eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
4.mp3
14.07M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه چهارم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل سوم (بعضی‌ها داغشو دوست دارند) 🔻(قسمت چهارم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️به سوی معرفتی توحیدی 🔰 غربی لازم است اما کافی نیست. 🔸نگاه توحیدی یعنی این‌که برای شناخت عمیق همه واقعیات جهان اعم از مادی و غیرمادی باید همه منابع و ابزارهای معرفتی را در نظر بگیریم. 🔸باید کل سیاست و کل انسان را رصد کرد نه جزءجزء آن را به صورت جداگانه. عمل‌گرایی و اثبات‌گرایی برای شناخت لازم است اما کافی نیست. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️به سوی معرفتی توحیدی 🔰 غربی لازم است اما کافی نیست. 🎙گفتگو با دکتر علیرضا صدراُ دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔹️ایدئولوژی یک معرفت (knowledge) است اما علم (science) نیست. 🔹️لکن فارغ از تقدیس یا تقبیح آن، وجودش یک واقعیت است. ایدئولوژی یعنی شناخت ایده 🔹️ایده چیست؟ آیا انسان بدون ایده ممکن است؟ اگر ایدئولوژی را به‌عنوان بینش و معرفت تفسیر کنیم، آیا دانشی در تاریخ جهان وجود دارد که بینش نداشته باشد؟ 🔹️نسبت علم و ایدئولوژی نسبت ساختمان و زیربنا است. هرچقدر که ساختمان بخواهد رفیع‌تر باشد، پی‌ساختش هم باید عمیق‌تر و مستحکم‌تر گردد. 🔹️پس باید بی‌طرفانه و علمی با ایدئولوژی برخورد کرد. بی‌طرفانه اما نه بی‌تفاوتانه. علم حتماً باید پایه و منظری داشته باشد. 🔹️آیا علم و نظریه بدون منظر امکان‌پذیر است؟ 🔹️خیر نه ممکن است، نه مفید است و نه عملی. زیرا ما با انسان به‌عنوان موجود اندیشمندی طرف هستیم که دیدگاه دارد. 🔹️ایدئولوژی پایه و پشتوانه دانش است. ما تا زمانی که انسان را تعریف نکرده‌ایم، نمی‌توانیم درباره انسان بررسی علمی انجام دهیم. 🔹️اما تعریف انسان که تجربی نیست. تمامی علوم همین‌گونه هستند. مگر علوم طبیعی مبنا و جهان‌بینی ندارند؟ 🔹️هر علمی جهان‌بینی و فلسفه علم خاص خود را دارد. اگر علم رابطه خود را با این شالوده فلسفی قطع کند دچار مشکل و اضمحلال می‌شود و این که می‌بینید امروز برخی از فروپاشی علوم سیاسی مدرن سخن می‌گویند به همین دلیل است. 📍منبع: عصر اندیشه 🔻ادامه گفتگو در لینک زیر: 💠http://fekrat.net/?p=595 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ وبی اعتمادی بشر به علم 🔸دهکده جهانی در برابر کرونا مضطرب نشان می‌دهد. 🔸مدیریت جهانی یکپارچه ای در برابر کرونا نمی‌بینیم. 🔸کشورهای جهان در برابر شیوع کرونا رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند، مرزهای خود را به روی یکدیگر بسته‌اند. 🔸ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا تنها به فکر خویش است،دیگر سودای رهبری جهان را در سر ندارد. 📌 کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ وبی اعتمادی بشر به علم 1⃣ ما در یکی از بهترین دورانهای علم به سر می‌بریم،علم آماده تر از گذشته نشان می‌دهد. بشر به مدد علم توانسته است بیش از هر زمانی بر طبیعت سیطره یابد. 🔹️با وجود خطا هایی که علم در قلمروهای مختلف (از اختر فیزیک تا پزشکی و عصب زیست شناسی از مردم شناسی تا مطالعات اجتماعی تا نظامات سیاسی اقتصادی)،مرتکب شده و می‌شود اما همچنان در چشم انسان محترم و عزیز شمرده می‌شود. 🔹️این بدان معنا است که بشر به علم اعتماد دارد و یا بهتر است بگوییم علم توانسته است اعتماد بشر را به خود جلب کند. انسانِ دوره مدرن پشت و پناهش علم است و بس. 🔹️من از واژه "علم " در اینجا تنها معنای خاص و محدود آن یعنی علوم تجربی را اراده نکرده ام بلکه مطلق دانش مبتنی بر تجربه وخرد انسان را قصد کرده‌ام. 2⃣ خطر کرونا برای انسان دوره جدید تنها این نیست که جان انسانهای بسیاری را ممکن است بگیرد، خطر مهلک وبزرگتر این است که کرونا بتواند بشر را نسبت به علم بی اعتماد کند. وقتی اعتماد بشر به علم آسیب ببیند احساس بی پناهی و رها شدگی پیدا می کند. بشر بی پناه و رها شده در حالی که تمام راه های آسمان را بر خود بسته است ، به شدت ناتوان و مضطرب خواهد بود. 3⃣ دهکده جهانی در برابر کرونا مضطرب نشان می‌دهد. مدیریت جهانی یکپارچه ای در برابر کرونا نمی‌بینیم. 🔹️کشورهای جهان در برابر شیوع کرونا رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند، مرزهای خود را به روی یکدیگر بسته‌اند. 🔹️ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا تنها به فکر خویش است،دیگر سودای رهبری جهان را در سر ندارد. گویا مدیریت دهکده جهانی به مدد علم چنانکه آسان می‌نمود آسان نیست. 🔹️چرا مدعیان مغرور مدیریت جهان نسخه ای برای حل بحران نمی‌پیچند؟ همین مقدار از هرج و مرج برای بی اعتمادی بشر به علم و ساز و کارهای مدیریت جهانی کافی است. 🔹️بیایید فرض کنیم که به زودی علم بتواند راهی برای درمان کرونا بیابد. چه خوب و زهی سعادت. اما علم در برابر این پرسش انسان مضطرب و بی اعتماد چه پاسخی می دهد که آیا ویروس دیگری بدتر از کرونا ما را تهدید نخواهد کرد؟ آیا علم میتواند دوباره بشر را آرام کند؟ چه تضمینی وجود دارد؟ 4⃣ مواجهه با چنین وضع وحال دشواری هرگز به مخیله انسان خطور نمی‌کرد. پیشرفت علم در دوره جدید چنان انسان را سرمست کرده بود که عده‌ای به خطا اما پیروزمندانه اعلام کردند که تمام راه های حضور و نفوذ خدا در جهان را بسته‌اند. چه نتیجه‌ی مصیبت باری. 🔹️دوره‌ی پسا کرونا دوره‌ای است که بشر دوباره دست قدرت خداوند را در جهان ببیند و به مدد علم در جستجوی راه های آسمان براید. در پیشگاه کسانی زانو زند که راه‌های آسمان را بهتر از راه‌های زمین می‌شناسند. ✍🏻نویسنده؛ محمد علی عبداللهی 📌 کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
جلسه بنجم استاد غلامی.mp3
15.6M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه پنجم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/732 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
24.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل چهارم (همه‌ی پول‌های جهان) 🔻(قسمت پنجم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/733 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️انسان پسا نگاه دینی و الهی به انسان پسا کرونا اینک نه یک نگاه خاص در میان نگاه‌های بدیل که تنها نگاه حقیقی و سازگار با ظرفیت‌ها و واقعیت‌های مادی و متافیزیکی وجود این انسان است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️انسان پسا 🔹️از روزی که آدم ابوالبشر بر فطرت الهی سرشته و با آموختن اسماً مسجود فرشتگان شد، دشمنی عنود و متکبر کمر به اغوا و ریشه‌کنی خود و ذریه‌اش بست. 🔹️اولین ضربه این دشمن، هبوط انسان از بهشت و گرفتاری او به انواع ابتلائات بود. در تمام طول تاریخ حیات بشر در زمین نیز تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شیطان به گونه‌ای ثمربخش استمرار یافته و توانسته اکثر ذریه آدم را در شمار لایعقلون قرار داده و بسترساز هلاک آنها شود. 🔹️بشر مدرن با اصالت بخشیدن به دنیا، یا ملحدانه متافیزیک و آخرت را انکار کرده و یا در صورت پذیرش آنها را در مرتبه‌ای فروتر از دنیا نشانده و با نگاه پراگماتیستی پذیرش آنها را منوط به سودمندی برای دنیا کرده است. 🔹️بر این اساس، اگر اعتقاد به دین و باور به جهان پس از مرگ بتواند در سطح فردی به تولید معنای زندگی و ایجاد آرامش و در سطح اجتماعی به بازتولید هویت جمعی و انسجام اجتماعی منجر شود، درخور اهتمام و پذیرش است. اما اگر حفظ باورها و ارزش‌های دینی مستلزم کمترین هزینه فردی یا اجتماعی باشد، امری مذموم و ناپذیرفتنی است. 🔹️به نظر می‌رسد، بیماری کرونا جلوه‌ای از دخالت اراده الهی برای برگرفتن حجاب غفلت از دیدگان انسان عافیت‌زده سرکش مدرن و تلنگری شدید برای بیدار کردن او از خواب منیت و نفس‌زدگی و سرسپردگی به شیطان باشد. 🔹️دهه‌هاست که انسان مدرن دچار توهم غلبه بر مشکلات همیشگی بشر یعنی «گرسنگی» و «» و «» شده و خود را آماده پرداختن به دستورکارهای نوینی مانند «نامیرایی»، «سعادت ابدی» و «قدرت خدایی» می‌داند. 🔹️البته این دستورکارها را نیز از طریق رسانه‌هایی چون تصویرسازی کرده و تا حدودی به خود و دیگران باورانده است. 🔹️در چنین شرایطی یک موجود میکروسکوپی تمام محاسبات انسان مدرن را در هم ریخته و صحنه‌ای بدیع از ناتوانی و سردرگرمی و پوشالی بودن قدرت‌های مادی را در مقابل چشمان جهانیان ترسیم کرده است، فرصت ویژه‌ای برای دگرگونی دل‌ها و بازنگری در احوال بنی‌آدم پیش آمده است. 🔻ادامه مطلب در لینک: 💠 http://fekrat.net/?p=598 ✍🏻نویسنده؛دکتر نعمت الله کرم اللهی، مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️قوانین در هم‌ تنیده 🔸این جهان، قوانین متعددی دارد که گاه یکدیگر را محدود می‌کنند. 🔸آثار مثبت صدقه را باید در کنار اصولی چون «ضرورت ابتلای بندگان»، «ضرورت بقای اختیار حداکثری انسان‌ها» «ضرورت صیانت از قانون علت و معلول» و ده‌ها اصل و قانون الاهی دیگر دید و معنا کرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net