eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فلسفه علم، فناوری و جامعه علاقه‌مندان می‌توانند ادامه جلسات این مبحث را در کانال استاد خسروپناه گوش دهند. 💢@khosropanah_ir •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 معنای انقلابی‌گری شهید بهشتی 🖋 دکتر سیدسجاد ایزدهی ▪️ اگر انقلاب اسلامی را براساس مؤلفه‌هایی مانند مردم‌سالاری دینی، ولایت، قیام مستضعفان علیه مستکبران، عدالت‌محوری و مسائلی از این قبیل معنا و خداوند را در معادلات سیاسی و اجتماعی داخل کنیم و از ماده‌گرایی و سکولاریسم بگذریم، با پدیده‌ای مانند شهیدبهشتی مواجه می‌شویم که این خصوصیات را دارد؛ یعنی وقتی وارد بحث اندیشه می‌شود، مباحث ایشان برآمده از ترکیبی از مبانی دینی به‌علاوه تطبیقش بر علوم رایج موجود است؛ یعنی علم اسلامی روزآمد متناسب با اداره جامعه است و این‌طور نیست که صرفا متناسب با تدریس در حوزه یا دانشگاه باشد. اگر ولایت فقیه را نماد عمده انقلاب می‌دانیم، می‌بینیم شهیدبهشتی کاملا پایبند این مسأله است. وقتی در مشکلات و گیرهای اوایل انقلاب به او تهمت‌هایی می‌زدند، طبیعی است که در این مواقع، حق هر انسانی است که از خود باید دفاع و حداقل شفاف‌سازی کند؛ اما شهیدبهشتی در این فضا سکوت می‌کند و می‌گوید امام(ره) گفته به این مسائل پاسخ ندهم و سکوت کنم. یکی از ویژگی‌های عمده انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی دموکراسی به‌معنای خودبنیادبودنِ مبانی انسانی و دین‌محوریِ غیرمبتنیِ بر مردم نداریم. شهیدبهشتی به‌شدت این‌طور بود و در ورطه دموکراسی غرب نیفتاد؛ همچنان‌که در ورطه دین‌محوری فارغ از مردم هم نیفتاد. ▪️انقلاب اسلامی از جانب مستضعفان علیه مستکبران است و نمی‌شود کارگزار ارشد نظام انقلابی باشد؛ اما ساده‌زیست نباشد. البته، این نکته را نیز باید بگویم کارگزاران انقلاب‌ها معمولا فرازوفرود دارند و خوبی انقلاب اسلامی نیز این است که در مقام پالایش است و مردم نیز از مسوولان ساده‌زیستی را توقع دارند و اگر مسوولی بخواهد باقی بماند، باید براساس هنجارهای انقلاب و ارزش‌های مبتنی بر باورهای مردم کار کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔛 |دوگانگی نظام در اندیشه شهید بهشتی 🖋یادداشت عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🖇 نخستین اختلاف از نظر شهید بهشتی این بود که یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهادی است که در عین زنده‌بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به «تعهد در برابر کتاب و سنّت» باشد، بینش دیگر در پی «اندیشه‏ها و برداشت‏های بینابین»، که نه به‌کلّی از وحی بریده و نه آن‏چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‏بند است. ◾️به‌این‌ترتیب، بینش دوّم دچار التقاط و اقتباس از غرب شده و روایتش از اسلام، اعتبار و اصالت ندارد؛ چراکه اسلام را چونان «امر تاریخی» می‌انگارد و می‌کوشد با «عقب‌نشینی از ارزش‌های اسلامی»، صورتی از اسلام بیافریند که با اقتضاهای تحمیلی عالَم تجدّد، سازگار و متناسب افتد. ازاین‌رو، نه کامل به اسلام تعهد دارد و نه کامل در مرداب تجدّد غربی فرورفته است، بلکه در وضع برزخی قرار گرفته و هویّتش سیّال است. 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💯 📚 معرفی کتاب «اندیشه حقوقی شهید بهشتی» ‌✍🏼 اثر 💠 این نوشتار در چهار فصل کلی تنظیم شده‌است. 1️⃣ فصل نخست دیدگاه‌های شهید بهشتی راجع به قانون اساسی و ویژگی‌های آن و نیز نقش او در تنظیم و تصویب قانون اساسی را مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیدگاه‌‌های او راجع به برخی از اصول قانون اساسی ذکر می‌شود. 2️⃣ فصل دوم به دیدگاه ایشان راجع به نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و رابطه آن با نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. 3️⃣ سومین فصل به «ولایت فقیه» اختصاص دارد. 4️⃣ آخرین فصل نیز مربوط به آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تحزب و تشکل و آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها است. ❇️ از آنجا که هر در هر بخش به جز بیان دیدگاه‌‌های دکتر بهشتی توضیح خلاصه‌ای نیز در مورد موضوعات مذکور داده‌‌شده‌است، لذا این مجموعه نه تنها مقدمه‌ای روان و جذاب برای آشنایی با شخصیت و عقاید شهید بهشتی است بلکه شروعی مناسب و ترغیب‌‌کننده جهت مطالعه بیشتر موضوعات هر فصل، از جمله اصول قانون اساسی و ولایت فقیه می‌باشد. 📦 سفارش کتاب با 15 درصد تخفیف: 🌐 poiict.ir/4192 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢مسئله‌‌‌ آگاهی؛ به مثابه چالش نهایی فلسفه ذهن 🎙 دکتر سیامک عبدالهی؛ دانش آموخته دکتری فلسفه دین 🔸 سختی مسئله‌‌ی آگاهی آنجاست که همان‌‌طور که گفتم از یک طرف چیزی وجود ندارد که شناخت ما از آن درونی‌‌تر از آگاهی باشد؛ و از طرفی هم چیزی نیست که تبیین آن دشوارتر از آگاهی باشد. به عقیده چالمرز برای حل مسئله‌‌ی آگاهی در همان ابتدای کار باید دو گونه مسائل را از هم تفکیک کنیم: الف. مسائل آسان آگاهی ب. مسئله‌‌ی سخت آگاهی. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢فلاسفه و اندیشمندانی که آگاهی را یک توهم بزرگ می‌‌دانند، معتقدند ما حقیقتاً نمی‌‌دانیم همواره آگاه هستیم یا خیر. البته که من هرموقع از خودم سؤال می‏کنم: آیا من الان آگاه هستم؟، پاسخ می‌‌دهم بله. اما نکته در اینجاست که در بقیه مواقع چه؟ هرموقع که سؤال اول را بپرسیم، جواب می‏گیریم بله، اما نمی‏توانیم درباره‌‌ی آن مواقعی که این سؤال را نمی‌‌پرسیم، چیزی بدانیم! مانند دیدن جهان است؛ هرموقع که ما جهان را نگاه می‌‌کنیم، جهان همیشه همان جاست. پس فرض می‌‌کنیم که این جهان همیشه همان جاست. هیچ وقت نمی‏توانیم ببینیم که وقتی نگاهش نمی‌‌کنیم، چه‌‌جوری است. مثل این است که بخواهیم درِ یخچال را خیلی سریع باز کنیم تا ببینیم که چراغش همیشه روشن است یا نه؛ هیچ وقت نمی‌‌توان به چراغِ خاموش نگاه کرد. توهم بزرگ آگاهی نیز این‌‌چنین است. همه آنچه تجربه می‌‌کنیم، این احساس مبهم و تاریک است که همان بدن پیشین همواره وجود دارد. بنابراین نوروفیلسوف آگاهی را نه مسئله‌‌ی سخت که مسئله‌‌ی دغل و تلقیات غیرفیزیکالیستی از آن‌‌را همچون یک توهم بزرگ می‌‌خواند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فلسفه ورزی؛ راه رشد و آزادی بشر 🎙 گفتگو با دکتر ابراهیم آزادگان،‌ مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه شریف 🔸شروع تفکر از احساس است، نه از جهل و عدم معرفت. 🔸نگرانی‌های سیاسی و اجتماعی باعث شد که فیلسوفان هر عصر ظهور پیدا کنند. برخلاف تصور موجود، فیلسوفان بزرگ تمام دردها و رنج‌‌ها را درک کرده‌اند و همین امر، آنها را به حرکت واداشته است. 🔸تفکر فیلسوف برای حل مشکلات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی جامعه باید معطوف به رشد تک تک انسان‌ها باشد. باید به‌گونه‌ای فکر کند که آزادی و حقوق انسانی مهیا شود. 📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 فلسفه‌ورزی؛‌ راه رشد و آزادی بشر 🎙 دکتر ابراهیم آزادگان، مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف 🔸 نگرانی من این است که هدف از فلسفه‌ورزی که همان کمک به رشد و آزادی انسان‌ها است را فراموش کنیم؛ یعنی حقوق بشر را فراموش کنیم؛ یعنی اگر ما با فلسفه‌ورزی خود نتوانیم آزادی انسان‌ها را تأمین کنیم، آن‌وقت دچار بحران شدیدتری می‌شویم. در شوروی سابق بحران‌های اجتماعی وجود داشت مثل حاکمیت استبداد و عدم آزادی انسان‌ها. فلسفه اعلام کرد که می‌خواهم مشکل را حل کنم؛ فلسفه ابتدا ایده‌آل سازی کرد و قائل به این شد که همه در یک قالب ایده‌آل حرکت کنند و همین باعث شد که میلیون‌ها انسان نابود شوند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 ما باید در فلسفه‌ورزی دچار این ایده‌آل‌سازی نشویم و یادمان نرود که برای تک‌تک انسان‌ها ارزش قائلیم، یادمان باشد که هر شخص انسانی بی‌نهایت مهم است. اگر هر انسانی بی‌نهایت مهم باشد، تمایلات او هم بی‌نهایت مهم می‌شود و این‌که او بتواند رشد کند و این‌که آزادی داشته باشد هم بی‌نهایت مهم می‌شود و اگر این‌گونه شد امکانات هم می‌شود؛ زیرا برای پرورش استعدادهای او امکانات لازم است. پس جامعه باید برای رشد انسان‌ها کمک‌کننده باشد. قوه‌ی قضائیه و آموزش و پرورش باید بر این اساس پیش برود. بحرانی که ما در حال حاضر در سیستم قوه‌ی قضائیه داریم این است که به فرد به عنوان یک فرد خاص توجه نمی‌شود؛ یعنی قانون یک قالب کلی و ثابتی است که فرد با آن سنجیده می‌شود و هرگز به این توجه نمی‌شود که این فرد در چه شرایط و با چه خصوصیاتی دست به جرم زده است. نگاه باید برگرداندن مجرم به جامعه باشد و این‌که نگاه ما کمک‌کننده باشد و باید ببینیم فرد چرا مرتکب جرم شده. همه‌ی این‌ها مهم است؛ زیرا یک فرد بی‌نهایت مهم است. قانون‌گذاری، حکومت و ایجاد جامعه‌ی مدنی همه باید براساس ارزش‌گذاری بی‌نهایت تک تک انسان‌ها، شکل بگیرد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 در اینستاگرام فکرت عضو شوید 📌 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جریان شناسی تاریخ و اندیشه معاصر 🔸صوت جلسه اول 🔹استاد منوچهر محمدی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 بررسی فعل الهی: معجزه و قوانین طبیعت 🔸معجزه، نفى علل نیست، زیرا زمام علل به دست خدا است، اسباب طبیعی نیز مستقل در تأثیر نیستند و منوط به اراده‏ خداوند متعال است. از جمله اسبابى که در خلق معجزات مؤثر است،. قوتی است که در نفوس انبیاء و اولیاء و مؤمنان می‌‌باشد و مافوق تمام اسباب ظاهرى، و غالب بر آنها است. معجزات به اسبابى که براى عموم مردم شناخته شده نیست، تکیه دارند. معجزه، نادر و محدود به شرایط خاصی مى‏باشد. پس سبب به هم ریختن نظم حاکم بر هستی نمی‌‌شوند. ✍️ آفرین قائمی، نویسنده و استاد حوزه علمیه خواهران ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عدالت حق‌مدار 🎙دکتر علی اصغر پورعزت؛ استاد دانشگاه تهران 🔰عدالت حق‌مدار، دال بر شرایطی است که همه آحاد جامعه بتوانند در امنیت کامل و برخوردار از رفاه نسبی به مشارکت آگاهانه در امور جامعه بپردازند. که هر متغیری که بتواند بر جامعه و سیستم اجتماعی اثر بگذارد، در عدالت هم اثرگذار خواهد بود و در بین این متغیرها، متغیر سیستم حکمرانی و دولت و حکومت جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔰، یک دانش‌واژه برای سیستم حکمرانی است. 📍تماشای فایل باکیفیت از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 اخلاق زیستی است یا فطری؟ 🔸برخی از متفکران انسان را از جهتی دارای فطرت و از سوی دیگر دارای طبیعت می‌دانند. فطرت انسان وابسته به روح الهی است و طبیعت او ریشه در جهان ماده دارد. در این نظریه، رذایل به طبیعت انسان و فضایل به فطرت او باز می‌گردند، چنان‌چه انسان از طبیعت خود تبعیت کند از روح خود غافل می‌شود و دچار انحطاط اخلاقی و انسانی می‌گردد و در این حال است که مصداق صفات رذیله‌ای می‌شود که قران به آنها اشاره کرده است. اما اگر انسان بعد فطری خود را پرورش دهد، به مقامی بسیار والا دست می‌یابد. ✍️ هاله عبدالهی راد، دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢با توجه به تبیین زیستی ماهیت انسان از یک‌سو و نظریۀ فطرت از سوی دیگر و با تأکید بر مؤلفۀ عقلانیت (rationality) و هوشمندی(intellectuality) به‌عنوان محورهای بنیادین چنان‌چه در تعریف مفهوم فطرت، معنای موسعی لحاظ شود، می‌توان هم موجودیت و سرشت خاص انسانی را در تمایز با سایر موجودات تبیین کرد و هم به نکات مشترک با نظریۀ زیستی دست یافت. بدین نحو که فطرت را همان طبیعت و ماهیت انسانی در مفهوم زیستی در نظر بگیریم که با رشد عقلانیت در گونۀ انسان به مرور شکوفا می‌شود و عامل برتری گونه انسان نسبت به سایر گونه‌هاست. چنین ماهیتی در تقریر تکاملی در طول فرایند تکامل از سوی طبیعت به انسان داده شده و در تلقی دینی ریشه در ارادۀ الهی دارد. 💢در این صورت فطرت همان عقلانیت انسان است که به مرور زمان رشد می‌کند و بالنده می‌شود و اصلی‌ترین مؤلفۀ تمایز گونۀ انسان با سایر گونه‌های زیستی است. یعنی حتی اگر مطابق سنت دینی بپذیریم که انسان قبل از تولد واجد استعدادهای خاصی است که از سوی خداوند به او داده شده است، برای به فعلیت رساندن این استعدادها، انسان به لحاظ تکاملی باید به مرحله ای از خردمندی برسد تا قادر باشد قابلیتهای بالقوه عقلانی خود را شکوفا کند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
در راستای ترویج گفتمان زیست‌بوم ملی اشتغال کشور؛ 🔰اولین رویداد ملی هجرت اشتغال آفرینی (ویژه آقایان) 🔸ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و طلاب مستعد در تولید فناوری اجتماعی حوزه اشتغال 🕰 زمان: ۲۸ تیر لغایت ۳مرداد 🏢 مکان: دانشگاه قم 🔸 جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر: 09053403852 🌐Muhajer.biz •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🖇 به مناسبت فرا رسیدن سالروز درگذشت استاد فرج‌نژاد و خانواده‌ محترمشان، پویش جمع‌آوری صوت‌ها، متون، خاطرات، عکس‌ها و فیلم‌های تولید شده از استاد فرج نژاد ◾️هر عزیزی از دوستان که مایل به یادداشت نویسی، خاطره‌ نویسی، تولید کلیپ، پادکست و عکس نوشته و... در خصوص استاد فرج نژاد را دارد، فایل تولید شده را تا قبل از سالگرد استاد فرج‌نژاد برای ما ارسال کند. ◾️این محتواها در کانال ایتا، صفحه اینستاگرام و صفحه آپارات به نمایش خواهش درآمد و جهت استفاده مردم در دسترس عموم قرار گرفته می‌شود. 👤ستاد بزرگداشت استاد فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره جریان شناسی ایران معاصر 🔸صوت جلسه دوم 🔹استاد ابوالحسنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 نقش نظام آموزشی و تربیتی در ساختار نظام اسلامی 🔸متخصصان نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی باید برنامه‌‌ای منسجم و واقعی از تمامیت زندگی اجتماعی و فرهنگی در سطوح جهانی و ملی و محلی، و به روز داشته باشند تا بتوانند از محدودۀ نظری مألوف و روند جاری فعلی به در آیند. محتوا و فحوای نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی هم در بنیادهای نظری و هم در واقعیت‌‌های زندگی اجتماعی و فرهنگی باید ریشه‌‌دار باشد تا ارزشمند گردد. علاوه بر توانایی همه جانبۀ تحلیل نظری، باید در روند عملیاتی مبتنی بر پژوهش و عرصۀ عمل نیز توانایی‌‌های خود را نشان بدهد. ✍️ آفرین قائمی،‌ استاد حوزه علمیه خواهران ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره جریان شناسی ایران معاصر 🔸صوت جلسه سوم 🔹استاد حسنی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «الهیات سایبر» 📺 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔰 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔰این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» در هفته‌ای که گذشت: 💢 🎞 گفت‌وگو| «الهیات سایبر» 👤 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا تماشای کامل گفت‌وگو 📍یادداشت| بررسی فعل الهی: معجزه و قوانین طبیعت مطالعه یادداشت 🎙 گفت‌وگو| فلسفه‌ورزی؛‌ راه رشد و آزادی بشر 👤 دکتر ابراهیم ازادگان، مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه شریف مطالعه در سایت | تماشا در آپارات 💠💠💠 📍یادداشت| اخلاق زیستی است یا فطری؟ مطالعه یادداشت 📻 پادکست | عدالت حق‌مدار دکتر علی‌اصغر پورعزت، استاد تمام دانشگاه تهران شنیدن پادکست 📍یادداشت| نقش نظام آموزشی و تربیتی در ساختار نظام اسلامی مطالعه یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 الهیات سایبر 🎙 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیات هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸 برخی از فلاسفه سایبر مباحث معرفت‌شناختی گسترده‌‌ای را در مورد این فضا مطرح کرده‌‌‌‌اند که مهم‌ترین نکته‌ای که با آن مواجه می‌‌شویم تبدیل معرفت به اطلاعات هست؛ یعنی اطلاعات جایگزین معرفت می‌‌شوند. کاربر در فضای سایبر با اطلاعات بی‌شماری مواجه می‌‌شود و این اطلاعات به شکل‌‌های گوناگونی رد و بدل می‌‌شوند که باعث می‌‌شود که مسئله توجیه و صدق اهمیت خودش را در این فضا از دست دهد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢فضای سایبری حال حاضر کشور چگونه است؟ فضای مجازی کنونی کشور ما بسیار آشفته است که باعث به وجود آمدن تنش‌‌های فکری، اجتماعی، سیاسی و… شده است، فضای سایبری در کشور ما هیچ قانون و ضابطه ای ندارد و از مشکلاتی که فضای سایبر در کشور ما به وجود آورده این است که آبروی انسان‌‌ها به راحتی ریخته می‌‌شود. 💢نقد در فضای سایبری خوب است. چون هر مسئولی را که بخواهید می‌‌توانید در این فضا نقد کنید اما چون ضابطه و قانونی ندارد در جامعه کنونی باعث تنش و هتک حرمت به دیگران می‌‌شود که این خود خطر است و همچنین باعث خطرات اخلاقی می‌‌شود، متأسفانه جامعه و مسئولین کشور هنوز نتوانستند راه‌حل فرهنگی برای این پدیده پیدا کنند که این خود خطر است. در مجموعه باید برای استفاده از فضای سایبر در کشور ما بیشتر تأمل شود. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 صهیونیسم بین‌الملل مسئله فرج‌نژاد بود! 🎙 دکتر سیدحسین شرف الدین 🔸 مرحوم فرج‌نژاد مولفه‌های الهیاتی و درون‌متنی ادیان و همچنین ابعاد تاریخی و فراز و فرودهای آنها و مکاتب و انشعابات درونی ادیان را مورد توجه قرار می‌داد. قدم بعدی توجه به بازنمایی این مولفه‌های درون‌متنی در آثار سینمایی بود که ایشان را به خود درگیر می‌ساخت. 🔹 مرحوم فرج نژاد با تحلیل محتوا و روایت برجسته‌ترین فیلم‌های سینمایی، سعی می‌کردند تا نحوه انعکاس و بازنمایی آموزه‌ها و اسطوره‌های دینی یعنی پیامبران و اولیای الهی را کشف کنند. در این مسیر به نحوه شخصیت‌‌پردازی، نشانه‌شناسی، نماد‌شناسی و استخراج پیام‌های آشکار و پنهان فیلم‌ها توجه داشته و سوگیری‌ها و شیطنت مولدان این آثار و همچنین القائات تلویحی فیلم‌ها به ویژه اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را برجسته می‌ساختند. 🔸 ایشان در کل به دنبال کشف اهداف و اغراض صهیونیسم بین الملل از تولید و عرضه آثار رسانه‌ای به جهان بودند. مرحوم به ابعاد هنری و زیباشناختی محصولات سینما توجه داشته و ابعاد و عناصر پیرامتنی و فرامتنی یعنی جریانات و اغراض سیاسی و ایدئولوژیک هدایت‌گر آثار رسانه‌ای را برملا می‌ساخت. 🆔 @didebane_andisheh