eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📋 #یادداشت 🔻جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی کجاست؟ ✍️سیدمحمدرضا تقوی، استاد دانشگاه شیراز 👇اد
📋 🔻جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی کجاست؟ ✍️سیدمحمدرضا تقوی، استاد دانشگاه شیراز 🔸علامه‌طباطبایی درواقع علوم را دو دسته می‌کنند؛ علوم حقیقی و علوم اعتباری. 🔸علوم حقیقی از هست‌ها صحبت می‌کند جایی که مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و غایات و اهداف و… مطرح است. 🔸بین این مبادی و رسیدن به اهداف و غایات، عقل انسان به مفهوم وسیعی که حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی به‌کار می‌برند (عقل تجربی، تجریدی و نیمه‌تجریدی و شهودی) مفاهیمی را اعتبار می‌کند که انسان را به غایتش برساند و وقتی که این مفاهیم را اعتبار می‌کند باید مستند به آن حقایق باشد، یعنی هر امری را نمی‌تواند اعتبار کند و علامه‌طباطبایی تا حدودی نشان داده‌اند که چگونه می‌توانیم از آن حقایق به اعتباریات برسیم. 🔸در مقاله‌ای دیگر، ایشان نشان می‌دهند که چگونه این اعتباریات ما را به حقایق می‌رسانند یعنی هدفی که درواقع بوده و این مسیر اول هست که البته نیازمند تدوین است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3937 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل های صوتی جلسه بیست و یکم درس‌گفتار « علم دینی » 👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موض
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۱ و ۲ و ۳.mp3
23.25M
👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی » 2️⃣ قسمت دوم : گام‌هاي ۱ و ۲و ۳ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیامدهای جدایی دین از جامعه 🎤دکتر قاسم اخوان نبوی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3943 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
✅#اختصاصی 🎙#مصاحبه 🔻پیامدهای جدایی دین از جامعه 🎤دکتر قاسم اخوان نبوی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
🎙 🔻پیامدهای جدایی دین از جامعه 🎤دکتر قاسم اخوان نبوی 🔸مفهوم به روز کردن یه مقدار مبهم است. از این جهت که به روز کردن به چه معناست؟ 🔸یعنی اینکه ما بیاییم یک معنای دیگری غیر از آن چیزی که در الفاظ وجود دارد بگیریم یا نه بیاییم همان معانی را توسعه بدهیم. 🔸 اگر به معنای توسعه پیدا کردن مفاهیم دینی باشد، خوب آن یک وجهی دارد. ما بیاییم بگوییم که در گذشته فرضا مثلاً : (اعدوا لکم مااستطعتم من قوه)این قوه چه بوده است؟ 🔸مثلاً در گذشته این بوده که باید از نظر سلاح‌ها نیزه و تیر و کمان و اینها داشته باشیم. آن موقع قوه بوده، ولی الان باید مثلاً تجهیزات پیشرفته‌ای داشته باشیم. این یک معنا دارد. 🔰بالاخره توسعه پیدا کردن هم معناست، تغییر پیدا نکرد، نحوه‌اش فرق کرد. اگر به معنای نحوه برخورد است، بله لازم است که شما متناسب با روز یکسری مفاهیم دینی را به روز کنید. 🔸با توجه به مصداقش، مصداقش را تغییر دهید ولی یک بار نه می‌گوییم کلا آن مفهوم قبلی را بیاییم کنار بگذاریم، یک مفهوم جدیدی را برایش ایجاد کنیم، این به نظرم وجهی ندارد و درست نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3943 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از نظر قرآن در برابر احتمال خیانت در تعهدات، وظیفه چیست؟ ✍️سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3906 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻از نظر قرآن در برابر احتمال خیانت در تعهدات، وظیفه چیست؟ ✍️سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیات
📋 🔻از نظر قرآن در برابر احتمال خیانت در تعهدات، وظیفه چیست؟ ✍️سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸نقد محمدسروش محلاتی در مورد آیه ۵۸ سوره انفال هم نادرست است، زیرا مقام «دفع توهم حظر» یا «امر عقیب حظر» (یعنی اول نهی‌ای بیاید و بعد امری بیاید و آن نهی را رفع کند، مثل اینکه مولا امروز به عبدش که می‌خواهد میهمانی بگیرد، بگوید: میهمانی نگیر، و فردا به او بگوید: میهمانی بگیر؛ این امر بعد از نهی به معنای جواز است) درمورد کسی است که توانایی و خواهش انجام کاری را دارد و مانعی سر راه او هست، وقتی مانع برداشته می‌شود، به‌معنای جواز انجام فعل برای او و مانند او است. 🔸اما در آیه مورد استدلال قرینه‌ای بر اراده نقض از جانب پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد که رفع مانع به‌معنای جواز انجام فعل باشد. 🔸از این رو قیاس آیه مورد استدلال «فَانْبِذْ إِلَیهمْ عَلى‏ سَواءٍ ان‌اللَّه لایحِبُّ الْخائِنین‏»(انفال، ۵۸) با آیات یادشده در سخن مستشکل مع‌الفارق است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3906 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل های صوتی جلسه بیست و یکم درس‌گفتار « علم دینی » 👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موض
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۴ و ۵ و ۶.mp3
32.56M
👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی » 3️⃣ قسمت سوم : گام‌هاي ۴ و ۵ و ۶ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰 دوره تخصصی فقه الاقتصاد (آشنایی با مباحث فقهی اقتصاد اسلامی) 🎙با حضور اساتید: ➖ غلامرضا مصباحی مقدم ➖ غلامعلی معصومی نیا ➖ احمدعلی یوسفی ➖ صادق الهام ➖ رضا میرزاخانی 🗓 بازه برگزاری: ۱۷ الی ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ در تعداد ۶ جلسه آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۰ فروردین ماه (ظهر) ثبت نام از طریق پیوند: formaloo.com/exh0d ✅ به همراه ارائه گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #یادداشت 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی(بخش اول) ✍️عباسعلی رهبر 👇ادامه مطلب در پست
📋 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم) ✍️عباسعلی رهبر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• _اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3952 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم) ✍️عباسعلی رهبر 👇ادامه مطلب در پس
📋 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم) ✍️عباسعلی رهبر 🔸مردم سالاری دینی نه یک روش موقتی و براساس اصول اومانیسم غربی بلکه اصل اصیلی است که ریشه در حکومت نبوی و علوی دارد و سنگ بنای جمهوری اسلامی ایران نیز بر این پایه نهاده شده است. 🔸اندیشه مردم سالاری دینی بر این اصل استوار است که انسان را موجودی مختار می‌داند که درباره هدایت خویش مسئولیت دارد و با رضایت خویش به پذیرش دین و احکام آن اقدام می کند و براساس این نظریه حکومتی که خود را به رعایت احکام الهی متعهد می‌نماید با اراده مردم تحقق می‌یابد. 🔸اندیشه مردم سالاری دینی بر این اصل استوار است که انسان را موجودی مختار می‌داند که درباره هدایت خویش مسئولیت دارد و با رضایت خویش به پذیرش دین و احکام آن اقدام می کند و براساس این نظریه حکومتی که خود را به رعایت احکام الهی متعهد می‌نماید با اراده مردم تحقق می‌یابد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• _اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3952 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد 🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3949 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
✅#اختصاصی 🎙#مصاحبه 🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد 🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقت
🎙 🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد 🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان 🔸اگر عدالت اقتصادی در میراث ۱۴۰۰ ساله اسلامی وجود نمی‌داشت پس باید نبی مکرم اسلام صلی ا… علیه و آله نعوذ بالله هدف از ارسال رسل در آیه شریفه که لیقوم الناس بالقسط باشد را در مورد خودشان برآورده نکرده باشند! 🔸متأسفانه مشکل اینجاست ما مانند ماهی در آب که آب را نمی‌فهمد، متوجه نشده‌ایم که تمام این ابواب گسترده‌ فقهی که به مباحث مالی و اقتصادی و عقود و … دارد عدالت اقتصادی را ترسیم می‌کند. منتهای مطلب ناقص است و باید تکمیل شود. 🔸فقه الاقتصاد ما تا بازار را بیشتر نرفته است؛ به دولت و بخش غیرانتفاعی نرسیده است. تازه همان بازار هم محدود است و بازار مالی ندارد، بازار سرمایه‌اش باید نسبت به الگوهای جدید بازار سرمایه و شرکت سهامی و … نظر بدهد. 🔸بگذریم که تازه بازار پول هم در اقتصاد مدرن درست شده که اساساً مشکل دارد و هنوز موضع قاطعی در قبال آن اتخاذ نکرده‌ایم. ما هنوز مبنای اقتصادی دولت را در اقتصاد اسلامی تبیین نکرده‌ایم و لذا فتوا دادن در بخش زیادی از مسائل اقتصادی مان معلق و روی هواست؛ از قبیل فقه اقتصاد ورزش، فقه اقتصاد آموزش، فقه اقتصاد رسانه و … . •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3949 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net