📋#یادداشت
🔻ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکهای
🔹توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است.
🔹مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکهای(Network Society)، معتقد است اطلاعاتگرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریختشناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده است.
🔹در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است.
✍️نویسنده: رسول لطفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#لیبرالیسم #آمریکا #شبکه_های_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2568
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکهای
🔹این ژورنالیستها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه میسازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل میدهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند.
🔹در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیستهای اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند.
🔹ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه میدهد.
🔹او نه تنها دست به ترویج علم میزند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم میآورد.
🔹از سوی دیگر جهتگیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد.
🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکهای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است.
✍️نویسنده: رسول لطفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#لیبرالیسم #آمریکا #شبکه_های_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2568
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تجلی باطن قُدسی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس
🔸آیتالله قاضی در پیِ این بوده که به امام خمینی بگوید ایشان برای ایفای این نقشِ تاریخیِ عظیم، «انتخاب» شده.
🔸این «انتخاب»، یک «انتخابِ الهی» است، نه حاصلِ «تشخیصِ شخصی» یا «تصادفِ بیحساب» یا «معادلات و محاسباتِ زمینی و بشر ساخته».
🔸اینبار قرار است تاریخ از جایی بیرون از قلمروِ مناسباتِ انسانی رقم بخورد و یک «پیچِ تاریخیِ قُدسی» پدید آید که جهانِ دیگری را پیشِ روی انسانِ معاصر بنشاند.
🔸ازاینرو، باید تحلیل را به سطحی فراتر از «ظواهر» و «مادّیّات» و «کنشگریِ آدمیان» سوق داد و باور کرد که این تاریخ، در جایی بیرون از معادلاتِ «طبیعی» و «اینجهانی» ساخته میشود.
✍️نویسنده: دکترمهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_خمینی(ره) #دفاع_مقدس #انتخاب_الهی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2566
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تجلی باطن قُدسی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس
🔸ازآنجاکه اسرارِ عالَم بر «انسانِ کامل»، مخفی نیست و او به باطنِ عالَم، دسترسی دارد، آنچه را که از دیدۀ ظاهربینِ چشمها و عقلها دور است و دیگران، حتّی از گمانهزنی دربارۀ آن نیز محروم هستند، او «بهعیان» و «بهوضوح»، میبیند و مییابد.
🔸متعلَّقِ شهودِ وی، آنچنان آشکار است که او میتواند دربارۀ آینده، نظرِ «قطعی» و «حتمی» بدهد.
🔸سخنِ او، «تحلیل» نیست؛ چون در تحلیل، آنهم در این گسترۀ بسیار وسیع و سرشار از متغیّرهایِ متعدّد و بازیگرانِ شناور و رویدادهایِ سیّال، هرگز چنین قطعیّتی به چشم نمیخورد و اینچنین قطعیّتی، سخت از وادی از تحلیل، دور است. پس پای «خبر»، در میان است؛ خبری که از چشمۀ عوالمِ باطنی و ملکوتِ الهی، جوشیده و به زبان و بیانِ آیتالله شاهآبادی درآمده است.
🔸دوّم اینکه «مسیر» و «مدارِ» حرکتِ انقلاب، برای امام خمینی روشن شده است و ایشان از سالها پیش از شروعِ جریانِ نهضت و قیام، میدانسته که انقلاب، چه «مراحل» و «منازلی» را خواهد پیمود و با چه «دشواریها» و «ابتلائاتی» مواجه خواهد شد.
🔸پس قافلهسالارِ انقلاب، نهفقط راهبلد بوده، بلکه «مواقفِ و منازلِ انقلاب» و «احوال و اوضاعِ انقلاب در هر مرحله» و «آغاز و فرجامِ امر»، یکبهیک به او گفته شده و او میدانسته که چه رخ خواهد داد.
🔸البتّه این دانستن و آگاهبودن، هر چند بهسببِ لطفِ الهی بوده و بارِ دشوارِ وی را سبکتر کرده، امّا از قدرتِ «رهبری» و «تدبیرِ» وی نکاسته و او را به مجریِ محض و بیاراده تبدیل نکرده است؛ چراکه حتّی با وجودِ چنین علمی نیز، تدبیر و هدایتِ کاروانِ انقلاب در تندبادهای مردافکنِ حوادثِ بزرگ، کارِ سادهای نیست و وقوعِ دهها خطا و لغزش در آن، متحمل است.
✍️نویسنده: دکترمهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_خمینی(ره) #دفاع_مقدس #انتخاب_الهی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2566
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید:
manaatt.ir/elementor-2559/
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
ویژه-نامه-چالش-های-فقهی-کرونا.pdf
16.94M
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید:
manaatt.ir/elementor-2559/
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻حضرت زینب(س)
💠شهید مطهری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #اربعین #حضرت_زینب #شهیدمطهری
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از موسسه عقیله عشق سلام الله علیها
36.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️نماهنگ بسیار زیبای #راهخوشبختی❤️
کاری از گروه فرهنگی تبلیغی #عقیلهعشق
#خوشبختی
#عقیلهعشق
#نژادپرستی
#اسلام
#آمریکا
#ایران
eitaa.com/Aqila69
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
🔹تعطیلی حکم شرع به دو معنا است؛ نخست، تعطیلی تکلیف حکمرانی دینی به الزام است و دوم، تعطیلی حکم واجب شرعی حجاب است.
🔹در اینجا، هر دو معنا منظور است. منتها معنای نخست «بالمطابقه» است، چون مستقیما با تکلیف الزام مخالفت میشود، ولی معنای دوم «بالملازمه» است، زیرا لازمه بیتفاوتی حکومت، ترک واجب شرعی حجاب است.
🔹البته استدلال به اصل اختیار و انتخاب، موجب تعطیلی بالمطابقه حکم شرع میشود.
🔹وقتی امری واجب شده باشد، اختیار ترک آن ممنوع است و معصیت خواهد بود و اگر باور به این اختیار پیدا کند، بهرغم اینکه میداند واجب است، چنین باوری بدعت است.
✍️نویسنده: دکترداود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #حجاب #بی_حجابی #حجاب_اجباری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
🔹یکی از برداشتهای نادرست این است که میان «الزام» و «التزام»، رابطه تقابل و تعارض وجود دارد و این دو قابل جمع نیستند.
🔹آقای نصیری هم متاثر از همین تلقی میگوید التزام به حجاب صحیح است و نه الزام به آن.
🔹اهل حقوق و فلسفه اجتماع بر مغالطهآمیز بودن این سخن واقفند و از طرح آن در مباحث علمی پرهیز میکنند.
🔹یکی از مرزهای «عرفیگرایان پیچیده» یا «علمی» با «عرفیگرایان خام» یا «عامهپسند» در همینجاست.
🔹«التزام»، ضرورت اجتماع است و «الزام» ضرورت حکمرانی است. جامعه با مفهوم التزام، شکل میگیرد ولی هنوز تا تحقق «جامعه سیاسی» فاصله دارد. چون مفهوم التزام برای استقرار و تداوم اجتماع کافی نیست و همچنان شکننده است. برای پایداری و قوام جامعه به مفهوم «الزام» نیاز است. کار فلسفه سیاسی از همینجا آغاز میشود.
🔹بهعبارتی فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام میکند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام میکند. اگر «التزام» سازنده «اجتماع» است؛ «الزام» سازنده «اجتماع سیاسی» است.
🔹درواقع، «الزام» ضامن حفظ «التزام» شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعینحال، از مواهب و منافع اجتماع بهرهبرداری کند؛ اصل «الزام» یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع میکند.
🔹برای مثال فردی از تمام امکانات شهری مثل آب و برق و تلفن و خدمات شهری استفاده میکند ولی حاضر نیست مالیات پرداخت کند و از قواعد زیستشهری تبعیت کند.
🔹 در چنین حالتی، او اصل التزام را از کار انداخته است. کار فیلسوف سیاسی از همینجا آغاز میشود و ایده «حکمرانی» بهمثابه «یگانه راهحل» را مطرح میکند. حکمرانی شهروند خاطی را الزام به التزام میکند.
🔹بنابراین، اصل الزام حمایتگر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بینشان برقرار نیست. البته آنارشیستهای علمی بر این باورند که التزام برای اداره اجتماع کفایت میکند و هیچ نیاز یا ضرورتی برای حکمرانی وجود ندارد. لکن آنان هیچ راهکار تضمینی برای اینکه شهروند خاطی را ملتزم به قواعد اجتماعی کنند، ارائه نمیکنند.
🔹 گفتههای آقای نصیری در این مناظره، آشکارا با همین رویکرد آنارشیستی پیش رفته است. او هیچ تضمینی به جامعه ایرانی نمیدهد که اگر ۱۰درصد عریان فرضی او، ۷۰درصد یا بیشتر شود، چه باید کرد، بلکه میگوید کار حکومت دینی تمام است. حال آنکه در آن صورت کار جامعه ایرانی تمام است.
🔹چون عریانخواهی اساسا در ستیز با انسجام اجتماعی عمل میکند و به همین دلیل است که عریانگرایی در غرب هم بهشدت ضابطهمند است.
✍️نویسنده: دکترداود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #حجاب #بی_حجابی #حجاب_اجباری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایستههای مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع)
🔸در قلمرو تدبیر، امام علی(ع) زمامدار و مدیری خردمند شناخته میشود که اولاً خردمندانه به حوزه مدیریت خود احاطه داشته باشد و ثانیاً نیاز به رأی و مشاوره خبرگان و عالمان را بیشتر احساس کند.
🔸مالک اشتر یک اسلامشناس، فقیه و فرمانده شجاع و استراتژیست است و در تمامی عرصههای زندگیاش هم پیروز بوده، اما امام(ع) مشورت را به عنوان یک مساله بنیادین در مورد فرمانروایی او مطرح میکند.
✍️نویسنده: حشمتالله قنبری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_علی(ع) #مدیریت #حکومت #مالک_اشتر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2580
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایستههای مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع)
🔸مدیریت خردمند در سایه وجود آدمهای باخرد معنا پیدا میکند. این مساله انحصار یک دفتر سازمانی نیست که اتاق مشاورهای باشد که اصلاً هم نمیدانم از این اتاق فکرها چه چیزی درآمده است.
🔸عالیترین نشانه یک مدیر آن است که آدمهای خردمند و مجرب در کنار او حضور داشته باشند و اگر اینطور نباشد باید منتظر یک زلزله بود.
🔸 تأکید میکنم که این باعث تأسف است که در بسیاری از حوزهها مشورت و مشاورت به معنای بیخاصیتی تبدیل شده است.
🔸خودم در همین دوره زندگیام گاهی اوقات در ادارات و سازمانها با آدمهایی به عنوان مشاور برخورد کردم که وقتی با آنها همنشین شدم، خدا رحم کرد که شاخ درنیاوردم.
🔸یک کسی را به عنوان مشاور آوردهاند که عالیترین مشاورهاش این است که میگوید هرچه جنابعالی بفرمایید، درست است. اینکه مشاوره نیست.
اینکه بیاید و هرچه رییس بگوید، تملق کند که مشاوره نیست و دردی را برای کشور درمان نمیکند و سازمانی را آباد نمیکند.
🔸مشاور باید فاخر و ارزنده باشد و بتواند فکر دقیق و عمیق رییس را عمق بدهد یا اینکه اگر فکر و اندیشه خامی هست با اتکا به عقل و دانش عمیق خود از یک انحراف جلوگیری کند؛ لذا امام(ع) فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأیِ ببعضٍ یَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ»
🔸 نمیفرماید تبادل نکنید، میگوید بزنید؛ این یعنی بدون مداهنه، ملاحظه، خوف و هراسی این کار را بکنید. اگر افکار و آرا به ضرب به هم نخورند، از آنها فکر صحیح متولد نمیشود.
✍️نویسنده: حشمتالله قنبری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_علی(ع) #مدیریت #حکومت #مالک_اشتر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2580
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻چالش مصلحت و عدالت
🔹«عدالت»، بزرگترین مصلحت اجتماعی است که باید دنبال شود.
🔹اما اینکه شیوه و راهکار عدالتخواهی و استقرار آن چگونه است، این را در تنوع شیوه ائمه معصومین(ع) میتوانیم بررسی کنیم و ببینیم.
🔹در حقیقت، اگر امام حسن مجتبی (ع) هم بر سر متارکه جنگ با معاویه، به توافق رسیدند؛ مسیر دیگری بود برای اینکه عدالتخواهی در یک زمان مناسبتر با شیوه مؤثرتری تحقق پیدا کند.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #عدالت_خواهی #امام_حسن(ع) #بنی_امیه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2387
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻چالش مصلحت و عدالت
🔹بحث مصلحت و عدالت هیچ وقت مقابل هم قرار نمیگیرند. مگر اینکه مصلحت، مصلحت فردی، حزبی، مادی یا جناحی باشد که اساساً در عدالتخواهی جایگاهی ندارد.
🔹اما اگر بحث، بحث مصالح اجتماعی بر رشته مقدورات، شرایط، ظرفیتها و امکانات باشد، حتماً عدالتخواهی به چنین بررسیهایی نیاز دارد؛ در واقع عدالتخواهی خام، کلیشهای و شعاری در سیره ائمه دیده نمیشود.
🔹در سیره ائمه معصومین(ع) عدالتخواهی توأم با تدبیر، عقلانیت، آینده نگری، امکانسنجی و ظرفیتشناسی بوده است. بنابراین، در آن مقطع، تشخیص امام حسین (ع) کاملاً درست بوده است.
🔹ایشان امام معصوم هستند و فعل امام معصوم برای ما حجیت دارد. لذا در شرایطی که امام حسین (ع) در آن قرار داشتند، عدالتخواهی حتی با شکست ظاهری در میدان جنگ، یا با پیامدهایی که ما در عاشورا، در ظاهر میبینیم، در آن صورت هم باید دنبال شود.
🔹بنابراین، نمیشود مصلحت و عدالت را در مقابل هم قرار دهیم. باید به این توجه کنیم که عدالتخواهی باید باتوجه به شرایط موجود و میزان تأثیرگذاری و نیز با تدبیر و محاسبه انجام شود.
🔹کار امام حسین(ع)، یک کار کاملاً عقلانی و مبتنی بر محاسبات کاملاً درست بود. در تاریخ، بعدها نشان داده شد که محاسبات و تدابیر الهی امام حسین(ع)، درست بود و توانست یک خط روشن عدالتخواهی را در تاریخ حفظ و ترسیم و برای آیندگان سرمشق ایجاد کند.
🔹بنابراین، اینکه آیا امام حسین(ع) نمیتوانستند از طریق دیگری عدالتخواهی را پیگیری کنند؟ قطعاً اگر طریق دیگری بود که آورده بیشتری داشت و میتوانست برای تاریخ و آینده نتایج مثبتی داشته باشد، ایشان همان کار را میکردند.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #عدالت_خواهی #امام_حسن(ع) #بنی_امیه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2387
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻اربعین_وقتی خدا همه دل هارا بیدار میکند
💠حجت الاسلام پناهیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #اربعین #حرکت #امام_خمینی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻اربعین _ به تو از دور سلام
💠رهبرانقلاب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #اربعین #حرکت #رهبری
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻نقش معرفت نفس، جهانشناسی و روششناسی در تولید علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی رایج، پس از دسته بندی مسائل، با استفاده از گزاره روش تابعی از نوع سوال است تلاش برای حل مسأله دارد. برای مثال وقتی با یک سوال حسی / تجربی / عینی سرو کار دارد روش مطالعه، روش تجربی است.
🔹گویی دیدگاههای علم دینی هم، بر همین مدار در حرکتند و به بسط همین مسیر در ابعاد عقلی و قلبی پرداخته اند.
🔹یعنی، زمانی که یک سوال فلسفی مطرح است، روش، روشِ فلسفی و اگر سوال در خصوص مسائل کلامی یا فقهی باشد، آنگاه روش، روشِ فقهی، اصولی یا کلامی خواهد بود.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معرفت_نفس #جهان_شناسی #روششناسی #علوم_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2600
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻نقش معرفت نفس، جهانشناسی و روششناسی در تولید علوم انسانی اسلامی
🔹بررسی همه جانبۀ واقعیات، جامعنگری و کلنگری از لوازم موفقیت در فهم دنیای پیرامون ماست. پس از بروز و ظهور نظریۀ زیستشناختی کلگرایی، مفاهیم «کل» و «کلیت» از انزوا خارج و به تدریج جزو اندیشههای نظری مطرح و در تحقیقات عملی هم حضور یافت.
🔹مبنای نظری این رویکرد بر این اصل استوار است که برای سعادت و سلامت انسان، نمیتوان فرد را جدای از جهان در نظر گرفت، چون عالم هستی یک کلیت است.
🔹به لحاظ پیشینه، در تجربهگرایی فرانسیس بیکن، دیدگاه فلسفی هگل و آرای هانری برگسون، گرایش به تشکیل یک فهم کلی (یعنی انسجام اجزای فکر در چارچوب واحد) قابل مشاهده است.
🔹بنابراین، از یک منظر میتوان دو رویکرد برای ورود به علم را ملاحظه نمود. رویکرد تراکمی / انباشتی و گزارهای هم گفته شده است) و رویکرد کلگرا به علم.
🔹در رویکرد تراکمی، تحلیل و تبیین گزاره مدِّ نظر است در حالی که در رویکردهای کل نگر، شناسایی و ارتباط بین مؤلفههای مؤثر در یک پدیده، برای تبیین آن مهمتر تلقی میشود.
🔹 به نظر میرسد حداقل در قرن اخیر، بیشتر شاهد رشد رویکردهای انباشتی به علم بوده ایم، لیکن اخیراً این رویکردها مورد انتقاد قرار گرفته اند از آن رو که جزئی نگرند و تبیین پدیدهها به شکل تک عاملی و یا حتی چند عاملی مشکلات بسیاری داشته است.
🔹 احتمالاً رفتن به سمت روشهای ترکیبی در روش تحقیق و یا ایجاد رشتههای بین رشتهای برای تخفیف و حلِّ همین ایرادات بوده است.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معرفت_نفس #جهان_شناسی #روششناسی #علوم_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2600
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن
🔸هر انسان و امتی نیازهایی فرهنگی و اقتصادی دارد که باید آن را بشناسد و برای برآوردن آن تلاش کند.
🔸اگر شخص یا امتی، از نظر سطح فرهنگی به سطح رشد نرسیده باشد یا به اندازه کافی مال نداشته باشد که نیازهای دائمیو همیشگی خویش را برطرف کند، آن امت و شخص گرفتار فقر بوده و او را فقیر میگویند.
🔸سوراخ نیازهای طبیعی چنین شخص یا امتی به وسیله رشتههای علمی عقلانی و مال کافی پر نشده است تا به زندگی آن شخص قوام و استحکام لازم را ببخشد.
✍️نویسنده: مهدی درخشنده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #فرهنگ #فقراقتصادی #فقرفرهنگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2598
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن
🔸به طور طبیعی هر انسانی، یک رشته نیازهای فرهنگی و اقتصادی دارد که به وسیله علم و مال بر طرف میشود؛ زیرا فلسفه زندگی را علم تعیین میکند و سبک زندگی در سایه مال میتواند آن علم را به تمدن سعادت آفرین تبدیل کند.
🔸بر این اساس اگر جامعهای گرفتار فقر فکری- فرهنگی باشد نمیتواند با جهالت عقلی و عملی خویش سعادتی را موجب شود؛ چنانکه فقر مالی نیز موجب میشود تا اهداف فکری و فرهنگی قابلیت تحقق خارجی نداشته باشد.
🔸بر اساس آموزههای اسلامی، هرکسی که توانایی علمی و عقلی بهینهسازی شرایط محیطی خود را بر اساس عقل و علم در بعد فردی و اجتماعی نداشته باشد، دچار فقر فرهنگی است؛ چرا که شخص یا اجتماع تا زمانی که قوه عاقله خویش را بر اساس تفکر صحیح و علمی تقویت نکرده و به علم حقیقی و قطعی دست نیافته است، توان تاثیرگذاری بر محیط پیرامونی خود را نخواهد داشت.
🔸پس چنین شخص یا اجتماعی به سبب فقر فرهنگی، در عمل در سبک زندگی خویش به سمت و سویی میرود که تباهی و نیستی برای آن رقم خواهد خورد.
🔸بنابراین مبارزه با جهل و نادانی، در واقع مبارزه با فقر فرهنگی به حساب میآید که آثار آن در همه ابعاد زندگی از جمله اقتصادی نیز نمایان میشود.
🔸جامعه جاهلی پیش از اسلام از چنین ویژگی رنج میبرد و نتوانست تمدنی را ایجاد کند؛ زیرا جامعهای که فاقد فرهنگ متعالی مبتنی بر عقلانیت علمی و حکمت متعالی الهی- انسانی باشد، در حقیقت فاقد ابزارهای تمدنی است.
✍️نویسنده: مهدی درخشنده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #فرهنگ #فقراقتصادی #فقرفرهنگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2598
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم»
🔹«مولانای اوّل»؛ خطیب و دانشمندی معتبر در شهر قونیه قبل از دیدار با حضرت شمس است که تحت تأثیر و تعلیم پدر بزرگوار خویش معروف به بهاءِولد (سلطان العلما) به معارف اسلامی و جنبههای ظاهری و معنوی دین علاقهمند است .
🔹علاوه بر فراگیری علوم مذهبی در مدارس دینی، عرفان را نیز در محضر سیدبرهانالدین محقق ترمذی تلمذ کرده.
🔹اما «مولانای دوم» زاییده ملاقات با حضرت شمسالدین تبریزی، قله بلند عرفان اسلامی است.
✍️نویسنده: سیدسلمان صفوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شمس #مولانا #عرفان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2596
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم»
🔹سالکی که چشم دلش از طریق عشق گشوده شده؛ جهان را سراپا تجلیات جمال بینظیر حضرت محبوب میبیند.
🔹عشق به انسان و خدمت به مردم فارع از دین و ملیت؛ نشانه عشق به خداست، زیرا بر اساس فرموده پیامبر اسلام محمدرسولالله (ص) مردم؛ کسان خداوندند.
🔹«النّاس کلّهم عیال الله فأحبّهم إلیه أنفعهم لعیاله».(نهج الفصاحه، حدیث۳۱۵۰): مردم همگی کسان خدایند و محبوبتر از همه پیش خدا؛ کسی است که برای کسان او سودمندتر باشد.
🔹سالک پس از سیر الیالله؛ هر روز با عروج فیالله، دَم به دَم به فضلالهی، ساحتهای پنهان هستی را کشف کرده، حجابهای نوری را به کناری زده؛ دَم به دَم از شراب عشق حضرت محبوب مینوشد.
🔹این شراب که مستی ابدی میآورد؛ او را شیدا کرده، در معرفت محبوب به حیرت استعلایی دست مییابد که مافوق حیرت دانشمندان است.
🔹آنچه مولانای بزرگ را ناب و خالص نمود؛ اعطای نور ولایت و اتصال به مکتب عشق و شیدایی توسط حضرت شمس بود که با خواندن کتاب و تلمذ نزد اساتید علوم ظاهری حاصل نشد.
🔹 پس از آن جنس معرفت حضرت مولوی، شهودی گشت و مراتب فتوحات ربانی بر قلب او وارد گردید که در مثتوی معنوی و دیوان شمس تبریزی مشهود است.
✍️نویسنده: سیدسلمان صفوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شمس #مولانا #عرفان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2596
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فلسفه و علم حقوق بینالملل در پی قدرت یا پاسدار حق و حقیقت
🔹ظهور پوزیتیویسم حقوقی و رسوخ آن در حقوق بینالملل حتی افراد را از فلسفهسازی و دولتها را از حمایت فلسفهسازها لااقل درجهت اقناع افکار غیر نیز بینیاز کرد، تا این علم بیش از پیش بر وفق مراد دولتها بهخصوص قدرتمندان پیش رود.
🔹برای مثال ممکن است گفته شود وجود شورای امنیت بهعنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد یا حضور اعضایی ثابت در آن با اختیار وتو از عدالت به دور است و به نظم هم منتج نمیشود .
🔹از آنجا که این موضوع توسط دولتها توافق و اراده شده، پس اعتبار دارد و لازمالاتباع است.
✍️نویسنده: صادق بشیره
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #حقوق #پوزیتیویسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2618
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فلسفه و علم حقوق بینالملل در پی قدرت یا پاسدار حق و حقیقت
🔹هوگو گروسیوس که او را پدر علم حقوقبینالملل میدانند، اندیشمندی هلندی است که چند سال پس از تصدی منصب دادستانی کل این کشور یعنی در سال ۱۶۰۸میلادی، با انتشار اثری بهنام «دریای آزاد» نظریه آزادی دریاها را مطرح ساخت و توانست به شهرت بیشتری دست یابد.
🔹گروسیوس قرائتی را از مکتب حقوق طبیعی ارائه میدهد که کانت معتقد است براساس آن، رفتار دولتها هیچ محدودیتی ندارد و هر اشغالگری میتواند برای توجیه اعمالش به این نظریات متوسل شود.
🔹پس او بهزودی نهتنها در هلند بلکه در سایر ممالک اروپایی نیز حلواحلوا میشود. البته که گروسیوس ابنالوقت است و واقعا این موضوع در مورد هر دانشمندی قابلتقدیر است که در دل موضوعات زمان خود حاضر باشد، چارهاندیشی کرده و بالاخره از این علم و فلسفه استفادهای کاربردی کند.
🔹او بهخوبی چالشهای فعلی جامعه خود را درک کرده، از مفاهیم نظری در جهت رفع این چالشها بهره میگیرد و آثاری منسجم ارائه میدهد.
🔹رساله حقوق جنگ و صلح از دیگر آثار او که در سالهای اخیر به فارسی نیز ترجمه شده است دقیقا محصول زمان و مکانی است که گروسیوس در آن حضور دارد.
🔹 انگیزه و نگرانی گروسیوس برای نگارش این رساله که در مقدمه آن بیان شده، بهخوبی موید این ادعاست.
🔹اما همین امتیاز گروسیوس گاه آفت آثار و اندیشههای اوست و موجب میشود او در مواردی بیشتر در مقام یک وکیل ظاهر شود و به دور از حقیقت، تفلسف کند.
🔹هرچند او بعضا در این فلسفهبافیها دغدغههایی مقدس دارد، اما بههرحال بیراهه میرود و بهزودی اسباب اسقاط برخی نظریات خود را از سوی سایر اندیشمندان فراهم میآورد.
✍️نویسنده: صادق بشیره
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #حقوق #پوزیتیویسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2618
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر میبرید
🔸کتاب امپراتوری پنبه؛ یک تاریخ جهانی» نشان میدهد که سرمایهداری از آغاز شکلگیری آن جهان شمول بوده و این پیکربندی سیال و فضایی اقتصاد جهانی یک ویژگی مشترک از سیصد سال اخیر تا امروز بوده است.
🔸این کتاب همچنین استدلال میکند که در اغلب زمان تاریخ سرمایهداری، روند جهانیسازی و نیاز به دولت – ملت، آنطور که اغلب باور میشود، یک مساله متضاد نبوده بلکه این دو متقابلا یکدیگر را تقویت کردهاند…
🔸با تمرکز بر یک کالای خاص (پنبه) و رصد و ردیابی چگونگی کشت، حملونقل، تامین مالی، تولید، فروختن و مصرف آن میتوانیم ارتباط بین مردم و مکانهایی را مشاهده کنیم که بهخاطر سیر مطالعه محدودشده در مرزهای ملی در حاشیه ماندهاند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#استعمار #اقتصاد #سرمایه_داری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2616
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net