فکرت
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور
مناسبات حجاب و سیاست در ایران. سوزنچی و نصیری.mp3
20.34M
مناسبات حجاب و سیاست در ایران
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور
🔰امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زوایه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملا عرفی گرایانه حرف میزد و صریحا بر تعطیلی احکام اسلام نظر میداد که این حرف بدعت است. تقریبا از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف میزند و در تندروی تغییر نکرده است.
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر و فلسفه
🔹افلاطون هنرمندان را از جمهور و جمهوریت خارج میکند. در مقابل، سقراط از هنر دفاع میکرد و مراد سقراط از هنر، فضیلت بود.
🔹ما در یونان یک دوره داریم که پیش از سقراط است و دیدگاه رایج در آن زمان این بوده است که هنر با اسطوره نسبت دارد.
🔹بنابراین ما پیش از سقراط هنر اسطورهای داریم، سقراط هنر را به دانایی نسبت میدهد و البته افلاطون از آن عدول میکند.
✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #هنر #فضیلت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2139
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر و فلسفه
🔹تا ابتدای سده نوزدهم، دیدگاهی که در باب هنر حاکم است، نسبت هنر با حقیقت نیست، بلکه نسبت هنر با زیبایی است؛ یعنی از آن حیث که هنر میتواند سبب ذوقی بشود یا سبب التذاذی بشود و احساسات را برانگیزاند.
🔹فارابی در رساله الحروف میگوید ما خطابه خوب داریم، خطابه بد داریم، شعر خوب داریم، شعر بد داریم.
🔹فارابی میگوید اگر سخنوری علاوه بر اقناع، بتواند جمهور را به سوی آگاهی، بینش و به سوی تأدیب و سعادت سوق بدهد، وجه فرزانگی و کارکرد مهم سخنوری تحقق یافته است.
🔹 پس دیدگاهی که فارابی در باب سخنوری اتخاذ میکند، به سقراط نزدیکتر است تا به دیدگاه افلاطون که ایشان هنر و هنرمندان را از جمهوریت خارج میکند.
✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #هنر #فضیلت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2139
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شهید صدر، پایهگذار رویکردهای نوین در جریان علمی
🔸شهید صدر با دقت و ظرافت یک اندیشمند و پژوهشنده اجتماعی به طراحی و تدارک مفاهیم بنیادین در مسائل اجتماعی میپردازد.
🔸آنچه امتیاز و فضل تقدم ایشان نسبت به سایر اندیشمندان مسلمان در حوزه اجتماعی است، عمق معنایی مفاهیم است.
🔸به عبارتی، آنجا که از توازن اجتماعی، تعاون اجتماعی، عدالت اجتماعی، نظام اجتماعی و… سخن میگوید، گویی دست به غنیسازی این مفاهیم میزند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #علم #پژوهش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شهید صدر، پایهگذار رویکردهای نوین در جریان علمی
🔸شهیدصدر به عنوان یک عالم اسلامی ذوالفنون، پیوندی وثیق میان مبانی اصیل و ناب اسلامی با مسائل و موضوعات اجتماعی برقرار میکند.
🔸ایشان هیچ مفهوم و بحث اجتماعی را بدون ارجاع به پشتوانه قرآنی آن صورت نمیدهد و به همین سبب است که گامهای استواری در احصای نظریه اجتماعی قرآن پیموده.
🔸این امر موجبات اعتباربخشی یا اعتباریابی اندیشه اجتماعی ایشان را بهعنوان الگویی تراز برای اندیشه اجتماعی اسلامی فراهم میآورد.
🔸این در حالی است که قاطبه رویکردهای ایشان در موضوعات اجتماعی، ناظر به سطح «امت اسلامی» است؛ به بیانی، شهید صدر مسیری را در تدارک سازه اندیشه اجتماعی بر مبنای معرفتشناسی دینی اسلام بنیان میگذارد که وجه اشتراک مذاهب اسلامی است.
🔸میزان استقبال و ارجاع به اندیشههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایشان در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام، از مصر تا سوریه، پاکستان، ایران، عراق و… دال بر درجه اعتبار دینی اندیشه ایشان در میان جوامع اسلامی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #علم #پژوهش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایدههای علوم انسانی غربی
🔹انقلاب اسلامی نه تنها هرگز بر پایه علوم انسانی غربی شکل نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و علیرغم تحلیلهای آنها مطرح شده است.
🔹امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: «ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم.
🔹ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هر چه میخواهید بگذارید.»
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #غرب #علوم_انسانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2147
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایدههای علوم انسانی غربی
🔹انقلاب اسلامی موجب شد که دین در جایگاهی فرانهادی قرار گیرد.
🔹به تعبیر دیگر، انقلاب اسلامی، از جهت قانونی و مقبولیت مردمی، دین را در جایگاه اصلی خودش قرار داد؛ اقامه فردی و اجتماعی دین، رسالت اصلی پیامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ [تا مردم قیام به عدالت کنند] (حدید، ۲۵)
🔹مأموریت اصلی انقلاب و حکومتی که به نام دین و به نام اسلام برپا شده است، چیزی جز اقامه دین در کلیت آن نیست.
🔹علومی که نه تنها تناسبی با جهانبینی توحیدی و نظام ارزشی اسلام ندارند، که در بسیاری از توصیههای خود در تضاد و تعارض با اسلاماند، چطور میتوان با تکیه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفی زیست اجتماعی بود؟ تکیه زدن بر چنین علومی همچون تکیه زدن بر باد است؛ نتیجهای جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت.
🔹به همین دلیل حاکمان اسلامی، حقیقتا اگر دنبال تحقق دین و عمل به آرمانهای اسلامی و انقلاب اسلامی هستند؛ چارهای جز حمایت از ایده «علوم انسانی اسلامی» ندارند؛ راه دیگری وجود ندارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #غرب #علوم_انسانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2147
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رسانهشناسی و سیر تطور رسانهها
🔸رسانهشناسی بهنوعی انسانشناسی، مردمشناسی و تاریخشناسی است.
🔸 به تعبیر دیگر رسانه چیزی جز برونریزی مافی الضمیر انسان نیست و رسانه کلام اوست.
🔸این همان مفهومی است که گویند: «رسانهها هر کدام امتداد یکی از اعضای انسانی هستند». لذا پیچیدگی رسانهها و ارتباطات امروزی بشر، نشان از تطور و پیچیدگی انسان امروزی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انسان_شناسی #جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رسانهشناسی و سیر تطور رسانهها
🔸دنیای انسانها به اندازهی گستره ارتباطی آنهاست و هر فرد به اندازه دامنه ارتباطات خود، دنیا را به شکلی معنا میکند.
🔸بنابراین انسان موجودی ارتباطی یعنی سراسر ربط است. اما معنا کردن این ربط و ارتباط سخت است؛ چون هیچ مابهازائی ندارد و ربط را نمیتوان در بیرون نشان داد در عین اینکه هر چه هست، مربوط است و این یک زاویه مهم در بررسی ارتباطات و رسانه میباشد که از آن عالَم و علوم را از این زاویه ببینیم.
🔸گر همه چیز ربط است، پس همه چیز رسانه است بنابراین تمام عالم رسانه و به تعبیر دینی، آیه است. در نتیجه گریزی از مطالعه ارتباطات نیست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انسان_شناسی #جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_دوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2143
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96052280733(1).mp3
7.17M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_دوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2143
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net