eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝|‌ هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفدهم) 💠 فلسفه صدرا و هویت زن 🖋دکتر محمدرضا کدخدایی، پژوهشگر مسائل زنان 🔰چرا برخی فلاسفه یا دانشمندان مسلمان مثل ملاصدرا و ملاهادی سبزواری، زنان را در شمار حیوانات قلمداد می‌کنند؟ 🔸ملاصدرا در کتاب مشهورش «اسفار»، زنان را در زمره حیوانات دانسته و ملاهادی سبزواری از شارحان حکمت متعالیه نیز در حاشیه‌اش بر اسفار از این عقیده ملاصدرا استقبال کرده است. 🔸ملاصدرا در اسفار می‌نویسد: «و از جمله فوائد آفرینش زمین برای انسان این است که خداوند آن را بستری برای زاد و ولد حیوانات گوناگون قرار داده است که بعضی برای خوردن هستند و بعضی برای سواری و زینت و بعضی برای حمل بار خلق شده‌اند و بعضی از این حیوانات (زنان) هم برای ازدواج خلق شده‌اند. همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «والله جعل لکم من انفسکم ازواجا» خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس‌سره) منتشر شد: ⏹یک قرن حافظه تاریخی روحانيت ✳️دیدگاههای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد: 📚 فایل ‌کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» دیدگاههای آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت اول 👇👇👇👇👇👇👇👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فکرت
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت
Part 01 @bedounetavaghof.mp3
15.62M
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت اول •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش اول) 💠واکاوی موعودگرایی فطری و نسبت آن با دین 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸چرا دین اسلام این همه بر عدالت مهدوی تاکید می‌‌نماید و تصویری آرمانی از عدالت به دست می‌‌دهد؟ آن چنان که گفته شد فطرت به اموری گفته می‌‌شود که برخاسته از کمال خواهی مطلق و تنفر از نقص می‌‌باشد و قطعاً انسان از مفهوم عدالت نیز چنین انتظار ویژه‌‌ای دارد. اکنون این پرسش مطرح می‌‌شود آیا عدالت بیرونی پاسخگوی عدالت‌خواهی درونی بشر بوده است؟ قطعاً پاسخ منفی است؛ اما از یک سو کمال‌خواهی عدالت‌طلبانه بشر عبث نیست از سوی دیگر، بشر به عدالت ایده آل خود نرسیده پس چگونه معادله عدالت فطری و درونی و عدالت بی‌رمق بیرونی؛ با مهدویت حل خواهد شد؟ 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰کرسی نقد و نظر 💠 راهبردها و راهکارهای تعمیق باورهای دینی ارائه کننده: دکتر ناصر عزیزی؛ عضو گروه کلام موسسه شناخت ناقد اول: دکترمحمدرضا خاکی قراملکی؛ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ناقد دوم: دکتر مجید احسن؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) دبیر علمی: دکتر حسن رضایی؛ مدیر گروه معارف اسلامی موسسه شناخت زمان: 24 اسفندماه، ساعت 10 الی 12 مکان:قم، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی لینک شرکت در کرسی: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 احیاگر فلسفه در حوزه علمیه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌کند؛ 🔘 دوره آشنایی با فقه اجتماعی اساتید دوره: 🔸حجت الاسلام دکتر مریجی (عضو هیأت مدیره انجمن و رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺اقتراحی در باب فقه اجتماعی 🔺فقه و تکنولوژی 🔸حجت الاسلام دکتر خیری (رئیس هیأت مدیره انجمن و رئیس دانشگاه آزاد قم) 🔺نظام اجتماعی و نظام هنجاری 🔸حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی (عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه و مفاهیم اجتماعی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر غفاری فر (عضو هیأت مدیره انجمن و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه اجتماعی در تراث شیعه 🔸حجت الاسلام دکتر عبدخدایی (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔺مناسبات فقه اجتماعی و فقه سیاسی 🔸جناب آقای دکتر شرف الدین (عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی رحمه‌الله علیه) 🔺فقه فرهنگ 🔸 حجت‌الاسلام دکتر ربانی (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار ع) 🔺چیستی و چرایی فقه اجتماعی 🔺جریان شناسی مکاتب فقهی در تولید فقه اجتماعی 🔸 حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی (عضو هیأت علمی و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔺فقه اجتماعی، الگوی تعامل فقه و علوم اجتماعی مدرن 🕰 زمان: چهارشنبه ها حضوری و مجازی ❇️ هزینه دوره:۸۰ هزار تومان 🗓 مهلت ثبت نام: ۲۵ اسفند 📱ثبت نام: 🔹آیدی @adminssoq 🔹و09376104941 ✅ به شرکت کنندگان از طرف انجمن مطالعات اجتماعی حوزه رسمی اعطا می شود. 🌐 @motaleate_ejtemai
🔰 اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، چنانچه ناظر به موضوعات مذکور، طرح پژوهشی ارائه شود، مشمول حمایت های مادی و معنوی خواهد بود. لطفا طرح های ارسالی را برای آیدی انجمن ارسال کنید. @adminssoq 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
💠 هر ملت آزاده و با شرفی حق طبیعی خود می‌داند که در مقابل زورگویی‌ها ایستادگی کند. هویت داشتن و ارزش قائل شدن برای خود، منطقی است قانع کننده برای ادامه دادن راه مقاومت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌مبنا و منطقِ نگاه به آیندۀ انقلاب: 💠 ساختن «چشم انداز» برای چهل سال دوّم انقلاب 🖋دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰چشم‌اندازپردازی به‌مثابه «تلاش دینی و انقلابی» نگاه به چهل‌سالۀ دوّم باید «علمی»، «مستند به معارف اسلامی»، «دلسوزانه» و «مؤمنانه به هدف انقلاب» باشد. کسانی که از بعضی از منابع نامطمئن و غیر دلسوز الهام می‌گیرند، آینده را جور دیگری تصویر می‌کنند؛ در حالی که اگر یک جمع دانای عاقلِ علاقه‌مندِ مؤمنِ اهل‌فکرِ متّکی به مبانی دینی را بگمارید به اینکه آینده را تصویر کنند، آیندۀ روشن و خوبی را تصویر خواهند کرد ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش دوم) 💠واکنش ادیان و مکاتب به میل فطری موعودگرایی 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸تفاوت شیعه در باور به موعودگرایی فطری علاوه بر وجوب موعود به موعود موجود نیز هست. علاوه بر اینکه وجود فطری موعود را لازم می‌‌داند؛ آن را حاضر نیز می‌‌داند. زیرا شیعه به این اصل مرصوص عمیقاً باورمند است که نمی‌‌توان به اصالت عالم منهای خلیفه‌الله قائل بود. تشیع اعتبار عالم را به قرار گرفتن آن در مدار ربوبیت الهی می‌شناسد که تحقق آن در وجود خلیفه‌الله ظهور کرده است. 🔸تشیع با استناد به گفتار پیامبر گرامی اسلام عدد امامان معصوم و جانشینان خود را دوازده نفر تعیین نموده است که یازده نفر از آنان در مسیر حفظ و بقای ارزش‌های توحیدی به شهادت رسیده‌‌اند و اینک بنا بر ضرورت عقلی و وجوب وجود حجت خدا در زمین به حضرت مهدی(عج) عاقلانه عشق می‌‌ورزد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
•┈••«فقیه آگاه»••┈• 📜 دیده‌بان اندیشه، شماره۳۶، اسفندماه ۱۴۰۰ ✴️ «بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» 🔻لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻نظر آیت‌الله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛ 🔻مخالفت آیت‌الله صافی با فلسفه و عرفان؛ 🔻استقلال حوزه از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻وحدت شیعه و سنی از منظر آیت‌الله صافی 🗞 لینک دانلود نشریه: http://fekrat.net/?p=8200 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0.36_web.pdf
10.86M
•┈••«فقیه آگاه»••┈• 📜 دیده‌بان اندیشه، شماره۳۶، اسفندماه ۱۴۰۰ ✴️ «بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی» 🔻لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻نظر آیت‌الله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛ 🔻مخالفت آیت‌الله صافی با فلسفه و عرفان؛ 🔻استقلال حوزه از منظر آیت‌الله صافی؛ 🔻وحدت شیعه و سنی از منظر آیت‌الله صافی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دار فانی را وداع گفتند. ارتحال این مرجع عالیقدر را به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض می‌كنيم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ⚫️ آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📝 |‌ اثری از حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان، مهدویت‌پژوه و استاد دانشگاه؛ 💠معرفی کتاب «بررسی تحلیلی روایات نشانه‌‌های ظهور» 🖋محمد کرمی‌نیا، دانشجوی دکتری کلام امامیه 🔰بحث «نشانه‌های ظهور و قیام حضرت مهدی علیه‌السلام» و به‌طور ویژه «نشانه‌های حتمی» در میان مباحث گسترده و گوناگون مهدویت از بحث‌هایی است که امروزه در کانون نگاه دوستداران و نیز مخالفان و دشمنان این باور قرار گرفته است. روشن است که سخنان پیشوایان معصوم علیهم‌السلام، در جایگاه استوارترین تکیه‌گاه برای باورهای دینی پس از آیات قرآن در این باره پرده از پدیده‌هایی بر می‌دارد که در آخرالزمان و در پیوند با ظهور و قیام امام مهدی علیه‌السلام، رخ خواهد نمود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌واشکافی علل و گسترۀ آسیب های مهدویت 🎙حجت‌الاسلام دکتر حجت‌الاسلام دکتر خدامراد سلیمیان، مهدویت‌‌پژوه و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸یکی از برجسته‌‌ترین آسیب‌‌هایی که در مقوله مهدویت وارد شده است و ممکن است در آینده نیز وارد شود، بحث جعل و تحریف می‌‌باشد. همواره دشمنان در برابر آموزه‌‌های وحیانی و دینی، کوشیدند تا چهره زیبا و ارزشمند این آموزه‌‌ها را با برساخته‌‌های تراوش شده از ذهن خود، مبتلا و آلوده نمایند و آسیب وارد کنند. 🔸 بنابراین جعل و تحریف یکی از آسیب‌‌های اساسی آموزه‌‌های دینی و از جمله مهدویت است که همواره دشمنان و مخصوصاً زخم‌خوردگان از آموزه‌‌های اسلامی، به چنین کارهایی مبادرت می‌‌ورزند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰 موسسه مطالعاتی شناخت، فعال در زمینه رسانه و مخاطب پژوهی در جهت انجام پروژه های خود، از تعدادی نیروی متعهد و کارآمد با شرایط ذیل دعوت به همکاری می‌نماید. 🔻عنوان شغلی: - پژوهشگر و تحلیلگر داده های کمی و کیفی (تمام وقت) - مصاحبه گر عمیق و پرسشگر میدانی و تلفنی(دورکاری) : ▫️ ساکن شهر تهران - بازه سنی ۲۲ الی ۲۸ سال - ▫️ کارشناسی و مقاطع بالاتر ▫️توانمندی‌ نگارش و آشنایی کامل با روش های تحقیق و ابزارهای کمی و کیفی ▫️ توانمندی انجام مصاحبه های عمیق و نیمه عمیق و انجام پیمایش های خیابانی و تلفنی ▫️دارای حقوق، بیمه و مزایا برای نیروهای تمام وقت و انعقاد قرارداد یکساله با تمام افراد ▫️واجدین شرایط، رزومه خود را به همراه زمینه های مورد علاقه و مدل پیشنهاد همکاری به شماره زیر در شبکه های اجتماعی بله و واتساپ ارسال بفرمایید: 📳 ۰۹۰۳۱۴۱۴۰۳۹ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش سوم) 💠منشور فطری رفتار منتظرانه در تشیع 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸با وجود پیوستگی زمانی و تداوم تاریخی نگاه و رفتار موعودگرایانه از سوی بشر، ثابت می‌‌شود که مطالبه پایدار موعودخواهی، برخاسته از یک جوشش درونی است که خاستگاهی جز فطرت نمی‌توان برای آن تعریف کرد. و از آنجایی که این خواسته مُنبعث از فطرت انسانی است پس دین بهترین منبعی است که می‌‌تواند آن را در دنیای بیرونی انسان محقق سازد. و در میان ادیان تنها مذهب تشیع است که به صورت نظام‌مند پاسخگوی موعودگرایی فطری و موعودخواهی بشر در همه ابعاد آن است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝| بازخوانی مختصری از منجی باوری (بخش اول) 💠 منجی باوری در آیین‌های کنفوسیوس، هندو و بودا 🖋دکتر میثم شادپور؛ استاد دانشگاه و کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔸در چین ادیان مختلفی حضور دارند که از جمله آنها، سه آیین کنفوسیوس، دائو و بودا است که هر یک از آنها به بُعد خاصی نظر دارند و تجمیع و تلفیق آنها به دین واحدی با نام «تسونگ جیائو» انجامیده است: آیین کنفوسیوس بُعد اخلاقی و شعائر گذر، آیین تائو نظام شناخت و برنامه های جشن‌های سالیانه و آیین بودا تقلیل رنج، نجات اخروی و مراسم مردگان را پوشش می‌دهند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 💠 الزامات تحقق جامعه توحیدی مبتنی بر حکمرانی اسلامی 🖋دکتر محمدمهدی جهان پرور؛ نویسنده و پژوهشگر 🔸با مروری بر نهج‌البلاغه متوجه می‌شویم که حکمرانی به شکل یک الگوی آرمانی در بستر جامعه‌ توحیدی توصیف شده و همواره رعایت مبانی اسلامی ناظر بر حکومت، برای استمرار حاکمیت الهی مورد توجه بوده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 💢 fekrat.net/?p=8237 ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔻خصوصیّت‌های دولت انقلابی در پیامِ نوروزیِ رهبر انقلاب: فضیلت‌های دولت انقلابی ✍ مهدی جمشیدی [۱] «دولتِ متفاوت»؛ عبور از گذشتۀ تلخ رهبر انقلاب گفت: «این دولت، ریل جداگانه از دولت قبلی دارد.» آری، «دولت انقلابی» نسبت به «دولت اعتدال‌گرا»، تمایزها و گسست‌های فراوان دارد؛ چنان‌که یک «چرخشِ گفتمانی» رخ داده و سیاست‌های رسمی، در مدار و مجرای دیگری قرار گرفته‌اند. پاره‌ای از دولت‌ها در امتداد یکدیگر هستند و تنها در برخی از شئون، متفاوت هستند، امّا برخی دیگر، آنچنان مستقل و خویش‌بنیاد هستند که باید آنها را یک «نقطۀ عطف» شمرد. به‌این‌ترتیب، سیاست‌های دولتی از قلمرو «اسلام رحمانی» به قلمرو «اسلام انقلابی» تغییر یافته است و به‌جای نظریۀ دوگانۀ ساختگیِ «آشتی با دنیا/ قهر با دنیا»، دوگانۀ «پیشرفت برون‌زا/ پیشرفت ‌درون‌زا» در مباحث رسمی، رونق پیدا کرده است. [۲] «دولتِ مردمی»؛ بازگشت به امر اجتماعی رهبر انقلاب گفت: «این دولت، دولت مردمی و علاقمند به حرکت‌های مردمی است.» گرایش به بازگرداندن قدرت به مردم و به کمک طلبیدن آنها برای اصلاح امور، واقعیّتی است که تاکنون در برنامه‌های این دولت، تجلّی‌ها و نمودهایی داشته است. در دولت قبل، تنها در «حلقه‌های بسته و محدود»، تصمیم‌گیری می‌شد و سیاست‌ها، «جنبۀ محرمانگی» داشت. خصوصیّت تکنوکرات‌ها همین است که از مردم، گریزان هستند و «شرکای سیاسی و اقتصادیِ» خویش را بر «مردم» ترجیح می‌دهند. آری، آنها در خطابه‌های سیاسی، از مردم سخن می‌گویند و مردم‌فریبی می‌کنند، امّا در عمل، از مردم بیگانه‌اند و برای مردم، ارزش و اعتباری قائل نیستند. در نظر اینان، مردم حقیر و رعیّت هستند و باید از جیب خویش، «حقوق‌های نجومی» به مدیران تکنوکرات بپردازند تا این «ذخایر نظام» (!) بر کرسی قدرت تکیه بزنند و مردم را مفتخر به حضور خویش کنند. [۳] «دولت امیدآفرین»؛ در انتظار آیندۀ روشن رهبر انقلاب گفت: «این دولت، امیدهایی را در مردم زنده کردند.» جامعۀ ما هم دچار «بی‌اعتمادی سیاسی» است و هم گرفتار «ناامیدی اجتماعی»، و این هر دو، حاصل «سیاست‌های غلطِ دولت اعتدال‌گرا» در طول هشت‌سال گذشته است. این دولت تنبل و کم‌مایه، ضربۀ سخت و تلخی به «سرمایۀ اجتماعیِ انقلاب» زد و بخش‌های مهمّی از مردم را به چالۀ «سرخوردگی» و «انفعال» و «پریشانی» افکند. مردم به تحوّل رأی داده‌اند و در انتظار تحوّل هستند و می‌خواهند زندگیِ روزمرّه‌اشان، به تجربۀ شیرین و خوشایندی دست یابد. «اقتصاد برجامی»، معیشت مردم را به آتش کشید و هیچ‌یک از وعده‌های انتخاباتیِ خویش را عملی نکرد، بلکه برعکس، تلاطم‌ها و بحران‌های بزرگی پدید آورد. این‌همه، سبب‌سازِ عبور مردم از تکنوکرات‌های مدّعی و تنبل شد و نیروهای انقلابی را به قدرت رسانید. اکنون این دولت با امیدهای شکل‌گرفته و چشم به آینده دوخته روبروست. [۴] «دولت پُرتحرّک»؛ پانهادن به میدانِ کنشگری رهبر انقلاب گفت: «این دولت، تحرّک دارد.» این‌که دولت از نیروهایی تشکیل شده باشد که «میدانی» باشند و «گزارش‌خوان» و «دفترنشین» نباشند، زمینۀ بسیار مناسبی برای اتّفاقات مبارک و شیرین است. ما از تجربۀ دولت «نشسته» و «خسته» و «فرسوده» عبور کرده‌ایم و اینک با نیروهایی مواجه هستیم که «در صحنه» و «عینی» هستند و «از بالا به پایین» نگاه نمی‌کنند. «پویایی» و «جنبش» و «فاعلیّت»، خصوصیّتی است که گره‌ها را خواهد گشود و آیندۀ خوشایندی را رقم خواهد زد، برخلاف دولت قبل که حتّی با وجود اعتراض‌های اجتماعیِ گسترده نیز تکان نمی‌خورند و احساس مسئولیّت نمی‌کردند. از نظر اجتماعی، مردم احساس کرده‌اند که به این دولت، دسترسی دارند و فریاد و انتقاد و اعتراض‌شان در صحنه شنیده می‌شود و «پاسخ‌گوییِ عینی»، یک واقعیّت است. [۵] «دولت عمل‌کننده»؛ تحقّقِ گشایش‌های تدریجی رهبر انقلاب گفت: «این دولت، پیشرفت خواهد کرد؛ هرچند مشکلات به‌تدریج برطرف می‌شوند و امسال بخشی از اینها برطرف شود.» نباید انتظار داشت که دشواری‌های تحمیل‌شدۀ هشت‌ساله، به‌صورت «دفعی» و «ناگهانی» رفع شوند و ناگهان، روزهای خوب از راه برسند، بلکه باید «صبوری» ورزید و «توقع نامعقول» نداشت. «کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های هشت‌سال»، در عرض یک سال برطرف نخواهند شد و خطاهای راهبردیِ گذشته، «شتابان» زائل نخواهند شد. برخی کسانی‌که بدخواه و بددل هستند و می‌خواهند دستاویزی برای فضیلت‌سوزی و خدعه‌گری بیابند، «توقع‌های ناموجّهِ» خویش را مطرح می‌کنند و به این واسطه، مدّعی می‌شوند که دولت انقلابی، «ناکام» و «عاجز» مانده است؛ حال‌آن‌که باید در عین حسّاسیّت نسبت به جهت‌گیری‌ها و انتصاب‌ها، انتظار «معجزه» نداشت و از مدار «انصاف» خارج نشد. پیش‌بینیِ آیت‌الله خامنه‌ای این است که دولت به سبب خصوصیّاتش، قادر خواهد بود که وعده‌ها و شعارها را محقّق کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
حاشیه‌های تبیینی بر بُرش‌هایی از سخنرانی نوروزیِ رهبر انقلاب.pdf
77.1K
🔻حاشیه‌های تبیینی بر بُرش‌هایی از سخنرانی نوروزیِ رهبر انقلاب https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net