eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ضرورت تعاون و تکافل و مواسات 🔷 حيات انسانى به همبستگى و تعاون و تكافل آن است. 🔸️«تعاون» به معنى يارى و پشتيبانى يكديگر و همراهى، مشاركت و همكارى در هر كارى است،«تكافل» به معنى برعهده داشتن امور يكديگر و مسئوليت مشترك در اداره امور و تضامن است، اينكه هر عضو جامعه خود را كفيل ساير اعضا بداند و هركس در جهت تأمين و برطرف كردن نيازهاى ديگران و حفظ سلامت و مصالح جامعه تلاش كند. 🔸️نشانه جامعه اخلاقی و ايمانى تكافل اجتماعى و مواسات انسان ها با يكديگر است. «مواسات» در لغت به معنى مساعدت، دستگيرى، هميارى، تعاون، برابر داشتن، غمخوارى، ياريگرى و مددكارى به مال است. و نيز معاونت ياران و دوستان و مستحقان در معيشت و تشريك ايشان در قوت و مال است.همچنين كسى را به مال خود برابر گردانيدن است. 🔸️مواسات كردن يعنى ديگرى را در تن و مال چون خود شمردن،يارى و غمخوارى كردن با كسى در مال و جان و كسى را در چيزى همچون خويشتن داشتن. 🔸️انسان اجتماعى است و جامعه انسانى بدون همراهى و مشاركت و همكارى (تعاون) و بدون مسئوليت مشترك و تأمين و تضامن (تكافل) و بدون يارى همه جانبه و برابر داشتن (مواسات) خالى از انسانيت است. 🔸️ارزش و اعتبار جامعه انسانى به ميزان تعاون و تكافل و مواسات آن است. ميزان مسئوليت همگانى و هميارى جمعى و فداكارى عمومى و همكارى در تحقق نيكى ها و جلوگيرى از بدى ها بيانگر ميزان زنده بودن جامعه است. 🔸️جامعه ايمانى چون پيكرى است كه با آسيب ديدن يك عضو ديگر اعضا متأثر و متألم مى شوند و همه در دفع آن آسيب برمى آيند. 🔸️رسول خدا (ص) فرمود : «مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَ تَعَاطُفِهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ شَيءٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّى.» المسند ، احمد بن حنبل ، ج ۴ ، ص ۲۷۴ 🔸️مثل مؤمنان در پيوند و دوستى و محبت و رحمت به هم [ و اهميت دادن به سرنوشت يكديگر ] مثل يك پيكر زنده است كه اگر چيزى از آن به درد آيد، ساير اجزاى پيكر با آن همدردى مى كنند. ✍🏻نویسنده؛دکتر مصطفی دلشاد تهرانی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️افزایش ؛ برای فرصت ماندن در خانه 🔰حضور هدفمند در با افزایش سواد مالی 🔹️کانال منور نوشت: درتمدن پیچیده‌ امروز، «سواد مالی» یکی از پیش‌نیازهای است، به دلیل اینکه با معیشت مردم سروکار دارد. 🔹️بحران اقتصادی امروز جهان را می‌توان با ضعف سواد مالی و آگاهی از تاریخ مالی مرتبط دانست؛به اعتقاد بسیاری از فلاسفه تاریخ، اتفاقات در طول اعصار مدام تکرار می‌شوند و ملتی که از تاریخ خبر نداشته باشد محکوم ‌به تکرار آن است. اگر بتوانیم سواد مالی خود را بالا ببریم، هرگز دچار بحران‌هایی نظیر تورم و بیکاریِ ناشی از جنگ ارزی سال۹۷ نخواهیم شد. 🔹️حال با توجه به شرایط فعلی کشور و اهمیت این موضوع در این پست مروری خواهیم داشت بر کلیت آثاری که می‌توانند ماهیت اجوتیمنت (سرگرمی سازی سینمایی) ایفا کنند؛ در این ایام که بسیاری از مردم در خانه به سر می‌برند، و دولت نیز اینترنت رایگان اختصاص داده است،‌ چه بهتر که این حضور در فضای سایبر را بطور هدفمند و عالمانه مدیریت و مصرف نماییم. 🔹️لذا در راستای افزایش سواد مالی و سواد اقتصادی، آثار هنری استراتژیک که هرکدام بیانگر وقایع استراتژیک تاریخ مالی جهان است را به مخاطبین محترم پیشنهاد می‌کنیم. 🔹️این آثار باعث افزایش قدرت تحلیل اقتصادی خواهند شد؛ [با صرف‌نظر از ترویج گاه و بیگاه سبک زندگی غربی و برخی مضامین قابل تأمل و توجه به جریان‌شناسی‌های مکاتب اقتصادی و مکاتب سینمایی مطرح در این قبیل آثار و تأمل در میزان انطباق یا مخالفت مضامین این آثار با اندیشه اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مارکسیستی واقتصاد سرمایه‌داری و جریانات منتقد کاپیتالیسم در غرب/ فتأمل جیداً]. 🎬 فیلم‌ها: Jack Ryan: Shadow Recruit (2014) Wall Street (1987) Wall Street: Money Never Sleeps (2010) Assault on Wall Street (2013) Margincall (2011) The Rainmaker (1997) The Big Short (2015) In Time (2011) RoboCop (1987,1990, 1993) The Resistance Banker (2018) 🔸️مستندها: The Shock Doctrine (2009) Hidden Secrets of Money (2013) Four Horsemen (2012) The American Dream (2010) The Ascent of Money (2008) The Century of the Self (2002) Scam of the Century: Bernie Madoff's Crime & Punishment (2008) Zeitgeist: Moving Forward (2011) Money For Nothing: Inside the Federal Reserve (2013) Real Estate 4 Ransom (2012) Earth 2100 (2009) 🔸️سریال‌ها: Midas (Series 2011) War of Money (2007) Medici: Masters of Florence Series 2016 –Season 1 🔹️قابل توجه است که آثار هنری فوق در جلسات «کلبه کرامت» با حضور استادحسن عباسی، سرفصل » همراه با ترجمه و نکات تکمیلی به طور مبسوط تدریس شده‌اند که جلساتِ تدوین‌شده آن‌ها بر روی سایت کلبه کرامت طی سه فصل «جنگ ارزی»، «انقلاب‌های اکونومی» و «انقلاب‌های بیع» در دسترس عزیزان می‌باشد: 1⃣ انقلاب‌های اکونومی: 💠 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/47 2⃣ جنگ ارزی: 💠 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/48 3⃣ انقلاب‌های بیع: 💠 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/49 🔹️پ.ن از مدرسه اقتصاد: 🔸️البته دیدن سریال ابوالقاسم طالبی (به کجا چنین شتابان) و فیلم مستند کمپانی در نقد حلقه نیویورکی‌ها و و مستند اختاپوس در نقد در ایران نیز، به جد توصیه می‌گردد. 🔸️ضمناً ذکر این نکته در اینجا مناسب است که استاد عزیزم شیخ هنرمند، حاج علیرضا پناهیان نیز سال‌ها قبل که برخی طلاب هنرمند حزب‌اللهی را به کار جدی و فکری روی سینما سفارش می‌کرد، شبی پس از جلسه هیئت محبین اهل بیت (علیهم‌السلام) قم که از او پرسیدم، برای تداوم کار جدی بر روی سینما چقدر فیلم ببینیم، سه بار گفت: برای فهم فیلم، مطالعه کنید.مطالع کنید. مطالعه کنید... باز پرسیدم: چه فیلم‌هایی ببینیم؛ گفت روی فیلم‌های خوب، حسابی مطالعه کنید. 🔸️منتقدان و محققانی چون سیدمرتضی آوینی، سعید مستغاثی، مجید شاه‌حسینی، سیدحسین شرف‌الدین، محمدتقی فهیم، نادر طالب‌زاده، حسن عباسی،سعید ارجمندفر، آرش فهیم، سیدمحمد حسینی، پیام فضلی‌نژاد، علی قهرمانی، علی اصغر سیاحت، حفیظه مهدیان، الهام عباسی، راضیه سادات تنکابنی، حکیمه مهدیان، فائزه حسین‌خانی، فاطمه سجادی، مهدی حق‌وردی طاقانکی، رفیع‌الدین اسماعیلی، حسام‌الدین حائری‌زاده، محمد جواد عرب‌سالاری، سعید قشقایی، سیدحمید میرخندان، محمدحسین فرج‌نژاد، سلمان رضوانی، وحید حیاتی، جوادامین‌خندقی و... نوشته‌های خوبی در این باب دارند. 🔸️و این ایام فرصتی است برای مطالعه و یادداشت‌برداری ومباحثه و مطالعه روی و دینی و استراتژیک ایران و جهان. یاعلی(علیه‌السلام) 💠 https://eitaa.com/SchoolofEconomics 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سلطه مقدس، راهبرد معنوی جهت غارت ملتها 🎤مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجه الاسلام و المسلمین حسین عرب (مدیر موسسه بهداشت معنوی) 🔸️سنتنه درمه در میان هندوها یعنی سنت‌های باستانی هند. هندوهای امروز خدایانشان متعدد است، آیین‌هایشان متععد است همین الان یک گسیختگی آیینی اینها دارند که می‌گویند آیا می‌شود یک نفر هندو را بگوییم کسی که به تناسخ پایبند است؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سلطه مقدس، راهبرد معنوی جهت غارت ملتها 🎤مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجه الاسلام و المسلمین حسین عرب (مدیر موسسه بهداشت معنوی) 🔸️فرهنگ پویا: به عنوان اولین سوال، حضور تاریخی انگلیستان را در هند و راهبردهای اصلی آنان جهت استعمار هند و مناطق اطراف آن را بیان فرمایید. 🔸️حسین عرب: من یک شمایی از این پروژه‌ای که دارم پیگیری می‌کنم را برای شما بیان می‌کنم. اسم این پروژه را برای خودم گذاشته‌ام «سلطه مقدس» یعنی سرمایه‌داری، دنبال این است که یک چارچوب معنوی برای خودش درست کند. حالا این جریان از آنجایی شروع می‌شود که در واقع استعمارگران پرتقالی به هند می‌آیند، با انگیزه جنگ‌های صلیبی هم می‌آیند یعنی اینگونه نبوده که بگوییم فقط برای تجارت آمدند. بلکه با یک هدف مقدس از منظر خودشان می‌آیند. 🔸️همه می‌آیند هند، چرا؟ چون هند قلب اقتصادی اسلام بوده، یعنی آن دو سه کالای استراتژیک ادویه و پارچه و… در هند بوده. راه زمینی هم مسدود و دشوار بوده لذا از راه آبی می‌آیند. اسپانیا می‌رود آمریکا را می‌گیرد فکر می‌کند آنجا هند است، پرتقال از پایین آفریقا می‌آید و به هند می‌رسد. پس دعوا سر هند بوده، بعد این پرتقالی‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها صد سال بعد یعنی ۱۶۰۰ می‌آیند وارد هند می‌شوند و کمپانی هند شرقی را تاسیس می‌کنند. 🔸️کمپانی هند شرقی نمی‌آید از هند وارد شود چرا که غرب هند بیشتر متاثر از اسلام است و شرق هند نزدیک به چین است که بودایی هستند؛ بلکه از شرق هند و از طرف بنگال وارد می‌شوند و همه داستان از اینجا شروع می‌شود. یعنی ما تمام این «معنویت‌گرایی جدید» این چیزی که امروز به عنوان جنبش‌های نوپدید می‌بینیم از اینجا داستان آن شروع می‌شود. 🔷فرهنگ پویا: سیر تاریخی شکل گیری این معنویت گرایی جدید به چه صورت بوده؟ 🔸️حسین عرب: همان طور که گفتم از منطقه بنگال قضیه شروع می‌شود. اینها از سال ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ یعنی حدود صد سال اصلا درگیری نظامی نداشتند، بعد یکی دو جا درگیری نظامی می‌کنند با حکومت مرکزی اسلامی هند، یکی دو ضربه سخت می‌خورند بعد شروع می‌کنند به یک شبکه‌سازی وسیع یعنی صد و خرده‌ای سال یک شبکه‌ای از هندوها تشکیل می‌دهند. البته طبیعی است شما آمدی یک کشور اسلامی را بگیری، مسلمان برایت عنصر نامطلوب است لذا باید او را از بین ببری، صد سال طول کشید تا انگلیسی‌ها یک شبکه از هندوها شکل دهند. 🔷فرهنگ پویا: یعنی تا پیش از آن هندوئیسم به این معنایی که ما امروز می‌شناسیم وجود نداشته است؟ 🔸️حسین عرب: مسئله ای که برای هندوها اتفاق می‌افتد این است که اینها اصلا هویت نداشتند. آیین هندو یکی از سخت‌ترین آیین‌ها برای مطالعه است یعنی در مطالعات ادیان اصلا بحث است که به این بگوییم دین، آیین یا… اصلا این چه بوده و از کجا پیدا شده؟! 🔸️آن چه مد نظر است این است که آن زمان اصلا چیزی به نام هندوئیسم در دنیا نبوده است! این خیلی مطلب مهمی است. هانس کونگ در کتاب «ساحت‌های متعالی ادیان» می‌گوید: هندوئیسم را ما غربی‌ها ابداع کردیم! 🔸️هندوها یک سری سنت‌های باستانی داشتند که به آن «سنتنه درمه» می‌گفتند، مثل ما ایرانی‌ها که الان ما یک فرهنگی داریم مثلا مهمان نواز هستیم، قرمه سبزی می‌خوریم و امثال این. یعنی یک هویت ایرانی برای خودمان داریم ولی این دین ما نیست، کسی به ما بگوید دین شما ایرانیسم است می‌گوییم ایرانیسم یعنی چه؟ ما مسلمانیم. 🔸️سنتنه درمه در میان هندوها یعنی سنت‌های باستانی هند. هندوهای امروز خدایانشان متعدد است، آیین‌هایشان متععد است همین الان یک گسیختگی آیینی اینها دارند که می‌گویند آیا می‌شود یک نفر هندو را بگوییم کسی که به تناسخ پایبند است؟ بعضی از آنها به همین هم پایبند نیستند! این چه دین یا آیینی است؟ نه کتاب مشخص دارد نه پیامبر مشخص دارد. 💠 تهیه و تنظیم: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب: 💠http://fekrat.net/?p=456 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️کج فهمی از دین یا نقص در دین ؟!؟! 🔹️چالشی که در ایام کرونایی مطرح شده و کنش و واکنش های فراوانی در پی داشته ممانعت‌ها و توصیه‌های بهداشتی در مناسک‌های دسته جمعی نظیر هیئت‌ها و تجمع در بقاع متبرکه بوده است این محدودیت‌ها و ممانعت‌ها باعث شده تا عده‌ای دست به ایجاد شبهه بزنند و قدرت بر شفاعت و عظمت و قداست اهل بیت را زیر سوال ببرند که اگر شما قایل به قدرت شفاعت و شفا دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی را تعطیل کردید و یا چرا در اماکن مقدسه محدودیت ایجاد کردید ؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست؟ 🔶در پاسخ باید گفت؛ 1️⃣ ما در عالمی زندگی می‌کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست آیا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است؟ 2️⃣ اهل بیت علیهم السلام خود از تخصص های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی اوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی وحضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند چرا که عالم ماده و دنیا این اقتضاءرا ندارد. 3️⃣ این بارگاه و حرم‌ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده است چرا که خداوند در قران می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»و به اعتبار شخص مدفون در ان قداست و احترام پیدا کرده این حرم و بارگاه نیست که شفا می‌دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد. بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نمی تواند باشد و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می‌رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است. 4️⃣ در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا میکند اگر شخص بیماری مسری و قابل انتقال به دیگری داشته باشد مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است. ✍🏻نویسنده؛ طلبه ترک قشقایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️قوانین تنها قوانین مادی نیستند. 🔻(بخش اول) 🔹️ در خالقیت و اینکه خداوند خالق همه اشیا است به این معنا نیست که نظام علی و معلولی یا اصل علیت را در نظام عالم نفی کنیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️قوانین تنها قوانین مادی نیستند. 🔻(بخش اول) 🔹️ در خالقیت و اینکه خداوند خالق همه اشیا است به این معنا نیست که نظام علی و معلولی یا اصل علیت را در نظام عالم نفی کنیم. 🔹️خداوند این عالم را خلق کرده و براساس یک سری سنتها و قواعد و قوانینی که بر این جهان حاکم کرده است، لذا در قرآن می‌فرماید: «اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَشَاءُ» (روم/۴۸) خدا همان کسی است که بادها را می‌فرستد تا ابرها را به حرکت در بیاورد، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه که می‌خواهد می‌گستراند و متراکم می‌گرداند. 🔹️در این آیه به روشنی تأثیر باد در به حرکت در آوردن ابرها تصریح می‌کند و یا قرآن آفرینش را به حضرت عیسی(ع) برگزیده خداوند نسبت می‌دهد که به اذن قوه الهی، خلق می‌کرد که در قرآن می‌خوانیم: «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ» (آل عمران/۴۹) من از گل برای شما چیزی به شکل پرنده می سازم و در آن می دمم که به اراده و مشیت خداوند پرنده‌ای می‌شود. 🔹️پس توحید منافاتی با نظام علی و معلولی در عالم ندارد. این عالم و نظام آفرینش براساس یک سری قوانینی اداره می‌شود. 🔹️یعنی این طور نیست که خداوند خلق کرده باشد و شخص دیگری اداره‌کننده جهان باشد. «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» هر چه در این عالم اتفاق می‌افتد، کارگردانش خداوند است و این تدبیر به دو نوع است: تدبیر در تکوین و تدبیر در تشریع. یعنی ربوبیت در تکوین هم وجود دارد. همه این نظام عالم و فعالیت‌هایی که می‌کنند، رب و کارگردانش خداوند است. 🔹️در نظام عالم خداوند قوانینی قرار داده و برای هر شیء، خاصیتی قرار داده است. برای خورشید روشنایی قرار داده است و قوانینی قرار داده که از ما خواسته تعقل کنیم و راز این عالم و هستی را کشف کنیم و پی ببریم که خداوند خالق همه هستی است و رب العالمین خداوند یکتاست. 🔹️این سنتها و قوانین این گونه نیست که اگر موجودی، اثری داشت و دارویی برای مریضی خوب بود، این قانون که کشف شد برخلاف توحید باشد. این عین توحید است. ✍🏻نویسنده؛ محمد محمدرضایی، استاد تمام دانشگاه تهران درباره نقش معنویت در در درمان بیماری‌ها 💠 ادامه مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=493 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. 🔸️همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️ و با ادبیاتی تطبیقی یا تنازعی همواره در گفتار اندیشمندان و متفکران دست به دست می‌شود تا سرانجام آنها را به یک مدل برساند و مجادله‌ای که قرن‌ها است بر ستون سیاست سوار است و علم را در اختیار این جریان مدرن قرار می‌دهد. 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 🔸️در کلام شیعه قرآن، سنت، عقل و اجماع به عنوان ادله اربعه شناخته می‌شود. به همین خاطر نسبت به مقتضیات زمان خویش با توجه به قرآن و سنت با کمک عقل و اجماع قواعد فقهی ایجاد می‌کند و در این میان دعوای اصولی میان بسته بودن باب علم و علمی مطرح می‌شود. 🔸️اما زاویه نگاه درون گفتمانی در باب تولیدات فقهی را بگذاریم در کنار منازعه‌ای که در باب شیوع ویروس کرونا بازتولید می‌شود و نتیجه آن در ادبیات رسانه به مواجهه علم در مقابل دین تعریف می‌گردد و دقیقا با همان ساختاری که مدرنیته به جنگ با مذهب رفت، روشنفکران غربزده نیز در این بزنگاه‌های تاریخی به با شیعه می‌آیند تا مهمترین نقطه و کانون درگیری یعنی ایمان مردم را هدف بگیرند. 🔸️زمانی که دعوای علم و دین از فضای علمی به صدا دربیاید، بستر مناسبی برای گفتگوی علمی حاصل می‌شود تا این نزاع را در جریان اندیشه شیعی پاسخی کامل دهند، اما زمانی که با دوربین رسانه و تنها با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی چون تمسخر، برداشت کلی از یک موضوع جزئی و مغالطه به جنگ با مذهب می‌روند، فضای اندیشه‌ای نیست و پاسخی در همان ساختار را می‌طلبد. 🔸️پایگاه‌های اجتماعی شیعه یکی از مهمترین مراکز فرهنگ‌سازی و مقدمه‌ای بر ایجاد تمدن است و تشکیلات فکری و مدل اندیشه‌ای سراسر عاقلانه در کنار مردم سبب شده است تا جریان فکری شیعه در مسیر خود حرکت کند، هرچند کُند و ضعیف باشد. ✍نویسنده؛ مهدی کمالی 🔻ادامه مطلب؛ 💠 http://fekrat.net/?p=497 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد (دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور.mp3
8.47M
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد(دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) ☀️زمان: ۱۳۹۸/۵/۱۱ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 🔹️اما سوال اصلی این است که ریشه این درگیری ها کجا است؟ و به خاطر چه علل و عوامل این درگیری‌ها بین دو ملت های که اساس‌شان یکی است و از سالها سال پیش در یک خاک زندگی می‌کردند شروع شد؟ 🔹️با مطالعه اولیه در تاریخ هندوستان درمی‌یابیم که نکته‌ی آغاز این درگیری‌ها زمان حاکمیت انگلیس در هند بود. 🔹️چون انگلیسی‌ها سیاست شان ’’دعوا راه بیانداز و حکومت کن‘‘ بود هندوها و مسلمان‌ها را درگیر خودشان نموده بر آنها حکومت می کردند۔ 🔹️همین درگیری‌ها و جنگ‌های مختلف درمیان مسلمان‌ها وهندوها باعث شد که از میان هندوها یک سازمان افراطی بنام سازمان ’’راشتریه سوایمسیوک سنگ‘‘ یا (RSS) برای تحفظ و نفاذ آئین هندو در کشور در سال ۱۹۲۳ به وجود بیاید و در جنبش ’’هندوتوا‘‘ یا به اصطلاح ’’محافظه کاری‘‘ یا ’’مطلق گرایی قومی‘‘ هندو در هند آغاز شود۔ و یاد مان باشد که دولت فعلی برگرفته از همین سازمان آر ایس ایس است۔ 🔹️ریشه‌ی این درگیری ها در ابتدا بوده که از آن زمان تا به حال پنجاه هزار درگیری میان هندو و مسلمان در هند رخ داده که اوج این درگیری ها موقع تقسیم هند و پاکستان در سال ۱۹۴۶ بود. 🔹️و یکی از عوامل به وجود آوردن کشوری به نام پاکستان همین تنش ها بود که تخم این را انگلیس در هند کاشته بود۔ هندوهای افراطی قبل از استقلال هند برای اخراج مسلمانان از هند بر آمدند که کشوری بنام پاکستان برای مسلمانان درست شد که از آن، بعدا بنگلادیش به وجود آمد۔ 🔹️بعد از به وجود آمدن پاکستان اصرار هندوها بر این بود که مسلمانان هند بطور کلی به پاکستان بروند۔ و تا به حال سعی و تلاش آنها و کشت و کشار مسلمانان برای همین است که مسلمان ها باید به پاکستان بروند. 🔹️اما علل و عوامل این تنش ها صرفا سیاسی نیستند بلکه ریشه مذهبی هم دارد چنانچه سردمداران هندو ها چندین بار برای حذف آیات مربوط جهاد از قرآن یا ممنوعیت انتشار قرآن کریم را در هند خواستار شدند۔ هندوها همه مسلمانان را تروریست تلقی می کنند و خیال می‌کنند که آموزه های دینی اسلام مسلمانان را برای کارهای تروریستی تحریک می‌کند. 🔹️کشتار مسلمانان در دولت نریندر مودی بعلت آن شدت گرفت که این دولت برخلاف دولت های قبلی بذات خودش هم دنبال تضعیت قدرت مسلمانان در هند است۔ لذا در اولین اقدام خودش کشمیر را به دو تکه تقسیم نموده زیر سلطه خودش درآورد و قدرت مسلمانان را در این ایالت از بین برد. 🔹️ که جبهه مقاومت برای همه مسلمانان هندی بود و دائما برای حفاظت جان مسلمانان سرتاسر کشور خون می داد، مسلمانان هندی برای نجات کشمیر هیچ حرکتی انجام ندادند و برعکس بعد از اینکه دولت هند هویت کشمیر را از بین برد جشن شادی گرفتند و برای حمایت از دولت مودی بپا شدند همان مسلمان‌ها الآن دارند زیر پای ظلم و ستم دولت مودی له می‌شوند و کسی به داد شان نمی‌رسد. 🔹️مهمترین چیزی که باید همه مسلمانان جهان از جمله مسلمانان هند در نظر داشته باشند وحدت کلمه و همبستگی بایکدیگر است که دشمن اولا این وحدت کلمه را از بین می برد و بعد مسلمانان را یکی یکی تضعیف و نابود می کند۔ باید هوشیار باشیم! ✍نویسنده؛دکتر علیشاہ جعفری 🔻لینک مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=513 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1_235848528.pdf
4.35M
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی 🔹️پله پله تا ملاقات خدا به داستان زندگی مولانا از بدو تولد تا پایان زندگی او می پردازد. 🔹️این کتاب دوران کودکی شاعر و سفرهای او همراه پدرش از خراسان و بغداد تا آناتولی، جایی که او در کونیا تا پایان عمرش باقی ماند، را در بر می گیرد. 🔹️این اثر به صورت داستان گونه نوشته شده است؛ ولی داستانی است مستند که درون مایه ای متفاوت از مقولات متعارف داستانی دارد. ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا 🔶به تازگی کلیپی از دفتر شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید منتشر شده که در آن جناب مولوی عبدالحمید سخنانی به این مضمون بر زبان آورده‌اند: 🔹️«معروف است که از سوی جامعه المصطفی وارد ایران شده است. 🔹️این نهاد با بالاترین بودجه و بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی و نهادهایی مانند مجمع تقریب مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند و از کشورهای دیگر به ایران آورده شده‌اند و برخی از آنها که متوجه اهداف این نهاد شده‌اند، برای فرار از کشور به ما مراجعه کرده‌اند ولی پول کافی برای خروج از کشور ندارند و گذرنامه آنها را هم نمی‌دهند. 🔹️باید آسیب‌شناسی کرد که چرا ویروس کرونا در مسیر خود از چند کشور گذشته، ولی وارد ایران شده است. 🔹️خیرخواهانه و دوستانه توصیه می‌کنم به ﷲ رجوع کنیم و توبه کنیم. اگر کسانی به صحابه پیامبر(ص) که با ایشان هجرت کردند احترام نمی‌گذارند، لااقل حرمت آنها را حفظ کنند و به آنها اهانت نکنند». 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا 💠 🔷در این زمینه چند نکته قابل طرح است که خطاب به ایشان عرض می‌کنم: 1⃣ گفته اید «المصطفی با بالاترین بودجه و برخلاف استراتژی جمهوری اسلامی ... مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند» مقصودتان از این که المصطفی بالاترین بودجه را دارد چیست؟ 🔸️اگر مرادتان این است که المصطفی پرهزینه‌ترین نهاد جمهوری اسلامی است که باید عرض کنیم نادرستی این گزاره روشن است. تنها کافی است بودجه سازمان‌ها و نهادهای مختلف را در اینترنت جستجو کنید. 🔸️اما اگر می‌خواهید بگویید این نهاد، بودجه فراوانی دارد باید بگویم وضعیت بودجه المصطفی در سال‌های اخیر به قدری نامناسب بوده است که حتی حقوق استادان را هم بعضا با تاخیر پرداخت می‌کنند و بخشی از ساعات فعالیت آنان به صورت «جهادی» درآمده است. 2⃣ گفته‌اید «معروف است که ویروس کرونا از طریف طلاب چینی المصطفی به ایران وارد شده است» جناب مولوی! اولا که معروف است «حرف باد هواست» بنابراین سعی کنید با استدلال و متقن صحبت کنید. 🔸️زیرا در مقابل ادعای بی‌اساس شما، بنده هم ادعا می‌کنم این ویروس از طریق برخی طلاب مسجد مکی زاهدان شیوع پیدا کرده است. 🔸️چه کسی می‌تواند این ادعا را رد کند؟ 🔸️آیا این چنین سخن گفتن در شان یک عالم و امام جمعه است؟ 🔸️ثانیا بر اساس قرائن فراوان، قم منشا ویروس کرونا نبوده است. بلکه شهر قم، اولین جایی بود که کرونا در آن کشف شد. زیرا قم نه شهر مرزی است و نه فرودگاه دارد. 🔸ثالثا طلاب المصطفی به دلیل مشکلات معیشتی و قیمت بالای بلیت هواپیما، معمولا چند سال یک بار به کشورشان می‌روند. حال شما از کجا فهمیده‌اید که یک طلبه چینی دقیقا در ایام شیوع کرونا به کشور خودش رفته، با افراد دارای ویروس تماس داشته و سپس این بیماری را با خود به ایران آورده است؟ 🔸️ضمنا اگر کسی از طلاب چینی مقیم قم، کرونا گرفته بود خبر آن مخفی نمی‌ماند و در بوق و کرنا می‌شد. 3⃣ گفته‌اید: «ویروس کرونا چند کشور را رد کرده و به ایران وارد شده است» و بعد از آن هم توصیه کرده‌اید «توبه کنیم و از توهین به صحابه دست بکشیم» اگر منظورتان این است که چون مردم ایران به صحابه پیامبر توهین کرده‌اند خداوند بر آنان بلا نازل کرده است باید از شما پرسید پس مردم چین، ایتالیا ،آلمان، فرانسه، امریکا و حتی عربستان چه گناهی کرده‌اند؟ 🔸️آنان نه تنها به صحابه پیامبر توهین نمی‌کنند بلکه برخی مانند اهل سنت و وهابیان عربستان، صحابه را تکریم هم می‌کنند و به عدالت آن‌ها معتقدند! 🔸️آیا این چنین سست سخن گفتن، در شان یک امام جمعه و عالم دینی است؟ 🔸️آیا رواست در این وضعیت کرونایی، بذر اختلاف میان ملت بپاشیم، «ناروا» و «نابجا» سخن بگوییم و تعصب فرقه‌ای را جای یک‌رنگی ملی بنشانیم؟ امید که تجدید نظر بفرمایید. ✍نویسنده؛علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم 🔻لینک مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=558 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه نگاهی دیگر به فیلم “شیوع” 🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه نگاهی دیگر به فیلم “شیوع” 🔸️در فیلم “شیوع” یک بیماری ویروسی از هنگ کنگ و توسط یک زن آمریکایی به نام بث امهوف (گویینت پالترو) شروع شده، توسط وی به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمی اش سرایت می کند و سپس وقتی به میناپولیس، محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش میچ (مت دیمن) را هم در معرض ابتلا قرار می دهد. 🔸️اما ویروس یاد شده که نتیجه حاصل از ترکیبات بیولوژیک درون بدن خفاش و خوک بوده توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به بث امهوف که علاقه به دیدن سرآشپز داشته منتقل می گردد. 🔸️از این پس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع بث و پسرش براثر آنسفالیت مغزی و همچنین دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و … کشیده شده و در طی مدت ۲۶ روز، دو و نیم میلیون نفر را در آمریکا و ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. 🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است. 🔸️اینکه هر دو بیماری چه در فیلم “شیوع” و چه به عنوان کرونا، از چین آمده، منشاء آن خفاش بوده و علائمی همچون دارد و به سرعت سرایت کرده و مرگبار است (اگرچه کرونا مثل ویروس فیلم “شیوع” مرگبار نبوده) موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشاء بیماری کرونا مشکوک گردانده است. مصاحبه هایی هم که اخیرا و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دست اندرکاران فیلم صورت گرفته به این شک ها و ابهامات افزوده است. ✍🏻نویسنده؛سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید: 💠 http://fekrat.net/?p=554 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸️با زیرنویس فارسی 🔸️در هشت قسمت/قسمت اول 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
JPT_Volume 24_Issue 94_Pages 5-21.pdf
638.5K
♦️بررسی نقش در 🔰چکیده 🔶 در این مقاله نخست به‌اختصار دیدگاه‌های مختلف دربارۀ رابطۀ علم و دین ارائه می‌گردد و سپس با اتخاذ این دیدگاه که علم در طول دین است، جهان‌بینی دینی(توحیدی) به‌عنوان زمینۀ اصلی فعالیت علمی مشخّص می‌گردد و در پرتو آن، نقش دین در علم در چهار زمینه اصلی ذیل معرفی می‌شود: 1⃣ فراهم‌کردن پیش‌فرض‌های متافیزیکی برای علم. 2⃣ ارائه چهارچوبی معرفت‌شناختی، گسترده‌تر از معرفت‌شناسی پوزیتیویستی. 3⃣ تبیین مسائل قابل طرح برای دانشمندان که علم از پاسخ به آنها ناتوان است. 4⃣ و ارشاد در جهت کاربردهای درست علم و جلوگیری از کاربردهای تخریبی آن. ✍نویسنده؛ مهدی گلشنی استاد(دانشگاه صنعتی شریف) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا