کندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2029 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻مکتب فرانکفورت؛ در نوسان میان اثرپذیری از هیدگر و دشمنی با او 🔹خسرو ناقد در نقد «دیالکتیک روشنگری» به منفی‌نگری و بدگمانی نویسندگان اشاره می‌کند و می‌گوید این کتاب نقد فراگیر تمدن است. 🔹آن دو نویسنده معتقدند هدف روشنگری رهایی انسان بود، اما آن درحقیقت، به گسترش سلطه منتهی شد؛ سلطه انسان بر طبیعت، سلطه انسان بر طبیعت درون خود (تسلط بر غرایز) و سلطه سیاسی. 🔹روشنگری، درواقع، به‌خدمت نظام سلطه درآمد و به تمامیت‌خواهی منجر شد. 🔹در سرمایه‌داری تمامیت‌خواه، فرهنگ و هنر تجاری شد و در وضعی که «صنعت فرهنگ» نامیده می‌شود، صرفا به تولید انبوه کالا و محصولات فرهنگی و هنری بر اساس اصل سودآوری و با هدف نیل به بیشترین صرفه مالی و بیشترین مصرف‌کننده پرداخته می‌شود. ✍️نویسنده: محمد زارع شیرین‌کندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2029 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سینما و انقلاب کوبا در ۱۰ قاب 🔸پیروزی نیروهای کاسترو، شکست آمریکا در خلیج خوک‌ها و مهم‌تر از همه بحران موشکی کوبا در اوج جنگ سرد، سینما را بر آن داشت تا تصویر دلخواه خود از کوبا را بسازد. 🔸کوبای آمریکایی‌ها در سینما کشوری است خشن و آدمکش که به مردمش رحم نمی‌کند و کوبای کوبایی‌ها اما کشوری است چندوجهی با ترکیب نژادی خاص. 🔸در این کوبا خبری از نژادپرستی نیست و جامعه با نوعی برابری روبه‌رو است؛ برابری که ماحصل دولت چپگرای فیدل کاسترو است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2030 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سینما و انقلاب کوبا در ۱۰ قاب 🔸یکی از دلایل درگیری آمریکا و کوبا از دست رفتن فرصت‌های مالی سرمایه‌داران آمریکایی در کشور سراسر ساحلی کوبا بود. 🔸نمونه بارز بیان این از دست رفتن فرصت در تنها فیلم اندی گارسیا به‌نمایش گذاشته می‌شود. گارسیا که اصالتی کوبایی دارد در «شهر گمشده» داستان زندگی فیکو فیووه و خانواده‌اش را روایت می‌کند که در هاوانای دوران دیکتاتوری باتیستا صاحب کاباره‌اند. 🔸اتفاقاتی که در جریان انقلاب کوبا رخ می‌دهد باعث از هم‌پاشیدگی خانواده و درنهایت مهاجرت فیکو به آمریکا و از دست دادن ثروت‌شان می‌شود. 🔸منتقدان چندان با فیلم گارسیا همراه نشدند و آن را به‌حذف تصویر واقعی کوبا متهم کردند، چراکه در فیلم خبری از فقر ناشی از دیکتاتوری دیده نمی‌شود و قرار است صرفا با بازنمایی از دست رفتن شکوه یک خاندان روبه‌رو باشیم. 🔸فیلم گارسیا به‌هیچ‌وجه قرار نیست بگوید چرا انقلاب کوبا رخ داده است و تصویری خشن از کاسترو و چه‌گوارا ارائه می‌دهد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2030 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 🔻اهمیت فرم در سینما 💠دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 📍نویسنده، محقق و کارشناس رسانه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📣‌ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی با همکاری (علیه‌السلام) برگزار می‌کند: ▪️جلسهٔ بیست ودوم دورهٔ آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️جلسه‌ی بیستم دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی باتدریس حجت‌الاسلام و المسلمین ▪️موضوع: «ترویج و اشاعه مکاتب و فرق انحرافی در رسانه و فضای مجازی» 🔻 (حضوری _ وبیناری) 🗓 جمعه، 24 مرداد ⏰ ساعت 17 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 📖 راهنمای شرکت غیرحضوری در کلاس مذکور: با اسکن QR code درج شده در بنر یا به واسطه لینک ذیل، به عنوان میهمان وارد شوید🔻🔻 👈 درگاه ورود به کلاس مجازی🔻 🌐 https://bit.ly/2YjFIpz 📍کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه @Fotooh @feghherasane 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک ملی‌گرایی و استبداد ، 🔹مصدق وقتی سر کار می‌آید، خدماتی دارد و از حقوق ملت دفاع می‌کند و در مواردی در برابر انگلستان می‌ایستد. 🔹باید اینها ثبت شود چون اینجا مبارزه با استعمار و جریان غرب موردنظر است. 🔹 اما خطا‌‌هایی در دولت او پدید می‌آید که باید آنها را در دو مرحله مطرح کنیم. 🔹 مقطع اول از ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ تا ۲۶ تیر ۱۳۳۱ و مقطع دوم در ۲۵ تیر ۱۳۳۱ که دکتر مصدق با شاه ملاقات کرده و درخواست اختیارات ارتش را مطرح می‌کند. 🎤گفت و گو با: قاسم تبریزی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2036 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک ملی‌گرایی و استبداد 🔹حرف ما سیاسی و جناحی نیست، حرف ما تاریخی است. 🔹مشکل ما این است که مورخ روی سکوی حزب، گروه، جریان می‌ایستد و از آن زاویه نگاه می‌کند. 🔹اگر ما مسلمان و دیندار باشیم دولت مصدق باید نقد شود. اگر مسلمانی را نگیریم و به‌عنوان ملی حرف بزنیم، نه جبهه ملی بلکه به‌عنوان ملی و مدافع اقتدار و آزادی و استقلال و امنیت مملکت حرف بزنیم، باید جبهه ملی و مصدق نقد شوند. 🔹آنها با اتهامات واهی فرار روبه جلو می‌کنند. از نظر حقوقی، سیاسی و فرهنگی قابل نقد هستند. از نظر مذهبی هم قابل نقد هستند. 🔹اگر یک حقوقدان منهای جناحی بررسی کند که یک دولت چه جایگاهی دارد و چگونه باید عمل کند، خطاها کجا بود. 🔹یک سندشناس تاریخی این را بررسی کند، یک تحلیلگر تاریخی بر مبنای اسناد، شواهد و قرائن و حتی صحبت‌های برخی اعضای جبهه ملی و حزب ملت ایران و حزب ایران و حتی نفوذی‌ها بررسی کند. 🔹آقای شاهپور بختیار طبق همین اسناد لانه جاسوسی از آذر ۳۱ با آمریکایی‌ها مرتبط بود. سند آن را داریم. برخی از اینها را بعد از کودتا در کنار آمریکایی‌ها می‌بینیم. 🎤گفت و گو با: قاسم تبریزی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2036 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دو راه عملی در اجتهاد هنر 🔹نخستین الزام؛ «شناخت نسبت هنر و حکومت» است. 🔹 یعنی ما چیستی و چگونگی ارتباطات حکومت و هنر و اضلاع این نسبت را مورد شناسایی قرار دهیم. 🔹 در ضمن یک بحث کاملاً نظری می‌توان در خصوص این «نسبت» تأمّل کرد و این پرسش را پاسخ گفت که حکومت‌ها شأناً به چه میزان وابسته به هنر‌ها هستند؟ ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2048 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دو راه عملی در اجتهاد هنر 🔹یک راه در اجتهاد و تعیین تکلیف هنرها، این است که به نصوص خاصّه پناه ببریم ـ. 🔹 در باب هنر مشخص است که در زمان شارع بوده و در حال حاضر نیز امتداد داشته است ـ. که در این‌صورت هر آنچه مقتضای آن نصّ بوده، تحکیم می‌شود. 🔹اما در خصوص آن دسته از مصادیق هنر که نصّ خاص نداریم در گام نخست باید به «عام فوقانی» پناه ببریم که ضرورت آن را از دل آن دو الزام تبیین شده ـ. 🔹نسبت هنر و حکومت و زیرساخت فلسفی و ارزشی هنرـ، استخراج می‌کنیم. 🔹این اصل «عام فوقانی» که نحوه استفاده و تبیین آن در اصول عملیه آمده است در خصوص هنر‌های مدرن و مصادیق سیّال و متنوع آن می‌تواند کمک شایانی به ما کند. چون هنر مدرن امتداد کمّی و کیفی هنر‌های بحث شده در فقه نیست. 🔹در واقع یک تفاوت ماهوی بین این دو نوع از هنر‌ها وجود دارد؛ لذا نخست باید هنر‌های مدرن به درستی فهم شود و سپس با تکیه بر فهم روشنی که پیدا شده، مجدداً به سراغ نصوص برویم و شاید یک دسته نصوص دیگری را پیدا کنیم که در عقبه فقهی ما به طور کلّی به عنوان «نصوص مبیّن احکام» تلقی نشده‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2048 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تبارشناسی فکری‌ حجت الاسلام سیدعباس موسویان 🔹نسل عاشق امام در اواخر دهه‌۶۰ و با اتمام جنگ،به یکی از رشته‌های علوم انسانی گرایش پیدا کرد. 🔹 این جریان برآمده از مکتب فکری امام خمینی، به‌ دنبال گره عنصر دیانت و فقاهت با زندگی و عرف مردم بود. 🔹یکی از عرفیات زندگی مردم هم مسأله اقتصاد است امری که مردم به صورت روزمره و عینی با آن درگیر هستند و از چنان اهمیتی برخوردار است که گاه کارآمدی و حتی حقانیت مکاتب فکری را با آن مورد سنجش قرار می‌دهند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2044 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net